Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitti jURZ!

Kiitti jURZ!

Aliotin itsekin muistiinpanojen tekemisen:)


Olen ehkä huono ihminen neuvomaan muistiinpanojen tekemistä sillä itse kirjoitin todella paljon ylös, koska kaikki asia tuntui tärkeältä. Joku varmasti olisi voinut tiivistää paremmin, mutta minä koin hyväksi kirjoittaa mielummin liikaa, kuin liian vähän.

Jos nyt pari vinkkiä keksin:

-Kopion jokaisen kuvion ja taulukon kirjasta ja ne jäivät siten hyvin mieleen ja samalla tuli ajateltua itse kuviota ja yleensä selkeni mitä kuvio oikeastaan tarkoittaa. Tällaista "ahaa" elämystä minulla ei tullut pelkästään lukiessa, koska lukiessa tulee aina vähän hosuttua taulukoiden kanssa.

-Kopioin myös laskukaavat, esimerkit skippasin kokonaan.

-Kaikki listat kopioin vain vähän lyhentäen joitakin, mutta yhtään kohtaa en jättänyt mainistsematta. Kirjoitin esim. kaikki tuloslaskelman ja taseen kohdat ja mitä ne tarkoittavat ja mitä pitävät sisällään. Siinä oli aikamoinen homma.

-Välillä yritin myös selitellä asioita omin sanoin, silloin tulee mietittyä enemmän ja jos osaa selittää asian toisin kuin kirjassa sanotaan, sen todennäköisesti myös ymmärtää. Kuitenkin on hyvä kirjoittaa selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta muistiinpanoja voi lukea myöhemminkin.

Olen kirjoittanut myös markkinoinnin kirjasta muistiinpanot. Siinä tulikin jo vähemmän tekstiä, koska kirja on lyhyempi ja sisältää mielestäni vähemmän asiaa.

-Myös markkinoinnissa kopioin taulukot, koska tässäkin kirjassa taulukoissa on yleensä tiivistettynä pariin kuvaan se mikä on tekstissä ilmaistuna 3 kappaleella.

-En lähtenyt kopioimaan menestysreseptejä, mutta nekin ehkä käsitellä jos kärsivällisyys riittää.

-Markkinointiin muistiinpanoista ei ole mielestäni niin paljon hyötyä kuin laskentatoimeen. Laskentatoimessa riittää kun ymmärrät asiat ja muistat tärkeitä kohtia, mutta markkinoinnissa taas kysymyksiä voi tulla periaatteessa mistä vain.

Nyt alan tekemään muistiinpanot myös johtamisesta ja kansantaloudesta. Kansantaloudesta ainakin tulee pitkä prosessi mutta se on sen arvoista :) . Tuosta kestosta vielä, että laskentatoimessa minä ehdin käydä 3 tunnin aikana noin 20 sivua, taseen kohdalla jopa vain 10, koska merkittävää on niin paljon. Lopussa kuitenkin tahti nopeutui, kun kopioitavaa tuli vähemmän. Itse en ainakaan jaksa muistiinpanoja kirjoittaa enempää kuin 3h ja loput 2h käytinkin sitten matikkaan, joka ei ole niin mekaanista toimintaa ja saa ajatella itse eikä vain kopioida.

Toivotaan että näistä on jotain hyötyä, kun itse lähdin kirjoittamaan, niin alusta alkaen päätin että kirjoitan kaiken mikä tuntuu tärkeältä.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, mutta pistän ne myöhäisen ajankohdan piikkiin :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laskis on minulle myös aika puuduttava aihe, eikä ole pohjatietojakaan siitä, kun nyt ensimmäistä kerta vasta haen. Mietinkin tässä juuri eilen noita "haastavia" alkuosan sivuja lukiessani, tarvitseeko tuloslaskelman (s.25) ja taseen (s.29 ja 31) kuvien kaikki erät ja niiden jokainen kohta muistaa ulkoa? Kaikkia ei käsitella tekstissä ollenkaan. Kuinka olennaisia nämä jutut ovat?

Just liikekirjanpidon perusteet tentin suoritin eilen ni tultava vähän porukkaa motivoimaan :) En ole tämän vuotista laskentatoimen kirjaa kerenny näkee, mut edellisissäkin painoksissa muistaakseni oli aika tarkat tuloslaskelmakaavat ja periaatteessa niistä on kysytty ne pääerät eli

liikevaihto
liikevoitto(tappio)
voitto(tappio) ennen satunnaisia eriä
voitto(tappio) ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja
Tilikauden voitto (tappio)

Noi kun opettelee niin varmaan pärjää ihan hyvin. Jos laskentatoimea meinaa enemmän lukea (edes sivuaineena) niin kaikki mitä nyt opettelette on pois ekan vuoden peruskursseista. Täysin samoja asioita käydään peruskursseilla ekana vuonna vähän syvemmälle mennen ja aina helpompihan tietoa on omaksua kun on hyvä pohja alla :) Suoriteperuste, jaksottaminen ja arvostaminen väännetään niin rautalangasta ettette niitä koskaan unohda, joten opetelkaa jo nyt. Varaston muutosta on aika useana vuonna kysytty ja kysytiin muuten vielä eilisessä tentissäkin. Varaston muutoksen lisäys, vähentääkö vai nostaako se tilikauden kuluja ja mitä se ihan oikeasti tarkoittaa?

Laskiksessa pitää rakentaa hyvä pohja erilaisia termejä opettelemalla ennen kuin pääsee kunnolla syventymään sen sisältöön joka on oikein mielenkiintoista. Jos siellä on paljon vähemmän tärkeetä nippelitietoa niin kylmästi ne post-it lapuille ja sängyn viereen seinään kiinni, jollon luette ne ennen nukkumaan menoa niin monta päivää peräkkäin et osaatte, härkää sarvista vaan.
 
Huhu kun nyt on tullut tämä huonon motivaation aika. Luulee että osaa jo kaiken (paitsi matikkaa) ja kun kirjoittelee muistiinpanoja/lukee niin tuntuu jo että muistaa kaiken, mutta näin ei tietenkään oikeasti ole. Muutenkaan ei lukeminen maistu yhtään. Jotenkin tänään tuli sellainen "ei vaan jaksa millään lukea" -olo. Oli pakko tulla avautumaan tänne jos helpottais :D
 
Huhu kun nyt on tullut tämä huonon motivaation aika. Luulee että osaa jo kaiken (paitsi matikkaa) ja kun kirjoittelee muistiinpanoja/lukee niin tuntuu jo että muistaa kaiken, mutta näin ei tietenkään oikeasti ole. Muutenkaan ei lukeminen maistu yhtään. Jotenkin tänään tuli sellainen "ei vaan jaksa millään lukea" -olo. Oli pakko tulla avautumaan tänne jos helpottais :D
Mulla ollu viime aikoina vähän samanlaisia tuntemuksia, tosin itsellä ei ole noin itsevarmaa oloa. Mutta onko se joku ihme, kun näitä on jo reilu pari kuukautta tankannu väh. 5 päivää viikossa, ja useita tunteja päivässä? Suosittelen ns. pitkää viikonloppua sulle eli otat muutaman päivän vapaata ja teet sitä mitä mieli tekee. Tässä ei kuitenkaan kuoleman kiire ole, niin itseensä investointi antaa paremmat mahdollisuudet oppia jatkossa.
 
Ei ole sama. Valmennuskeskukselta saa sellaisen vihkosen mis on tehtavia plus tiivistelma jokaisesta kirjasta. Itse olisin kolme ekaa tienny ihan lonkalta, nelosta en muistanut niin tarkast. En siis muista mika ero pakolaisella ja kiintiopakolaisella. Kaksi ekaa siis vaarin. Ykkonen koska tuo julkinen kilpailluttaminen on luonut juuri etua suurille yrityksille koska heilla on skaalaetu. Markkinoilla siis korostunut kustannustehokkuus pienien katteiden vuoksi joka on aiheutunut kilpailuttamisesta. 2. taas vaarin koska ''aivovuotoa'' pelataan tapahtuvan korkean verotuksen takia. 3. on oiken. muistin nippelitietona. 4. olisi mennyt vaarin.
Edit: jaa siina oli yks kysymys ja 4 vaitetta. :D juujuu.
b. on vaarin. Juuri tyovoima ja ihmiset saa liikkua ihan vapaasti maasta toiseen jos ovat EU:n jasenia. SIksi meill on nyt ongelma nuo kerjalaiset kaduilla.

Korjatkaahan taas jos jossain kohtaa tullos virhe.

Tosiaan siis mun kirja väittää että viimenen eli d (tai siis neljäs vaihtoehto) on väärin ja kaikki muut oikein. Niinkun kirjotin se on väärin, koska kyseessä ei ole EU:n vaan Yhdistyneiden kansakuntien pakolaiskiintiön valtuutetun tekemä päätös. b eli tämä työlupa juttu on siis oikein tämän harjoituskirjan mukaan. Sitä tässä nyt mietin, että onko tässä nyt virhe, kun itse ihan yleissivistyksen ja kirjankin mukaan ymmärtäisin niin, että eihän täällä mitään työlupaa tarvita :D

Tämän takia en tästä kirjasta pidä. No tässä harjotuskirjassa on kyllä mahdollista olla virheitä.
 
Laskis on minulle myös aika puuduttava aihe, eikä ole pohjatietojakaan siitä, kun nyt ensimmäistä kerta vasta haen. Mietinkin tässä juuri eilen noita "haastavia" alkuosan sivuja lukiessani, tarvitseeko tuloslaskelman (s.25) ja taseen (s.29 ja 31) kuvien kaikki erät ja niiden jokainen kohta muistaa ulkoa? Kaikkia ei käsitella tekstissä ollenkaan. Kuinka olennaisia nämä jutut ovat?

Itte ainakin laitoin mieleeni vaan ne pääkohdat. Jos osaaminen myöhemmin on kaikessa huippuluokkaa nii sit vois ehkä kuvitella opettelevan 100 erilaista random erää tuolta :D
 
Tosiaan siis mun kirja väittää että viimenen eli d (tai siis neljäs vaihtoehto) on väärin ja kaikki muut oikein. Niinkun kirjotin se on väärin, koska kyseessä ei ole EU:n vaan Yhdistyneiden kansakuntien pakolaiskiintiön valtuutetun tekemä päätös. b eli tämä työlupa juttu on siis oikein tämän harjoituskirjan mukaan. Sitä tässä nyt mietin, että onko tässä nyt virhe, kun itse ihan yleissivistyksen ja kirjankin mukaan ymmärtäisin niin, että eihän täällä mitään työlupaa tarvita :D.

Parissa Eu-maassa työskennelleenä ei todellakaan tarvita mitään työlupia EU:n sisällä, esim viron ID-kortissa lukee kissankokoisin kirjaimin; EI VAJA TÖÖTAMISEKS TÖÖLUBA = ei tarvi työlupaa.
 
Parissa Eu-maassa työskennelleenä ei todellakaan tarvita mitään työlupia EU:n sisällä, esim viron ID-kortissa lukee kissankokoisin kirjaimin; EI VAJA TÖÖTAMISEKS TÖÖLUBA = ei tarvi työlupaa.

No sitä vähän ajattelinkin. Onneks en kyseisen sarjan tiivistelmiä tilannut :)
 
No sitä vähän ajattelinkin. Onneks en kyseisen sarjan tiivistelmiä tilannut :)

Ei kannatta olla liian ankara jos muutama virhe saattuu olee. Ihmiset ne nuokin on tehnyt ja erehtyvaisia ollaan ;) Plus jatkossa alat huomaan et huomaat enempi ja enempi kyseenalasia tehtavia ja virheita. Esim sanoisin etta jopa 3-4 prosenttia valmennuskeskuksen tehtavista on virheellisia. Etenkin markkinoinnissa mista on luotu uudet tehtavat taksi vuodeksi niin tana vuonna me lukijat seulataan virheet pois ja ens vuonna sitten on vasta puhdas tiivistelma.
 
Pakko laitella itsekkin omia tuntumia näistä kirjoista.
Lukenut olen nyt sen about 8h päivässä maaliskuun lopusta alkaen ma-pe ja sunnuntaina oon yrittäny lukee sen 6h. Kotona opiskelu ei ole mulla oikein toiminu, joten olen kirjastossa ollut. Tänään sain viimeisteltyä alleviivaukset, eli kirjat sen kaks kertaa läpi plärätty.

Eniten vituttaa laskentatoimen kaavat, tosin Puttosen kirjoittama osio on ihan mielenkiintoinen.
Markinoinnin kirja on kaikista vittumaisin, ei meinaa jaksaa keskittyä lukemiseen tämän kohdalla.
Kansiksen kirja on kirjoista ehkä mielenkiintosin, tosin noi kaavat ärsyttää.
Matikan kirjaa en oo vielä ees avannu, lyhyest matikast tulossa näillä näkymin C tai M. Kaipa tuota vois vähä katella et sais ees sen 2-3p.

Ostin valmennusakatemian tiivistelmä -ja harjoituskysymyskirjat. Osa noista kysymyksistä on niin helppoi, tosin löytyy vaikeitakin.
Tiivistelmä kirjan korkkasin tänään. 40 sivua luettu ja tosi hyödylliseltä ainaki alustavasti tuntunu.
Nyt ajattelin lukea pari kertaa ton tiivistelmäkirjan ja sit varmaa mindmap/muistiinpanot. Ainakin kirjoituksiin lukiessa muistiinpanot auttoivat paljon.
Lappeenrantaan oon hakemassa ensisijaisesti, vaikuttais mukavalta paikalta ja suht lähelläkin on.

Juu ei kyllä mitään työlupia tarvitse. Olisiko sekoitettu oleskeluluvalla tai sitten vain puhdasta huolimattomuutta..?
 
Osaako joku selittaa ton termin jaettu johtajuus. Miten se eroaa suhteissa rakentuvas ja yksilokeskeises nakokulmas.. Ei oikee uppoo kaalii.:jahas:
 
Osaako joku selittaa ton termin jaettu johtajuus. Miten se eroaa suhteissa rakentuvas ja yksilokeskeises nakokulmas.. Ei oikee uppoo kaalii.:jahas:

Jos oon yhtään perillä asioista niin sitä ei yksilökeskeisessä näkökulmassa esiinny, siellähän ihailtiin sitä sankarijohtajuutta. Ite käsitin jaetun johtajuuden niin, että kaikki organisaation jäsenet osallistuu jollain lailla keskusteluun päätöksenteosta ja kaikilla on omii käsityksii asioista. Korjatkaa jos oon väärässä. On kyllä aika abstraktia huuhaata sen kirjan vikat noin 50 sivua ja vähän pelottaa mimmosii kysymyksii siitä sitten tulee :P
 
Okay. Kyl sita jaettuu johtajuut jotain mainittii yksilokeskeskeseski mut just jotai niiden sankarijohtajien ohella. Oli siin vaihees jo vaha lukeminen vasynyt et ei jaksanu keskittyy. Tan illan pidan lukuvapaana. Huomen aamul sit vois lukee nelisen tuntii mut nyt pakko pitaa paivan tauko lukemisist. Alkanu vaha hiipuu viimeaikoin mut uskon et ku paasee suomee ja paasykoe muuttuu ''todelliseks'' nii jaksa taas lukee. Plus valmennuskurssi motivaattorin. :)
 
Osaako joku selittaa ton termin jaettu johtajuus. Miten se eroaa suhteissa rakentuvas ja yksilokeskeises nakokulmas.. Ei oikee uppoo kaalii.:jahas:

Kirjoitin aika pitkän pätkän jossa koitin selittää tuota, mutta totesin että se varmaan lähinnä sekottaisi.

Parilla rivillä ilmaistuna, ”jaettu johtajuus” on lähinnä suhteissa rakentuvaan näkökulmaan liittyvä käsite, eli jaettua johtamista on tutkittu lähinnä suhteissa rakentuvaa näkökulmaa (konstruktionistinen) edustavissa tutkimuksissa.

Kuitenkin lisänä on esimerkki "jaetun johtamisen" tutkimisesta yksilönäkökulmaa edustavassa (positivistisessa) tutkimuksessa, eli tässä tapauksessa tuo mainittu ”post-heroic leadership”.

Suhteissa rakentuva näkökulma katsoo johtamista sosiaalisena toimintana, johon kaikki ihmiset osallistuvat, johtajalla on vain yksi "rooli" muiden joukossa.

Yksilönäkökulmassa fokus on nimenomaan johtajan käyttäytymisessä, johon muut sitten lähinnä reagoivat.
 
Voisin laittaa hyvän kiertämään ja kertoa pari vinkkiä, jotka auttoi ainakin mua viime vuonna pääsykokeissa. Nää saattaa olla aika yksinkertaisiakin, mutta turhan usealta unohtuu pahimman stressin iskiessä.

1. Lukekaa silloin, kun olette parhaimmillane. Eli silloin kun ajatus ei ala harhailla ja ja keskittymiskyky on hyvä. Mulle toimii klo 7-12, toisille se voi olla vaikka illalla, mutta koittakaa järjestää päivärytmi lukujen mukaan. Kaikki varmaan ymmärtää, että on turha lukea koko päivää, kun mitään ei jää mieleen.

2. Älkää stressatko, jos kuulette, että joku toinen on lukenut 8 kertaa kirjat läpi ja muistaa kaikki kaavat ulkoa. Se, kuinka monta kertaa niitä kirjoja lukee, ei kerro vielä mitään. Nytkin ehtii vielä ihan hyvin aloittaa ja pärjätä kokeessa hyvin, jos vaan tietää, mikä on itselle paras opiskelutaktiikka.

3. Jos ymmärtää yhtään matikkaa, kannattaa panostaa matikan, kansiksen ja laskiksen laskuihin, koska niillä saa usein tosi helppoja pisteitä. Tehkääpä vaikka viime vuoden laskiksen ja kansiksen osiot harjoituksena niin näätte. Ja koska laskutehtävät on oikein jos ne osaa tehdä (hyvin muotoiltu :D), tiedätte kokeessa, että on ainakin sen verran oikeita vastauksia ja se helpottaa siinä tilanteessa. Laskuilla harjoitteleminen on yleensä vielä nopeampaakin kuin joidenkin mind mappien väsääminen. Lisäksi on mukava tietää, kuinka tuskissaan kaikki markkinointi4eväh-tytöt on kun ne huomaa, että puolet kokeesta onkin laskemista. Ei mulla ole mitään ennakkoluuloja :rolleyes:

4. Itse kokeessa lukekaa ne kysymyksen ainakin kolmeen kertaan ennen kun alatte lukea vastausvaihtoehtoja! Ne on tehty tahallaan niin, että ne kysymykset tulee luettua väärin ja sitten siinä onkin kätevästi ensimmäisenä se hyvä vaihtoehto tälle väärälle kysymykselle. Mulla meni 3 pistettä itse kokeessa väärin pelkästään tuon takia.

Ja opiskelen siis Tampereella eli saa kysellä jos kiinnostaa. Mun pääaine on kansis, mutta oon kyllä suorittanut nyt jonkin verran tilttiä, laskista, markkinointia ja muutakin eli jos ootte miettimässä sitä pääaineen valintaa niin osaan jonkin verran vastailla.
Tsemppiä lukuihin!
 
Asiallinen termi toi "Markkinointi4eväh-tytöt" :D

Laskentatoimen lukeminen on ollu vähemmän hapottavaa ton ekan kappaleen jälkeen, mikä on ihan positiivista. Ei se silti mitenkään hauskaa oo ollu! Tuol on jotain ihmesettei ja muutamii pikkuvirheitä kirjassa näyttäs olevan myös.

Mites ois jos ton s.29 taseen perusteella joutus päättelemään Rahoitusomaisuuden ja Lyhytaikaiset varat nii meniskö se näin:

Rahoitusomaisuus=Lyhytaikaiset saamiset+Rahoitusarvopaperit+Rahat ja pankkisaamiset

Lyhytaikaiset varat=Vaihto-omaisuus+Lyhytaikaiset saamiset+Rahoitusarvopaperit+Rahat ja pankkisaamiset

Tässä siis ajattelen worst case scenariota, jossa nenän eteen tungetaan joku hullu taselaskelma ja kysytään esim. Mikä on yrityksen rahoitusomaisuus?
 
Haluisko joku selittää miten noi tarjonta -ja kysyntäkäyrät piirretää? En tiiä kuinka oleellista on kokeen kannalta mut ois kiva olla perillä kun kerran kansiksesta on toi aineisto-osio. Eli vaikappa toi harjoitustehtävä 4.3 eli miten siihen piirretää ne?
 
Asiallinen termi toi "Markkinointi4eväh-tytöt" :D

Laskentatoimen lukeminen on ollu vähemmän hapottavaa ton ekan kappaleen jälkeen, mikä on ihan positiivista. Ei se silti mitenkään hauskaa oo ollu! Tuol on jotain ihmesettei ja muutamii pikkuvirheitä kirjassa näyttäs olevan myös.

Mites ois jos ton s.29 taseen perusteella joutus päättelemään Rahoitusomaisuuden ja Lyhytaikaiset varat nii meniskö se näin:

Rahoitusomaisuus=Lyhytaikaiset saamiset+Rahoitusarvopaperit+Rahat ja pankkisaamiset

Lyhytaikaiset varat=Vaihto-omaisuus+Lyhytaikaiset saamiset+Rahoitusarvopaperit+Rahat ja pankkisaamiset

Tässä siis ajattelen worst case scenariota, jossa nenän eteen tungetaan joku hullu taselaskelma ja kysytään esim. Mikä on yrityksen rahoitusomaisuus?

Juuri näin.

sko93: kysyntäkäyrä on laskeva käyrä (Siis: mitä korkeampi hinta, sitä pienempi kysytty määrä. Kannattaa lukea kuvioita pystyakselilta vaaka-akselille...) ja tarjotakäyrä vastaavasti nouseva käyrä (mitä pienempi hinta, sitä pienempi määrä markkinoilla...)
 
sko93: kysyntäkäyrä on laskeva käyrä (Siis: mitä korkeampi hinta, sitä pienempi kysytty määrä. Kannattaa lukea kuvioita pystyakselilta vaaka-akselille...) ja tarjotakäyrä vastaavasti nouseva käyrä (mitä pienempi hinta, sitä pienempi määrä markkinoilla...)

Juu siis kyllä tiedän tuon, ei oo probleemia kuvaajan tulkitsemisessa tai ym. mut tarviikohan sitä osata piirtää? Tai no ois ainaki kiva tietää et miten se tehää ku siel harjotuskysymyksis oli semmone.
 
Back
Ylös Bottom