Kilpirauhasen vajaatoiminta?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja taas samaa paskaa! Mä alan olemaan jo epätoivoinen. Tekisi mieli luovuttaa ja laittaa ranttaliksi koko elämä. Reilu kuukausi dieettiä takana. Olen yrittänyt oppia virheistäni mm. Dieetannut "rennosti" eli en ole punninnut ruokia. Osaan kyllä jakaa jauhelihapaketin neljään osaaan, puolittaa rahkapurkin ja ottaa 200g salaattia tai 400g pakasterehuja ilman vaakaakin. En ole kertonut diettiyrityksestä kenellekään, somessa, missää, paitsi omalle kumppanille toki. Olen yrittänyt välttää stressiä, olemalla ajattelematta koko asiaa mahdollisimman vähän. Ei vittu, samaa paskaa.

Ekana viikkona paino laski n.2kg... Mahtavaa, tästä se lähtee rennosti rullaamaan, ja paskan ketut. Kuukauden päästä vaaka näyttää tuota samaa kuppaista kahta kiloa. Mitään ei tapahdu, ei, paitsi kaikkea negatiivista. Väsyttää ihan törkeästi!! Ihan samalla tavalla kuin vuosia sitten ennen kilpparilääkettä. Onneksi huomenna on labrat.

Jeesatkaa nyt oikeasti. Mitä mä teen? Lisäänkö ite thyroxin-annosta summassa? Kaloreita ei viittiis enää pudotella. 100kilonen läski ja kalorit 2000-2200. Pää kestää nälkää hyvinkin, mutta ei sitä, kun ei tapahdu mitään ja tulee pelkkiä negatiivisia seuraamuksia.
Voin kertoa asiasta tarkemminkin, jos jollain on halua auttaa.
Otappas testotasot kanssa labroihin.
Matalilla tulee juuri tuo ettei tahdo laihtua millään. Kalorit pitää laskea niin alas että väsy tulee ja mieliala sukeltaa. Vähäkin lihas sulaa ja silti se läski jää.

Otappas testotasot kanssa labroihin.
Matalilla tulee juuri tuo ettei tahdo laihtua millään. Kalorit pitää laskea niin alas että väsy tulee ja mieliala sukeltaa. Vähäkin lihas sulaa ja silti se läski jää.
Mulla oli ihan ok. testot.
Olen aika varma että raidilla ja mulla, ehkä myös poppiksella johtuu ongelmat siitä että synteettinen tyroksiini ei vaan potki, laskee kyllä tsh:n mutta ei vie itse oiretta mihinkään kun mullakin on jatkuva väsymys yms.

Mulla oli ihan ok. testot.
Olen aika varma että raidilla ja mulla, ehkä myös poppiksella johtuu ongelmat siitä että synteettinen tyroksiini ei vaan potki, laskee kyllä tsh:n mutta ei vie itse oiretta mihinkään kun mullakin on jatkuva väsymys yms.
Jep ja asiahan kannattaa selvittää. Ei se yksi labra arvo lisää ole kovin paha homma.

Ruuat unohtui. Tässä tavanomainen päivä.
Onhan tuossa hiilaria vielä aika reippaati jos nuo lukemat pitää paikkaa mitä laitoit, lähtisin kyllä pudottamaan niitä ja lisäisin vielä rasvaa ja protskua alkuun reippaammin. Ja se cardio on aika oleellinen asia vaikka et siitä niin pitäisikään. Koeta edes alkuun ottaa cardiota mukaan se saa kropankin paremmin käyntiin ja mahdollisesti aineenvaihdunnan reippaammaksi. Ja niinku tuossa Rantapallo kirjoitti kandee ne testotasotkin labrata jos ne on matalat se tekee myös tuon väsymyksen ja vetämättömän olon. En tosiaan tiedä toimiiko perinteinen laihduttaminen kilppari ongelmaiselle. Itselle diettaaminen on ollu aina helppo juttu, ei tarvi kuin lisätä cardiota ja muuttaa ruokavaliota niin rasva rupee tirisemään ja kun rasva ei enään tirise niin helposta pidän mättöpäivän kerran viikkoon niin jatkuu rasvan palaminen.

Ja edelleenki nuo kalorit on matalat sekin voi tehdä sen että et lähde laihtumaan, ei se valitettavasti aina mene niin et syö vähemmän kuin kulutat niin läski palaa.

