Yhteenveto oireista: Oksentelua, nopeaa painonlaskua, paha maku suussa sekä sitkeää ja enimmäkseen matalahkoa, mutta silti normaalista poikkeavaa lämpöilyä.
Taustatarina: Olen 22v, noin muuten fyysisesti tiettävästi ihan terve nainen. Lääkitys abilify 7,5mg + ketipinor 100mg. Lääkäriaika on onneksi jo ensi viikolla, mutta ajattelin kuitenkin näin ennakkoon kysäistä, onko kellään muulla ollut mitään tämänkaltaista. Googlen avulla en löytänyt mitään ihan vastaavaa, vaikka muutama liippaisikin läheltä.
Ongelma alkoi uskoakseni jo viime kesän loppupuolella, kun kokeilin Life-myymälässä tarjouksessa ollutta laihdutusvalmistetta jonkin aikaa pudottaakseni muutaman, kortisonin myötävaikutuksella pari vuotta sitten kertyneen kilon, ja join siinä sivussa kahvia jonkin verran enemmän kuin yleensä. Paino ei pudonnut, vaikka söin kyllä huomattavasti vähemmän, mikä johtunee osaltaan silloisesta lääkityksestä (muistaakseni määrät olivat luokkaa risperidon 1,5mg + citalopram 30mg). Äkkiä aloin oksennella, välillä miltei päivittäin. Lopetin laihdutusvalmisteen (en ehtinyt käyttää kuin parisen viikkoa) käytön, mutta oksentelu jatkui. Juuri kun päätin ottaa yhteyttä lekuriin se kuitenkin loppui.
No. Joskus syksyllä suussani alkoi maistua pahalta (ja ilmeisesti myös haista...) heti jos en syönyt hetkeen, vaikka kuinka pesin hampaitani, kieltäni ja poskien sisäpintoja. Tämä ongelma on jatkunut, ja mielestäni vain vielä pahentunut nyt parin viime viikon aikana. Olin juuri hammaslääkärissä, joka siellä sanoi, ettei ongelma johdu ainakaan hampaistani - ja kai se olisi sanonut, jos suussa olisi näkynyt jotain selitystä asialle. Maku tulee siis syvemmältä, kuten arvelinkin - kurkusta tuntuu nousevan silloin tällöin tavaraa, joka saa suun maistumaan pahalta vaikka juuri olisi pessyt huolella. Nielurisoissa ei näy eikä tunnu mitään ylimääräistä.
Painoni on nyt pitkin talvea/kevättä laskenut, sekä laihduttamalla että omia aikojansa. Arvelin ilmiön johtuvan puhtaasti rispen vaihtamisesta abilifyyn, mutta nyt alkoi epäilyttää jo, että taustalla olisi muutakin. Viimeisin pudotus on ollut aika raju, kaksi kiloa kadonnut kahdessa viikossa ja suunta vaikuttaisi yhä olevan alaspäin, vaikka yleensä painoni nousee tai laskee mainittavan hitaasti, enkä nyt ole edes laihduttanut tietoisesti. (168cm/aamupaino 53,4kg tällä hetkellä, kun aiemmin pyöri 55-56 tienoilla aika pitkään.) Ruokahaluni on kyllä vähentynyt huomattavasti, mikä vaikuttanee asiaan, eikä nyt ole ollut varaa edes herkkuihin joita muuten luultavasti napsisin silloin tällöin ilman näläntunnettakin.
Nyt kuukausi-pari takaperin minulla oli jakso, jossa minulla oli heikotusta, lämpöä (enimmäkseen välillä 37.2 - 37.8C, kun normaalilämpö selvästi 36 puolella) kolme-neljä viikkoa putkeen sekä oksentelua pari viikkoa putkeen käytännöllisesti katsoen päivittäin. Joskus heti ruoan jälkeen, joskus aamulla kun vatsa oli tyhjä, joskus kun ruoasta oli jo jonkin aikaa.
Päästessäni lekuriin verenpaine oli aavistuksen koholla (125/80, ennen ollut matala) ja pulssi hurja (85, vaikka olin istunut ainakin 10-15min, enkä ollut hengästyttänyt itseäni matkalla paikalle), mutta ainakaan verikokeissa ei käynyt ilmi mitään. Sain lääkityksen reseptin mukaan "mahakatarriin" (vaikka mitään tähystystä tai sellaista ei tehty) (somac 40mg) joka auttoikin oksenteluun ja lämpöön nopeasti. Pahaan makuun ei muistaakseni ollut juuri vaikutusta, en tajunnut mainita siitä silloin lekurille.
Nyt olen taas oksentanut pariin otteeseen parin viikon sisällä, suussa maistuu pahemmalta kuin ikinä ja maku iskee mielestäni nopeammin takaisin kuin ennen, lämpö on tullut takaisin ja tosiaan painoni on äkkiä pudonnut kahdessa viikossa kaksi kiloa laihduttamatta. Itse epäilin helikobakteeri-infektiota, mutta lääkäriksi opiskelevan kaverini mielestä ei kuulosta ihan siltäkään. Vatsa toimii muuten ihan normaalisti, joten luulen, että ongelma on yläruoansulatuselimissä.
Onkohan kellään ollut mitään vastaavaa? Mitään aavistusta mitä tämä voisi olla?