Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Oujee, ensimmäisen kerran sain kirjat kahlattua läpi ja tunnelmat ovat kyllä selvästi luottavammat kuin viime vuonna. Laskentatoimesta ja rahoituksesta sekä varsinkin taloustieteen kirjasta jäi mieleen nyt muutakin kuin kansi. Matikkakin ahkeran harjoittelun jälkeen tuntui lopulta varsin ymmärrettävältä. Vieläkin itsellä välillä ongelmia asiaan paneutumisen suhteen eli ajatukset harhailevat ihan jossain muualla ja lukeminen muistuttaa enemmän Aku Ankan selailua. Mitään häiriötekijöitä ei ympärillä käytännössä ole. Nyt pari päivää huilia kirjoista ja viikonlopun jälkeen toista kierrosta käyntiin :)

Kuinka moni taalla meinaa menna jollekkin valmennus kurssille?
Vahvasti ainakin harkinnut menemistä, koska olen kuullut pelkästään positiivista palautetta.
Joko Pioneer ehdit myymään tiivistelmät ja muut materiaalit?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaaha, alkaa pääsykokeet taas lähestyyn ja voishan tänne vähän rustailla omia kokemuksia muille vertailuksi.

Elikkäs paikka on vielä jäänyt saamatta, vaikka viime vuonna ihan "hyville" pisteille jo päästiinkin. Eli kokonaissaldoks tuli sitten 21,5p. Pari kertaa on jo haettu ja nyt alkaa vasta ymmärtämään, kuinka iso urakka toi lukeminen oikeesti on. Nimimerkillä nyt kirjat kahteen kertaan luettu, yliviivaukset tehty ja johtamisesta ja kansiksesta tiivistelmät painettu. Jos seuraavaks kirjottais markkinoinnista (onnistuu kyllä toi kirja aiheuttaan uskomatonta hiusten repimis-efektiä) ja laskiksesta tiivistelmät.

Haastavimmaks tällä hetkellä koen ton matikan kirjan... Eli lukion matikasta on mukavasti kerenny muutama vuosi kulumaan ja eipäs noita juttuja oo paljoo missään tarvinnu, joten muisti kato on ollu aika paha. Kohta aletaan pänttäämään niitä, jos siitä vaikka tulis jotain. Apuakin voi olla pakko jostain hakea, kun sisällöltään tosiaan vaikutaa aika suppealta ja helppoja pisteitä siis mahdollisesti.

Laskiksen kirja on samantyyppinen, kun viime vuoden kirja. Siitä tulikin viime vuonna kait 8 pistettä ja nään sen helpoimpana kirjana noista. Samoin kansis on lopun kaiken aika helppoo sen teoreettisuuden vuoksi. Kysymysten asettelu on selkeempää noissa kahessa. Toivottavasti sen aineisto menee paremmin, kun johtamisen viime vuonna (ei sujunu ollenkaan...).

Valmennuskeskuksen kurssille taidan mennä tossa keväämmällä vielä. Saa kuitenkin vähän erilaisen touchin vielä, kun tulee luento tyyppistäkin opetusta.

Noh näillä mennään ja koitan muistaa vaikka vielä jossain vaiheessa rustailla lisää omasta edistyksestä! :)

Tsemppiä lukemiseen!! :rock::rock:
 
Itella sama homma. Toi matikka ehk eniten tuottaa vaikeuksii. Pitkasta matikasta C 2v sitten, mutta tuntuu etta kaikki unohtnut. PLus se kirja on huono. Toinen mika on aika puuduttavalta tuntunut on toi johtamisen kirja.. Markkinoinnin kirja taas tuntu mun mielesta ainakin helpolta ja tosi lyhytkn se viela on :o Laskista pitaa opetella hyvin kun sielta olis varmoi pisteit sit tulos. Ite oon vasta 1 kerran lukenut kirjat paitsi kansiksen 2x. Ja oon valmennuskeskuksen ''koti 2012'' kurssilla koska atm oon jenkeis niin ei paasis paikanpaalle luennoille :). Mut joo tsemppii lukemiseen, aika paljon on opeteltavaa mut onhan tas aikaa viel vaik kuin paljon.
 
Tervehdys, itse olen hakemassa ensimmäistä kertaa kauppikseen (tämän kevään yo).

Kerran olen kirjat lukenu läpi ja hankalimpana koin kansiksen ja matikan. Mun osalta ikävään saumaan tuli tuo matikka takas, lukiossa lyhyt matikka. Tunnen kyllä muuten olevani ihan hyvä lukujen kanssa, laskis tuntui ensilukemalta avautuvan hyvin mutta kvantitatiivisten analyysien kanssa tulee ongelmia. Täytyy toivoa että matikan takasintulo laskisi tai pitäis edes pisterajat samoissa (?). Mietin myös että kannattaisikohan suosiolla jättää kokonaan opiskelematta matikkaosuus ja panostaa sama energia muihin neljään kirjaan?

Lukutyyli minulla on ehkä myös vähän hakusessa. Ensi kertaa tämä pääsykoe urakka meneillään enkä oikein tiedä miten kaikkea tietoa lähtisi päähän työntämään. Yhtä kirjaa aina päivässä? Yhden kirjan opettelu viikossa, kahdessa, sitten seuraavaan ja samaa toistoa? Yksilöllisiähän nämä tekniikat ovat mutta tuntuu hankalalta löytää se oma tyyli. Toisekseen haluaisin nyt keväällä suorittaa homman kunnolla kotiin ja varmistua opiskelupaikasta eli olen kyllä valmis pistämään itseni täysillä likoon. Meneillä olevat kirjoitukset tietenkin verottavat oman aikansa mutta päivät minulla on täysin tyhjiä joten sitä aikaa kyllä riittää!

Itse olen kuitenkin realisti ja pitäisi myös saada taktikoitua sopiva järjestys hakupaikoille. Helsingin olen kyllä varmaan jättämässä kokonaan pois. En koe että minulla on Aaltoon mahdollisuuksia ja käytän hakujärjestyksen antamat lisäpisteet mieluummin johonkin muuhun paikkaan. En myöskään tunne erityistä vetoa tuonne Helsingin kauppikseen, vaikka opetus onkin varmasti Suomen huppua. Itse sain parhaat vaikutelmat pienempien paikkakuntien kauppatieteellisistä, Lappeenrannasta ja Oulusta kun lukiossamme kävi lähes jokaisesta Suomen kauppiksesta opiskelijoita esitelmöimässä.

Ei muuta kuin tsemppiä kanssahakijoile!
 
Itse hain 2008 ja pääsin ekalla sisään, tosin ei tosiaan mitään Helsingin tasoa. Luin kaikki kirjat kahteen kertaan ja pelkällä pääsykokeella sisään. Tein täyttä työviikkoa tuolloin, joten en jaksanut enempää päivässä lukea kuin tunnin verran jos välillä sitäkään. Mielestäni kannattaa lukea kirja kerrallaan, kuten myös itse tein. Sitten lopuksi kertailee viikon pari asioita.

Mielestäni siihen matikkaan kannattaa panostaa edes jonkin verran. Muistaakseni ainakin tuolloin oli todella helppoja todennäköisyyslaskuja tai vastaavia. Vähän kun osaa veikkaus tai noppa tms. todennäköisyyksiä laskea niin pitäisi jo selvitä noista. Kansis on myös perustasolla todella helppoa, kun tietyn logiikan siihen sisäistää. Jos aineisto-osio on kansiksesta, tällöin saattaa riittää, että laskee pari lukua yhteen. Laskiksessa myös tietty logiikkansa, mikä osittain sivuaa kansista. Toki jos ei ollenkaan ole matemaattinen, silloin toki nuo tuottavat vaikeuksia. Ehkä kauppis ei silloin ole oikea paikka muutenkaan. Nuo laadulliset johtaminen/markkinointi sitten enemmän sitä teorioiden/nimien ulkoaopettelemista. Tosin on niissäkin jotain selviäkin kysymyksiä/vastauksia.
 
Tervehdys, itse olen hakemassa ensimmäistä kertaa kauppikseen (tämän kevään yo).

Kerran olen kirjat lukenu läpi ja hankalimpana koin kansiksen ja matikan. Mun osalta ikävään saumaan tuli tuo matikka takas, lukiossa lyhyt matikka. Tunnen kyllä muuten olevani ihan hyvä lukujen kanssa, laskis tuntui ensilukemalta avautuvan hyvin mutta kvantitatiivisten analyysien kanssa tulee ongelmia. Täytyy toivoa että matikan takasintulo laskisi tai pitäis edes pisterajat samoissa (?). Mietin myös että kannattaisikohan suosiolla jättää kokonaan opiskelematta matikkaosuus ja panostaa sama energia muihin neljään kirjaan?

Lukutyyli minulla on ehkä myös vähän hakusessa. Ensi kertaa tämä pääsykoe urakka meneillään enkä oikein tiedä miten kaikkea tietoa lähtisi päähän työntämään. Yhtä kirjaa aina päivässä? Yhden kirjan opettelu viikossa, kahdessa, sitten seuraavaan ja samaa toistoa? Yksilöllisiähän nämä tekniikat ovat mutta tuntuu hankalalta löytää se oma tyyli. Toisekseen haluaisin nyt keväällä suorittaa homman kunnolla kotiin ja varmistua opiskelupaikasta eli olen kyllä valmis pistämään itseni täysillä likoon. Meneillä olevat kirjoitukset tietenkin verottavat oman aikansa mutta päivät minulla on täysin tyhjiä joten sitä aikaa kyllä riittää!

Itse olen kuitenkin realisti ja pitäisi myös saada taktikoitua sopiva järjestys hakupaikoille. Helsingin olen kyllä varmaan jättämässä kokonaan pois. En koe että minulla on Aaltoon mahdollisuuksia ja käytän hakujärjestyksen antamat lisäpisteet mieluummin johonkin muuhun paikkaan. En myöskään tunne erityistä vetoa tuonne Helsingin kauppikseen, vaikka opetus onkin varmasti Suomen huppua. Itse sain parhaat vaikutelmat pienempien paikkakuntien kauppatieteellisistä, Lappeenrannasta ja Oulusta kun lukiossamme kävi lähes jokaisesta Suomen kauppiksesta opiskelijoita esitelmöimässä.

Ei muuta kuin tsemppiä kanssahakijoile!

Morjensta yksi viime vuonna sisään itsensä kauppakorkeaan kovalla työllä lukenut ilmottautuu! Suosittelen mikäli rahaa sattuu löytymään menemään valmennuskurssille, itselle oli aivan suunnatonta apua valmennuskurssista millä olin. Kurssi motivoi hyvin ja välikokeilla opin vastaamistekniikan itse pääsykoetta varten, myös pienet asiat kirjoista avautuivat hyvin. Lukemis- sekä opiskelutekniikkaa myös opin hyvin kurssilla. Joten suosittelen jotain valmennuskurssia mikäli tuntuu, ettei lukemisesta tunnu tulevan mitään.

Itse kehnona lukijana kuitenkin pääsykoekirjat luin muistaakseni 7-8 kertaa lävitse ja sain 0,5 pisteellä ylitettyä pisterajan Ouluun. Oulussa on ollutkin viime vuosina käsittääkseni matalimmat pisterajat Suomen kauppakorkeakouluista. Opetus täällä mielestäni omassa pääaineessani (Kansantaloustiede) on ollut erittäin hyvää. Mutta sitten joissain pääaineissa kuten esim. Rahoituksessa on muutama hieman "gonahtaneempi" luennoitsija ja opetuksen laatu ei ole ollut niin laadukasta, mitä nyt siis olen koulukavereiltani, jotka opiskelevat kyseisiä pääaineita, kuullut. Tyytyväinen olen kuitenkin pääasiassa ollut tähän Oulun kauppakorkeaan, vaikka tämän pitäisi olla Suomen "huonoin" pisterajojen perusteella. Itselle henkilökohtaisesti on ihan sama mistä valmistuu (Helsingin kauppakorkeaa voi pitää ehkä poikkeuksena), koska kaikista kuitenkin tulee lopulta ekonomeja.

Valmennuskurssilla olin, kuten jo mainitsin, viime keväällä. Kurssilla painotettiin, että noin 4-5 kertaa tulisi jokainen kirja lukea, jotta sisään pääsisi kauppakorkeaan. Jokainen kirja kannattaa lukea, sillä koskaan ei voi tietää mistä kirjasta tulee ne helpoimmat tai vaikemmat kysymykset pääsykokeeseen. Itselle oli viime keväällä laskentatoimen kirja yhtä hepreaa ja meinasinkin aluksi, että en panosta kyseiseen kirjaan. Pääsykokeessa 2011 sitten laskentatoimen kysymykset olivatkin ne helpoimmat ja onneksi olin lukenut ja opiskellut jokaista kirjaa (sitä laskentatoimenkin) kunnolla, niin sain kyseisestä laskentatoimen osuudesta pääsykokeessa täydet 10 pistettä.

Opiskelutekniikasta on paha sanoa, sillä oppimistyylit ovat erinlaisia eri ihmisillä. Itsellä ainakin jäi hyvin päähän asiat kun alleviivasin kirjoista tärkeimpiä pointteja, tein käsin muistiinpanoja ja tein valmennuskurssiltani saatavia harjoituskysymyksiä aina testatakseni mikä aihe vaati panostusta jne. Viime vuotisessa markkinoinnin kirjassa oli paljon muistilistoja, näiden muistamiseksi kehitin itselleni muistisääntöjä esim. saatoin ottaa jokaisesta sanasta ensimmäisen kirjaimen ja kehittää siitä jonkun järjettömän ja tyhmän sanan joka varmasti pysyi muistissa :D.

Muistan itse viime keväällä hajoilin moneen otteeseen kirjoihin ja välillä mietin, etten tule koskaan pääsemään sisään, mutta jaksoin vain jatkaa ja jatkaa lukemista vaikka vaikealta tuntuikin välillä. Tunnelin päässä näkyi lopulta se kuuluisa valo ja nyt sitä ollaankin opiskelemassa kauppatieteitä. Toivotan jokaiselle jaksamisia ja onnea luku-urakkaan! Ehkä näen jonkun teistä sitten ensi syksyllä täällä Oulussa :)
 
Ja minä kun luulin, että kaksikin kertaa riittäisi... Kiirettä pitää :)

Kyllä joillakin ihmisillä kaksi kertaa riitti sisäänpääsemiseen :) itse vaan satuin ottamaan varman päälle, että pääsen sisään eikä kyllä työttömänäkää jaksanu pelkästää istua pitkät päivät koneella.

Tosiaan vielä senkin sanon, ettei ole vielä tosiaan liian myöhäistä alottaa. Itse aloitin näihin aikoihin viime vuonna lukemisen kunnolla, mutta monella koulukaverillani oli ylioppilaskirjoitukset ja muuta häslinkiä, joten pääsivat vasta huhtikuun puolella kunnolla lukemaan. Silti pääsivät hyvillä pisteillä sisään kauppakorkeaan.
 
LEEMC rivillä valmistuin lukiosta viime keväänä ja näyttää 23 pistettä tippuvan tuolla rivillä. Toisinsanoen, jos sinne Tampereelle haluan,
niin puhtaasti koevalintojen kautta siis mentävä viime vuoden pisterajojen perusteella.

Kuinkakohan realistista on olettaa sitä n. 30 pistettä siitä valintakokeesta? Tietenkin riippuu lukemisesta, mutta etenkin tuo LYHEN matikan M pelottaa vähän.
Toisaalta pakko sanoa, että ko. tulos oli pettymys jo lukiossa ja uskon pystyväni parempaankin.

Sitten pitäisi tietenkin vielä saada vakuutettua itsensä siitä, että oikeasti haluaa sinne, kun on vähän hukassa tän yliopistotarjonnan kanssa nytten :D
 
Kiitosta Lucky Sevenille ja Kerrostalolle vinkeistä!

Joo olen valmennuskurssille ajatellut mennä. Hankalaa valita vaan että minkä firman kurssille kun tarjontaa on suunnaton määrä, hintahaitarikin vaikuttaa olevan aika laaja. Asun pk-seudulla joten täällä on kyllä lähes jokainen valmennusyritys edustettuna. Täytyy yrittää löytää myös se oikea luku- ja opiskelutyyli. Opeteltavaa näissä kauppiksen kirjoissa on sen verran laajasti. Jossain vaiheessa täytyy myös alkaa omatoimisesti väsäämään muistiinpanoja.
 
Ihan järkyttäviä määriä näyttää jotkut lukevan kokeeseen. Kirjat moneen kertaan läpi :O Ite ajattelin vetää kirjat kerran ajatuksen kanssa läpi + tehdä alleviivaukset ja muistiinpanot jotka sitten päntätään kunnolla. Tämän jälkeen tehdä noista edellisvuosien pääsykokeita hieman.

Onko nuo kaikki viisi kirjaa lukuunottamatta laskentatoimea ja rahoitusta tuollaisia "peruskirjoja" joissa tulee oleellisin asia heti otsikon jälkeen muutamassa luvussa?:D Tässä nytten johtaminen ja organisaatiot työn alla. Otsikoiden jälkeen muutamassa lauseessa "tiivistettynä" oleellisin asia ja loput liippaa perästä :rolleyes:

e. Mihinkä kaupunkeihin on helpointa päästä sisään?
 
Kun hakijoita on se 17 000, voi olettaa, ettei koe ole mitenkään kovin helppo. Ei pidä suhtautua kuten lukion bilsan kokeeseen tai edes kuten yo-kirjoituksiin. Ehkä hakisin Itä-Suomen yliopistoon jos yrittäisin varmistaa opiskelupaikan. www.kauppatieteet.fi kertoo pisterajat (alinkin on työn takana)
 
Joo, en siis sitä oletakkaan että helppoa olis. Tulee vaan mieleen kun jotkut kahlaa koko kirjan läpi sen 6 kertaa niin se 6 kertaa luetaan se kirja vain "läpi". Itellä ainakin toimii paremmin just nuo muistiinpanojen pänttäämiset.

Miten muilla on lukeminen edistynyt?

e. Kyllähän noi kirjat lukee toiseen kertaan aika nopeesti läpi kun ei tarvi just samalla tehdä alleviivauksia + muistiinpanoja.
 
Ite ajattelin joku 3-5 kertaa kirjat lukasta. Kerran oon jo vetässy ne silleen kevyemmin läpi. Toisella kieroksella sitten kunnolla ajatuksella ja alleviivaten. Ajattelin tehdä kanssa paljon tehtäviä vanhoja pääsykokeita yms. Olen menossa
valmennuskurssille, ja ajattelin hakea Vaasan ensisijaisena loppujärjestystä en ole viellä päättänyt.
 
Ihan järkyttäviä määriä näyttää jotkut lukevan kokeeseen. Kirjat moneen kertaan läpi :O Ite ajattelin vetää kirjat kerran ajatuksen kanssa läpi + tehdä alleviivaukset ja muistiinpanot jotka sitten päntätään kunnolla. Tämän jälkeen tehdä noista edellisvuosien pääsykokeita hieman.

Onko nuo kaikki viisi kirjaa lukuunottamatta laskentatoimea ja rahoitusta tuollaisia "peruskirjoja" joissa tulee oleellisin asia heti otsikon jälkeen muutamassa luvussa?:D Tässä nytten johtaminen ja organisaatiot työn alla. Otsikoiden jälkeen muutamassa lauseessa "tiivistettynä" oleellisin asia ja loput liippaa perästä :rolleyes:

Kattomalla vanhoja pääsykokeita selviää, että juurikin markkinoinnista ja j&o:sta kysytään kaikista epäoleellisimpia nippelitietoja, ei ole siis sellaista kuin "oleellinen asia" näiden kirjojen suhteen. Laskentatoimesta ja kansiksesta taas vaikeimpia asioita, joita suurin osa ei jaksa harjotella kunnolla. Näin karkeasti yleistäen.

Kolme kertaa kun tuli haettua niin en tiedä onko muilla mutta ite huomasin joka kerralla 3-4 lukukerran jälkeen miten niistä kirjoista sai aivan erilaisen otteen kun parin kerran luvuilla. Alko muistaa kirjat sana sanalta ulkoa ja melkein sivunumeron tarkkuudella. Rohkasen kaikkia lukemaan ainakin sen 5 kertaa, tein pientä galluppia sisään päästessä ja kyllä se >5 kertaa oli aika yleinen vastaus. Siihen vielä päälle muistiinpanoja, harjoitustehtäviä ym. Toki noita parin kerran tyyppejäkin on, mutta erittäin harvassa ja niistäkin suurin osa valehtelee kun tuntuu toi itsensä likoon laittaminen olevan nykyään niin epämuodikasta.

Jos tietää olevansa perso auringolle ni kantsii tehä lukusuunnitelmasta aika takapainotteinen, jollon pistätte nyt kaiken peliin niin voi vähä himmailla ennen koetta jos rahkeet riittää :) Valmennuskurssilla kyllä huomas miten se aurinko vaikuttaa ihmisiin ja motivaatioon ihan hulluna, veikkei olis koskaan auringosta erityisesti pitäny ni just sillon se tuntuu iha vastustamattomalle..
 
Jos tietää olevansa perso auringolle ni kantsii tehä lukusuunnitelmasta aika takapainotteinen, jollon pistätte nyt kaiken peliin niin voi vähä himmailla ennen koetta jos rahkeet riittää :) Valmennuskurssilla kyllä huomas miten se aurinko vaikuttaa ihmisiin ja motivaatioon ihan hulluna, veikkei olis koskaan auringosta erityisesti pitäny ni just sillon se tuntuu iha vastustamattomalle..

Viimeiset viikot on niitä tärkeimpiä koko lukemisen kannalta, valmennuskurssilla vetäjä ruoski meidät viimeisen viikon parin aikana lukemaan koko päivän ja unohtamaan muun elämän. Mutta toisaalta sanoi sitten, että muutama päivä ennen pääsykoetta tulisi pyhittää täysin levolle ja tehdä jotain mukavia asioita ja unohtaa koko lukeminen, että riittää energiaa itse pääsykokeeseen. Näin siis tämmöisen pienen vinkin annan :). Pakko sanoa, että viimeinen viikko minkä luin hulluna (aamusta iltaan luin ja sitten suoraan nukkumaan) oli kieltämättä raskasta ja vittumaista, kun ensimmäiset kesän helteet sattuivat juuri kyseiselle viikolla ja kaverit kyselivät rannalle ja terassille, mutta pidin kurissa ja kirjojen ääressä itseni, enkä heittänyt koko pitkää lukemisprosessia hukkaan. Muistakaa, että lopussa se kiitos seisoo ja kyllä tuo yksi kuuma kesäinen viikko "poissa elämästä" ei vedä vertoja paikalle kauppakorkeakoulussa!

Kattomalla vanhoja pääsykokeita selviää, että juurikin markkinoinnista ja j&o:sta kysytään kaikista epäoleellisimpia nippelitietoja, ei ole siis sellaista kuin "oleellinen asia" näiden kirjojen suhteen. Laskentatoimesta ja kansiksesta taas vaikeimpia asioita, joita suurin osa ei jaksa harjotella kunnolla. Näin karkeasti yleistäen.
Tuo markkinointi ja johtaminen&organisointi on kyllä pääsykokeissa aina "kompakysymyksiä" tai juurikin mainitsemasiasi nippelitietokysymyksiä, joihin moni tahtoo langeta. Markkinoinnistahan oli yhtenä vuotena ollut aineisto-osuus, jossa oli jotain veneisiin liittyvää (muistaakseni?), eikä itsessään liittynyt mitenkään sen vuoden markkinoinnin kirjaan. Laskentatoimesta aika varma tärppi on ollut diskonttaaminen (ainakin siinä vanhassa laskiksen kirjassa mikä oli viime vuonna ja aiemmin).
 
Missas vaiheessa porukan lukemiset on? Itse olen lukenut melkein 3x (markkinointi ja laskis 2x, laskis kylla jo aloitettu 3x) jo kaikki kirjat paitsi matikkaa en ole viela aloittanut.. mietin etta viikoss saan sen varmaan opittua niin hyvin etta saan noin 6p siita osiosta. Itse olen lukenut tosi rauhallista tahtia, n2-3h per paiva tammikuun alusta lahtien. Taa ei oo yhta tehokas taktiikka kuin se etta alottais myohemmin ja lukis isommal volyymil. Itel ei oo vaa aikaa lukee enempaa ennen toukokuuta. Silloin lahtee viimen rutistus ja yritan pakottaa itseni lukeen sen 6h/paiva. Tavote lukee 6x kirjat ja oppia matikka hyvin. Onkos porukka miten noilla valmennuskursseil? Osahan on jo alkanut.
Ja miksi ajattelen etta on tehokkaampi lukee yhes ryppaas noi? NO siksi etta tuntuu etta jos lukee liian hitaasti meinaa unohtaa asioita ennenkuin lukee ne uudestaan.. :D Eli ei sillee kertaannu asiat niin hyvin. Omat inhokki kirjani on laskentatoimi ja matikan kirja. (vahan oon vilkuillu sita) Laskis on jotenkin epaselvasti ja puudutavasti kirjotettu. Vaikee jaksaa keskittyy. Plus arvontuotto mallit ja lisaarvomalli on aika epaselva. Johtaminenkin jokseenkin puuduttavaa mutta se menee viela. Ekalla kerralla oli kylla vitun vaikee keskittyy siihen tekstiin.. Jalkibyrokratiat yms :urjo:
Mutta kyl taa tasta ja toivottavasti aalto kutsuu etta paasee jatkaa siel opintoi. Jenkit on jo nahty :rolleyes: Muuten joutuu taalla paattaa opinnot.
 
matikkaa en ole viela aloittanut.. mietin etta viikoss saan sen varmaan opittua niin hyvin etta saan noin 6p siita osiosta.

Ois ihan mielenkiintosta tietää vähä tilastoja, että kuinka suuri osa hakijoista on päässyt sisään jotka ovat osanneet juurikin matikan. Ilmeisesti kaikkiin muihin kouluihin on käytännössä mahdollista päästä ilman matikkaa paitsi hesaan, niin tästä syystä osa jättää sen myös lukematta. Eli jos osaat matikaan vaikka 6p arvoisesti, nii ite näen että niillä on aika kova etulyönti asema, koska osa on jo heti kättelyssä antanut periksi ne max 8-10p.
 
Missas vaiheessa porukan lukemiset on? Itse olen lukenut melkein 3x (markkinointi ja laskis 2x, laskis kylla jo aloitettu 3x) jo kaikki kirjat paitsi matikkaa en ole viela aloittanut.. mietin etta viikoss saan sen varmaan opittua niin hyvin etta saan noin 6p siita osiosta. Itse olen lukenut tosi rauhallista tahtia, n2-3h per paiva tammikuun alusta lahtien. Taa ei oo yhta tehokas taktiikka kuin se etta alottais myohemmin ja lukis isommal volyymil. Itel ei oo vaa aikaa lukee enempaa ennen toukokuuta. Silloin lahtee viimen rutistus ja yritan pakottaa itseni lukeen sen 6h/paiva. Tavote lukee 6x kirjat ja oppia matikka hyvin. Onkos porukka miten noilla valmennuskursseil? Osahan on jo alkanut.
Ja miksi ajattelen etta on tehokkaampi lukee yhes ryppaas noi? NO siksi etta tuntuu etta jos lukee liian hitaasti meinaa unohtaa asioita ennenkuin lukee ne uudestaan.. :D Eli ei sillee kertaannu asiat niin hyvin. Omat inhokki kirjani on laskentatoimi ja matikan kirja. (vahan oon vilkuillu sita) Laskis on jotenkin epaselvasti ja puudutavasti kirjotettu. Vaikee jaksaa keskittyy. Plus arvontuotto mallit ja lisaarvomalli on aika epaselva. Johtaminenkin jokseenkin puuduttavaa mutta se menee viela. Ekalla kerralla oli kylla vitun vaikee keskittyy siihen tekstiin.. Jalkibyrokratiat yms :urjo:
Mutta kyl taa tasta ja toivottavasti aalto kutsuu etta paasee jatkaa siel opintoi. Jenkit on jo nahty :rolleyes: Muuten joutuu taalla paattaa opinnot.

Ihan sama monta kertaa luet kirjat läpi, jos tekniikka ei ole oikea. Ohjeet: Luet kappaleen ja sen jälkeen käyt sen sisällön läpi mielessä. Alleviivaat tärkeät kohdat ja opettelet ulkoa. Listat menee mieleen niin että luet ne läpi kerran ja sen jälkeen peität listan ja luettelet ne ääneen. Lukemalla ei jää mitään päähän. Ulkoa opettelut kannattaa jättää vikalle kuukaudelle. Turha tankata listoja vielä tässä vaiheessa, koska ne kuitenkin ehtii unohtua.
 
Back
Ylös Bottom