Kiitoksia kaikille asiallisista kommenteista! Testot mitattiin myös, silloin kun otettiin se 11 veriputken väsysetti. Olivat ok / viitteissä. Sekä normitesto (muistaakseni 20+ luokkaa) , että vapaa. Täytyy käydä huomenna omakannasta nappaamassa kuvakaappaus. 43v wanhukselle ihan hyvät arvot, sanoi tohtori.

Tsh oli viimeksi tosiaan jotain 2,6 ja t4v 15 (muistaakseni) kun thyroxinia popsivilla pitäisi tsh:n olla 1-2 ja t4v lähempänä kahtakymmentä. Edellisessä mittauksessa olivat huomattavasti paremmat, tiedä sitten mikä niitä sotkee.

Ketuttaa kans semmonen pointti, että kun olen punttijannuille ja muille joskus sanonut dieettaavani, niin kaikki aina sanoo höpöhöpö-hommaksi, et sä ole läski jne. Mutta jos mun vatsanympärys on 109cm, niin olenhan. Se olisi eri juttu jos paino olisi jakautunut 187cm varteen tasaisesti. Olisi niin komiaa yrittää tehdä lihaa vähärasvaiseen runkoon, ennenkö tämmösen, ennestään löysään.

Palataan asiaan.

Olen aika vakuuttunut ettei meihin vajakkeihin päde ihan samat dietti/massakausi jutut kuin täysin normaaleihin paitsi että miinus miinus ja kalori on kalori. Tuntuu että keho sopeutuisi jotenkin äärettömän nopeasti muutoksiin ja menee juuri väärin eli paino ei meinaa millään laskea mutta nousee kyllä.
Oma keho ja varmaan ihan normaaleillakin alkoholille tosi herkkä ja jos oikeasti haluaa nopeasti tuloksia niin oltava nollalinja siinä.
Saanut kyllä painoa alas aina kun halunnut mutta aika kovaa päätä se tarvii.

Toisaalta edellisen kerran kun kunnolla diettasin mulla oli tavoite 70kg (joo pieni ollaan) ja pääsinkin siihen, ei se kroppa silti tuntunut mitenkään tiukalta ja vielä olisi pitänyt muutama kilo ottaa että olisi joltain näyttänyt mutta aattelin että ny saa riittää.
Sitten tuli koitettua reservediettiä tosi puhtaasti ja kalorit nousikin aika helvetin koviksi, vedin intrassakin 100g maltoa. Kondis pysyi kohtuullisena mutta sitten yhtäkkiä huomas että taas ollaan löysää kun paino 78kg.
No nyt siitä on muutama vuosi ja puntari näyttänyt tuossa välillä 88kg viime keväänä oli 75kg ja eilen 85kg, tavoitteena jos pääsisi tuonne ainakin alle 80kg.

Olen aika vakuuttunut ettei meihin vajakkeihin päde ihan samat dietti/massakausi jutut kuin täysin normaaleihin paitsi että miinus miinus ja kalori on kalori. Tuntuu että keho sopeutuisi jotenkin äärettömän nopeasti muutoksiin ja menee juuri väärin eli paino ei meinaa millään laskea mutta nousee kyllä.
Tuo oli päivän piristys tuo: VAJAKKI😁 Taidan ottaa käyttöön. Täällä toinen vakuuttunut vajakki myös. Ajattelin ottaa nyt viikonlopun relax. Syödä mitä sattuu, kaikkea paskaa myös. Rupeaa tuo väsymys olemaan jo sitä luokkaa, että kohta on sairasloman paikka. Ihan sama nukunko 4 vai 12 tuntia. Joka aamu väsyttää ja ketuttaa yhtä paljon, eikä vaa'an lukema heilahda minnekään. Jos ns. kuuntelee kroppaa, niin ei mitään asiaa puntille.

Tässä alla liitteenä labrat. Testot ok 43vuotiaalle, vai mitäs tuumaatte? Ainut mikä ei ollut viitteissä oli kilpi. Tai olisi sekin terveen mittarilla, mutta vajakilla pitäisi olla lähempänä ykköstä.

Liitteet

• IMG_20200207_100258.jpg
    IMG_20200207_100258.jpg
    167,1 KB · Katsottu: 248
Mulla on itsellä muuten pirteempi olo vhh-linjalla, ihan selkeä ero.
Ja toi vajakki tulee ihan siitä että kilpparivajaa ihmiset käyttää sitä yleisesti :)

Mä sain tyroksiinin arvoilla: TSH 1,29 T4 15 jolloin oli väsynyt/saamaton ja pitkä lista oireita.
Lääkkeen syömisen jälkeen tulokset ovat TSH 0,72 T4 17,6, tästä nyt nostettiin vähän lääkitystä. Itse luulen että mun T4 pitäisi olla lähempänä 20 niin jaksaisin paremmin.
Tosin paino ei kyllä tipu millään näilläkään arvoilla.

Mä sain tyroksiinin arvoilla: TSH 1,29 T4 15 jolloin oli väsynyt/saamaton ja pitkä lista oireita.
Lääkkeen syömisen jälkeen tulokset ovat TSH 0,72 T4 17,6, tästä nyt nostettiin vähän lääkitystä. Itse luulen että mun T4 pitäisi olla lähempänä 20 niin jaksaisin paremmin.
Tosin paino ei kyllä tipu millään näilläkään arvoilla.
Aika huikeaa, että joku on lääkäri on aloittanut hoidon tuommoisilla arvoilla. Moni pitäisi niitä optimaalisina, joita ne varmasti monelle onkin, mutta niinhän sitä sanotaan että diagnoosi pitäisi tehdä oireiden mukaan, ei pelkästään numeroita tuijottamalla.

Mulla oli aikoinaan, vuosia sitten, jotain 6,5 ja 13 (muistaakseni tätä luokkaa) ja ulkomaalais taustainen lekuri sanoi. Huva on. Sitten kun tsh on uli kummene, niin sitten voidaan ehka aloittaa. Toinen lekuri sanoi, että voidaan me kokeeksi aloittaa ja sillä tiellä ollaan siihen asti kunnes viikatemies heilauttaa sirppiään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika huikeaa, että joku on lääkäri on aloittanut hoidon tuommoisilla arvoilla. Moni pitäisi niitä optimaalisina, joita ne varmasti monelle onkin, mutta niinhän sitä sanotaan että diagnoosi pitäisi tehdä oireiden mukaan, ei pelkästään numeroita tuijottamalla.

Mulla oli aikoinaan, vuosia sitten, jotain 6,5 ja 13 (muistaakseni tätä luokkaa) ja ulkomaalais taustainen lekuri sanoi. Huva on. Sitten kun tsh on uli kummene, niin sitten voidaan ehka aloittaa. Toinen lekuri sanoi, että voidaan me kokeeksi aloittaa ja sillä tiellä ollaan siihen asti kunnes viikatemies heilauttaa sirppiään.
Oon kyllä ylionnellinen että lääkäri uskalsi aloittaa lääkityksen, sain elämäni takaisin sillä.
Lääkäri kyllä kertoi että tämä on ensimmäinen kerta kun tällaista kokeillut, mutta oli hyvillään kyllä että sain lääkkeestä apua.

Jos lompakko antaa myöten niin kannattaa melkein yksityiselle mennä, ellet sitten jo ole sen piirissä, siellä ne kuuntelee (ehkä) paremmin ja määräävät lääkkeet helpommin. Ei tuolta julkiselta puolelta oikein meinaa kunnon hoitoa aina saada.

Tuo jatkuva väsymys on kyllä aivan persiistä, mulla oli testot alhaalla ja siihen päälle vielä uniapnea niin oli jaksaminen aika vähissä ennen kuin sain hoitoa niihin.

Tänään soittelin tuloksista. Parhaat lukemat ikinä. Tsh 0.85 ja t4v 16.6 Sinänsä hyvä asia, mutta väsyn tai dieetin kusemisen kannalta taas huono, kun selitystä ei löytynytkään täältä.

Täytyy kysäistä lekuriin soittoajalla, että mitäs nyt tehdään. Joka aamu taas samaa paskaa. Väsyttää ja ketuttaa. Nukuin tänäänkin kahdet päikkärit, kyllä kahdet, kun aamuisin ja aamupäivisin väsyttää niin, ettei mitään järkeä.

Uniapnea rajattu pois. Testot ja muut ok. Mieli suht ok. Seuraavaksi yritän saada lähetteen kunnolliseen, sairaalassa tehtävään unipolygrafiaan. Erilaisia unihäiriöitä kun on yli 80.

Vituttaa vaan kamalasti. Ulkona olisi ollut komia aurinkoinen päivä, olisi voinut lähteä vaikka pilkille, tai puntille, mutta ei, ylivoimainen väsy vaan vie voiton. Monelle en jaksa enää edes avautua, kun kukaan ei ymmärrä / usko. Vaimo uskoo ja ymmärtää, kun näkee päivittäin tätä mun epätoivoista paskaa. Mulla on ollut tätä samaa paskaa aiemminkin, muttei kunnollista selitystä ole löytynyt.

Tänään soittelin tuloksista. Parhaat lukemat ikinä. Tsh 0.85 ja t4v 16.6 Sinänsä hyvä asia, mutta väsyn tai dieetin kusemisen kannalta taas huono, kun selitystä ei löytynytkään täältä.

Täytyy kysäistä lekuriin soittoajalla, että mitäs nyt tehdään. Joka aamu taas samaa paskaa. Väsyttää ja ketuttaa. Nukuin tänäänkin kahdet päikkärit, kyllä kahdet, kun aamuisin ja aamupäivisin väsyttää niin, ettei mitään järkeä.

Uniapnea rajattu pois. Testot ja muut ok. Mieli suht ok. Seuraavaksi yritän saada lähetteen kunnolliseen, sairaalassa tehtävään unipolygrafiaan. Erilaisia unihäiriöitä kun on yli 80.

Vituttaa vaan kamalasti. Ulkona olisi ollut komia aurinkoinen päivä, olisi voinut lähteä vaikka pilkille, tai puntille, mutta ei, ylivoimainen väsy vaan vie voiton. Monelle en jaksa enää edes avautua, kun kukaan ei ymmärrä / usko. Vaimo uskoo ja ymmärtää, kun näkee päivittäin tätä mun epätoivoista paskaa. Mulla on ollut tätä samaa paskaa aiemminkin, muttei kunnollista selitystä ole löytynyt.
Mulla ei ole varsinaista väsymystä, enempikin vitutus ihan kaikkeen mutta tunnistan itseni tuosta.
Toisaalta tämä menee ajoittain ja kausittain, joskus saatan olla oikea kone mutta en nyt kuitenkaan maaninen eli ei mitään bibolaarista mutta vituttaahan tää. Olen parhaillaan add/ADHD tutkimuksissa ja vaikka nyt pölhöltä tuntuu kun kaikki aattelee että ne on 24/7 kumipalloja niin ei pidä paikkaansa. Suurin ongelma monilla on juurikin tälläinen jumittaminen.

Samassa veneessä ollaan, mutta minulla on onneksi ollut hyviä lääkäreitä ja useampi tuttu lääkäri, jota voinut konsultoida.

Oma tarina lyhyesti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin 2013, jolloin TSH oli 34.59 ja T4 9.23, joten aika selvä tapaus. Lääkitys alettiin pienellä annoksella ja se helpotti oloa välittömästi. Alkuun mittauksia usein ja annosta nostettiin aina 25mikrog vaikka lääkäri totesi, että voitaisiin nostaa huomattavasti enemmänkin kerralla. Päädyttiin kuitenkin pieniin nostoihin, koska korotus paransi oloa, eli päätettiin tehdä hidas lääkityksen ylös ajo. Tällä hetkellä menee aamuisin 3 x 100mg tabletit ja tuo taso toimii kohtalaisen hyvin. Lääkkeen syön aina tyhjään vatsaan ja siitä 15 min aamupala.

Pitäisin seuraavat teesit mielessä. Nuo on opittu lääkäreiltä, joita olen konsultoinut.
- Älä välitä arvoista, vaan lääkitse oireita.
- Nostetaan lääkitys tasolle, jolla oireet poistuu ja hoidetaan mieluummin vaikka ylitoiminnan oireita.
- Oma tuntemus on tärkein

Itse olen mennyt pitkälti fiilis pohjalla annosten noston kanssa ja en ole kärsinyt oikeastaan mistään ylitoiminnan oireista. Toki nostoista on juteltu lääkärin kanssa ja vaikutukset on todennettu verikokein. Annosta on myös kokeiltu laskea, mutta nopeasti nostin sen takaisin 3 tablettiin, koska tuntui, ettei 250mg toiminut yhtä hyvin. Tuo 3 x 100mikrog on ollut käytössä jo lähes 3 vuotta. Nykyisellä annoksella on TSH ollut välillä 0.29 – 1.69 ja T4 19 – 20 välillä.

