Ketoosidieetti

Vaikuttaa ensi näkemältä aika monimutkaiselta, mutta ainakin enemmän ajatusta kuin mun ryskäysohjelmissa on ollut yhteensä :D

Mä varmaan kirjoitan huonosti, jotenkin en saa tosta vaikeaa :) Yritän jäsennellä ajatukseni vielä:
-3x Pääliike, 1x Nopeus/Räjähtävyysalueella treeni, 1x Etukäteen piirrelty volyymi progressio, 1x Max5/Max3/Max1 nousuilla yhteen sarjaan.
-Tukiliikkeet otin vain sivu- ja takaolalle sekä latsi/trapsille(taljat ettei mene alaselälle liioitteluksi), ettei mee apinaryhdille. Huom! Oma valinta!
Ite en tarvii rinta/ojentajalle esim. paljoakaan apuja kun olkapäät melkeinpä määrää mitä voin liikutella käsin. Ja on vähän gorillaryhtiä valmiiks.
-Vatsat valitsin tehtäväksi jokakerta, kun muutkin liikkeet. Saa olla eri toistot ja vaikka omana päivänä tai vähemmän. Tai jos lajeja vääntää niin periaatteessa rankat määrät jos on lisäpainottomia niin nekin voi laittaa riittämään hetkellisesti.

Vänkäsin ton tollaseen 1-jakoista muistuttavaan muotoon tukiliikkeiden sijoittelulla, kun sopi omaan mieleen ja aikatauluun.
Voithan esim. tehdä pelkät nostot 3:na päivänä ja tukiliikkeet+pötsin neljäntenä jos siltä maistuu(tällöin esim. pieni pystäri saattaisi mahtua helpommin sekaan, tosin jos sen haluaa niin laittaisin neljännen nostomuodon ja volyymin kp:punnerruksella, nopeustreenin vauhdilla ja ylit tekisin itse työnnöllä, mutta pinnoilta/muusta ylikorkeesta leijusta tai militarypress käy hyvin).

e: Myös päivien järjestys on täysin valinnainen. Itselle tuo nousut 1x täysillä ja ennenkaikkea pukkimave tuntui maanantaina touhuilta. Viikko vahvasti käyntiin. Mutta ymmärrän helposti jos joku tekee mieluumin pidemmän vähän vähemmän intensiivisen treenin tai vaikka herättelee vasta itseään viikonlopun jälkeen tiistaina nopeustreenillä :) Omat treeniviikot alkoi yleensä maanantaista(sunnuntaista, mut varmat lajit tais olla aikanaan: ti, to, la ni puntit meni paremmin ma, ke, pe)

e: Ekasta postista unohdin: nyt juuri kerkesin vikalle minuutille: jos pelottaa nostojen katoaminen, niin nopeuspäivässä heikkomielinen voi "huijata" ja ottaa aidot nostomuodot ihan hyvin :) siis kyykky/penkki/veto

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta näinhän se menee kun tavoitteena on kehonkoostumuksen muutos. Ravinto ensin kuntoon ja treeni sitä tukemaan.

Nimenomaan, itsekin olen matalavolyymisen, tiukan treenin kannattaja kun syödään vähän. Joskus vaan se toiseen suuntaan kehittyminen eli kasvu vaatii määrällisesti enemmän treeniä ja siihen ei kuulemma ketoilu parhaiten sovi. Sulla kuitenkin ilmeisesti juurikin laihisteluvaihe menossa.

Nimenomaan, itsekin olen matalavolyymisen, tiukan treenin kannattaja kun syödään vähän. Joskus vaan se toiseen suuntaan kehittyminen eli kasvu vaatii määrällisesti enemmän treeniä ja siihen ei kuulemma ketoilu parhaiten sovi. Sulla kuitenkin ilmeisesti juurikin laihisteluvaihe menossa.
Kyllä. Ei mulla varmaan maha kestäis itseäni ketolla kasvattaa, carnivoresta puhumattakaan. Nyt jo tuntuu että syö kuin elukka, ja taas oli ennätysalhaiset lukemat vaa'alla. Keto taikuutta.
Tosin tuohon treenimäärään pitää kommentoida, että tietääkseni jopa Doggcrappillakin on porukka ihan hyvin kasvanut ;D

Meinasin että pitääkö ketopointit tuoda esille, tuolla kyseltiin mielekkäistä ohjelmista ketolla.
-Voimapäivä on helppo vähilläkin voimilla kun mennään kuitenkin päivän parhaaseen ja vain 1x rutistukseen per liike.
-Volyymipäivään on valittu myös kuormaltaan "ali"kuormaiset liikkeet
-Nopeuspäivä on erittäin soveltuva

Mitä ketoon voi enää lisätä :)? Ainut fiilaus taitaa olla rasvaprode suhteet ja purkkivitskut ja 0hh:disipliini vs parikymppiä kasvismarjoista...

Kyllä. Ei mulla varmaan maha kestäis itseäni ketolla kasvattaa, carnivoresta puhumattakaan. Nyt jo tuntuu että syö kuin elukka, ja taas oli ennätysalhaiset lukemat vaa'alla. Keto taikuutta.
Tosin tuohon treenimäärään pitää kommentoida, että tietääkseni jopa Doggcrappillakin on porukka ihan hyvin kasvanut ;D

Ketolla bulkkaus on kuin fantasia... aina kiinnostais, mutta jotenkin tuntuu että keto on se luonnollinen tapa olla itselle ja kun syö niin että
energia tuntuu loputtomalta ja koskaan ei ole nälkä, yleensä rupeaa rasva poistumaan olemuksesta. Näin käy ilman laskureitakin(yleensä pidän vain minimiprodesta huolen ja todella harvoin harrastan kanaa[saksanpähkinät on mainiota naposteltavaa, k-kauppa tarjoo kilohinnalta parhaina valintoina täälläpäin 100g annospusseja! oisko +60 rasvat, vajaa 15 prodet ja 0-3hh riippuen valmistajasta]

Meinasin että pitääkö ketopointit tuoda esille, tuolla kyseltiin mielekkäistä ohjelmista ketolla.
-Voimapäivä on helppo vähilläkin voimilla kun mennään kuitenkin päivän parhaaseen ja vain 1x rutistukseen per liike.
-Volyymipäivään on valittu myös kuormaltaan "ali"kuormaiset liikkeet
-Nopeuspäivä on erittäin soveltuva

Mitä ketoon voi enää lisätä :)? Ainut fiilaus taitaa olla rasvaprode suhteet ja purkkivitskut ja 0hh:disipliini vs parikymppiä kasvismarjoista...

Ketolla bulkkaus on kuin fantasia... aina kiinnostais, mutta jotenkin tuntuu että keto on se luonnollinen tapa olla itselle ja kun syö niin että
energia tuntuu loputtomalta ja koskaan ei ole nälkä, yleensä rupeaa rasva poistumaan olemuksesta. Näin käy ilman laskureitakin(yleensä pidän vain minimiprodesta huolen ja todella harvoin harrastan kanaa[saksanpähkinät on mainiota naposteltavaa, k-kauppa tarjoo kilohinnalta parhaina valintoina täälläpäin 100g annospusseja! oisko +60 rasvat, vajaa 15 prodet ja 0-3hh riippuen valmistajasta]

Ootko koittanut olla muuten ketolla, mutta treenin ympärille maltot yms hiilarit? Itse varmaan lähden noin liikkeelle sitten kun diettikunto on valmis. Perinteiseen kana-riisi-parsaan 24/7 tuskin teen paluuta..

Ootko koittanut olla muuten ketolla, mutta treenin ympärille maltot yms hiilarit? Itse varmaan lähden noin liikkeelle sitten kun diettikunto on valmis. Perinteiseen kana-riisi-parsaan 24/7 tuskin teen paluuta..

En. Mä oon vetänyt joko 0hh ja purkkivitamiinit tai max. 20g(yleensä kuitenkin lähempänä 10) ja ne tulee aina samoista: puolikkaasta pakastevihannespussista(~125g/5g) tai marjasekoituksesta(~100g/6g), yleensä kerran mutta ihan max. 2 päivässä noi.
En usko hiilarilla olevan mitään hyvää vaikutusta treenaamiseen, rasva on 225% tehokkaampaa näennäisesti palaessaan kuin hiilarit.
Mulla ei oo ollut aerobisessa tai voimissa ketolla laskua, ei edes pitkissä treeneissä. Oikeastaan nimenomaan tankki tuntuu lähes ehtymättömältä.
Uskoisin että maltolla saat aikaiseksi sokeripiikin ja energia-adaptaation sotkemisen ja tuloksen väsy, ei mitään energiaa käytössä ja jos tarpeeksi hh: niin uudet katabolian hetket kun elimistö putsaa sokerit pois taas rasvanpolton alta. Näen sokerin vähän samana ihmiselle kuin autolle. Ei tankkiin.
Vilja on huonoa tavaraa, sitä on ollut vain helppo tehdä ja neliötilavuudelta tehokasta kansan ruokintaan. Täällä on ollut "tuoreeltaan" nälänhätä ja sotia, ruokakulttuuri ja tietämys perustuu siihen. (esim. peruna ja riisi on vähän samaa luokkaa, kokeile joskus syödä paljaaltaan näillä vatsa täyteen niin vähän saa osviittaa siitä mitä ne on vs. syö pihvi)

Eli plant-based + low-fat porukalla glukoosit ja insuliinit tosiaan "piikkas" verrattuna ketoilijoihin, mutta energiansaanti oli silti pienempää.

Voisi tulkita myös siten, että insuliini hidastaa aineenvaihduntaa. Ben Bikmanin juttuja kuunnelleena muistelen Bikmanin viitanneen tutkimukseen, jossa havaittiin insuliinin laskevan aineenvaihduntaa (basal metabolic rate) n. 400kcal verran.

Voisi tulkita myös siten, että insuliini hidastaa aineenvaihduntaa. Ben Bikmanin juttuja kuunnelleena muistelen Bikmanin viitanneen tutkimukseen, jossa havaittiin insuliinin laskevan aineenvaihduntaa (basal metabolic rate) n. 400kcal verran.

On aivan helvetisti kyllä se, ottaen huomioon että BMR on keskikokoisella miehellä jossain 1800 kalorin paikkeilla.

On aivan helvetisti kyllä se, ottaen huomioon että BMR on keskikokoisella miehellä jossain 1800 kalorin paikkeilla.

Unohtui mainita, että se havainto oli tehty 1-tyypin diabeetikoilla. Vaikutus ilman diabetestä on luultavasti pienempi (tai sitten suurempi, ilman dataa menee arvaukseksi).

Jos insuliini normaalitilanteessa oikeasti hidastaisi aineenvaihduntaa noin reilusti, niin siitä olisi jo aika paljon dataa. Sen sijaan näemme kerta toisensa jälkeen, että kun kalorit ja proteiini pidetään samalla tasolla, ei sillä ole painonpudotuksen kannalta väliä, onko low carb vai low fat.

Sitä paitsi nämä tämän tutkimuksen insuliinipiikkaajathan menettivät rasvaa koko ajan, ketoilijat menettivät lähinnä nesteitä. Eli heilläkään ei selvästi aineenvaihdunta hidastunut.

Jos insuliini normaalitilanteessa oikeasti hidastaisi aineenvaihduntaa noin reilusti, niin siitä olisi jo aika paljon dataa.

Itse asissa tuossa Kevin Hallin artikkelissa PBLF ryhmä kulutti vuorokaudessa keskimäärin n. 170kcal vähemmän mitä ABLC ryhmä. Fyysiseen aktiviteettiin käytetty kalorimäärä oli sama. Tuo mitä aikaisemmin mainitsin oli mitattu 1-tyypin diabeetikoilla.

Hmm, miksi tuossa Hallin artikkelissa baseline insulin on noinkin korkea (11)? Tuollahan tulee HOMA-IR arvoksi melkein 3, kaikilla insuliiniresistenssi?
vrt. Mulla oli insuliini 3.0, 60v äidillä 5.5.

Viimeksi muokattu:
Itse asiassa BHB näyttäisi hiirikokeen mukaan tehokkaammalle ja siten tuottavan vähemmän vapaita happiradikaaleja: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6121962/
Tietty takeitahan ei siitä ole, että toimii samoin ihmisellä.
Ehkä pitäisi ensin määritellä mitä tarkoitetaan "tehokkaalla" ja mielellään myös pysytellä ihan ihmisissä.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5794245/#bib6
FOR HIGH-INTENSITY PERFORMANCE, CARBOHYDRATES ARE STILL KING
Despite reams of new data that have been generated over the years and an ever-evolving understanding about how athletes metabolize foodstuffs, the panelists generally agreed that the primary tenets of sport nutrition have not changed much over the past 25 years. Although they acknowledged that recent research suggests an athlete's need for protein and some fats may be a little higher than believed by previous generations,5 one factor that remains as true today as it did decades ago is the athlete's indispensable need for carbohydrate as a key component of the diet. Although dietary protein and fat can provide necessary energy to perform physical activity, carbohydrate is the substrate most efficiently metabolized by the body and the only macronutrient that can be broken down rapidly enough to provide energy during periods of high-intensity exercise when fast-twitch muscle fibers are primarily relied upon.1,3,4,6
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5794245/#bib6

Hmm, miksi tuossa Hallin artikkelissa baseline insulin on noinkin korkea (11)? Tuollahan tulee HOMA-IR arvoksi melkein 3, kaikilla insuliiniresistenssi?
vrt.

"We admitted11male and 9female weight-stable adultsaged (mean±SE) 29.9±1.4y withBMI=27.8±1.3kg/m2as inpatients to the Metabolic Clinical Research Unit (MCRU) at the NIH Clinical Center where they resided for a continuous 28-day period".

Ok, eli jonkinlaista metabolista ongelmaa havaittavissa.. Annettujen arvojen perusteella ABLC ryhmän insiliiniresistenssi pienenee enemmän (ei kuitenkaan optimaaliselle alueelle) huolimatta siitä, että he pudottavat vähemmän rasvamassaa. Mutta joka tapauksessa merkittävä pudotus HOMA-IR arvossa molemmilla ryhmillä vain kahdessa viikossa. Eli molemmat tavat voivat toimia.

Isoimpana miinuksena tuossa tutkimuksessa mielestäni on ryhmien pieni koko (ja lyhyt kesto).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom