Kehitystä vaikkei kipua?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli kun ei meinaa nuo habat, ojentajat ja vatsat millään nykyään mennä kipeiksi niin tarkottaako se myös että ne ei kehity paljoa? Olen yrittänyt vaihdella liikkeita ja kokeilla jotain uusia mutta ei nekään enää nykyään toimi..
Pitäsisikö toistoja lisätä tai vähentää? yleensä teen n. 5x10/lihasryhmä :david:

Tortilla90 sanoi:
Pitäsisikö toistoja lisätä tai vähentää? yleensä teen n. 5x10/lihasryhmä :david:

Kokeiles 3x10 niin kovilla painoilla, että jaksat juuri ja juuri liikkeet loppuun, mutta älä kuitenkaan vedä itseäsi ihan piippuun, ettei seuraava liike mene ihan pelleilyksi.

Ei se kipu mikään välttämättömyys ole lihaskasvulle. Yleensä se on merkkinä siitä, että treeni on varmasti mennyt sinne minne pitikin, mutta ilman kipuakin ne lihakset kasvavat. Lisäksi jos joskus siirryt monijakoisemmista ohjelmista koko kropan treeniin tai muuten vain lihasryhmä useamman kerran viikossa, niin kipu ei todellakaan ole tavoiteltavaa. Jos lihakset tulevat kunnolla kipeiksi tuollaisen ohjelman aikana, niin ohjelman teko loppuu melko varmasti viimeistään kolmannen viikon kohdalla alkavaan flunssaan, tai jonkin paikan rikkoutumiseen :) Pieni jumi on toki mahdollista, kosketusarkuutta pitää välttää.

Pidä liikkeet samoina jonkin aikaa, vaikkapa kuukausi, jotta saat edes jonkinlaisen otteen kyseiseen liikkeeseen. Tuo voi auttaa monijakoisen ohjelman tapauksessa, jos sitä lihaskipua tavoittelet. Hermostosi oppii tekemään liikkeen niin kuin se pitäisi tehdä ja pystyt kohdistamaan treenisi tehokkaammin haluttuun paikkaan. Sieltä se kipu ja polte sitten joskus löytyy. Ainakin omassa tapauksessa jatkuva liikkeiden vaihtelu on aiheuttanut lähinnä vitutusta, kun missään liikkeessä ei voi kropan tottumattomuuden (unohtunut taas se kunnon tekniikka ja kroppa ei osaa aktivoida juuri oikeita lihaksia) vuoksi käyttää kunnon painoja edes omalla mittakaavalla.

Tuo lihasten kipeytyminenkin lienee yksilöllistä, ja riippuu varmastikin treenitavasta. Itselläni ei yleensä paikat tule kipeiksi, ellei takana ole taukoa tai sitten treenissä radikaalia muutosta. Kaverilla saattaa olla jalkatreenin jälkeen viikon kipeinä kintut. Tosin treenitapamme poikkeavat aika suuresti (kaverilla 4-jakoinen ja sarjat usein loppuun saakka, itsellä 2-jakoinen eikä sarjoja useinkaan loppuun)
Luulisin silti että jonkin verran nuo lihakset ovat kasvaneet, vaikka treeniin jälkeistä kipua ei yleensä olekaan :rolleyes: Tai sit en vaan osaa :david:

Mulla on ihan sama ongelma tissien kanssa eikä ne mielestäni ole kehittynyt samaa tahtia esim. selän ja ojentajien kanssa. Kuitenkin niistä se voima loppuu penkissäkin viimeisenä, joten on se treeni mennyt perille, jos ei massana niin ainakin voimana :)

tietysti on yksilöllistä lihasten kipeytyminen enkä ainakaan minä saa joka reenin jälkeen varsinkaan pieniä lihaksia kipeäksi. ehdottaisin että koittaisit jotain erikoistekniikoita välillä tai muuta vastaavaa vaihtelua. suosittelen kokeilemaan rest-pause sarjaa (esim. ensin 10toistoa ja 11. tulee failure, jonka jälkeen 10-15sek paussi ja samoilla painoilla uudestaan niin monta toistoa kunnes tulee failure jonka jälkeen vielä yksi tällainen) voin taata että lihakset ovat yhden sarjan ansiosta kipeät seuraavana päivänä. ei kuitenkaan kannata liian usein tehdä erikoistekniikoilla sillä hermosto joutuu koville tällaisissa reeneissä mutta vaihteluna ne ovat erittäin tehokkaita.

itellä on tullut nyt kolmena kertana selkä-hauis treenipäivänä kummatkin kipeiksi. teen 3 jakosella. aikasemmin ei oo tullu, johtuen tekniikoiden huonosta osaamisesta. nyt tullu kipeiksi, ja yleensä tulee treenin jälkeen. ja jos ei tuu, niin ajattelen, että en oo treenannu tarpeeks hyvin. mutta ylikuntoo ei oo tullu, vaikka kohtalaisen loppuun asti oon vetäny. joten mulla nyt ainakin tulee lihakset kipeiksi, ja siitä tiedän olenko treenannut edes joten kuten.

mulla olkapäät ei juuri koskaan ole kipeytyneet, mutta kyllä kehitystä on tullut.
(painoissa ja ulkonäössä)

Crash sanoi:
Onko treenipainot nousseet vielä?
Kyllä on esim. penkissä max noussu ~20kg mutta nyt on juminu siinäki kohta kuukauden samoissa. Jaloissaki voimat kehityy suht hyvin.
Kyllä sen peilistä ilman paitaa huomaa jo vähän mutta ei nyt silleen että itteäki rupeis pelottamaan :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Minkähän takia nämä tredit ei koskaan koske reisiä tai selkää? :david:

Puuttuva kipu ei ole mikään este lihaskasvulle. Joku viisaampi on sanonu, että se kivun jälkeinen lötkö fiilis lihaksessa on se millon kasvetaan. Nyt 2 jakosella seuraa yleensä suoraan vetelä fiilis ja kasvan ihan silmissä :hyper: :eek: vyöräröltä

Itse olen samaa mieltä, että ei se kipu ole välttämätöntä, mutta jos kipua tulee juuri sinne paikkaan jota treenaa niin tietää todella hyvin, että treeni meni oikeaan osoitteeseen eikä naapuriin. Mutta toisaalta joku viisas on aikoinaan sanonut: No pain, no gain, joka voi olla jossain määrin totta, mutta oma versio tosta on: More pain, more Gain..

OT: no pain, no gain, tarkoittaa lähinnä sitä et tehdään se treeni siellä salilla vitun tosissaan, eikä mennä sinne puuhasteleen :)

Jos tulokset nousee ja treeni muuten maistuu niin en välttämättä olisi huolissaan, mutta jos tuloksetkin polkee paikallaan niin... joku viisaampi kertokoon.....

Eipä tota kipua niin paljon ole kun treenaa kropan kahdesti viikossa läpi ja silti kehitystä tulee koko ajan. Ja lihasryhmien välilläkin on eroja, hauikset tuksin koskaan kipeytyy, ojentajat taas tosi helposti ja molemmat mulla kasvaa ihan mukavasti.

Älä ressaa turhista. :D

Niin kauan kun sarjapainot nousee jotain kehitystä tapahtuu. Jos saat penkkiin 50 kiloa lisää ei ne lihakset VOI käytännössä olla kasvamatta mukana.

NGV sanoi:
Mutta toisaalta joku viisas on aikoinaan sanonut: No pain, no gain, joka voi olla jossain määrin totta, mutta oma versio tosta on: More pain, more Gain..

No brain no gain just pain :)

Timba79 sanoi:
Eipä tota kipua niin paljon ole kun treenaa kropan kahdesti viikossa läpi ja silti kehitystä tulee koko ajan. Ja lihasryhmien välilläkin on eroja, hauikset tuksin koskaan kipeytyy, ojentajat taas tosi helposti ja molemmat mulla kasvaa ihan mukavasti.

Mulla on samahomma. Habat on vaan niin turtana, mut ojentajat on ihan sairaan kipeet reenin jälkeen:D Mistä lie johtuu

Jalat on ainakin aina paskana parina jalkapäivän jälkeisenä päivänä, se ei ole ajan saatossa muuttunut mihinkään.

Selkä on yleensä jukelissa vaan maven jälkeen, mutta se olo alkaakin sitten jo melkein heti. Jo kengännauhojen sitominen tuntuu erikoiselta. Nyt taas kun nilkkavamman parantuessa vedin mavet pitkästä aikaa niin on taas niin treenannu olo näin parin päivän päästäkin. Ei taida se "lötkö" olo tulla ollenkaan ennen seuraavaa selkäpäivää ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom