Kauppakorkeassa ja yliopistolla opiskelevia/opiskelleita?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Angelos
  • Aloitettu Aloitettu
Herätänpäs tämän threadin henkiin, kun kysymykseni liippaa aikasta läheltä. Aion hakea maisteritason erillisvalinnassa tänne Oulun taloustieteelliseen ja nyt askarruttaa suuntautumisvaihtoehdon valinta:

 johtaminen ja organisaatio
 kansantaloustiede
 laskentatoimi
 logistiikka
 markkinointi
 rahoitus

Markkinointi ja laskentatoimi ovat poissuljettuja vaihtoehtoja. Pitkää matikkaa ei lukiossa tullut harrastettua mutta en nyt mikään toope ole silläkään saralla, kuitenkin enemmän suurpiirteinen, eli en tilintarkastajaksi haaveile. Tarpeeksi hikoilin kirjanpidon kanssa sihteerikoulussa. Samassa paikassa harjoiteltiin markkinointia, ja se ei sitten millään sytytä.

Sitten yksi asia mitä en jaksa, ovat ne ainaiset ryhmätyöt, joita ainakin tuossa johtamisen ohjelmassa näytti olevan vähän joka kurssilla. Muuten johtaminen kiehtoisi ja ajattelin alunperin sitä vaihtoehtoa. Mutta olen yksinvaltias :lol2: Mietin sitten, riittääkö laskupääni rahoituksen koulutusohjelmaan tai edes logistiikkaan. Ja onko kansantaloustiede sitten liian teoreettista, että sitä ei tajua alkuunkaan ja saa taas yhden tutkinnon (olen jo FM suomen kieli pääaineenani) jolla ei oikeita ja ennen kaikkea rahakkaita töitä saa millään.

Eli kiitos kaunis jos viitsitte vielä pinnistellä kokemuksia tästäkin asiasta, että saadaan tämäkin projekti aluilleen. :kippis1: :haart:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SannaK sanoi:
Herätänpäs tämän threadin henkiin, kun kysymykseni liippaa aikasta läheltä. Aion hakea maisteritason erillisvalinnassa tänne Oulun taloustieteelliseen ja nyt askarruttaa suuntautumisvaihtoehdon valinta:

 johtaminen ja organisaatio
 kansantaloustiede
 laskentatoimi
 logistiikka
 markkinointi
 rahoitus

Mitä haluat tutkinnolta? Varman työpaikan? Eväät suureen seikkailuun?

Lue aineyhdistelmiä.

Hyviä kombinaatioita asinatuntijatyötä varten yrityksen palveluksessa:
1) Laskentatoimi, verojuridiikka ja rahoitus (laskentaekonomi, compliance officer, controlleri)
2) Johtaminen ja markkinointi (ns markkinointiekonomi)
3) Logistiikka, matematiikka ja markkinointi (tuotantosuunnittelija)

Hyviä kombinaatioita asiantuntijatyöhön julkisella sektorilla:
1) Kansantaloustiede ja rahoitus (ns ekonomisti)
2) Laskentatoimi ja rahoitus (ns rahoitusmarkkina-asiantuntija)
3) Verojuridiikka ja laskentatoimi (ns veroasiantutija)

Jos haluat suuren seikkailun, lue yrittäjyyttä ja jotain sinua vilpittömästi kiinnostavaa ainetta.
 
SannaK sanoi:
Ja onko kansantaloustiede sitten liian teoreettista, että sitä ei tajua alkuunkaan ja saa taas yhden tutkinnon (olen jo FM suomen kieli pääaineenani) jolla ei oikeita ja ennen kaikkea rahakkaita töitä saa millään.

Eli kiitos kaunis jos viitsitte vielä pinnistellä kokemuksia tästäkin asiasta, että saadaan tämäkin projekti aluilleen. :kippis1: :haart:

Kansantaloustieteilijät on haluttua tavaraa työmarkkinoilla:

"Perinteisesti ekonomistit ovat sijoittuneet valtion ja kuntien suunnittelutehtäviin, taloudellisiin tutkimuslaitoksiin, järjestöihin, pankkeihin ja rahoitusmarkkinoille. Kuitenkin jo puolet sijoittuu nykyisin myös yrityksiin. Suomalaisia ekonomisteja toimii myös kansainvälisissä järjestöissä, kuten EU:ssa, Maailmanpankissa, IMF:ssä ja OECD:ssa."

"Ekonomistit saavat hyvin töitä. Heitä tarvitaan mm. ministeriöissä, rahoitusmarkkinoilla, tutkimuslaitoksissa ja kansainvälisissä organisaatioissa. Uusimpien tietojen mukaan valmistuneista sijoittuu 63 prosenttia yksityiselle ja 37 prosenttia julkiselle sektorille"

Mikä sitten on liian teoreettista? Siihen en osaa sanoa, mutta itselle ainakin maailmantalouden ja -politiikan "aukeaminen" tuntuu mielenkiintoiselta (ainakin näin sivuaineopiskelijana). Mutta ei kai tuota suuntautumisvaihtoehtoa tarvitse vielä hakiessa valita? Toki tietenkin on hyvä tietää jo valmiiksi, mikä kiinnostaa ja ehkä jopa minkä sitten valitsee.
 
Antzu sanoi:
Kansantaloustieteilijät on haluttua tavaraa työmarkkinoilla:

"Perinteisesti ekonomistit ovat sijoittuneet valtion ja kuntien suunnittelutehtäviin, taloudellisiin tutkimuslaitoksiin, järjestöihin, pankkeihin ja rahoitusmarkkinoille. Kuitenkin jo puolet sijoittuu nykyisin myös yrityksiin. Suomalaisia ekonomisteja toimii myös kansainvälisissä järjestöissä, kuten EU:ssa, Maailmanpankissa, IMF:ssä ja OECD:ssa."

"Ekonomistit saavat hyvin töitä. Heitä tarvitaan mm. ministeriöissä, rahoitusmarkkinoilla, tutkimuslaitoksissa ja kansainvälisissä organisaatioissa. Uusimpien tietojen mukaan valmistuneista sijoittuu 63 prosenttia yksityiselle ja 37 prosenttia julkiselle sektorille"

Mikä sitten on liian teoreettista? Siihen en osaa sanoa, mutta itselle ainakin maailmantalouden ja -politiikan "aukeaminen" tuntuu mielenkiintoiselta (ainakin näin sivuaineopiskelijana). Mutta ei kai tuota suuntautumisvaihtoehtoa tarvitse vielä hakiessa valita? Toki tietenkin on hyvä tietää jo valmiiksi, mikä kiinnostaa ja ehkä jopa minkä sitten valitsee.


Mm. The Economist -nimisessä lehdessä on yleensä sivukaupalla ilmoituksia missä haetaan junior- ja senior-tason ekonomisteja erinäisiin eurooppalaisiin pankkeihin ja instituutioihin, ja palkkatarjous on tyyliin 6000-9000 e/kk. Jos kansainvälisyys ja kova koulutus kiinnostaa, niin ei voi paljon parempaa pääainetta valita kuin kansis. Onhan J. Ollilankin ensimmäinen tutkintonimike ekonomisti.
 
SannaK sanoi:
Markkinointi ja laskentatoimi ovat poissuljettuja vaihtoehtoja. Pitkää matikkaa ei lukiossa tullut harrastettua mutta en nyt mikään toope ole silläkään saralla, kuitenkin enemmän suurpiirteinen, eli en tilintarkastajaksi haaveile. Tarpeeksi hikoilin kirjanpidon kanssa sihteerikoulussa. Samassa paikassa harjoiteltiin markkinointia, ja se ei sitten millään sytytä.

... Mietin sitten, riittääkö laskupääni rahoituksen koulutusohjelmaan tai edes logistiikkaan. Ja onko kansantaloustiede sitten liian teoreettista, että sitä ei tajua alkuunkaan ja saa taas yhden tutkinnon (olen jo FM suomen kieli pääaineenani) jolla ei oikeita ja ennen kaikkea rahakkaita töitä saa millään.

Kansis ja rahoitus on matemaattisesti paaaljon haastavampia kuin ns. merkonomimatikkaa vaativat markkinointi ja laskentatoimi.

Sitten yksi asia mitä en jaksa, ovat ne ainaiset ryhmätyöt, joita ainakin tuossa johtamisen ohjelmassa näytti olevan vähän joka kurssilla. Muuten johtaminen kiehtoisi ja ajattelin alunperin sitä vaihtoehtoa.

Keskimääräisen ylimmän tason johtajan ajasta yli 60% kuluu muiden ihmisten kanssa kommunikointiin. Eihän noita ryhmätöitä kannata liikaa pelätä, niillä saa hajautettua työmäärää muille ihmisille, ja oppiipahan sosiaaliseksi :) Helpoiten ne kurssit menee joissa tentin korvaa ryhmätyö tai kaksi.
 
SannaK sanoi:
Herätänpäs tämän threadin henkiin, kun kysymykseni liippaa aikasta läheltä. Aion hakea maisteritason erillisvalinnassa tänne Oulun taloustieteelliseen ja nyt askarruttaa suuntautumisvaihtoehdon valinta:

 johtaminen ja organisaatio
 kansantaloustiede
 laskentatoimi
 logistiikka
 markkinointi
 rahoitus

Markkinointi ja laskentatoimi ovat poissuljettuja vaihtoehtoja. Pitkää matikkaa ei lukiossa tullut harrastettua mutta en nyt mikään toope ole silläkään saralla, kuitenkin enemmän suurpiirteinen, eli en tilintarkastajaksi haaveile. Tarpeeksi hikoilin kirjanpidon kanssa sihteerikoulussa. Samassa paikassa harjoiteltiin markkinointia, ja se ei sitten millään sytytä.

Sitten yksi asia mitä en jaksa, ovat ne ainaiset ryhmätyöt, joita ainakin tuossa johtamisen ohjelmassa näytti olevan vähän joka kurssilla. Muuten johtaminen kiehtoisi ja ajattelin alunperin sitä vaihtoehtoa. Mutta olen yksinvaltias :lol2: Mietin sitten, riittääkö laskupääni rahoituksen koulutusohjelmaan tai edes logistiikkaan. Ja onko kansantaloustiede sitten liian teoreettista, että sitä ei tajua alkuunkaan ja saa taas yhden tutkinnon (olen jo FM suomen kieli pääaineenani) jolla ei oikeita ja ennen kaikkea rahakkaita töitä saa millään.

Eli kiitos kaunis jos viitsitte vielä pinnistellä kokemuksia tästäkin asiasta, että saadaan tämäkin projekti aluilleen. :kippis1: :haart:
Oletko varma, että markkinointi on ihan samaa kuin sihteerikoulussa? Vaimoni luki pääaineena markkinointia, mutta murto-osa niistä opinnoista keskittyi itse mainostamiseen. Ainakin Turussa aineiden sisällä valintamahdollisuudet on laajat. Tässä aineopinnot joista saa valita.
MAY Markkinoinnin perusteet
MA1 Markkinoinnin johtaminen
MA2 Markkinointiviestintä
MA3 Palvelujen markkinointi
MA4 Tuote- ja innovaatiojohtaminen
MA5/KV9 Export and internationalisation of small and medium sized enterprises (SMEs)
MA6/KV8 Business marketing
MA7 Jakelun johtaminen
MA8 Kuluttajan ja organisaation ostokäyttäytyminen
MA9 Asiantuntijapalvelujen markkinointi
MA11/KV4 Markkinointitutkimus
MA14/KV14/LT15 Sijoittajaviestintä
MA19/KV29 Business in the information age (BIA)

Turussa johtamiseen ja organisointiin liittyy myöy paljon ryhmätöitä, mutta niin on useiden aineiden kanssa. Jos et jaksa ryhmätöitä, niin miten pärjäät varsinaisissa töissä. Joskus ryhmät on paskojakin, mutta yleensä itse ainakin olen niissä oppinut enemmän kuin ehkä yksin tehtäviä tekemällä. Silloin on myös helpompi jakaa tehtävä osiin sen mukaan mitä kukakin osaa parhaiten.

Omasta mielestäni johtaminen sopii lähes jokaisen aineen kanssa vaikka sitten sivuaineeksi vain, paremmin kuin hyvin. Silloin mielestänio voi olla pieni etulyönti asema sen suhteen, että sinut voidaan nopeammin asettaa johtamisetehtävään, jos sinulla on hyvä perusta jolle rakentaa, koska pelkkä loistava asiantuntija voi usein olla aika huono johtaja.

Ja vähän aikaisemmissa viesteissä on tuota johtamista vatvottu, että se ei todellakaan ole mitään visioita ja missioita, vaan ihan oikeaa asiaa. Sellaista joista jokaisen tulisi olla yrityksissä edes vähän perillä, kuten esim. strategian laadinta ja varsinkin toteuttaminen.
 
lej sanoi:
Sellaista joista jokaisen tulisi olla yrityksissä edes vähän perillä, kuten esim. strategian laadinta ja varsinkin toteuttaminen.
Miksi strategian luomisesta tulisi jokaisen yrityksessä olevan olla edes vähän perillä? Mielestäni toimitusjohtajan ja muun ylimmän johdon tulee olla perillä, mutta strategiat eivät kyllä kosketa ketään vastavalmistunutta.
 
Kimple sanoi:
Miksi strategian luomisesta tulisi jokaisen yrityksessä olevan olla edes vähän perillä? Mielestäni toimitusjohtajan ja muun ylimmän johdon tulee olla perillä, mutta strategiat eivät kyllä kosketa ketään vastavalmistunutta.
Siksi, kun käytännössä strategian toteuttaa juuri ne muut, kuin se ylin johto. Ja usein nykyään strategian laadintakaan ei ole pelkästään ylimmän johdon jossain saunaillassa väsäämä paperi.
 
lej sanoi:
Siksi, kun käytännössä strategian toteuttaa juuri ne muut, kuin se ylin johto. Ja usein nykyään strategian laadintakaan ei ole pelkästään ylimmän johdon jossain saunaillassa väsäämä paperi.
Tuo ei kyllä vastaa sitä käsitystä mikä minulle on työelämästä muodostunut. Uskoisin, että lähes joka paikassa se konkreettinen työnteko on ihan jotain muuta kuin tietoista strategian tavoittelua tai muita hienoja ajatuksia.
 
Kimple sanoi:
Tuo ei kyllä vastaa sitä käsitystä mikä minulle on työelämästä muodostunut. Uskoisin, että lähes joka paikassa se konkreettinen työnteko on ihan jotain muuta kuin tietoista strategian tavoittelua tai muita hienoja ajatuksia.
Sehän se ongelma strategian totetutumisessa useimmin organisaatiossa onkin, kun ihmiset eivät ymmärrä/niille ei selitetä, miksi jotain tehdään ja miten se vaikuttaa. Konkreettinen strategian tavoittelu onkin sitä, että tehdään oikeita asioita ja ihmiset ovat sitoutuneita niistä asioista johdettujen tavoitteiden saavuttamiseen.

Ei ne työtehtävät sinänsä muutu, vaan se, että muutoksille ja tehtäville saadaan konkreettinen tarkoitus. Itse varsinkin useissa kesätyöpaikoissa olen huomannut sen, että porukka paskat nakkaa yrityksen kannalta tärkeistä asioista kuten laatu esim. elektroniikansopimusvalmistuksessa, kuittaamalla ne esim. sillä, että ei ymmärrä miksi jotain tehdään. Tai jokin asia tuntuu tyhmältä. Ongelma on siinä, että tieto jää viimeistään keski-, alempaan johtoon, koska ei haluta/osata kertoa asiosta, tai ymmärretä miksi muidenkin tulisi asioista tietää, ja miksi niiden pitäisi jollain tasolla ehkä olla jopa sanomassa edes mielipiteensä. Jolloin alemmilla tasoilla tuntuu, että niistä ei välitetä ja muutoksia tehdään vain kiusaksi.

Ja lähes kaikki organisaation toiminna ovat sidoksissa strategiaan. Sehän se määrittelee mitä tehdään. Yksi hyvä esimerkki voisi olla palkkausjärjestelmä, joka voi tukea täysin toisenlaista toimintaa kuin strategia vaatisi.

Vaika kuinka hyvät johtajat olisivat olleet strategiaa laatimassa ja käytetty helvetin kalliita konsultteja, niin organisaation rahat ja voimavarat menee hukkaan, jos kehitys pysähtyy hallituksen kokoushuoneen ovelle.

Edit: Lisätään nyt vielä, ettei sen kännykän kokoajan tarvisekaan strategiasta tiettä, mutta jonkun sitä osastoa johtavan pitäisi.
 
lej sanoi:
Sehän se ongelma strategian totetutumisessa useimmin organisaatiossa onkin, kun ihmiset eivät ymmärrä/niille ei selitetä, miksi jotain tehdään ja miten se vaikuttaa.

Lej on latonut hyviä kommentteja johtamisesta ja eritoten strategisesta johtamisesta näin minun näkökulmastani katsottuna. Ylläolevaa toteamusta havainnollistaa varsin hyvin esim. Kimblen postaukset (#107 ja #109) mitenkään piikittelemättä. Tämä vain kuvastaa varsin hyvin organisaatioissa niin usein vallitsevaa yleistä ymmärtämättömyyttä, mikä johtaa monesti ns. "metsään menemisiin".

SannaK:lle vielä tuosta ryhmätöiden merkityksestä. Harvassa taitavat olla nykyään ne työt, missä ei koskaan tulisi tarvetta ryhmässä toimimisen taidoille. Tuota "itsevaltias"-letkautusta ei kannata ainakaan työhaastatteluissa paljon viskellä... :D
 
N.D. sanoi:
Tämä vain kuvastaa varsin hyvin organisaatioissa niin usein vallitsevaa yleistä ymmärtämättömyyttä, mikä johtaa monesti ns. "metsään menemisiin".
Ymmärrän mitä tarkoitatte. Omien kokemusteni pohjalta nuo eivät vastaa kuitenkaan työelämää, eikä edes sillä tavalla, että niiden tulisi vastata työelämää.

Mä ymmärrän yrityksen strategialla sellasia suuria linjoja. Esim. rahkapurkkeja valmistavan yrityksen strategiana voisi olla, että firma saa ihmiset syömään enemmän heidän rahkaansa. Toissijaisena strategisena tavoitteena vois olla, että ihmiset siirtyisivät enemmän heidän kalliimpiin rahkoihin. Jep. Mun on edelleen vaikea kuvitella, että tuollaisia asioita voisi oppia jotenkin johtamista tai vastaavaa opiskelemalla. Lisäksi mun on vaikea kuvitella, miten vastavalmistunut pääsisi tuollaisiin asioihin vaikuttamaan. Suurista linjoista päättävät ovat yleensä olleet pitkään työelämässä mukana ja silloin ei kauheesti ole väliä oletko DI vai KTM. Sen sijaan mä voisin kuvitella, että jo muutaman vuoden työkokemuksella joku elintarvikealan DI voisi pystyä vaikuttamaan siihen rahkan makuun. Tai joku äskettäin valmistunut markkinoinnin KTM pääsee lanseeraamaan uuden rahkamainoksen lehteen. Mun mielestä noi ei kuitenkaan vaadi mitään mitään strategian tuntemusta taikka osaamista. Ihan normaalia työntekoa jonka oppii työtä tekemällä.
 
Kimple sanoi:
Ymmärrän mitä tarkoitatte. Omien kokemusteni pohjalta nuo eivät vastaa kuitenkaan työelämää, eikä edes sillä tavalla, että niiden tulisi vastata työelämää.

Mä ymmärrän yrityksen strategialla sellasia suuria linjoja. Esim. rahkapurkkeja valmistavan yrityksen strategiana voisi olla, että firma saa ihmiset syömään enemmän heidän rahkaansa. Toissijaisena strategisena tavoitteena vois olla, että ihmiset siirtyisivät enemmän heidän kalliimpiin rahkoihin. Jep. Mun on edelleen vaikea kuvitella, että tuollaisia asioita voisi oppia jotenkin johtamista tai vastaavaa opiskelemalla. Lisäksi mun on vaikea kuvitella, miten vastavalmistunut pääsisi tuollaisiin asioihin vaikuttamaan. Suurista linjoista päättävät ovat yleensä olleet pitkään työelämässä mukana ja silloin ei kauheesti ole väliä oletko DI vai KTM. Sen sijaan mä voisin kuvitella, että jo muutaman vuoden työkokemuksella joku elintarvikealan DI voisi pystyä vaikuttamaan siihen rahkan makuun. Tai joku äskettäin valmistunut markkinoinnin KTM pääsee lanseeraamaan uuden rahkamainoksen lehteen. Mun mielestä noi ei kuitenkaan vaadi mitään mitään strategian tuntemusta taikka osaamista. Ihan normaalia työntekoa jonka oppii työtä tekemällä.
Sä et nyt ymmärrä sitä mitä ajan takaa, voi olla, että en osaa myöskään selittää.

Ensinnäkin rahkan myynnin lisääminen ei ole strategia vaan tavoite. Voisin kirjoittaa tässä useamman sivun, jotta koko asia tulisi ehkä selväksi, mutta ei taida kannattaa. Strategia voisi olla vaikkapa mittakaavaetujen hakeminen brandin parantamisen ja vaikka jonkin johtamisjärjestelmän tehokkuuden parantamisen kautta.

Lainaan erästä Tukkk:n kurssimonistetta. Strategia on tietoinen suunnan valinta muuttuvassa ympäristössä. Strategiassa määritellään liiketoiminta, eli toiminnan areena, keinot joilla sinne päästään, erilaistavat tekijät joilla erotutaan asiakkaiden silmissä muista saman alueen toimijoista. Vaiheistus jossa määritellään vaadittavien toimenpiteiden nopeus ja keskinäinen järjestys, ja lopuksi toiminnan taloudellinen logiikka, eli miten/mistä taloudellinen tulos syntyy. Tämä oli vain yksi määritelmä, mutta kohtuullisen kattava.

Strategioita ei ole kuin yksi. Varasuunnitelmia tosin voi ja pitääkin olla. Mutta ne ovat vain vaihtoehtoisia tapoja, eivät 180 asteen muutoksia kurssissa. Ja fiksuissa (lue menestyvissä) organisaatioissa strategiaa ei vedetä hatusta vaan se on kytköksissä organisaation toimintaan ja päin vastoin. Eikä strategian laadinta ja totetuttaminen ole kerran vuodessa tapahtuva kokous vaan jatkuva prosessi.

Vastavalmistunut ei tietenkään pääse tuollaisista asioista päättämään. Enhän niin väittänytkään. Mutta muutaman vuoden päästä voidaan jo kysyä vaikka mielipidettä. Ja kukaan ei päätä strategiasta yksin.

Ja markkinoinnin KTM ei tee rahkamainoksia, kuin korkeintaan silloin jos työskentelee mainostoimistossa. Voise tosin mukana lanseeraamassa olla. Voi olla, että ymmärsin tekstisi väärin.

Kun on strategian päälinjat valmiina, niin rahkan maku voi sinänsä liittyä strategiaan, mutta se on vain yksi osa sitä, vaikkapa brandin rakentamisen kautta. Tehdään vähän laadukkaampaa Rahkaa kuin muut ja laitetaan paljon oikeita mansikoita ja myydään laadukkaan näköisessä ja tuntuisessa paketissa. Otetaan kohderyhmäksi hyvätuloiset yli 30-vuotiaat, jotka haluavat laatua halvan hinnan sijaan toteutetaan fokusoitua differointia Porterin mukaan pyrkimällä vain palvelemaan niitä. No, nyt tää menee jo vähän tyhmä kuuloiseksi.

Tähän asti vielä voi olla ainakin teoriassa helppoa. Näyttää hyvältä paperilla. Sitten se riemu vasta alkaa, kun pitäisi saada kaikki toimimaan niin, että toteutus onnistuu. Mustikkajogurtti-liiketoimintayksikkö ei suostu alkaa mansikkaa valmistamaan, koska kokevat oman asemansa uhatuksi. Pyrkivät pahimmillaan lähes sabotiomaan koko touhua. Antavat siihen paskimmat koneensa ja laiskimmat työntekijät. Linjalla tädit ei tykkää, kun pitää opetella uusia asioita, vanhat purkitkin oli ihan hyviä. Uusi vaatii erilaisen pakkaustavan ja on hankalampi, tehdään hutiloiden ja kolmasosa mätänee kaupanhyllyillä, ja rahkaa ei osta enää kukaan. Palkkausjärjestelmä tukee nopeaa valmistusta, vaikka nyt tärkeintä olisi laatu. Järjestelmä on vielä niin epäselväkin, että työntekijät eivät tiedä mitä tekemällä saa eniten rahaa.

Siihen tarvitaan sitä johtamista, sekä strategista että muunlaista. Suurimman osan noista ongelmista voi välttää jos strategian laadinna alkaessa jos vastuussa olevilla ihmisillä on riittävästi tietoa ja taitoa. Tämä nyt oli aika kökkö ja lapsellinen esimerkki strategian toteuttamisen ongelmista.

Ei tarvitse lukea johtamista edes sivuaineena, mutta kyllä strategia olisi hyvä ymmärtää vähän syvemmin. Suurista linjoista tosiaan päättää vanhemmat ihmiset, eikä ole väliä oletko KTM, DI vai peruskoulunkäynyt, jolla enemmän kokemusta kuin kaikilla muilla yhteensä., jos valmiudet ovat riittävät. Ongelmia voi silti tulla, jos ei olla sisäistetty mitä kaikkea vaaditaan ja aiheeseen liittyy. Tämä on sama kuin ne sähkömies-Rane mainokset aikoinaan. Kirjoista lukemalla tai tekemällä pelkästään ei yleensä opi riittävän laajasti vaikeita asioita. Siihen tarvitaan molempia.

Edit: tuli niin pitkä teksti, että menee jo sekaisin. Mittakaavaedut ja laadukkaan tuotteen tuottaminen ei yleensä ole yhdistettäviä asioita.

Parempi esimerkki olisi ehkä ollut vaikka Ferrari, kuin mansikkarahka. Ja verrata sitä Ferraria vaikka VW Polon tuottamiseen, eli paljon ja halvalla.
 
Mielenkiintoista keskustelua, kiitos vinkeistä. Tuon debatin jälkeen koko ala vaikuttaa aina vain kiinnostavammalta.

Maisteritason erillisvalinta on kuitenkin vähän eri juttu, ja se pääaine laitetaab heti valintapaperiin. Koko tutkinto suoritetaan vähän vauhdikkaammin eli en tiedä missä rajoissa erilaisia lennokkaita aineyhdistelmiä voi toteuttaa. Tästä olenkin saanut informaatiota ihan privana, kiitos siitä neuvojille.

Noista ryhmätöistä, älkää vaan nyt käsittäkö että olisin jotenkin kamalan epäsosiaalinen änkyrä. (Vähän vaan.) Vaan esim. edellistä tutkintoa suorittaessani mielummin tentin hurjaa vauhtia kursseja, kuin räpelsin viikkotolkulla ryhmätöitä ja tai kuljin kaiken maailman kissanristiäisissä. Etenkin jossain kielikursseilla ne leikkaa ja liimaa -hommelit todella ottivat päähän, jotenkin tehokkaamminkin olisi ajan voinut käyttää. Mutta suokaa anteeksi, olen niin :wanha:

Katotaas nyt jos tällekin saadaan taas elämään vähän wauhtia :whip:
 
lej sanoi:
Ensinnäkin rahkan myynnin lisääminen ei ole strategia vaan tavoite......

En ihan kaikkea kirjoittamaasi osannut yhdistää enään aiheeseen, mutta mä googletin ja Nokian sivuilla sanottiin seuraavaa:
Nokia keskittyy strategiassaan kolmeen avainalueeseen lisätäkseen langattoman viestinnän määrää ja arvoa. Avainalueet ovat:
- langattoman puheviestinnän hyödyntäminen;
- langattoman multimedian tuominen kuluttajille;
- liikkuvuuden tuominen yrityksiin.
http://www.nokia.fi/nokia/tietoayhtiosta/strategia/strategia.html

Siis "lisätäkseen langattoman viestinnän määrää ja arvoa". Okei, mun mielestä toi on nyt melkein yhtä hyvä vaihtoehto, kun mun kuvitteellisen rahkafirman "määrän ja arvon" lisääminen.

Ja tuosta kuvailemastasi mansikka-mustikka -jutusta. Mun mielestä tollasen mustikkalinjan valjastaminen mansikkarahkan purkittamiseen on ihan normaalia työntekoa ja sitä mitä esimiehen kuuluu tehdä "johtajana". Mäkin teen työssäni ihan vastaavia juttuja, mutta emmä siltikään tiedä strategiasta mitään. Enkä keksi miten koulussa opittuna sitä voisi edes hyödyntää. :piis:
 
Lej: Tuli väkisinkin tuota sun tekstiä lukiessa mieleen, että strategian selittämistä helpottaisi huomattavasti, jos siinä käytettäisiin taktiikka -sanaa samassa mielessä kuin sotilasstrategian yhteydessä. Strategia on siis se "suuri suunnitelma", jota lähdetään tavoittelemaan (vaikka tietylle markkina-alueelle "penetroituminen" ) ja taktiikka ne vähän pienemmät, esim. organisatoriset uudistukset firmassa, uudet brändit jne, jolla tähän tavoitteeseen pyritään. En tiedä käytännössä (tai edes teoreettisesti) johtamisesta, strategisesta johtamisesta ja organisaatiosta juuri mitään, mutta käsitän kyllä strategian olevan tärkeä osa yrityksen menestystä tutkittaessa. Enkä muuten tiedä, vaikka taktiikka sanakin olisi käytössä strategisen jotamisen yhteydessä? Eli: yrityksen johto ja hallitus käsittelee strategiaa, pienet ja keskisuuret pomot "taktiikkaa"...

Toisaalta ymmärrän kyllä, että suurelle osalle duunia painavaa väestöä ne "ratekiset uudistukset" ja muut sanaleikit ei kiinnosta pätkääkään, ja ainoastaan se "tehtaan pillin puhallus" ja säännöllinen tilipussi merkkaa jotain.
 
Ryhmätyöt ainakin meillä ovat olleet suhteellisen fiksuja. Annettu esim. joku case, 2-30 sivua, jossa selitetään tilanne, ja lopussa vaihteleva määrä kysymyksiä joihin sitten vastataan kirjoja, kokemusta ja maalaisjärkeä käyttäen ja/tai annetaan vaikka jonkinlainen toimenpide-ehdotus. Tekeminen kestää puolesta tunnista useampiin pidempiin kokoontumisiin, miten ryhmän jäsenille sopii. Yleensä esitellään se tulos ryhmälle ja se käydään ryhmän ja opettajan kanssa läpi, ja myös opettajelle usein jokin kirjallinen versio.

Alkukursseilla nuo ovat yleensä todella helppoja ja tehdään vaikka tunnilla, kun syventävissä voi olla puolet arvosanasta ja opintoviikoista, ja työtäkin ne sitten vaativat samassa suhteessa.

Osa "ryhmä"töistä on sellaisia, että kaikki kirjoittaa kotona itsekseen koneella sivun tai kaksi ja joku kokoaa ne yhdeksi, ja tekee Powerpoint kalvon.

Aika outo toi valinta systeemisinänsä jos pitää valita ennen kuin edes tietää mitä ne pitää sisällään. Oma neuvo on se, että parhaiten sujuu, kun opiskelee sitä mikä kiinnostaa eniten, mutta ei se oikein helpolla taida tässä tilanteessa onnistua.

Vaikka olen paasannut johtamisen puolesta, niin jos pitäisi jokoin muu valita, niin se olisi aika varmasti logistiikka. Asiat ovat suhteellisen konkreettisia, monipuolisia, omien aivojen käyttö sallittua ja suotavaakin. Ei ehkä kuitenkaan kaikkein suosituin, joten työllistymismahdollisuudet voivat olla ihan hyvät. Ainakin kansantaloustiede on vissiin aika vaativaa matemaattisesti ja ilmeisesti rahoituskin.

Laskentatoimi vaatii omasta mielestäni paljon ulkoaopettelua, mutta siinä on kuitenkin järkevä logiikka taustalla, joten ahkeralla työnteolla ei mitenkään mahdotonta. Tosin omasta mielestäni aika kuivaa, mutta työllisyysnäkymäy oikeastaan aina hyvät. Olisi ainakin vähintään hyvä sivuaine joka ekonomille johtamisen kanssa.
 
SannaK sanoi:
en tiedä missä rajoissa erilaisia lennokkaita aineyhdistelmiä voi toteuttaa.
Et voi kovin lennokkaita aineyhdistelmiä suorittaa ko. tapauksessa. Voit valita 3-5 kurssia hieman useamman kurssin luettelosta, joten pääaine kannattaa harkita tarkoin.
 
Kimple sanoi:
Ja tuosta kuvailemastasi mansikka-mustikka -jutusta. Mun mielestä tollasen mustikkalinjan valjastaminen mansikkarahkan purkittamiseen on ihan normaalia työntekoa ja sitä mitä esimiehen kuuluu tehdä "johtajana". Mäkin teen työssäni ihan vastaavia juttuja, mutta emmä siltikään tiedä strategiasta mitään. Enkä keksi miten koulussa opittuna sitä voisi edes hyödyntää. :piis:
On totta, että se on myös normaalia päivittäisjohtamista, mutta myös strategisen johtamisen osa-alue strategian toteuttamisen kannalta. Ja osittain juuri monet eivät sisäistä olevansa mukan siinä strategisessa johtamisessa vaan ajattelevat tekevänsä sitä normaalia hommaansa. Silloin joskus strategia voidaan kokea etäisenä ja irrallisena, eikä ymmärretä oman työn arvoa stratgian kannalta, jolloin niistä "rategioista" tulee riesoja, jotka haittaavat päivittäisiä hommia.

Tällöin on kyllä yleensä vikaa ylemmällä tasollakin reilusti, jos strategia vaihtuu joka vuosi, tai strategia ei edes ole strategia.

Jos tietää miten oma työ liittyy strategiaan ja tietää sen työn merkityksen organisaation kannalta, niin sitoutuminen työhön saattaa olla vahvempaa ja työ merkityksellisempää. Mitä alemmalle tasolle mennään, niin luonnollisesti tärkeämmäksi käy juuri se, että palkka tulee ajallaan eikä tarvitse pelätä, että ensi kesänä ei olekaan töitä. Eli kaikkien ei tule tosiaankaan ymmärtää strategiaa läpeensä. Mutta jokaisen olisi hyvä ymmärtää edes vähän miksi mitäkin tehdään.

Parhaimmilaan itse olen ollut hommissa jossa periaatteessa koneesta tulee ulos jotain elektroniikkahärpäkkeitä, eikä edes tiedä mihin laitteeseen ne tulee kiinni. Hommaan liittyi vielä kaikenmaailman säätöä joka tuntui kohtuullisen turhalta, eikä siihen sen vuoksi oikein jaksanut panostaa. En tiennyt mitä teen ja miksi teen. Ties vaikka olisivat olleet lentokoneen osia. Silloin ehkä olisi ne säätämisetki enemmän kiinnostaneet, ettei koneet putoa. :D Vähän rautalangasta väännetty esimerkki, eikä ehkä sovi suoraan mehutehtaan pakkaamoon. Mutta yleisellä tasolla ehkä järkevä.

Sarasvuot ym. on kyllä ehkä tehneet strategiastakin vaikeamman ja pahemman kuin se oikeasti on. Vähän samaan tyyliin kuin nämä "henkilöstö on tärkein voimavaramme" -tyypit, ja sitten irtisanotaan. Ja tosta Nokian strategiasta vielä, niin firmat yleensä suurelle yleisölle pyrkii viestimään strategian rautalankamallina, että on helppo ymmärtää pääidea.

Myönnän myös, että johtuen siitä, että gradunikin aihetta käsittelee, niin suhtautuminen vio olla välillä liian intohimoista. Eikä iästäni johtuen ole kauheasti kokemusta edes alemman toimihenkilön hommista. Käsitän kyllä eron kirjojen ja tosielämän välillä olevan suurenkin. Eli nämä tekstini ovat usein teoreettiselta kannalta enemmänki tarkasteltuja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom