Tuohon Ektomorfin postaamaan meta-analyysiin on kyllä paha mennä sanomaan yhtään mitään, kun tuo P-arvo on noin pieni ja yleensäkin tieteilijät näyttävät olevan lähes yhtä mieltä sen suhteen, että treenin volyymi ja hypertrofian määrä ovat suoraan verrannollisia. Joten kyllä näyttää aika selvältä, että volyymi treenissä ja volyymi lihaksissa kulkevat käsi kädessä. Turha sitä on vastaan väittää. Jotkut asiat ovat aika selviä olemassa olevan näytön perusteella.
Keto ja lihasten kasvattaminen ei ole helppo yhdistelmä. Itse en tässä 50:n kypsässä iässä pidä tätä kovin suurena ongelmana - olen mieluummin tiukassa kunnossa 90 pinnassa tai sen alle ja liikun kevyesti kuin painan 100-105 kiloa 183cm mittaisena.
Ihan vain esimerkin vuoksi, anekdootttina n=1 -periaatteella. On minulta varmaan vähän lihasta kadonnut (en tiedä, kun en ole ollut mittauksissa) kymmenessä kuukaudessa 2019 elokuusta tähän päivään ketolla ollessa. Painoa on lähtenyt vähän yli kilo/kuukausi. Massaa en koskaan ole näinä 30+ vuotena salilla erityisesti yrittänyt kasvattaa, se on tullut siinä sivussa, kun on pidetty itsestä huolta. Onko se pieni massahävikki nyt niin pahasta, on sitten eri asia. Kunto on ihan yhtä hyvä. Treeni on ihan samoissa luvuissa, paitsi nyt lockdownin vuoksi olen tehnyt TRX:ää ja calisthenicsia kotona. Kaikki on siis ihan mainiosti.
Mukavaa kesää, hyviä treenejä ja yrittäkää nyt hyvät ihmiset olla ihmisiksi. Ei tämä kuntoilu ja urheilu nyt niin maailmanvakavaa ole.
katso liitettä 218684