Keskustelua otevoimailusta

Terve, itsellä ainakin syy miksei treenipätkiä ole on vaan ettei aikaa ole. Ranteen kääntäminen ei kaikilla ole paras vaihtoehto RT:ssä. Ehdottomasti kannattaa jossain salilla lähteä käymään hakemassa inspiraatiota treeneihin

Juu ei kannatakkaan painetta ottaa, kun vapaaehtoisuuteen kaikki perustuu ja kaikki videot on aina eteenpäin lajin kannalta. :)

Elikkä lajiajattelulla mennään. Se lienee ihan paikallaan, kun taitaa kehittyä niin spesifisti. Palautti itsenikin maanpinnalle, kun voimanostotangon jälkeen koitti akselia ettei se aivan helppoa ole samoja rautoja nostella :)

Mietiskelin tuossa oman viestini jälkeen, että kun olen katsellut youtubestakin otevoimavideoita jonkun aikaa, niin pääsiassa tuntuu videot painottuvan näihin testipätkiin (mikä toisaalta on luonnollistakin, kun onhan niitä saavutuksia mukava esitellä). Mietiskelin kuitenkin, että lajia osaamismielessä voisi viedä vielä enemmän eteenpäin, jos enemmän tulisi videota off-seasonin harjoittelusta.
Perusteluna pari asiaa
1. Uskoisin, että tällöin yleensä harjoittelijat saavat pidettyä tekniikkansa vielä paremmin kasassa (mikä voi maksiminostoissa hieman hajota). Tällöin hyvien tekniikka vinkkien poimiminen olisi helpompaa. Esimerkkinä poimin jostain esimerkki videosta, että lienee hyvä ajatus kääntää rannetta RT lähdössä. Lienee ajatus ettei paino heti mene sormenpäiden varaan.
2. Näkemys minkälaisilla kuormituksilla porukka harjoittelee laajentuisi. Nyt kun videot on maksiminostoja, niin välillä hiipii mieleen, että onko kaikki näitä (oliko JTO:n lanseeraama fosfaattitykki termi oikein?) maksimireeneillä kehittyviä kavereita vai kulkeeko polku mitä tietä.

Toki porukka ei halua aina salaisuuksiaan jakaa, mutta käsittääkseni otevoimailupiirit ovat hieman vapaammin ajattelevaa sakkia ja apua löytyy toisille. Ottakaa Mywor, jmahon ja muut koppia jos haluatte :) Pitää koittaa myös veljen kanssa joskus päästä jossain erikoistuneella salilla pyörähtämään, niin saisi tekniikat vielä paremmin kohdalleen.
Vastaan tähän omat ajatukset kun pitkästä aikaa täällä sivustolla vierailen. Itse olen keskittynyt vaan ja ainoastaan kisa lajeihin. Mitä muuta ohessa touhunnut niin esim levy nostot 2x25, 3x15 ja 4x10 tullut siinä sivussa. Otevoimassa ei tarvetta suuriin toisto määriin. Lajit ei tavallisesti jää voimista kiinni. Jos monenlaista laji treeniä tekee mikä on järkevintä(akseli/pinch/hub/V-bar yms) määrää katsii hakea. Itsellä toiminut että suht kovilla prosenteilla teho. Vaatii pirusti kovia nostoja että hermottaa lajit. Aikapidot (esim silver bullet) jos ei kisoja tulossa niin vähällä tekemisellä mutta kisat kun lähenee niin muutamaa viikkoa ennen lähelle max pitoja pari kertaa viikkoon. Oman treenin kautta oppii aistimaan kuin kovilla tehoilla. Ja tosiaan kaikki treeni keskittynyt kisa lajeihin.. Siinäpä epäselvästi kirjoiteltu. Kysyt vaan rohkeasti jos askarruttaa jokin niin mielellään autan.

Mitä tällä tarkotat?
Sitä että tavallisesti esim akselin nosto ei jää mavesta kiinni. Jos lajissa aikoo menestyä niin laji reenissä ei tarvitse mave sarjoihin keskittyä vaan otteen kehittämiseen. Lajit yleensä painoltaan muutamia kymmeniä kiloja-sata kiloa. Nekin nostettavissa jos tuote pitää eikä kenenkään perusvoima lopu kesken.

Vastaan tähän omat ajatukset kun pitkästä aikaa täällä sivustolla vierailen. Itse olen keskittynyt vaan ja ainoastaan kisa lajeihin. Mitä muuta ohessa touhunnut niin esim levy nostot 2x25, 3x15 ja 4x10 tullut siinä sivussa. Otevoimassa ei tarvetta suuriin toisto määriin. Lajit ei tavallisesti jää voimista kiinni. Jos monenlaista laji treeniä tekee mikä on järkevintä(akseli/pinch/hub/V-bar yms) määrää katsii hakea. Itsellä toiminut että suht kovilla prosenteilla teho. Vaatii pirusti kovia nostoja että hermottaa lajit. Aikapidot (esim silver bullet) jos ei kisoja tulossa niin vähällä tekemisellä mutta kisat kun lähenee niin muutamaa viikkoa ennen lähelle max pitoja pari kertaa viikkoon. Oman treenin kautta oppii aistimaan kuin kovilla tehoilla. Ja tosiaan kaikki treeni keskittynyt kisa lajeihin.. Siinäpä epäselvästi kirjoiteltu. Kysyt vaan rohkeasti jos askarruttaa jokin niin mielellään autan.
Kiitos sinullekin vastauksesta. Vaikuttaa tosiaan olevan erilaista koulukuntaa tässä lajivoiman kehittämisessä. Osa tekee kovia nostoja isoilla prosenteilla ja toiset rakentaa enemmän pohjaa. Toki ihmiset kehittyvät muissakin lajeissa eri tavoin joten lienee luonnollista.

Itse olen voimanostossakin kehittynyt parhaiten aina kunnon perusvoiman rakentamisen kautta joten se varmaan tie mitä kokeilen alkuun otevoimassakin. Katsotaan miten lähtee kehittymään.

Minkäslainen pinta noissa pinch grip palikoissa on? (IronMind jne.)
Näppäränä tein puupalikoista 8cm leveen, hintaan 0e. Muuten ollut todella hyvä, mutta taitaa olla vähän liukas pinta, kun ei edes magnesium meinaa tarttua kunnolla.
Materiaalina siis väliseinätolppa, 2 palikkaa liimasin yhteen ja se oli siinä.

Muutenhan asialla ei oikein mitään väliä, mutta ei tiedä onko tulokset ollenkaan vertailukelpoisia aitoon järjettömän ylihintaiseen välineeseen.
25kg + ketju nousee nyt, mutta ote vaan luistaa eikä magnesium auta paljoakaan.

Minkäslainen pinta noissa pinch grip palikoissa on? (IronMind jne.)
Näppäränä tein puupalikoista 8cm leveen, hintaan 0e. Muuten ollut todella hyvä, mutta taitaa olla vähän liukas pinta, kun ei edes magnesium meinaa tarttua kunnolla.
Materiaalina siis väliseinätolppa, 2 palikkaa liimasin yhteen ja se oli siinä.

Muutenhan asialla ei oikein mitään väliä, mutta ei tiedä onko tulokset ollenkaan vertailukelpoisia aitoon järjettömän ylihintaiseen välineeseen.
25kg + ketju nousee nyt, mutta ote vaan luistaa eikä magnesium auta paljoakaan.

Paha sanoa ilman suoraa verteilua, mutta IM välineiden pinta on huonoimmasta päästä otepalikoista. Aito palikka tosiaan 76mm ja kulmat loivat, kun osassa palikoista aika terävät jopa. Vertailua näiden välineiden välillä ei oikein voi tehdä.

Jos ei otevoimailussa aioi kilpailla tai muuten vaan keräillä otevoimavälineitä, niin ei noita tosiaan kannata hankkia jos omistaa yhtään miehentaitoja ja voi itse rakentaa 😅

Onko noissa kisoissa mitään ilman peukaloa tapahtuvia nostoja tai pitoja eli esim. rolling thunder -tyylisessä värkissä rullan sijaan pieni lista sormenpäille ja sit vaan normaalisti naps romua ylös?

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Ainaki GripTopzin Rimlift ja Barrel Strength Systemin Stirup on listanostoja ilman peukaloo. Mut ei noita vissii kisoissa paljon käytetä.

Mun Iron Mindin palikka (Blockbuster) on ihan kauhea nostettava koska mankulla ei tee kyllä yhtään mitään, päinvastoin vaikeuttaa nostoa.

Juu nää kitkajutut on sitten ihan oma lukunsa :) Joskus mankku on ok, joskus ei tai sitten pienemmissä määrin tai pienen kosteuden kanssa. Ja mikä on ihon kunto kudosneteeen vuotamisen suhteen. Tai onko nahat liika kuivat muuten. Mikä on ilman lämpötila ja kosteus suhteessa otepintaan... jne jne jne jne... Itekin 20v pähkäilly sen kitkapirulaisen kanssa ton kalliokiipeilyn parissa.

Onko noissa kisoissa mitään ilman peukaloa tapahtuvia nostoja tai pitoja eli esim. rolling thunder -tyylisessä värkissä rullan sijaan pieni lista sormenpäille ja sit vaan normaalisti naps romua ylös?

Listanostoja ei kamalasti käytetä kisoissa kun napsahdellut porukalla jänteitä poikki niillä kun ei ole tarpeeksi siedätetty ennakkoon järkevällä tavalla. Menty vaan kisaan ja täysiä nostamaan.... Itse kuvan mukaiseen tykästynyt ja se usein kisoissakin näkyy kun on perus listanostoja monelle mukavampi. Thumbless nostoja toki käytetään mutta ne on enemmän toki ranteesta kiinni

Joo toi oikea kitkan hakeminen välineeseen ja käteen tulee kokemuksen kautta (jos silloinkaan)

Liitteet

• 116886-89734c51d9dc25ef72ed502df6467b79.jpg
    116886-89734c51d9dc25ef72ed502df6467b79.jpg
    18,7 KB · Katsottu: 209
Toi jänteiden paukkuminen varmaan onkin totta. Ei pincheillä tuu ollenkaan semmosia shock load-kuormia sormien pulleylle.

Nyt alko pelottaa jänteiden puolesta. Noi listanostot on itselle ne vahvimmat niin mielellään niitä harjoittaisin.
Olen pari vuotta käynyt 1-2krt viikkoon boulderseinällä kiikkumassa. Lienee ihan hyvää siedätystä jänteille?

Nyt alko pelottaa jänteiden puolesta. Noi listanostot on itselle ne vahvimmat niin mielellään niitä harjoittaisin.
Olen pari vuotta käynyt 1-2krt viikkoon boulderseinällä kiikkumassa. Lienee ihan hyvää siedätystä jänteille?
Kukaan varmaksi osaa sanoa miten paljon pulleyta pystyy vahvistamaan tai tuleeko vammaa. Väittäisin kuitenkin että otevoimailijoilla ne tulee monesti omaa tyhmyyttään, kun heti mennään maksimeihin ja yli. Lisäksi kenties yritetään vetää älyttömällä tempaisulla listasta. En mä listanostoja liikaa pelkäisi, mutta varovaisemmin siinä kuormitusta lisäisin verrattuna muihin palikoihin.
Kiipeilyssä olettaisin vamman tulevan virheestä kiivetessä joka johtaa äkisilliseen kudoksen ylikuormittumiseen. Jto kiipeilystä osaa paremmin sanoa.

Juu ei ne vammat juurikaan tuu muuten ku ylikuormituksesta hetkellisesti tai sit pitkän ajan kuluessa. Semmonen tempaisu maasta listasta nostaen on ehkä se pahin rikkoja. Maksimivoiman tuottaminen kuitenkin kaipaa aikaa, joten se rauhallisempi parin sekunnin nostosuoritus on parempi. Lisäksihän se tempaisutyyli antaa alkuun isomman kuormituksen ja voi olla kriittinen suorituksen onnistumiselle. Kiipeily itessään ei vammauta, mutta itestäni ja monista muista tiedän, että aika jääräpäisiä ylitreenattuja aliravittuja tyyppejä lajiin eksyy :) Jos vaihtelet seinäkaltevuuksia ja otetyyppejä (!!!), pysyt terveempänä kyllä. Samalla sitten treenaat laajemmin sitä forkkujenkin lihaksistoa, joten pohjaa tehdä kovia otevoimasuorituksia tulee hyvin.

Jänteet vahvistuu hitaammin ku lihakset, joten joku järki hommissa aina pitäs olla. Jos ei oo jänteissä ja pulley-puolella kipuja ja huollat sormia ja forkkuja paljon, menee hyvin. En mä näkis, että sen erikoisempia ongelmia tulee olemaan. Joku sormiluata on sit hyvä paikka testailla, millanen otetyyppi on se oma heikoin ja vahvistaa sitä sitten. Millasia listanostoja ja kuinka pienistä teet? Yleensä sormilautailussakin sääntönä olis "enemmän lisäpainokuormaa vähä isommalla listalla kuin ylipieniä listoja väkisin". Itellä yleisimmässä käytössä krimppailussa 8, 10, 12 ja 14mm listat.

Joo ei tuu kyl temmottua noiden nostojen kans. Kiipeilyseinällä enempi sitä tempoilua havaittavissa.
Alottelijoita tässä ollaan tekniikan kanssa. Siihen pitää panostaa että tekee rauhallisia liikkeitä ehdottomasti.
Listoja tulee aika vähän kiipeilyn ohessa käytettyä. Enemmän melkein noiden otevoimakahvojen kans. Ja ne on isoja, puolesta tuumasta tuumaan. Tuuma on jo semmonen mitta et se ottaa aika ikävästi sormille koska painoa saa ladata jo reilummin.
Kipuja ei oo ollu sormissa pitkään aikaan, vaikken mitään, kylmähoitoboulderinjälkeen, kummempaa huoltoo oo tehny.

Ite aika vähän pystyn kovia tuloksia nostelemaan yhden käden listoilla, jos kiipeen paljon. Ei vaan palaudu ja kiipeilytreeni kuitenkin menee edelle. Yleensä grippitreenit tulee tehtyä roikkumalla. En oikein tiedä, mikä vois olla sentin parin listoilla kova nostotulos. Mywor varmaan tietäs jotakin sopivia standardeja mulle sopiviksi innoittajiksi?

Ite aika vähän pystyn kovia tuloksia nostelemaan yhden käden listoilla, jos kiipeen paljon. Ei vaan palaudu ja kiipeilytreeni kuitenkin menee edelle. Yleensä grippitreenit tulee tehtyä roikkumalla. En oikein tiedä, mikä vois olla sentin parin listoilla kova nostotulos. Mywor varmaan tietäs jotakin sopivia standardeja mulle sopiviksi innoittajiksi?
Tässä lajissa kaikki huiput on kiipeilijöitä olleet. Paras nosto ~110kg tuumaisella (Yves Gravelle) ja puolella tuumalla ~80kg, mutta kyllä yli 90kg tuumaisella ja 60kg puolella tuumalla rupeaa aika eliittiä olemaan. Nämä on siis tuloksia kuvan mukaisella välineellä ja jos enemmän kiipeilijöitä tätä lajia testaisi niin varmasti olisi keskimääräiset tulokset korkeammalla.

Liitteet

• Screenshot_20200117_214029.jpg
    Screenshot_20200117_214029.jpg
    72,5 KB · Katsottu: 192

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom