Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Onko se muka niin, että myös koepistekiintiön kautta tulevat saavat ensisijaisuuspisteet? Valmennuskeskuksen videoinfossa sanotaan ainakin näin.

https://video.adalia.fi/view/4965 n. 3.08 kohdalla

Oon ainakin luullut, että ensisijaisuuspisteet saa vaan yhteyspistekiintiössä.

Mitä veikkaatte pisterajoista tänä vuonna. Matikan takastulon luulis alentavan viime vuoden korkeita pisterajoja, mutta ainakin täällä turussa hakijamäärät tänä vuonna oli samat kuin viimevuonna.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro vaan! Rekisteröidyin tänne iteki sit myös. Jospa auttas pitämään motivaatiota yllä :D

Kuukausi sitten aloin ite lukemaan näihin pääsykokeisiin ja oon lukenu semmoset 5-6h päivässä joka päivä, että aika paljon on jo tullut luettua... Suunnitelma ois yhteensä sellaset 500h+ panostaa, ettei ainakaan siitä pitäs kovin pahasti jäädä kiinni. Aaltoon koitan ensisijasesti hakea, mutta en ois pettyny vaikka "joutuisinkin" muualle. Luku-urakka sujunu suhteellisen hyvin ja tuntuu, että oon ymmärtänykin asioita. Onneks tässä on vielä paljon aikaa lukee eikä mikään paniikkimode vielä päällä. Vähän omia ajatuksia näistä kirjoista:

Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa
Ei kokonaisuutena tunnu kovinkaan haastavalta. Termien ja käsitteiden osaaminen/muistaminen varmaankin vaikeinta.

Laskentatoimi ja rahoitus
Tänään vasta alotin tätä lukemaan ja tuntuu siltä, että joku ois kaatanu sangollisen jääkylmää vettä niskaan. Ei tuu olee helppoo tän kaa...

StratMark II: Strategisen markkinoinnin teho ja tulokset
Tuntus olevan tuskattomin kaikista kirjoista... Tiedä sitten millasii kysymyksii ne tästä keksii.

Taloustieteen oppikirja
Ite koin tän aika loogiseks ja suhteellisen helppolukuseks. Omalta osalta ehkä mieluisin kirjoista.

Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä
Pakko sanoo, että kirja on kyllä täys paska! Mitä nyt noita aikasempii kokeita katellu nii tulee olee ittelleni tosi helppo tai erittäin vaikea osio itse pääsykokeessa.

Kovaa urakkaa vielä pari kuukautta jäljellä ja toivottavasti jaksais painaa, vaikka välillä hajottaakin :rock:
 
Moro vaan! Rekisteröidyin tänne iteki sit myös. Jospa auttas pitämään motivaatiota yllä :D

Kuukausi sitten aloin ite lukemaan näihin pääsykokeisiin ja oon lukenu semmoset 5-6h päivässä joka päivä, että aika paljon on jo tullut luettua... Suunnitelma ois yhteensä sellaset 500h+ panostaa, ettei ainakaan siitä pitäs kovin pahasti jäädä kiinni. Aaltoon koitan ensisijasesti hakea, mutta en ois pettyny vaikka "joutuisinkin" muualle. Luku-urakka sujunu suhteellisen hyvin ja tuntuu, että oon ymmärtänykin asioita. Onneks tässä on vielä paljon aikaa lukee eikä mikään paniikkimode vielä päällä. Vähän omia ajatuksia näistä kirjoista:

Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa
Ei kokonaisuutena tunnu kovinkaan haastavalta. Termien ja käsitteiden osaaminen/muistaminen varmaankin vaikeinta.

Laskentatoimi ja rahoitus
Tänään vasta alotin tätä lukemaan ja tuntuu siltä, että joku ois kaatanu sangollisen jääkylmää vettä niskaan. Ei tuu olee helppoo tän kaa...

StratMark II: Strategisen markkinoinnin teho ja tulokset
Tuntus olevan tuskattomin kaikista kirjoista... Tiedä sitten millasii kysymyksii ne tästä keksii.

Taloustieteen oppikirja
Ite koin tän aika loogiseks ja suhteellisen helppolukuseks. Omalta osalta ehkä mieluisin kirjoista.

Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä
Pakko sanoo, että kirja on kyllä täys paska! Mitä nyt noita aikasempii kokeita katellu nii tulee olee ittelleni tosi helppo tai erittäin vaikea osio itse pääsykokeessa.

Kovaa urakkaa vielä pari kuukautta jäljellä ja toivottavasti jaksais painaa, vaikka välillä hajottaakin :rock:

Miten ihmeessä jaksat lukea noin paljon joka päivä, ite jaksan juuri ja juuri lukea sen 5h/päivä ja la ja su vapaana . Kyllä minäkin aion tuntimäärää nostaa lähempänä koetta, mutta että kokoajan tuolla tahdilla.. respektit sinne :worship:

Pakko mainostaa että itse sain juuri tehtyä laskentatoimen kirjasta muistiinpanot. Tuli koko vihko täyteen tekstiä ja aikaa meni n. viikko mutta kyllä kannatti, nyt kuin tein tehtäviä siitä niin 50 tehtävästä meni yksi väärin :) . Suosittelen kyllä muistiinpanojen tekoa kaikille! Itse tein kauhean tarkat ja tuntui että urakka ei lopu koskaan, mutta nyt tuntuu että osaan kirjan ulkoa alusta loppuun.
 
Hei jURZ!
Kertoisitko hyviä vinkkejä muistiinpanojen tekemiseen.

Olen ehkä huono ihminen neuvomaan muistiinpanojen tekemistä sillä itse kirjoitin todella paljon ylös, koska kaikki asia tuntui tärkeältä. Joku varmasti olisi voinut tiivistää paremmin, mutta minä koin hyväksi kirjoittaa mielummin liikaa, kuin liian vähän.

Jos nyt pari vinkkiä keksin:

-Kopion jokaisen kuvion ja taulukon kirjasta ja ne jäivät siten hyvin mieleen ja samalla tuli ajateltua itse kuviota ja yleensä selkeni mitä kuvio oikeastaan tarkoittaa. Tällaista "ahaa" elämystä minulla ei tullut pelkästään lukiessa, koska lukiessa tulee aina vähän hosuttua taulukoiden kanssa.

-Kopioin myös laskukaavat, esimerkit skippasin kokonaan.

-Kaikki listat kopioin vain vähän lyhentäen joitakin, mutta yhtään kohtaa en jättänyt mainistsematta. Kirjoitin esim. kaikki tuloslaskelman ja taseen kohdat ja mitä ne tarkoittavat ja mitä pitävät sisällään. Siinä oli aikamoinen homma.

-Välillä yritin myös selitellä asioita omin sanoin, silloin tulee mietittyä enemmän ja jos osaa selittää asian toisin kuin kirjassa sanotaan, sen todennäköisesti myös ymmärtää. Kuitenkin on hyvä kirjoittaa selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta muistiinpanoja voi lukea myöhemminkin.

Olen kirjoittanut myös markkinoinnin kirjasta muistiinpanot. Siinä tulikin jo vähemmän tekstiä, koska kirja on lyhyempi ja sisältää mielestäni vähemmän asiaa.

-Myös markkinoinnissa kopioin taulukot, koska tässäkin kirjassa taulukoissa on yleensä tiivistettynä pariin kuvaan se mikä on tekstissä ilmaistuna 3 kappaleella.

-En lähtenyt kopioimaan menestysreseptejä, mutta nekin ehkä käsitellä jos kärsivällisyys riittää.

-Markkinointiin muistiinpanoista ei ole mielestäni niin paljon hyötyä kuin laskentatoimeen. Laskentatoimessa riittää kun ymmärrät asiat ja muistat tärkeitä kohtia, mutta markkinoinnissa taas kysymyksiä voi tulla periaatteessa mistä vain.

Nyt alan tekemään muistiinpanot myös johtamisesta ja kansantaloudesta. Kansantaloudesta ainakin tulee pitkä prosessi mutta se on sen arvoista :) . Tuosta kestosta vielä, että laskentatoimessa minä ehdin käydä 3 tunnin aikana noin 20 sivua, taseen kohdalla jopa vain 10, koska merkittävää on niin paljon. Lopussa kuitenkin tahti nopeutui, kun kopioitavaa tuli vähemmän. Itse en ainakaan jaksa muistiinpanoja kirjoittaa enempää kuin 3h ja loput 2h käytinkin sitten matikkaan, joka ei ole niin mekaanista toimintaa ja saa ajatella itse eikä vain kopioida.

Toivotaan että näistä on jotain hyötyä, kun itse lähdin kirjoittamaan, niin alusta alkaen päätin että kirjoitan kaiken mikä tuntuu tärkeältä.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, mutta pistän ne myöhäisen ajankohdan piikkiin :)
 
Hei! Auttakaa laskentatoimen untuvikkoa!
S. 18 on esimerkki, joissa menot ja tulot kirjataan eri tileille ja vieressä on kassatili, jossa nämä menot/tulot on kirjattu vastaavasti sitten vastakkaiselle puolelle tiliristikkoa. Puhutaanko tästä kassatilistä missään osaa kirjaa? En ole ainakaan huomannut toistaiseksi, tosin ihan alkutekijöissä mennään laskiksen suhteen :) olen vähän pantannut aihetta kun on vaikuttanut niin ikävystyttävältä, mutta kyllä tämä tästä alkaa vähitellen aueta, kun tekee muistiinpanoja..! Kuitenkin tohon kassatiliin voiskohan saada jotain selvitystä :D onko se vaan kassatili yrityksen varoista ja tarviiko siitä tietää sen enempää?
 
Ei siitä muistaakseni tarvitse enempää tietää, se on vaan esimerkkitili. Jos siitä nyt pitäisi lausua jotain enemmän, niin yrityksellä on kolmenlaista tiliä - meno-, tulo- ja rahatilit. Kassatili on rahatili. Se voisi olla myös pankkitili tms.
 
Onko kukaan muuten löytänyt mistään ilmaisia hyviä harjoitustehtäviä? Olen yrittänyt vähän etsiä, mutta aika kiven takana tuntuu olevan.. :jahas: Toki noita voi ostaa ties mistä, mutta olisi pitkän pennin säästö jos netistä saisi.. :hyvä:
 
Onko kukaan muuten löytänyt mistään ilmaisia hyviä harjoitustehtäviä? Olen yrittänyt vähän etsiä, mutta aika kiven takana tuntuu olevan.. :jahas: Toki noita voi ostaa ties mistä, mutta olisi pitkän pennin säästö jos netistä saisi.. :hyvä:

Mulla on valmennusakatemian kauppakorkean 2012 harjoituskysymykset tilattuna kirjakaupasta. Hinta laatu suhde ei ihan kohtaa mun mielestä. Maksaa jotain 60 €. Kysymyksiä on 130/kirja, mutta kysymykset ei ihan vastaa pääsykoekysymyksiä ja virheitä löytyy. Vastausvaihtoehdot on oikein/väärin ja monivalintatehtäviä. Olen siis tehnyt vanhoja pääsykokeita ja näitä kirjan harjoituksia, ja tosiaan pääsykokeiden kysymykset on paljon loogisempia kuin kirjan kysymykset. Hyvä tästä kuitenkin on harjotella, kun jokaisen ratkaisun kohdalla lukee myös sivu, mistä kyseinen vastaus löytyy.

En ole löytänyt muualta harjoitustehtäviä, mutta tällä sivulla on pari ilmasta "koetta". http://www.ekonomivalmennus.fi/opiskelijapalaute/harjoituskoe
 
Mulla on valmennusakatemian kauppakorkean 2012 harjoituskysymykset tilattuna kirjakaupasta. Hinta laatu suhde ei ihan kohtaa mun mielestä. Maksaa jotain 60 €. Kysymyksiä on 130/kirja, mutta kysymykset ei ihan vastaa pääsykoekysymyksiä ja virheitä löytyy. Vastausvaihtoehdot on oikein/väärin ja monivalintatehtäviä. Olen siis tehnyt vanhoja pääsykokeita ja näitä kirjan harjoituksia, ja tosiaan pääsykokeiden kysymykset on paljon loogisempia kuin kirjan kysymykset.
Syyt valmennuskurssien tehtävien hankaluudelle on selvät.

Valmennuskurssien järjestäminen on kylmäveristä pisnestä jos jokin, ja totta kai kurssin hyvyys mitataan sisään päässeiden määrällä. Jos kysymykset olisivat selkeimmästä päästä, niin oppilaat saattaisivat tuudittua niiden selkeytyyn, ja kokeessa he saattaisivat kompastua kompakysymyksiin. Kannattaa valmentaa pahimpaan. Toinen syy on uusien oppilaiden hankkimien vaikeiden ja hankalasti esitettyjen kysymysten kautta. Jos hakija ostaa esim. pelkät kysymykset ja huomaa, että kysymykset ovat paljon vaikeampia kun hän ajatteli, niin hän saattaa hyvinkin ilmoittautua myös valmennuskursille.

Mitä noihin valmennusakatemian kysymyksiin tulee, niin omasta mielestäni ne ovat vähän laidasta laitaan. Helpoimmat kysymykset ovat tosi helppoja, vaikeimmat osastoa "mitä vittua nyt taas?". Aika vähän on ns. keskivaikeita. Tosin näin on pääsykokeissakin, mutta tuossa kirjassa hankalimmat kysymykset on esitetty hankalemmin, kuin edellisvuosien pääsykokeissa. Virheitä on tosiaan melko paljon, mutta suurin osa niistä on puhtaasti näppäilyvirheitä. Asiavirheitä en ole tähän mennessä löytänyt kuin yhden, tosin olet todennäköisesti minua fiksumpi ja tarkkaavaisempi ;)
 
Mun mielesta taas valmennuskeskuksen tehtavat ovat helpompia kuin mita kokeessa.. Tai niin ainakin mun mielesta. Saa nahda :)
Ainakin helpompia kuin winnerin tehtavat
 
Mun mielesta taas valmennuskeskuksen tehtavat ovat helpompia kuin mita kokeessa.. Tai niin ainakin mun mielesta. Saa nahda :)
Ainakin helpompia kuin winnerin tehtavat

En tiedä onko kyseessa sama kirja, jos puhut nimenomaan valmennuskeskuksen kirjasta (eikö se ole yks näistä valmennuskurssien järjestäjistä?). Mulla on kirjakaupoissa myytävä kirja, jossa lukee kauppakorkeaan 2012 harjoituskysymykset ja alhaalla valmennusakatemia/verkkoakatemia. En ole valmennuskursseilla koskaan käynyt, joten en tiedä. Haen ensimmäistä kertaa :)

Osa on musta tosi helppoja, mutta joukossa on esim.

Mikä seuraavista väittämistä on oikein?
1.julkisen sektorin kilpailuttamisen myötä, paikalliset yritykset ovat saaneet etulyöntiaseman suhteessa monikansallisiin yrityksiin
2.Suomessa ei pelätä, että osaavaa työvoimaa muuttaa ulkomaille, koska Suomessa on erittäin kilpailukykyiset palkat verrattuna muihin maihin
3.Suomen pakolaiskiintiö vahvistetaan valtion budjetissa vuosittain
4.Kiintiöpakolainen on henkilö, jolla EU:n pakolaisasian päävaltuutetun myöntämä pakolaisen asema.

Täähän on muuten ihan selvä, mutta itse aloin miettimään, mitä väärää 4:ssa on. "EU:n pakolaisasian päävaltuutetun"on siis oikeasti "Yhdistyneiden kansakuntien pakolaisasian päävaltuutetun". Tosin 3:sta on vaikea löytää mitään väärää. Ärsyttävää vain joutua katsomaan aina kirjasta, miksei se toinen sitten käynyt. Tosin, jos hyvin osaa, niin pitäs nyt tollaset jutut tietää, mutta musta tän kaltasia "kompakysymyksiä" ei ole pääsykokeissa vai onko?

tai

Mikä seuraavista väittämistä on väärin?
a.pakolaisten määrä on suomessa kasvanut.
b.EU:n sisämarkkinoilla on vapaa pääoman ja tuotteiden liikkuvuus, mutta työvoiman ei vieläkään anneta liikkua vapaasti, vaan työvoiman on anottava työlupaa.
c.suomessa maahanmuuttajilla on oikeus koulutukseen kolmen vuoden ajan ja osallistujille maksetaan opintotukea
d.Kotouttamisen toimivuudesta ei aina ole yksimielisiä mielipiteitä.

c on väärin, koska osallistujille ei makseta opintotukea vaan työttömyyspäivärahaa. Kuinka oleellistä tääkin nyt on :D Itse luulin taas vastauksen b olevan väärin, koska en kirjan sivulta 64 (niinkun väitetään) löydä vastausta siihen, pitääkö työvoiman anoa työlupaa EU:n sisällä. Olen aina olettanut ennen kirjan lukemistakin, että ei tarvitse. sivulla 62 (johtaminen ja organisointi) sanotaan kyllä, että Kuka tahansa EU:n jäsenmaan kansalainen voi periaatteessa vapaasti hakeutua työmarkkinoille mihin tahansa jäsenmaahan. Kertokaa, miten vastaus b on oikein, etten kokeessa sekoile :D Vai onko tässä virhe?
 
Syyt valmennuskurssien tehtävien hankaluudelle on selvät.

Valmennuskurssien järjestäminen on kylmäveristä pisnestä jos jokin, ja totta kai kurssin hyvyys mitataan sisään päässeiden määrällä. Jos kysymykset olisivat selkeimmästä päästä, niin oppilaat saattaisivat tuudittua niiden selkeytyyn, ja kokeessa he saattaisivat kompastua kompakysymyksiin. Kannattaa valmentaa pahimpaan. Toinen syy on uusien oppilaiden hankkimien vaikeiden ja hankalasti esitettyjen kysymysten kautta. Jos hakija ostaa esim. pelkät kysymykset ja huomaa, että kysymykset ovat paljon vaikeampia kun hän ajatteli, niin hän saattaa hyvinkin ilmoittautua myös valmennuskursille.

Mitä noihin valmennusakatemian kysymyksiin tulee, niin omasta mielestäni ne ovat vähän laidasta laitaan. Helpoimmat kysymykset ovat tosi helppoja, vaikeimmat osastoa "mitä vittua nyt taas?". Aika vähän on ns. keskivaikeita. Tosin näin on pääsykokeissakin, mutta tuossa kirjassa hankalimmat kysymykset on esitetty hankalemmin, kuin edellisvuosien pääsykokeissa. Virheitä on tosiaan melko paljon, mutta suurin osa niistä on puhtaasti näppäilyvirheitä. Asiavirheitä en ole tähän mennessä löytänyt kuin yhden, tosin olet todennäköisesti minua fiksumpi ja tarkkaavaisempi ;)

Tosiaan olen vasta sen yhden selvän virheen löytänyt (oli laitettu väärä vastaus) ;), mutta en ole kun parit osiot käynyt vasta läpi. Tosiaan kysymysten "hankaluus", johtuu varmaan siitä, mitä sanoitkin. Mulla menee vaan vähän hermot näiden kysymysten kanssa :D
 
Arghh, pää menee täysin jumiin tohon laskentatoimen kirjaan, taseisiin ja tuloslaskelmiin. Ihan helvetisti kaikkee ihmeellistä nippelitietoo on kyllä tarjolla. Onks porukka opetellu täysin noi kaikki rahoitusvekselit ja kumppanit Kilan yleisohjeesta? Itte en ymmärrä miten ne kaikki vois ees muistaa ja sen ajan mikä niitten opetteluun menis voin ainaki ite käyttää paljon paremminkin potentiaalisia koepisteitä ajatellen. Kirjan sivut 24-33 aiheuttanut päänsärkyä siis :wall:
Muuten menny iha hyvin. Hommasin käsiini myös ton edellisvuosien "Avain laskentatoimeen ja rahoitukseen"-kirjan ja sieltä kanssa tsiigailen juttuja samalla ku tota toista luen. Vaikuttas et viime vuosina ollu paljon mukavalukusempi laskiksen kirja verrattuna tän vuotiseen pikkupränttikidutukseen. Kaipa tästä vielä jotenki selvitään!
:kippis1:
 
Osa on musta tosi helppoja, mutta joukossa on esim.

Mikä seuraavista väittämistä on oikein?
1.julkisen sektorin kilpailuttamisen myötä, paikalliset yritykset ovat saaneet etulyöntiaseman suhteessa monikansallisiin yrityksiin
2.Suomessa ei pelätä, että osaavaa työvoimaa muuttaa ulkomaille, koska Suomessa on erittäin kilpailukykyiset palkat verrattuna muihin maihin
3.Suomen pakolaiskiintiö vahvistetaan valtion budjetissa vuosittain
4.Kiintiöpakolainen on henkilö, jolla EU:n pakolaisasian päävaltuutetun myöntämä pakolaisen asema.

Täähän on muuten ihan selvä, mutta itse aloin miettimään, mitä väärää 4:ssa on. "EU:n pakolaisasian päävaltuutetun"on siis oikeasti "Yhdistyneiden kansakuntien pakolaisasian päävaltuutetun". Tosin 3:sta on vaikea löytää mitään väärää. Ärsyttävää vain joutua katsomaan aina kirjasta, miksei se toinen sitten käynyt. Tosin, jos hyvin osaa, niin pitäs nyt tollaset jutut tietää, mutta musta tän kaltasia "kompakysymyksiä" ei ole pääsykokeissa vai onko?

tai

Mikä seuraavista väittämistä on väärin?
a.pakolaisten määrä on suomessa kasvanut.
b.EU:n sisämarkkinoilla on vapaa pääoman ja tuotteiden liikkuvuus, mutta työvoiman ei vieläkään anneta liikkua vapaasti, vaan työvoiman on anottava työlupaa.
c.suomessa maahanmuuttajilla on oikeus koulutukseen kolmen vuoden ajan ja osallistujille maksetaan opintotukea
d.Kotouttamisen toimivuudesta ei aina ole yksimielisiä mielipiteitä.
Itse luulin taas vastauksen b olevan väärin, koska en kirjan sivulta 64 (niinkun väitetään) löydä vastausta siihen, pitääkö työvoiman anoa työlupaa EU:n sisällä. Olen aina olettanut ennen kirjan lukemistakin, että ei tarvitse. sivulla 62 (johtaminen ja organisointi) sanotaan kyllä, että Kuka tahansa EU:n jäsenmaan kansalainen voi periaatteessa vapaasti hakeutua työmarkkinoille mihin tahansa jäsenmaahan. Kertokaa, miten vastaus b on oikein, etten kokeessa sekoile :D Vai onko tässä virhe?

Ei ole sama. Valmennuskeskukselta saa sellaisen vihkosen mis on tehtavia plus tiivistelma jokaisesta kirjasta. Itse olisin kolme ekaa tienny ihan lonkalta, nelosta en muistanut niin tarkast. En siis muista mika ero pakolaisella ja kiintiopakolaisella. Kaksi ekaa siis vaarin. Ykkonen koska tuo julkinen kilpailluttaminen on luonut juuri etua suurille yrityksille koska heilla on skaalaetu. Markkinoilla siis korostunut kustannustehokkuus pienien katteiden vuoksi joka on aiheutunut kilpailuttamisesta. 2. taas vaarin koska ''aivovuotoa'' pelataan tapahtuvan korkean verotuksen takia. 3. on oiken. muistin nippelitietona. 4. olisi mennyt vaarin.
Edit: jaa siina oli yks kysymys ja 4 vaitetta. :D juujuu.
b. on vaarin. Juuri tyovoima ja ihmiset saa liikkua ihan vapaasti maasta toiseen jos ovat EU:n jasenia. SIksi meill on nyt ongelma nuo kerjalaiset kaduilla.

Korjatkaahan taas jos jossain kohtaa tullos virhe.
 
Arghh, pää menee täysin jumiin tohon laskentatoimen kirjaan, taseisiin ja tuloslaskelmiin. Ihan helvetisti kaikkee ihmeellistä nippelitietoo on kyllä tarjolla. Onks porukka opetellu täysin noi kaikki rahoitusvekselit ja kumppanit Kilan yleisohjeesta? Itte en ymmärrä miten ne kaikki vois ees muistaa ja sen ajan mikä niitten opetteluun menis voin ainaki ite käyttää paljon paremminkin potentiaalisia koepisteitä ajatellen. Kirjan sivut 24-33 aiheuttanut päänsärkyä siis :wall:
Muuten menny iha hyvin. Hommasin käsiini myös ton edellisvuosien "Avain laskentatoimeen ja rahoitukseen"-kirjan ja sieltä kanssa tsiigailen juttuja samalla ku tota toista luen. Vaikuttas et viime vuosina ollu paljon mukavalukusempi laskiksen kirja verrattuna tän vuotiseen pikkupränttikidutukseen. Kaipa tästä vielä jotenki selvitään!
:kippis1:
Joo toi alku kylla aika vitun rasittavaa luettavaa :D Veikkaan et pisterjat laskee jonkun verran tana vuonna laskiksen paskan kirjan ja matikan tulon myota.
 
Laskis on minulle myös aika puuduttava aihe, eikä ole pohjatietojakaan siitä, kun nyt ensimmäistä kerta vasta haen. Mietinkin tässä juuri eilen noita "haastavia" alkuosan sivuja lukiessani, tarvitseeko tuloslaskelman (s.25) ja taseen (s.29 ja 31) kuvien kaikki erät ja niiden jokainen kohta muistaa ulkoa? Kaikkia ei käsitella tekstissä ollenkaan. Kuinka olennaisia nämä jutut ovat?
 
tarvitseeko tuloslaskelman (s.25) ja taseen (s.29 ja 31) kuvien kaikki erät ja niiden jokainen kohta muistaa ulkoa? Kaikkia ei käsitella tekstissä ollenkaan. Kuinka olennaisia nämä jutut ovat?

Kannattaa ne opetella, ei pelkästään ulkoa vaan että oikeesti ymmärtää tuloksen ja taseen. Noi ku sisäistät, nii on jo pitkällä. Ja ei oo vaikeeta oppia niitä, ne on ihan loogisia :) Jotain tunnuslukuja noista tilinpäätöstiedoista ihan varmasti tulee.
 
Back
Ylös Bottom