Ketoosidieetti

Toimii mulla ainakin huomattavasti paremmin, suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Ok, thanks. Pidetään mielessä.

Eilen kuitenkin oli taas sen verran parempi treeni, että jätän vielä toistaiseksi TKD:n väliin. En tiedä voiko näin pienillä asioilla olla vaikutusta, mutta söin 45min ennen treeniä sellaisen sokerittoman suklaapatukan, jossa oli 10g hiilaria. Lisäksi otin 40g oliiviöljyä siinä samalla, jonka olen yleensä ottanut pari tuntia ennen treeniä.

Eli onko noilla ruokailujen ajoituksilla jotain vaikutusta treeneihin? Sillä nälkää ei ole koskaan ja pystyisin syömään vaikka vain kerran aamulla ja kerran illalla.

Tarkoittaako ketoositila käytännössä ettei lihaksissa ole enää hiilareita, vai voiko kroppa mennä ketoosiin (esim. päivän pari tankkauksen jälkeen), vaikka lihaksissa olisi vielä glykogeenia? Tuli mieleen kun lauantain tankkauksen jäljiltä on paino vielä kilon verran koholla, vaikka ketoosi on päällä jo. Enkä usko että tuo kilo rasvaakaan on yhden illan tankkauksen jäljiltä. Eli luultavasti hiilareita ja siihen sitoutunutta nestettä.

Toiseksi, eikö tankkauksen jälkeen ketoosiin siirtymävaiheessa ravinnon rasvat kannattaisi pitää minimissä, koska käsittääkseni rasva on vaihtoehtoista polttoainetta hiilihydraateille. Näin kroppa polttaisi nopeammin hiilihydraatit kehosta ja rasvakudoksen polttaminen pääsisi jatkumaan nopeammin. Tietysti keho alkaa jossain vaiheessa käyttää myös proteiinia energiaksi, mutta olen ymmärtänyt että tuo proteolyysi olisi viiveellä alkava toiminto vasta kun ensisijaiset energian lähteet (rasva, hiilarit) ei riitä. Toimii tietysti jossain määrin myös limittäin

Tällaisia ajatuksia heräsi mieleen...

Edit: itse olen nyt käyttänyt tuota menetelmää aina tankkauksen jälkeen, ja kroppa menee todella nopeasti ketoosiin. Lisäksi pidän siirtymävaiheessa kalorit n. 500 alhaisempana kuin normaalisti, koska elimistö käyttää kuitenkin hiilareita energiaksi

Liian vähän rasvaa ruokavaliossa? Ootko laskenut makrot kunnolla?

Enpä usko.. toi kuukautisongelma on ollut aina ketolla, oli se sitten vähä- tai runsasrasvainen, proteiinin määrälläkään ei näyttäis olevan vaikutusta. Mut tää nälkäongelma tuli nyt nimenomaan runsasrasvaisella ja "vähä"proteiinisella, rasvaa keskimäärin varmaan 100-120 g ja prodee 80-100 g. Ihmetyttää...

Tarkoittaako ketoositila käytännössä ettei lihaksissa ole enää hiilareita, vai voiko kroppa mennä ketoosiin (esim. päivän pari tankkauksen jälkeen), vaikka lihaksissa olisi vielä glykogeenia? Tuli mieleen kun lauantain tankkauksen jäljiltä on paino vielä kilon verran koholla, vaikka ketoosi on päällä jo. Enkä usko että tuo kilo rasvaakaan on yhden illan tankkauksen jäljiltä. Eli luultavasti hiilareita ja siihen sitoutunutta nestettä.

Toiseksi, eikö tankkauksen jälkeen ketoosiin siirtymävaiheessa ravinnon rasvat kannattaisi pitää minimissä, koska käsittääkseni rasva on vaihtoehtoista polttoainetta hiilihydraateille. Näin kroppa polttaisi nopeammin hiilihydraatit kehosta ja rasvakudoksen polttaminen pääsisi jatkumaan nopeammin. Tietysti keho alkaa jossain vaiheessa käyttää myös proteiinia energiaksi, mutta olen ymmärtänyt että tuo proteolyysi olisi viiveellä alkava toiminto vasta kun ensisijaiset energian lähteet (rasva, hiilarit) ei riitä. Toimii tietysti jossain määrin myös limittäin

Tällaisia ajatuksia heräsi mieleen...

Edit: itse olen nyt käyttänyt tuota menetelmää aina tankkauksen jälkeen, ja kroppa menee todella nopeasti ketoosiin. Lisäksi pidän siirtymävaiheessa kalorit n. 500 alhaisempana kuin normaalisti, koska elimistö käyttää kuitenkin hiilareita energiaksi

Ketoosi ei ole varsinaisesti riippuvainen lihasten glykogeenista, eli tosiaan voi mennä ketoosiin, vaikka lihaksissa olisi vielä glykogeenia.

Kyllä se vain niin tuntuu olevan, että joka ikinen ketoosiasiantuntija painottaa rasvan määrän tärkeyttä ketoosiin siirryttäessä, nimenomaan sen takia, että siitä ketonit valmistetaan. Se verensokeri laskee todella nopeasti joka tapauksessa kun hiilarin syönti lopetetaan, ja lihasten glykogeeni on avuksi tankkauksen jälkeisissä treeneissä eikä siis estä ketoosia.

Ketoosi ei ole varsinaisesti riippuvainen lihasten glykogeenista, eli tosiaan voi mennä ketoosiin, vaikka lihaksissa olisi vielä glykogeenia.

Kauanko tuossa ketoosin käynnistymisessä pitäisi mennä? Viimeiset hiilarit mässäilin sunnuntaina iltapäivällä. Nyt mennään tiistai-illassa ja takana on kaksi raskasta salitreeniä... ja tikut näyttävät negaa. Päivällä oli pää ihan jumissa ja iski kamala väsy, iltaa kohti fiilis on kirkastunut ja suussa maistuu metalli. Mutta kusitestin mukaan ketoneita ei löydy. :(

Kuinka tuota syklitystä kannattaisi lähteä rytmittämään? Pitäisikö kropan olla selvästi ketoosissa viikon ennen tankkausta, vai voiko tankkauksen tehdä joka lauantai? Mietityttää nyt kun en osaa sanoa, käykö kroppa jo rasvalla vai ei. :(

Kauanko tuossa ketoosin käynnistymisessä pitäisi mennä? Viimeiset hiilarit mässäilin sunnuntaina iltapäivällä. Nyt mennään tiistai-illassa ja takana on kaksi raskasta salitreeniä... ja tikut näyttävät negaa. Päivällä oli pää ihan jumissa ja iski kamala väsy, iltaa kohti fiilis on kirkastunut ja suussa maistuu metalli. Mutta kusitestin mukaan ketoneita ei löydy. :(

Kuinka tuota syklitystä kannattaisi lähteä rytmittämään? Pitäisikö kropan olla selvästi ketoosissa viikon ennen tankkausta, vai voiko tankkauksen tehdä joka lauantai? Mietityttää nyt kun en osaa sanoa, käykö kroppa jo rasvalla vai ei. :(

Jätkällä on vaa sen verran lihasta, että kaikki ketonit on menny polttoon ja ei oo kuseen riittäny yhtää :D Se on sitä tehokkuutta ;)

Jätkällä on vaa sen verran lihasta, että kaikki ketonit on menny polttoon ja ei oo kuseen riittäny yhtää :D Se on sitä tehokkuutta ;)

Ei oo lihaksia. Kaikki on optista harhaa ja hyvin sijoittunutta läskiä! :D Tällä kylällä taitaa kaikki lihakset ajella Alfalla. ;)

Mutta fiilis on kyllä sellainen että "dieselillä" mennään jo. Kusen tikkuun aamulla ja toivon punaista. :rolleyes: Ja taidan tankata fiiliksen mukaan... kun en salilla enää jaksa niin *mässyn mässyn*.:kuola:

Tervehdys, olisi itse tarkoitus nyt aloittaa tämän kokeilu..

Olisiko jollain heittää jotain ruokavalio-esimerkkejä? Kuinka paljon ja mitä syötte päivän aikana, ravintoarvot jne.
Olen vähän laiskahko suunnittelemaan mitään tarkempaa itselleni, tai no, lähinnä en oikein tiedä mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon :I

Olen 194cm pitkä ja painan sellaiset rapiat 112kg tässä pöhössä. Löytyy lihastakin kyllä kun on tullut jo 5v reenattua.

Tervehdys, olisi itse tarkoitus nyt aloittaa tämän kokeilu..

Olisiko jollain heittää jotain ruokavalio-esimerkkejä? Kuinka paljon ja mitä syötte päivän aikana, ravintoarvot jne.
Olen vähän laiskahko suunnittelemaan mitään tarkempaa itselleni, tai no, lähinnä en oikein tiedä mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon :I

Olen 194cm pitkä ja painan sellaiset rapiat 112kg tässä pöhössä. Löytyy lihastakin kyllä kun on tullut jo 5v reenattua.

Selaa threadiä taaksepäin, siellä on hyviä esimerkkejä joilla pääsee pitkälle.

Siihen menee 1-3 vrk, henkilöstä, treenistä, ravinnosta jne riippuen.
Itselläni vajaat 2vrk mutta silloin on tarkkaa sen kanssa, miten tankkaa - ja mitä tankkaa ja syön kromia, magnesiumia jne runsaasti tankkauksen aikana ja kromia (ja nyt myös leusiinia) siihen asti että ketoosissa ollaan. Ja nämä kun tekee oikein, on kroppa ketoosissa tiistai-iltapäivällä (mulla siis tankkaus pe-illasta sunnuntai-alkuiltaan).

Ei se viikko mikään maaginen ketoosiaika ole, kuten sanottu, tässä miten itse teen (Bodyopuksen mukaan juuri sen viikon kokonaissyklin takia), kroppa on ketoosissa tiistaista perjantaihin ja antaa vallan hyvän balanssin kovien alkuviikon treenien ja rasvan palamisen välillä.

Kyllä sen ketoosin yleensä tosiaan kropassakin tuntee, ja jos kalorit on tosi alhaalla ja aktiviteetti korkealla niin niitä ketoaineita ei tosiaan välttämättä siinä qsessa näy.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Helou, tuli mieleen et mikä vika on suolapähkinöissä kun ollaan ketolla? esim. nyt maapähkinät yms. ovat varmaan ihan suositeltavia tällä dietillä jos vetelee kohtuudella esim. 50g/pv, mut nyt alkaa kaikki maholliset pähkinät ja siemenet tökkiin! - mutta suolatut ne vaan tuppaa maistuvan silti pirun hyvältä..parempaa snäksiä en keksi nälän karkottamiseksi näin toimistotyötä tekevänä.

Olisi sellainen kysymys kun oon mennyt nyt kaikkien noiden "tyhjennys"-reenien kanssa sekaisin... Olen nyt n. 5-6vk ketoillut ja aina tehnyt 2vk syklin kerralla. Oon tehnyt hiilaritankkauksen aina la-illasta su-iltaan. Maanantaina olen sitten tehnyt tuon luulemani "tyhjennys" reenin, eli tehnyt pitkän aerobisen salin jälkeen + pitkiä toistoja&sarjoja.. Tarkoitetaanko tuolla reenillä sitä? Luin, että joku reenasi tankkauspäivänäkin jonkun reenin, kannattaako silloinkin reenata? Käsitin, että tuo aerobinen + isot toisto määrät tyhjentää nopeemmin hiilarivarastot kropasta? Ketoosiin oon siirtynyt aina jo melkein ti-päivällä/illalla. Aamu paino nyt 7vk diettauksella 93,6kg -> 86,5kg, jippii ;) Vielä pitäisi 6kg karistella touko-kesäkuun aikana.

Olisi sellainen kysymys kun oon mennyt nyt kaikkien noiden "tyhjennys"-reenien kanssa sekaisin... Olen nyt n. 5-6vk ketoillut ja aina tehnyt 2vk syklin kerralla. Oon tehnyt hiilaritankkauksen aina la-illasta su-iltaan. Maanantaina olen sitten tehnyt tuon luulemani "tyhjennys" reenin, eli tehnyt pitkän aerobisen salin jälkeen + pitkiä toistoja&sarjoja.. Tarkoitetaanko tuolla reenillä sitä? Luin, että joku reenasi tankkauspäivänäkin jonkun reenin, kannattaako silloinkin reenata? Käsitin, että tuo aerobinen + isot toisto määrät tyhjentää nopeemmin hiilarivarastot kropasta? Ketoosiin oon siirtynyt aina jo melkein ti-päivällä/illalla. Aamu paino nyt 7vk diettauksella 93,6kg -> 86,5kg, jippii ;) Vielä pitäisi 6kg karistella touko-kesäkuun aikana.

Menee itse asiassa just väärinpäin kuin on tarkoitettu (jos on tavoitteena max.lihasmassa rasvanpolton ohella). Tyhjennystreeni on se, joka tehdään JUURI ENNEN hiilaritankkauksen aloittamista, jotta lihakset on maksimivastaanottomoodissa sen hiilarin suhteen. Tämä treeni koko kropalle, n. 50% maksimisarjapainoilla noin 20 toiston sarjoja, lihastraumaa EI ole tarkoitus aiheuttaa, ainoastaan tyhjätä loputkin glykogeenit lihaksista.
Tankkauksen jälkeen taas pitäisi ajoittaa maksimitehoiset punttitreenit isoilla painoilla. Voi tehdä koko kropan kerralla tai sitten kahtena päivänä kroppa puoliksi tai jopa kolmena, mutta kolmantena päivänä on potku jo aika kateissa yleensä. Sanotaan, että sunnuntai-iltana loppuu tankkaus: maanantaina treenaa puolet kropasta, tiistaina toisen puolen - vasta tämän jälkeen kannattaa aloittaa aerobiset jos haluaa maksimitehot irti treeneistä. Sen jälkeen voi sahata kaikki maailman aerobiset jos vaan jaksaa. Ketoosiin kroppa siirtyy joka tapauksessa tiistaina (viimeistään keskiviikkona) jos asiat tekee oikein. Kuten tuossa aiemmissa viesteissä todetaan, ketoosi ei varsinaisesti ole riippuvainen lihasten glykogeenista, eikä sen aloittamiseen tarvita "tyhjennystreeniä".

