Kauppakorkeaan 2008

Itsekin alkaa jo puntit tutisemaan, kun lukee noita lukutarinoita.
Sääli, että itsellä on vielä kirjoitukset edessä, niin ei pysty keskittymään täysillä. Tosin taitaa olla totta, että on helpompaa saada kirjoituksista se muutama lisäpiste kuin pääsykokeesta.
Noh, onneksi on avoinna suhteellisen monta vaihtoehtoa (HSE, HSE Mikkeli BScBa, valtiotieteellisen kansiksen laitos, ehkä TSE)

Olisi erittäin houkuttelevaa lähteä myös ulkomaille opiskelemaan, mutta koulun pitäisi olla vähintään top-10 yliopisto Euroopassa (LSE, Oxbridge, Warwick, ehkä Rotterdam). Ei ole mitään järkeä lähteä maksamaan hunajaa johonkin tusinayliopistoon. Täytyy harkita, pitäisikö ensi vuoden UCAS-haussa kokeilla onneaan, mikäli sitä pääsisi vaikkapa Britteihin lukemaan.

Käyn koittamassa onneani ensi lauantaina SAT-kokeessa, josko sitä pääsisi suoraan HSE:hen. Noista harjoituskokeista on tippunut maths&critical reading osioista noin 1200-1300 pistettä, kun sisäänpääsyyn vaadittaisiin (viime vuoden perusteella, ja olettaen että SAT-valinta vielä jatkuu) reilu 1370 pistettä.
Noh, laitoin myös Mikkelin yksikköön mailia, ja he vastasivat että sinne pääsee 29.5 YO/työkokemus-pisteellä ja 1070 SAT-pisteellä (critical reading & maths sekä writing-osiosta 500 pistettä).
Käytännössä M:n paperit, tai erittäin helposti saavutettava SAT-score. En kuitenkaan ole niin optimistinen tuon >1370 bongon saavuttamisen suhteen, se on erittäin kova tulos.

Varasin Takuuvalmennukselta kurssin varmuuden vuoksi, jos onni ei osu kohdalle. Foorumikirjoitteluiden perusteella vaikuttaa olevan ihan laadukas tarjoaja, joskin Supermaster olisi vieläkin parempi. Hinta vain alkoi käymään liian suolaiseksi.

Kirjoja olen jo hieman alkanut lueskelemaan. Muut ovat melko selkeälukuisia, mutta matikan kirja on suoranaisesti sadistinen.
Markkinointi on puristettu ehkä hiemankin liian kompaktiin muotoon, keskittyminen ei voi herpaantua edes yhden sanan ajaksi. Kansiksen kirja on loistava ja melko mielenkiintoinen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tullut kyllä itsekkin mietittyä tuota kauppakorkeakoulua tässä intin jälkeen. Toisaalta tullut jo vuosi opiskeltua tietojohtamista Tampereen teknillisessä yliopistossa niin ehkä vain parasta jatkaa täällä, samantapaisiin hommiin voi kuitenkin varmaan päästä ja täältä saa kuitenkin sen teknisen sivuaineenkin.
 
Lisään tähän teille pyrkijöille vähän omia tuntemuksiani pääsykokeeseen lukemisesta. Saman olen jo postannut viime vuoden ketjuun 15.8.2007.

Jos on ensi keväänä kirjottamassa ylioppilaaksi, niin ohjeistukseni teille on:


1. Ota selvää mitkä ovat pääsykoekirjat (julkaistaan Marras-Joulukuussa).

2. Osta kirjat HETI.

3. Silmäile kirjoja ennen vuoden vaihdetta.

4. Aloita kunnon lukeminen heti vuoden vaihteen jälkeen.

5. Kun lukeminen alkaa vituttaa mene osoitteeseen http://www.porsche.fi ja mieti kuinka siistiltä näytät 10 vuoden päästä uudessa 911 turbossa. Tai vaihtoehtoisesti mene lähikauppaan ja seuraa siellä 15 vuotta hyllyjen täyttäjänä olleen jätkän hommia 20 minuuttia.

6. Lue ihan minimit ylioppilaskokeisiin ja panosta maksimit pääsykoekirjoihin. Tämä siksi, että jos et oikeasti ole kirjoittamassa 5-6 ainetta vähintään vahvan magnan papereilla, niin niistä ei ole hyötyä kauppatieteisiin pyrittäessä. Edellä oleva on tehty olettaen, että osaamista löytyy yo-kirjoituksiin edes jonkin verran. Tosin se neljä viikkoa mitä on aikaa lukea penkkareista kirjoituksiin ei paljoa paina, kun on jo 12 vuotta koulua käytynä. Neljässä viikossa ei ihmeitä tehdä.

7. Ota selvää valmennuskursseista ja mieti kannattaako mennä (hinnat 1000-1750€).

8. Mitä enemmän luet alussa sitä enemmän itseluottamusta tämä antaa loppua kohden. Viimeisen kahden viikon aikana monelle iskee paniikki ja itseluottamus katoaa kun tuntuu ettei ole lukenut tarpeeksi.

9. Tee lukusuunnitelma. Viikoittainen lukusuunnitelma on hyvä. Esimerkiksi Tammi-Helmikuussa 4-5 päivää viikossa lukua 4 tuntia päivässä. Maalis-Huhtikuussa 5-6 päivää viikossa 5 tuntia päivässä. Touko-Kesäkuu 6 päivää viikossa 8 tuntia päivässä.

10. Kertaa kohdat 1-9.

Näillä eväillä uskon monien pääsevän kauppatieteisiin. Totuus on vaan se, että lukio on niin helppoa, että se tajuton luku-urakka minkä kauppatieteisiin joutuu suorittamaan voi tuntua epätodelliselta/liioittelulta.

Monia varmaan ihmetyttää tuo ohje, että panostaa vaan heti pääsykokeisiin eikä yo-kokeisiin. Kirjoitin itse viime vuonna M:n paperit minimaalisella lukemisella lukiosta ja olen muutenkin sitä mieltä, että kyllä joka jätkä yo-kokeista läpi pääsee, mutta kauppatieteiden pääsykoe on jo toinen juttu.

Eka hakukerta itselläkin meni vituiksi, juuri liiallisen itseluottamuksen takia minkä sain yo-kokeista joiden eteen en tehnyt mitään. Tänä vuonna oli jo VÄHÄN toinen meininki, mutta lipsumista tapahtui silti. Olen kuitenkin tyytyväinen tulokseeni 22,75 pistettä, eli 1,25 pistettä Helsingin rajasta.

Tosin vitutus oli suht iso kun yksi hätäpäissään tehty matikan tehtävä oli väärin, mutta jos olin tehtävää tehdessä niin hätäinen etten erota sanoja MIKÄ VAIHTOEHDOISTA ON VÄÄRIN niin itseäni voin vain syyttää. Jos tämä tehtävä olisi väärän sijasta mennyt oikein olisin saanut 24,25 pistettä ja päässyt siis Helsinkiin.

Kuitenkin tsemppiä kaikilla kauppatieteisiin 2008 pyrkiville! :thumbs::thumbs:
 
5. Kun lukeminen alkaa vituttaa mene osoitteeseen http://www.porsche.fi ja mieti kuinka siistiltä näytät 10 vuoden päästä uudessa 911 turbossa. Tai vaihtoehtoisesti mene lähikauppaan ja seuraa siellä 15 vuotta hyllyjen täyttäjänä olleen jätkän hommia 20 minuuttia.
! :thumbs::thumbs:

Aivan fantastisen törkeän hyviä ohjeita. Nämä kannattaa TAKOA kalloon.

Ja jos et pääse ekalla yrittämällä sisään, ja sulla on muutama tonni säästöjä plakkarissa, lähde katselemaan maailmaa muutamaksi kuukaudeksi. Puoli vuotta ruokapalkalla jossakin etelän sukelluskeskuksessa tai alppien hiihtokeskuksessa on mahtava eväs tulevalle elämälle, kehittää kielitaitoa ja kasvattaa varmasti lukumotivaatiota.

Itse olin aikanaan sukellusoppaana (Dive Masterina) Gran Canarialla (unelmaduunissani). Perseauki pitkää päivää oli upeaa painaa jonkin aikaa, mutta kyllä sen jälkeen tiesin, että kunnon liksoilla on mukavampi olla kuin "unelmaduunissa etelän auringossa".

KTM paperit k a n n a t t a a hankkia.
 
Worthless.
 
:offtopic:
Heikki722, silmiini pisti aikaisemmin tässä threadissa ollut postauksesi nykyisestä toimialastasi ja asemastasi. Voisitko mahdollisesti antaa minulle mailiosoitteesi tai mahdollisesti kirjoittaa minulle copythis2@luukku.com osoitteeseen. Haluaisin hieman kysellä yleisesti alasta.

En viitsi oikeaa mailiani tähän pistää ihan roskapostivaaran vuoksi.

DONE!

Mode voi poistaa tän ja edellisen charterin mulle osotetun viestin täältä hänksättämästä.
 
Jeps jeps. Taidan mäkin ottaa noi kirjat kouraan ja katsoo jos päästäisivät inessiiviin. Voisi sitten aloitella kun saa ekat maisterinpaprut ulos Tampereelta ja on saanut töistä taas tarpeeksi. Kaksoistutkinto olisi tavoitteena jossain vaiheessa saada alle ja HM alkaa olla jo vähitellen hyvin paremmalla puolella ajatellen valmistumista :) Organisaatioista ainakin luulisi jo tietävän jotain :D
 
Mikä lie Helsingin kauppakorkean ja TKKn:Tutan ero parin vuoden päästä, vai onko sitä? Vuoden päästähän koulut yhdistetään ja on hyvin todennäköistä että nämä puljut laitetaan yhdeksi suureksi tiedekunnaksi.
 
No nyt miuta pelottaa tosissaan, onko mitään mahkuja päästä sisään. En ole edes koskenut pääsykoekirjoihin, kun yritän tsempata kirjoituksiin (joista tavoitteet ihan realistisina E:tä ja L:ää). Ja tarkoitus olisi kyllä päästä sisään jo tänä vuonna. Onko tää nyt ihan mahdoton unelma :( Ja Tampere, yritysjuridiikka, korkeimpana haaveena.
 
Ekonomi tienaa jo liki 5000 euroa
Siitä lisämotivaatiota.
ps. kun tuolla aikasemmin tais olla koulujen eroista puhetta, niin jostain sefen raportista löytyi juttua siitä miten sefe on huolissaan siitä, että työmarkkinoille alkaa virrata kahdentasoista ktm:ää.

Vastineeksi työaika on ekonomeilla yhä keskimäärin yli 42 tuntia viikossa. Yrityksissä myös vaaditaan aiempaa enemmän palkattomien ylitöiden tekemistä.

– Ylin johto tekee lähes 47 työtunnin viikkoja. Kyllä ekonomin viikko on yhä kuusipäiväinen, sanoo liiton neuvottelujohtaja Store Fjäder.

;)
 
No nyt miuta pelottaa tosissaan, onko mitään mahkuja päästä sisään. En ole edes koskenut pääsykoekirjoihin, kun yritän tsempata kirjoituksiin (joista tavoitteet ihan realistisina E:tä ja L:ää). Ja tarkoitus olisi kyllä päästä sisään jo tänä vuonna. Onko tää nyt ihan mahdoton unelma :( Ja Tampere, yritysjuridiikka, korkeimpana haaveena.

Pääset jos luet, kaikki on kiinni ittestäs. Ja toi ei ole mikään mahdoton unelma, rankkaa varmasti.
 

Niin... Voihan sitä yrittää viettää laadukasta vapaa-aikaa kun on töissä vain 37,5h viikossa vetämällä 2300€/kk Kelan sosiaalineuvojana.

Toisaalta helpompaa voi olla viettää laadukasta vapaa-aikaa vetämällä 47h viikossa ylimmässä johdossa ja palkkana 7032€/kk (ylimmän johdon mediaani). Tuohon sitten vuoden lopuksi 30 000€ tulospalkkio.

Palkka on vaan korvaus menetetystä vapaa-ajasta, mutta eipä sillä työttömän vapaa-ajalla kauheasti tee niillä 800€/kk sosiaaliavustuksilla.
 
No nyt miuta pelottaa tosissaan, onko mitään mahkuja päästä sisään. En ole edes koskenut pääsykoekirjoihin, kun yritän tsempata kirjoituksiin (joista tavoitteet ihan realistisina E:tä ja L:ää). Ja tarkoitus olisi kyllä päästä sisään jo tänä vuonna. Onko tää nyt ihan mahdoton unelma :( Ja Tampere, yritysjuridiikka, korkeimpana haaveena.

Tampere on paikkana ihan jees, täällä on hyvä opiskella, joten tsemppiä.

On kuitenkin syytä muistaa ennen kaikkea yksi juttu, joka on lähes yhtä tärkeä kuin itse tieto, nimittäin vastaustekniikka. Jos on lipastossa jo sisällä olevia kavereita, vastaustekniikan suhteen kannattaa kysyä neuvoja. Joskus tentinkin voi päästä läpi tietämättä juuri kummempia jos vain osaa runoilla asiantuntevan oloisesti :D
 
Tampere on paikkana ihan jees, täällä on hyvä opiskella, joten tsemppiä.

On kuitenkin syytä muistaa ennen kaikkea yksi juttu, joka on lähes yhtä tärkeä kuin itse tieto, nimittäin vastaustekniikka. Jos on lipastossa jo sisällä olevia kavereita, vastaustekniikan suhteen kannattaa kysyä neuvoja. Joskus tentinkin voi päästä läpi tietämättä juuri kummempia jos vain osaa runoilla asiantuntevan oloisesti :D
Kauppiksen pääsykoe on rastia ruutuun tyyppinen.
 
Kauppiksen pääsykoe on rastia ruutuun tyyppinen.

Joo ihan hirvittävästi ei vastaustekniikkaa tarvita kauppiksen pääsykokeissa mutta sitäkin enemmän tarkkuutta!!! Useat kysymykset on muotoiltu melko kompamaisesti ja ainakin itse jouduin niitä muutaman kertaan tavaamaan ennen kuin aukeni... tai sitten mulla on erityisen huono sisälukutaito!! Eikä kokeessa panikointi ainakaan auta asia.... :D

Mites luvut ovat edenneet, vai onko kukaan muu kuin Indica vielä aloitellutkaan? Itse olen kirjoja selaillut, vielä ei kunnon tahtiin pääse, helmikuun puolen välin jälkeen olisi suurin osa tenteistä tehtynä ja neidillä oikea luku-urakka edessä!! Paineet sisäänpääsemiseen on SUURET, sillä oma ala ei kiinnosta yhtään!! Nyt kuitenkin on niin, että haluan myös valmistua KTM:ksi, enkä HM:ksi jolla on paljon kauppatieteistä sivuaineita :) Onneksi olen edes voinut lukea koko ajan kauppatieteitä sivuaineena, kiitos tästä Tampereen yliopiston vapaan sivuaineoikeuden. Eivät nämäkään neljä vuotta ole ihan hukkaan menneet, sillä kurssit voin (ymmärtääkseni) täysin hyväksilukea... Ja tästä vapaasta sivuaineoikeudesta lasken hyödykseni sen, että olen laskentatoimea, yrityksen hallintoa ja markkinointia jo opiskellutkin, joten pohjatiedot on hallussa... Tosin sehän ei kokeessa auta sitten yhtään, koska kysymykset ovat aina kirjoista!!

Hirmuisesti tsemppiä kaikille lukuihin!! Kilpa on kovaa ja parhaat pärjää mutta samalta viivalta kaikki hakijat lähtee, vain ja ainoastaan lukeminen merkitsee!!! Tämän kun vielä muistaa sitten kun keväällä ensimmäiset terassikelit koittaa ;)
 
Joo ihan hirvittävästi ei vastaustekniikkaa tarvita kauppiksen pääsykokeissa mutta sitäkin enemmän tarkkuutta!!! Useat kysymykset on muotoiltu melko kompamaisesti ja ainakin itse jouduin niitä muutaman kertaan tavaamaan ennen kuin aukeni... tai sitten mulla on erityisen huono sisälukutaito!!

Jep, kysymykset ovat todella vaikeasti ja huonosti aseteltuja, saa tosiaan monta kertaa lukea, ennen kuin tietää (varmasti) mitä kysymyksessä oikein kysytään... Tähän kun vielä lisätään monessa kohdassa esiintyvä vastausrakenne, jossa on 4 väittämää A-D johonkin alustukseen liittyen, ja sitten vaihtoehdot 1-4 esim. 1: "Väittämät A ja C ovat oikein", niin saadaan aikamoinen soppa.

Ja itse koe mittaa kyllä enemmän ulkoa oppimista kuin tiedon omaksumista/osaamista.

Mulla luvut alkaa helmikuussa pitkän matikan kertauksen merkeissä, ja siitä sitten asteittain määrää lisäten niin, että huhtikuussa duunit jäävät 1-2 päivään viikossa, ja alkaa valmennuskurssi ja kova lukeminen.

En usko, että sisäänpääsyyn vaaditaan mitään 8kk lukemista monta tuntia päivässä, vaan oikein ajoitettu "kuntohuippu" riittää sisäänpääsyyn Helsinkiin. Muut kaupungit (tai oppilaitokset) eivät ole vaihtoehtoja.
 
kysymykset ovat todella vaikeasti ja huonosti aseteltuja , saa tosiaan monta kertaa lukea, ennen kuin tietää (varmasti) mitä kysymyksessä oikein kysytään...
osittain siihen kokeen laatijat tähtäävätkin. Kieroja ja ketkuja, paljon pilkunviilausta, knoppeja yms. sitten Koetilanteen aiheuttama stressi/"paniikki"/huonot yöunet(itsellä ainakin) on ihan oma lukunsa.

tällä kerralla vähemmän riskiä ja stadiin sisään:rock: viime kerralla meni lähes kaikki fifty-fiftyt väärin ja vaasaan:jahas:
 
Jep, kysymykset ovat todella vaikeasti ja huonosti aseteltuja, saa tosiaan monta kertaa lukea, ennen kuin tietää (varmasti) mitä kysymyksessä oikein kysytään... Tähän kun vielä lisätään monessa kohdassa esiintyvä vastausrakenne, jossa on 4 väittämää A-D johonkin alustukseen liittyen, ja sitten vaihtoehdot 1-4 esim. 1: "Väittämät A ja C ovat oikein", niin saadaan aikamoinen soppa.

Ja itse koe mittaa kyllä enemmän ulkoa oppimista kuin tiedon omaksumista/osaamista.

Mulla luvut alkaa helmikuussa pitkän matikan kertauksen merkeissä, ja siitä sitten asteittain määrää lisäten niin, että huhtikuussa duunit jäävät 1-2 päivään viikossa, ja alkaa valmennuskurssi ja kova lukeminen.

En usko, että sisäänpääsyyn vaaditaan mitään 8kk lukemista monta tuntia päivässä, vaan oikein ajoitettu "kuntohuippu" riittää sisäänpääsyyn Helsinkiin. Muut kaupungit (tai oppilaitokset) eivät ole vaihtoehtoja.

Tämä postaus täytyy laittaa korvan taakse ja katsoa sitten heinäkuun puolessa välissä postaajan fiilikset.

Muistuttaisin kaikkia pyrkijöitä vielä tosta juuri kaksi viikkoa ennen koetta tapahtuvasta panikoinnista, joka johtuu siitä että luulee lukeneensa liian vähän. Älkää siis yllättykö tunteesta.

Turha muuten veikkailla sitten millä pisteillä pääsee mihinkin, koska rajat heiluvat helposti 3-5 pistettä vuodesta toiseen. Helsinki 24-29 pistettä noin nyrkkisääntönä.
 
Back
Ylös Bottom