Kauppakorkeaan 2008

Täytyy käydä laittamassa kirjat tilaukseen. Meinaako lukiossa olevat kuinka aikasin aloittaa lukemisen? Kirjotuksethan on vielä kesken, mutta itsellä ei ne arvosanat mihinkää nouse enää vaikka kuinka lukisi. Magnan paperit sieltä tulee kuitenkii. Aattelin, että lukisi muut kirjat paitsi kvantatiivistet menetelmät yhden kerran tän vuoden puolella, ja sitte lukisi jonkun verran kirjotuksiin.

Mihinkä on muut hakemassa? Itse yritän Helsinkii ykkösvaihtoehtona, mutta taitaa mahdollisuudet sinne pääsyyn olla aika pienet. En tule pettymään, jos pääsen Lappeenrantaan tai Vasaan. Vielä en oo päättäny kumman laitan kakkosvaihtoehdoks. Saa laittaa miinuksi ja plussia kyseisistä paikoista ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mie haen Tampereelle yritysjuridiikkaa lukemaan, kakkosvaihtoehtona varmaan laskentatoimi. Toinen vaihtoehto voisi olla Jyväskylä, on jopa mahdollista että pääsisin informaatioteknologiseen pelkillä papereilla.

Yritysjuridiikka on kuitenkin juuri se, mikä kiinnostaa. Pääaineena sitä voi opiskella kahdessa paikassa: Lappeenrannassa ja Tampereella. Valintani on ehdottomasti Tampere, sillä asun nyt Lappeenrannassa ja vaikka sinne pääsy olisi varmaankin helppoa, en halua opiskella paikassa jossa molemmat vanhempani ovat töissä ;)
 
Vaasassa voi lukea talousoikeutta pääaineena, joka mediaseksikkyysasteikolla häviää yritysjuridiikalle valtavasti, mutta sisällöltään on jokseenkin sama.
 
Palikka on tästälähin ihan hiljaa.

Joo, no, Tampere kyllä kaupunkinakin kiinnostaa, pääasia on kuitenkin ettei tarvitse jäädä Lappeenrantaan. Ei siinä mitään, kiva kaupunki, mutta maisemanvaihtaminen olisi ihan jees.
 
Rahotuspuoli ja kansantalous kiinnostaa ihan omaksi iloksi lukea. Ja miksei joskus ihan jossain koulussakin, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista.

:offtopic:
Jyväskylään ei muuten ole kovin vaikea yliopistoon kansista päästä lukemaan, näin olen kuullut varasijalta 13 sisäänpäässeeltä kaverilta.
 
Minulta ei tule kuin varmaa :david: kommentti, mutta imho kaikki juridiikka kannattaa lukea oikkiksessa, koska se antaa parhaat lähtökohdat siihen. Myös antaa paremman pätevyyden kyseisiin töihin.

zoxe, mutta olenkin vain IT puolen KTM, enkä juridiikasta niin tiedä...
 
:offtopic:
Jyväskylään ei muuten ole kovin vaikea yliopistoon kansista päästä lukemaan, näin olen kuullut varasijalta 13 sisäänpäässeeltä kaverilta.

Taitaa kuitenkin amiksen papereilla olla kohtuu hankalaa? Vai jopa mahdotonta? En tiedä kun en ole tutkinut...

Mutta päätoimiseksi opiskelijaksi ei tässä kohtaa mahdollisuuksia ole.
 
Mutta päätoimiseksi opiskelijaksi ei tässä kohtaa mahdollisuuksia ole.

Höh, eihän sellaista ole kuin päätoiminen opiskelija... suurin osa opiskelijoista tekee päätoimenaan jotain muuta kuin opiskelee, joko päivätöitä tai sitten tuhlaa aikaansa sosialisoinnissa, harrastusten parissa tai muuten vaan nenänkaivuussa. Organisointikykyä se työn ohella opiskelu vaan vaatii.
 
:offtopic:
Jyväskylään ei muuten ole kovin vaikea yliopistoon kansista päästä lukemaan, näin olen kuullut varasijalta 13 sisäänpäässeeltä kaverilta.
Eikö ole?

Mähän haen sinnekin jokatapauksessa, millanen paikka noin muuten jkl, ikinä en oo ees käyny, ees lähellä.

Onks sinne oikeesti iisi päästä?
 
Eikö ole?

Mähän haen sinnekin jokatapauksessa, millanen paikka noin muuten jkl, ikinä en oo ees käyny, ees lähellä.

Onks sinne oikeesti iisi päästä?

Kansiksen kokeeseen tulee ainoastaan 1 kirja eli Pekkarisen, Sutelan ja Pohjolan Taloustiede. Aloituspaikkoja 30(25 yht.pisteillä, 5 pk pisteillä), kokeeseen ilmestyy ellen väärin muista noin 240 kanssapyrkijää. Todella iisihän tonne oli muinoin päästä kun vertaa jälkikäteen työnmäärää mitä käytin oikikseen.

Yritystaloustieteen puolella on 3 kirjaa, aloituspaikkoja 90 ja hakijoita suhteessa aloituspaikkoihin hieman vähemmän kuin kansiksessa. Pääsykokeen lisäksi on soveltuvuuskoe(ryhmä- ja yksilöhaastattelut, musteläiskätestit jne.).

Kaupunkina Jyväskylä on miellyttävä, kaavoitus on onnistuttu säilyttämään "puistoisena", eli vihreää on mukavasti tasapainottamaan harmaata sementtiä. Opiskelijoita on paljon.
 
Eikö ole?

Mähän haen sinnekin jokatapauksessa, millanen paikka noin muuten jkl, ikinä en oo ees käyny, ees lähellä.

Onks sinne oikeesti iisi päästä?

Kaveri ainakin haki sinne normaalin haun ohella. Eli pääpaino oli siinä viiden kirjan haussa ja Pekkarinen-Sutela meni siinä sivussa. Ihan heittämällä sisään.
 
Höh, eihän sellaista ole kuin päätoiminen opiskelija... suurin osa opiskelijoista tekee päätoimenaan jotain muuta kuin opiskelee, joko päivätöitä tai sitten tuhlaa aikaansa sosialisoinnissa, harrastusten parissa tai muuten vaan nenänkaivuussa. Organisointikykyä se työn ohella opiskelu vaan vaatii.

No lähinnä tarkoitin sitä, että työnteon määrää pitäisi rajusti vähentää jos meinaisi opiskella ja vielä perhettäkin nähdä samalla. Tässä tilanteessa se ei ole järkevää, vaimo on raskaana, eli toinen lapsi tulossa ensvuoden alkupuolella. Vielä pitäs töissäkin olla jonkin aikaa, jotta pääsee aikuisopintorahalle, sitten voi kattella asiaa uudelleen. Siihen asti sivistän itseäni lueskelemalla iltaisin alan kirjallisuutta. :)
 
No lähinnä tarkoitin sitä, että työnteon määrää pitäisi rajusti vähentää jos meinaisi opiskella ja vielä perhettäkin nähdä samalla. Tässä tilanteessa se ei ole järkevää, vaimo on raskaana, eli toinen lapsi tulossa ensvuoden alkupuolella. Vielä pitäs töissäkin olla jonkin aikaa, jotta pääsee aikuisopintorahalle, sitten voi kattella asiaa uudelleen. Siihen asti sivistän itseäni lueskelemalla iltaisin alan kirjallisuutta. :)
Varmaan ihan hyvä suunnitelma...valmiiksi asiasta jotain tietävänä opiskelu on ihan varmasti paljon helpompaa. Motivaatiokin saattaa olla pikkuisen parempi kuin ~20-v bilejyrällä.

Mun neuvo sisään pyrkiville. Lukekaa rahoitusta ja/tai laskentatoimea.
 
Varmaan ihan hyvä suunnitelma...valmiiksi asiasta jotain tietävänä opiskelu on ihan varmasti paljon helpompaa. Motivaatiokin saattaa olla pikkuisen parempi kuin ~20-v bilejyrällä.

Mun neuvo sisään pyrkiville. Lukekaa rahoitusta ja/tai laskentatoimea.

Ja jos joskus johonkin sisään pyrin, niin sekin on varmasti helpompaa kun on "vuosien" työtä takana lukemisen muodossa. Eli ei tartte nollatasolta alkaa pääsykokeisiin pänttäämään.

No mutta jatkakaa aiheesta, ei tässä ollut tarkoitus mun opiskeluista jauhaa. Jyväskyläläisenä toki kiinnostaa Jyväskylän tarjonta, ei ole tähän asti tullut otettua juurikaan selvää.
 
Jyväskylän avoimesta löytyy mm. seuraava kokonaisuus:

Kansantaloustieteen peruskurssi (9 op / 5 ov)

Vastaavia löytyy tottakai laskentatoimesta yms. alan kokonaisuuksista. Onkohan tollaiset miten hyviä jos ajattelee joskus opiskelevansa alaa laajemmaltikin. Noiden hinnat pyörii jossain satasen nurkissa, eli ei mikään ihan jättimäinen investointi tuollainen, eikä toisaalta ajallisestikaan mikään mahdoton.

Voisi ihan mielenkiinnosta jossain kohtaa lähteä jotakin tuollaista pientä kokonaisuutta opiskelemaan...
 
No lähinnä tarkoitin sitä, että työnteon määrää pitäisi rajusti vähentää jos meinaisi opiskella ja vielä perhettäkin nähdä samalla. Tässä tilanteessa se ei ole järkevää, vaimo on raskaana, eli toinen lapsi tulossa ensvuoden alkupuolella. Vielä pitäs töissäkin olla jonkin aikaa, jotta pääsee aikuisopintorahalle, sitten voi kattella asiaa uudelleen. Siihen asti sivistän itseäni lueskelemalla iltaisin alan kirjallisuutta. :)

Mitkä vaatimukset on aikuisopintorahalle? Oon ollu töissä vuodesta 2002 ja kuulin mun pitäis sitä saada. (siis jos opiskelisin...) Jotku minimirajat on täynnä. Kanssa kiinnostaisi nuo rahat, tässä pitää kuitenkin elättää 5 henkistä perhettä. Saisihan noita tukia tietysti enemmän kuin 18-20-v bilehilesinkku, mutta on vähän eri tason menotkin..

ps. Oon mielenkiinnosta lueskellut/laskeskellut tuota kvantitatiivi kirjaa pari kuukautta (ehkä pari tuntia/viikko). Jos matematiikka yhtään sujuu niin on ihan mielenkiintoinen opus. Tosin tätä mun matikkakiinnostusta on joskus ihmetelty. Aikaisempi vastaaja olisi jostain syystä sen jättänyt pois. Noita muita kirjoja en olekaan lukenut...
 
Mitkä vaatimukset on aikuisopintorahalle? Oon ollu töissä vuodesta 2002 ja kuulin mun pitäis sitä saada. (siis jos opiskelisin...) Jotku minimirajat on täynnä. Kanssa kiinnostaisi nuo rahat, tässä pitää kuitenkin elättää 5 henkistä perhettä. Saisihan noita tukia tietysti enemmän kuin 18-20-v bilehilesinkku, mutta on vähän eri tason menotkin..

ps. Oon mielenkiinnosta lueskellut/laskeskellut tuota kvantitatiivi kirjaa pari kuukautta (ehkä pari tuntia/viikko). Jos matematiikka yhtään sujuu niin on ihan mielenkiintoinen opus. Tosin tätä mun matikkakiinnostusta on joskus ihmetelty. Aikaisempi vastaaja olisi jostain syystä sen jättänyt pois. Noita muita kirjoja en olekaan lukenut...

Ainakin ennen siihen tarvittiin 10 vuoden työhistoria, tohon lasketaan sitten kaikki verokortilla tehdyt kesäduunit ja käsittääkseni inttikin. Eikä siis tartte olla saman työantajan palveluksissa suoritettu, vaan ihan työhistoria. Saman työantajan palveluksessa muistaakseni vuosi tai puoli vuotta pitää kuitenkin olla takana. Ja tota sai pari vuotta. Mä en ole mistään viralliselta taholta asiaa selvitellyt, näin kertoi ystäväni joka opiskeli maisterin paperit itselleen 45 vuotiaana. Eli oli välillä päätoimisena opiskelijana aikuisopintorahalla ja välillä teki ihan duunia ja opiskeli vähemmän.

Matikka sujui aina koulussa hyvin, mutta edellisestä koulusta on 10 vuotta aikaa ja perus prosenttilaskua ihmeempiä taitoja ei ole sen koommin tarvittu. Joten perus yhtälöistäkään ei muista mitään, eli ainakin minä tarttisin reilun kasan preppausta jos meinais jotain syvällisempää laskentaa lueskelle.
 
Back
Ylös Bottom