Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Jep. 2v sit kirjotin pitkan niin vaikeuksia oli aluksi juuri derivoinneissa kun ei muistanut kaavoja ja jonkun verran eksponenttifunktiois. En edes muista etta analyyttisessa geometrissa kaytiin lineaariset optimoinnint yms.. Business statistics kurssin luin viime syksyna taalla joten toi 3kpl menee sen pohjalta. Eipa siine kovin syvallisesti sohita tilastotieteita kun ei hypoteeseja yms edes tehda. Pitaa vaan opetella termit hyvin siita kappaleesta.
Haen myos aaltoon. Omat kohteet: 1. Helsinki, 2. Tampere, 3. Lpr.. Lpr ei oikein kiinnosta, Tampere ei nyt niin paha olisi, mutta kovasti haluaisin kylla helsinkiin. No kilpailu on kovaa niin saa nahda mihin rahkeet riittaa, vai riittaako mihinkaan :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan mielenkiinnosta kysyn Pippolta, että kuinka paljon Ämeriikän opeista on ollut hyötyä lukiessa nyt kauppiksen pääsykokeisiin? Oletko tällä hetkellä jossain collegessa vai missä? Ja sitten vielä viimeinen utelun aiheeni on, että olet monta kertaa sanonut haluavasi ehdottomasti pois wonderlandista, miksi? Onko vika opetuksessa, ympäristössä vai missä?

Anteeksi kuulustelumainen asettelu, mutta kiinnostaisi vaan tietää, kun niin monta kertaa olet ottanut asian esille.
 
Kansantalouteen oli hyotya koska olen kaynyt microeconomics ja macro economics kurssit taalla. ELi siita oli sen verran hyotya etta termit oli tuttuja, tosin en muistanut niitta kaikkia. Business statistic kurssista on hyotya koska toi tilastotiede avautu heti hyvin koska itse kurssilla asiat kasiteltiin paljon syvallisemmin.. Tuo luku olisi periaatteessa kurssi kirjasta neljasosa eli alku osa. Markkinoinnin kurssia kayn parhaillaan mutta siita ei ole niin paljon hyotya kun toi stratmark on tollasta aivopesua,.. Muuta samaa ei ole kuin 4P malli ja asiakkuuksien segmentointi jutut yms. Markkinaorientaatio kylla kayty myos. Johtamisesa jotain samaa ja paljon oli smanalaisia listoja mita piti osaa ulkoo mutta ne opettelin englanniksi viimesena iltana niin ei jaanyt pitkaan muistiin.
Vika on koulussa ja ymparistossa, seka omassa polvivammassani. Eli olin vaihto-oppilaana 2009 ja urheilin siella huvikseni. Yleisurheilussa menestyin kuiteknin hyvin ja sain yhteydenoton pienelta kristilliselta koululta etta tarjoavat stipendin jos tulen opiskelemaan ja urheilemaan sinne. No suoritin lukion loppuun ja lahdin sitten tanne. Ensimmainen vuosi oli ihan jees, tosin polvi alkoi silloin vaivaamaan. Menin leikkaukseen mutta se ei auttanut, eli en ole ollenkaan voinut tana vuonna urheilla. Urheilu oli yksi syista miksi tanne tulin.
Koulussa on se vikana etta jenkeissa high schooli on niin helppoa ja hidas tempoista etta yliopistossa suoritetaan kaikki ''general education'' kurssit eli esim hissat, filosofiat, uskonto, kemiat yms pakolliset kurssit. Eli menee 4 vuotta pelkastaan kandin suorittamiseen noiden takia. Ja sit ku taa on kristillinen koulu niin kaikkien on pakko menna jumalanpalvelukseen 20x per lukukausi eli 40x vuosi, kaytannosa joka tiistai ja keskiviikko. Sitten taa koulu edellyttaa uuden testamentin, vanhan testamentin ja teologian kurssin suorittamista :D Olen suorittanut jo vanhan testamentin mutta uuden testamentin kurssilta olen jo pudottautunut kahdesti pois koska ei riita motivaatio kirjotella 6 sivusia papereita matteuksen ja luukkaan evankeliumeista. Voin kylla sanoa etta vanha testamentti on ihyvin hallussan nyt, joten jos joskus joudun halautko miljonaariksi ohjelmaan niin ainakin tiedan miksi sateenkaari on luotu.. No sehan on lupaus siita ettei Jumala ikina enaan tapa meita tulvalla.
No tamahan on kristillinen koulu niin tietenkin kaikkien pitaa odottaa etta menevat naimisiin ennekuin paasevat kokeilemaan aikuisten leikkeja. sanomattakin selvaa on etta jos vaikak minun tyttoystavani on kylassa campuksella huoneessani, niin oven taytyy olla 45 asteen kulmassa auki, valot paalla, vahintaan toisen jalat kosketettava maata. Noi siis saantokirjan mukaan. Alkoholi ja tupakka tuotteita ei saa campuksella kayttaa. Ja tytot/pojat saavat menna toistensa dormeihin ainoastaan ma,ke,pe,la ja su kellonaikoina 5-12 illalla. Yoksi ei tietenkaan saa jaada, ties mita synteja sita voisi harrastaa.
On taalla ihan hyvaakin porukkaa ja kaikki ei ole tulevia pappeja. KOulussa 3000 oppilasta ja sanoisin etta noin 2000 heista himouskovaisia, loput normaaleit bilettavia jenkkeja. Ja en tietenkaan ole noudattanut kaikkia noita saantoja. Esim jos tyttoystavani tulee kylaan niin en todellakaan pida ovea auki. Pitaa vaan varmistaa ettei kukaan nae lol. Mutta en naa syyta jaada tanne varsinkaan jos mun polvi ei enaa pelaa.. Vaikee hyppaa tyli 2 metria korkeutta jos polven janne on osittain revenny :face:
 
Kuulostaa kyllä aika hurjalta tuo meno siellä ja ymmärrän hyvin miksi haluat tuolta pois . Itsekkin kyllä ajattelin lähteä vaihtoon Yhdysvaltoihin jos vain mahdollisuus tulee, toivottavasti en joudu samanlaiseen paikkaan :D
 
Taa koulu on hyvaksytty siihen listaan etta se kandi hyvaksyttas suomessa. Kylla ma sentaan sen varmistin ennen kuin lahdin ;) Ja taa koulu ei ole viela edes ankara kristilliseks kouluks.. Siis noista saannoista. Mutta yleensa kun porukka lahtee vaihtareiks niin ne menee noihin isoihin state kouluihin jotka on sit ihan perus jenkki yliopistoi mis on bileit paljo yms. Esim jos ma haluun lahtee bilettaa nii on tas iha 20min ajelun paas pari isoo bile kouluu. Voisi tietysti vaihtaa yliopistoa, mutta ei huvita plus ikava kavereita suomessa :)
 
Montako tuntia per paiva oot suunnilleen lukenut tammikuusta lahtien? Itse aloitin tammikun puolessa valissa ja luulisin etta olen lukenut noin 3h per paiva. Toukokuussa sitten alkaa minulta varsinainen lukeminen eli noin 6h paivassa plus intensiivi valmennuskurssi. Tosi hyvat pohjat on kylla jo tahan mennessa ehtinyt opiskelemaan. Mielenkiintoist nahda mita saan ensimmaisesra harjoituskokeesta joku on joskus 20. huhtikuuta.

Tammi - ja helmikuussa olen lukenut todella kevyesti, lähinnä keskittynyt matikan kanssa tappelemiseen :D, ja lukenut noita mielestäni kivoja kirjoja. (johtaminen ja kansis) Johtamisen kirjan luin pari kertaa läpi jo joulukuussa, ja sitten tammi - helmikuussa ryhdyin siitä kirjoittelemaan muistiinpanoja + tekemään pääsykoetehtäviä. Helmikuussa sain Hentusen winner-materiaalin, ja olen siitä lähtien täydentänyt vapaapäivinä annettuja tiivistelmiä kaikista aineista ja tehnyt tehtäviä. (suurinpiirtein vissiin 2-3 päivänä viikossa 5-6 tuntia)
Maaliskuussa vasta aloin pitää kirjaa lukemisista, lukutahti on keskiarvoltaan ollut huhtikuun alkuun asti 3-4 päivänä viikossa 3-5h. (Käyn töissä samalla, ja 8h työpäivän jälkeen en kykene lukemaan kunnolla, korkeintaan kertaamaan muistiinpanoja ja tekemään tehtäviä)
Nyt teen töitä vain pari päivää viikossa ja yritys on lukea 6-8h päivässä. Nyt viime viikkoina ton matikan takia ollut pieni suvantovaihe, samoin sen takia etten harjoituspääsykokeita tehtäessä saanut kovin hyviä pisteitä edes niistä aineista, mitkä luulin osaavani hyvin (johtaminen + kansantalous). Muttaa, nyt pääsiäisen aikaan olen saanut tsempattua, ja tarkotus olisi saada parin viikon kuluessa kaikista aineista muistiinpanot tehtyä ja pitäytyä tuossa lukutahdissa. (Sallin itselleni kuitenkin yhden vapaapäivän viikossa, muuten hajoaa pää)
Harjoituspääsykokeet on ollut parasta harjoitusta, monesti olen kuvitellut osaavani kaavat ja asiat kuin vettä vain, mutta tehtäviä tehtäessä ei se ihan niin menekään... Toivotaan, että ainakin virheistä oppii sitten viimeistään.
 
Onkohan Pohjolan Masa ollut alkoholin vaikutuksen alaisena kun on tälläisen kirjoittanut. Sivulla 11 kerrotaan näin: "Jos esimerkiksi kaakaon hinta maailmanmarkkinoilla nousee, kasvavat suklaan tuotantokustannukset, jolloin sulkaan tarjonta heikkenee. Seurauksena on sulkaan hinnan nousu, mikä vähtentää suklaan ostoja." Tässä ei siis mitään epäselvää, mutta sivulla 197 kerrotaan näin: " Ajatellaan paperin paperin hinnan nousevan maailmanmarkkinoillla, jolloin metsäteollisuuden vientikysyntä kasvaa".

Eikö tuossa käy niin, että metsäteollisuuden vientikysyntä heikkenee, jos hinta nousee maailmanmarkkinoilla?

Valaiskaahan herrat asiaa. Mutta älkää teilatko, jos olen vaan kuutamolla.
 
Onkos toi taloustieteen oppikirjasta? Saiskos tosta vähän jatkoa tolle tarinalle vai jatkuuko se? Tuolla esimerkillähän tuo nyt periaatteessa olisi sama, mutta luulen, että siinä haetaan kompensaatiota tuotannosta markkinoille.
 
Onkos toi taloustieteen oppikirjasta? Saiskos tosta vähän jatkoa tolle tarinalle vai jatkuuko se? Tuolla esimerkillähän tuo nyt periaatteessa olisi sama, mutta luulen, että siinä haetaan kompensaatiota tuotannosta markkinoille.

Siitähän se on. Ja tarinaan ei jatkoa oikeastaan ole. Toinen tapaus taloustieteen oppikirjassa mikä hämmentää on tämä: " Miten yleisen hintatason kohoaminen vaikuttaa kokonaiskysyntään? Se supistaa sitä kolmesta syystä. Ensimmäinen on kotitalouksien varallisuusvaikutus. Kotitalouksien hallussa olevan rahamäärän ostovoima - heidän varallisuutensa arvo - kasvaa hintatason laskiessa. Ajattele vaikkapa hallussasi olevan rahan määrää. Mitä alempi on hintataso, sitä suurempaan kulutuksen määrään rahasi riittävät."

Tai tuossa on kaiketi vaan kirjoitusvirhe. Ensimmäisessä lauseessa pitäisi lukea hintatason lasku, eikä kohoaminen. Mutta vittu ku tähänkin meni aikaa hiffata näillä bodarin aivoilla. Elämässä lukenu muuta kun flexmagazineja...
 
Joo maki mietin sillon hetken tota kohtaa. Eli siin just sanotaan miksi hintojen kohoaminen vaikuttaa heikentavasti kokonaiskysyntaan, mutta sitten jostain syysta esimerkki on kirjoitettu hintojen laskun nakokulmasta :D
 
mutta sivulla 197 kerrotaan näin: " Ajatellaan paperin paperin hinnan nousevan maailmanmarkkinoillla, jolloin metsäteollisuuden vientikysyntä kasvaa".

Eikö tuossa käy niin, että metsäteollisuuden vientikysyntä heikkenee, jos hinta nousee maailmanmarkkinoilla?

Valaiskaahan herrat asiaa. Mutta älkää teilatko, jos olen vaan kuutamolla.
Toi on siis suomen metsateollisuuden nakokulmasta. ELi jos maailmanmarkkinoiden hinta nousee niin metsteollisuudela paineita vieda tuotteita sinne kohonneiden hintojen ansiosta = bigger profits. Taa periaattees syyna miksi markka revalvoitiin pariin otteeseen. Markka oli niin vahva etta suomalaisista hinnoista tuli kalliita ulkomaille jonka vuoksi vienti alkoi pudota. Sitten kun markka revalvoitiin tuli suomen hinnoista siis edullisia taas ja vienti kasvo.
Nain ainakin mun mielesta, korjatkaa jos olen vaaras :)
 
Toi on siis suomen metsateollisuuden nakokulmasta. ELi jos maailmanmarkkinoiden hinta nousee niin metsteollisuudela paineita vieda tuotteita sinne kohonneiden hintojen ansiosta = bigger profits. Taa periaattees syyna miksi markka revalvoitiin pariin otteeseen. Markka oli niin vahva etta suomalaisista hinnoista tuli kalliita ulkomaille jonka vuoksi vienti alkoi pudota. Sitten kun markka revalvoitiin tuli suomen hinnoista siis edullisia taas ja vienti kasvo.
Nain ainakin mun mielesta, korjatkaa jos olen vaaras :)

Tarkoitat varmaan devalvointia, etkä revalvointia.
 
Oli miten oli, joko kirjoitusvirhe tai sitten jos ei olla tarkennettu, niin hyvin epämääräistä tekstiä.
 
Eikö tuossa käy niin, että metsäteollisuuden vientikysyntä heikkenee, jos hinta nousee maailmanmarkkinoilla?

Valaiskaahan herrat asiaa. Mutta älkää teilatko, jos olen vaan kuutamolla.

Jos ajatellaan (ceteris paribus), että Yhdysvalloissa paperin kysyntä kasvaa. Paperin kysyntäkäyrä D siirtyy oikealle, tulos: kysytty määrä ja hinta ovat edellistä markkinatasapainoa korkeammalla. Kun paperia kysytään Yhdysvalloissa entistä enemmän, luonnollisesti kysyntä heijastuu myös Suomen metsäteollisuuteen.

Voisiko mennä näin?
 
Jos ajatellaan (ceteris paribus), että Yhdysvalloissa paperin kysyntä kasvaa. Paperin kysyntäkäyrä D siirtyy oikealle, tulos: kysytty määrä ja hinta ovat edellistä markkinatasapainoa korkeammalla. Kun paperia kysytään Yhdysvalloissa entistä enemmän, luonnollisesti kysyntä heijastuu myös Suomen metsäteollisuuteen.

Voisiko mennä näin?

Jos oon mitää tost kirjasta ymmärtäny ni pitäis kyllä mennä noin.
 
Kaakao on siinä esimerkissä välituote, josta jalostetaan se lopullinen tuote. Koska näissä esimerkeissä ajatellaan markkinoiden olevan aina tasapainossa, suklaan hintaan ei pieni yritys voi vaikuttaa ja se voi ainoastaan minimoida kustannuksiaan. Joten annetuilla pääoman ja työn kustannuksilla määrän täytyy pienentyä, jos välituotteen kustannus nousee. Esimerkkinä öljykriisi 70-luvulla ja stagflaatio makrotasolla (olikohan viime vuoden pääsykokeessa joku tällainen?).
 
Back
Ylös Bottom