Ketoosidieetti

Nojoo ei noita nyt kannata sentään pelätä, sillä jos vedät puoli kiloa(500g) raejuusto niin siinä on tuollainen 80g protskua ja vain 17,5g hiilaria, treenin jälkeen ensimmäisenä ei välttämättä kannata pelkkää rasvaa vetää koska se hidastaa imeytymistä ja palautuminen on muutenkin heikoilla(sitäpaitsi on todella rasittavaa jos rupeaa 4-6 ateriaa lihasta kokkaamaan päivässä)
Mutta tukevaa rahkaa sinulla koska itse saan noista alle 200g protskua laskettua?

Todellakin kannattaa pelätä. :D Siis jos syö hiilareita 20 grammaa päivässä niin johan noista se täyttyy... Ei ketolla ollessa tarvitse muuten edes syödä noin montaa ateriaa päivässä.

Laitan tähän vielä esimerkin omasta syömisestäni. Tässä eiliset sapuskat:

1. Munakas: 3 munaa, kermaa, meetvurstia, voita. Kaverina vähän kiinankaalia ja Brie -juustoa
Aamulla syön vielä vitamiinit, kalaöljyt, magneesiumin ja kalsiumin

2. Palkkari

3. Lantturanskalaiset, tehty runsassa öljyssä. Kaverina tonnikalapihviä: tonnikalaa öljyssä, kananmunaa, aurajuustoa. Ranskalaisten kanssa majoneesia. Lisänä vähän kurkkua(Niiiiiiiin herkullinen ateria!!!!)

4. Kombo: kaali-jauheliha-aurajuusto-kuohukerma-sipuli-paprika-voi

Niin ja tosta tulee 1900 kcal
proteiinia 123.2 g
hiilihydraattia 20.3
rasvaa 152.9 g

Pitääkö tuo paikkansa?
Eli käytännössä jos syö pihvejä, juustjoa yms maitovalmisteita, niin keho luulee ettei saa rasvaa ollenkaan ja ollaan menossa täysillä metsään?
Nuo luettelemasi tuotteet sisältävät juuri näitä tyydyttyneitä ja kertatyydyttymättömiä rasvahappoja joita elimistö käyttää mm. energiaksi.
Näitä kun käyttää ei elimistö koe olevansa paastolla ja VHH onnistuu.

Jos valitsee sellaisen kasvisöljyn jossa on paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja, vaikkapa auringonkukkaöljy. Niin tällöin voi elimistö kokea olevansa paastolla, vaikka öljyä lipittäisikin runsaasti.

Kasvisperäisistä rasvoista palmuöljy ja kookosrasva sisältävät taasen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa.
Tätä suosikaamme.
mm. kookosmaitoa voi käyttää tuomaan rasvaa syötäessä vähärasvaista lihaa, kuten esim. kalkkunaa.

Lisäisin kyllä protskun määrää ja alentaisin rasvan. Tuossahan tulee 72% energiasta rasvasta!
Kyllä tuossa taitaa MC:llä olla kokolailla riittävästi proteiinia...jos häntä tarkoitit.

ja MC:lle herkullisen oloiset sapuskat.:kuola:

Lisäisin kyllä protskun määrää ja alentaisin rasvan. Tuossahan tulee 72% energiasta rasvasta!

Se siinä on tarkotuskin. Hiilarit korvataan rasvalla, ei proteiinilla. Proteiinia tulee 2g/painokilo joka on ihan optimi. Liika proteiini muuttuu glukoosiksi, johon se keto voi kaatua. Todetaan vielä, että mulla tää asia menee hiukan yli ymmärryksen, joten enpä ala sitä tässä enempää perustelemaan. Google auttaa tarvittaessa....

Näissä ravintoasioissa on olemassa niin montaa eri uskomusta.... Itse uskon tähän, mielestäni ruokavalioni on kunnossa, voin hyvin, ketoosissa ollaan, treenit sujuu ja paino tulee alspäin.

edit: Ja ne sapuskat on kyllä herkullisia, Sehän tässä dieetissä mulla yhtenä syynä onkin... Ruokaa kun rakastan.. ;)

mc emakko: aika karkeasti sanottu että 2g/painokilo olisi joku optimimäärä. Usein suositellaan ketolla ja jopa tavallisella lowcarbilla syötäväksi proteiinia 3-4kg/rasvaton paino. Itsellä proteiinin määrä osuu juuri tuohon väliin ja kroppa toimii silti rasvalla. Rasvan kokonaisenergiamäärä on mulla about 50-55%, joten saa syödä "oikeaakin" ruokaa eikä tartte välttämättä millään rypsäreillä läträillä. T-nationin coacheista mm. Christian Thibaudeau vetää ketolla jopa niin, että rasvan määrä on 40% kokonaisenergiasta, silti kroppa on fat adapted.

Tällä palstalla on kyllä joku sisäänrakennettu "kansansielu" ton proteiinin suhteen. Jokainen vähänkin metaboliaa tunteva silti tajuaa, että liika proteiini käytetään osittain energiaksi, glukoosiksi, joka tunnetaan myös monosakkaridina =på finska sokeria.

Ylimäärästä proteiinia ei vain ole mitään hyötyä ja induktiota se hidastaa varmasti. 3-4g/kg on todella paljon liikaa jopa treenaavalle. On eri asia, mikäli kyseessä on massanrakennus. Tällöin proteiinin liikasaanti ei haittaa, koska energiaa tarvitaan.

Välillä vaan tuntuu, että kaikki eivät välttämättä käsitä, että proteiinit pilkkoutuvat kehossa aminohapoiksi. Osa käytetään proteiinisynteesiin, osasta tehdään sokeria verenkiertoon ja loput menevät nerokkaasti Krebsin sykliin. Se superduperultrapure whey menee liika-annoksina väkisin energiantuotantoon, sanoi T-nation tai mikä tahansa populäärijulkaisu mitä hyvänsä.

MC Emakolla on hyvä ruokavalio; siitä on ketoilevien hyvä ottaa mallia induktioon. Munat on ihan kurkoja ketolla.

Mitä tulee light-limsoihin, en suosittele. Homman voi saada kusemaan keinomakeutuksellakin. Korostan kuitenkin sanaa voi, koska en ole löytänyt asiasta täysin pitäviä tieteellisiä todisteita.

Tänään alkoi oma ketokokeilu. Pohjille luin Atkinsin ja Antti Heikkilän kirjat + tämän theadin. Katotaan miten lihiksen käy tämän kanssa. Alussa ilmeisesti luvassa vaikeuksia?!
Kalorilaskurin näytämät suhteet: P 41%, HH 5% ja R 54%

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Kai se on sitte uskottava ku rautalangasta väännetään tuo rasvan "ylipainottaminen", mutta en kyllä todellakaan usko, että nuo T-nationin äijät paskaa puhuisivat. Itseasiassa mieluummin luottaisin heidän sanaansa, kuin random Pakkikselle raapustelevien, ketään halveksumatta. Btw, Wintikalla näyttäs olevan sama suhde makroissa, kuin mulla.

Pitääkö kerran viikossa siis olla hiilaritankkauspäivä vaikka sunnuntaina?

Ei, mutta nk syklinen ketogeeninen dieetti tuo mukanaan tankkauspäivät, jolloin periaatteessa lihaskato on vähäisempää ja treenit kulkee alkuviikosta paremmin. Moni noista tosin EI perustu viikon kiertoon vaan esim 10 päivän kiertoon, jonka moni kokee hankalaksi. Sitten esim Bodyopus, joka no 7 päivän sykli, on todella tarkkaa säätämistä nimenomaan sen tankkauksen kanssa. Joka tapauksessa se tankkaus on yleensä vähintään 2 vrk. Mutta tuohon asiaan kannattaa oikeasti perehtyä vaikka Lyle McDonaldin tekstejä lukemalla.

Jos kaikki sujuu ok ja olo on mahtava, kuten ketoilijat "lupaavat", niin yritän hengailla mahd. pitkään ilman mitään tankkauksia. Se on jo jopa mahdollista ja turvallista, koska ylimääräistä poltettavaa riittää useita kymmeniä kiloja ;-)

Tänään alkoi oma ketokokeilu. Pohjille luin Atkinsin ja Antti Heikkilän kirjat + tämän theadin. Katotaan miten lihiksen käy tämän kanssa. Alussa ilmeisesti luvassa vaikeuksia?!
Kalorilaskurin näytämät suhteet: P 41%, HH 5% ja R 54%

Lyö Wintikka vain lisää voita pannulle :lol2:

Kai se on sitte uskottava ku rautalangasta väännetään tuo rasvan "ylipainottaminen", mutta en kyllä todellakaan usko, että nuo T-nationin äijät paskaa puhuisivat. Itseasiassa mieluummin luottaisin heidän sanaansa, kuin random Pakkikselle raapustelevien, ketään halveksumatta. Btw, Wintikalla näyttäs olevan sama suhde makroissa, kuin mulla.

Voi itse myös mennä selailemaan randomisti lääketieteellistä tutkimuskantaa Pubmediä internetissä. Löydettävissä on suurin piirtein kaikki mahdollinen ravintoon ja metaboliaan liittyvä tutkimus, jota pitää vain osata tulkita.

Tai sitten voit lukea edelleen T-nationia. Ja kasvaa isoksi syömällä Biotestin ihmeformuloita ;)

No vitsi vitsi... Mutta ajatus nyt vain on siinä, että T-nation on kaupallinen systeemi, ei millään tavalla neutraali puhtaaseen tieteeseen nojaava infolähde. Helpompilukuista tietysti monelle lontoota kovin hyvin taitamattomalle.

Punttihommissa tieto on vielä kovempi juttu kuin ruoka, treeni, lepo ja roina yhteensä :)

Mitä tulee light-limsoihin, en suosittele. Homman voi saada kusemaan keinomakeutuksellakin. Korostan kuitenkin sanaa voi, koska en ole löytänyt asiasta täysin pitäviä tieteellisiä todisteita.

Mulla on näin saattanut käydä kaikin puolin: keinomakeutusaineita light-limsoista, purkasta, mehukeitosta ja jogurtista - siis noin pitkällä aikavälillä.

Varmistetaas nyt että oon tajunnut tämän kohdan oikein; se mikä noissa keinomakeutetuissa tuotteissa on ilmeisesti joidenkin lähteiden mukaan vikana, on se, että pelkkä makean makukin riittää laukaisemaan insuliinireaktion, vaikka sitä varsinaista hiilaria ei olisikaan syöty. Rajusti yksinkertaistettu, mutta onko oikein?

Siispä - hiilareita noista vähemmäksi, enemmän rasvaa kananmunasta ja paistorabvasta yms. ja vastaavasti ehkä purkkaa ja limua enemmän --> paino pomppasi ylöspäin. Päivänselvää kauraa ja turhaa jauhamista minun osaltani, mutta jotenkin helpottaa purkaa näitä ajatuksia - suututtipa se sitten joitakuita tai ei. ;)

Kannattaa heivata se vaaka vaikka parvekkeelta alas. Kroppa voi pienentyä ilman painonlaskuakin, eli mittanauha on miljoona kertaa parempi väline laihtumisen tarkkailuun. Mä laihduin kesällä huikeat 2kg, kaverit veikkas että joku 10kg :lol2:

Varmistetaas nyt että oon tajunnut tämän kohdan oikein; se mikä noissa keinomakeutetuissa tuotteissa on ilmeisesti joidenkin lähteiden mukaan vikana, on se, että pelkkä makean makukin riittää laukaisemaan insuliinireaktion, vaikka sitä varsinaista hiilaria ei olisikaan syöty. Rajusti yksinkertaistettu, mutta onko oikein?

Näin mäkin olen sen ymmärtänyt. Makeutusaineiden tehtävähän on muutenkin "huijata" kroppaa, joten miksei se huijaisi tuossakin asiassa? Faktatietoa ei kyllä ole...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom