Kauppakorkeaan 2008

E: Et muuten jaksa lukea tota menoa enää toukokuus...
miksei? luotetaan nyt indicaan.:) Indica on vaahdonnut ja vouhottanut kauppiksesta siihen malliin että motivaatiota näyttää ainakin löytyvän. ei se ½v niin pitkä aika loppupeleissä ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai jaksan, mä oon ihan helvetillisen motivoitunut pääsemään opiskelemaan sitä mitä haluan, tänään tosin luin aika laiskasti, vain 2 tuntia, jotka meni fifty-fifty markkinoinnin ja kansiksen kanssa, mutta huomenna oisi tarkoitus vetästä sellanen 6h lauantain kunniaksi. lukemista, salia, ja f1-klassikkokisan katsomista, vaikka onkin imo turhan tuore kisa ollakseen klassikko.

koko syksyn mä lueskelin noita opuksia, mutta tosiaan noita uusia oon lukenu noi määrät. Kansantaloustieteen kirjan oon lukenu 11 kertaa nyt. Viimeksi luin ihan liian vähän, enkä osannut lukea oikeita asioita, tälläkerralla ohjelmassa on painaa mieleen kaikki tunnusluvut, markkinoinnista kaikki mihin liittyy tieteilijöittten nimiä, sekä kaikki listatut asiat, ja mallit, (yhtenä vuonna kysyttiin alfred chandlerin "structure follows strategyä" ja siinä oli vaihtoehdot, miten päin se lause kuului., kaikki tollaset pitää painaa mieleen) sitten matikasta, pitää opetella nopeasti tekemään rutiinilla tehtävät, tilastotiedeosuus on helpompi omaksua, sitten pitää nopeesti osata joustolaskut, ja lineaarinen optimointi, sitte kansiksesta niin hyvin kun mahdollista kaikki, soveltaen, koska aineistokoe tulossa, joka voi olla ihan vitullisen ilkeä, mutta kuvioihin ja käyrien käyttäytymisiin eri tilanteissa pitää tulla sellanen ihan luontanen käsitys, että syvällisesti ymmärtää mitä tapahtuu, ja varsinkin nopeasti, että jää aikaa laskuihin mahdollisimman runsaasti. Laskiksen koen olevan suurin vahvuus, se on aika hyvin hallussa toki sitä pitää päntätä aktiivisesti, että siinä kanssa on sellanen suoritusvarmuus, että alle vartissa voi vastata kaikkiin varmasti oikein, että jää aikaa muihin aiheisiin, ja viimevuonna tuli täydet siitä.

ajattelin tavoitteeksi ottaa jos saisi laskiksesta 8 pistettä, sitten kansantaloustieteestä 4-6, matikasta tavotteeksi 4, markkinoinnista 4 ja organisoinnista 4.. Ja siten ettei arvaile, koska ne menee helposti vikaan, siihen kaatu viimekerta. jos 20-24 saa, pääsee kyllä sisään Lappeenrantaan, minne on tavoite. Varavaihtoehtoihin Joensuu-kuopio-akselille riittänee 12 pintaan, eli 11 kokeesta ja lisäpinna ensisijasuudesta. Ykkösvalintaanhan saa kaksi pohjapistettä, kokeesta pitää saada 10, että voi tulla valituksi, ja 10 pisteellä pääsee kyllä ensisijaisuuksilla jo todennäköisesti joensuuhun, koska 2 voi maksimissaan jo saada, viimevuonna riitti 11.25



valmennuskurssille kyllä menen, senlisäksi ajattelin lukea huhtikuulle saakka keskiarvolla 6tuntia päivässä, sitte huhtikuun ja ehkä toukokuun 8 ja kesäkuunalusta kokeeseen 12. Koska mitään en aio jättää sattumanvaraan, mä aattelin kyllä tänävuonna vihdoinkin mennä ineen, viimevuonna oisin päässy, jos oisin ollu samankevään abi, tänävuonna aattelin tosiaan mennä sisään sitten.

Sillevaralle, ettei pääse, niin Jyväskylän taloustieteiden pääsykokeisiin olen menossa, saattaa olla itselle parempi koetyyppi kuitenkin. sen lisäksi pitää ehkä kolmosvaralle laittaa amiksen auto kautta sähköpuoli.

sitäpaitti, kun on oikeasti motivoitunut, ei kirjojen lukeminen ole samanlaista pakkopullaa kuin viimekerralla, päinvastoin niistä on oppinut löytämään sitä jotain, sillä musta on oikeasti valtavan mielenkiintoista lukea niitä kirjoja, ja niitä lukee ihan mielellään, päinvastoin huomaa, kun kirjan avaa, parin tunnin päästä, että oho, ku aikaa vierähti. eikä telkkaristakaan nyt tuu mitään muuta katottavaa, ku 24, jonka oon jo nähny, ja f1-klassikkokisat, ja kauden alkaessa tietysti uudet formulakisat.
 
Tottakai jaksan, mä oon ihan helvetillisen motivoitunut pääsemään opiskelemaan sitä mitä haluan, tänään tosin luin aika laiskasti, vain 2 tuntia, jotka meni fifty-fifty markkinoinnin ja kansiksen kanssa, mutta huomenna oisi tarkoitus vetästä sellanen 6h lauantain kunniaksi. lukemista, salia, ja f1-klassikkokisan katsomista, vaikka onkin imo turhan tuore kisa ollakseen klassikko.

koko syksyn mä lueskelin noita opuksia, mutta tosiaan noita uusia oon lukenu noi määrät. Kansantaloustieteen kirjan oon lukenu 11 kertaa nyt. Viimeksi luin ihan liian vähän, enkä osannut lukea oikeita asioita, tälläkerralla ohjelmassa on painaa mieleen kaikki tunnusluvut, markkinoinnista kaikki mihin liittyy tieteilijöittten nimiä, sekä kaikki listatut asiat, ja mallit, (yhtenä vuonna kysyttiin alfred chandlerin "structure follows strategyä" ja siinä oli vaihtoehdot, miten päin se lause kuului., kaikki tollaset pitää painaa mieleen) sitten matikasta, pitää opetella nopeasti tekemään rutiinilla tehtävät, tilastotiedeosuus on helpompi omaksua, sitten pitää nopeesti osata joustolaskut, ja lineaarinen optimointi, sitte kansiksesta niin hyvin kun mahdollista kaikki, soveltaen, koska aineistokoe tulossa, joka voi olla ihan vitullisen ilkeä, mutta kuvioihin ja käyrien käyttäytymisiin eri tilanteissa pitää tulla sellanen ihan luontanen käsitys, että syvällisesti ymmärtää mitä tapahtuu, ja varsinkin nopeasti, että jää aikaa laskuihin mahdollisimman runsaasti. Laskiksen koen olevan suurin vahvuus, se on aika hyvin hallussa toki sitä pitää päntätä aktiivisesti, että siinä kanssa on sellanen suoritusvarmuus, että alle vartissa voi vastata kaikkiin varmasti oikein, että jää aikaa muihin aiheisiin, ja viimevuonna tuli täydet siitä.

ajattelin tavoitteeksi ottaa jos saisi laskiksesta 8 pistettä, sitten kansantaloustieteestä 4-6, matikasta tavotteeksi 4, markkinoinnista 4 ja organisoinnista 4.. Ja siten ettei arvaile, koska ne menee helposti vikaan, siihen kaatu viimekerta. jos 20-24 saa, pääsee kyllä sisään Lappeenrantaan, minne on tavoite. Varavaihtoehtoihin Joensuu-kuopio-akselille riittänee 12 pintaan, eli 11 kokeesta ja lisäpinna ensisijasuudesta. Ykkösvalintaanhan saa kaksi pohjapistettä, kokeesta pitää saada 10, että voi tulla valituksi, ja 10 pisteellä pääsee kyllä ensisijaisuuksilla jo todennäköisesti joensuuhun, koska 2 voi maksimissaan jo saada, viimevuonna riitti 11.25



valmennuskurssille kyllä menen, senlisäksi ajattelin lukea huhtikuulle saakka keskiarvolla 6tuntia päivässä, sitte huhtikuun ja ehkä toukokuun 8 ja kesäkuunalusta kokeeseen 12. Koska mitään en aio jättää sattumanvaraan, mä aattelin kyllä tänävuonna vihdoinkin mennä ineen, viimevuonna oisin päässy, jos oisin ollu samankevään abi, tänävuonna aattelin tosiaan mennä sisään sitten.

Sillevaralle, ettei pääse, niin Jyväskylän taloustieteiden pääsykokeisiin olen menossa, saattaa olla itselle parempi koetyyppi kuitenkin. sen lisäksi pitää ehkä kolmosvaralle laittaa amiksen auto kautta sähköpuoli.

sitäpaitti, kun on oikeasti motivoitunut, ei kirjojen lukeminen ole samanlaista pakkopullaa kuin viimekerralla, päinvastoin niistä on oppinut löytämään sitä jotain, sillä musta on oikeasti valtavan mielenkiintoista lukea niitä kirjoja, ja niitä lukee ihan mielellään, päinvastoin huomaa, kun kirjan avaa, parin tunnin päästä, että oho, ku aikaa vierähti. eikä telkkaristakaan nyt tuu mitään muuta katottavaa, ku 24, jonka oon jo nähny, ja f1-klassikkokisat, ja kauden alkaessa tietysti uudet formulakisat.

Hyvinhän se menee! Tolla menolla voit päästä vaikka Helsinkiin. Ainakin johonkin pääset suht varmasti.
 
mihkää helsinkeihin..;) on, myönnetään, todella hyvä kauppakorkea kyseessä suomen oloissa, ja tottakai se oisi parempi olla helsingin ktm, ku muu ktm, mutta toisaalta.. Asuntotilanne on mitä on, helsingissä on kauhean kallista mun makuun. Helsingissä on kyllä sitten käsittääkseni paremmat työmahdollisuudet ja parempi bile-elämä, mutta toisaalta, mitä siitä yökerhojen runsaudesta hyötyy jos ainoa mihin on rahaa on kilju tai pontikka;) Mut kauppatieteisii oisi ihan kiva päästä ainakin jonnekin, mieluiten tietenkin lappeenrantaan, kun siellä voi ottaa teknisiä sivuaineitakin. Jos huippusuperlahjakas 5 ällän ylioppilas oisin, pitäisi ykköskohteena hakea kyllä sitten jo london school of economicsiin, mutta tälläsenä *vähän* tyhmempänä mä oon todella todella onnellinen, jos pääsen ikinä ylipääsä mihinkään kauppatieteellistä opetusta tarjoavaan yliopistoon. e: ja jos koe todella sujuu hyvin, niin mikäänhän ei estä 09-vuonna hse:lle hakemista.
 
Suosittelen lämpimästi kauppakorkean käymistä. Ja ihan sama missä sen käy. Kokemus ja näytöt puhuvat enemmin kuin paikkakunta tai arvosanat, heti ensimmäisestä duunista alkaen.

Valmistumisen jälkeen suosittelen hakeutumista myyntihommiin, jos haluaa tienata hyvin. Mun markkinoinnilta valmistuneet kaverit ja itse tienaan selkeesti paremmin kuin laskentapuolen opiskelukaverit.

Valmistuin Lappeenrannasta 2002. Olen ekassa valmistumisen jälkeisessä duunissa. Viime kuun brutto 8.593,05 EUR. Kävin Lahdessa jonkun halvan valmennuskurssin, siitä oli hyötyä. Muistan kun markkinoinnin maikka kurssilla sanoi, että kun tuli eka 30.000mk:n tili, tiesi valinneensa oikean tutkinnon ja oikean suuntautumisen (myyntihommat). Silloin ajattelin, että ei tollasiin voi mitenkään päästä. Niin on kuitenki käynny, helposti!

Tsemppiä niihin pääsykokeisiin. Vaivannäkö kannattaa ja hommat on hyviä kun valmistuu.
 
Suosittelen lämpimästi kauppakorkean käymistä. Ja ihan sama missä sen käy. Kokemus ja näytöt puhuvat enemmin kuin paikkakunta tai arvosanat, heti ensimmäisestä duunista alkaen.

Valmistumisen jälkeen suosittelen hakeutumista myyntihommiin, jos haluaa tienata hyvin. Mun markkinoinnilta valmistuneet kaverit ja itse tienaan selkeesti paremmin kuin laskentapuolen opiskelukaverit.

Valmistuin Lappeenrannasta 2002. Olen ekassa valmistumisen jälkeisessä duunissa. Viime kuun brutto 8.593,05 EUR. Kävin Lahdessa jonkun halvan valmennuskurssin, siitä oli hyötyä. Muistan kun markkinoinnin maikka kurssilla sanoi, että kun tuli eka 30.000mk:n tili, tiesi valinneensa oikean tutkinnon ja oikean suuntautumisen (myyntihommat). Silloin ajattelin, että ei tollasiin voi mitenkään päästä. Niin on kuitenki käynny, helposti!

Tsemppiä niihin pääsykokeisiin. Vaivannäkö kannattaa ja hommat on hyviä kun valmistuu.

Väittäsin että Lappeenrannan ja HSE:n ero on opiskelijamateriaalista. Täällä lappiksessa kyllä näkee heti ne kenestä tulee supermenestyjiä, koska valtaosa massasta on niin keskinkertaista. Eli suhteita täällä on hankalampi luoda niihin tosielämän supermenestyjiin, koska täällä ei niitä yksinkertaisesti ole niin paljoa mitä esim. HSE:llä. Siksi täällä kannattaakin keskittyä opiskeluun ja unohtaa se verkostoituminen :)
 
älyttömän rankka offtopic-kyssäri.. janne22.. minkälainen muijatarjonta lappeenrannassa;)?
 
Ihan jees. Nättejähän ne kauppistytöt täälläkin on. Miehistä vaan on tarjontaa liikaakin :D. Teknillinen yliopisto kun on kyseessä. Eli vähän joutuu teekkareiden kans kilpailee :D. Onhan tuol tietysti toi AMK, josta löytyy tradetyttöjä.
 
Teollisuuden tarpeisiin täältä kyllä löytyy varmasti paremmat laskentatoimen opit mitä esim. HSE:ltä. On niin paljon tuotantotalouden järjestämii kursseja. Eikä tosta opetustasosta nyt muutenkaan löydy valitettavaa. Niin paljon itsestä kiinni kuinka paljon jaksaa panostaa.
 
Ehottomasti tän kevään tavote siispä Lappeenranta.. noi tutan järjestämät kurssit kiinnostaa kyllä kovasti.
 
Valmistumisen jälkeen suosittelen hakeutumista myyntihommiin, jos haluaa tienata hyvin. Mun markkinoinnilta valmistuneet kaverit ja itse tienaan selkeesti paremmin kuin laskentapuolen opiskelukaverit.

Voitko hieman avata mulle tuota myyntihommia niin,että vähemmänkin tietävä ymmärtää.
Pitäs itse tehdä keväällä pääainevalinta ja olen melko varmasti valitsemassa markkinoinnin.Mitä sä muuten luit sivuaineena?
 
Voitko hieman avata mulle tuota myyntihommia niin,että vähemmänkin tietävä ymmärtää.
Pitäs itse tehdä keväällä pääainevalinta ja olen melko varmasti valitsemassa markkinoinnin.Mitä sä muuten luit sivuaineena?

Ostotoiminnot. Ajattelin, että jos aikoo myydä, pitää tietää miten yritysmaailmassa ne ajattelee jotka sitten ostaa.

Vaikka laskennan hommissa ei niin hyvin tienaa, suosittelen, että luet laskentatoimesta pitkä sivuaineen. Niitä tietoja tarvit enemmin ku tartsan viidakkoa, jos joskus on toimitusjohtajan palli hollilla. Ja ennen kaikkea johdon laskentatoimi; tunnusluvut, yritystutkimus, arvonmääritys ja investointilaskenta on ne jutut millä hoidat homman kotiin.

Yritysjuridiikan hoitaa juristit, henkilöstökuviot henkilöstöhallinnon maisterit, kirjanpidon tradenomit, sun pitää osata myydä ja hallita johdon laskentatoimi. Pankki- ja rahoitusteorian alkeet on myös syytä ottaa haltuun.

Siellä kauppiksessa (korkeassa) on homman nimi se, että hankit ittellesi sellasen osaamispaketin, johon pyrit löytämään työkokemusta ensimmäisinä opintovuosina. Kapean osaamisalan tohtorina juutut tutkijakuoppaan ja ajat Tojotalla. Duunia voit vaihtaa kuin sukkaa ensimmäisen kymmenen vuoden aikana. Lyhyet työsuhteet alussa ei tee hallaa urakehitykselle. Hankit käytännön kokemusta niihin juttuihin mitä sun osaamispaketti vastaa. Rekrytoijat tietää sen.

Sitten kun alkaa olla 40 taulussa, työntekijäpula ja ennenkaikkea osaajapula on pahimmillaan, sitten SINÄ valitset mitä teet ja paljonko sulle pitää maksaa. Jos nyt pk-sektorin palkkajohtajille maksetaan +100.000 eur vuodessa, voit arvailla mitä liksat on sitten kun itse olet toimari-iässä.

Tavoite ilman suunnitelmaa on unelma. Tee suunnitelma, ja ala toteuttaa sitä!
 
ihan noin mielenkiinnosta, kuinka suuri osuus turun kauppiksen opiskelijoista on turkulaisia?:D

No itte oon Naantalista eli ihan vierestä... ehkä alle puolet on Turusta tai lähiseudulta joten varsin hyvin koko Suomi edustettuna. Valmistuneista suurin osa lähtee Turusta kun duunipaikkoja ei hirveästi ole (tai kysyntä ja tarjonta ei kohtaa).

Ei tarvi pelätä että joutuisi pelkkien turkulaisten sekaan. :D
 
Mites ton rahoituksen kanssa? kannattaako sitä sitten aikanaan lukea, jos sisälle nyt ikinä pääsee? kun rahoitus ja laskentatoimi kiinnostaisi eniten noista, johdonlaskentatoimi laskiksesta.

Vai onko se sitten typerä pääainevalinta, jos nyt pääsee pääainetta valitsemaan?

nyt kyllä lukuinto on kohillaan, tänään jaksoin 11.5 tuntia taas lukea.
 
Sefen tilastot kertovat, että rahoituksella ainakin tienaa varsin hyvin, ihan kärkipäässä tulovertailussa pääaineiden välillä. Jos rahoitus kiinnostaa, go for it.

Tietojärjestelmätiede on myös tulotilastoissa hyvin edustettuna. Ei kyllä näy mun palkassa kun oon vielä laitoksella töissä :/
 
Jääkös sinulle indica vapaa-aikaa nimeksikään. Itselläni on kevään yo-kirjoitusten jälkeen korkeakouluhaut edessä, muttei lukeminen ainakaan vielä ole kunnolla maistunut.
 
ai vapaa-aikaa, mitä se on? voiko sitä syödä, onko siinä muuten paljon proteiinia;):D;)

suoraasanottuna eipä juuri. Salilla käyn normaalisti, se on jumalattoman hyvä stressinpoistossa, sen hetken ajattelee just sitä treeniä, ja unohtaa kaikki muut huolet. Sitte arkiviikolla neljänä päivänä koulussa, tosin kahtena niistä on vaan kaksi tuntia, sitte kahtena kaheksan. siihen päälle 6 tuntia kirjojen kanssa lyhkäsempinä päivinä, viikonloppuna ja vapaapäivinä tulee sitte jo enemmän, sellasta kymmenen tunnin - 12 verran, ja pitkinä koulupäivinä tulee luettua 3-4 tuntia.

Eli suoraasanottuna aika niukalti jää. eipä mitään muuta kyllä ehdi tekemään, ku viikonloppuna herää kaheksan maissa, lukee, käy salilla, syö, ja lopettaa lukemisen 11 aikaan illalla ja sitte rauhottuu tunniksi-pariksi ja sama uusiksi. Sali tauottaa kyllä, ettei se putkeen mene, enkä varmaan jaksaisikaan.

Viikolla sitten vähän inhimillisempään tahtiin, 12-2 päivinä ehtii lukemaan aamuseiskasta varttiivaille kahteetoista ja 16:00-19:00 sitte iltapuhteiksi.
8-16 päivinä sitten luin esim toissaviikolla, ku en lintsannut, 17:30-23:00

vapaa-aikaa jää, ja treenit maistuu, sitte keväämmällä jää varmaan koulu, ni jää kyllä vapaa-aikaaki ihan kohtuullisesti. ja mihin sitä vapaa-aikaa tarttee, ku on sinkku:e: treenaan kaksijakosella neljäkertaa viikkoon, ja aikalailla lähinnä vapailla painoilla ja ihan perusliikkeitä jauhan. samalla dieettaan koko kevään.
treenistäkään tuskin tulee tarvettta vähentää, ku sitte jos stressaa, ni treenit auttaa, ja nykystä koulua voi sitten himmailla vähemmälle, ja lukea senkin eestä.

ja sittehä muute vituttais ehkä, jos kuitenkin tän panostuksen, ja kauheanhintasen valmennuskurssin (ei oo alkanu vielä) jälkeen jäisi pääsemättä, vaikka 0.25pisteellä.


e: Kyl tää imo kysyy motivaatiota, ja ainakin nyt huomaakin että sitä ainakin löytyy. saas nähä miten äijän käy;) Sitte avoimen kautta, jos ei muute natsaa..
 
Pakko kyllä nostaa hattua tolle Indican asenteelle.Itekin luin aikoinaan kauppakorkeeseen paljon ja suurella motivaatiolla,mut Indica on vääntänyt ruuvia astetta kireemmälle.Ja itsellä ainakin valmennuskurssi teki erittäin hyvää lukumotivaatiolle, pääsi kilpailemaan muiden kurssilaisten kanssa ja siinä se nälkä vaan kasvoi entisestään.

Toivottavasti tiedät rajasi ettei tuu loppuun palamista tärkeimmillä hetkillä.
 
Kannattaa kuitenkin pitää huoli, ettei tuo tahti sitten lopahda joku kuukausi ennen pääsykokeita. Turhan monelle nimittäin käy juuri niin. Ensin aloitetaan luku hirveällä sykkeellä heti kirjojen ilmestymisestä lähtien ja sitten jossain vaiheessa tulee se lopahdus ja kokeet menee sitten perseelleen.

Mutta jos tuolla tavalla pystyt jatkamaan, niin 99% varmuudella sisään pääset. :) Itse viime vuonna luin tammi-helmikuun noin 1-2h päivässä ja pikkuhiljaa maaliskuun jossain puolivälissä aloin sitten kiristämään tahtia, niin että luin kunnolla noin 6-8h päivässä ja viimesinä viikkoina kiristin siitä vielä vähän tahtia.
 
nimenomaan tässä vaiheessa pitää vielä lyödä jarruja, ja ehdottomasti jatkaa koululla hengailua, siellä kun tapaa ihmisiä, ja voi vaan hengailla, pysyy jotenkin kasassa tää paletti;) muute voiski tapahtua se että vappuna ryyppää kakspäivää, ja sen jälkee kirjat lentää nurkkaa.

vaikka musta ei 99%varmasti tuukkaan sitä missä opiskelen at the moment, saan mä kuitenkin päivääni vähän siellä käynnistä vähän edes vaihtelua. Sali ei tule jäämään missään vaiheessa, koska se on öbaut tehokkain stressinpoistokeino. Samoin lenkeillä tulen käymään koko ajan, ja hiihtämäänkin aattelin lähteä jos nyt lumet tulee kunnolla vihdoinkin :jahas: Tiiän kyllä ton loppuunpalamisongelman todellisuuden, siksi pyrinkin tekemään kaikkia normaali-asioita, että pysyy se motivaatio loppuun asti, ja pääsykokeisiinluvut jatkuu, kuten viimevuonnakin aina tulostentulopäivään saakka, ei saa mitään asioita unohtaa, paljonparempi pohja onkin nyt todella lukea, kun koko syksyn olen kuitenkin hiljakseen kirja/viikko tahtia lukenut niitä edellisiä, ja uudet tuli aika heti ku ilmesty.

Hyödynnän sen viimevuotisen epäonnistumisen, siten, että ainakin olen kokoajan rakentanut sen saman pohjan päälle, että missäänvaiheessa en varsinaisesti ole löysännyt. olen lukenut näihin koitoksiin heinäkuulta tosiaan jo;)
Kovaa ja tiukkaa tahtia toki vasta joululta ja tuntitavoittein tammikuun 1. asti.

Valmennuskurssin ajattelen tekevän 3 asiaa, mitkä on todella tärkeitä kaikki. 1. lisää todella paljon motivaatiota, koska sijoittamalleen rahalle haluaa saada tuottoa. mä oon perusnuuka, jolta liikenee rahaa nuuskaan, viinaksiin ja autoasioihin. Vihaan rahan menettämistä, joten mua motivoi todella paljon se että rakkaista euroista saa laittaa pinoon ku menee kurssille.

2: Olen aina oppinut nimenomaan kuulemalla, kouluaikoina en ikinä tehnyt läksyjä tai pahemmin lukenut kokeisiin, saatoin kerran lukea kirjan nopeasti tunnissa läpi, opin nimenomaan tunneilla istumalla. keskiarvo pyöri siinä yheksän korvilla. Kuulemalla mä opin, siksi mä oon sitä mieltä että kurssi sopii mulle, lukemaan mä oon saanut opetella vasta nyt paremmin.

3. avaa ne uusia näkökulmia, tiivistelmät, harjotustehtävät tietenkin parantaa rutiinia, mutta asioihin saattaisi tulla vähän vääriä käsityksiä itseoppimalla. sitäpaitsi kovalla tehtävärutiinilla pärjää varmasti paremmin kokeissa. Viimevuonna en yhtään niitä tehnyt, enkä katsonut millaista on tulossa (=aika typerää)

ja mua motivoi niin paljon se että suoraasanoen nolotti todella paljon, ku serkku pääsi hse:lle suoraan, ja mä en päässy mihkään, kun en ollu uusi tuore abi, sillon oisin päässy ineen, jos oisin ollu. tänävuonna motivoi se epäreilun abilisäpistekäytännön siirtyminen historiaan.

sitte mua motivoi ja rohkaisee se, että tiedän ettei tarvi onnistua niin hyvin kuin monet muut, ne jotka haluaa sinne HSE:lle, koska mä haen Lappeenrantaan. Ja mulla on onneksi tilaisuus yrittää myös jyväskylän taloustieteisiin.
 
Back
Ylös Bottom