Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Mikas sina diskonttauksessa niin vaikeaa on? Kaavahan on varsin helppo. Ja muistaa vaan etta investointi on sita kannattavampi mita pienempi korkokanta ja mita suuremmat tulot investointi tuottaa. Vaikka ei ottaisi lainaa niin korkokanta vaikuttaa investoinnin kannattavuuteen, koska islloin paaomalle olisi voinut saada tuottoa sen vaikka 6% vaikka ostamalla valtion velkakirjoja. Eli kuhan osaa laskea nettonykyarvon ja sisaisen korkokannan niin avot. Nettonykyarvo vuonna n on tulo/(1+korko)^n.. Eikai siina muuta.
Mutt meitsi lahtee tasta lukemaan matikkaa ja kansista ja markkinointia :D Ja Harmaaeminenssi, yrita olla hajoomatta matikan ensimmaiseen kappaleeseen.. Voi olla hieman raivostuttavaa jos on 10 vuott mennyt lyhyen matikan kirjotuksesta. Ei ehka kaikki deriviointi yms kaavat tuu selkarangasta, mutta kylla se siita. Varsin helposti matikasta saa 3-4p, mutta isompiin pisteisiin voi olal matkaa.. Kokeessa onkin mahdollisuus saada hyvaa etua vetamalla matikasta korkeat pisteet. En ihan taysin allekirjoita tota ominouksen vaitetta etta matikka helpoin alue, varsinkaan niille joilla on hieman aikaa kirjotuksista.
En tiiä oliko ton viestin tarkoitus oikeesti jeesata alkuperäistä kysyjää noiden korkokantojen/matikan kanssa - vaikoa hakea pientä egobuustia. Ja mitä saatanaa - jos viesti oli jätetty 0:55 niin meinaatko oikeesti lukee yötä myöten?

Sorry brah that I'm hatin, mut sillo ku ite luin pääsykokeisiin ni rupes vituttaa aivan törkeesti noi "kaverit" jotka tuli neuvoo ja taputtaa olkapäälle "et kyl se siit vielä radial".. Silloin kun oli kokeet ohi, niin ihmiset rupes taas käyttäytyy normaalisti onneks.

PS. markkinoinnin uutta kirjaa en ole lukenut, mutta se sininen strat markki oli kyllä aika ala-arvoisesti kirjoitettu. Joitakin hyviä ajatuksia, mutta niissäkin ristiriitaisuuksia jos vertas eri kirjan kappaleita keskenään. Toivottavasti ovat korjanneet suurimmat virheet nyt ...Ja se taulukoiden pänttääminen, ei saatana. :D Mut tsemii kaikille hakijoille nevertheless!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oli kyl ihan tarkotus yrittaa auttaa, plus samalla kun yrittaa neuvoa tulee itekkin mietittya uudestaan ne ja tosi hyva keino oppia. Silloin myos huomaa kun selittaa sita toiselle etta osaako asian vai ei.
Kello oli taalla viestia kirjoittaessa 5.55 paivalla. En tieda huomaatko, mutta mun kirjoittamisesta voisi ehka paatella etta en ole suomessa kun ei ole 'a' tai 'o' kirjaimia. Asun jenkeissa ja haen suomenkauppikseen jottei tarvitse taalla jatkaa opiskeluja. Luen taallas siis yliopistossa toistavuotta kauppatieteita, mutta en viihdy taal joten haluun suomeen.
Sanoin ton kyl se siit viel koska ite heitin matikan kirjan hyllyn pohjalle aluksi kun se on niin vaikeasti kirjoitettu ja hajottava. Nytkun olen opiskellut sita noin 15h niin se eka kappale on jonkun verran sisaistynyt. Sen ainakin ite koen vaikeimmaksi enka nyt ihan paska ole matikassa ollut, ainakaan siihen tyon maaraan verrattuna mita tein lukiossa. Kirjoitin C pitkasta matikasta joka ei ole hyva mutta ainakin derivoinnit osasin.
Ja sko93 en tieda saako taalla enaa yrittaa neuvoa ilman etta saa kusipaan leimaa :D Mutta mietin eilen ihan samaa kun luin kansisa. Siina sanotaan mun mielest et hinta nousis veron verran, mutta eihan se niin oo. Ilmeisesti se vero on siis erotus myyjan saaaman hinnan ja ostajan maksaman hinnan valilla. Tossa kun myydaan 6kpl niin siina siis syntyy se euron erotus. Ja kysyntakayra siis maaraa sen kumpi (tuottaja vai kuluttaja) karsii verosta enempi. Tossa se menee puoliks.
 
No perkele iskit aika hyvin kyl jauhot suuhun. Ehkä et sit olekaan "yks niistä" :D mut kyl noin yleisesti ennen kokeita tuollainen psykologinen vääntökin lisääntyy.
 
No perkele iskit aika hyvin kyl jauhot suuhun. Ehkä et sit olekaan "yks niistä" :D mut kyl noin yleisesti ennen kokeita tuollainen psykologinen vääntökin lisääntyy.
Juu todellakin lisaantyy. Esim kaveri harrasti tollasta psykologista vaantoa valmennuskurssillaan. Sano viel et ennen koetta heitti vettamyllyyn kun porukka iha paniikis miettimal aaneen jotain vaikeimpia laskentatoimen asioita et ''ei vittu miten se asia menikaan'' ja nauro partaansa kun tytot paniikissa alko kaivelemaan laskentatoimen kirjoja repusta. Se kylla paasi aaltoon :D Itsella oli kyl ihan vilpiton tarkotus yrittaa auttaa, plus vahan testaa omaa osaamist.
 
Oli kyl ihan tarkotus yrittaa auttaa, plus samalla kun yrittaa neuvoa tulee itekkin mietittya uudestaan ne ja tosi hyva keino oppia. Silloin myos huomaa kun selittaa sita toiselle etta osaako asian vai ei.
Kello oli taalla viestia kirjoittaessa 5.55 paivalla. En tieda huomaatko, mutta mun kirjoittamisesta voisi ehka paatella etta en ole suomessa kun ei ole 'a' tai 'o' kirjaimia. Asun jenkeissa ja haen suomenkauppikseen jottei tarvitse taalla jatkaa opiskeluja. Luen taallas siis yliopistossa toistavuotta kauppatieteita, mutta en viihdy taal joten haluun suomeen.
Sanoin ton kyl se siit viel koska ite heitin matikan kirjan hyllyn pohjalle aluksi kun se on niin vaikeasti kirjoitettu ja hajottava. Nytkun olen opiskellut sita noin 15h niin se eka kappale on jonkun verran sisaistynyt. Sen ainakin ite koen vaikeimmaksi enka nyt ihan paska ole matikassa ollut, ainakaan siihen tyon maaraan verrattuna mita tein lukiossa. Kirjoitin C pitkasta matikasta joka ei ole hyva mutta ainakin derivoinnit osasin.
Ja sko93 en tieda saako taalla enaa yrittaa neuvoa ilman etta saa kusipaan leimaa :D Mutta mietin eilen ihan samaa kun luin kansisa. Siina sanotaan mun mielest et hinta nousis veron verran, mutta eihan se niin oo. Ilmeisesti se vero on siis erotus myyjan saaaman hinnan ja ostajan maksaman hinnan valilla. Tossa kun myydaan 6kpl niin siina siis syntyy se euron erotus. Ja kysyntakayra siis maaraa sen kumpi (tuottaja vai kuluttaja) karsii verosta enempi. Tossa se menee puoliks.
Juu, näin ajattelin ite kans. Sekotti vaa toi kirjan ilmaisu :D
 
Noniin, nyt on pääsykoe urakka polkastu käyntiin lukemalla johtamisen kirja. Yllättävän hyvin muistu asioita mieleen aiemmalta kauppikseen hakukerralta. Seuraavaks lähtee lukuun kansis ja matematiikka. Loput puuttuvat kirjat pitäiskin ostella sitten kun nuo saa luettua. Tosiaan, kerran tullu haettua aiemmin aaltoon ja pari pinnaa jäi vajaaks, tällä kertaa tarkoitus kuitenkin päästä sisään :D. Kirjoista kaksi helpointa onneksi pysynyt samana ja matikan kirja tullut takaisin laskemaan pisterajoja. Laskentatoimen uuden kirjan osalta kiinnostaa lähinnä, miten eri tavalla on nuo edellisen kirjan asiat kerrottu, kun kuitenkaan kaavojen suhteen tuskin mitään näkemyseroja kirjojen välillä ei luulisi voivan olla. Hyvin on vielä aikaa lukea ja pyrinkin panostamaan lähinnä pehmeisiin aineisiin, johtaminen ja markkinointi, koska niistä löytyy eniten tiedettäviä yksityiskohtia ja listoja. Laskikseen ja kansikseen tulee panostettua hieman vähemmän ajallisesti. Matikka nyt on monilta osin tuttuja asioita paskasti kirjoitettuna, mutta katsotaan miten avautuu. Aika helpolla näyttäis 4-5pinnaa tulevan, jos voi aikasempien matikan osioiden perusteella jotain päätellä. Eiköhän markkinointi tuu tälläkin kertaa olemaan omalla kohdalla kokeessa se "make it or break it" osio, joten täl kertaa pitää sen opiskelussa tehdä jotain toisin. Pari tenttiä on vielä jäljellä ja vähän tulee duuniakin väännettyä vielä kevään ajan, mutta eiköhän tästä hyvä tule kun motivaatiota riittää. Tsemppiä vaan kaikille kohtalotovereille.
 
Ja sko93 en tieda saako taalla enaa yrittaa neuvoa ilman etta saa kusipaan leimaa :D Mutta mietin eilen ihan samaa kun luin kansisa. Siina sanotaan mun mielest et hinta nousis veron verran, mutta eihan se niin oo. Ilmeisesti se vero on siis erotus myyjan saaaman hinnan ja ostajan maksaman hinnan valilla. Tossa kun myydaan 6kpl niin siina siis syntyy se euron erotus. Ja kysyntakayra siis maaraa sen kumpi (tuottaja vai kuluttaja) karsii verosta enempi. Tossa se menee puoliks.

Käsitin asian niin, että vero asetetaan tuottajalle, jolloin vero siirtyy hyödykkeen hintaan tuottajan halutessa saman hinnan tuottamastaan hyödykkeestä kuin ennen veroa. Tästä seuraa tarjontakäyrän siirtyminen ylöspäin, jonka seurauksena kysyntä ja tarjonta kohtaavat eri pisteessä. Suurempaan hintaan hyödykettä kulutetaan vähemmän. Se nimenomainen kuusi patukkaahan esitettiin siellä aiemmassa kappaleessa jonkin esimerkin taulukossa.

Miten porukka on täällä opiskellut sitä matematiikan kirjaa? Oletteko ensin lukenut kirjan läpi ja yrittänyt käsittää kohtuullisen hankalasti esitettyjä kaavoja (ainakin ensimmäisessä kappaleessa), vai oletteko suoraan alkaneet myös laskemaan niitä harjoitustehtäviä yms?
Itse koitan pohtia mikä olisi järkevin tapa oppia kyseistä opusta, tällä hetkellä ainakin olen ensin lukenut koko kappaleen läpi ja vasta sen jälkeen laskeskellut harjoitustehtäviä kappaleen lopusta.

E. Mitenkäs jumppailut sujuneet lukemisen ohessa niillä, jotka kyseistä puuhaa harrastavat?
Itse ainakin totesin jalkojen 4 liikkeen jättiläissarjojen olevan liikaa viiden tunnin lukusessioiden jälkeen ja päädyin keräilemään itseäni pukkarista seuraavat puoli tuntia harjoittelun jälkeen!
 
Käsitin asian niin, että vero asetetaan tuottajalle, jolloin vero siirtyy hyödykkeen hintaan tuottajan halutessa saman hinnan tuottamastaan hyödykkeestä kuin ennen veroa. Tästä seuraa tarjontakäyrän siirtyminen ylöspäin, jonka seurauksena kysyntä ja tarjonta kohtaavat eri pisteessä. Suurempaan hintaan hyödykettä kulutetaan vähemmän. Se nimenomainen kuusi patukkaahan esitettiin siellä aiemmassa kappaleessa jonkin esimerkin taulukossa.
Nyt luin uusiks tuon verotus osion. Joo nyt toi avautu. Jostain syysta ekalla kerralla siirsin tarjontakayraa kysyntakayran mukaan euronverran ylospain, jolloin tasapaino olisi ollut 2.50 ja 2kpl :face: Siksi en ymmartanyt. En siis siirtanyt sita suoraan ylospain, jolloin tasapaino muodostuu juurikin tuohon 2e ja 6kpl. Nyt tamakin selvis! ELi mita joustavampi on kysynta niin sita niin sita enempi karsii tuottaja, ja mita joustamattomampi niin sita vahemman, ihan niinku kirjas siis sanotaan :)
 
Nyt luin uusiks tuon verotus osion. Joo nyt toi avautu. Jostain syysta ekalla kerralla siirsin tarjontakayraa kysyntakayran mukaan euronverran ylospain, jolloin tasapaino olisi ollut 2.50 ja 2kpl :face: Siksi en ymmartanyt. En siis siirtanyt sita suoraan ylospain, jolloin tasapaino muodostuu juurikin tuohon 2e ja 6kpl. Nyt tamakin selvis! ELi mita joustavampi on kysynta niin sita niin sita enempi karsii tuottaja, ja mita joustamattomampi niin sita vahemman, ihan niinku kirjas siis sanotaan :)

ps. JOs joku haluu lukukaverii helsingin alueel toukokuust eteenpain nii let mee know!
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. piti muokata, ei lainata omaa postii :D
 
Näköjään Turkuun aika lailla saman verran hakijoita tänä vuonna kuin viime vuonnakin, mitenhän tähän pitäisi suhtautua?

http://www.utu.fi/opiskelu/tilastot/hakijat/tiedekunta.html

Jotkut puhuivat, että hakijamäärät jatkaisivat kasvamistaan epävarman taloudellisen tilanteen ja alan kasvavan suosion vuoksi, kun taas toiset uskoivat matikan tiputtavan hakijamääriä. Mitenköhän matematiikka vaikuttaa nyt pisterajoihin, kun ainakaan Turkkusessa ei hakijamäärät sen johdosta laskeneet?
 
Lähde siitä, että hakijat ovat hemmetin motivoituneita ja opettelevat asiat viimeisen päälle. Mitenkään muuten ei minusta kannata suhtautua tuohon pyrkimiseen, etenkään haettaessa Hki-Tku-Tre -akselilla.
 
Tarvitsi tehdä tänne tunnukset ihan tämän keskustelun takia .. :) Kaivannut aktiivista vertaistukea kun en valmennuskurssilla ole. Noin yhtäkkiä en löytänyt Aallon hakijamääriä, mutta eikös se ollut tiedossa, että aloituspaikkoja vähennettiin tänä vuonna. (? ei tarkempaa tietoa..)
Tampereen yliopiston sivuilla oli tämmöinen; http://www.uta.fi/valinta/valinta2012.html Tampereella muutaman sadan hakemuksen lisäys, yht. hakijoita vuonna 2011 oli 2566 ja tänä vuonna 2661. TOSIN ensisijaisia hakemuksia tänä vuonna 1278 ja viime vuonna 1380. Luultavasti siis normaalia vaihtelua.
Itse haen nyt ekaa kertaa ja Treelle ensisijaisesti, mutta alkaa usko loppua tuon matikan suhteen... Kun ei vaan osaa, niin ei osaa. Olen kuitenkin henkisesti valmistautunut menemään 2. ja 3. hakukohteisiin myös, enkä pidä niitä huonoina vaihtoehtoina. Itse harmittelen etten ilmottautunut valmennuskurssille, kuvittelen etten saa töistä niin paljon palkatonta vapaata kun sain ja nyt harmittaa ... Mutta ei auta, näillä on mentävä mitä on, pitääpi keskittyä osaamaan 100% kaikki muut aineet ja se matikka sitten vähän huonommin ;D
 
Myöntääkö joku olevansa tuolal valmennuskeskuksen tampereen kurssilla? :)

Ensimmäinen matikka-luento takana ja anto paljon toivoa tohon hommaan. Lp-ongelma ja primaali/duaali pitäis olla hallussa nytten! Ehkä se tästä. Jos ne muutamat pisteet edes sais matikasta.
 
Itse haen nyt ekaa kertaa ja Treelle ensisijaisesti, mutta alkaa usko loppua tuon matikan suhteen... Kun ei vaan osaa, niin ei osaa. Olen kuitenkin henkisesti valmistautunut menemään 2. ja 3. hakukohteisiin myös, enkä pidä niitä huonoina vaihtoehtoina. Itse harmittelen etten ilmottautunut valmennuskurssille, kuvittelen etten saa töistä niin paljon palkatonta vapaata kun sain ja nyt harmittaa ... Mutta ei auta, näillä on mentävä mitä on, pitääpi keskittyä osaamaan 100% kaikki muut aineet ja se matikka sitten vähän huonommin ;D

Todella huono asenne luovuttaa huhtikuun alussa kun kokeisiin on vielä yli 2kk aikaa. En myöskään usko, että kukaan olisi niin tyhmä ettei noita matikoita oppisi kahdessa kuukaudessa, jos vaan löytyy halua. Tsemppaat nyt loppuun asti ja annat 100% niin hallitset kyllä kaikki asiat ja pääset 1. hakukohteeseesi. Turha huijata itteensä ja keksiä tekosyitä tai tyytyä vähempään mihin on mahdollisuudet.
 
Todella huono asenne luovuttaa huhtikuun alussa kun kokeisiin on vielä yli 2kk aikaa. En myöskään usko, että kukaan olisi niin tyhmä ettei noita matikoita oppisi kahdessa kuukaudessa, jos vaan löytyy halua. Tsemppaat nyt loppuun asti ja annat 100% niin hallitset kyllä kaikki asiat ja pääset 1. hakukohteeseesi. Turha huijata itteensä ja keksiä tekosyitä tai tyytyä vähempään mihin on mahdollisuudet.

Heh, tottahan tuo. Pitää vaan tsempata itteään ja mennä täysiä loppuun asti.
Tosin olen lukenut tammikuusta asti ja siltikin tuntuu ettei hiffaa ... Tai tajuan asiat joo, mutta en muista mitään. Mikä lie aivolukko, kaikki muut aineet on suurinpiirtein okei. Tai sitten tää matikan "osaamattomuus" on juurikin tästä omasta asenteesta kiinni ;D

Lueskelin ketjun kyllä läpi, ja vähän samansuuntaisia ajatuksia monilla on laskentatoimesta kuin itselläni. Kirja on jotenkin typerä ja liian pienellä kirjoitettu, rupeaa nukuttamaan kun luen sitä! Asiat saa ymmärrettyä kyllä, mutta tuntuu että olen laskiksen kanssa taistellut paljon enemmän kuin kansiksen tai johtamisen. Mietin sitten, että onko fontin koolla osuutta asiaan, kun tuntuu niin raskaalta.
 
Montako tuntia per paiva oot suunnilleen lukenut tammikuusta lahtien? Itse aloitin tammikun puolessa valissa ja luulisin etta olen lukenut noin 3h per paiva. Toukokuussa sitten alkaa minulta varsinainen lukeminen eli noin 6h paivassa plus intensiivi valmennuskurssi. Tosi hyvat pohjat on kylla jo tahan mennessa ehtinyt opiskelemaan. Mielenkiintoist nahda mita saan ensimmaisesra harjoituskokeesta joku on joskus 20. huhtikuuta.
 
Montako tuntia per paiva oot suunnilleen lukenut tammikuusta lahtien? Itse aloitin tammikun puolessa valissa ja luulisin etta olen lukenut noin 3h per paiva. Toukokuussa sitten alkaa minulta varsinainen lukeminen eli noin 6h paivassa plus intensiivi valmennuskurssi. Tosi hyvat pohjat on kylla jo tahan mennessa ehtinyt opiskelemaan. Mielenkiintoist nahda mita saan ensimmaisesra harjoituskokeesta joku on joskus 20. huhtikuuta.

Minäkin olen lukenut aika lailla yhtä paljon kuin sinä. Helmikuun alusta alkaen 4-3h joka päivä ja nyt olen vaihtanut rytmin 5-6h/päivä ja viikonloput vapaat. Toukokuusta aloitan kanssa lukemaan vähän enemmän, kun alkaa valmennuskeskuksen verkkokurssi josta itsestään tulee jo n. 100h. Eli hyvällä mallilla lukemiset, etenkin kun hain paikallisen lukion opettajalta tukiopetusta matikkaan ja hän opetti lähes koko kirjan asiat n.10 tunnissa, suosittelen tukiopetusta kaikille joille matikka on vaikeaa! Aaltoon siis haen ykkösvaihtoehtona.

Ja jos matikkaa ei millään opi niin kyllähän silti on mahdollisuus päästä mihin vain opiskelemaan, ei se matikka ole kuin 8p.
 
Minäkin olen lukenut aika lailla yhtä paljon kuin sinä. Helmikuun alusta alkaen 4-3h joka päivä ja nyt olen vaihtanut rytmin 5-6h/päivä ja viikonloput vapaat. Toukokuusta aloitan kanssa lukemaan vähän enemmän, kun alkaa valmennuskeskuksen verkkokurssi josta itsestään tulee jo n. 100h. Eli hyvällä mallilla lukemiset, etenkin kun hain paikallisen lukion opettajalta tukiopetusta matikkaan ja hän opetti lähes koko kirjan asiat n.10 tunnissa, suosittelen tukiopetusta kaikille joille matikka on vaikeaa! Aaltoon siis haen ykkösvaihtoehtona.

Ja jos matikkaa ei millään opi niin kyllähän silti on mahdollisuus päästä mihin vain opiskelemaan, ei se matikka ole kuin 8p.

Oon muuten ihan samalla kurssilla kuin sa. Eli valmennuskeskuksen intensiivi verkko kurssi. Ilmoittauduin viela tolle valmennuskeskuksen matikan tehokurssille. Uskon kylla etta opin noi matikan asiat kuhan vaan paasen suomeen vanhojen lukio kirjojen luokse. TOukokuun 2 paiva lennan suomeen. Asiat joita en oikeen hiffannut kirjan materiaalin pohjalta oli toi primaali ja duaali ongelmat.. Mutta hyva idea toi tukiopetus. Pitaa harkita.
 
Oon muuten ihan samalla kurssilla kuin sa. Eli valmennuskeskuksen intensiivi verkko kurssi. Ilmoittauduin viela tolle valmennuskeskuksen matikan tehokurssille. Uskon kylla etta opin noi matikan asiat kuhan vaan paasen suomeen vanhojen lukio kirjojen luokse. TOukokuun 2 paiva lennan suomeen. Asiat joita en oikeen hiffannut kirjan materiaalin pohjalta oli toi primaali ja duaali ongelmat.. Mutta hyva idea toi tukiopetus. Pitaa harkita.

Juu ei nuo matikan aiheet ole vaikeaita ja ne ymmärtää aika helposti, vaikka olenkin käynyt vain lyhyen matikan (ja 1,5 vuotta pitkää). Nyt vaikeuksia on enää itse tehtävien kanssa ja nekin ongelmat varmaan katoavat aika paljon, kunhan vain tekee tarpeeksi tehtäviä ja saa laskemiseen taas rutiinin.
 
Back
Ylös Bottom