Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Mitenkään AMK:ja puolustelematta niin Indica vois koulujenkin suhteen kaivaa sen pään pois perseestä. Jos sinä odotat että joku kaataa sulle sitä tietoa päähän, niin olet vähän väärässä paikassa. Se homma loppu lukioon, korkeakoulutuksen onnistuminen riippuu ihan täysin omasta aktiivisuudesta niin tiedonhankinnassa, verkostoitumisessa että työnhaussa. Turha sun on valittaa AMK:n tasoa, jos et itse asialle tee mitään. Aika monta tradenomia tunnen jotka tekee ktm-tason hommia, ihan oman itsensä ansiosta. Kaupan kassalle juuttumisesta saat kiittää vain ja ainoastaan itseäsi.

Koko koulutusjärjestelmä on Suomessa aika kovan remontin tarpeessa, AMK:t varsinkin suoltaa tuota kuraa ulos (eli lähinnä opiskelijoita joita vaivaa krooninen motivaatiopula) koska jokainen valmistuva opiskelija tarkoittaa rahaa. Siitä syystä sekä sisäänotossa että valmistumisessa on rajat vedetty niin alas. Opsikelijoita ei kiinnosta -> opettajia ei kiinnosta -> taso laskee -> huonommat opiskelijat ja opettajat jne...
 
Nyt mennää taas ketjun aiheesta nii vitusti syrjään tällä kommentilla: mitäs vikaa kassalla olossa on? no jos unohdetaa se, että töihin soitetaan parin tunnin varotusajalla ihan koska tahansa, ja vapaapäiviä ei voi suunnitella etukäteen, että mitä sitä tekisi, ja että selkä tulee helposti kipeäksi pitemmillä työrupeamilla, niin ihan huippuduunia. Palkka on todella huono, mutta kivahan siinä on jos joku mukava vaikka vielä tyttöpuolinen asiakas juttelee mukavia. Ei se mulle sovi, ku oon luonnossa oikeesti sellanen epäsosiaalinen kenenkääkaveri, ja siellä pitäisi kokoajan olla helvetin ystävällinen, ni saatan olla vähäsen feikin olonen, mutta pomo on kehunu, että oon oikeinki hyvä työssäni. Kaupassa saattaa sitäpaitti joskus ylentyä osastolle. mieluummin mä siellä oisin, myönnän. Osaston nuoremmat työntekijät tuppaa ihan järkejään olemaan tradenomeja. Toki siel on paljo opiskelijoitakin töissä, ja vanhemmat on tiesmitä koulutukseltaa, mut nuoremmat myyjät hyvin usein on nimenomaan tradenomeja. Ja kun tradenomi on sama asia ku 1990-luvun alun ja sitä aikaisemman ajan Merkonomi, niin aika koulutustaan vastaavissa töissähän mä olen oikeesti. Ihan hyvä duuni, hyvät lisät, mutta en mä halua kaupassa olla 10 vuoden päästä. Tai jos oon, niin moottoripyörä, auto tai muussa vähän kiinnostavammassa.

Ja se hyvä on, että ei todellakaa tee mieli vapaa-ajalla mennä kauppaan, säästyy paljon heräteostoksissa, ku kertakaikkiaa jos on kaupassa töissä menee kyllä kauppakiintiöt täytee pitkäksi aikaa.

Mutta, juurikin siksi haenki vittuu. Mä oon aina tykänny autoista ja autokaupoista,mutta oon kyllä ennemmin se jolla on varaa ostaa niitä autoja, ku se joka joutuu itteää rikkaammille jokapäivä myymää niitä autoja, joita ei tule itsellä ikinä olemaan varaa hankkia.

e: ja tottakai suurimpaan osaan oikeasti motivoivista ja kiinnostavista töistä nyt vaa ei oo kovin asiaa ilman sitä yliopistoa.
Ja yliopistoon jo pääsy on niin iso motiivi sinänsä. Jo se koko laitos herättää suurtakin suurempaa kunnioitusta. JA olen aina halunnut olla tutkija, mutta oon kyllä liian tyhmä siihen, jos oisin älykäs, mä ainaki yrittäisin opiskella paljon enemmän ku perusmaisteriksi, koska mua kyllä on tutkijahommatki kiinnostaneet aika nuoresta lähtien. Ei taida vaa nallekarkit riittää mun karkkipussissa siihe. Mutta oman potentiaalinsa maksimointiin mä uskon, ja omien rajojen venyttämiseen eteenpäin, ja sen potentiaalin viemiseen sitäkautta kauemmas. Mulle tärkeää.

Mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, että sillä olisi minkäänlaista arvoa. Ei sillä ole. Eikä mulla ole. Mutta oisihan se hyvä päästä toteuttamaan ees jotain tavoitteitaan elämässä.
 
Enemmin huolestuttavaa onkin se, että sisäänpäästäkseen ei tarvitse todellakaan saada kaikkia oikein edes. Luulisi että missä tahansa normaalikoulussa tollanen pääsykoe tarkoittaisi yksinkertaisesti sitä, että aloittajat jouduttaisiin arpomaan täydet pisteet saaneiden joukosta. Näin tulisi käymään, jos esim kauppakorkeaan päätettäisiin yhtä-äkkiä laittamaan em. koe pääsykokeeksi. 300 paikkaa jaettaisiin 1500 oikeinvastanneen joukosta.
 
No ei ne kaikilta kuule mee, ei kai muute voida selittää sitä, että tradenomiksikaa ei kaikki ees pääse. http://www.mamk.fi/alltypes.asp?menu_id=807

Usein hyväksytään kaikki valintakelpoiset jopa.

Pohjapisteet menee: lukion päättötodistus yli tai tasan 8 tuottaa 25, 7.5-8 tuottaa 20 ja niin edelleen, viiden pisteen hyppäyksin alaspäin.

Ja ylppäreistä. L ja E tuottaa kokonaista 10, M tuottaa 9, C tuottaa seittemän, B kolme ja A yhden pisteen.
Eli normaali seiskan keskiarvo ja normaalit C:t kolmesta aineesta tekee jo 15+ 21 pistettä. Kokeesta tarvii saada moneen paikkaan enää kolmannes oikein tai alle. Itseasiassa mikkeliin liiketalouteen riittäisi tällöin kolme pistettä kokeesta:D.



Ihmettelen ihan helvetisti siis sitä että miten joku muka EI pääse hakemaansa Tradenomikoulutukseen, ei oo kovin vaikea saada täysiä tosta kokeesta, ja sillon pääsee ihan varmasti suunnilleen ihanmillasilla papereilla tahansa sisään, varsinkin kun ekaan hakukohteeseen saa jo viisi pistettä hyvitystä, ja työkokemuksesta toiset viisi, siihen käy vaikka intinkäynti ja kesätyöt teininä.

On aikamoinen ero kauppatieteisiinpääsyssä ja tradenomiksipääsyssä, ilmankos jälkimmäisen tutkinnon arvostus lähenee nollaa.

Taitaa olla todella huonoa hakija-aines, kun niitä valintakokeisiiosallistujia jos valitaan 1/4, ja koe on tollanen, ja ihan tavallisilla B:ta ja C:ta olevilla ja kutosen lukion keskiarvolla ei todellakaan tarvitse kokeesta saada juuri mitään päästäkseen. En välttämättä haluaisi tuntea niin fiksua porukkaa, joka ei tonne pääse:D
 
Ja mitä nyt itse olen kaupallisen puolen työntekoa seuraillut, niin ei esimerkiksi myyntipäälliköiden, myymäläpäälliköiden tai tuotepäälliköiden osaamisessa vielä tarvitse hirveästi olla teoreettista osaamista. Siis tällä juurikin tarkoitan esimerkiksi kauppakorkeakoulun tarjoamaa opetusta. Eiköhän nuo päällikkötehtävät (ei siis johtotehtävät) ole juurikin niitä titteleitä mihin tradenomit tähtäävät. Noissa tehtävissä homman keskiössä on nimenomaan se tuotetuntemus, mitä ei millään tutkinnolla saa.

Kyllä esimerkiksi tradenomin tutkinto on varmasti aivan sopiva koulutus esim. myyntipäällikölle, kunhan vain tuotetuntemusta piisaa. Indicalle vielä muistutukseksi että ktm:t ja tradenomit eivät suoraan kilpaile samoista työpaikoista. Ja kannattaa muistaa että valtaosa kaupallisen alan työtehtävistä on sen kassan ja johdon välimaastossa.

Edit. Ja jos Indica haluat alkaa autoja ostelemaan, miksikään perustutkijaksi et halua lähteä
 
Edit. Ja jos Indica haluat alkaa autoja ostelemaan, miksikään perustutkijaksi et halua lähteä
No en mä usko että musta ees olisikaan tutkijaksi;) ja sitäpaitti tiiän hyvin, että tohtorit yliopistolla tienaa vähemmin kuin tuolia hairstorelta vuokraavat parturit.

Ei se tienaaminen nyt se yksi ja aa ole, tietenkään, mutta tietty vähimmäistasokin tietenkii pitää yrittää ees saavuttaa;)
JA onpa sellastaki että se nyt on vaa itseisarvo sinänsä jo se korkeampi akateeminen sivistys.

jos ihan päässä laskevat kaikki nuo laskut. Itseltä ei kyllä ilman paperia onnistu

Mutta sultakaan ei jäisi puolet tai yli laskematta, silläkin pääsee vaikka todella kuinka moniin kouluihin. Ja silti on vielä vaikka kuinka paljon ihmisiä jotka ei EDES tonne pääse.
 
Täyty testa, että onko mitään järkeä hakea sinne kauppakorkeeseen eli täyty tsekata noi laskut. No eihän ne ihan päässä menny, mutta laskimella meni helposti. En tiiä sitte saako laskinta käytellä, mutta onnistuu se jakolasku ilman laskintaki. Tyytyväisenä voin todeta, että ainakin sinne AMK:n pääsisin, mutta sinne en kyllä aio edes hakea.
 
Monestihan KTM koulutuksessa opinnot ovat ajatusmaailman ja käsitteistön päähän hakkaamista. Parhaiten niistä saa irti ihmiset, jotka ovat jo olleet työmaailmassa mukana..Mutta kyllä ne lukiosta suoraankin sisään päässeet voivat käyttää oppimiaan tietoja tulevaisuudessa hyväksi.

Itse ainakin haluan palkata tiettyihin tehtäviin ihmisen, jonka oletan koulutuksensa kautta ymmärtävän tiettyjä asioita ilman että perusteita tarvitsee hakata kalloon. Koulutus ei takaa että palkattu olisi hyvä työntekijä, mutta se antaa mahdollisuuden olettaa joitakin asioita. Myös motivaatiosta tehdä niitä tietynlaisia tehtäviä, koska ihminen on hakeutunut koulutukseensa ja valmistunut sen "alta".

Siksi rekry ilmoitukseen laittaa "Haetaan ktm" :)

Jotkut haluavat lukea tarkemmin juuri tiettyä aluetta, itse suosittelen laaja-alaisuutta opinnoissa. Opinnot vain valmistavat ymmärrystä ja mahdollistaa työssäoppimisen siihen asiantuntija tasolle. Henk.koht.mielipide.
 
Monestihan KTM koulutuksessa opinnot ovat ajatusmaailman ja käsitteistön päähän hakkaamista. Parhaiten niistä saa irti ihmiset, jotka ovat jo olleet työmaailmassa mukana..Mutta kyllä ne lukiosta suoraankin sisään päässeet voivat käyttää oppimiaan tietoja tulevaisuudessa hyväksi.

Itse ainakin haluan palkata tiettyihin tehtäviin ihmisen, jonka oletan koulutuksensa kautta ymmärtävän tiettyjä asioita ilman että perusteita tarvitsee hakata kalloon. Koulutus ei takaa että palkattu olisi hyvä työntekijä, mutta se antaa mahdollisuuden olettaa joitakin asioita. Myös motivaatiosta tehdä niitä tietynlaisia tehtäviä, koska ihminen on hakeutunut koulutukseensa ja valmistunut sen "alta".

Siksi rekry ilmoitukseen laittaa "Haetaan ktm" :)

Jotkut haluavat lukea tarkemmin juuri tiettyä aluetta, itse suosittelen laaja-alaisuutta opinnoissa. Opinnot vain valmistavat ymmärrystä ja mahdollistaa työssäoppimisen siihen asiantuntija tasolle. Henk.koht.mielipide.

Sinänsä ihan totta, mutta toisaalta oma mielipiteeni asiasta on, että tilanne on tällainen lähinnä käsienheiluttelu ja sanahelinä -aineiden kohdalla, eli esimerkiksi markkinoinnin ja johtamisen tapauksessa. Kyseisten aineiden arvostus akateemisessa maailmassa on varsin kyseenalainen, minkä vuoksi näiden aineiden opiskelusta voisikin saada eniten lisäarvoa juuri niiden opiskelijoiden tapauksessa, jotka ovat jo olleet liike-elämässä aktiivisesti mukana (käytännössä MBA-opiskelijat).
Toisaalta taas esimerkiksi kansantaloustiede ja rahoitus (sekä jossain määrin myös laskentatoimi) ovat akateemisessa maailmassa kovia sanoja, minkä lisäksi ko. aineiden sisältö on kovempaa ja konkreettisempaa kuin markkinoinnin liirumlaarumit. Näin 20-vuotiaat voivat myös oikeasti oppia jotain mitä pääsee hyödyntämään heti konkreettisella tasolla käytännön liike-elämässä.
 
Toisaalta taas esimerkiksi kansantaloustiede ja rahoitus (sekä jossain määrin myös laskentatoimi) ovat akateemisessa maailmassa kovia sanoja, minkä lisäksi ko. aineiden sisältö on kovempaa ja konkreettisempaa kuin markkinoinnin liirumlaarumit. Näin 20-vuotiaat voivat myös oikeasti oppia jotain mitä pääsee hyödyntämään heti konkreettisella tasolla käytännön liike-elämässä.

Totta tämä. Näissä alueissa myös arvosanoilla on minusta merkitystä, koska niillä eksaktitiedoilla on oikeasti jo vaikutusta miten toimia työelämässä noilla alueilla..Viittaan varsinkin kansiksen kohtaan.
 
Täyty testa, että onko mitään järkeä hakea sinne kauppakorkeeseen eli täyty tsekata noi laskut. No eihän ne ihan päässä menny, mutta laskimella meni helposti. En tiiä sitte saako laskinta käytellä, mutta onnistuu se jakolasku ilman laskintaki. Tyytyväisenä voin todeta, että ainakin sinne AMK:n pääsisin, mutta sinne en kyllä aio edes hakea.

Toi nyt mitään mittaa. Kauppiksen matikan kurssilla joutuu vähän hajoileen markkinointiblondeihin, jotka ei tajua (mm.) ensimmäisen asteen yhtälöä.

Kauppatieteellisen pääsykoe on motivaatiokoe, joka mittaa lähinnä ulkoa opettelua.
 
Mutta sellaset vähän hupsut markkinointiblondit on niinku niin mun naisihannetta, että ei niinku mitää rajaa..;)

oikeesti, miten voi olla ettei kauppakorkealainen tajua 1. asteen yhtälöitä, johan se pääsykoematikka on aikas haastavaa.. vrt. joku lukion laskento, aka lyhyt matikka.
 
Toi AMK koe minkä indica tänne postasi oli semmoista lasten leikkiä, että alta pois. Merkonomi tutkinnon käyneenä :/ toi koe vaikutti aivan suunnattoman helpolta itsestäni.
 
Back
Ylös Bottom