Kauppakorkeaan 2008

Onkos noissa oppilaitoksissa joku kiintiö että minkä verran otetaan pelkän kokeen perusteella ja minkä verran yhteispisteillä?

Ja toinen kysymykseni liittyy myös tuohon valintaprosessiin, eli jos laitetaan ykköseksi helsinki, kakkoseksi esim joensuu jne... Jos kokeista tulisi esim. 23 pistettä, millä ei oletettavasti vielä pääsisi helsinkiin, ja joensuuhun pääsisi jo 12 pisteellä. Kaikki joensuuhun hakeneet, jotka ovat saaneet tuon vähintään 12 pistettä, ovat laittaneet joensuun ykkösvaihtoehdoksi. Pääsenkö minä tällöin joensuuhun sisään 23 pisteelläni, vai otetaanko ensin kaikki ne, joilla se on ykkösvaihtoehtona, vaikka heillä olisi heikommat pisteet kuin minulla? Tulipas sekavasti, toivottavasti joku tajuaa :) Jostain nimittäin kuulin, että se valinta menee juuri noin...

Tsemppiä kaikille hakijoille! :thumbs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ja lisätään tähän, että 1. valinnasta saat 2 lisäpistettä, ja toisesta valintakohteesta 1.

Eli jos vastaat vaikka 20 oikein, saat 22 pistettä 1. kohteeseen, (oletetaan että HSE:lle,) et pääse, saat 21 pistettä käyttöön toiseen kohteeseen ja 20 kolmanteen

Jos kolmannen kohteen rajaksi muodostuu 19.75 pistettä, pääset sisään, jos et päässyt toiseen tai ensimmäiseen. ja niin edelleen.

vastaukset kysymyksiin tarjoaa näin yleisesti www.kauppatieteet.fi
 
Itsekkin oon nyt kiinnostunu tästä KTM tutkinnosta. Tuntuu vain jotenkin oudolta, kun lukio ei ole tullut tehtyä yhtään mitään ja ka keikkuu 8,3 kohdilla. Onkohan mitään järkeä hakea tonne KTM tutkinnon alalle jos kirjotuksista on odotettavissa C/M? Mitä kannattais kirjottaa sitte yo-kokeissa että sais mahdollisia lähtöpisteitä? Mihin valmennuskurssille sit kandeis mennä? Asun stadista sen 120km itään päin ettei huvittais Hentusen kurssille kruisailla. Vai voiko stadissa asuu halvalla muutaman kuukauden?
 
piidu, on niitä tyhmempiäkin kauppakorkeassa.. Pääsykokeisiin vaan ankara tsemppaus, ja valmennuskurssi, niin en mä ainakaan usko ettetkö pääsisi. Tottakai erinomanen menestys auttaa, mutta huonommallakin pääsee pelkässä pääsykoekiintiössä. Senlisäksi kauppatieteellisiin on todella kirjavat pääsykoepisterajat. HSE:lle saattaa joutua saamaan 25-30 pistettä kun taas joensuuhun pääsee 10-14 pisteellä sisään. 40 on siis maksimi, ja väärinvastatusta vähennetään 0.5 pistettä. www.kauppatieteet.fi sieltä ohjeita kokeisii, ja vanhoja kokeita, klikkaat ne, ja sielt näät että minkätyyppistä pitää osata.
 
Liitytäänpäs tähän ketjuun mukaan, minullakin tavoite on päästä lukemaan kauppatieteitä. Ylioppilaskirjoituksista on jo aikaa useampi vuosi, sen jälkeen on ollut armeija, vuosi töissä ja parikin aloitettua koulua. Tällä hetkellä olen ammattikorkeassa opiskelemassa rakennusalaa, mutta se ei ole kiinnostanut enää aikoihin.

Pari päivää sitten totesin, että nyt on aloitettava lukeminen jos aikoo joskus päästä kouluun sisään. Nyt on sitten tuo johtamisen ja organisoinnin kirja työn alla. Vielä en ole ihan Indican tahdilla lukenut, mutta aloitettu on kuitenkin. Valmennuskurssille aion keväällä mennä, sponsoritukea vaikutti olevan luvassa isältä. Yliopisto on tietenkin se ykkösvaihtoehto, mutta kaiken varalta haen ammattikorkeaankin. Tärkeintä on saada alan opiskelupaikka syksyksi, jos pääsykokeet sattuisivat menemään penkin alle. Lukuintoa kaikille!
 
