Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Taitaa kaveri tuntea sinut vähän liiankin hyvin, kun on valmis tuollaisella voittosuhteella pelaamaan teikäläistä vastaan :)

Eipä sinne Aaltoonkaan pääsy mitään ihmeitä vaadi. Oma veikkaukseni on, että matematiikan paluu tulee tiputtamaan koevalinnan rajaa takaisin noin 27 pisteeseen, jota se muistaakseni keskimäärin on ollut. Kun vielä laskee ensisijaisuuspisteet pois, niin ei tarvitse kokeesta enää kuin 25 pistettä läpipääsyyn. Ei tuo ole kuin reilu puolet jaossa olevista pisteistä. Sinuna repisin kaverilta sen tonnin pois. Toisaalta jos olet lukenut jo kansantaloustieteen kirjan, niin olet tietoinen jo vaihtoehtoiskustannuksen käsitteestä. Voit tehdä tulevan vuoden töitä ja olettaen, ettei sinulla ole merkittävää työkokemusta, niin tienaat noin 20000e jossain hanttihommissa. Jos kuitenkin pääset nyt sisään, niin saat työuran toiseen päähän yhden lisävuoden lisää ja tutkinnon avulla sen lisävuoden arvo on karkeasti Aallosta valmistuneelle noin 40000e. Eli tyrimällä valintakokeen et häviä kaverille vain 350e vaan myös 20000e, jotka olisit voinut tienata panostamalla lukemiseen tulevan parin kuukauden aikana. Motivoiko? :)

Ja se mikä pisti silmään, niin panostus lukemisessa kannattaa tosiaan siirtää lukutuntien tuijottamisesta lukutuloksen seuraamiseen eli siihen mitä opit. Sen sijaan, että tavoittelet kuuden tai kahdeksan tunnin lukutuokiota iltalampun edessä, niin ota tavoitteeksi mieluummin, että opettelet tänään laskentatoimen kirjasta luvun neljä ja teet siitä mahdollisimman täydelliset muistiinpanot, jotta varmasti osaat ne asiat, kun painat illalla pään tyynyyn. Huomattavasti motivoivampaa, huomattavasti tuloksekkaampaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelin ihan piruuttaan hakea lukemaan toista tutkintoa duunin ohella. Harmi vaan, että insinöörin papereista ei saa mitään etua ja joutuu pääsykokeiden kautta käpistelemään. Alunperin kelasin, että olis jokin sniikkausmahis sisään, mutta ei se nyt ihan niin ollu. Tuskin jaksaa vielä tälle vuodelle tosissaan hakea ja sitä kautta ei varmaan sisään pääse, mutta käyn ainakin pääsykokeet tsekkaamassa.
 
Siis vaikuttaako nuo ensisijaisuus pisteet myös tuohon pääsykokeeseen eikä vain yhteispisteisiin?:wtf:

Kyllä, esimerkiksi jos saisit 24 pistettä itse pääsykokeesta ja hakisit vaikkapa Ouluun lukemaan 1. vaihtoehtona Johtamista 2. vaihtoehtona Markkinointia, niin tässä tapauksessa sinulle tulisi 2 lisäpistettä johtamiseen (eli yhteensä 26 p) ja markkinointiin 1 lisäpiste (eli lopullinen 25 p).
 
Suuri kiitos Ominousille! Erittäin motivoivaa tekstiä!

Itsellä kans luku-urakka menossa. Hitosti tuntuu häiritsevän meneillään olevat yo kirjoitukset, tekisi mieli vain kauppikseen panostaa mutta pakko aikatauluttaa jonkun verran aikaa myös lukiokirjoille.

Mua kans mietityttää tiputtaako matikka pisterajoja, vaikka sitä nyt ei juurikaan ehkä kande pohdiskella vaan keskittyä omaan suoritukseen. Alkaisi tosiaan aika korkeat rajat olemaan esimerkiksi Aaltoon jos rajat jopa jatkaisi nousua, mitä nyt tuskin tulee tapahtumaan.
 
Suuri kiitos Ominousille! Erittäin motivoivaa tekstiä!

Itsellä kans luku-urakka menossa. Hitosti tuntuu häiritsevän meneillään olevat yo kirjoitukset, tekisi mieli vain kauppikseen panostaa mutta pakko aikatauluttaa jonkun verran aikaa myös lukiokirjoille.

Mua kans mietityttää tiputtaako matikka pisterajoja, vaikka sitä nyt ei juurikaan ehkä kande pohdiskella vaan keskittyä omaan suoritukseen. Alkaisi tosiaan aika korkeat rajat olemaan esimerkiksi Aaltoon jos rajat jopa jatkaisi nousua, mitä nyt tuskin tulee tapahtumaan.

Vedä vaan ne yo-kirjotukset kunnialla läpi ja sen jälkeen vasta kauppakorkean kirjat esiin. Lukioon kuitenkin menee se 3v elämästä ni on sieltä mukavampi lähteäkin kun tietää yrittäneensä täysiä, itse tein toisin ja sitä kertaalleen katunut :) Kyllä kauppakorkeaan kerkee aina haeskelemaan.

Matikka tiputtaa rajoja 100% varmuudella jollei lukiossa kirjoteta pitkää matikkaa enemmän&paremmin kuin vuosia sitten, taitaa olla käyrä molemmissa laskeva jollen väärin muista. Yhdyn Ominousin veikkaukseen aallon 27 pisteestä, voi olla alempikin.

Pakko itekin hehkuttaa Ominousin tekstiä, paras postaus vuosiin mitä olen tätä kauppakorkea-threadia lukuenut :) Ootko jollain valmennuskurssilla ollu hommissa? Jollet ni on ainakin ainesta valmentamaan :whip:
 
Noniin, nyt on kahteen kertaan luettu ja kummallakin kerralla jotain muistiinpanojakin rustailin vihkoon ylös. Samalla tippui postiluukusta materiaalit ja nyt mietin, että miten jatkossa? Kannattaisiko lukea vielä kertaalleen kirjat läpi vai keskittyä jo tarkemmin materiaaleihin, joita on suht iso pino. Eniten epäilyttää se, ettei aika enää riitä enää kolmanteen kertaan ja siihen päälle vielä materiaalipaketin selailu.
 
Noniin, nyt on kahteen kertaan luettu ja kummallakin kerralla jotain muistiinpanojakin rustailin vihkoon ylös. Samalla tippui postiluukusta materiaalit ja nyt mietin, että miten jatkossa? Kannattaisiko lukea vielä kertaalleen kirjat läpi vai keskittyä jo tarkemmin materiaaleihin, joita on suht iso pino. Eniten epäilyttää se, ettei aika enää riitä enää kolmanteen kertaan ja siihen päälle vielä materiaalipaketin selailu.
Sulla on yli 3kk aikaa lukea kirjat ja materiaalit? Mita ihmetta hopotat ajasta. Sullahan on tosi hyvin viela aikaa. Moni ei oo viel ees alottanut lukemaan. Useimmat aloittaa vasta kirjotusten jalkeen. Itsella on nyt ollu semmonen reilu viikon tauko lukemisista ja ihan hyvaa on tehnyt. Nyt pitaa vaa jaksaa painaa. Itsea haittaa se etta olen urheilustipendil jenkeis opiskelemas, joten mulla on jokapaiva koulua jonkunverran, 2h treenit, plus kotilaksyja ja pitas muijallekkin riittaa huomioo. Silti mulla on aikaa lukee noin 2-4h per paiva. Koulu loppuu taal 28.4 ja suomeen lennan takaisin 4.5 joten sillon alkaa mulla loppukiri, kun voi panostaa 100 lasissa paasykokeeseen.
Omniousille: Joo kovasti yritan etta saan ton tonnin revittyy. Ei oikee haluttas muualla opiskella ku stadissa, joten jos en stadii paasee voi olla etta palaan jenkkeihin suorittaan kandin loppuu. Kaverit vaan ajattelee etta aaltoon on torkean vaikee paasta, eika se oo monella ihmisella edes fifty fifty etta paaseeko, vaikka panostais 4kk elamastaan pelkastaan lukemiseen. Joten ymmarran kaveriini. MA en ikina jaksanu lukios panostaa ja sain C: paperit. Joten kyllahan nyt mun laisella henkilolla joka ei oo ikina kunnolla opiskellut, niin pienemmat chaanssit on paasta ku fifty fifty. Siksi mun mielest kertoimet iha ok. Saa nahda miten kay ;) Paljon on motivaatioo, joap niin paljon et mun lainen laiska lukija on jaksanu painaa melko hyvin tahanasti.
 
No meillä kaikilla nyt on vähän erilaiset elämäntilanteet ja aikataulut :) Mutta nyt kun laskeskelin niin eiköhän sitä nuo ainakin kertaalleen ehdi lukemaan. Otan vaan turhan paljon stressiä tästä koko projektista...
 
Pääsykokeissa käy kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka ovat opetelleet asiat riittävän hyvin ja niitä jotka eivät ole. Se on täysin oma valinta kumpaan ryhmään tahtoo kuulua. Tekosyitä voi aina keksiä itselleen mielipuolisia määriä: "en ehdi, en pysty, en osaa matematiikkaa, on harrastuksia ja elääkin pitää, pitää käydä töissä, olen huono lukemaan, opin hitaasti, en jaksa keskittyä pitkään, liikaa stressiä, huono elämäntilanne, jne, jne". Menneisyys on kuitenkin menneisyyttä ja jokainen voi pitkälti päättää nykyisyydestään. Laskin nopeasti excelillä, että pääsykokeeseen on tämä päivä mukaan lukien vielä 95 päivää. Jos siis luette edes 2h päivässä keskimäärin, niin luette vielä nyt opitun päälle 190h yhteensä, joka riittää täysin mihin tahansa kauppatieteelliseen pääsyyn. Toisin sanoen jos kesällä teidän pitäisi hallita noin 1000 sivua materiaalia, niin se tarkoittaa tuolle ajankäytölle sitä, että teidän pitää pystyä sisäistämään tunnissa noin viiden sivun edestä tietoa. Kuulostaako viisi sivua tunnissa mahdottomalta tehtävältä, josta vain viiden L:n kirjoittanut selviää? Ei tietenkään. Kuinka paljon tietoa näihin viiteen sivuun voi mahduttaa, ettei sitä ehdi tekemään? Kuinka monta ranskalaista viivaa niistä voi muistiinpanovihkoon tehdä? Kuinka monimutkaisen mindmapin saa viidestä sivusta aikaan, ettei tunti siihen riitä?

Jos joku saa itselleen uskoteltua, ettei löydä kahta tuntia päivästä opiskeluun tai pysty järjestelmällisesti lukemaan ja ymmärtämään viiden sivun sisältömäärää tunnissa on joko Yhdysvaltain presidentti, täysi idiootti tai tehoton ajankäyttäjä. Todennäköisesti kyse on jälkimmäisestä vaihtoehdosta. En rupea kirjoittamaan maratonviestiä ajankäytöstä, mutta annan teille linkit videoon, jossa käydään ajanhallinnan perusteet läpi tunnissa. Itse nostin noita periaatteita noudattamalla viime vuonna vuotuisen opintopistemäärän kuudestäkymmenestä sataan ja pystymään käymään töissä opiskelujen ohella sekä ylläpitämään normaalia elämää. Yksi näistä ohjeista johdettu periaate on esimerkiksi se, että nykyään 20min metromatkan aikana sen sijaan, että lukisin ilmaislehteä, niin luen itselleni vaikeimpana pitämän kurssin kurssikirjaa. 20min on lyhyt aika, mutta teen sen matkan kaksi kertaa päivässä ja viisi kertaa viikossa eli pelkästään metromatkat hyödyntäen tehokkaasti saan itselleni reilu kolme tuntia lisää aikaa viikossa tai seitsemän viikon periodiin suhteutettuna jopa 24h. Kyllä sitä aikaa on, jos sitä ei hukkaa. Ei muuta kuin opettelemaan ajanhallintaa:

Time Management - Part 1
Time Management - Part 2
Time Management - Part 3
Time Management - Part 4
Time Management - Part 5
Time Management - Part 6
 
Voisko joku vähän helppii ton V.2007 matikan tehtävän 42 saralla.Jostain Syystä saan siitä 2 jouston arvoksi,kun lasken sen p/m*m'(p) ja siit pq/m? Mikä tos menee väärin vai laskens iha vääräl taval?
 
Sellanen vinkki, että mikäli kvantitatiivinen analyysi tuottaa ongelmia, niin treenatkaa ainakin ne tilaston osuudet. Sieltä saa pari helppoa pistettä.

Toinen vinkki: Ymmärtäkää mitä se sisäänpääsy (ainakin luokkaa Aalto, Turku ja Tampere) tarkoittaa. Tossa 2006 kun itse hain liikenteessä oli ties mitä hiihtäjää jotka luulivat selviävän lukemalla kirjat kerran tai kaksi. EI NÄIN.
Ominous tai joku kirjoitti hyvin siitä, että jotkut spedet tykkäävät saada respectiä kavereiden silmissä esittämällä niin fiksua että tuo määrä riittäisi. 99% hakijoista se ei riitä. Tapasin tossa viitisen vuotta sitte yhden tytön joka kirkkain silmin väitti päässeensä Vaasaan lukematta. Oikein rehvasteli että "oli parempaakin tekemistä" ja HSE:lle olis päässy helposti jos olisi lukenut.

Kolmas pätevä vinkki on tuo historian ja epäolennaisen unohtaminen. Jos on lukenut lyhyen matematiikan ja kirjoittanut paskasti (kuten allekirjoittanut) niin ei siinä itku auta - se on realiteetti jonka kanssa pitää elää tai hakea AMK:hon (jonne allekirjoittanutkin haki muttei päässyt).

Ps. Ennen pääsykoekirjoja ainoa kirja jonka olin lukenut suunnilleen kokonaan oli Tuntematon sotilas. Jos minä pääsin sisään, niin kyllä tekin pääsette jos vaan panostatte siihen. Tsemppiä!

Nm. vähitellen opintojaan viimeistelemässä HSE:llä.
 
Iso kiitos ominoukselle. Sai juurikin tohon matikan lukemiseen enemmän sitä kaivattua motivaatiota. Ite oon aina ollu todella paska matikassa ja varsinki toi kirjan alku tuntuu todella turhauttavalta, kun ei tunnu ymmärtävän mitään (ainakaan ensimmäisillä lukukerroilla). Nyt kun ilmasit asian noin, niin todellakin opeteltavaa suht vähän ja jaksaa taas paremmin taistella ton kirjan kans.
 
...Tapasin tossa viitisen vuotta sitte yhden tytön joka kirkkain silmin väitti päässeensä Vaasaan lukematta. Oikein rehvasteli että "oli parempaakin tekemistä" ja HSE:lle olis päässy helposti jos olisi lukenut...

Vaikka ihmisillä on tietysti aina tapana vähätellä työmääräänsä, niin aika paljon taustasta kiinni. Esimerkiksi taloushallinnon merkonomin taustalla voi laskiksesta paukuttaa liki pitäen täydet pojot ja siihen kun on päälle ymmärrystä taloudesta yleisesti + matematiikasta -> pitäisi olla pienempien pistemäärävaatimuksien paikat plakkarissa. Aivan nollapohjalta saa aika tuurilla vetää saadakseen minkä tahansa kauppispaikan, pelkkä älli ilman tietoa ei pääsykokeissa paljon auta.

Kuten joka vuosi tässä ketjussa, taas tuntuu korostuvan se kirjojen lukukertojen määrä laadun sijaan. Kirjojen lukukertojen määrän vertailun sijaan pitäisi vertailla lukemiseen käytettyjä tunteja.
 
Osaiskohan joku vähän valottaa mulle tuota Vaasan tuotantotalouden paikkaa? Tällä hetkellä olen laittamassa Helsingin ykkösvalinnaksi ja Lappeenrannan kakkoseksi. Olettaen että Vaasalla ja Lappeella on vain n. yhden pisteen ero, niin mikäli en pääse lappeeseen ei paikka vaasaankaan aukea(koska lappeeseen saa sen yhden ensisijaisuuspisteen). Tuotantotalouden jos laittaisi kolmanneksi niin siinä olisi vielä varaa möhliä ja joku paikka sentään aukeaisi todennäköisemmin. Mutta mulla on nimenomaan matematiikka ja fysiikka jne. heikolla tolalla, onko tuolla tuotantotaloudessa niitä painotettu juuri todella paljon vai kuinka on? Voiko lyhyen matematiikan tusari edes päästä tuosta koulusta järkevän ajan sisällä ulos?
 
Vau!

Mieletöntä tekstiä Ominous! Nostan hattua! (Reksiteröidyin tänne juuri innoittamanasi.)

Olen tämän vuoden abi ja huomenna olis viimeinen yo-koe matikka. Ensi viikoksi aloin tehdä lukusuunnitelmaa, mutta minkälainen sen pitäisi olla? Minkälaisia lukusuunnitelmia te olette tehneet? Perustuuko se kirjan kappaleisiin vai kirjoihin, ja luitko eri päivinä peräkkäin samoja kirjoja vai eri? Ja kuinkakohan kova päivä(oppimis)tahti sitä pitäisi asettaa.. Aaltoon pyritään eli ilmeisen kova.

Erityisen innokas olisin kuulemaan tähän jonkun Aaltoon sisälle päässeen kannan :)
 
Osaako kukaan vastata eroaako tuo Stratmark2 paljonkin aiemmista julkaisuista- strategisen markkinoinnin perusteet ja strateginen markkinointiosaaminen? Uutta versiota en ole lukenut mutta sisältö varmaan aika sama? Entä 2010 pääsykokeissa ollut Avain laskentatoimeen ja rahoitukseen, pärjääkö noilla vanhoilla kirjoilla tämän vuoden kokeessa?
 
Mieletöntä tekstiä Ominous! Nostan hattua! (Reksiteröidyin tänne juuri innoittamanasi.)

Olen tämän vuoden abi ja huomenna olis viimeinen yo-koe matikka. Ensi viikoksi aloin tehdä lukusuunnitelmaa, mutta minkälainen sen pitäisi olla? Minkälaisia lukusuunnitelmia te olette tehneet? Perustuuko se kirjan kappaleisiin vai kirjoihin, ja luitko eri päivinä peräkkäin samoja kirjoja vai eri? Ja kuinkakohan kova päivä(oppimis)tahti sitä pitäisi asettaa.. Aaltoon pyritään eli ilmeisen kova.

Erityisen innokas olisin kuulemaan tähän jonkun Aaltoon sisälle päässeen kannan :)

Helsinkiin riittäneillä pisteillä Joensuuhun hakeneen kanta:

Jos pääsykoetyylisestä lukemisesta ei ole kokemusta, on omaa lukutahtia todella hankala arvioida etenkin kun asia on itselle uutta. Kannattaa varmaan aluksi pohjustaa lukusuunnitelma ihan tunteihin perustuvaksi ja vaikka sitten myöhemmin tarkentaa suunnitelmaa, kun tietää miten paljon lukeminen vie aikaa ja mitä sisältöjä haluaa painottaa. Liian jäykkä ja tarkka suunnitelma voi vain viedä paukkuja oppimiselta (kiire paukuttaa tiettyjä sivumääriä jne.). Kirjojen välillä pomppimisesta, eiköhän se kerrallaan yhteen kokonaisuuteen keskittyminen ole suurimmalla osalla tehokkainta, vaikka joskus saman jankkaus puuduttaisikin.
 
Back
Ylös Bottom