Kehitystä vaikkei kipua?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
trolle sanoi:
Oon kerran kuullu että esim. kun tekee vatsat ihan kipeeksi niin silloin vatsalihaksiin tulee jonkin asteen tulehdusta, joka taas auttaa lihassoluja laajenemaan. Mutta tiedä sitten sanokaa jos puhun aivan mitä sattuu. Näin tästä päätellen ois varmaanki hyödyllistä saada niitä lihaksia kipeiksi. Ite tykkään kyllä että lihakset on reenin jälkeen kipeänä, mutta jalkapäivän jälkeen kipu on vähä turhan tuskallista. Mutta onha se ookoo jos kehitystä tulee toisiaan ilman kipuaki.

Haiskahtaa aikalailla paskapuheelle. Mitään faktaa ei tähän kohtaa tosin ole, mutta ei se tulehdukseen asti treenaaminen voi hyvästä olla millään tasolla. Ja jos oikeasti saa vaikka vatsalihat tulehtumaan, ei niitä varmaan tarvi seuraavaan kahteen viikkoon treenata ollenkaan.

Haiskahtaa voikin en väitä sitä ollenkaan, mutta kyse ei siis ole sellaiseen tulehdukseen asti reenaamisesta. Vaan että lihaskipu johtuu juuri tästä syystä, kun lihaskudos tulehtuu rasituksesta ja tämän tulehduksen pitäisi sitten auttaa kasvua. Tiedän kyllä on aika kaukaa haettua ja silleen pitäis kaivella vaan vissiin enemmän tietoa ko avaa suunsa.

trolle sanoi:
Haiskahtaa voikin en väitä sitä ollenkaan, mutta kyse ei siis ole sellaiseen tulehdukseen asti reenaamisesta. Vaan että lihaskipu johtuu juuri tästä syystä, kun lihaskudos tulehtuu rasituksesta ja tämän tulehduksen pitäisi sitten auttaa kasvua. Tiedän kyllä on aika kaukaa haettua ja silleen pitäis kaivella vaan vissiin enemmän tietoa ko avaa suunsa.

Onhan tässä jotain perää kyllä. Jos siis ihan perinteisestä DOMSista puhutaan, niin lihaskipuhan aiheutuu ainakin osittain lihassyiden mikroskoppisesta repeilystä, joka ei siis millään tavalla ole vaarallista vaan osa prosessia joka johtaa entistä isompaan ja vahvempaan lihakseen :)

Eli pitäisi määritellä mitä tolla tulehduksella tarkoitetaan tässä kohtaa. Jos puhutaan vaikkapa olkpään tulehtumisesta, ei siinä enää tarkoteta DOMSeja vaan tilaa jolloin ei paljon enää olkapäitä pysty treenaamaan.

Timba79 sanoi:
Eli pitäisi määritellä mitä tolla tulehduksella tarkoitetaan tässä kohtaa. Jos puhutaan vaikkapa olkpään tulehtumisesta, ei siinä enää tarkoteta
DOMSeja vaan tilaa jolloin ei paljon enää olkapäitä pysty treenaamaan.
Juuri näin. DOMSin aiheuttajaa ei vieläkään varmasti tunneta joten sekaannusta lisää usein se että DOMSin yhteydessä puhutaan jonkinlaisista lihaksen tulehdusreaktioista mahdollisena kivun aiheuttajina. Yleisin teoria kuitenkin lienee tuo ensimmäinen.

EDIT: Jos lontoo taipuu niin DOMSista voi lukea lisää vaikka täältä http://www.physsportsmed.com/issues/1999/01_99/muscle.htm

Mä olen tässä ruvennut ihmettelemään, kun ei enää lihakset kipeydy millään. Ennen olin aina treenin jälkeen pari päivää ihan naatti, jalkapäivien jälkeen en oikein pystynyt kävelemään. Mutta nykyään, vaikka vetäisin ihan tapporeenin, niin ei vain tule lihakset kipeäksi. Olen vaihtanut ohjelmaa, lisännyt painoja, vaihdellut tekniikoita yms. mutta ei mikään tunnu lihaksissa. Voiko se johtua siitä, että olen alkanut ottaa glutamiinia ennen ja jälkeen treenin? Enkö mä enää kasva? :itku:

PriYa sanoi:
Mä olen tässä ruvennut ihmettelemään, kun ei enää lihakset kipeydy millään. Ennen olin aina treenin jälkeen pari päivää ihan naatti, jalkapäivien jälkeen en oikein pystynyt kävelemään. Mutta nykyään, vaikka vetäisin ihan tapporeenin, niin ei vain tule lihakset kipeäksi. Olen vaihtanut ohjelmaa, lisännyt painoja, vaihdellut tekniikoita yms. mutta ei mikään tunnu lihaksissa. Voiko se johtua siitä, että olen alkanut ottaa glutamiinia ennen ja jälkeen treenin? Enkö mä enää kasva? :itku:

Olet varmaan saavuttanut ihmiselle maksimaalisen lihasmassan ja näin ollen kasvu onkin täysin kaikkien fysiikanlakien vastaista. :rolleyes:

No joo. Itsellä oli sama homma alkuvuodesta, mutta kuin aloin käyttämään erikoistekniikoita (pudotukset, superit, etukäteisväsytykset jne.) niin alkoi lihas taas tuntua puukotetulta. No nyt sitten käytössä on 2-jakoinen ja kipujakaan ei enää ole..

^Muotoilen toisin;

Eihän mitään kehitystä voi tapahtua, kun ei kerta mihinkään satu!?? :itku:

Lontoota taitamattomille mun vanha kandityö: http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/LFYcumu.doc

Lihasmassan kasvu ja lihasarkuus eivät kulje täysin käsi kädessä, muutoin lihasmassa kasvaisi paljon enemmän eksentrisiä eli laskuvaiheita korostamalla, mutta homma ei ole niin yksinkertainen. On osoitettu, että jopa samalla kuormalla ne lihasvauriot vauriot tulee lähinnä siinä laskuvaiheessa vaikka se onkin kaukana maksimista toisin kuin se nostovaihe. On kuitenkin uutta näyttöä, että lihasmassa kasvaisi eniten jos tekisi paljon nopeita laskuja isoilla kuormilla. Tuossa tutkimuksessa on käytetty isokineettistä tapaa harjoitella, eli siinä laite liikkuu tasaisella ennalta valitulla nopeudella ja henkilö yrittää tuottaa voimaa laitetta vastaan niin paljon kuin pystyy. Ei voi siis suoraan soveltaa normaaliin reeniin, mutta teoriassa tuollainen harjoittelu olisi hyvä lisä kaikille jos laitteita olisi saatavilla. Tai avustajien kanssahan tuo kohtuullisesti onnistuu, tosin tulee olla varovainen eikä saa tehdä liian usein. Tuo em. tutkimus osoittaa sen, että laskuvaiheiden reenaamisessa on paljon enemmän potentiaalia kuin on ennen ajateltu...

Em. tutkimuksen johtopäätös oli:

"We conclude that fast-velocity eccentric isokinetic
training is more effective than slow eccentric, slow concentric,
and fast concentric isokinetic training for muscle
hypertrophy and increasing strength. We also conclude
that overall, eccentric isokinetic training is more effective
than concentric isokinetic training for strength development
and muscle hypertrophy."

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
lihaskasvun tai kehityksen kanssa tuolla lihaskivulla ei ole omien kokemusten mukaan kyllä mitään tekemistä. treenasin 7 viikkoa koko kropan kolme kertaa viikossa, ei kertaakaan paikat merkittävän kipeenä. sitten pidin yhden väliviikon ja flunssan takia tuli vielä pari lisää. nyt treenin alettua uudestaan, on jokapaikka ollut kipeänä toista viikkoa. kehitystä tapahtuu koko ajan, oli paikat kipeänä tai ei, kunhan treeni on oikeanlaista.

PriYa sanoi:
Ennen olin aina treenin jälkeen pari päivää ihan naatti, jalkapäivien jälkeen en oikein pystynyt kävelemään. Mutta nykyään, vaikka vetäisin ihan tapporeenin, niin ei vain tule lihakset kipeäksi. Olen vaihtanut ohjelmaa, lisännyt painoja, vaihdellut tekniikoita yms. mutta ei mikään tunnu lihaksissa.:itku:

Pidäppä viikko taukoa treenistä, KOKONAAN. Sen jälkeen meet vetäsemään sen tappotreenin vaikka rinnalle tai jaloille, pitäis tuntua seuraavana päivänä...ja sitä seuraavana ... ja sitä seu.... :whip:

The purpose of this study was to examine the effect of isokinetic eccentric (ECC) and concentric (CON) training at two velocities [fast, 180 degrees s(-1 )(3.14 rad s(-1)) and slow,30 degrees s(-1)(0.52 rad s(-1))] on muscle hypertrophy.
Tarkoittavatko nuo nopeudet nivelen (tässä tutkimuksessa kyynärnivelen) kulmanopeutta?

NHB sanoi:
Tarkoittavatko nuo nopeudet nivelen (tässä tutkimuksessa kyynärnivelen) kulmanopeutta?

Kyllä. Tutkimuksen heikkous oli, että lihaksen koko määritettiin vain ultraäänellä.

Resistance training program

The resistance training program was identical for both phases of
the study, with the exception that in phase I only eccentric repetitions
were performed, while in phase II only concentric repetitions
were performed. Since both arms of each subject were used for
comparison, a 5-week washout phase was included in the experiment
to help alleviate the effect that cross-education (Stromberg
1986) might have on the results in phase II. The elbow flexors
strength-training program began on the week following the testing.
The subjects trained their elbow flexors under full supervision on
the Biodex isokinetic dynamometer three times per week for
8 weeks for a total of 24 training sessions at their assigned training
velocity (either 30 s)1 or 180 s)1). The subjects were not eligible
to post-test until all 24 training sessions were completed to ensure
that every subject was exposed to exactly the same training volume
(total sets · total repetitions) prior to post-testing. Because our
main purpose was to evaluate the effects of training on muscle
hypertrophy, we chose the duration of 8 weeks, as this is a time
period that has previously been observed to be sufficient for significant
muscle hypertrophy. Specifically, elbow flexor muscle
thickness is significantly increased after 4 and 8 weeks of resistance
training in men and women, respectively, when training frequency
is 3 days per week (Abe et al. 2000).
The training program involved a progressive increase from two
to six sets of eight maximal repetitions per training session over the
first 13 training sessions, six sets for training sessions 13–22 and a
taper down to three sets of eight maximal repetitions prior to posttesting
(training sessions 23 and 24). The taper was included in the
program because it has been shown to result in significantly higher
post-test maximal voluntary contractions following an elbow flexor
strength training protocol (Gibala et al. 1994). One minute of rest
was given between sets.

Tässä lyhyt pätkä johdannosta:

Introduction

Muscle hypertrophy is defined as an increase in muscle
size, and is directly related to increased workload and
tension development (Goldberg et al. 1975). Eccentric
training has been shown to produce greater muscle
hypertrophy than concentric training (Colliander and
Tesch 1990; O’Hagan et al. 1995a; Higbie et al. 1996;
Hortoba´ gyi et al. 1996b; Seger et al. 1998), as a result of
greater ability for maximal force generating capacity
during eccentric contractions. In addition to greater
hypertrophy, eccentric training protocols have also
shown greater increases in strength than concentric
training protocols (Duncan et al. 1989; Colliander and
Tesch 1990; Higbie et al. 1996; Hortoba´ gyi et al.
1996a,b, 1997). Given that force production is a determining
factor for strength and muscle hypertrophy, and
contractile force production varies with contraction
velocity and type, it is surprising that very few studies
have compared fast and slow contraction velocity
training and its effect on muscle hypertrophy (Coyle et al.
1981) and strength (Paddon-Jones et al. 2001). Typically
with concentric contractions, force output decreases
exponentially with increasing contraction velocity
(Wickiewicz et al. 1984; Sale et al. 1987; Hortoba´ gyi and
Katch 1990a; Westing et al. 1990, 1991). Conversely
with eccentric contractions, force output will increase
with increasing contraction velocity (Hortoba´ gyi and
Katch 1990a; Westing et al. 1990), although Westing
et al. (1990) showed no significant changes beyond
60 s)1. As contraction velocity decreases both eccentrically
and concentrically, isometric contractions are
mimicked, and the differences in force output are
attenuated. Since the greatest difference in force production
is seen when comparing high-velocity eccentric
contractions with high-velocity concentric contractions
(Hortoba´ gyi and Katch 1990a; Westing et al. 1990), then
the greatest differences in muscle hypertrophy and
strength should be seen when comparing eccentric and
concentric training at higher contraction velocities.

NHB sanoi:
Kuinka suuria eroja eri tavat treenata tuottivat tuossa tutkimuksessa?

Tsekkaa kuviot.

Liitteet

• eccvsconc.webp
    eccvsconc.webp
    24,6 KB · Katsottu: 151
  • eccvsconc_force.webp
    eccvsconc_force.webp
    21,2 KB · Katsottu: 128

Suositut

Back
Ylös Bottom