Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tänä vuonna jäätyy 4 pointsii rajan alle ja nyt olisi tarkotus alotella taas lukemaan, tällä kertaa pitäs tärpätä ;) Tosiaan on itelläki noi vanhat painokset, et jos joku saa tsekattua eroja uusiin nii kirjotelkaa tänne! Viime vuonna tuli huomattua että kirjastosta oli vittumainen yrittää lainailla ku kuulemma kaikki lainassa ja vieläpä naapurikaupunkien kirjastojen kautta ettei tienny yhtään millon niitä saa!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, rekisteröidyn ihan tätä ketjua varten (tai no Kauppakorkeaan 2013 eikä 2012). Lukeminen alkoi minulla nimittäin viime maanantaina :D.

Opiskelen tällä hetkellä Helsingin yliopistossa ja sattui viime viikolla Matti Pohjola olemaan luennoitsijana. Hän mainitsi tuosta kirjansa uudesta painoksesta (joka ilmeisesti ilmestyi tällä viikolla), että tuoreinta talouskriisiä on jotenkin käsitelty. Taidan itse lainata sen ensin kirjastosta ja tehdä vertailua tuohon omistamaani edelliseen painokseen, että onko mitään järkeä satsata uuteen kirjaan.

Aloitin lukemisen laskiksesta, koska se on varmaan itselleni se vaikein. Matikan pitäis olla helppo (opiskelen matikkaa....). Taloustieteen opiskelin jo viime keväänä ihan hyvin ja kirja oli mielestäni selkeä ja mielenkiintoinen. Johtamisesta ja markkinoinnista ei tietty mitään osaa sanoa, mutta eiköhän se oo semmosta perus ulkoa opettelua. Nojoooh, nyt kyllä on semiluottoa että sisään mennään, aikaa kuitenkin paaljon ja motivaatio ihan ok, lisäksi E:n paperit tuomassa lisäpointseja..
Laita ne kirjat kiinni vielä. :D suosittelen tätä ihan oikeesti. Burn out pamahtaa niin pahasti päälle helmi-maaliskuussa ettei oo tosikaan...
 
No tuskin sitä ny kukaan rupee täs vaihees tyylii 6h per päivä jauhamaan. Ite ainakin ajatellu nyt ruveta tota matikkaa itelle selventää ku ei viime keväänä jaksanu ja siihen kusi isosti hommat.. :D
 
No tuskin sitä ny kukaan rupee täs vaihees tyylii 6h per päivä jauhamaan. Ite ainakin ajatellu nyt ruveta tota matikkaa itelle selventää ku ei viime keväänä jaksanu ja siihen kusi isosti hommat.. :D

Ite en opiskellu sitä sontaa sanaakaan, mut kokeesta 26,5.
 
Joku kyseli tuosta kansiksen uusimmasta painoksesta. Tässä pari notee asiasta Hentusen Timpalta.

Huom:
1) Johtaminen ja markkinointi muodostaa siis ilmeisesti vain yhden teeman.
Koe on siis todennäköisesti rakenteeltaan muotoa 4 x 10 = 40 (ei 5 x 8 = 40).
Asia varmistunee, kun ns. valintaopas joulukuussa julkistetaan.
2) Kansantalouden uusi, 7. painos on edellisen kirjan päivitetty versio.
Muutokset ovat pieniä, lähinnä ne koskevat kirjan 15. lukua: Kriisit ja Suomi.
Käytännössä tämä uusi painos kannattaa kuitenkin hankkia!
3) Kokeeseen ei nyt sisälly aineisto-osuutta, vaan tehtävät tullaan laatimaan
pääsykoekirjojen pohjalta.
 
Joo vois tosiaan jossain välissä tehdä uuden topicin, eiköhän se sieltä ilmaannu kun lähemmäs kevättä mennään. Onko kukaan vielä selaillut tuota johtamisen/markkinoinnin kirjaa? Itse saan sen vasta ensi viikolla. Uusi taloustiedon kirja on jo, suurin muutos taitanee tosiaan olla 15. kappale, jota ei ollut aiemmassa painoksessa (eurokriisiä käsittelevä ilmeisesti, en ole selailua kummempaa vielä harrastanut).

Tälläisen infon bongasin yhdeltä valmennuskurssisivulta, ja kauppatieteellisen alan yhteisvalinta-fb-sivulla sanotaan näin:

"Valintakokeen eri osa-alueiden maksimipistemäärät ovat seuraavat:
Johtaminen ja markkinointi 13 pistettä,
Laskentatoimi ja rahoitus 13 pistettä,
Kansantaloustiede 7 pistettä ja
Taloustieteiden kvantitatiiviset menetelmät 7 pistettä, yhteensä 40 pistettä."


Laskentatoimen suhteellinen painotus siis kasvaa. Minua ei haittaa tuo ollenkaan, juuri kävin eilen tekemässä avoimen yliopiston laskentatoimen peruskurssin tentin ja vaikken ollut tenttikirjoja kokonaan lukenut, aivot muistivat hirveästi asioita viime kevään pääsykoekirjasta, ja jollain tapaa tykkään laskentatoimen loogisuudesta johtamisen/markkinoinnin kurssien vääntelykääntelyn jälkeen ;) Toki pääsykokeessa mikä tahansa aineosuus voi olla ihan tappovaikea, mutta tällä hetkellä vielä olen levollisin mielin ja intoa puhkuen aloittamassa uudestaan luku-urakkaa :P
Minkähän takia juuri laskentatoimi painottuu? Korvaako painotus sen edellisvuosien aineisto-osuuden (->joka vuosi painottuu enemmän yksi osa-alue).

Niin ja 2014 vuoden valintakokeesta jää pois matikan kirja (onnea heille, toivottavasti en ole itse enää tuolloin hakemassa), ja matikan osuuden korvaa lukion oppimäärän talousmatematiikan oppimäärä (eli se yksi kurssi.. ko??). Onko joku hei käynyt lukiossa talousmatikan kurssia, ja oiskohan sellaisesta enemmän hyötyä tämänkin vuoden kokeessa kun ton kvantitatiivisten menetelmien pänttäämisestä?
 
Back
Ylös Bottom