Kansantalouden ja matematiikan kirjat voi sitten ostaa multa. Yhteishintaan 50€.

Pistä viestiä copythis2@luukku.com
 
Mitenkäs porukalla lukemiset edistyy? Onko motivaatio jo tapissa? ootatteko jo innolla kesän koitoksia?

Itsellä on elämääkin parempi motivaatio. Todella helpolta tuntuu lukemisprojekti. Eilen meni 11 tuntia, tänään olen lukenut 7.5, luen vielä ennen nukkumaankäymistä, ja huomenna oisi tarkoitus herätä noin seittemän maissa lukemaan ja syömisten ja salin/hiihtämässäkäynti poislukien panostaa koko muu päivä asialle, ja lukea nukkuma-aikaan asti. Eli sellanen 13 tuntia saattaa olla aika lähellä totuutta, suunnillee samanverta ku viime maanantaina.;)

Kun on motivaatio näin tapissa, ja kun niin älyttömästi oon päättäny, että kauppiksee pitää päästä, niin sitä jaksaa lukea itseasiassa todella paljon enemmin ku uskookaan.
Kevään tullen pitää site lisätä tätä vielä reilusti, ja valmennuskurssin lisäksi lukea joka päivä näin paljon kun nyt kolmena, (=muina menee tällähetkellä 5-6 tuntia, koska on koulua) ja tehdä ne legendaariset kaikkensa..;)

nyt oon viimesen viikon aikana lukenut noin 55 tuntia esim;) ja todellakaan ei hetkeäkään kaduta että teen jonkun eteen töitä kerrankin.

sitte jos ei ineen pääse, ni vituttaahan se ehkä, ja kyllä sitte kaikki nauraa ihan helvetisti mulle, mutta avoimeen sen jälkeen.. Aion kyllä tehdä niin kaikkeni ettei tarttisi sitä pettymystä enää uuestaan kärsiä. jos se vaan musta on kiinni;)

e 19 viikkoa ja kaksi päivää jäljellä koitoksiin. tasasentappavalla tahdilla pääsen yli tuhannen lukutunnin, ja todellisuudessa kiristyvällä tahdilla (viimesen kuukauden viikkotavoite 80 tuntia) pääsen arviolta noin 1200 tuntiin yhteensä, vielä jäljelläolevia tunteja. Kun nyt tähän varsinaiseen lukuaikaan lasketaan tämä kuukausi, ja noin 200 tuntia, (enpä jaksa laskea viimevuotisia, vaikka oon kyllä lukenut parituntia päivätahtia heinäkuulta) niin yhteismääräksi pitäisi tulla 1400 tuntia ja valmennuskurssista noin 100h lisää, mitä ne ny yleesä on..

eli jos lahjakkaat ihmiset noin 500 tuntia käyttää hse:lle, ni oon aika optimistinen sen suhteen että tällä motivaatiolla ja innolla, ja työllä mä pääsen lappeenrantaan;) vaikka en mä pahasti pety, jos pääsen joensuuhun.. tai jos en pääse kuin yhteishaun ulkopuolisee jkl:lään. Ja mä oon huomannu sen, että mitä enemmin perehtyy tähän aiheeseen, sitä mukavammalta ja hauskemmalta tää projekti tuntuu, ja sitä omammalta alalta tää kauppatiede tuntuu. erityisesti kansantaloustiede ja laskentatoimi+rahoitus. niit kirjoja on suorastaa ihana lukea, ja musta tuntuu että tää on se mun juttu :haart:
 
Tsemppiä indicalle, voisin lyödä vetoa että tuolla motivaatiolla pääset minne vaan haluat! :) Itse alotin viime viikolla luvut, about 4h päivässä mennään vielä vähän aikaa, kohta kiristetään tahtia...

Kirjoja en omista vasta kun kaksi, eli tuon kansantaloustieteen kirjan ja sit tuo johdatus kvantitatiiviseen analyysiin. Kohta pitää hankkia loputkin kirjat. Helsinkihän se olis se ykkösvaihtoehto, muut vaihtoehdot on vielä vähän epäselviä, varmaan pistän ainakin yhdeks vaihtoehdoks jonkun "helpon", eli minne pääsee pienilläkin pisteillä (Joensuu tms).

Arvioisin että ~600h lukemisilla olisin lähellä tuota 25 pistettä kokeessa, mikä ehkä riittäisi helsinkiin, saa nähä. Mutta ehkä tähtään varmuuden vuoksi noin 700-800h, mikä tarkoittaa sellaista keskimäärin 6h lukemista päivässä. Joo ja tosiaan erittäin mielenkiintoista ainakin tuo kansantaloustiede, innolla odotan noita muitakin kirjoja :)

Edittiä... Niin jos jollain on myynnissä noita muita kirjoja kun taloustiede tai johdatus kvantitatiiviseen analyysiin, niin ilmoittakoon asiasta =)
 
Kantsis varmaan indica vähän rauhoittaa tota lukemista. Tuota tahtia sä osaat noi kirjat 5:n viikon päästä ulkoa, ja arvaappa jaksatko sen jälkeen enää lukea?

Itte aloitin aikanaan helmikuun lopussa, enkä lukenut millään viikolla yli 40 h, ennemminkin n.30 ja ehdin vallan hyvin oppia noi jutut. Kantsii ajoittaa se kisakunto sinne loppuun.

Ei se määrä, vaan se laatu..
 
no ota huomioon, että sä hyvin todennäkösesti olet mua parempi, älykkäämpi ja lahjakkaampi. kaikinpuolin
Viimevuonna mä alotin huhtikuussa, luin laskiksen kirjan 5 kertaa jotenkin, muut kerran-kaksi, ja aikaa käytin ehkä 35 tuntia. En kyllä monena päivänä lukenut varttia enempää, ja jäin kuulusan kahden pisteen päähän. Se kauppikseepääsemättömyys oli mulle henkisesti niin raskas nakki, että mä en kyllä enää uudestaa mielellää sitä kiitos mutta ei kiitos lappua ottaisi.

Oon mä sellaa rauhottanut tätä projektia, että teen mä paljon muitakin asioita, just tulin salilta, kohta meen laittamaa vähän ateriantynkää jne. en mä tänää oo vasta ku 5 h lukenu. aattelin mä vielä lueskella, ja iltaa käyttää siihen matematiikankirjaan. Oon kyllä niitäki oppinu laskemaan. Vanhoista kokeista oon tehtäviä tehny. ja vielä sopivan nopeast.

Matikka kuitenkin imo tuottaa ylivoimaisesti eniten hankaluuksia, ja se on koko homman avain. Mun taktiikkana on osata syvällisesti ainakin laskis ja kansis ennen kurssia, jolta mä aattelin saaha eniten matikkaan apua, ja tavote on saaha ainaki se 20 pistettä vähintään, ettei oo mitään riskiä jäähä ulos. Kansiskin on kauhea riski, se voi olla ihan miten älyvapaa tahansa, ja se voi ihan yhtähyvin jäähä nollille tai miinukselle, kun se on aineistokoe.

Siksi pitää saaha laskentatoimi niin selkärankaan, että se on varma 8 oikein, ja matematiikka sille tasolle, että se on sellanen joku 5 tai enemmän, koska mä en oo ollenkaan varma, että markkinoinnista tai johtamisesta mä saisin kovinkaan helposti kummoisiakaan, vaikka luenkin paljon, koska ne on imo ihan vitun vaikeita perinteisesti ollut. Varasuunnitelmana sitte avoimeen, ja sitäkautta, mutta ei sekää taida helpolla tulla.

E:
toivotaa nyt parasta. Sen takia mä tänneki osallistun, koska mä luon itelle sitäkautta potkua perseesee, on nii vitun noloa olla se joka ei pääse. Siks mä oon kertonu tästä suunnillee jokaselle kaverille, että sitte on kans pakko vähän niinku onnistua, ja mä kyllä myös teen niin kaiken mahollisen että sinne pääsen. ja vielä 10% enemmän.
 
no ota huomioon, että sä hyvin todennäkösesti olet mua parempi, älykkäämpi ja lahjakkaampi. kaikinpuolin

Tuskinpa, (ehkä komeampi :D) lukion keskari oli jotain alle 7.. Muutenkin jos menet jollekin valmennuskurssille, niin tulet huomaamaan että samanlaisia tallaajia siellä kaikki on (vaikka mukaan varmaan mahtuukin N* X* L:n ylioppilaita). Ne L:n ylioppilaat on enimmäkseen niitä, joilla ei ole harrastuksia + kavereita. Koska noita juttuja ei opeteta lukiossa, pääsykoekiintiössä kaikki lähtee samalta viivalta

Itse olin oikeasti se lukion laiskin tyyppi, mutta otin ton lukemisen tosissaan ja olin koko ajan valmennuskurssin parhaan 10 %:n joukossa "harkkapääsykokeissa". Einsteinin sanoin, "nerous on 1% inspiraatiota ja 99 % hikeä".

Matikka kuitenkin imo tuottaa ylivoimaisesti eniten hankaluuksia, ja se on koko homman avain. Mun taktiikkana on osata syvällisesti ainakin laskis ja kansis ennen kurssia, jolta mä aattelin saaha eniten matikkaan apua, ja tavote on saaha ainaki se 20 pistettä vähintään, ettei oo mitään riskiä jäähä ulos. Kansiskin on kauhea riski, se voi olla ihan miten älyvapaa tahansa, ja se voi ihan yhtähyvin jäähä nollille tai miinukselle, kun se on aineistokoe.

Eipä sun kantsi tosta matikasta paljon stressata, jos haet jonnekin muualle kuin Hkiin/Treelle tai Turkuun. Tietty jos nyt meinaat lukea noin älyttömästi niin voihan tonkin ottaa hanskaan.

Siksi pitää saaha laskentatoimi niin selkärankaan, että se on varma 8 oikein, ja matematiikka sille tasolle, että se on sellanen joku 5 tai enemmän, koska mä en oo ollenkaan varma, että markkinoinnista tai johtamisesta mä saisin kovinkaan helposti kummoisiakaan, vaikka luenkin paljon, koska ne on imo ihan vitun vaikeita perinteisesti ollut. Varasuunnitelmana sitte avoimeen, ja sitäkautta, mutta ei sekää taida helpolla tulla.

Laskis on siitä hankala, että sen kysymyksiin voi rakentaa helposti kompia. Noi johtamisen ja markkinoinnin kysymykset saattaa alkuun tuntua vaikeilta, mutta kyllä se siitä lähtee kunhan alkaa käymään noita läpi. Ne kirjojen listat tms. pitää vaan osata niin hyvin ulkoa et pystyy kiertämään koukut kysymyksissä. Periaatteessa sinne ei voi vaikeata kysymystä tulla, jos osaa vaan noi kirjat. Laskiksessa/kansiksessa tai matikassa voi.

Suosittelen kyllä et pidät tässä vaiheessa vähintään viikonloput vapaata lukemisesta, burnout-riski on sun kohdallas kyl paljon kovempi kuin se, ettet olis viiden kuukauden päästä lukenut tarpeeksi.

Tsemppiä.
 
Hassua. Kun katsoo tyyppien lukutunteja, niin minusta alkaa vähitellen tuntumaan siltä, etten ole _eläessäni_ käyttänyt 1400 tuntia oikeastaan mihinkään opiskeluun liittyvään. Tai no... :kippis1: ehkä, mutta en kyllä lukemiseen. Tämä sinänsä hassua, kun minulla on valmistumisestakin mennyt jo kolmisen vuotta ja tutkijanakin olen ollut neljä vuotta. Tai ehkä aika kultaa muistot ja pää alkaa muutenkin happanemaan. Tai ehkä teekkareilla on helpompaa tuon lukemisen suhteen. Mene ja tiedä. Onko näin?

Mutta panostakaahan nyt hyvät ihmiset siihen laatuun. En ymmärtänyt silloin aikoinaan yo-kirjoituksienkaan tietämille sitä, miten ihmiset jaksoivat lukea >5 kertaa kirjat lävitse. Itse olen kyllästynyt viimeistään toisella lukukerralla ja leivässä on pysytty. Toisaalta en minä kyllä mitään nippelinappelijuttuja ole ikinä muistanutkaan.

Eipä siinä, lykkyä vaan tyypeille kovasti. Saisitte antaa tuota lukuintoa minullekin. :worship:
 
Oon samaa mieltä että Indican kannattais höllätä vauhtii. Itse aloitin luvut aikanaan vasta maaliskuun loppupuolella. Ehdin silti kyllästyä kesäkuun alkuun mennessä niihin kirjoihin aika pahasti ja vikat kaks viikkoa maistu tosi pahalle.
 
Noh burnout-riskiä voi pienentää mm. sillä, että jos alkaa ahistaa, ni käy lääkärilt puhumas rauhottavia, ja sitäkautta saa lisävoimia, kyllä reseptillä on olemassa sellaset kolmiolääkkeet, että apinaakaa ei enää stressaa, jos liian ylivoimaseksi käy. Mä oon oikeasti valmis satsaamaan ihan kaiken.

Mä en yleisestikään ole sellanen stressaajatyyppi, lähinnä naisasioista ja töittensaannista.. Mutta periaatteessa koulumaailma ei koskaan ole stressannut juurikaan. Senlisäksi noh.. mä pidän käytännössä lukuvapaat perjantait, kun koulua on sen 8h. seuraavana aattelin lukea sen max 2h. Samoin tiistaisin taidan päästä puol viieltä, jollon jää lukemiset vähän aikomuksiksi, eli pariin kolmeen tuntiin.

Viikonloppuina nyt just on sitä aikaa rajattomasti, enkä ryyppää kertaakaan ennen kokeita kunnolla, koska mä oon huomannu että muisti huononee siitä. Ja kun ei viikonloppuina voi tehdä mitään muutakaan, niin eipä mulla edes ole muuta tekemistä ku käydä salilla, se on matkoineen 1.5h, ja lukea. kolmena päivänä 30 tuntia+ Viikonloppuina pystyy keskittymään tähän itseasiaan. Viikoilla tulee kaikenmaailman hömppätekemistä, mitkä on pakko tehdä, ja ne on pois tästä itseasiasta. Mä pistän vähäsen elämää tauolle, ja jatkan uudestaan, kunhan olen päässyt ineen. Voishan sitä käyä selvinpäin baareissa, mutta siitä tulee vaa katkera olo toisaalta. viina on tosiaan nyt niin kauan käytännössä pannassa, että pääsen sisään. Jos en pääse, ni menen avoimeen, ja valmistaudun koko 11 kuukautta pääsykokeisiin kunnolla, ja lopetan muut opiskelut ja hankin jotain töitä, kuten kassahommia tai puhelinmyyntiä.

e: niin. mä en kyllä oikein usko että nyt burnoutti tulee, mutta lääkäristähän sitä apua saa, jos päänuppi pettää kokonaan.
 
Niin, avoimen kauttahan pääsee myös sisään, taitaa kai yleensä olla joku 60-90 opintopinnaa (?) jollain 3:sen keskarilla (?) eli ei kauhean paha.. Massiahan tohon kuluu joitain satasia, ainaskin meidän koulus noi kai on 50 egeä / kurssi..
 
Kun lukee päivässä tommosia yli normityöpäivän mittasia jaksoja, niin kuinka tehokasta lukemista se oikein on? Itse ainakin nyt pyrin tarkkailemaan sitä kuuluisaa laatua siinä lukemisessa. Taukoja pidän noin tunnin välein, suurinpiirtein 5-15min kerralla. Ja tauolla yritän olla ajattelematta mitään.

Itse en tosin hae kkk:uun.
 
Niinno. kauppakorkeassa siis on arvostelu 0-5 vai 0-3?

Kyllä mä mielestäni pystyn ihan hyvin keskittymään, ja tosiaan arkena ei kerkeä millään (vielä) lukemaan mitään järjettömiä maratoneja.
 
Kun lukee päivässä tommosia yli normityöpäivän mittasia jaksoja, niin kuinka tehokasta lukemista se oikein on? Itse ainakin nyt pyrin tarkkailemaan sitä kuuluisaa laatua siinä lukemisessa. Taukoja pidän noin tunnin välein, suurinpiirtein 5-15min kerralla. Ja tauolla yritän olla ajattelematta mitään.

Itse en tosin hae kkk:uun.
kyllähän toi tehokkuus kärsii itsellä varsin huolella, aamupäivästä tehokkaampaa ja hiipuu sitten päivän mittaan. uskoisin että tääkin on varsin subjektiivisita. semmonen mielikuva jäi että tohon tais loppuen lopuks tottua aika hyvin ja tehokkuus ehkä hieman parani. opiskelu systeemi mulla on käytännössä sama kun mitä edellä kuvailit.

todettakoon nyt vielä että itelle suurin haitta ei ollu toi pitkä päivä vaan saatanan tyhmä jätkä, joka ei osannu huolehtia unen riittävästä määrästä:david:
 
Back
Ylös Bottom