Kiipeilyllä selkälihakset kuntoon.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Nonnii nyt voi jatkaa keskustelua kiipeilystä täällä. jto mikä seinäkiipeily/kiipeily tekniikassa on tärkeintä muistaa kun sen alottaa? Painopiste lähellä seinää..?
Mä ajattelin tehdä itelleni sellasen n. 2*3 metriä mittasen seinän. Sellanen levy löyty tuolta tallista ja palvelee ilmeisesti näin alottelijaa vallan mainiosti. Miten noita otteita tulis siihen sijottaa ja millasia otteita tulis tehdä? Ajattelin laittaa muutaman paksumman listan mitä tuolla leanveto palstalla käydyssä keskustelussa ehdotit. (Asetella ne niin että siinä voi harjotella noita eritaso leukoja.) Sen lisäks ajattelin tehdä muutaman otteen ite plakioiden jotakin mallia mitä tuolla www.camu.fi osotteessa oli myynnissä. Näitä otteita tehdessä tulisi vissiin muistaa et tekee helppoja otteita aluks..? Millasia niiden tulis olla? Sellasia et saa 3:lla sormella 4:llä sormella vai kenties koko kämmenellä?
Nyt vaan kiipeilemään.

Mikäli ette ole vakuuttuneita kiipeilyn + vaikutuksesta selän alueelle lukekaapa alta Jto:n kommentti toiselta palstalta

"tutkimusten mukaan kiipeilijöillä on kovin lihasaktiivisuus selän alueella. siis jopa kovempi kuin voimistelijoilla tai voimailijoilla. hyvä laji siis"

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja puristusvoimaa tuo myös kivasti tuo kiipely. Itsellä ainakin tullut ihan jees puristusvoima, kun on joskus käynyt vähän seinällä "roikkumassa".

Ja kyllä se tuntuu selässäkin, kuntätä 95kg massaa raahaa seinää ylös alas!

Mitä olet Jto mieltä tälläisistä kengistä "Boreal joker" hinta näytti olevan 81€ onko turhan arvokkaat tälläselle just kiipeilystä syttyneelle?

Tärkeätä on saada suurin osa painosta mahdollisimman usein jalkojen varaan. Juuri tästä syystä painopistekin tulisi saada pidettyä lähelle seinää.
Jalkoja tulee muistaa siirtää ylöspäin mahdollisimman usein. Varsinkin aloittelijat (kuten minä itse) keskittyvät helposti ainoastaan otteiden hakemiseen käsille ja unohtavat tuoda jalkoja ylöspäin parhaimmille mahdollisille paikoille. Mikäli jalat eivät ole riittävän korkealla, joutuu nostamaan kädet useammin sydämen yläpuolelle, jolloin verenkierto niissä heikentyy aiheuttaen lihasten väsymistä.
Mikäli jalkaa ei saa tuettua otteeseen, tulee se pyrkiä ainakin pitämään kitkalla seinää vasten. Kiipeilykenkien kumipohja imee itsensä sen verran hyvin kiinni seinään, että painoa saa tällä tavoinkin vietyä pois käsiltä jopa kymmenenkin kiloa.
Suorin tie ylös ei ole aina helpoin eikä nopein. Kannattaa oppia hyödyntämään reittejä koko leveydeltä. Kiipeily muuttuu tällöin myös huomattavasti monipuolisemmaksi. Samoin tulee opetella siirtämään painoa puolelta toiselle. Osasta otteita ei saa minkäänlaista tuntumaa suoraan ylhäältä päin, mutta ne voivat olla loistavia sivulle päin nojattaessa, jolloin toisen käden tai jalat saa paremmille sijoille.

Aina kun tipuu seinältä, on tärkeää jäädä hetkeksi mietteliään näköisenä selälleen maahan "varjokiipeilemään", eli haromaan ilmasta kuvitteellisia otteita. Näin annat itsestäsi sellaisen kuva, että tietäisitkin mitä olet tekemässä.
Vannoudu jonkin kenkämerkin kannattajaksi ja manaa kaikki muut merkit ja tyypit alimpaan helvettiin. Sillä, että ihmisten jalat ovat erilaisia ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Ota jyrkkä kanta suomigreidauksen puolesta tai sitä vastaan.
Kuuntele Jimi Hendrixin Voodoo Chile 10 kertaa päivässä: Well I stand next up to a mountain, and I chop it down with the edge of my hand...
Opettele kiipeilyslangi jotta voit uskottavasti kertoa kovaan ääneen (ensi kertaa seinälle tulevien tyttöjen läheisyydessä tietenkin) kovimman greidin valloituksestasi. Varmistu ensin että tytöt todella ovat aloittelijoita, eivätkä kiipeä itse 8b+ reittejä.

;) :D

maitohappo sanoi:
Mitä olet Jto mieltä tälläisistä kengistä "Boreal joker" hinta näytti olevan 81€ onko turhan arvokkaat tälläselle just kiipeilystä syttyneelle?

