Hei jURZ!
Kertoisitko hyviä vinkkejä muistiinpanojen tekemiseen.
Olen ehkä huono ihminen neuvomaan muistiinpanojen tekemistä sillä itse kirjoitin todella paljon ylös, koska kaikki asia tuntui tärkeältä. Joku varmasti olisi voinut tiivistää paremmin, mutta minä koin hyväksi kirjoittaa mielummin liikaa, kuin liian vähän.
Jos nyt pari vinkkiä keksin:
-Kopion jokaisen kuvion ja taulukon kirjasta ja ne jäivät siten hyvin mieleen ja samalla tuli ajateltua itse kuviota ja yleensä selkeni mitä kuvio oikeastaan tarkoittaa. Tällaista "ahaa" elämystä minulla ei tullut pelkästään lukiessa, koska lukiessa tulee aina vähän hosuttua taulukoiden kanssa.
-Kopioin myös laskukaavat, esimerkit skippasin kokonaan.
-Kaikki listat kopioin vain vähän lyhentäen joitakin, mutta yhtään kohtaa en jättänyt mainistsematta. Kirjoitin esim. kaikki tuloslaskelman ja taseen kohdat ja mitä ne tarkoittavat ja mitä pitävät sisällään. Siinä oli aikamoinen homma.
-Välillä yritin myös selitellä asioita omin sanoin, silloin tulee mietittyä enemmän ja jos osaa selittää asian toisin kuin kirjassa sanotaan, sen todennäköisesti myös ymmärtää. Kuitenkin on hyvä kirjoittaa selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta muistiinpanoja voi lukea myöhemminkin.
Olen kirjoittanut myös markkinoinnin kirjasta muistiinpanot. Siinä tulikin jo vähemmän tekstiä, koska kirja on lyhyempi ja sisältää mielestäni vähemmän asiaa.
-Myös markkinoinnissa kopioin taulukot, koska tässäkin kirjassa taulukoissa on yleensä tiivistettynä pariin kuvaan se mikä on tekstissä ilmaistuna 3 kappaleella.
-En lähtenyt kopioimaan menestysreseptejä, mutta nekin ehkä käsitellä jos kärsivällisyys riittää.
-Markkinointiin muistiinpanoista ei ole mielestäni niin paljon hyötyä kuin laskentatoimeen. Laskentatoimessa riittää kun ymmärrät asiat ja muistat tärkeitä kohtia, mutta markkinoinnissa taas kysymyksiä voi tulla periaatteessa mistä vain.
Nyt alan tekemään muistiinpanot myös johtamisesta ja kansantaloudesta. Kansantaloudesta ainakin tulee pitkä prosessi mutta se on sen arvoista
. Tuosta kestosta vielä, että laskentatoimessa minä ehdin käydä 3 tunnin aikana noin 20 sivua, taseen kohdalla jopa vain 10, koska merkittävää on niin paljon. Lopussa kuitenkin tahti nopeutui, kun kopioitavaa tuli vähemmän. Itse en ainakaan jaksa muistiinpanoja kirjoittaa enempää kuin 3h ja loput 2h käytinkin sitten matikkaan, joka ei ole niin mekaanista toimintaa ja saa ajatella itse eikä vain kopioida.
Toivotaan että näistä on jotain hyötyä, kun itse lähdin kirjoittamaan, niin alusta alkaen päätin että kirjoitan kaiken mikä tuntuu tärkeältä.
Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, mutta pistän ne myöhäisen ajankohdan piikkiin