Eli nuo arvot heittelee ainakin minulla ja itse nostaisin annosta oman tuntemuksen mukaan vähitellen ja vähentäisin annosta vasta, jos tulee ylitoiminnan oireita. Toki asia kannattaa sopia lääkärin kanssa. Monen lääkärin mielestä TSH arvo kilpirauhaspotilaalla ei tarvitse olla viitteissä, kunhan on vain mitattavissa. Eli jos olo hyvä, niin ihan sama vaikka TSH olisi 0.1 tai 5.

Ja laihduttaminen on todella työlästä. Itse olen kääntynyt ”body fat set point” teorian nimeen vannovaksi ja sen kautta selittänyt diettaamisen aiheuttamaa turhautumista. Eli kun mennään tuon alarajan ali, niin kroppa tekee kaikkensa hidastaakseen rasvan menetystä ja palautuu taksiin ”normaaliin” tasoon todella nopeasti. Valitettavasti itsellä tuo raja alaraja on suhteellisen korkealla.

Itse aloin nostaa aineenvaihduntaani pikku hiljaa lisäämällä hiilareita ja nyt syön niitä suhteellisen reippaasti, rasvaa pyrin syömään 1g painokilo ja proteiinia 1.5-2g/painokilo. Dietin osalta olen ottanut tavoitteeksi sen, että pudotan rasvasta 1-3kg vuodessa. Eli mennään 3kk sykleissä, joissa pudotetaan 2kg, yritetään pitää tuota painoa ja hyväksytään, että 1-1.5kg tulee takaisin. Nyt mittausten perusteella olen viimeisen 3 vuoden aikana pudottanut 5-6kg rasvaa. Toki samaan aikaan on tullut myös lihasta, joten paino pysynyt aika vakiona.

Itselle ei koskaan ole ollut vaikeaa olla syömättä tai ”kärsiä” kovaa diettiä. Kova dietti tuntuu vievän vain lihakset ja paino kyllä putoaa, mutta rasva säilyy. Sitten 3-5kk dietin tuloksen voi neutralisoida 3-5 viikon ”normaalilla” syömisellä.

Mutta itse hyväksynyt nyt hitaan vauhdin, joka mahdollistaa suhteellisen isot kalorit ja kunnon hitaan eteenpäin menemisen. Eli olen päättänyt nauttia elämästä ja siirtynyt asemasotaan sekä hitaaseen edistymiseen.

^ Hyviä pointteja ja ajattelemisen aiheita!

Niinhän se taitaa olla, että itse kukin tuijottaa liiaksi tuota tsh-arvoa, joka ei edes ole homman olennaisin luku. T4v paljon tärkeämpi mittari. En nyt rupea viisastelemaan miksi näin. Mutta asiaansa perehtyneet lääkärit kyllä osaa tuon selittää. Esim. Youtubesta löytyy mielenkiintoisia lääkäriluentoja ja seminaareja asiasta. Pitäisi ottaa itsekin taas kuunteluun.

Tänä viikonloppu syödään ja juodaan mitä sattuu. Maanantaina pitää miettiä, että miten tätä hommaa alkaisi taas toteuttamaan.

Yleensä T4:sta ei kannata niin paljoa välittää, koska se vaihtelee paljon. Tuo TSH on signaloiva hormoni, joka kertoo enemmän kokonaistilanteesta. Mutta se missä monesti mennään vikaan on, että korvaushoidossa olevien alarajaa vahdataan liikaa. Vaikka TSH olisi 0.1, niin mitään syytä ei ole pienentää lääkitystä, jos olo on hyvä. Ja monesti T4:n on hyvä olla ihan ylärajalla tai vähintään lähellä sitä.

Oma vinkki on, että sopii lääkärin kanssa kokeilusta, jossa 4 viikon välein nostettaan annosta 25mg, eli resepti pieniin tabletteihin. Jos nuutunut oli, niin nosta annosta 25mg ja kokeilee neljä viikkoa tuolla nostetulla annoksella ja mieti onko olo hyvä. Jos tuntuu siltä, että vielä nuutunut, niin nosta taas 25mg annosta ja odota 4 viikkoa. Mitään pahaa ylitoimintaa ei noin saa aikaiseksi, itsellä tuli lähinnä vähän levoton olo, mutta ei mitään sydämen tykytyksiä tai muuta.

Olon monesti oppii tunnistamaan ja se kannattaa varmentaa verikokein. Kannattaa myös muistaa, että kroppa sopeutuu noihin nostoihin. Eli mitä enemmän tuot purkista, niin sitä vähemmän oma kroppa tuottaa ja tämä oli yksi syy minulla tehdä hidas lääkityksen nosto. Eli jos annos tuntuu toimivan, niin 3kk päästä se voi olla jo liian pieni.

Itsellä on tuuria ja hyvin stabiili tuo kilpirauhanen, mutta tiedän tapauksia, jossa tuo oma tuotanto vaihtelee todella paljon. Eli lääkityksen oikean määrän hakeminen on todella vaikeaa.

Mutta oma neuvo tässä on, että luota omiin tuntemuksiin ja ole kärsivällinen. Jos tuntuu paskalta, niin nosta annosta. Jos olet epävarma nostosta tai omasta tasosta, niin pudota annosta ja katso miltä tuntuu.

Treenaamisesta, niin itse saan ainakin ylikunnon oireet todella nopeasti, eli treeninkin suhteen pitää olla kärsivällinen tai ainakin sen kovuuden kasvattamisessa. Itse onneksi pystyn nykyään treenaa jo todella kovaan. Tosin mieli tekisi treenata enemmän, mutta näillä korteilla mennään.

Jos kiinnostaa väsyneen wanhan ihmisen lähes 20min avautuminen järjettömästä väsystä, kilpparin vajaatoiminnasta, epätoivosta jne, niin kattele ihmeessä. Mutta jos sulla taasen on elämä ja haluat viettää viikonlopun kunniaksi laatuaikaa, niin skippaa suosiolla. Toivon, että sulla on asiat niin hyvin, että valitset jälkimmäisen :)

View: https://youtu.be/YKcUY0CBAvI

Jos kiinnostaa väsyneen wanhan ihmisen lähes 20min avautuminen järjettömästä väsystä, kilpparin vajaatoiminnasta, epätoivosta jne, niin kattele ihmeessä. Mutta jos sulla taasen on elämä ja haluat viettää viikonlopun kunniaksi laatuaikaa, niin skippaa suosiolla. Toivon, että sulla on asiat niin hyvin, että valitset jälkimmäisen :)

View: https://youtu.be/YKcUY0CBAvI

Kolmivuorotyö tai yötyö kyllä itsessään pidemmässä juoksussa on yksi helvetti sotkemaan elimistön toimintoja hormonitoiminnasta ruoansulatukseen ja aineenvaihduntaan. Tietysti pahiten iskee niihin ihmisiin, jotka nukkuvat huonosti päiväsaikaan. Siis kun tuli ammattisi mieleen ja nämä kaikki ongelmat. Kunnon yöunilla ja vakiollla vuorokausirytmillä homman saisi varmaan ainakin paremmin toimimaan. Se ei tietysti kaikille voi olla mahdollinen optio. Itse voin kaikin puolin pahoin yötyössä ja kieltolaput on siihen nykyään lääkäriltä. Toki ongelmat siinä oli niin pahat, että nukkuminenkaan ei onnistunut ilman lääkkeitä. Hidasta itsemurhaa ja salikehitykselle sai heittää hyvästit sitä tehdessä. Noin omalla kohdalla.

Yöt sopii mulle muutamien pointtien takia. Hoivakodin yöt on pääsääntöisesti aika helppoja töiden suhteen. Saa tehdä työt omaan tahtiin, eikä kukaan ole kyyläämässä. En ikinä jaksaisi / viitsisi / suostuisi tekemään päivävuoroja vanhainkodissa! Kauhea hälinä ja kiire jne.

En tiedä onko se mahdollista, että kroppa on vuosien saatossa kääntynyt jotenkin yömoodiin? Helpommin mä pysyn yön töissä hereillä, kuin aamun kotona.

Mutta tästä joutuu sitten maksamaan hintansa erilaisilla terveyshaitoilla, se on karu fakta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom