Käsitin itse, että Manaatti haukkui nimenomaan gradun verrattuna dippatyöhön? (Voin toki olla väärässäkin, jommankumaan dietti ilmeisesti sekoittaa pään)Mulla on omasta vuosikurssista (Otaniemen tuta) aika moni kaveri tehnyt jo parin ekan vuoden jälkeen liikkeenjohdon konsulttina hommia. Yhden kaverin eka duuni oli McKinseyllä New Yorkissa, jne.Nyt on kyllä pakko ihmetellä, minkä koulun graduun DI-työtä oikein vertaat? Nimittäin sekä HSE:n että TKK:n tuotantotalouden opiskelijana olen erittäin vahvasti siinä käsityksessä, että TKK:lla jo pelkkä erikoistyön laajuus voi olla samaa luokkaa kuin HSE:lla gradun empiirinen osuus. Ja tämä käsitykseni koostuu molempien koulujen tutkintovaatimusten kohtalaisen perinpohjaisesta tutkimisesta omia opintojani varten, sekä lukuisten molemmissa kouluissa opiskelleiden tuttujeni kuvauksista ja kertomuksista. On siis mielestäni todella erikoinen väittämä, että TKK:n DI-työ olisi "kakkaa nahkakansissa" verrattuna johonkin HSE-graduun.
Voisitko siis Manaatti hieman perustella väittämääsi? Oletko kenties opiskellut molemmissa opinahjoissa (jolloin olisit rehellisesti sanottuna ensimmäinen tutapellen ja kylterin yhdistelmä, jonka kuulen väittävän TKK:n ja HSE:n vaatimustasojen menevän juuri noin päin)?
Ehkäpä konsulttityössä idea on, että niitä hommia tekevät ne hyvät yritykset hyville yrityksille, puhuttiin sitten strategia-, it- tai valmennuskonsultoinnista. Kyllä sanahelinää maailmaan mahtuu, harvemmin se juniorcontrollerikaan heti niitä asioita osaa. Ja osa hieman huonommista konsulttipuljuista ovat ihan itse tämänkin inflaation vaikuttanut.
Kyllähän alalle mahtuu vaikka mitä sakkia, osalle olisi varmaan ollut parempi että olisivat menneet ihan puhtaasti insinööripuolelle sen tutapuolen sijasta, etteivät matemaattiset taidot suoraan sanottuna surkastu. Mikäli idea koulutuksessa on, että haluaa saada jotain konkreettista ja laskettavaa (kuten perinteiset insinöörihommat) niin ottaisivat TKK:lla sen raksan eikä trenditutaa saatika mitään mikä liittyy yritysstrategioihin. Vai onko se vaan taas siitä kuuluisasta maineesta kiinni? Onhan ne biomekaniikat ja biohajoavat oppiaineetkin suosittuja, vaikka kukaan ei tiedäkään mitä siellä tehdään.
Ja kyllä tuota Hulkinkin tutadippatyön hehkuttamista kyseenalaistan hieman. Mitä mahtaa laajan matikan lukijat sanoa aiheesta? Ehkä he ovat niitä, jotka eivät keskustelupalstoilla näistä jauha? :D (Itseni mukaanluettuna) Sinänsä ihmeellistä, sillä liian harvan tutalaisen olen nähnyt oikeasti edes harrastavan taloudellisten asioiden seuraamista käytännön tasolla. En tietenkään tarkoita, että näin pitäisikään olla, sillä lukiessa oppii. Monella vaan tuntuu olevan se asenne taloudellisia kohtaan miten sen sanoisi, tyypillisen insinöörimäinen. Tutapuolen dippatöitä ja kauppiksen graduja on tullut omaani varten luettua jokunen ja samaa siellä näyttää olevan, ohjaajissa toki on varmasti eroja.
Miten muuten se tekninen sivuaine tutalla, antaako se teidän mielestä oikeasti jotain substanssia? (tästä olen kuullut laitoksilta mielenkiintoisia juttuja). Mutta sinänsä ihan sama, jos joku haluaa brassailla kuinka paljon työtä joku erikoisharjoitus tai gradu tai dippatyö Suomessa HSE:llä tai Tutalla vaatii niin siinähän brassailee. Menisitte ulkomaille niin ette jaksaisi päätänne vaivata asioilla, jos se työnmäärä on itseisarvo. Samat Ansoffit, Porterit ja Hamelit sekä Coimbatore Krishnaraot siellä eteen tulee. Ja samoin kaikki vihreän teen strategioista, punaisesta puolikuusta sekä seitsemästä sibeliuksesta lähtien, jos kiinnostaa niin lukee ne sitten joko itse tai sitten pakotettuina.
Mä olen muuten varma että noi BCG ja McKinsey tyypit ujuttaa joitain vakoojia yliopistojen sisälle hehkuttamaan niistä paikoista siellä. Lisäksi ne ujuttaa ne kaikkiin alan tutkijoihin asti :D Kyllä ne ainakin mainosta ja rekrytointivoimaa saa ilman rahallista panostusta siihen.
Nyt loppu angsti, voi olla parempi lopettaa tähän :D