Kerro miten onnistuit laihdutuksessa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

protsku

Banned
Miten olet saanut laihduttamasi kilot pysymään poissa? Entä mikä oli alun perin syynä laihdutukseen?

Minulla on tavoitteena saada paino takaisin "kaksinumeroiselle" eli alle 100 kiloon. Homma etenee hitaasti ja suurin syy läskin säilymiseen on liian vähäinen arkiliikunta. Ruokavaliossa on myös korjaamisen varaa monessa suhteessa.

Yritän koventaa laihdutusasennetta sillä että pieni jatkuva näläntunne ei ole mitään siihen verrattuna mitä on ylipainon aiheuttamat jalkakivut joita on välillä päivittäin.

Samoin yhtenä motivaattorina on se että vaatekaappi pursuaa lähimmän parin vuoden sisällä ostettuja housuja jotka eivät enää mahdu jalkaan!

Haluan päästä takaisin siihen olotilaan että liikkuminen on helppoa ja nautinnollista ilman jatkuvia särkyjä. Haluan myös että voin ostaa kaupasta minkä tahansa vaatteen ilman että tarvii erikseen etsiä jotain saamarin XXXL-kokoja.

Toki jos tämä kaikki massa olisi treenattua lihasta niin olisin pohjoismaiden toiseksi vahvin mies. :D

Mutta nyt tosiaan laihduttamaan. Painonhallinta ei pitäisi olla ongelma enää siinä vaiheessa kun tavoite on saavutettu. Tarvii vaan muistaa kaikki se työ mikä on tehty terveyden hyväksi.

EDIT: Kertokaa myös miten kaverit ja tutut ovat suhtautuneet laihdutukseen! Saitko ohjeita ja kannustusta? Entä oletko aloittanut jonkun uuden liikuntalajin laihtumisesta innostuneena?

Itse oli aika samasa tilanteessa 2003 joulukinkkujen jälkeen. Takaisin kaksinumeroisiin painolukemiin ja pari numeroa pienempiiin farkkuihin pääsin lähinnä ruokavalion siistimisellä. Vaalea leipä vaihtui ruisleipään jne. vaalea riisi ja pastat jätin pois, tilalle tummaa riisiä ja ruispastaa järkevinä annoksina.

Kyllä tietenkin tuli vedettyä aerobista jonkin verran, mutta ei kuitenkaan niin tunnollisesti, kun en vielä ole löytänyt semmoista aerobisen liikunnan lajia johon en kyllästyisi. Salilla treenailin kuten ennenkin ja tuloksetkin pysyivät nousujohteisina vaikka oma kehonpaino putosi reilu 10 kg noin 3 - 4 kk:ssa.

Kaikkein tärkein oli ehkä se että jätin alkoholin pois kokonaan kyseisellä ajalla, eli tipaton 4 kk...

S.L. sanoi:
Kaikkein tärkein oli ehkä se että jätin alkoholin pois kokonaan kyseisellä ajalla, eli tipaton 4 kk

Minusta tuli limpsan suurkuluttaja sen jälkeen kun lopetin ryyppäämisen 7 kuukautta sitten. Coca Cola ja Pepsi. Tämä on vaan ollut laihdutuksen kannalta aivan järjetöntä touhua kun jokaisessa limpparissa on 600 kcal per 1,5 litran pullo.

Miksi sitten annoin itselleni luvan limpsan kittaamiseen? Omaa hölmöyttä. Nyt joka tapauksessa ei tule enää limpparista 1.000 kcal per päivä vaan opettelen juomaan kahvia. :D

Vuosien varrella kertynyt 5 - 10 kiloa silkkaa pullaa vyötärön tienoille, mikä tällä rungolla tarkoitti => laiha läski. Luulin aina syöväni terveellisesti mutta paskat. Nyt vähän näitä asioita opiskeltuani olen sietämätön terveysfasisti ja se on mahtavaa.

Aloitin toukokuussa dieettini. Periaatteet oli, että suunnittelen ateriat ja jätän kaiken turhan pois. Ateria = protskua ja vege vähintään. Syön viisi ateriaa päivässä.

Aamiaisella hiilareita ja proteiinia, lounas esim. kanaa ja pakastevihanneksia, välipalalla teen kasvis-kinkku-munakkaan (5 valk, 2 kelt.), päivällinen on esim paistejauhelihapihvi ja tomaattia ja salaattia, illallinen ehrmanni, öljyä ja omena. Aterian tekee protsku ja vege. Hiilareita syön aamiasen lisäksi palkkarissa (malto) ja treeninjälkeisateriassa (riisi, peruna).

Kasviksia voi ja kannattaa syödä kamalasti. Ne pitää nälän loitolla ja tekee hyvän olon. Enkä aiemmin uskonut että rasva vie nälkää, mutta totta se on. Nälkää on vain erilaisia. Nykyään osaan erottaa oikean nälän (=elimistö kaipaa ravintoa, vituttaa ja vaikea keskittyä) ja sellaisen napostelunälän (=elimistö kuiskailee että varaudu varaudu, jääkausu tulee: vatsaan mahtuisi vielä).

Mittaan lähinnä peilistä. Vatsapalkit näkyvät taas, ja verisuonet on palannut käsivarsiin, pohkeisiin ja pikkuhiljaa niitä näkyy reisissäkin. Myös vyöhön on pitänyt tehdä uusi reikä, jotkut housut roikkuu jne.

Hiilarien karsiminen on ollut loistohomma. Nälkää ei tarvitse nähdä, kun perunan sijasta lappaa "oikeita vihanneksia," leivän sijasta tonnikalaa jne. Treenit kulkenut hyvin. Tulokset on osin vähän laskenut, osin jopa vähän noussut (vaihdoin salia ja ohjelmaa, joten vaikea verrata), ja näytän paljon lihaksikkaammalta nykyään (tietysti se vaikuttaa että lihasten rajat erottuu, mutta ajattelen myös ihan pokkana että olen isompikin, kivalta tuntuu...).

Ainoa iso MIINUS on, ettei dokaaminen sovi. Tullut flunssanpoikasta joka kerta kun on pämpännyt. (Toisaalta vitskulisä on puuttunutkin tähän asti, saas nähdä vaikuttako.)

Vauhtihan on ollut hidasta. Osittain tuosta :kippis1: riippuen. Tämän olen oppinut: laardi on niin tuhtia kamaa, että povaan Suomen väestölle ikuista lyllertämistä yhä isompien fläsien keskellä ydinsotaan asti. Ei hyvältä näytä.

Meinaan jatkaa tonne elokuuhun vielä ja lisätä aerobista jos saisi alimmatkin vatsat paistamaan.

Niin, ja muut ihmiset kommentoinut lähinnä että "siis patonki on niiin hyvää.." tai "älä viitti, syö kakkua!" Mutta ne ei näytäkään yhtä hyvältä alasti kuin minä.

protsku sanoi:
Minusta tuli limpsan suurkuluttaja sen jälkeen kun lopetin ryyppäämisen 7 kuukautta sitten. Coca Cola ja Pepsi. Tämä on vaan ollut laihdutuksen kannalta aivan järjetöntä touhua kun jokaisessa limpparissa on 600 kcal per 1,5 litran pullo.

Vaihda hyvä mies lighteihin nuo limsat. Makuun tottuu todella nopeasti, jos se edes on ongelma ja kaloreita noissa on käytännössä 0. Ja jonkinaikaa kun on lighteja juonut, ei niitä sokerilitkuja tee enää edes mieli.

Ja pysyvistä ruokailutapojen muutoksista se pysyvä hoikempana oleminen lähtee. Huijauspäiviä saa ja pitääkin olla, mutta tietty runko on ruokavaliossa oltava ja sitä on myös noudatettava.

Itse tiputtelin taas alkuvuodesta n. 12 kiloa painoa pois, eli rasvaa poltin urakalla, nyt onkin edessä yritys kasvattaa massaa ilman että läskit pääsisi hyppimään silmille. Eli vähän tiukemmalla syklityksellä. Sellaisen ruokavalion olen löytänyt, jolla pysyisin tässä kunnossa, mutta se nyt ei käy kun haluun lisää pattia. :D

mä todella haluasin lukea RiQun vastauksen tähän thradiin...siinä voidaan jo puhua muutoksesta!

Aloin laihduttamaan viime vuoden elokuussa huomasin lähestyväni 90-kilon rajapyykkiä (181/88). Jonkinnäköistä lajiharrastusta oli ollut takana, mutta kun ne jäivät pois alkoi läskiä kertyä.

Lähdin liikkeelle perinteisillä menetelmillä, turhat paskat pois ruokavaliosta ja lenkille, aluksi kävin 5-6 kertaa viikossa 5-6km lenkkejä (ensin kävellen, sitten hölkäten, lopulta juosten), tätä kesti noin 2kk jonka jälkeen löysäsin tahtia ja keskityin pidempiin lenkkeihin talvikuukausien aikana. Joulukuuhun mennessä sitä painoa olikin sitten lähtenyt 10kiloa, siinä vaiheessa se riitti.

Tammikuussa aloitin punttaamisen kaverini kanssa, Heinäkuu aiheuttaa kuukauden tauon (uimahallin sali, kauemmas ei jaksa lähteä) joten otan sitten dieetin kannalta tämän kuukauden, tällä kertaa lowcarbilla. Tähän mennessä vaikuttaa hyvältä, nesteet ja jonkun verran rasvaa on lähtenyt ja kropasta alkaa paljastumaan lihaksia joita ei tiennyt olevan olemassakaan :D

Mulla alkoi saliharjoittelu uudestaan helmikuussa 2000. Painoa oli tuolloin 77kg. Parissa vuodessa paino pompsahti tuonne 97kg ja rasvaprosentti huiteli melkein 20%:ssa. Silloin huomasin, että läsääkin oli tullut vähän liikaa. Tämän jälkeen oon periaatteessa ollut "dieetillä" ts. paino on tasaisesti tippunut. Välillä siis noussut ja välillä laskenut. Nyt painoa on 89kg ja rasvat n. 15%. Tuntuu kroppa paljon mukavemmalta. Jatkossa ajattelin kokeilla jotain energiasyklitystä, jos vaikka siillä saisi maltillisesti massaa lisää, ilman rasvan lisäystä.

viime marraskuus se alko ja loppua ei näy. armeijasta kun pääsin '02 painoin jotain 85 kg siitä sitten alkoi kodin leikkiminen naisen kans ja parissa vuodessa paino kohosi jo 116 kg. sitten '04 marraskuus ajattelin et nyt kesäks kuntoon ja tällä hetkellä painoa 82kg. muistona vain hötöö tuos vatsan seudulla mutta pikkuhiljaa ;) ensimmäisenä oli ruokavalion tarkistaminen protupitoisemmaksi sitten alko armoton aerobinen+salilla käynti, jälkeenpäin kun ajattelee niin aivan liikaakin mutta en valita. ennen jälkeen kuvat on vähintääkin hassuja...

Alec sanoi:
mä todella haluasin lukea RiQun vastauksen tähän thradiin...siinä voidaan jo puhua muutoksesta!

Tein elämäntapamuutoksen 2001 keväällä neljän vuoden treenitauon jälkeen. Painoa oli kertynyt mittariin 115 kg. Vuoden projektin jälkeen paino kävi alimmillaan 81 kg:ssa. Perimmäisenä syynä elämäni ensimmäiselle laihdutuskuurille oli terveydelliset näkökohdat. Ylipaino tuntui jokapäiväisessä elämässä huonona yleiskuntona, allergiaoireita ilmestyi ja rasitusastma häiritsi ajoittain. Vatsan toiminta oli syvältä -> närästystä etc.

Vuoden pudotuksen jälkeen ruokailutottumukset olivat kokeneet pysyvän muutoksen. Turhat hiilarit pysyvät poissa ja intohimot (zänkki) kurissa.

Parhaat kannustukset tuli täältä pakkikselta. Ilman tätä zemppausta kunto olisi tänä päivänä tuskin tämä. :worship:

Painoa on toki tullut lisää tohon 81:een, mutta uskoakseni kaikki lisäys ei ole fläsää.

Enemmän tietoja ja tilastoja löytyy VIP-puolen kuvaosiolta ja treenipäivyristä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
protsku sanoi:
EDIT: Kertokaa myös miten kaverit ja tutut ovat suhtautuneet laihdutukseen! Saitko ohjeita ja kannustusta? Entä oletko aloittanut jonkun uuden liikuntalajin laihtumisesta innostuneena?

Mun isoäiti luuli että oon sairastunut anoreksiaan, kun tipautin painoa melkein kymmenen kiloa. Näillä vanhanliiton vetureilla kun pyöreät posket ja pikku keissi on terveyden merkki.

Niin joo ja kukaan muu ei oikeastaan huomannu juurikaan mitään. Paitsi faija sanoi että posket on kaventunu.

Pari vuotta sitten meinasi lipsahtaa paino kolminumeroiseksi ja se on pikkuisen liikaa vaikka pitkä mies olenkin.. :D (171/98 silloin)

Tiputin Atkinsilla toistakymmentä kiloa muutamassa kuukaudessa ja sen jälkeen olen saanut painon pysymään kohtuullisessa n. 87 kilossa ilman laihduttamista kunhan olen pitänyt mielessä että sokeri ja valkoiset jauhot lihottavat, ei rasva niinkuin jotkut terveysvalistajat uskottelevat. :) Nälkää ei muuten tarvinnut kärsiä Atkinsilla laihduttaessa eikä sen jälkeenkään.

Limpparit kannattaa tosiaan vaihtaa heti alkuunsa dieettilimppareihin niin siinä putoaa sekä kalori- että hiilarimäärä eli sopii dieettiin ideologiasta riippumatta. ;)

Varsin en ole laihduttanut mutta lopettanut imettämisen parin raskauden päälle. Ruokaa meni ja energiaa kului, fyysisesti epäaktiivisena 60+ kiloisena söin enempi kun 90+ treenaava siippa ja herkut päälle. Viimein kuitenkin tulee aika että itse kulutat minkä syöt. Minulle oli helpointa heittäytyä nirppanokaksi; en vaan syö jos ei ole tarpeeksi hyvää, jos on vääriä suklaita niin hyllyyn jää, jos on kermaa lohen päällä niin en syö ollenkaan. Ja toisaalta kesken syönnin pitää miettiä vieläkö tekee mieli vai syönkö vaan tottumuksesta - onko jossain anoppilassa pakko vetää kaksi lautasellista jotain kakkua ja vielä samaa kakkua seuraavana päivänä tai sitten mieliksi syödä kolmas rasvassa tai jopa paksussa kastikkeessa uiva possunfile; kyllä siihen pystyy mutta ei se enää hyvää ole! En enää syö kun ei ole pakko.

Itse alottelin dieetin tässä vähän aikaan sitten, muutama kilo jo karissutkin pois.

Lähdin siitä että jätin pois karkit, sipsit ja limpparin vaihdoin light versioon.
Ruoka-annokset tiputin noin puoleen mitä aikaisemmin söin. Ja tietenkin aamuaerobinen kävelysauvoilla.

Tavoitteena olisi tiputtaa paino jonnekkin 90 tienoille, nyt 106kg. Eli matkaa on mutta niin on aikaakin! :whip:

Alkuvuodesta vedin jonkun sortin ketoilua ja paino laski n.91kg-83kg.Kunnosta tuli kohtuu tiukka rasvat 9,5%.Lihasta ei juurikaan lähtenyt,jonka päättelin lähinnä vähäisistä ympärysmittojen pienenemisestä.
Söin ihan helvetisti,mutta paino putos.85-86kg:n välimaastossa homma alkoi vaikeutua,mutta Hulkki(Jeesus) pelasti ja antoi hiilaripäiväohjeet ja aineenvaihdunta suorastaan räjähti uudelleen käyntiin.
Kofeiinitabut ja vihreä tee oli myös käytössä.Aerobisena oli sauvakävely.Nyt kesällä rullaluistelu sauvoilla ja mahdollisimman hidas juoksu sekä reipas kävely.
Loppukeväästä alkoi taas painon pudottelu,jolloin paino oli ylimillään 97,3kg ja nyt hitaasti pudoteltu maltillisella hiilareiden rajoittamisella 92,5-kiloon.

edit.nettiyhteys vähän temppuili,mutta tässä viestissä vähän enempi selvitystä.

Syömällä vähän ja vetämällä aerobista. Tämä kasvaminen ja kohta tapahtuva "terveellinen" kiristyminen on paljon vaikeampaa:(

RiQ sanoi:
Enemmän tietoja ja tilastoja löytyy VIP-puolen kuvaosiolta ja treenipäivyristä.

jep luettu on,olet idolini :rock: :worship:

:nolo:

En ole vielä onnistunut, mutta aion onnistua. :hyper:

Aloitin dietin viime viikolla kun paino paukahti täysin treenittömän, grilliruokaa ja kaljaa runsaasti sisältäneen loman jälkeen yli 90 kg:n, peilissä näkyy joku hemmetin jokinorsu ja salilla tuntuu että vatsaläskit on tiellä.

Tavoite on saada 10-12 kiloa painosta pois vuoden loppuun mennessä ja ihan perinteisellä dietillä kun tätä läskiä löytyy näinkin paljon. Energian kulutus ei ole iso ongelma (45 min/800 kcal palaa päivittäin töihin pyöräillessä + salitreenit + viikonloppuajot päälle), en pidä makeista juomista/karkeista joten niistäkään ei tule fläsää mutta aikaisemmin homma on kaatunut kahteen tekijään: 1) Ravintoarvojen+kalorien laskeminen vituttaa suunnattomasti ja 2) Olut+pizza.

Loppuvuosi meneekin siten ilman olutta ja pizzaa ( :itku: ) ja kai noita ruoka-annoksia oppii silmämääräisestikin jossain vaiheessa arvioimaan.

Dippi sanoi:
... homma on kaatunut kahteen tekijään: 1) Ravintoarvojen+kalorien laskeminen vituttaa suunnattomasti ja 2) Olut+pizza.
Samat oli muuten ongelmat mulla slloin pari vuotta sitten, ykköskohtaan auttoi se että siirryin vähähiilariseen, ei tarvinnnut laskea mitään kun nälkäänsä sai syödä lihaa, paistettuja kananmunia, pekonia, juustoja yms. ihan niin paljon kuin jaksoi. Kakkoskohta oli paha ja olueen lipsahdan edelleenkin aika usein mutta sen suhteen saan aina välillä otettua itseäni niskasta kiinni, pizzaa syön kohtuudella mutta en nyt edes ihan joka viikko.

Painoa oli ihan kivasti ennen laihdutusta jotain 120 luokkaa, varmasti ylikin parhaimmillaan. Ei pystynyt juoksemaan kunnolla. Tanko oli jo liikaa jalkakyykyssä, kun polviin sattui. Aloitin alkutalvesta 2003. Ekat 15 kiloa lähti todella nopeasti. Vime vuoden alussa innostuin punttihommista enemmän ja pudottelin rauhassa loppuja pois ja söin proteiinia. Paino kävi alimmillaan nyt keväällä 92 kilossa. Mutta oli pakko vetää vähän rennommin nyt kesällä. Lääkäri vielä löysi vbikaa mun aineenvaihdunnasta ja kilojen pudotus pitäisi olla kuulemma vaikeaa. Viimeisten onkin. No kyllä se kannatti. Nyt pystyn juoksemaan helposti 10km lenkin ja kyykyssä menee pari markkaa pian rikki. Vähän mahalihat roikkuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom