Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
periaatteessa joo.. toisaalta jos pääsykokeiden matskunosio on vähänkään helpompi (tai jopa helppo) kuin viime vuonna niin tiukkaa tekee 4llä kirjalla.
Eikös siellä joka vuosi tuu ne lineaariset optimoinnit ja joustot että eipä sitä kamalaa kirjaa pakko kokonaan ole lukea saatika ymmärtää. Aika guru on muutenkin jos kaiken ymmärtää niin huonosti kirjoitetusta kirjasta muutenkin.
 
Matematiikassa varmaan isoin hyöty tulee siitä valmennuskurssillemenosta, koska kirja on ihan tosi huonosti tehty, ja luokaton. Lineaariset optimoinnit ei ole maailman vaikeinta eikä joustot, todennäkösyyslaskennasta puhumattakaan. Tarkkana pitää olla, viimevuotisessa matematiikanosiossa oli se rockkonsertin lipputulojen odotusarvotehtävä, sadevakuutusjuttu. Itse kusin sen siihen, että unohin ihan tykkänään jälkimmäisen tilanteen tuloksen odotusarvon laskennassa (sadevakuutuksenkanssa olevassa) puolittaa tappiollisten tulosten tappiot;) Ollenkaan en ollut matikkaa kattonu yhtää. Toisaalta hyvä vaa että laskin väärin, koska oisin saanu pisteen enemmin ja puolpistettä vähemmin miinuksia, jollon koulupaikka oisi jääny niinki miehekkäästi ku 0.5pistettä vaille.

Oisi nimittäin vituttanu vielä multitsiljoonasti enemmin, ku nytte.

Saas nähä, koska saa aikasiksi päätettyä hakukohteet ja järjestykset. Voisi tänne koota kaikista kouluista plussat ja miinukset edesauttamaan porukan valintoja., Onko muut jo postitelleet hakulappujansa? Itse olen hakenut jo jyväskylän yrityksen taloustieteiden pääaineryhmän ykkösenä ja kakkosena kansantaloustieteen, ja tosiaan pyrin kumpaankin siellä. Toivottavasti jompaankumpaan saa tarpeeksi hyvät pisteet, että oisi varapaikka, jos ei tässä päähaussa natsaa.


ekeskustelua pääsykokeista

mit vit. mä oon lukenu kansiksen kirjan itse 20 kertaa, mä oon lukenu johtamisen nyt 14, markkinoinnin 8, laskiksen 16 kertaa, ja viimevuotisen laskiksen 5 ja viimevuotisen johtamisen kaksi..
Nyt on tekeillä sellaset öbaut 30-50sivuset muistiinpanot wordiin joka kirjasta.. miten noi muka on lukenu noi vitun vähän.? Kansiksen kirjasta lähtee mulla kohta etukansi irti..
 
Miulla hakupaikat tulee todennäköisesti olemaan:

Yhteishaussa:
1. Tampere
- yritysjuridiikka ja vero-oikeus
- laskentatoimi
2. Oulu
- rahoitus

Lisäksi:
Jyväskylä: yrityksen taloustieteiden pääaineryhmä
Jyväskylä: informaatioteknologia (laitan vaan paperit, en mee pääsykokeisiin jos en pääse suoraan)
Mikkeli: kansainvälinen kauppatieteiden kandidaatin tutkinto
pari AMK:ta, että saan työtttömyyskorvaustuet jos en pääse mihinkään
 
Indica, edelleen sillä laadulla on vain merkitystä. En kyllä itsekään tajua miten olet lukenut noi kirjat jo noin moneen kertaa. Eikö yhtää vituta mikään kirja/aihe? Esim. itse huomaan, että 3h on maksimi mitä pystyn kerralla lukemaan tai muutenkaan en ikinä lue päivässä yli 6tuntia kun jotenkin vain huomaa ettei mitenkään keskity enää samalla verralla. Samalla kyllä mielessäkin käy, ettei yritä mitään pakonomaisesti lukea kun on kokeisiinkin vielä pitkä matka. Tosin on aika perseestäkin kun ajattelee noin niin ei tuu vielä puristettua ihan kunnolla.