Alle 50€ tossuja ei mielestäni kannata juuri hankkia, tuon hinnan yläpuolelle mentäessä alkaakin sitten löytyä valinnanvaraa. Mikään ei sammuta kiinnostusta harrastukseen yhtä nopeasti kuin huonot välineet. Jos budjetti vain kestää, niin 81€ on ihan hyvä hinta.
Tuo Joker vaikuttaa hyvältä kengältä kaikin puolin, mutta toisen ihmisen on täysin mahdotonta valita kiipeilykenkää puolestasi. Sopivuus selviää ainoastaan kokeilemalla kenkää jalkaasi. Olisi hyvä jos pystyisit kokeilemaan kenkää ainakin liikkeessä, useissa kun on pieni pätkä seinää kiinnitettynä johonkin nurkkaan. Kiipeilykengänhän tulee olla niin pieni kuin mahdollista, eli pienin ja kivuliaimman tuntuinen kenkä joka jalkaan mahtuu on juuri sopiva :D Kokeile miten kenkä tukee jalkaasi eri asennoissa pienillä otteilla seistessä.
Itselleni valitsin Five.Tenin Velcrot ja olen ollut tyytyväinen toistaiseksi. Käyppä katsomassa Mountainshopin valikoimaa, verkkosivuilla näyttää olevan tällä hetkellä reippaasti hyviä tossuja alennuksilla.

Willie sanoi:
Opettele kiipeilyslangi jotta voit uskottavasti kertoa kovaan ääneen (ensi kertaa seinälle tulevien tyttöjen läheisyydessä tietenkin) kovimman greidin valloituksestasi. Varmistu ensin että tytöt todella ovat aloittelijoita, eivätkä kiipeä itse 8b+ reittejä.

;) :D

Reitin fataali kruksi tuli jo matolla vastaan! :)

Voisiko joku valasta mua ennen ku tilaan että miten noi ottee eroo toisistaan? Niissähän on ne koot xxs-xxl eli minkä kokosia pitäis alottelijan seinäänsä laittaa? Mitkä ois hyvät valjaat ja millanen köysi tulis hankkia? Ajattelin tälläsiä otteita.
Malli on TOE ja siinä ois 10 medium otetta hintaan 80€ tuolta camun sivuilta. Olisin todella kiitollinen jos joku asiasta tietävä osaisi opastaa minut alkuun. Mikäli jollakulla on ruhtinaallisesti aikaa voisi koota vaikka sellasen setin mikä alottelijalle passais valjaat naru jne. ?
:worship:

Seurais jatko kysymys. Löysin tolta mountainshopista tollasia Makak M otteita hintaa 4,80kpl Oiskohan ne parhaita ? "nivelystävällinen muotoilu" on vissiin hyväks alottelijalle?
Sitten vielä sellanen et jos mä teen pienen seinän montako otetta pitää laskee et siihen seinään menee jos siitä tulee 2*5metriä?

- perustekniikka: napa seinässä pystysuoralla ja negalla. persus ulos släbillä (susta poispäin kalteva). kiipee kuin tikapuita. kädet pään yläpuolella ja aina mahd. suorina. tää on liika monimutkanen selitellä tekstinä. kirjoja, videoita ja varsinkin KIIPEILYÄ, niin oppii.
- leveelle lestille suosittelisin esim. la sportivan cobra -kenkiä. se on mukava ja erinomanen perusslipperi (nauhaton). saman merkin mythos on perusmallisempi ja tosi mukava nauhakenkä. five tenit on sulle liian kapeet. ite käytän niitä, enkä koskaan vaihda, mutta mulla onkin aika kapee kinttu. camussa madrockin mugen ja phoenix on hieman leveempiä malleja.
- xxs-ote on 2-3cm, xxl 20-25cm noin suurin piirtein. pikkusia jaloille ja isompia käsille. alussa joudut käyttään isohkoja (s-m) jaloille, mutta kun alat kehittyyn ja luotat enemmän jalkoihin, sitä pienempii pystyt käyttään. osta pääasiassa kokoja s,m ja l. ja TEE ITE käsille otteita.
- otevalikoima riippuu seinän kaltevuudesta. jos vain pystyt, tee ketjuilla säädettävä systeemi. ja tee taatusti sellanen, ettei tuu syliin.
- vaneriin poraat 12mm reikiä ruudukkomallilla 15-20cm:n välein. taakse 10mm:n lyöntimutteri eli satiainen. sekaan sikin sokin pikkusia ruuvattavia jalkaotteita (ns. jibejä). katos nyt netistä myös malleja.
- valjaita et tolla seinällä tarvi.

muuta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hmm...Mielenkiintoista juttua.
Kiipeilyn aloittaminen on käynyt mullakin mielessä, mutta paikkakunnalla ei vaan taida olla kuin yksi pieni seinä ~20km päässä, joten harrastusmahdollisuudet voi olla aika rajalliset. :rolleyes:
Siirtolohkareita löytyis kyllä.
Kiipeilykengät taitaa olla melkein se ainoa pakollinen varuste jos bouldereilla tai pikkuseinillä kiipeilee? Niitäkään ei taida täällä paljoa kaupoissa olla, kun harrastajia on niin vähän.

:offtopic:
Leuanveto treadistä iso :worship: jto:lle!

Paljon kiitoksia Jto ja Willie ! Mä meinaan tilata nyt sitten l,m ja s otteita. Sitten mä valan niistä otteista vastamuotilla sementtiin ja teen niitä otteita saneerauslaastista. Siihen sit Jto:n suosittelema autokitti ja hiekka pintaan. Talojen entisöintiin erikoistunut isäni sanoi että saneerauslaasti kestää kuulemma tosi hyvin ja että siitä saa valettua betonin avulla tismalleen samanlaisen kun se minkä ostaa kaupasta. Mä laitan sitten kuvan tänne siitä seinästä ku se on valmis. Nyt vaan otteita tilamaan ja lenkille.

silikonista saa hyviä muotteja, mutta siihen väliin tietenkin pitää laittaa esim. kelmu. ite kaiversin otteet oasiksista eli niistä vihreistä/ruskeista vettä imevistä hässäköistä, mihin kukkia laitetaan. tulee oikein hyvä pinta, eikä tarvi pelätä alkuperäsen puolesta.

saneerauslaastiin voi varmaan valmiiksikin sekoittaa hiekkaa? se pitää sitten saada sinne sekaan, eikä vaan pintaan. en oo ite kokeillu, miten kitti ja laasti reagoi ja pysyykö ne yhdessä. hiekan määrää lisäämällä saa eri karkeuksia. yli 50% ei kannata mennä. ja mieluiten aika hienoo hiekkaa.

sotkasta saa siihen seinän alle kasan vanhoja patjoja ilmaseksi.

missäspäin kunta kinten lohkareet sijaitsee?

No joo pitää mennä hakeen sotkasta noita. Ja tota muottia tehdessä on se ongelma et ku siihen mun muottiin joka sementtiin tulee pitää laittaa varmaan suht paksukin muovi väliin niin siihen tulee sillon silee pinta, mutta sen ilmeisesti saa sillä autokitillä korjattua. Näin sitä pähkäröin.

Zone-sarja -42%
jto sanoi:
missäspäin kunta kinten lohkareet sijaitsee?

Mikkelin liepeillä.
Eihän ne mitään kovin isoja ole, about kolmemetrisiä löytyy 4 kappaletta. Kauimmaisetkin kävelymatkan päässä, lähimmälle matkaa alle sata metriä.(hyvä tuuri? :D )

Onnistuisko muuten sopivien kenkien osto tilaamalla, vai onko pakko päästä kokeilemaan?

ite tilaan, kun koon tiedän, mutta fiksuinta ne on sovittaa. lestin leveys ja muut huomaa sillon parhaiten. nykykenkien ei tarvi enää olla tappotiukkoja, kuten iloisella 80-luvulla, mutta timmit silti. ite pidän sellasia, ettei viitti kävellä, mutta kiivetessä ei varpaisiin satu. haittaa liikaa suoritusta. varpaat on kyl enemmän tai vähemmän koukussa.

lestiltä kapee kenkä on parempi listoilla, mutta kengän tulis taipua myös kitkalle, eli päkiältä normaalisti kuten jalkakin. släbeillä ihan ehdoton ominaisuus. jyrkillä negoilla semmoset alaspäin kääntyvät varpaat on hyvät, mut ne on aika special-kamaa jo.

mikä on jalkasi pituus kantapää pöydällä? leveys päkiän kohdalta? jos vaikka voisin auttaa.

mulla on aika saman kokonen koipi. käytän five ten anasazi- malliston kenkiä lace up tai velcro ja koko on 44 mukavahko tai 43 tiukka, mutta kiivettävä.

sulle vois mennä sama malli. häkellyttävän erinomanen kenkä, vaikka vanha mallina. ne maksaa 100-110€ kaupoissa. mulla on itellä kyl kasa käytettyjäkin kaapissa, jos pikkusen halvemmalla haluut selvitä. niilläkin kiipee vielä ennen uudelleen pohjausta kaaauan.

Kunta Kinte sanoi:
Hmm...Mielenkiintoista juttua.
Kiipeilyn aloittaminen on käynyt mullakin mielessä, mutta paikkakunnalla ei vaan taida olla kuin yksi pieni seinä ~20km päässä, joten harrastusmahdollisuudet voi olla aika rajalliset. :rolleyes:
Siirtolohkareita löytyis kyllä.
Kiipeilykengät taitaa olla melkein se ainoa pakollinen varuste jos bouldereilla tai pikkuseinillä kiipeilee? Niitäkään ei taida täällä paljoa kaupoissa olla, kun harrastajia on niin vähän.

:offtopic:
Leuanveto treadistä iso :worship: jto:lle!

Huihyi. Onneks täällä on kalliot lähellä. :)

Rollarit vaan joku setä on päättänyt tuhoja asentamalla kehäIII:n jatkeet melkeen kallion päälle... :curs: :curs: :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom