Tervehdys, itse olen hakemassa ensimmäistä kertaa kauppikseen (tämän kevään yo).
Kerran olen kirjat lukenu läpi ja hankalimpana koin kansiksen ja matikan. Mun osalta ikävään saumaan tuli tuo matikka takas, lukiossa lyhyt matikka. Tunnen kyllä muuten olevani ihan hyvä lukujen kanssa, laskis tuntui ensilukemalta avautuvan hyvin mutta kvantitatiivisten analyysien kanssa tulee ongelmia. Täytyy toivoa että matikan takasintulo laskisi tai pitäis edes pisterajat samoissa (?). Mietin myös että kannattaisikohan suosiolla jättää kokonaan opiskelematta matikkaosuus ja panostaa sama energia muihin neljään kirjaan?
Lukutyyli minulla on ehkä myös vähän hakusessa. Ensi kertaa tämä pääsykoe urakka meneillään enkä oikein tiedä miten kaikkea tietoa lähtisi päähän työntämään. Yhtä kirjaa aina päivässä? Yhden kirjan opettelu viikossa, kahdessa, sitten seuraavaan ja samaa toistoa? Yksilöllisiähän nämä tekniikat ovat mutta tuntuu hankalalta löytää se oma tyyli. Toisekseen haluaisin nyt keväällä suorittaa homman kunnolla kotiin ja varmistua opiskelupaikasta eli olen kyllä valmis pistämään itseni täysillä likoon. Meneillä olevat kirjoitukset tietenkin verottavat oman aikansa mutta päivät minulla on täysin tyhjiä joten sitä aikaa kyllä riittää!
Itse olen kuitenkin realisti ja pitäisi myös saada taktikoitua sopiva järjestys hakupaikoille. Helsingin olen kyllä varmaan jättämässä kokonaan pois. En koe että minulla on Aaltoon mahdollisuuksia ja käytän hakujärjestyksen antamat lisäpisteet mieluummin johonkin muuhun paikkaan. En myöskään tunne erityistä vetoa tuonne Helsingin kauppikseen, vaikka opetus onkin varmasti Suomen huppua. Itse sain parhaat vaikutelmat pienempien paikkakuntien kauppatieteellisistä, Lappeenrannasta ja Oulusta kun lukiossamme kävi lähes jokaisesta Suomen kauppiksesta opiskelijoita esitelmöimässä.
Ei muuta kuin tsemppiä kanssahakijoile!
Morjensta yksi viime vuonna sisään itsensä kauppakorkeaan kovalla työllä lukenut ilmottautuu! Suosittelen mikäli rahaa sattuu löytymään menemään valmennuskurssille, itselle oli aivan suunnatonta apua valmennuskurssista millä olin. Kurssi motivoi hyvin ja välikokeilla opin vastaamistekniikan itse pääsykoetta varten, myös pienet asiat kirjoista avautuivat hyvin. Lukemis- sekä opiskelutekniikkaa myös opin hyvin kurssilla. Joten suosittelen jotain valmennuskurssia mikäli tuntuu, ettei lukemisesta tunnu tulevan mitään.
Itse kehnona lukijana kuitenkin pääsykoekirjat luin muistaakseni 7-8 kertaa lävitse ja sain 0,5 pisteellä ylitettyä pisterajan Ouluun. Oulussa on ollutkin viime vuosina käsittääkseni matalimmat pisterajat Suomen kauppakorkeakouluista. Opetus täällä mielestäni omassa pääaineessani (Kansantaloustiede) on ollut erittäin hyvää. Mutta sitten joissain pääaineissa kuten esim. Rahoituksessa on muutama hieman "gonahtaneempi" luennoitsija ja opetuksen laatu ei ole ollut niin laadukasta, mitä nyt siis olen koulukavereiltani, jotka opiskelevat kyseisiä pääaineita, kuullut. Tyytyväinen olen kuitenkin pääasiassa ollut tähän Oulun kauppakorkeaan, vaikka tämän pitäisi olla Suomen "huonoin" pisterajojen perusteella. Itselle henkilökohtaisesti on ihan sama mistä valmistuu (Helsingin kauppakorkeaa voi pitää ehkä poikkeuksena), koska kaikista kuitenkin tulee lopulta ekonomeja.
Valmennuskurssilla olin, kuten jo mainitsin, viime keväällä. Kurssilla painotettiin, että noin 4-5 kertaa tulisi jokainen kirja lukea, jotta sisään pääsisi kauppakorkeaan. Jokainen kirja kannattaa lukea, sillä koskaan ei voi tietää mistä kirjasta tulee ne helpoimmat tai vaikemmat kysymykset pääsykokeeseen. Itselle oli viime keväällä laskentatoimen kirja yhtä hepreaa ja meinasinkin aluksi, että en panosta kyseiseen kirjaan. Pääsykokeessa 2011 sitten laskentatoimen kysymykset olivatkin ne helpoimmat ja onneksi olin lukenut ja opiskellut jokaista kirjaa (sitä laskentatoimenkin) kunnolla, niin sain kyseisestä laskentatoimen osuudesta pääsykokeessa täydet 10 pistettä.
Opiskelutekniikasta on paha sanoa, sillä oppimistyylit ovat erinlaisia eri ihmisillä. Itsellä ainakin jäi hyvin päähän asiat kun alleviivasin kirjoista tärkeimpiä pointteja, tein käsin muistiinpanoja ja tein valmennuskurssiltani saatavia harjoituskysymyksiä aina testatakseni mikä aihe vaati panostusta jne. Viime vuotisessa markkinoinnin kirjassa oli paljon muistilistoja, näiden muistamiseksi kehitin itselleni muistisääntöjä esim. saatoin ottaa jokaisesta sanasta ensimmäisen kirjaimen ja kehittää siitä jonkun järjettömän ja tyhmän sanan joka varmasti pysyi muistissa :D.
Muistan itse viime keväällä hajoilin moneen otteeseen kirjoihin ja välillä mietin, etten tule koskaan pääsemään sisään, mutta jaksoin vain jatkaa ja jatkaa lukemista vaikka vaikealta tuntuikin välillä. Tunnelin päässä näkyi lopulta se kuuluisa valo ja nyt sitä ollaankin opiskelemassa kauppatieteitä. Toivotan jokaiselle jaksamisia ja onnea luku-urakkaan! Ehkä näen jonkun teistä sitten ensi syksyllä täällä Oulussa