Mites kun McDonald sanoo kirjassaan, että perjantaina voisi tehdä tyhjennystreenin asemasta myös tuon tension workoutin? Käsittääkseni sillä tavoin voi hyödyntää tuon tankkauksen suomaa anabolista ikkunaa. Siinä ei taida saada glykogeenivarastoja yhtä tyhjäksi. McDonald taisi myös huolehtia siitä, että kokeneet nostajat eivät välttämättä palaudu jos treenaavat myös perjantaina kovaa.

Edit.
Eli mitä käytännön eroa on, kumman tekee? Olen koittanut kirjaa lukea, mutta en ihan selkeää vastausta löytänyt.

Mites kun McDonald sanoo kirjassaan, että perjantaina voisi tehdä tyhjennystreenin asemasta myös tuon tension workoutin? Käsittääkseni sillä tavoin voi hyödyntää tuon tankkauksen suomaa anabolista ikkunaa. Siinä ei taida saada glykogeenivarastoja yhtä tyhjäksi. McDonald taisi myös huolehtia siitä, että kokeneet nostajat eivät välttämättä palaudu jos treenaavat myös perjantaina kovaa.

Edit.
Eli mitä käytännön eroa on, kumman tekee? Olen koittanut kirjaa lukea, mutta en ihan selkeää vastausta löytänyt.

No tämä on kaksipiippuinen juttu, tosiaan se anabolinen ikkuna tulisi hyödynnettyä, mutta silloin taas pääosa tankkaukseen tarkoitetusta menisikin nimenomaan korjausprosessiin, ei glykogeenin superkompensaatioon. Ja tosiaan sitten maanantaina pitäisi olla tankkauksen jälkeen lihakset mahd.palautuneet jotta saadaan maksimaaliset treenit kun on varastot täynnä-
Lisäksi, todella kovatehoisen ja tuottavan raskaan treenin tekeminen ketoviikon jälkeen vaatisi kyllä jonkinlaista etukäteistankkausta itsessään.

Muistutetaan vielä, että perustan nämä omat kommenttini viikon sykliin ja kahden päivän tankkaukseen.

Oma käytännön kokemus vain perjantain kevyestä tyhjennystreenistä - mutta itselläni jo keskiviikkona on lihakset siinä kunnossa, että kunnon "tension" workout jäisi lähinnä shaking granny -workoutiksi.

Kiitos tiedoista. Ajattelen kuitenkin kokeilla tehdä tension workoutin perjantaina. Itse olen tähän asti vain ketoillut, mutta viime viikonlopusta lähtien olen toteuttanut CKD:ia. Kirjassahan puhuttiin ainakin, että 5 h ennen perjantain treeniä 25-50g hiilaria, ja vielä 2h ennen treeniä 25-50 g fruktoosia/glukoosia. Viikon syklillä itsekin pyrin menemään.

S225T:lta tuli hyviä pointteja tuossa. Sen "ketoosin" ja täyden tyhjäämisen kanssa on ihan turha stressata liikaa, ei se ole mikään taikatila ja itseasiassa häviää vähitellen kun ollaan pidempään ilman hiilihydraatteja. Tästä syystä se ketostixien negatiivinen tulos voi ihmetyttää, vaikka oltaisiin kuinka kauan ilman hiilareita. Rasvaa palaa kuitenkin aivan samalla tavalla, koska keho hyödyntää suoraan pilkottuja triglyseridejä ja ketonituotannolle ei ole tarvetta. Triglyseridejähän voidaan pilkkoa myös glukoosiksi, jolloin edes aivoja varten ei tarvitse tuottaa paljon ketoneja. Ketoosi on oikeastaan vain sellainen välitila, jolla keho viedään rasvanpolttomoodiin.

Kun glykogeeni- ja glukoosivarastot alkaa tyhjentyä, rasvan ja ketoaineiden osuus kulutuksesta kasvaa. Onnistuneeseen lopputulokseen rasvanpolton kannalta ei vaadita ihan täydellistä tyhjentymistä missään vaiheessa, etenkään kun on jo hieman pidempään eletty vhh-ruokavaliolla. Jonkinlainen tiukka induktio on toki hyvä suorittaa kun näitä hommia aloittelee, mutta näkisin sen myöhemmässä vaiheessa aika turhana etenkin kun alkuviikon kovat treenit tyhjentävät glukoosivarastoja oikein urakalla. Siksi oikeastaan suosittelisinkin jopa sitä pientä 30-50g hh tärkkelysmäärää ennen harjoitusta vaikka ollaan CKD:lla, koska sen ei pitäisi katkaista varsinaista päätarkoitusta eli varastoituneiden triglyseridien hävittämistä. Aivotkin imevät glukoosia mielellään, varsinkin myöhemmässä vaiheessa kun ketoneja ei ole niin paljon saatavilla. Joten jos pienestä hiilarimäärästä ennen harjoitusta saa apua en näkisi mitään ongelmaa miksi sitä ei voisi ladata hitusta.

Muistan nähneeni jossain taulukon jonka mukaan ihmisellä on kolmea lihaskudostyyppiä. Ja näistä ainoastaan hitaat lihassolut käyttävät rasvahappoja pääasiallisena energianlähteenään. Siksi hidas liikunta (kävely, tms) on rasvanpolton kannalta tehokkainta, jos sitä katsoo tarpeelliseksi harjoittaa. Yksi nettituttu kuitenkin painottaa että jos haluaa kohottaa voimaa ja kuntoa, on pitkästä matalan intensiteetin rasituksesta vain haittaa, sillä se lähinnä rasittaa niveliä, eikä kohota voimaa saati kuntoa. Korkean intensiteetin pyrähdykset ja raskaat puntit ovat hänen mukaansa se juttu jota ketoillessakin kannattaa harrastaa.

Muistan nähneeni jossain taulukon jonka mukaan ihmisellä on kolmea lihaskudostyyppiä. Ja näistä ainoastaan hitaat lihassolut käyttävät rasvahappoja pääasiallisena energianlähteenään. Siksi hidas liikunta (kävely, tms) on rasvanpolton kannalta tehokkainta, jos sitä katsoo tarpeelliseksi harjoittaa. Yksi nettituttu kuitenkin painottaa että jos haluaa kohottaa voimaa ja kuntoa, on pitkästä matalan intensiteetin rasituksesta vain haittaa, sillä se lähinnä rasittaa niveliä, eikä kohota voimaa saati kuntoa. Korkean intensiteetin pyrähdykset ja raskaat puntit ovat hänen mukaansa se juttu jota ketoillessakin kannattaa harrastaa.

Jutun juoni onkin siinä sopeutumisessa makroravinnejakauman muuttumiseen. Noi tutkimukset on yleensä tehty ns. perusruokavaliota noudattavilla ihmisillä. Lihassolutkin sopeutuvat hitaasti FA polttoon, pitävät enemmän aluksi ketoneista, mutta ainakin McDonaldin mukaan sopeutuvat kuitenkin. Mitokondriot ovat toiminnaltaan niin veikeitä, että pitäisi olla vähän enemmän asiaa tutkinut, jotta voisi heittää jotain universaaleja totuuksia. Voisi kuitenkin arvuutella, että mitokondrioiden määrä lisääntyisi vähähiilihydraattisella dieetillä ja beetaoksidaatiota kiihdyttävien entsyymien määrä samoin (ihan puhdasta mutuilua). Tietysti noiden kaikkien entsyymien toiminnan käsittäminen on ihan mahdoton juttu, mutta hyvä esimerkkihän tästä toiminnan muuttumisesta mitokondrioiden ympärillä olosuhteista johtuen on ruskea rasva. Eipä sitä ole, jos sitä ei tarvita. Tuskinpa rasvanpilkkomiseen vaikuttavat entsyymitkään kovin suurissa määrin siellä solussa toimivat, jos niille ei ole ollut suurta tarvetta.

Noh, näissä mun jutuissa on aika hatarat perustelut kun ne ovat vaan tällaista 1+1=2 pohdintaa, vaikka siihen väliin tulee varmasti monia tekijöitä.

Pääasiallinen energianlähde on ehkä vähän sellainen huono määritelmä, koska sitä poltetaan mitä on saatavilla.... vaikka esim. etanolia :hyvä: Kai siihenkin sopeutuisi... jos aloittaisin etanolidieetin :hyvä:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom