Kerro miten onnistuit laihdutuksessa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Wondadog sanoi:
... niin olen tyytyväinen vaikka jäisin loppuelämäkseni tähän kuntoon.

Mites RiQ:n sigussa olikaan:
HUOM!!! - Kehitys loppuu tyytyväisyyteen - Ano
:whip:

Ei ku hienoo että oot tyytyväinen. :thumbs:

Dippi sanoi:
Toinen tämän tyylinen ratkaisu on, että syö usein ja säännöllisesti. Edellisissä yrityksissäni pizzan syöntiin johti usein se, että laiminlöin jonkun päivän aterian tai välipalan, ja sitten kun olisi pitänyt syödä se pikku paketti niin olikin jo niin kova nälkä että mielihalut vei pizzeriaan. Nyt kun on tullut syötyä päivisin lähes pakkomielteisesti aina kolmen tunnin välein ja pitänyt kirjaa syömisistään, niin eipä ole tullut hirveästi mielihaluja pizzerian suuntaan.

Juu todellakin tuo on jopa tärkeämpi asia ku toi mun kaupassakäynti läppä.

Kas. Erinomainen idea. Pitääpä ottaakin kuva tästä jokinorsutilasta nyt kun dietti on vasta alussa

Suosittelen, ehdottomasti. Mä alan kohta olemaan sitä mieltä ettei itteään voi kuvata liian paljon. :D

Tsemppii :thumbs:

KrisuK sanoi:
Näin on, lähinnä siitä syystä että kyseisen safkan nappailu vie nälän aika hyvin, ei yksinkertaisesti pysty syömään enempää oksentamatta.

Ongelmina on että aika yksipuolinen ruokavalio voi alkaa vituttamaan ennemmin tai myöhemmin sekä mahdolliset "vieroitusoireet" hiilareista (päänsärkyä jne). Jos lipsuu niin hommahan onkin sitten pilalla.

Eihän tuo välttämättä kovin yksipuolinen ruokavalio ole. Vilja, peruna, pasta ja sokeri pois ja antaa mielikuvituksen jyllätä "sallittujen" eli kaikkien muiden ruoka-aineiden kanssa.

Jos tuo tuntuu liian rajulta, voi ottaa kevyemmän version jossa jätetään pois peruna, sokeri ja valkoinen vilja. Kokojyvätuotteita voi syödä jonkin verran.

Tuo "päänsärky jne." ovat vain väliaikaisia vieroitusoireita ja loppuvat muutamassa päivässä.

Kohtuullinen lipsuminen ei ole sen vaarallisempaa kuin muillakaan ruokavalioilla.

KrisuK sanoi:
Näin on, lähinnä siitä syystä että kyseisen safkan nappailu vie nälän aika hyvin, ei yksinkertaisesti pysty syömään enempää oksentamatta.

Ongelmina on että aika yksipuolinen ruokavalio voi alkaa vituttamaan ennemmin tai myöhemmin sekä mahdolliset "vieroitusoireet" hiilareista (päänsärkyä jne). Jos lipsuu niin hommahan onkin sitten pilalla.
Juu, kyllä se suunnilleen näin on Marchi. Tosin sen ruuan ei tarvitse olla välttämättä kauhean yksipuolista mutta se on omasta viitseliäisyydestä kiinni. Minä laiskana kaverina huolehdin vaan siitä että jääkaapissa oli aina kinkunsiivuja, paistia, kanankoipea ja juustoa yms. proteiini/rasva-pitoista safkaa ja popsin sitä iltaisin niin paljon kuin huvitti. Oikeastihan monet kasviksetkin sopii Atkinsin kanssa ihan hyvin mutta siinä joutuu jo käyttämään vähän vaivaa kun selvittää mitkä sopii ja mitkä ei. :D

Atkins itse väitti että jos hiilarit on minimissä niin kalorimäärällä ei ole mitään merkitystä ja muistaakseni jossain kokeissakin on havaittu että vähähiilarinen laihduttaa paremmin kuin vähäkalorinen vaikka kalorimäärät siis olis vähän suuremmat.

No minulla ei olut mitään vieroitusoireita tms. mutta en nyt ihan 100% hiilarittomalla mennytkään, kunhan pidin periaatteen mielessä. Kyllä se valkoisten jauhojen ja sokerin välttely kohtuullisella vaivalla onnistuu kunhan ensin vähän katselee ohjeita sopivista ruuista, iltapalaksi tosiaan jotain kokolihaa ja juustoa ja on niitä muitakin sopivia.

Edit: tpf tuossa jo vastasikin, suunnilleen samoin minäkin ajattelen. Itsellä oli muuten pahin ongelma tuo alkoholin ja varsinkin oluen vähentäminen mutta kyllä sitäkin kohtuudella pystyi nauttimaan. ;)

o_virta sanoi:
Kaikki jotka tällähetkellä laihduttavat: Eikö olekin todella vittumaista pyrkiä rantakuntoon näin kesällä. Kaikki muut vetävät jäätelöä ja olutta tantereella ja itse suurinpiirtein joutuu kieltäytymään kaikesta "mukavasta". No pienistä mukavuuksista on luovuttava suuremman hyvän takia.
Ei kannata kato noita rantakuntoprojekteja kesällä aloittaa, vaan joskus maalis-huhtikuussa. Sitten se "rantakunto" onkin kesäkelejä varten valmis tuhottavaksi makkaralla, kaliijjalla ja jätskillä. :D

laiskaluu sanoi:
Juu, kyllä se suunnilleen näin on Marchi.

Atkins itse väitti että jos hiilarit on minimissä niin kalorimäärällä ei ole mitään merkitystä ja muistaakseni jossain kokeissakin on havaittu että vähähiilarinen laihduttaa paremmin kuin vähäkalorinen vaikka kalorimäärät siis olis vähän suuremmat.

Itse olen ollut low-carbilla jo jonkun aikaa, mutta enpäs tiennytkään näin karuista totuuksista... Jostain atkins.com:ista vissiin löytää nuo vihannekset, jota dieetillä ei saisi syödä?

Mun kohdalla yksi tärkeimmistä oli tajuta oma suhteensa ruokaan. Eli syökö elääkseen, vai onko se ruoka ylenpalttinen nautinnon lähde... ehkä vois sanoa, että kokeilin vaihtaa määrästä laatuun. Kyllä kannatti. Kaikkea saa syödä, kunhan kokeilee välillä jotain uutta ja pysyy kohtuuden rajoissa.

Toinen pointti mun kohdalla oli ymmärtää oikea annoskoko. Kaupassa teki aina mieli ostaa sitä isompaa purnukkaa, pussia, pakettia kun kilohinta oli pienempi. Muutenkin tulee aina työpaikkaruokalassakin helposti mätettyä siihen lautaselle semmonen tursuava lasti, jossa on helposti puoletkin liikaa; minähän säästän siinä! Niinpäniin...

Olen myös onnistunut iskostamaan epäterveellisiin "herkkuihin" semmosen ajatuksen, että ei se ole hyvää ylenmäärin syötynä. Ennen kun ostin litran suklaajätskiä niin sehän oikeen louskutti ja kuiskaili sieltä pakastimesta. Piti sitten mennä näyttämään kuka on isäntä ja horia koko paketti. :lol2:

Enpä tiedä sitten onko näistä kokemuksista kellekään mitään hyötyä. Mun perheessä on kaikki muut jäsenet enemmän tai vähemmän pyöreitä, eikä niille kannata ees puhua näistä asioista kun "kyllä kaikki noi tiedetään" ja "kaikkee on kokeiltu" tai muuten vaan syytellään mua. Itse valittavat aina, ja minä yritän auttaa. :eek:

Jokaisen on osattava tehdä valinnat itse ja perusteltava ne itselleen, eikä muille. :haart:

Itse olen viitisen vuotta sitten laihduttanut n.15kg jättämällä herkuttelut pois ja lisäämällä aerobista liikuntaa. Aiemmin söin karkkia, pullaa, sipsejä tms melkein joka päivä. Salille tie vei sitten kun tapasin nykyisen miehen ja kilot karisivat edelleen n.10kg sen kummemmin asiaa ajattelematta. Noh, täytyy myöntää, että salilla teki asiat vähän "vasemmalla kädellä" ja söin suht normaalisti, kuitenkaan herkkuja en vedellyt.
Sitten sain kaksi lasta 1v3kk välein ja paino kävi raskausaikana korkeimmillaan 80kg:ssa ja pituutta siis on 173cm. Söin ihan mitä mieleen juolahti ja salitreenit olivat poissa kuvioista n.2v.
Nyt olen taas treenaillut n.9kk ja treeneihin on tullut järki mukaan, treenaan omaan mittapuun mukaan kovaa ja samoin katson tarkkaan, mitä suuhuni pistän. Herkkupäivän pidän kerran viikossa, en välttämättä kyllä silloinkaan, sillä en enää kauheasti herkkuja edes halua. Mulle herkkua on riisi ja hyvä pihvi ilman kastikkeita tai rahka tuoreiden mansikoiden kera. Painoa tällä hetkellä 59kg, vaikkakin olen tuota vaakaa oppinut välttelemään, sillä peili kertoo kyllä, onko liikaa läskiä. Lihasta haluaisin lisää ja rasvaprosenttia pienemmäksi, siinäpä ikuisuusprojekti :) Ei vaan, en suostu millään ajattelemaan, että raskausajan kilot vain jäävät olemaan ja niitä ei saa pois, vaan kyllä tässä sitä "elämäni kuntoa" ollaan tahkoamassa esiin. Ja laihduttaahan en nyt enää varsinaisesti halua.

Ja kyllähän noita kommentteja ruokavaliosta saa kuulla etenkin töissä lähes päivittäin, kun en keksejä yms syö. Onneksi tuo mies sentään tietää mikä on hommn nimi ja osaa kannustaa tarpeen tullen.

Itsekuri on mielestäni laihduttajan tärkein väline.

Jantunen sanoi:
Ennen kun ostin litran suklaajätskiä niin sehän oikeen louskutti ja kuiskaili sieltä pakastimesta. Piti sitten mennä näyttämään kuka on isäntä ja horia koko paketti.

Tää on suurta tekstiä :lol2:

Laihduttamisessa on yksi erittäin yksinkertainen sääntö, jota on noudatettava: Kuluta enemmän kuin mitä syöt.

Itse alotin kesän alussa hakemaan kesäkuntoa eli tarkoituksena oli saada kaikki "ylimääräinen" rasva pois. Ruokavalio oli helppo muuttaa: Tein vain niin että söin kaikkea mitä ennenkin (murot, jogurtti, leivät jne) mutta vaihdoin merkkiä tai lajia sen verran, että nykyään kaikki mitä syön, on rasvatonta tai erittäin vähärasvaista.
Sitten lisäsin tietenkin liikuntaa. Pyöräilen, lenkkeilen, rullaluistelen, uin.. Jos alkaa laihduttaa, kannattaa valita hyvän monta eri lajia, koska (kokemus puhuu) yhden lajin harrastaminen alkaa maistua puulta toisen päivän aikana.

Ei siinä mitään, pitää pysyä tiukkana ruokavaliosta ja urheilla vähintään 4 kertaa viikossa, mielellään 5-6 kertaa viikossa. Ainii, urheilun tulee sitten olla sellaista, että se ei ole liian rankkaa, mutta hien pitää kyllä virrata, ja kesto on oltava väh. 45 min :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kuki sanoi:
Itsekuri on mielestäni laihduttajan tärkein väline.
Itsekuri on tärkeä asia. Kuitenkin itsekuri vaatii motivaation, ja nämä kaksi yhdessä vaativat vielä tietotaitoa. Melko turhaa näin fitness-/bodyurheilijan dieetata pelkällä itsekurilla ja motivaatiolla, jos dieettauksen lainalaisuudet ovat hakoteillä. Nämä kolme asiaa yhdessä sitten ovatkin käytännössä avaimet menestyksekkääseen ja onnistuneeseen dieettiin. :)

B.O.S.S. sanoi:
Mites RiQ:n sigussa olikaan: :whip:

Ei ku hienoo että oot tyytyväinen. :thumbs:

Hih.. Odottelinkin jo.. Hoksasin kyllä oikeankin pointtisi mutta näinhän se on..
TOsin, tässä 2vk totaalilevon jälkeen on taas kauhee hinku ja motivaatio päällä, mutta tärkeintä on että nykykunto on defaultti loppuelämän ajaksi. kun 30kiloa sai pois ja liikunnan ja terveet elintavat osaksi elämää, tämäkin riittäisi. Mutta toki tässä kaappia ollaan itsestä rakentamassa, pitkä mitta kun on jo luontoäidiltä pohjiksi....

Tsemiä kaikille diettaajille, elämä paranee kun itsetunto on kohdallaan ja turhat läskit pois. Se joka sanoo että lihavana eläminen on ok ja on sujut itsensä kanssa, yleensä valehtelee kirkkain silmin, tai ei voi myöntää sitä itselleen..

Timba79 sanoi:
Itse tiputtelin taas alkuvuodesta n. 12 kiloa painoa pois, eli rasvaa poltin urakalla, nyt onkin edessä yritys kasvattaa massaa ilman että läskit pääsisi hyppimään silmille. Eli vähän tiukemmalla syklityksellä. Sellaisen ruokavalion olen löytänyt, jolla pysyisin tässä kunnossa, mutta se nyt ei käy kun haluun lisää pattia. :D
Miten punttitulosten kävi noin mahtavan laihdutuksen aikana?

Laihdutukseni sujuu kuin itsestään. Syön aina sen verran, että nälkä lähtee ja proteiinia tulee riittävästi en edes laske kaloreita. Nyt olen jo siinä vaiheessa, että vatsalihaksetkin erottuu hyvin ilman jännittämistä. Ruokavalio koostuu pääasiassa maitorahkasta, riisistä, proteiinijauhosta, vitamiineista, kasviksista, kahvista jne.. Laihdutus on ollut sen verran rauhallista että olen saanut jopa tuloksia ja lihaksia kasvamaan samalla. Olo on helvetin hyvä ja energinen.

JFG sanoi:
Miten punttitulosten kävi noin mahtavan laihdutuksen aikana?

Penkki tipahti yllätys yllätys, mutta muuten ei mitään merkittävää laskua ollut missään. Selkätreenissä sarjapainot jopa nousivat tasaisesti koko ajan. Aika pitkän ajan tuohon kuitenkin käytin.

Laihdutus onnistui varsin hyvin, alkuun tuo ruokapuoli oli päin persettä mutta pakkiksen selaillu sekin saatiin kuntoon ja paino lähti varsin mukavaa vauhtia vex. Jos tän kuun lopulle saisi painon vielä tuosta 79kg johonkin 77 pintaan, niin voisi alkaa vetään massatreeniä. Ihan kivasti tossa laihduttaessa tota lihastakin paljastui läskien alta ja treenatessa ne tulivat jotenkin näkyviin, vielä kun sais alavatsat näkymään, tuossa auttaa varmaan ajan myötä myös tuon löystyneen nahan kiristyminen. Kyllä se tästä lähtee.

Edittinä:on muuten aika hämmentävä kun kokeilee vaikka 1½vuoden takaisia housuja, on ne ehkä 10 numeroa liian suuret :hyper:

Bestmanin nakki napsahti omalle kohdalle elokuun puoleenväliin, ja piti kaivaa esiin kaapista frakki, joka oli tarkoitus vetää tuolloin päälle.

Ostin frakin vuonna 2001 vielä ennen saliharrastuksen aloittamista (paino tuolloin 72kg). Valitettavasti piti todeta, että frakki ahdisti - yllätys yllätys - ei hartioista, vaan vyötäröstä (paino toukokuussa 88kg)... Vyötäröltä piti saada n. 10cm pois, jotta frakkiin sovitaan.

Ei muuta kuin laihduttamaan. Hiilarit rajoitettiin aamuun (joka aamu kaurapuuro + rahka) ja jonkun verran sallittiin myös lounaalla, mutta n. klo 17 jälkeen ei enää yhtään hiilareita. Aerobista ei ole tullut lisättyä tippaakaan.

Nyt parin kuukauden laihduttamisen jälkeen vyötäröltä on sulanut 8 cm (94cm -> 87cm) ja paino pudonnut 6kg (88kg -> 82kg). Käytännössä mulla siis tuo läski asustelee kunnollisissa jenkkakahvoissa. Kertaakaan ei ole tarvinnut nälkää nähdä, mutta silti on pitänyt tarkkailla ettei ole vähentänyt syömistä liikaa, koska paino meinannut pudota liian nopeasti.

Pari senttiä siis vielä laihdutettavaa, mutta toisaalta aikaakin on vielä kuukausi, eli ei siis mitään paniikkia.

Penkki on tietty laskenut, mutta ei mitenkään hirveän dramaattisesti (n. 5kg). Maastaveto on myös hiukan ottanut nokkiinsa. Leuat taasen sujuvat tietty paljon paremmin kuin ennen laihduttamista.

No kuten joku tuossa sanoikin, sitä mielikuvitusta tehdä vähähiilarisia ruokia kertyy matkalla. Atkins/ketodieetti toimi mulla hienosti normaalipainoon saakka (BMI 21), mutta siitä alaspäin en sillä pääse ilman kalorien laskentaa. Luultavasti just siitä syystä, että olen niin hyvä syömään proteiinia ja rasvaa...

No, kun olen ottanut kalorirajoitusta ja tankkauspäiviä, niin olen saanut mittarin taas liikkumaan. Kyllä tästä varmaan ihan hyvää jälkeä tulee, ainakin tähän mennessä olen ollut tyytyväinen, alkaa ne lihaksetkin erottua jo jotenkin.

Miuku sanoi:
Atkins/ketodieetti toimi mulla hienosti normaalipainoon saakka (BMI 21), mutta siitä alaspäin en sillä pääse ilman kalorien laskentaa.
Tossa voi olla asian ydin, Atkins itse puhui erityisesti juuri sellaisesta "elämäntapaylipainosta" joka kertyy vuosien mittaan insuliiniaineenvaihdunnan häiriintyessä. Ja positiivisimmat kuulemani kokemukset onkin niiltä joilla ylipainoa on paljon (tai joilla on jo elämänkokemusta useammalta vuosikymmeneltä.. ;) )

Kesä tuhoaa mun laihtumisen. Ruokapuolelle sain aika hyvin muutettua aikasemmin rasvattomat kanat yms. mutta nyt lomalla jäätelö on koitunut turmioksi. Tulee monta kertaa viikossa ostettua litran paketti jotain suklaabanaanijäätelöä, ja sehän tuhotaan iltaisin telkkarin ääressä.

Toinen ongelma on kesän juhlat. On ollut ristiäisiä ym. sukulaisten vierailuja. Ja niiden jälkeen on aina kaapeissa kaikenlaista torttua sun muuta pullamössöä. Ja meikä yrittää parhaansa mukaan tuhota ne. Itsekuria kun ei ole alkuunkaan :D Silloin menee hyvin kun ei osta kaupasta mitään roskaa. Mutta meillä taas vaimo haluaa aina ostaa jotain karkkia ym. Joskus saan estettyä aikeet kaupassa, mutta kun hän yksin menee ostoksille niin aina on kasseissa puoli kiloa karkkia ym.

Kolmas ongelma: salituloksien parantelu. Syömättä olisi helppo olla. Mutta 3x viikossa penkki/kyykky niin ei tuo dietti olekaan ihan niin yksinkertainen. Pari kertaa päivässä pitää syödä, vaikka kuumalla ruokahalu ei häävi olekaan. Pyrin valkkailemaan proteiinipitoisia ruokia, kuten kanaa, jauhelihaa jne. mutta ongelmana onkin niiden ohella syötävät tavarat. Grillattu kana on oikein näppärä ruoka, mutta kun sen kanssa tulee usein vedettyä jotain majoneesisalaatteja yms.

Aeroobinen liikunta on vähän niin ja näin. Helteella ei jaksa juosta. Talvella tulee hiihdettyä ja se auttaakin aika paljon. Nyt kun pari kertaa tulee mentyä viikossa lenkille, niin juomapullo pitää ottaa mukaan jo tunnin lenkeille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom