Ketoosidieetti

Kyssäri-> Olen lueskellut tätä ketjua ja kysyisin mitä tarkoittaa

CKD?
TKD?

Tässä voi auttaa ns. TKD = Targeted Ketogenic Diet. Aloitetaan ensin ketoosivaiheella jotta keho oppii rasvanpolttoon. Sen jälkeen aletaan ottamaan noin 50g hiilareita aina ennen treeniä, jotta saadaan tarvittavat glykogeenit punttien nosteluun. Tämän jälkeen ja välipäivinä taas jatketaan ketoosilinjalla. Joillakin tuo toimii, toisilla ei, joten kokeilemalla se vain selviää.

Toiset taas harjoittavat toista systeemiä, CKD = Cyclic Ketogenic Diet. Erona TKD:hen on että ennen treeniä -tankkausvaiheen sijaan ketoosia ja hiilaritankkausta syklitetään viikottain. Arkipäivät ketoosissa, viikonloppuisin hiilarimättöä. Tämänkin toimivuus pitää itse todeta käytännössä kokeilemalla.
.

Tyhmien kysymysten kerho jatkuu.....:david::
Miksi ketoosiin pitää päästä kun kerran jo miinuskalorit mahdollistavat laihtumisen?
Mulle ainakin ketoosi on mukavin tapa laihduttaa. Muilla tavoin laihduttaessa minun on huomattavasti vaikeampi olla syömättä herkkuja ja ylipäätään liikaa hiilareita. Ketoosilla ei tule karkinhimoa läheskään samalla tavalla. Lisäksi ketoosi toimii minulla tosi hyvin rasvan vähentämiseen. Lisäksi ketoosilla minulla on harvoin nälkä, muilla tavoilla dietattessa nälkä on lähes aina läsnä. Ne vähät lihat, jotka tähän mun harjanvarteen on tarttunu tuntuvat säilyvän paremmin ketoosilla kuin muilla dieteillä.

Ketoosi on siis vain yksi keino tehdä homma.

Onko vaarana että rasva varastoituu kroppaan jos ei mene ketoosiiin? Käsittääkseni ei kunhan hiilarit ovat tarpeeksi alhaalla eli rasva menee käyttöön -> wikipediasta lainattu ->VHH, joka sisältää hiilihydraatteja alle tämän määrän (50g/vrk), tyhjentää ensin glykogeenivarastot ja sen jälkeen valmistaa tarvitsemansa energian muuttamalla rasvaa glukoneogeneesin kautta glukoosiksi.
Itse pidän nyrkkisääntönä seuraavaa. Syön yhdellä aterialla proteiinia ja rasvaa, mutta en hiilareita. Jos syön hiilareita ja proteiinia niin en syö rasvaa ko. aterialla. Hiilarit aiheuttaa verensokerin vaihtelua ja silloin riski, että rasva "tarttuu kylkiin."

Sanoisin, että VHH, jossa hiilarit on alle 50g/vrk on käytännössä ketoosi.

Valmistaako keho glukoosia rasvasta vaikka ei olisi ketoosissa (kunhan hiilarit ovat alhaalla)?
En ole jaksanut perehtyä ihan noin pitkälle. Mulle riittää, että pääsen ketoosiin ja rasvaa palaa. :)

Kuinka paljon on liikaa proteiinia ketolla/VHH:lla eli missä vaiheessa proteiinista alkaa muodostua "sokeria"?
En näe tarvetta syödä yli 2 grammaa proteiinia/rasvaton painokilo/vuorokausi ellet tee ihan äärimmäisen kovaa punttitreeniä. Tästä voi moni olla eri mieltä.

Kiitos kärsivällisistä vastauksista:)
Ole hyvä.

Valmistaako keho glukoosia rasvasta vaikka ei olisi ketoosissa (kunhan hiilarit ovat alhaalla)?

Kyllä valmistaa. Tsekka esim tämä:

"Rasvahappojen oksidaatio

Rasvat ovat hiilihydraatteja edullisempi tapa varastoida energiaa, sillä niissä on yli kaksinkertainen määrä energiaa painoyksikköä kohden. Rasvahappojen käyttö energiantuotantoon alkaa sillä, että rasvat hajotetaan rasvahapoiksi ja glyseroliksi.

Glyseroli hapetetaan solulimassa glyseraldehydi-3-fosfaatiksi ja se voidaan käyttää joko energiantuottoon (noin 5 % triglyseridistä saatavasta energiasta) tai glukoosin tuottamiseen (glukoneogeneesiin)."
http://www.solunetti.fi/fi/solubiologia/rasvahappojen_oksidaatio/2/

"Itse pidän nyrkkisääntönä seuraavaa. Syön yhdellä aterialla proteiinia ja rasvaa, mutta en hiilareita. Jos syön hiilareita ja proteiinia niin en syö rasvaa ko. aterialla. Hiilarit aiheuttaa verensokerin vaihtelua ja silloin riski, että rasva "tarttuu kylkiin."

Sanoisin, että VHH, jossa hiilarit on alle 50g/vrk on käytännössä ketoosi."

Itse vetelen vähän rehuja "milloin sattuu" eli sekä proteiinin että rasvan kanssa. Olen surffaillut Karppajien sivuilla ja siellä ainakin jengi vetelee sekaisin kaikkia makroja eli en usko että "tarttuu kylkiin" jos ei mitään hirveitä hiilarimättöjä vetele.

Itse jo neljattä päivää hiilarit alle 40g/vrk eli lienen ketoosissa vaikka "Stixit" eivät punerrakkaan.

Itse vetelen vähän rehuja "milloin sattuu" eli sekä proteiinin että rasvan kanssa. Olen surffaillut Karppajien sivuilla ja siellä ainakin jengi vetelee sekaisin kaikkia makroja eli en usko että "tarttuu kylkiin" jos ei mitään hirveitä hiilarimättöjä vetele.

Itse jo neljattä päivää hiilarit alle 40g/vrk eli lienen ketoosissa vaikka "Stixit" eivät punerrakkaan.
No joo, olisin voinut tarkentaa, että ei nopeita hiilareita rasvojen kanssa. Kyllä mäkin parsakaalia, kaalia ja muita kasviksia syön rasvankin kanssa. Nytkin pureskelen kaalia vaikka otin äsken lusikalla 20 grammaa oliiviöljyä.

Paljonko sulla on nyt sitä rasvaa ruokavaliossa? Käytätkö voita, oliiviöljyä ja/tai kookosrasvaa? Kuuluuko myös kalaöljy ruokavalioon. Rypsiöljyhän ei ole optimaalista ketoosin kannalta, se on liian monityydyttymätöntä.

130g-170g rasvaa ollut lauantaista lähtien. Käytän voita ja oliiviöljyä. Vetelen Omega3-tabuja lisäksi (en tiedä onko se kalaöljyä?)

Jaahas, jaahas... Kävin verikokeissa maanantaina ja "yllättäin" LDL oli koholla. HDL:lää löytyy kuitenkin niin paljon, että suhde taitaa olla ketoosissa ihan ok. Aivan aluksi huolestuin korkeasta veren sokerista, mutta perskeles, sehän kuuluu niin ollakin! Oikein viisaat varmaan tietää tämänkin?

Kaikesta huolimatta huikeat KAKSI viikkoa takana ja painoa pudonnut kolme kiloa, josta rasvaprosenteista laskemalla fläsää on ollut n. 1,7 kiloa. Jumalauta, sixpack jouluksi!

Mä oon nyt yrittänyt selvittää tätä ketoosidiettiä tässä tunnin verran selaillen tätä threadia... enkä ole saanut selville kun pelkkää bull shittiä... Lähdetääs ihan alusta.
Jos joku TIETÄVÄ kertois... vääntäis tän homman rautalangasta.
Siis ensimmäisenä pitää tehdä jotain että saadaan kroppa ketoosiin? Mitä tämä ensimmäinen vaihe pitää sisällään?
Missä vaiheessa siirrytään seuraavaan vaiheeseen?
Mistä ruokavalio koostuu? Mitä nautitaan treenin jälkeen?
Hiilaritankkauspäivä?
Kertokaa nyt jumalauta koko paketti kerralla ja ilman tota hirveetä tuhannen sivun bull shittiä!
Kiitos!

Mä oon nyt yrittänyt selvittää tätä ketoosidiettiä tässä tunnin verran selaillen tätä threadia... enkä ole saanut selville kun pelkkää bull shittiä... Lähdetääs ihan alusta.
Jos joku TIETÄVÄ kertois... vääntäis tän homman rautalangasta.
Siis ensimmäisenä pitää tehdä jotain että saadaan kroppa ketoosiin? Mitä tämä ensimmäinen vaihe pitää sisällään?
Missä vaiheessa siirrytään seuraavaan vaiheeseen?
Mistä ruokavalio koostuu? Mitä nautitaan treenin jälkeen?
Hiilaritankkauspäivä?
Kertokaa nyt jumalauta koko paketti kerralla ja ilman tota hirveetä tuhannen sivun bull shittiä!
Kiitos!

jep. tällasiin threadeihin olis kiva saada joku tiivistelmä vaikka etusivulle niin ei samoja kysymyksiä tarvitsisi aina kysellä.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=291769#post291769 tossa hulkki tiivistänyt teorian aika ymmärrettävästi.

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Toi Hulkin postaus on aika hyvä nyrkkikooste. Harjoitustehot kuitenkin säilyvät parhaiten tällä vaihtoehdolla B, eli n.10-15g hh puoli tuntia ennen harjoitusta.

Sinänsä koko ilmiötä (mitä tapahtuu kun HH karsitaan ruokavaliosta) on mahdotonta tiivistää joksikin koosteeksi.

Toi Hulkin postaus on aika hyvä nyrkkikooste. Harjoitustehot kuitenkin säilyvät parhaiten tällä vaihtoehdolla B, eli n.10-15g hh puoli tuntia ennen harjoitusta.

Sinänsä koko ilmiötä (mitä tapahtuu kun HH karsitaan ruokavaliosta) on mahdotonta tiivistää joksikin koosteeksi.

Tiivistelmän tarkoitus ei olekaan selittää koko ilmiötä.

Jotain suuntaa antavia nyrkkisääntöjä on kuitenkin olemassa, joten ne luettuaan olisi helpompi perehtyä tämän threadin keskusteluunkin.

Hmmm, nyt menee jotkut ohjeet ristiin. Käsitykseni mukaan pääosan rasvasta pitäisi tällä dietillä tulla nimenomaan tyydyttyneestä rasvasta. Hulkin tiivistelmän mukaan ei olekaan niin. Mites tämän asian kanssa?

Hmmm, nyt menee jotkut ohjeet ristiin. Käsitykseni mukaan pääosan rasvasta pitäisi tällä dietillä tulla nimenomaan tyydyttyneestä rasvasta. Hulkin tiivistelmän mukaan ei olekaan niin. Mites tämän asian kanssa?

Jotkut uskovat tähän viralliseen "sydänystävälliseen" -linjaan, jossa rasva on pääasiassa monityydyttymätöntä.

Sitten on toinen linja, joka katsoo, että viralliset suositukset ovat tieteellisesti perusteettomia ja tyydyttynyt rasva on terveellisempää.

Varsinaisesti ketoosiin ei ole vaikutusta kuinka tyydyttynyttä se rasva on. Ketjussa vain on muuten keskustelua aiheesta.

edit. itse kuulun jälkimmäisiin hylkeenrasvan ja voin syöjiin.

Omaa spekulaatiotani aiheesta ilman lähteitä:

Monityydyttömättömien rasvojen terveellisyys on kyllä osoitettu, kun syödään muuten virallisterveellisesti, eli hiilareita noin 50 % energiasta ja rasvaa taas vähän, eli 20-30 %. Ketoosissa taas syödään aivan erilailla ja tämä myös vaikuttaa kehon toimintaan. Keho mukautuu käyttämään pääasiallisesti rasvaa energianlähteenä, eli selkeästi suhtautuu syötyyn rasvaan eri tavalla. Tätä tilannetta varten pitäisi tehdä aivan uudet tutkimukset tyydyttyneiden ja tyydyttömättömien rasvojen vaikutuksista. Tästäkin ketjusta löytyy muistaakseni viestejä, joissa yksittäisten ihmisten veren rasva-arvot ovat parantuneet ketoosissa, vaikka rasvan lähteitä ei ole turhaan tarkkaan pohdittu - laihtuminen tosin saattaa selittää osan tästä.

Virallisterveellisellä linjalla kannattaa siis edelleen pysyä tyydyttömättömissä rasvoissa, mutta ketoosissa asia ei ole yhtä varma. Kuitenkin on helpompaa ja evolutiivisesti perusteltua syödä suoraan rasvaista lihaa, kuin syödä rasvatonta lihaa ja lisätä siihen erikseen tyydyttömättömiä rasvoja.

Nyt muuten harmittaa, että en ole jaksanut omia veriarvojani seurata, jotta voisin lyödä dataa pöytään. Kuitenkin elän itse lähinnä jauhelihalla.

Hetken maltillisen (lepopäivinä 100g/treenipäivinä 150g) hiilarien syönnin jälkeen päätin palata taas ketoosidieetille kun kyllästyin näläntunteeseen. Poikkeuksena edelliseen siirtymävaiheeseen nyt iski kyllä karmeat vieroitusoireet peliin. Tolkuton päänsärky koko päivän ja salilla treenipainoista lähti nauramatta puolet pois. Työpäivän aikana teki tosissaan mieli käydä hakemassa kahvilasta pari suklaapatukkaa että olisi pystynyt keskittymään hommiin. Päätin, että toista päivää en kärsi, vaan yritän loivempaa siirtymää.

Niin vain tänä aamuna ketotikku näytti mietoa ketoosia ja olo taas virkeä ja huoleton raskaasta muna/pekoni-aamiaisesta huolimatta.

Mistä saa hylkeenrasvaa :D ? Voisin testata.

Metsästämällä hylkeitä :kuola:

Se oli vain kielikuva ;) Mutta oikeastihan hylkeenrasva on todella terveellistä, vielä parempaa kuin kalaöljy. Joissain omegakapseleissa sitä on - siis hyljeöljyä.

No mietin jo että mitä hemmettiä :D .. tätä olis kyllä ollut jo vaikee selittää tietyille luonnonsuojelususkovaisille naisihmisille - "syön nykyään vain hylkeen- ja valaanrasvaa" ..

Suositut

Back
Ylös Bottom