Ketoosidieetti

Pistin sairastelun jälkeen lisää volaa treeniin, ja iloisesti pudonnut paino pompsahti parin päivän treenien jälkeen 1,5 kg ylöspäin. Kaipa se tarkoittaa, että harjoittelulla on saatu aikaan toivotunsuuntaista impaktia, ja lihas imee nestettä vaikkei glykogeenia kerrykään. Nähtäväksi jää, tapahtuuko tämän seurauksena minkäänlaista kehitystä, ja tuleeko syötyä huomaamatta liikaa.

Joo thx kommenteista. En yhtään tiedä mistä se himo tuli, mutta on tullut ennenkin ns. "tavallisella" dieetillä, mutta aina oon laittanu kuriin itseni seuraavana päivänä eikä haittaa ole tuntunut olevan koskaan. On tässä oltu sen verran pitkän aikaa dieetillä että ei enää hajoa vaikka olisikin ratkennut, ei ne yhen päivän mässyt niin kauheasti voi lopputulokseen vaikuttaa :D. Huomenna vaan rasvaa kehään niin eiköhän se tästä. Pähkinöitä välttelen koska syön niitä aina liikaa kerralla ja niissä on helkkaristi kaloreita.

Atkinsin dieetti on yksi, melko määrämuotoinen ketogeeninen dieetti. Löyhästi ottaen sillä ei ole mitään erityistä eroa muihin rasvapohjaisiin dieetteihin. Tiukasti ottaen siihen kuuluu tietynlainen menetelmä, jossa aluksi katkaistaan hiilarien saanti lähes täysin ja aloitetaan ripeä painonpudotus, aivan kuten ketogeenisessä dieetissä yleisesti ottaenkin. Mutta myöhemmin lisätään varovasti hiilihydraatteja, ja pitemmällä ajalla etsitään henkilökohtainen hiilarien saannin raja, jolla paino ei enää putoa. Sen jälkeen painonpudotusta taas jatketaan, kunnes tavoitepaino saavutetaan, jolloin siirrytään löydetyn hiilarirajan turvin ylläpitovaiheeseen, joka ei ole enää samanlainen kuin ennen dieettiä. Varsinaisen dieetin aloittamista voi edeltää vähennettyjen hiilarien vaihe, jottei pudotus energiatasossa olisi turhan jyrkkä.

Liikunta kuuluu Atkinsiin "pakollisena" elementtinä. Kyseessä ei siis ole "laiskojen sohvaperunoiden" dieetti, kuten usein kuulee mainittavan. Pikemminkin "katkaisuhoito" :D ja siihen sopiva pitkän ajan painonhallintamenetelmä.

Menetelmä on ikään kuin aloitteiljalle suunnattu, ja ohjeet on sitä myöten väännetty rautalangasta. Atkinsin dieettiä ei periaatteessa voi toteuttaa ilman jotain opasta tai riittävän kattavaa selvitystä oleellisesta sisällöstä. Toisaalta sillä taas ei ole yhtään mitään väliä, jos muutoin tietää, mitä tekee.

Itse puhun mieluummin olevani "ketogeenisellä dieetillä" kuin "Atkinsilla", koska muuten keskustelu ohjautuu automaattisesti juorulehtiotsikoiden siivittämänä keskusteluksi munuaisteni kunnosta. "Ketogeeninen dieetti" kuulostaa tieteelliseltä ja antaa vaikutelman jostain muusta kuin "muotidieetistä". ;)

Jos Atkinsia lähtee seuraamaan oppaan kanssa, on ihan hyvällä tiellä. Opuksiin kuuluu reseptejä, ideoita ja kaikenlaista dieettiä tukevaa materiaalia. Toinen vaihtoehto on koluta pitkin nettiä ja näitäkin keskusteluja kunnes homma rupeaa olemaan tarpeeksi selvä ja tyypilliset haasteet ja toimintatavat niiden teilaamiskeksi sisäistetty. (Yksipuolistunut ruokavalio, rajoittunut ateriavalikoima, motivaatio ja hiilariherkkujen houkutukset, ympäristön ymmärtämättömyys, sovellusvirheet protskujen ja rasvan kanssa, kuitujen saanti, vaikutukset treeniin. Näistä mikään ei ole ongelma itsessään, mutta voi sellaiseksi tulla ilman riittävää tietoa.)

Kiitoksia suuresti jälleen mittaavasta neuvonannosta! Minun on valitettavasti ammuttava jälleen uudella kysymyksellä. Elikkä, onko kenenlläkään mitään ruokavalio-ohjelmaa mitä on noudattanut kyseisellä dieetillä? Siitä saisi jo hyvän käsityksen millaista ruokaa kuuluisi syödä ja milloin.

Kuinka monta päivää on porukalla ollu maximi, ilman hiilaritankkauksia?

Esim. Markku Tikka suositteli jossain postissaan, että ensimmäisen tankkaus otetaan käyttöön vasta 2-3vko:n ketoosin jälkeen, jolloin keho VARMASTI on ketoosissa. Tankkauspäivähän katkaisee aina ketoosin, ja ainakin omasta mielestäni tuntuisi tyhmältä tankata jo esim. 5 pvä:n kuluttua uudestaan, jos keholla menee taas se pari päivää aikaa päästä ketoosiin...

Kuinka monta päivää on porukalla ollu maximi, ilman hiilaritankkauksia?

Esim. Markku Tikka suositteli jossain postissaan, että ensimmäisen tankkaus otetaan käyttöön vasta 2-3vko:n ketoosin jälkeen, jolloin keho VARMASTI on ketoosissa. Tankkauspäivähän katkaisee aina ketoosin, ja ainakin omasta mielestäni tuntuisi tyhmältä tankata jo esim. 5 pvä:n kuluttua uudestaan, jos keholla menee taas se pari päivää aikaa päästä ketoosiin...

Itella on ollut tapana pitaa tankkaus 2-3 viikon valein. Ihan riippuen miten vanne kiristaa paata :)

Mulla oli kans yhet hippalot reilu viikko dieetin alottamisen jälkeen, mikä sotki systeemejä ja meni taas viikko ennenkuin paino lähti taas tippumaan. Nyt menee taas kilo viikossa tahtiin.

Olin aatellu oottaa tollaset 5 viikkoa vielä, ennenkuin tankkaan, mut nyt näitä lukiessa tuli sellanen olo, et pitäiskö jo aikaisemmin? Vähäsen on väsymystä ilmassa jo nyt treenien suhteen.

Itse pidän hiilaritankkauksen kaksi kertaa kuussa eli joka toinen viikko väsytti tai ei.
Vaikuttaa olevan tuo 2vko:n tahti aika suosittu monen kohdalla, joten suosittelenpa sitä tässä nyt itsekkin.

Pidin taukoa ketoilusta elokuun, koska elimistö oli 9 viikon(-8kg) jälkeen liian jumissa liian fundamentalistisen dieetin jälkeen.
Nyt on ketoa takana viikko ja taas lähtee läski niin että naukuu. :hyvä:

Luulen et munkin ois jo aika. Tosi huono olo on, ihan ku krapula ois vaiks mitn en oo ottanu- :rolleyes:

Sellanen oksettava ja voimaton olo. Ja tosiaan nukuin todella huonosti viime yönä.

Täytyy varmaan vetästä viikonloppuna kebab riisillä niin jos helpottais.

Kiitoksia suuresti jälleen mittaavasta neuvonannosta! Minun on valitettavasti ammuttava jälleen uudella kysymyksellä. Elikkä, onko kenenlläkään mitään ruokavalio-ohjelmaa mitä on noudattanut kyseisellä dieetillä? Siitä saisi jo hyvän käsityksen millaista ruokaa kuuluisi syödä ja milloin.

Netistä löytyy Atkins-ruoka-ainetaulukoita. Niistä on aika helppo katsoa, mitä voi syödä. Kysymys on enemmän "mitä" ja vähemmän "milloin". Normaali ruokailuaikataulu on ihan ok. Syö nälän mukaan, rasvaa säästelemättä mutta kohtuuttomuuksiin menemättä.

Monesti rasvaa täytyy jopa lisätä erikseen. Esimerkiksi joku leike, salaatti ja kypsennetyt kasvikset on pohjimmiltaan melko rasvaton setti. Kermalla, voilla tai ruokaöljyllä läträäminen auttaa. Yleisesti ottaen lisukkeena olevaan salaattiin voi kaataa rypsäriä tai oliiviöljyä melko surutta. Valmiiden salaatinkastikkeiden kanssa kannattaa olla vähän nuukempi. Joissain kastikkeissa voi olla yllättävän paljon sokeria.

Kirjastosta löytyy oppaita kattavin ohjein.

Joku kirjoitti tuossa unihäiriötredissä, että ketoosi parantaa mielenlaatua. En tiedä onko totta, mutta viimeaikoina minulla on ollut sellaisia selittämättömiä onnen tuntetumuksia. Huomaan yhtäkkiä aamulla, että mieli on erittäin korkealla eikä mitään ilmeistä syytä ole.

Onkos muut huomanneet vastaavaa?

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Joku kirjoitti tuossa unihäiriötredissä, että ketoosi parantaa mielenlaatua. En tiedä onko totta, mutta viimeaikoina minulla on ollut sellaisia selittämättömiä onnen tuntetumuksia. Huomaan yhtäkkiä aamulla, että mieli on erittäin korkealla eikä mitään ilmeistä syytä ole.

Onkos muut huomanneet vastaavaa?

En mä mitään onnentuntemuksia oo huomannu, mut sen oon pistäny merkille, et fiilikset pysyy tasaisempana, kun ei pinna kiristy entiseen tyyliin näläntunteen myötä. Nyt vaan syön sen kolme kertaa päivässä, vaikka ei ois nälkäkään. Ennen mulla oli joka päivä hermo kireellä ennen lounasta, kun aamiaisen ja lounaan välissä tuli jo kauhee nälkä, ihan sama vaiks ois syöny mitä aamupalalla. Nyt voin olla 6 tuntia putkeen syömättä, eikä siltikään hermo kiristy. Huonosti nukutut yöt kiristää hermoja entiseen tyyliin, mut yleisesti ottaen keto on parantanu mun nukkumista. (Jos naapuri ei meluamisellaan herätä keskellä yötä tai kukonlaulun aikaan.)

nylppy: voisiko kysessa olla terveemmän ruokavalion tuoma parempi olotila?

Kivikasa: myös kookosöljy on hyvä jos sen ottaa vaikaa ihan suoraan lusikalla jos on syönyt vähänrasvaista ruokaa ja jos on oikein laiska niin proteiinia lusikallinen ja kookosöljyä pari niin ei tarvi taas syödä muutamaan tuntiin. :)

Calico Jack/Crowley: onko toi 2 viikon sykli kuinka paljon tehokkaampi laihdutukseen kuin perus ckd? Musta tuntuu joskus että perus ckd:llä verrattuna skd:n edetään niin hidasta vauhtia ettei tuu mitään.

Joo.. itse ainakin tosta kirjottelin ja tosiaan lekurilta on saatu vahvistus asiaan. Systerin tuttava(psykologian tohtori) on erikoistunut traumaperäisen stressin hoitoon ja hän myös vahvisti asian.
Tietty jos on aivan nuppi jumissa, niin sillon tietty tarttee lääkityksen ja psykoterapian, mutta selkeä mielialan muutos on ainakin itselläni tapahtunut. Samoin on unen laatu parantunut.

Tossa lisää: http://koti.mbnet.fi/lowcarb/dieetith.html

Induktio

Itellänihän on menossa eka ketoilu, joten paljoa ei muista tekniikoista ole tietoa. Tämä oma versio on toiminu tosi hyvin.
Oon vedellyt myös 3 viikon syklejä, mutta se viimenen viikko menee aika sumussa ja treenit ei kulje,
joten tuo kahden viikon sykli on itselleni parempi. Tietty treenien intensiteetti ja kesto vaikuttaa tohon syklitykseen.

Vetelen sellaisia 70-90min. treenejä kovalla intensiteetillä, joten glykoosivarastot loppuu melko nopeasti.
Vaikka jokin muu tekniikka olisi parempi, pidän tämän koska treenit kulkee ja pälli ei repeile :hyvä:

Induktio: En usko, että kyseessä on yleinen terveyden parantuminen. Jos tarkemmin kuvailisin tunnetta niin se on sama tunne kuin perjantaina ajaa töistä kotiin ja tietää että kaikki on taas hyvin kun on viikonloppu tai kun kesälomat alkaa.
Jos ketoosi on tällaista niin eipä kannata tästä luopua koskaan.

Induktio: En usko, että kyseessä on yleinen terveyden parantuminen. Jos tarkemmin kuvailisin tunnetta niin se on sama tunne kuin perjantaina ajaa töistä kotiin ja tietää että kaikki on taas hyvin kun on viikonloppu tai kun kesälomat alkaa.
Jos ketoosi on tällaista niin eipä kannata tästä luopua koskaan.
Kuulostaa jotenkin tutulta. Olen kerran kokenut jotain tällaista ihan kesken työpäivän, eikä mitään merkittävää tapahtunut, joka olisi äkkinäisen olotilan muutoksen selittänyt. Fysiologisesti kyseessä voisi olla siitä, että aivot sopeutuvat uuteen ravintoon ja toimivat paremmin kuin koskaan aiemmin. Näinhän on moni kertonut kokeneensa. Itse kuvailisin tunnetta niin, että mieli on yhtäkkiä täysin kirkas. Ei kuitenkaan tyhjä, vaan keskittymiskyky on aivan huipussaan ja olo on onnellinen, vaikka työn alla olisi kuinka vaikea pulma.

Kun mulla ketoosi tällä kertaa pörähti käyntiin, tunsin hetken aikaa sellaista euforiaa, että alkoi melkein naurattaa. Sen jälkeen ei yhtä mielettömiä fiiliksiä ole tullut, mutta olo on tasaisempi ja jaksavampi, erityisesti nuppi on toiminut tavallista paremmin.

Vuosia sitten ensimmäisellä ketoosidieetillä noita "maailman katolla"-fiiliksiä tuli alkupuolella toisinaan, nyt ei juurikaan. Syyksi epäilen ihan noita ketoyhdisteitä, joita dieetin edetessä ei enää käsittääkseni tule samassa mitassa kuin alussa. Kroppa kuulemma rupeaa käyttämään rasvaa paremmin, eikä aivoille kelpaavia sivutuotteita tule niin paljon. Tämä voisi selittää ilmiön. Olo on hieman väsynyt tässä viikkojen myötä, mutta viime päivien unensaantikin on jäänyt liian vähälle. (Lisääntynyt treeni selvästi vaatisi enemmän.)

Tänään pidin "hiilaripäivää", ja nuppi tuntui toimivan taas vähän paremmin kuin ihan lähipäivinä. Ketoosin tasoittumista? Mene ja tiedä. Ehkä olisi hyödyllistä lisätä hiilarien määrää hieman aivojen tarpeisiin.

Nyt olisi reilu kolme viikko ketodieettiä takana. Itsellä paino tippunut 75kg -> 70kg, mikä alkaa olla aika lähellä mitä haluan. Ei oikeastaan suurempia ongelmia ollut, hieman tietysti ekakertalaisena välillä hirvittänyt tuo painon heittely. Nyt kuitenkin taas suunta alaspäin.

Tyttöystävällä paino putosi samana aikana 66kg -> 61,9kg. Tavoitepaino hänelle on päästä raskauskiloista eroon. Viikko sitten hänen painonpudotus kuitenkin loppui ja paino on tasaisesti noussut, ollen nyt 63kg. Lueskelin tästä ketjusta noista tankkauksista. Tulee ensimmäisenä mieleen, että pitäisi sitä koittaa nyt kolmen viikon ketoosin jälkeen? Vai koittaa säätää kalori/proteiinimäärää? Hiilarit ovat pysyneet kurissa, mutta epäilen että joko kaloreita tai proteiineja on tullut liikaa. Tai sitten joku kerää nestettä kehoon. Paino on aikaisemminkin heitellyt, mutta tuommoista pitkää tasaista nousua ei ole tapahtunut..Tietysti tyttöystävä liputtaa tankkauksen puolesta kun on ikävä subin sämpylöitä ja suklaata :hyper:

Nyt olisi reilu kolme viikko ketodieettiä takana. Itsellä paino tippunut 75kg -> 70kg, mikä alkaa olla aika lähellä mitä haluan. Ei oikeastaan suurempia ongelmia ollut, hieman tietysti ekakertalaisena välillä hirvittänyt tuo painon heittely. Nyt kuitenkin taas suunta alaspäin.

Tyttöystävällä paino putosi samana aikana 66kg -> 61,9kg. Tavoitepaino hänelle on päästä raskauskiloista eroon. Viikko sitten hänen painonpudotus kuitenkin loppui ja paino on tasaisesti noussut, ollen nyt 63kg. Lueskelin tästä ketjusta noista tankkauksista. Tulee ensimmäisenä mieleen, että pitäisi sitä koittaa nyt kolmen viikon ketoosin jälkeen? Vai koittaa säätää kalori/proteiinimäärää? Hiilarit ovat pysyneet kurissa, mutta epäilen että joko kaloreita tai proteiineja on tullut liikaa. Tai sitten joku kerää nestettä kehoon. Paino on aikaisemminkin heitellyt, mutta tuommoista pitkää tasaista nousua ei ole tapahtunut..Tietysti tyttöystävä liputtaa tankkauksen puolesta kun on ikävä subin sämpylöitä ja suklaata :hyper:

Jos haluaa laihtua kalorimäärää on johdonmukaisesti vähennettävä, logiikka ei ole sen kummempi. :)
-200 kcal/pv joka viikko lisää, niin putoaa tasaisesti alaspäin. Toinen vaihtoehto on sitten tehostaa kulutusta. Hiilaritankkauksista ei ole rasvanpolton näkökulmasta mitään hyötyä, ellei sitä tee useampaa päivää, jolloin leptiinitkin ehtivät jo nousemaan. Kehonrakennusnäkökulmasta ne ovat kuitenkin hyödyllisiä. Päänhoidollisesta näkökulmastahan niitä myös harrastetaan.

Hiilaritankkauksella on ehkä helpompi sössiä hommat, mikäli se suklaanhimo käy liian voimakkaaksi ;)

Enpäs sitten hiilaritankannutkaan vielä. Heikko olo johtui ilmeisesti huonosta nukkumisesta ja parin hyvin nukutun yön jälkeen olo on taas loistava. Aattelin vedellä viel 2 viikkoa ilman hiilareita. Kattoo sitten miltä näyttää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom