Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Mullakin perjantaina loppu kirjotukset:) perjantaina vähän juhlimista ja viikonloppuna jo alotin, ei pystyny olee lukematta enää, kun vihdoin pääsee! Ite olin joululomalla ennen kirjotuksia jo lukassu johtamisen, kansiksen ja markkinoinnin läpi. Nyt olen lukenut tarkkaan ja alleviivaten johtamisen ja laskiksesta viimeisiä sivuja viedään.

Oon myös miettiny, että jotain 8 tuntia sitä varmaan päivässä keskimäärin pitäis lukea, että ehtii. Sitten kun olis kertaalleen nämä kaikkki luettu, niin vois ehkä jotain tiivistelmiä ja muistiinpanoja alkaa väsäämään..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mullakin perjantaina loppu kirjotukset:) perjantaina vähän juhlimista ja viikonloppuna jo alotin, ei pystyny olee lukematta enää, kun vihdoin pääsee! Ite olin joululomalla ennen kirjotuksia jo lukassu johtamisen, kansiksen ja markkinoinnin läpi. Nyt olen lukenut tarkkaan ja alleviivaten johtamisen ja laskiksesta viimeisiä sivuja viedään.

Oon myös miettiny, että jotain 8 tuntia sitä varmaan päivässä keskimäärin pitäis lukea, että ehtii. Sitten kun olis kertaalleen nämä kaikkki luettu, niin vois ehkä jotain tiivistelmiä ja muistiinpanoja alkaa väsäämään..

Jep, ite aattelin kanssa lukee kerran kokonaa läpi ja sit just mindmap/ranskalaiset viivat. Parin päivän päästä pitäis tulla harjotuksia + tiivistelmät, joten ei ainakaa tylsää luulis tulevan :D
 
Oispa itelläkin noin paljon aikaa lukea tai rahaa ottaa töistä vapaata... tuntuu tuo aika olevan tiukilla kun käy töissä siihen päälle salihommat + pakolliset kotiaskareet.
 
Rekattu pelkästään tämän ketjun takia, kuten näköjään muutama muukin. Keskustelu täällä on selvästi tasokkaampaa kuin abitreeneissä, ja täällä ei ole pelkästään kauppikseen pyrkiviä, vaan myös kauppislaiset antavat arvokkaita vinkkejä ja kannustavat hienosti.

Itse lukenut tässä nyt aika lailla tasan kaksi kuukautta ja käsitys omasta osaamistasosta vaihtelee monta kertaa päivässä. Joskus puhkun itseluottamusta ja koen hallitsevani jo nyt yllättävän monia asioita, kun taas joskus tunnun hajoavan kirjoissa olevaan tiedon määrään ja tuntuu, että kirjoihin tulisi maagisesti koko ajan vain yhä enemmän ja enemmän opeteltavaa asiaa.

Itselle helpoimmat ovat markkinointi ja johtaminen ja organisointi, hands down. Kirjoissa riittää opeteltavaa, mutta teksti on helposti ymmärettävää, ja mielenkiintoista. Kansis on ok, jotkut asiat helppoja ja mielenkiintoisia, jotkut tylsiä ja vaikeita ja jotkut sekoituksia noista. Yksi yksinkertainen juttu on kansiksessa vaivannut ja se on pakko kysyä täällä, vaikka asia on yksinkertainen:

Miksi kirjan esimerkissä monopoli tuottaa patukoita 6 kpl hintaan 2e, kun he voisivat tuottaa 9kpl hintaan 1,50e, jälkimmäinen kun toisi enemmän myyntituloja. Ainoa selitys minkä itse olen keksinyt on se, että tuotantokustannukset kasvaisivat myyntituloja enemmän, mutta miksi ihmeessä tätä ei mainita tuon esimerkin yhteydessä jos asia on näin?

Laskis on tylsää ja vaikeaa, mutta vaikuttaa myös kirjalta joka on helppo kun saa kansien lisäksi myös sisältöä hieman auki. Matikka on aika hirveää, mutta todennäköisesti pienellä työllä saa muutaman pisteen kokeen matikkatehtävistä, joka riittää jos onnistun muissa tehtävissä sillä tasolla mitä odotan.

Lukuaktiivisuus on ollut ihan ok (uskoakseni). Vietän arkisin 4-7h kirjastossa ja käyn kirjastossa keskimäärin neljänä arkipäivänä viikossa. Kotona työskentelyn tuppaa olemaan melkosta hassuttelua, tälläkin hetkellä kirjoitan tätä viestiä, vaikka piti kirjoittaa muistiinpanoja koneella. Viikonloput lepään, korkeintaan sunnuntaina muutaman tunnin käyn isän kanssa vaikeita matikan ja kansiksen asioita läpi.

Ensimmäistä kertaa työn tekeminen lukemisen saralla on ollut itselleni jopa yllättävän raikas kokemus, vaikka useasti tulee kirottua kirjoja ja loputonta opeteltavan asian määrää.
 
Itse lukenut tässä nyt aika lailla tasan kaksi kuukautta ja käsitys omasta osaamistasosta vaihtelee monta kertaa päivässä. Joskus puhkun itseluottamusta ja koen hallitsevani jo nyt yllättävän monia asioita, kun taas joskus tunnun hajoavan kirjoissa olevaan tiedon määrään ja tuntuu, että kirjoihin tulisi maagisesti koko ajan vain yhä enemmän ja enemmän opeteltavaa asiaa.

Varmaan aika normaalia. Mulla oli vielä pari viikkoa ennen koettakin välillä tommosia fiiliksiä, mut loppupeleissä kuitenkin Aaltoon aika reilulla marginaalilla pääsin sisään. Ei kannata antaa omien fiiliksien häiritä vaan yrittää painaa sitä duunia kokoajan.


Miksi kirjan esimerkissä monopoli tuottaa patukoita 6 kpl hintaan 2e, kun he voisivat tuottaa 9kpl hintaan 1,50e, jälkimmäinen kun toisi enemmän myyntituloja. Ainoa selitys minkä itse olen keksinyt on se, että tuotantokustannukset kasvaisivat myyntituloja enemmän, mutta miksi ihmeessä tätä ei mainita tuon esimerkin yhteydessä jos asia on näin?

En nyt muista tätä kirjan esimerkkiä, mutta yritys maksimoi voittonsa (myyntihintahinta*määrä - yksikkökustannus*määrä) rajatulojen ja rajakustannusten leikkauspisteessä. Tällöin siis luultavasti on, että 9kpl tuotantomäärällä olisi kannattavampaa laskea tuotantoa, jotta päästään rajakustannuskäyrällä alemmas tähän optimipisteeseen. Monopoli eroaa normaalista tilanteesta vain siten, että hinta on suurempi kuin rajatulo. Jos tossa esimerkissä on kuva, niin se luultavasti selventää asiaa.


Lukuaktiivisuus on ollut ihan ok (uskoakseni). Vietän arkisin 4-7h kirjastossa ja käyn kirjastossa keskimäärin neljänä arkipäivänä viikossa. Kotona työskentelyn tuppaa olemaan melkosta hassuttelua, tälläkin hetkellä kirjoitan tätä viestiä, vaikka piti kirjoittaa muistiinpanoja koneella. Viikonloput lepään, korkeintaan sunnuntaina muutaman tunnin käyn isän kanssa vaikeita matikan ja kansiksen asioita läpi.

Kannattaa harkita, josko panostaa loppukeväästä enemmän. Tietenkin riippuu mihin kouluun pyrkii ja yleisesti omasta oppimisesta, mutta mä ainakin jouduin lukemaan hyvin paljon. Toisaalta en sitten halunnu ottaa riskiä sen suhteen, ettenkö pääsis sinne minne haluan. Luin keskimäärin 6 päivää viikossa maaliskuun puolesta välistä lähtien. Loppua kohti kiristin kokoajan tahtia. Alkupuolella lukemista saatoin vain olla kirjastossa 4-6h, mutta ainakin itelle oli tärkeintä pitää koko kevään ajan tasanen lukurytmi: oli paljo helpompi vääntäytyä kirjastoon. Sama homma nyt opiskellessakin toimii. Viimeset 1-1.5kk sitten käytännössä olinkin kirjastossa sen 8-10h päivässä seitsemän päivää viikossa pitäen käytännössä tunnin verran koko päivän aikana taukoja. En laskenut yhteensä tunteja, mutta veikkaisin, että heittämällä yli 500.

Tiedän kyllä, että mun opiskelutekniikka on täysin hakusessa. En joutunu ennen pääsykokeita käytännössä opiskelemaan ikinä niin ei ole ollut mitään pohjaa tähän touhuun. Edelleen huomaan, etten todellakaan saa kaikkea irti käyttämästäni ajasta, joka hajottaa todella paljon, koska pitää nähdä enemmän vaivaa. Suosittelisin kaikille muillekkin ainakin jossain määrin opiskelutekniikkaan tutustumista ja jotain muutakin kuin pelkkää kirjojen lukemista. Muistiinpanot toimii itellä, oon vaan välillä tosi laiska tekemään niitä. :)
 
Kannattaa harkita, josko panostaa loppukeväästä enemmän. Tietenkin riippuu mihin kouluun pyrkii ja yleisesti omasta oppimisesta, mutta mä ainakin jouduin lukemaan hyvin paljon. Toisaalta en sitten halunnu ottaa riskiä sen suhteen, ettenkö pääsis sinne minne haluan. Luin keskimäärin 6 päivää viikossa maaliskuun puolesta välistä lähtien. Loppua kohti kiristin kokoajan tahtia. Alkupuolella lukemista saatoin vain olla kirjastossa 4-6h, mutta ainakin itelle oli tärkeintä pitää koko kevään ajan tasanen lukurytmi: oli paljo helpompi vääntäytyä kirjastoon. Sama homma nyt opiskellessakin toimii. Viimeset 1-1.5kk sitten käytännössä olinkin kirjastossa sen 8-10h päivässä seitsemän päivää viikossa pitäen käytännössä tunnin verran koko päivän aikana taukoja. En laskenut yhteensä tunteja, mutta veikkaisin, että heittämällä yli 500.

Tiedän kyllä, että mun opiskelutekniikka on täysin hakusessa. En joutunu ennen pääsykokeita käytännössä opiskelemaan ikinä niin ei ole ollut mitään pohjaa tähän touhuun. Edelleen huomaan, etten todellakaan saa kaikkea irti käyttämästäni ajasta, joka hajottaa todella paljon, koska pitää nähdä enemmän vaivaa. Suosittelisin kaikille muillekkin ainakin jossain määrin opiskelutekniikkaan tutustumista ja jotain muutakin kuin pelkkää kirjojen lukemista. Muistiinpanot toimii itellä, oon vaan välillä tosi laiska tekemään niitä. :)

Poriin olen hakemassa ykkösenä, kakkosena Vaasaan ja kolmantena on Oulu. Eli ei niin vaikeita kun Aalto, mutta eipä mikään kauppiksista helppo ole.

Mitä työmäärään tulee niin tottakai tässä asiassa more is more, jos pystyy tekemään lisätyön tehokkaasti. Olen jo pidemmän aikaa odottanut, että saisin sen tiivistelmä- ja tehtäväkirjan, jonka kautta pystyisin arvioimaan nykyistä osaamistani, ja sitä täytyisikö työmäärä lisätä.

PS. Pystyykö jostain seuraamaan hakijamäärän kehittymistä tälle vuodelle, kun yhteishakukin rullaa koko ajan?
 
Miksi kirjan esimerkissä monopoli tuottaa patukoita 6 kpl hintaan 2e, kun he voisivat tuottaa 9kpl hintaan 1,50e, jälkimmäinen kun toisi enemmän myyntituloja. Ainoa selitys minkä itse olen keksinyt on se, että tuotantokustannukset kasvaisivat myyntituloja enemmän, mutta miksi ihmeessä tätä ei mainita tuon esimerkin yhteydessä jos asia on näin?

monopoly_03.gif


Monopoli voittaa tuottamalla vähemmän.
 
Joo, alan vetämään muistiinpanot koneella. Mulla menee yhden kappaleen läpäisyn ajasta noin puolet kun teen muistiinpanoja samalla paperille :banghead:
 
Ite laitoin Vaasaan ja Ouluun hakupaperit ja tänään alko lukeminen. Ois totta kai pitäny aikasemmin aloittaa, mutta ei oo töitä eikä muutakaan tällä hetkellä, joten täysipainoisesti voi keskittyä lukemiseen.
 
Voi vittu että olen ollut kuupo! Lukee kappaleen läpi ja samalla alleviivaa, sitten tekee muistiinpanot. 100x helpompaa ja nopeampaa mitä käsin rueta vääntämään. Samalla saa noi tiedostot synkattua dropboxin kautta kännyyn, vihdoinkin myös työajankin saa käytettyä hyödyksi.
 
Mites lukemiset sujuu? Laskis ja matikka vielä mulla kesken, jonka jälkeen on kirjat kertaalleen läpi käyty. Sitten muistiinpanoja ja/tai alleviivauksia. Ite pistin Lappeenrantaa ekaks ja sitte Joensuu ja Kuopio. Tärkeintä olis, että pääsis ees johonkin. Onko kukaa muuten hommannu tota Verkkoakatemian nettikurssia ja jos on niin minkälaisia kokemuksia?
 
Mä oon nyt tässä vajaan viikon sisään lukenu tarkkaan ja alleviivannu johtiksen, laskiksen ja markkinoinnin ja tällä hetkellä kansis menossa:) Kyllä huomaa, että kun käyttää vähän enemmän aikaa lukemiseen, niin jää irti paljon enemmän!

Verkkoakatemian verkkokurssista en tiedä, mutta mulla on Ekonomistin verkkokurssi, ja koen sen tosi hyödylliseksi: saa tiivistelmiä ja kalvoja kirjoista, vinkkejä.. Tuolla on myös runsaasti erilaisia tehtäviä. Tietenkään välttämätön ei todellakaan ole sisäänpääsyn kannalta, mutta mulle ainakin toimii, kun saa tehdä erilaisia juttuja!

Kuinka monet teistä käy muuten töissä tms? Itse kun juuri vasta lukiosta valmistun ja kotona vielä asun, otin töistä lomaa pari kk nyt kun vielä taloudellinen tilanne sen sallii. Panostan täysillä koko kevään, koska haluan mahdollisimman nopeasti omilleni, omaan kämppään ja opiskelemaan, jotta vähän parempiakin töitä ois tulevaisuudessa ja nopeammin luvassa. Kyllä ton ajatuksen motivoimana jaksaa! :D
 
Matikkaa lukenut nyt noin 7h kahden paivan aikana ja alkaa jo jonkun verran aukeen toi kakkoskappale.. Derivoinnit yms oli vaan aika pahasti paassyt unohtumaan lukioajoista. Mut kyl taa tast. Pitaa ottaa puheet takas siita et viikko rittas 6p tason hankkimiseen.. Kyl siihen taitaa menna sellanen 3 viikkoa/3h paiva.. Eli noin 60h. Tuntuu vaan et helvetin vaikeit tehtavii ne laittanut tohon kirjaan.. Muuten alkaa jo olee iha hyvat fiilikset kirjoist. Mielenkiintost naha mis omataso on kun ensimmainen harjoituskoe tulee otettuu. Tavote olis ainaki yli 20p nyt ekast harkkakokeest.. Kyl taa tasta! :) Periaattees toivos jo et 12.6 olis lahempana et ei tarvis lukee niin kauan :D ite kuitenkin avasin ekan kerran kirjat tammikuun alus ja siita pikkuhiljaa alottelin lukee. Joka paiva jotakin. Nyt nostanut tahtii ja toukokusut eteenpain sit 7-8h per paiva.
 
Kuinka monet teistä käy muuten töissä tms? Itse kun juuri vasta lukiosta valmistun ja kotona vielä asun, otin töistä lomaa pari kk nyt kun vielä taloudellinen tilanne sen sallii. Panostan täysillä koko kevään, koska haluan mahdollisimman nopeasti omilleni, omaan kämppään ja opiskelemaan, jotta vähän parempiakin töitä ois tulevaisuudessa ja nopeammin luvassa. Kyllä ton ajatuksen motivoimana jaksaa! :D
Ite kanssa tämän kevään abiturientti, ja olen töissä nyt ainakin toukokuulle asti. Töihin tosin ei mene kuin 3-5h päivässä, kun olen lehdenjakajana :D Yötöitä, niin on päivät aikaa lukea. Tuskin sitä jaksaisi päivätöiden/pidempien työpäivien jälkeen yhtä paljon lukea, mutta tollaset kevyet työt menee ja saahan niistäkin vähän taskurahaa.
Heinäkuussa olisi armeijaan lähtö, ja sitä kautta välivuosi, joten ei ole mikään maailmanloppu jos ei ekalla yrityksellä paikka irtoa. Mutta yritys on kuitenkin kova, olisihan se hienoa kun ei heti armeijan jälkeen tarvitsisi aloittaa uutta luku-urakkaa!
Pitäs tässä muuten laittaa vielä yhteishaku menemään, ongelmana on etten vielä ole varma noista hakutoiveista :D Onhan tässä vielä pari päivää aikaa...
 
Onpas porukka ehtinyt jo lukemaan määrällisesti huimia lukemia!

Itselläni tilanne on seuraavankaltainen:
Perjantaina viimeinen ylioppilaskoe, jonka jälkeen sunnuntaina alkoi lukusuunnitelman laatiminen.

Ylppäreiden reaaleihin on lukenut aina vain kerran koko aineiston läpi, historiasta E ja yhteiskuntaoppi lähti E:nä. Tämän perusteella lukusuunnitelmanikin laatiminen oli hieman kyseenalaista, sillä ylppäreihin lukeminen määriteltiin sivumäärän (n. 20 sivua päivässä) mukaan. Nyt määritin valmennuskurssin ohjeiden mukaan ensin "tutustuvani" aineistoon (vaikka kansis) esimerkiksi tietyn kappalemäärän kerrallaan, josta sitten tekisin mindmapin ja tämän jälkeen työstäisin saman asian uudelleen tehokkaasti, lisäisin mindmapiin uudet asiat ja mahdollisesti tekisin myös kolmannen kierroksen samaa asiaa.

Pissasin kuitenkin lukusuunnitelmaa silmääni jo heti ensimmäisenä päivänä, jätettyäni laatimatta mindmapia. Nyt olen lukenut kansista 3/5 (n. 50 sivua/päivä, aikaa en ole ottanut mutta arvioisin lukevani kohtuullisen hitaasti n. 10 sivua/tunti), muita kirjoja ei ole tullut kuin tutkailtua sisällysluettelon ja otsikoiden pohjalta. Suunnitelmissani oli lukea nyt kansis kokonaan, jatkaa seuraavat kirjat ja tämän jälkeen työstää materiaalit yksi kappale ja aineisto kerrallaan laatimalla mindmapit, pp-esitykset tai vastaavat.

Hienoa kuitenkin on, että päätin tulla pakkotoistolle lukemaan kyseistä ketjua, jonka seurauksena päätin laatia lukusuunnitelmani täysin uudestaan lähinnä Ominouksen ohjeiden mukaisesti. Koen tällaisen harjoittelun olevan tehokkainta itselleni. Koen hyvin vaikeaksi vain "selailla" kirja läpi, keskityn usein suoraan lukemiseen ja pyrin sisäistämään kaiken tiedon itseeni jo heti ensimmäisellä lukukerralla, liekö tämä monille kuitenkaan sopivaa.

Onko kokeneilla suosituksia, aloitanko kansiksen luettuani kansiksen työstövaiheen (mindmapit) samantien, vai luenko ensin kaikki kirjat yksitellen ominouksen sanoin "tutustumalla", jonka jälkeen aloitan tämän nk. työstön, vai aloitanko mahdollisesti vain samantien ensimmäisellä lukukerralla laatimaan mindmappeja aiheista?

Haen ensimmäisenä vaihtoehtona Ouluun, sitten Turkuun ja erillisvalinnassa myös Mikkeliin. Oulu, Mikkeli ja Turku kiinnostivat vaihtoehtoina itseäni kansainvälisen liiketoiminnan osalta, koska käsittääkseni opiskelu tapahtuu täysin englanniksi (Turussa vasta ktm).

Osaako joku mahdollisesti kertoa Turun osalta, jossa kansainväliseen liiketoimintaan hakeneet ovat saaneet ainakin kauppatieteet.fi-sivuston materiaalin perusteella kaikki pisteensä haastattelusta, onko tämä tosiaan näin vai olenko tulkinnut tilastoa väärin?

Miten teette harjoitustehtäviä? Päivittäin lukemisen ohessa, vaiko kenties jollain muulla tavalla? Itselläni on pinkka Huippuvalmennuksen materiaalia vieressäni, mutten ole vielä saanut aikaiseksi edes avata pakettia.

Kiitoksia kuitenkin ketjuun kirjoittaneille motivoinnista, tiedän mitä teen huomenna klo 8.00 lähtien!
 
Pakko muuten kysyä yhtä juttua tuosta J&O:n kirjasta.

Eli onko koskaan kokeessa tapahtunut sellaista, että kokeen tekijät sekoittavat käsitteitä ja tutkijoita. Eli esimerkiksi pitäisi neljästä poimia yksi väärä, ja se yksi väärä olisi esim. "Weick ja Maslow popularisoivat 1980-luvun alussa ajatuksen siitä, että menestyvillä yrityksillä on oma ainutlaatuinen toimintatapansa", vaikka oikeasti tuota mieltä olivat Peters ja Waterman. Eli kuinka paljon energiaa kannattaa käyttää tuollaisten ansojen varalta teorioiden ja henkilöiden yhdistämiseen?
 
Pakko muuten kysyä yhtä juttua tuosta J&O:n kirjasta.

Eli onko koskaan kokeessa tapahtunut sellaista, että kokeen tekijät sekoittavat käsitteitä ja tutkijoita.

Eikös tota tapahdu markkinoinnin ja johtamisen osalta joka vuosi. Listaa ne markkinoinnin ja johtamisen kirjan tyypit jä niitä yhdistävät teoriat/sanomat.
 
On siella silti muutama kysymys ihan kirjastakin. Ja 2010 vuoden koe oli koknaan kirja pohjainen. Onko niin etta tan vuoden kansantaloustieteen koe on aineistopohjainen?
 
Back
Ylös Bottom