Ketoosidieetti

Huonot unet vievät kyllä kaikki tehot, mutta minulle on osoittautunut vaikeaksi selvitä ajoissa nukkumaan. Onneksi siitä voi syyttää ihan omaa itseään.

Sössin tämänaamuisen hiilaritankkauskokeilun paitsi vähillä unilla, myös tolkuttomalla kuidun mättämisellä. Vedin aamulla tuhdisti kuitua sisältävän myslin ja protsku-maltopirtelön. Hohhoijaa, eihän ne hiilarit mihinkään edenneet kuitukasan läpi ennen kuin treeni oli jo melkein ohitse. Vasta rasvanpolttopätkää cross-trainerissa tehdessä energiatasot kohosivat odotetulle tasolle. Vinttasin viimeisen vartin euforiassa, ja virnuilin hyvää oloani estottomasti kotimatkalla. (Autossa motarilla kanssa-autoilijoiden katseiden ulottumattomissa.)

Kokemus oli loppujen lopuksi äärimmäisen positiivinen, mutta samalla melko hämmentävä. Mistä euforinen energiapurkaus loppujen lopuksi johtui? Hiilareista, matalaintensiteettisestä puurtamisesta, vai jostain aivan muusta? Johtopäätökset on jätettävä ensi kertaan, kun tankkaus tapahtuu vähemmin virhein. :rolleyes:

Tässä on tullut mieleen, josko siirtyisinkin ns. "yhdistelmädieetille", tai "ryhmittelydieetille", Montignac'n tyyliin. Eli ilman ketoosia, mutta välttäen hiilarien ja rasvan yhdistelmää samalla ruokailulla ja painottaen hiilarit tiukasti hitaasti imeytyviin päin (runsaan kuidunsaannin kera). Tämän avulla hiilaritankkaus nivoutuisi luonnollisella tavalla muuhun ruokailurytmiin, saisi vähän laajennettua ateriavalikoimaa, ja läskien karsimiseen olisi silti suora optio. Rasvapitoiset aamupalat alkavat nimittäin pistää hanttiin, ja tekisi mieli tuulettaa nuppia joustavammin.

Kaipa se on sitten jo ihan eri aihe, kuin ketoosidieetti...

Mitä sä kivikasa sit syöt aamupalalla? Mulla ei ainakaan töki vielä yhtään toi kreikkalainen/bulgarialainen jugurtti + makusiirappiyhdistelmä. En mä koe syöväni kyl mitenkään yksipuolisesti ja hiilareista kaipaan ainoastaan jäätelöä. (Olen harkinnu jätskikoneen ostoa, et alan valmistaa ite sokerittomia jätskejä.) Luulen et selviän tällä ruokavaliolla näppärästi ainakin vuoden päivät.

Mulla on ollu vaihtelevasti tämän tyyppisiä:

- paistettuja kananmunia ja nakkeja/pekonia/makkaraa, maustekurkkuja
- keitettyjä kananmunia majoneesilla, vihanneksia
- edellisen päivän pizzaa (hiilaritonta)
- hiilaritonta näkkäriä ja päällysteitä (majoneesia/pasteijaa, kinkkua/metukkaa, juustoa, kurkkua, tomaattia)
- protskujuoma kermalla ja rypsiöljyllä

Lounaalla ja päivälisellä normaalisti joku leike + salaattia tms. Päiväruokien suhteen ei ole ollut valittamista. Aamut vaan tökkii.

Ennen ketoosidieettiä söin omatekoista kuitumysliä aamusta toiseen. Jostain syystä sitä vaan sai menemään. Rahka taas meni (ja menis) ihan defaulttina, sehän kuuluu salihomman peruskuriin. Nythän sitäkään ei ole voinut syödä.

Rasvapohjaisia aamiaisia tuntuu joutuvan vaihtelemaan jatkuvasti. Mutta tuota partajugu + makusiirappihommaa vois kyllä kokeilla, jos siitä sais tökkimättömän perussatsin joka menis kakistelematta kerta toisensa jälkeen. Täytyy metsästää nuo siirapit. Mokkamaisterien sivulla sanotaan, että ne on _sokerittomia_, mutta mitähän niissä sitten on aromien lisäksi?

Makusiirappien tiedot löytyivätkin ulkomaiselta sivulta... mm. http://www.torani.com/flavor/sugar_free_caramel_syrup

1 g hiilareita per 2 ruokalusikallista (30 ml). Ei hirveästi.

Normi (sokeri)versiossa näkyy olevan 20 g hiilareita samassa annoksessa.

Paljonkohan tuota ainetta sitten käytännössä menee parin jogurttidesin maustamiseen? Tuo pari ruokalusikallista?

Mä laitan korkillisen. Oiskohan vajaa 1 rkl ton korkin tilavuus...

Kaikki vinkit ketoosidieetilla ruokailemisesta on nyt tarpeen. Kysyn kaikki asiat tässä puhki, jottei minun tarvitse käyttää montaa päivää etsiskellessäni minulle tarpeellisia tietoja tästä topicista. :)

Kuinka ketoosidieetti vaikuttaa kuntosaliharjoitteluun, kun massan lisäys on tavoitteena? Saako proteinia vedellä ihan normaalisti vai täytyykö sen saantia rajoittaa? Painoa minulla on 80kg ja pituutta 175cm.

Minkälainen minkälainen ruokavalio? Moni on varmaan ketoosidieetillä ollut, joten olisiko kenelläkään neuvoa mitään päivittäistä ruokasatsia mikä olisi järkevä ketoosidieetillä. En nimittäin tiedä mitä ja millaisia satseja olisi syytä tunkea ruokatorveen. Ainoa mitä tiedän on se, että alle 20g hiilihydraattia päivässä näin ensialkuun. Ruoassa olisi syytä ottaa huomioon kuntosaliharjoittelu, jota on siis kolme kertaa viikossa.

Selventäkääs mulle: Mitä ovat polyolit? Jos ravintosisältö on seuraava:

Ravintoarvot 100g valmista kakkua: 407 kcal, hiilihydraatteja 20g joista polyoleja 16.4g (net carbs 3.6g)

Niin mitä nuo polyolit on? Jotain makeutusainetta ilmeisesti? Siis onko tuossa _oikeasti_ hiilareita 20g vai 3.6g? Ketoosidieetin kannalta katsottuna siis.

Jaaha, oli paino pudonnut pikkusen alta kilon viikontakaisesta kun taas ennen tankkausta punnitsin. Reenipainoihin on vieläkin pätenyt, että joko toistoja lisää tai painoa lisää.

Keksin vielä loistavan latausruuan ensiviikolle. Riisipuuron panimosokerilla ja kanelilla maustettuna. Nam :)

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Mä join viikonloppuna 2 litraa upciderin light perryä, siinä on hiilaria 0,2g/100ml eli tosta tulee yhteensä 4g.. aineksissa lukee glukoosisiirappi ja päärynämehutiiviste mistä tuota hiilaria vois tulla. ketostix näytti negatiivistä.. oliko fruktoosi tai glukoosi sellasta että katkaisee ketoosin? noinkin pienenä määränäkin? aiemmin tikut näytti korkeaa.. Olo kuitenki on edelleen mainio. Meni muuten aikaa helposti päähän siideri mutta pientä pahaaoloakin tuli mutta ei häiritsevän pahaa.. paino pudonnu nyt viikon takaisesta yhtäkkiä 2 kg:dance: Ja peilikin kertoo että kiristyy:D Todella hyvin toimii tää dieetti ja lisäksi olo on todella hyvä verrattuna aiempiin mun dieetteihin. Nälkää ei ole nähty ja makean himoa ei juuri ollenkaan.:thumbs: Erona aiempiin dieetteihini olen lisäksi huomannut sen että kiristyminen on nopeampaa suhteessa painonlaskuun. Ja sehän kertoo hyvää:hyvä:

Mä join viikonloppuna 2 litraa upciderin light perryä, siinä on hiilaria 0,2g/100ml eli tosta tulee yhteensä 4g.. aineksissa lukee glukoosisiirappi ja päärynämehutiiviste mistä tuota hiilaria vois tulla. ketostix näytti negatiivistä.. oliko fruktoosi tai glukoosi sellasta että katkaisee ketoosin? noinkin pienenä määränäkin? aiemmin tikut näytti korkeaa.. Olo kuitenki on edelleen mainio. Meni muuten aikaa helposti päähän siideri mutta pientä pahaaoloakin tuli mutta ei häiritsevän pahaa.. paino pudonnu nyt viikon takaisesta yhtäkkiä 2 kg:dance: Ja peilikin kertoo että kiristyy:D Todella hyvin toimii tää dieetti ja lisäksi olo on todella hyvä verrattuna aiempiin mun dieetteihin. Nälkää ei ole nähty ja makean himoa ei juuri ollenkaan.:thumbs: Erona aiempiin dieetteihini olen lisäksi huomannut sen että kiristyminen on nopeampaa suhteessa painonlaskuun. Ja sehän kertoo hyvää:hyvä:

Tokkopa se tuohon pariin litraan ketoosi katkesi. Ei niitä ketoaineita näy siinä virtsassa, esim jos kalorit on alhaalla ja/tai aktiviteettitaso on korkealla tai olet jo pidemmän aikaa ollut ketoosissa. Itse tarkistelen ketoosin noilla tikuilla hiilaritankkauksen jälkeen jotta tiedän milloin olen taas ketoosissa, yleensä 2-3 päivää menee tuohon siirtymiseen. Ei ne tikut mullakaan mitään näytä enää esim. reilun viikon ketoosissa olon jälkeen. Joten, älä huoli, ketoosissa olet. Luota enempi olotilaan kuin tikkuihin :)

Täytyy vaan muistaa, että alkoholi ohittaa kaikki muut energiaravintoaineet samalla kun se kiihdyttää ketoaineiden tuotantoa (joita ei siis tänä aikana käytetä energiaksi). Palstan viisaat ovat neuvoneet vetämään alkoholin kanssa hiilareita, jotta ketoosi ei pääsisi muljahtamaan ketoasidoosin puolelle. Pieni määrä alkoholia tuskin aiheuttaa mitään dramaattista, mutta suurempien määrien kanssa kannattaa kuulemma olla tarkkana.

Kaikki vinkit ketoosidieetilla ruokailemisesta on nyt tarpeen. Kysyn kaikki asiat tässä puhki, jottei minun tarvitse käyttää montaa päivää etsiskellessäni minulle tarpeellisia tietoja tästä topicista.

Kuinka ketoosidieetti vaikuttaa kuntosaliharjoitteluun, kun massan lisäys on tavoitteena? Saako proteinia vedellä ihan normaalisti vai täytyykö sen saantia rajoittaa? Painoa minulla on 80kg ja pituutta 175cm.

Minkälainen minkälainen ruokavalio? Moni on varmaan ketoosidieetillä ollut, joten olisiko kenelläkään neuvoa mitään päivittäistä ruokasatsia mikä olisi järkevä ketoosidieetillä. En nimittäin tiedä mitä ja millaisia satseja olisi syytä tunkea ruokatorveen. Ainoa mitä tiedän on se, että alle 20g hiilihydraattia päivässä näin ensialkuun. Ruoassa olisi syytä ottaa huomioon kuntosaliharjoittelu, jota on siis kolme kertaa viikossa.

Kuinka ketoosidieetti vaikuttaa kuntosaliharjoitteluun, kun massan lisäys on tavoitteena?
Moni täällä on todennut etteivät nuo onnistu yhtaikaa. Ketoosissa lihasten glykogeenit ovat yleensä sen verran ehtyneet ettei puntti tahdo oikein nousta.

Tässä voi auttaa ns. TKD = Targeted Ketogenic Diet. Aloitetaan ensin ketoosivaiheella jotta keho oppii rasvanpolttoon. Sen jälkeen aletaan ottamaan noin 50g hiilareita aina ennen treeniä, jotta saadaan tarvittavat glykogeenit punttien nosteluun. Tämän jälkeen ja välipäivinä taas jatketaan ketoosilinjalla. Joillakin tuo toimii, toisilla ei, joten kokeilemalla se vain selviää.

Toiset taas harjoittavat toista systeemiä, CKD = Cyclic Ketogenic Diet. Erona TKD:hen on että ennen treeniä -tankkausvaiheen sijaan ketoosia ja hiilaritankkausta syklitetään viikottain. Arkipäivät ketoosissa, viikonloppuisin hiilarimättöä. Tämänkin toimivuus pitää itse todeta käytännössä kokeilemalla.

Itsellä alkaa olla ketoilu nyt loppusuoralla ja vaikka pidin elokuun dieetistä taukoa, niin paino ei kuitenkaan putoa enää samaan malliin kuin kesällä(n.kilo/viikko).
Vajaa kolme viikkoa on ketoilua taas takana joista 1,5 viikkoa -1000(noin) kaloria päivässä ja siltikään paino ei ole pudonnut paljoa.
Alkaako yleisesti painonpudotus mennä vaikeammaksi mitä rasvattomammaksi käy - luulis ainaki.

Moni täällä on todennut etteivät nuo onnistu yhtaikaa. Ketoosissa lihasten glykogeenit ovat yleensä sen verran ehtyneet ettei puntti tahdo oikein nousta.

Tässä voi auttaa ns. TKD = Targeted Ketogenic Diet. Aloitetaan ensin ketoosivaiheella jotta keho oppii rasvanpolttoon. Sen jälkeen aletaan ottamaan noin 50g hiilareita aina ennen treeniä, jotta saadaan tarvittavat glykogeenit punttien nosteluun. Tämän jälkeen ja välipäivinä taas jatketaan ketoosilinjalla. Joillakin tuo toimii, toisilla ei, joten kokeilemalla se vain selviää.

Toiset taas harjoittavat toista systeemiä, CKD = Cyclic Ketogenic Diet. Erona TKD:hen on että ennen treeniä -tankkausvaiheen sijaan ketoosia ja hiilaritankkausta syklitetään viikottain. Arkipäivät ketoosissa, viikonloppuisin hiilarimättöä. Tämänkin toimivuus pitää itse todeta käytännössä kokeilemalla.

Vaikka painot ja tulokset eivät välttämättä nousisi harjoittelun aikana onko mahdollista että lihakset heikentyisivät? Tarkoitus tosiaan olisi lisätä massaa - ei niinkään saada mielettömiä määriä rautaa nousemaan.

Olisiko myös syytä varoa lihaskatoa vaikka treenaisi laihduttaisi TKD:llä?

Minkälainen minkälainen ruokavalio? Moni on varmaan ketoosidieetillä ollut, joten olisiko kenelläkään neuvoa mitään päivittäistä ruokasatsia mikä olisi järkevä ketoosidieetillä.

Toimistotyöläisenä olen havainnut erinomaiseksi seuraavan setin: paketti pekonia ja 3-4 kananmunaa paistettuna noin klo 7. Kuuden tunnin päästä tuosta 50g hera/soija/kaseiini-sekoitusta ja 50g pähkinöitä tai manteleita. Treenien jälkeen uudet 50 proteiinia. Illalla klo 19-20 jauheliha-sipuli-tomaattimurska-sekoitusta reilu satsi. Tuolla päästään vajaan parintuhannen kalorin päivätahtiin. Vihanneksia toki päivän mittaan sen minkä jaksaa syödä.

Vaihtelua saa vaikka tekemällä aamulla juustomunakkaita ja syömällä illalla vaikka kalaa tai kanaa. Itse tosin syön helposti monta päivää täysin samaa ruokaa, mitä sitä vaihtamaan kun hyvälle maistuu ja säästyy aikaa kun ostaa/valmistaa kerralla reilusti.

Tosi monet pystyy olemaan syömättä järkyttävän pitkiä aikoja ketoosilla mä taas en jaksa syödä niin paljoa rasvasta että joku 6+ syömättä olisi millään tavalla kivaa enää. Syön noin 3-5h välein 300-600kcal annoksia

Pudota rasvasta kaloreita jos oot jo kauemmin ketoillut, sillä lähtee taas rasva liikenteeseen.

3 kertaakin päivässä riittää ihan hyvin ruokailukertojen määräksi, heradrinkkiä ei tosin ole tuohon laskettu.

Nyt on ketoiltu 5 1/2 viikkoa ja 11 päivän päästä hivuttaudun takaisin hiilarien maailmaan. Olisiko jollain teorioita hyödyistä/haitoista jos loppu-ajan vähentäisi rasvat alle 50% lisäämällä proteiinia ja pitäen hiilarit ennallaan? Kokonaiskaloritkin tulisi pienenemään öböyt 2400....2000

Dieetti päättyy nesteiden poistoon ja mieluusti niin minimaalisesti kuin mahdollista eli rasvaa pois kehosta vielä niin paljon kuin mahdollista..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom