Ketoosidieetti

Kiitos edellisistä vastauksista.

Tuota tuota. Tänään on menossa 12. hiilariton päivä, joten kaiken järjen mukaan ketoosissa pitäisi olla jo kevyesti. Pää ei ole enää kummemmin tukossa, ja olo lähes normaali. Hiukan kyllä meinaa laiskottaa, kun pitäs salille tai juoksemaan lähteä, mutta kyllä se siitä, kun menee vaan. Mutta muita ketoosin merkkejä en ole havainnut - ei metallin makua suusta tai pahanhajuista hengitystä. Pitäisikö niitä välttämättä olla vai voidaanko ketoosissa olla muutoinkin? Ketostixejä en ole jaksanut käydä hommaamassa, koska en näe niistä mitään konkreettista hyötyä olevan.
Niinkuin Nightkin jo sanoi, ei sitä pahanhajuista hengitystä tai metallin makua itse aina edes huomaa. Muija tosin oli huomannut, kun ei toissa yönä kuulemma saanut nukuttua, kun höngin sen naamaan. :D Ja tämä siis normaalin hampaiden pesun jälkeenkin.

Noista ketotikuista sen verran, että kyllähän ne sen viimeisen varmuuden antaa silloin, kun ne punottaa. Silloin ollaan varmuudella ketoosissa. Noiden hyöty on varmasti suurin, kun ketoosia haetaan ekan kerran. Ei noita kokeneet välttämättä tarvi lainkaan. Varmuus tulee siitä, että ketoaineita on AINA veressä ennen virtsaa. Näin siis voit olla varma ketoosista, jos virtsassa on ketoaineita. Lähde: The ketogenic diet: a complete guide for the dieter and practitioner, Lyle McDonald, sivu 33

Edit: lähde lisätty

Ja sitä vähemmän niitä on kusessa, mitä enemmän niitä on käytetty :)

Ja sitä vähemmän niitä on kusessa, mitä enemmän niitä on käytetty :)
No sekin on totta. :)

Kyllähän noiden tikkujen kanssa voi saada itsensä hulluuden partaalle, jos niihin joka päivä kuseskelee. Käytännössä voidaan kuitenkin sanoa, että ihminen on ketoosissa kolmen hiilarittoman (alle 40 g/vrk) päivän jälkeen, näytti tikku mitä tahansa.

Tähän väliin pientä raporttia TKD:stä, jolla olen ollut vajaat 2 kk.

Pihtimittaus 23.10.09

- paino: 69,0 kg (-3,0 kg alle 2 kk:ssa)
- rasvaprosentti: 14,6% (-0,7% yks. alle 2 kk:ssa; rasvaa 10,1 kg eli -0,9 kg alle 2 kk:ssa)
- rasvaton paino: 58,9 kg (-2,1 kg alle 2 kk:ssa)

Syys-lokakuussa olen syönyt keskimäärin 2500 kcal ja hiilaria olen vetänyt keskimäärin alle 90 grammaa/vuorokausi. Hiilaria mussutin enemmän kuin kesällä CKD-projektissa, mutta pääasiassa ennen salitreenejä.

Eli näinkin "isoilla" hiilari- ja kalorimäärillä rasva karisee, tosin ei mitenkään hurjaa vauhtia. TKD-projektini jatkuu vielä vuoden loppuun ja tavoitteena on puristaa rasvat alle 14:n. Ja joskus vielä saavuttaa maaginen alle 12 %. Tällaiselle laihalle läskille se olisi ennennäkemätön juttu!

Miten teillä muilla ketoilijoilla menee noi päivittäiset kalorit? Onko aina sama kalorivaje vai heitteleekö päivästä toiseen? Kuinka tarkkaan seuraatte kaloreita ketoosin aikana, jos olette esim. 2 viikkoa yhtäjaksoisesti ketoosissa?

Itse olen pyrkinyt pitämään 500 kalorin vajetta joka päivä, mutta pikkusen kyllä heittelee ton kanssa. Yli kulutuksen en ole syönyt, mutta muutamia lähestulkoon +-0 päiviä on tullut. Välillä on vähän enemmän nälkä ja kalorivaje saattaa jäädä 50-100 kaloriin.

Itse menen vaan mutulla fiiliksen ja nälän mukaan. 3 ruokailua päivässä noin yleensä, hyvin toimii tälleenkin niin ei jaksa hifistellä.

Olen lueskellut ketjua tämän päivän ja paljon on selvinnyt. Muutama kysymys joihin jo vastaus saattaa löytyäkin, mutta ei nyt sattunut silmään:

Elikkä ketoosiin pitäisi päästä jos on kolme päivää hiilarit alle 40g/vrk (keskimäärin)?

Tapahtuuko laihtumista jos ei pääse ketoosiin (ymmärtääkseni kyllä mutta se ei ehkä ole optimaalista)?

Itse ostin Ketostix:sejä mutta ne eivät siis aina kerro koko totuutta?

Olen lueskellut ketjua tämän päivän ja paljon on selvinnyt. Muutama kysymys joihin jo vastaus saattaa löytyäkin, mutta ei nyt sattunut silmään:

Elikkä ketoosiin pitäisi päästä jos on kolme päivää hiilarit alle 40g/vrk (keskimäärin)?

Tapahtuuko laihtumista jos ei pääse ketoosiin (ymmärtääkseni kyllä mutta se ei ehkä ole optimaalista)?

Itse ostin Ketostix:sejä mutta ne eivät siis aina kerro koko totuutta?
1. Kyllä. Noin kolmessa päivässä ketoosin pitäisi olla tosiasia. Liikunta edes auttaa hiilarien polttamista kropasta, joten ketoosiin voi päästä ehkä hieman tuota nopeamminkin.

2. Laihtumista tapahtuu aina, jos syödyt kalorit on alle kulutuksen.

3. Ketostixit eivät aina kerro koko totuutta sillä kehosi saattaa polttaa kaikki ketoaineet. Voit siis olla ketoosissa vaikka tikut ei näytä mitään. Ketoaineita on aina veressä ennen virtsaa, mutta jos kaikki käytetään aineenvaihdunnassa niin mitäs virtsaan jää. :)

Nämä on siis mun "tietoja." Ketoosiin olen kuitenkin päässyt monet kerrat ja painoa on tippunut.

Sitten vielä kysymys makroista eli tänään:
Prot 132g/rasvat 129g/hh 26g eli prossat
29%/65%/6%

Onko ok vai pitäisi jotain muuttaa (lähinnä pääseekö ketoosiin suunnilleen tällä jakaumalla)?

Painan 120kg ja pituutta on 191cm ja pudotettavaa paljon.

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Sitten vielä kysymys makroista eli tänään:
Prot 132g/rasvat 129g/hh 26g eli prossat
29%/65%/6%

Onko ok vai pitäisi jotain muuttaa (lähinnä pääseekö ketoosiin suunnilleen tällä jakaumalla)?

Painan 120kg ja pituutta on 191cm ja pudotettavaa paljon.
Kuulostaa mun "korvaan" ihan hyvältä. Itsellä rasvat on yleensä 65-70% energiansaannista. Varmista vaan, että olet sen noin 500 kaloria miinuksella. Kyllä se ketoosi sieltä tulee.

Meinaatko vetää kuinka pitkän aikaa ketoosissa? Itse vedän 2 viikkoa ketolla ja sitten tankkaus. Viikko on mulla liian lyhyt aika, pari viikkoa on toimivampi.

Edit: Käytätkö Kalorilaskuria? Suosittelen lämpimästi. Sillä on tosi hyvä seurata makroja ja suunnitella ateriat.

Ajattelin vetää 2 viikkoa -jouluun asti (aika iso haarukka) mutta täytyy katsoa miten äijä voi kun on eka kerta mulle tämä ketoilu ;-).

Onko toi hiilaritankkaus pakollinen ja mikä olisi silloin hyvä makrojakauma?

Käytän kalorilaskuria, on todellakin tosi hyvä apuväline

Ajattelin vetää 2 viikkoa -jouluun asti (aika iso haarukka) mutta täytyy katsoa miten äijä voi kun on eka kerta mulle tämä ketoilu ;-).

Onko toi hiilaritankkaus pakollinen ja mikä olisi silloin hyvä makrojakauma?

Käytän kalorilaskuria, on todellakin tosi hyvä apuväline
Kyllä hiilaritankkaus on hyvä tehdä. Sanoisin, että pakollinen. :) Eihän tavallisella dietilläkään ole hyvä olla älyttömän pitkään ilman tankkausta. Kroppa menee jatkuvilla miinuskaloreilla säästöliekille ja sitten ei rasva pala.

Suosittelen vetämään kahden viikon jaksoissa. Maanantaista seuraavan viikon lauantaihin ketoa ja tuona lauantaina tankkaus. Siitä sitten maun mukaan joka sunnuntaina tai maanantaina takaisin ketoruokavalioon.

Itse en ole juurikaan seurannut mitä tankkauspäivänä syön enkä todellakaan ole laskenut kaloreita. Oon kylmästi vetänyt kaikkea kamaa koneeseen. En tietenkään ole mitään munkkirasvaa juonut suoraan pullosta tms. keulimista. Karkkia ja käytännössä mitä tahansa ruokaa mitä nyt on naaman eteen sattunut. Nämä meidän muut hifistelijät ;) saa vastata tuohon kysymykseen tarkemmin.

Kiitos vastauksesta!
Olen pudottanut painoa VHH-ruokavaliolla 135,6kg->117,6 eilen aamulenkin jälkeen eli 18kg 12 viikossa. Noudatin vaan VHH:ta väärin ja pidin myös rasvat aivan liian alhaalla 30-40g päivässä. Nyt olen siis lyönyt lisää rasvaa koneeseen.
Paino on jumittanut tuossa 120 (+-1,5kg) kilossa jo yli kolme viikkoa ja alkoi usko jo horjua/horjuu vieläkin pikkasen koska saattaa olla noissa lukemissa myös tänään koska en tehnyt aamulenkkiä ja hikoilut jäivät tekemättä. Toivottavasti alkaa nyt paino pudota kun on enemmän rasvaa ruokavaliossa.

Olen tosiaan ollut lähes jatkuvasti miinuskaloreilla eli onko mahdollista että säästöliekki on iskenyt?

Voiko noita hiilaripäiviä pitää harvemmin (esim.kerran 10-14 päivän välein).

Olen kerran tämän dieetin aikana yhtenä viikonloppuna dokannut ja syönyt reippaasti hiilareita ja seuraavana päivänä puolikkaan perhepitsan ja seuraavana aamuna paino oli noussut 6kg. Tiedän että on (melkein) kokonaan nestettä mutta on vaan niin perkeleen epämotivoivaa dieetillä kun paino nousee (laski tosin myös päivässä 5kg heti maanantaina).

Kiitos vastauksesta!
Olen pudottanut painoa VHH-ruokavaliolla 135,6kg->117,6 eilen aamulenkin jälkeen eli 18kg 12 viikossa. Noudatin vaan VHH:ta väärin ja pidin myös rasvat aivan liian alhaalla 30-40g päivässä. Nyt olen siis lyönyt lisää rasvaa koneeseen.
Paino on jumittanut tuossa 120 (+-1,5kg) kilossa jo yli kolme viikkoa ja alkoi usko jo horjua/horjuu vieläkin pikkasen koska saattaa olla noissa lukemissa myös tänään koska en tehnyt aamulenkkiä ja hikoilut jäivät tekemättä.
Oletko jo aloittanut ketoosin tavoittelun vai vieläkö menet VHH:lla? Voisi olla jopa järkevää tehdä niin, että syöt pari päivää hiilareita ihan normaalisti, ei siis mitään mättöä, vaan antaisit kropan ymmärtää, että kaloreita tulee. Tämän jälkeen vetäisit sitten rasvat ylös ja hiilarit minimiin. Tuohon kroppa varmasti reagoisi ainakin jollain tavoin.

Paljonko vedät aerobista viikossa? Ketoosilla voi tulla aikamoinen väsy, jos ihan hirveesti hinkkaat pitkää lenkkiä.
Justhan joat:tti laitto että ite vetää 2vko välein taino MA ja SEURAAVANviikon LA ;)
olDis luki ihan oikein. Itse siis vedän hiilaripäivän JOKA TOINEN VIIKKO. Suomeksi siis aina yksi viikonloppu menee ketoillessa ja sitten on viikonloppu taukoa.

Olen jo aloittanut ketoosin tavoittelun (nyt kolmas päivä menossa). En millään jaksaisi nostaa enää hiilareita (on mennyt niitä muutenkin aika vähän tuon VHH vaiheen aikana.

Treenaan tällä hetkellä joka toinen päivä Arskan G6-ohjelmalla salilla ja joka toinen päivä vedän sauvakävelylenkin joka vaihtelee 1,5-3 tuntiin eli aika paljon tulee aerobista. Ainakin VHH:n aikana ja eilen jaksoi vielä hyvin vetää 3 tunnin lenkin.

Luulen että ainakin jonkinasteinen ketoosi on jo päällä, koska olo on energinen,näläntunne on vähentynyt/kadonnut, ei meinaa uni tulla silmään ja muutenkin on voittajafiilis ;-)

Ps. Yksi kyssäri: Olen laskeskellut että meikäläisen peruskulutus on noin 2700kcal + liikunnat päälle eli kokonaiskulutus on jotain välillä 3700kcal-jopa 6000kcal jos olen oikein aktiivinen ja sattuu lenkki ja puntti samalle päivälle). Kalorit oli VHH:lla jotain välillä 1700kcal-4000kcal (keskimäärin varmaan jotain 2200kcal).

Voiko noin suuri kalorivaje aiheuttaa "säästöliekin"?

Mikä olisi sopiva vaje kun tavoitteena on pudottaa joku 30kg-35kg noin kilo per viikko vauhtia?

Olen jo aloittanut ketoosin tavoittelun (nyt kolmas päivä menossa). En millään jaksaisi nostaa enää hiilareita (on mennyt niitä muutenkin aika vähän tuon VHH vaiheen aikana.

Treenaan tällä hetkellä joka toinen päivä Arskan G6-ohjelmalla salilla ja joka toinen päivä vedän sauvakävelylenkin joka vaihtelee 1,5-3 tuntiin eli aika paljon tulee aerobista. Ainakin VHH:n aikana ja eilen jaksoi vielä hyvin vetää 3 tunnin lenkin.

Luulen että ainakin jonkinasteinen ketoosi on jo päällä, koska olo on energinen,näläntunne on vähentynyt/kadonnut, ei meinaa uni tulla silmään ja muutenkin on voittajafiilis ;-)

Ps. Yksi kyssäri: Olen laskeskellut että meikäläisen peruskulutus on noin 2700kcal + liikunnat päälle eli kokonaiskulutus on jotain välillä 3700kcal-jopa 6000kcal jos olen oikein aktiivinen ja sattuu lenkki ja puntti samalle päivälle). Kalorit oli VHH:lla jotain välillä 1700kcal-4000kcal (keskimäärin varmaan jotain 2200kcal).

Voiko noin suuri kalorivaje aiheuttaa "säästöliekin"?

Mikä olisi sopiva vaje kun tavoitteena on pudottaa joku 30kg-35kg noin kilo per viikko vauhtia?
Onpas melkoiset määrät liikuntaa. :wtf:

Itse pitäisin kalorivajeen noin 500-1000 kalorin paikkeilla. En ainakaan itse näe mitään järkeä vetää suuremmalla kalorivajeella. Painonpudotuksessa 1 kilo viikossa on jo tosi kova tahti, luulisi tuon hidastuvan ajan myötä.

CKD = Cyclic ketogenic diet. Wikipedia
TKD = Tae Kwon Do? :D

Tyhmien kysymysten kerho jatkuu.....:david::
Miksi ketoosiin pitää päästä kun kerran jo miinuskalorit mahdollistavat laihtumisen?

Onko vaarana että rasva varastoituu kroppaan jos ei mene ketoosiiin? Käsittääkseni ei kunhan hiilarit ovat tarpeeksi alhaalla eli rasva menee käyttöön -> wikipediasta lainattu ->VHH, joka sisältää hiilihydraatteja alle tämän määrän (50g/vrk), tyhjentää ensin glykogeenivarastot ja sen jälkeen valmistaa tarvitsemansa energian muuttamalla rasvaa glukoneogeneesin kautta glukoosiksi.

Valmistaako keho glukoosia rasvasta vaikka ei olisi ketoosissa (kunhan hiilarit ovat alhaalla)?

Kuinka paljon on liikaa proteiinia ketolla/VHH:lla eli missä vaiheessa proteiinista alkaa muodostua "sokeria"?

Kiitos kärsivällisistä vastauksista:)

Suositut

Back
Ylös Bottom