No siellä valmennuskurssin aloitusluennolla kyllä neuvotaan erittäin hyvin tuosta lukutekniikasta ja miten pystyy parantamaan. Ainakin omassani neuvottiin, mutta tyhmä kun olin en halunnut kuunnella niitä neuvoja vaan lukea niinkuin olin itse oppinut. Nyt olen sitten koittanut noilla "uusilla" opeilla ja kyllähän se auttaa. Tai sitten tuntuu vaan :)

Tänään tuli taas jopa ahaa elämys kuinka helppo toi markkinoinnin kirja onkin, vaikka aluksi vaikutti vaikealta. Johtamisen kirjan kanssa pitää vielä painia, että alkaisi sitä osamaan suhtkoht hyvin. On vaan mielestäni koko kirja täynnä kohtia, josta voi tehdä erittäin vittumaisia kysymyksiä. Matikassa luotan taas täysin tuohon valmennuskurssiin kun tuo kirja on kyllä todella paska. Päässyt kans pahasti unohtumaan miten noita laskettiinkaan :)
 
Tahdonvoimalla tottakai. Mä en oo oikeastaan ollenkaan kokovuonna viettänyt minkäänlaista vapaa-aikaa. Kansis selittyy sillä, että olen lukenut sitä viimevuoden heinäkuusta uudestaan, aloitin aikaiseen nääs;) ja nyt joulukuussa ostin nää uudet, markkinoinnin kirja on kirjastosta, siksi sitä en ole ehtinyt ihan niin paljon lukemaan, vapaapäivinä menee tyypillisesti 10tuntia. Aamuisin herään viimeistään yhdeksältä lukemaan, ja luen koko päivän, ennenku menen töihin/kouluun, ja salillakäynti on ainoa ei-lukemisaktiviteetti mitä teen. Eilinen oli itseasiassa ihan ensimmäinen päivä viime heinäkuun jälkeen jollon en ole mitään lukenut, aamulla tosi aikasin töihin, ja sitä ennen jo F1 aika-ajojen katsomista, ja töistä suoraan juhliin, ja yhdeltä yöllä nukkumaan, ja aamulla formulat, sitte nukkumaa ja 11-16 lukemista ja nyt seitsemästä eteenpäin uudestaan. Muistiinpanoja laadin tiivistelmänä kansiksen kirjasta juurikin tällähetkellä Wordiin.

Tarkoitus ei ole jättää mitään sattuman varaan, en todellakaan jaksa enää tota amk:ta. Mä teen niin paljon ku vaan ikinä pystyn, ja tarkoitukseni on myös viedä omia jaksamisen rajoja eteenpäin.

Eikä mua vituta kirjat, matikka lähinnä koska se kirja ei ole häävi, mutta musta nää on ihan tosi kiinnostavia asioita, varsinki laskis ja kansis. Vaa se nyt haittaa, että en oo mun kavereita nähnyt marraskuun jälkeen kertaakaan, yksi ajo autolla vastaan vähänaikaa sitten. Sosiaaliin elämä siispä on aivan täysin nollissa, mutta kolme kuukautta tässä enää on aikaakaan, niin pakko ollakkin vielä hyllyllä.

Pelottaa iha vitusti etten koskaa pääse kauppiksee, siksi pakotan itseni lukemaan silloinkin, kun tekisi mieli nukkua tai mennä ABC:lle.. tai ajelemaan kavereitten kanssa rinksaa. En pidä heihin tällähetkellä niin mitään yhteyttä. Ihan tarkotuksella.

Mutta mä oonki aina vetäny kaiken vähän överiksi, jos teen jotaa mitä oikeesti haluan, teen ihan hirveällä intensiteetillä, ja jos ei kiinnosta, en kyllä saa mitää aikasiksi;)
 
Huoh nyt kun tuli sit selattuu toi sun linkkis laittama topicci läpi, niin masensi kyllä aika täysin :) Miten ihmeessä joku voi päästä tommosilla lukumäärilla ja valmistautumisillä sisään? No kaiken järjen mukaan pitäis kyl itekin men heittämäl sisään, mut eipäs liikaa siihen sentään luoteta vielä.
 
Miulla hakupaikat tulee todennäköisesti olemaan:

Yhteishaussa:
1. Tampere
- yritysjuridiikka ja vero-oikeus
- laskentatoimi
2. Oulu
- rahoitus

Lisäksi:
Jyväskylä: yrityksen taloustieteiden pääaineryhmä
Jyväskylä: informaatioteknologia (laitan vaan paperit, en mee pääsykokeisiin jos en pääse suoraan)
Mikkeli: kansainvälinen kauppatieteiden kandidaatin tutkinto
pari AMK:ta, että saan työtttömyyskorvaustuet jos en pääse mihinkään

Eikö tohon kannattaisi laittaa vielä kolmaskin vaihtoehto, kun sen verran siihen voi laittaa? :)
 
Indicalla on kyllä terve asenne. KTM:t tienaa valmistuttuaan heti 5000e, ajaa Skylinellä ja kaikki rahotusta lukeneet saa automaattisesti johtoposition. Niin ja tradenomit on toki homoja jotka kelpaavat enintään siivoamaan tai kaupan kassalle.

Koita ottaa pää perseestä ja päästä vaikka ensin sinne kauppakorkeaan ennenkuin tulet laukomaan moista paskaa. Oikein vituttaa kun kyltereihin suhtaudutaan nihkeästi juuri vastaavanlaisten ylimielisten pellejen vuoksi.
 
Pakko taas kommentoida tähän ketjuun, ihan vaan loman kunniaksi jollei muutoin.

Indica on tämän ketjun "julkkis" ja luettuani muutaman sivun on pakko todeta, että Indican kannattaa nyt alkaa panostamaan lukemisessa laatuun. Mieti Indica lukemiasi lauseita, oletko ymmärtänyt ne ja miten ne liittyvät kokonaisuuteen.

En jaksa edes kirjoittaa miten kehnoilla papereilla menin sisään lukemaan kauppatieteitä. Ja kuulostaa myös erikoiselta, että jo etukäteen (ennen sisäänpääsyä) koitetaan miettiä millainen työelämä on edessä. Lupaan, että nyt sisäänpyrkivillä ajatukset tulevat muuttumaan 90 prosentin varmuudella. Itse olen lukenut laskentatoimea, mutta mm. konsultointitehtävien jälkeen myyntitehtävät rokkaavat. Toistaiseksi. Koskaan en ole tehnyt mitään "laskentatoimea" työssä, mutta yrityksen lukujen (sisäiset, ulkoiset) ymmärtäminen auttaa kovasti, myös myynnissä.

Tsemppiä taas kerran sisäänpääsykirjoja lukeville, mutta muistakaa laatu siinä lukemisessa.
 
Eikö tohon kannattaisi laittaa vielä kolmaskin vaihtoehto, kun sen verran siihen voi laittaa? :)

Voisi ehkä, mutta ku en oikein haluaisi mihinkään jäljellä olevista... Helsinkiä ihan turha edes laittaa jos se ei oo eka, enkä tahdo pääkaupunkiseudulle. Kattoo nyt. Sanokaa joku hyvä kauppakorkea :D
 
Sanokaa joku hyvä kauppakorkea
Vaasan yliopisto olisi about samalla suunnalla, voit lukea siellä kaikkia listaamiasia pääaineitä ja ei tarvitse opiskeluaikaa viettää pelkkien kyltereiden seurassa. Itse pidin, hyvä opiskelukaupunki.
 
Voisi ehkä, mutta ku en oikein haluaisi mihinkään jäljellä olevista... Helsinkiä ihan turha edes laittaa jos se ei oo eka, enkä tahdo pääkaupunkiseudulle. Kattoo nyt. Sanokaa joku hyvä kauppakorkea :D

Itse hain viime vuonna kolmantena Vaasaan, jonne myös sitten lopulta päädyin ja vaikka aluksi tuntui vähän epäluuloiselta, niin nyt ei kyllä loppujen lopuksi haittaa yhtään pieni maiseman vaihdos. :) Erittäin mukava opiskelukaupunki ja yliopiston palveluihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Ja voihan sitä sitten hakea vielä ensi vuonna uudestaan, jos ei sitten millään pidäkkään siitä yliopistosta. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
Itse hain viime vuonna kolmantena Vaasaan, jonne myös sitten lopulta päädyin ja vaikka aluksi tuntui vähän epäluuloiselta, niin nyt ei kyllä loppujen lopuksi haittaa yhtään pieni maiseman vaihdos. :) Erittäin mukava opiskelukaupunki ja yliopiston palveluihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Ja voihan sitä sitten hakea vielä ensi vuonna uudestaan, jos ei sitten millään pidäkkään siitä yliopistosta. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vaasan plussat ja miinukset:

+voit lukea rahoitusta ja laitos on saanut tunnustusta, mutta jos et rahoitusta valitse niin tämä nyt on yksi ja sama
+joitakin voi viehättää ruotsalainen kulttuuri
+kampus on ihan nätti

-pieni kaupunki eli hiljaista on
-siajainti perseessä, sähköraidetta ei ole ja junaa on vaihdettava Seinäjoella
-heikompi opiskelijamateriaali
-ihmiset ovat erittäin homogeenisia ja lähes kaikki ovat pissiksiä
-huono henki ja opiskelijat ovat melko epäystävällisiä tiedekunnassa
-akateeminen kulttuuri heikkoa ja toiminta keskittyy lähinnä viinan juontiin
-pieni yliopisto, jossa ei ole esimerkiksi yhteiskuntatieteellistä tiedekuntaa, joten sivuainemahdollisuus rajallinen
-osa opettajista huonolaatuisia, luennot päättyvät esimerkiksi tuntia liian aikaisin
-ekana vuotena kursseissa ei ole juurikaan järkeä ja opin suhteellisen vähän uutta
-opiskelijoilta ei vaadita kovinkaan paljoa, esim. markkinonnin perusteet kurssilla ei lainkaan tenttiä, vain yksi ryhmätyö

Noista kursseista voisin kirjoittaa vielä pari riviä. Ekana vuotena yli puolet kursseista oli paskaa. Toki muutamia todella hyviä kurssejakin oli. Ryhmätyötä on todella paljon aluksi eikä kunnollista teoreettista tietoa vielä ole, joten tulos ja oppiminen on sen mukaista. Osa kursseista on muutenkin hirveetä paskaa. Esimerkiksi johdon laskentatoimen peruskurssin tentti oli monivalintatentti, jossa oli kaksi vaihtoehtoa per kysymys ja väärästä ei mennyt miinuspisteitä. Muutenkin tuollla harrastetaan paljon monivalintatenttejä.

Näin siis ekan vuoden perusteella. En tiedä, muuttuuko meininki, kun pääaine on valittu.

Tampereen plussat ja miinukset

+lupsakka ja tarpeeksi iso kaupunki, jossa tapahtuu
+sekä opiskelijat että tamperelaiset ovat ystävällisiä
+paljon fiksuja ja erilaisia ihmisiä yliopistolla useissa tiedekunnissa
+akateeminen kulttuuri voimissaan
+kurssien toteutus hyvä ja opiskelijoilta vaaditaan enemmän
+tasaisen vahvoja opettajia
+paljon toimintaa yliopistolla
+hyvät liikenneyhteydet
+paljon erilaisia sivuainemahdollisuuksia

-ei rahoitusta


Rivien välistä voi lukea, kumpi on parempi.
 
Saisko näitä plussia ja miinuksia lisää eri/samoista hakuvaihtoehdoista? Lähinnä siis jo sisään pääseiltä tai valmistuneilta, jotka sattuu eksymään tähän threadin. Noita tietoja, kun ei oikein löydy hakuoppaista. Jokainen toki laittaa niitä + ja - omien kokemuksien pohjalta, mutta eiköhän jokainen osaa suodattaa sieltä sen olennaisen infon.
 
Hei, kiitos paljon plussista ja miinuksista, henk. koht mielipiteitähän ne ovat mutta sitä parempi, kaikki viralliset tahot ovat niin objektiivisia :D Lisää vaan, jos on mielipiteitä.

Tampere nyt tottakai ykkönen, mutta sinne kun pääseminen on hiukka vaikeampaa kuin Vaasaan. Millaisia tyyppejä hakee millaisiin kouluihin? Esim. miulle nyt näyttää yleisarvosanaksi tulevan ilmeisesti E, ja pitkä matikka löytyy. Onko kaikki Tampereelle hakevat jotain 6 L:n tyyppejä vai hakeeks ne kaikki Helsinkiin / lääkiksiin / oikiksiin?
 
Hei, kiitos paljon plussista ja miinuksista, henk. koht mielipiteitähän ne ovat mutta sitä parempi, kaikki viralliset tahot ovat niin objektiivisia :D Lisää vaan, jos on mielipiteitä.

Tampere nyt tottakai ykkönen, mutta sinne kun pääseminen on hiukka vaikeampaa kuin Vaasaan. Millaisia tyyppejä hakee millaisiin kouluihin? Esim. miulle nyt näyttää yleisarvosanaksi tulevan ilmeisesti E, ja pitkä matikka löytyy. Onko kaikki Tampereelle hakevat jotain 6 L:n tyyppejä vai hakeeks ne kaikki Helsinkiin / lääkiksiin / oikiksiin?

Mistä ihmeestä ihmiset luulevat, että hakijat ovat jotain kuuden L:n porukkaa? Mieti paljon niitä Suomessa on ja paljon on paikkoja eri tiedekunnissa? Mitä todellisuuten tulee, niin monet Helsingin lääkiksessä, oikiksessa ja kauppiksessa opiskelevat tyypit mun lukiosta oli C:n tai M:n paperin omaavia. Suomessa ei oikeasti tarvitse kummoisia papereita päästäkseen yliopistoihin, koska riittää, että pääsykoe motivoi. Muutenkin kun aloittaa opinnot yliopistossa, niin huomaa, että suuri osa opiskelijoista ovat idiootteja, mutta tätä ne suuret sisäänotot teettävät...
 
Näin vähän vanhemman KTM:n silmissä tämä ketju tuo myös omat nuoruusajat mieleen ennen opiskeluaikaa ja vielä mursuvuonnakin. Sittemmin turha glamour on kyllä kaikonnut aivan muualle, kenties viisautta ja nöyryyttä on tullut iän mukana. Puttonen kirjoitti muuten joskus hyvän tarinan, jossa kaikille kauppakorkean opiskelijoille olisi pakollisena nöyryyden peruskurssi. Pari viikkoa pölynimurikauppiaana jossain Pohjois-Karjalassa tekisi varmasti monille opintojaan aloitteleville oikeastikin hyvää.

Keskimäärin Suomen yliopistojen väliset (laadulliset) erot ovat pieniä, ainakin jos verrataan esim. UK:n tai US:n oppilaitoksiin. Minulla on ollut sekä kollegoina että pomoina niin Helsingistä, Turusta, Tampereelta, Vaasasta, Lappeenrannasta kuin Jyväskylästäkin valmistuneita KTM:iä, enkä koskaan ole työelämässä huomannut heidän välillään suurempia eroja opiskelupaikkakunnan perusteella. Puhtaiden substanssitietojen lisäksi monet muutkin tekijät vaikuttavat merkittävästi, mm. esiintymistaidot ja yleinen persoonallisuus. Vaikka olisit kuinka guru alallasi, ilman sosiaalisia taitoja et pääse tutkijankammiota pidemmälle.

Tärkein asia mikä ratkaisee niin valintakokeessa, opintojen aikana kuin työelämässäkin on oma kiinnostus tekemiseen. Ei yliopiston enää kuulukaan olla lukio, oma-aloitteisuus tiedonhaussa on myös työnantajien listoilla korkealla. Ja kaikkien alaa opiskelevien kannattaa lisäksi miettiä, miksi yritykset haluaisivat maksaa juuri sinulle parempaa palkkaa kuin esim. jollekin tradenomille - pystytkö tuottamaan myös vastaavaa lisäarvoa? Kannattaa muuten pohtia vastaus valmiiksi ennen työhaastatteluja :)
 
Mistä ihmeestä ihmiset luulevat, että hakijat ovat jotain kuuden L:n porukkaa? Mieti paljon niitä Suomessa on ja paljon on paikkoja eri tiedekunnissa? Mitä todellisuuten tulee, niin monet Helsingin lääkiksessä, oikiksessa ja kauppiksessa opiskelevat tyypit mun lukiosta oli C:n tai M:n paperin omaavia. Suomessa ei oikeasti tarvitse kummoisia papereita päästäkseen yliopistoihin, koska riittää, että pääsykoe motivoi. Muutenkin kun aloittaa opinnot yliopistossa, niin huomaa, että suuri osa opiskelijoista ovat idiootteja, mutta tätä ne suuret sisäänotot teettävät...

Niin, tottahan tämä on. Toisaalta harmittaa, ettei lukiokoulutusta oteta sen enempää huomioon, ja pääsykokeella on niin valtava merkitys, koska tämä yhtäaikainen kirjoitus- ja pääsykoekevät on oikeasti aika raskas. Olisi kiva saada enempi hyvityksiä kirjoituksista. Tietysti, jos katselisin asiaa toisesta näkökulmasta, olisin varmaan erimieltä, mutta kun olen abi niin...
 
Huomaan että oli tosi hyvä idea ehdottaa tota opiskelupaikkakuntien plussia ja miinuksia..

nyt vielä Joensuu, ja Lappeenranta anyone?

Ainaki Janne 22 oli Lappeenrannan kauppiksessa pakkikselta? jos en iha väärin muista..

Lappeenranta tulee mulla olemaan ykkönen tai kakkonen, mä päätän vapun tienoilla mihin haen. Tampereelle en hae rahoituksen puutteen takia, Vaasa ei tuu mahtumaan listaan, koska kakkos tai kolmosvaihtoehdoksi tulee joensuu, helpomman pääsyn takia, Turkuun en taida viitsiä lähteä pääsykokeisiin, tulee nii helvetisti ajokilsoja, eikä paikkakunta nappaa yhtää, HSE:lle haen ehkä, jos tuntuu siltä että on hyvin realistiset mahdollisuudet päästä, jos sujuu valmennuskurssin aikana hyvin, ja jos on sellanen tuntuma että pystyy saamaan tarpeeksi pisteitä kokeesta.

90%todennäkösyydellä lappeenranta tulee kuitenkin ykköskohteeksi, HSE:lle pistän sen 10%..

Lappeenrannan plussia on ainakin hienot yhteydet naapurimaahan, ei tarvi paljoa autovalinnoissa bensankulutusta seurailla, saa ostaa nuuskaa läheltä ja käydä itse sitä hakemassa halvalla, ei tarvitse käydä alkossa koskaan..

Voisko joku valottaa sitä, että voiko Tutan ottaa sivuaineeksi, ja onko mitenkää mahdollista perusopinnot tutalla suorittamalla hankkia ennenpitkää myös opinto-oikeus DI-puolelle, kiinnostaisi aika kovasti suorittaa KTM ja DI, jos vaa riittää suinkin äly siihin.

Ei kyllä mitenkään nimittäin ehdi kunnolla panostaa kahteen vaativaan pääsykokeeseen, vaikka mun fysiikka oli lukiossa varsin vahva, 10 kurssia keskiarvolla 9, ja TKK:n pääsykoetehtäviä me kaikki kokeet tehtiin, ja siitä fysiikasta pienellä kertauksella saisi varmaa iha ok:sti pisteitä, matikan kanssa saisi painia enemminkin. Jos saisi tollee keploteltua itselle opinto-oikeuden myös Dippainssipuolelle, ni oisi aika varma hakukohden numero uno se Lra.
Vaikka periaatteessa ehkä Tuta ja KTM ei oo kaikista järkevin yhdistelmä kuitenkaan.. HSE:llä ja Stadissa asumalla voisi ensikevään projektiksi ottaa Pykälän valmennuskurssin, ja opiskelupaikan hankinnan oikiksesta, ja KTM:n rinnalle opiskella juristiksi.

Tietenkin luonnollisesti pääkiinnostuksen kohde on saada mahdollisimman kovat paperit Kauppatieteistä, ja jos siihen rinnalle pystyisi opiskelemaan jonkun toisen, voisi se vauhdittaa ehkä sitä kuuluisaa urakehitystä? E: vai onko se ihan älytön ajatus, jos haluaa menestyä elämässä, yrittää suorittaa kaksi tutkintoa, vai kannattaisko sitte niin pakolla yrittää pärjätä niin hyvin, että pääsisi opiskelemaan lisensiaatiksi/tohtoriksi?
 
Back
Ylös Bottom