Täältä ilmoittautuu myös yksi kauppikseen pyrkivä. Luku-urakka saatiin alkuun vasta tänään, yo-kirjoitusten vuoksi, mutta hommia paiskitaan sitten kahta kauheammin. Aloittelin tolla laskiksen kirjalla ja tosi kiinnostavalta vaikuttaa. Ja jos jollain on jotain lukemiseen liittyviä vinkkejä antaa, niin ilolla otetaan vastaan
Jorinaa...
Puppakirjat (eli johtaminen ja markkinointi) kannattaa lukea silleen, että opettelee sivun tärkeimmät kohdat ulkoa ennen kuin siirtyy seuraavalle sivulle(itsellä teho nousi ROIMASTI, kun tajúsin tämän). Eli siis toistaa niitä mielessä niin kauan, että muistaa kaiken. Tietysti normi alleviivaukset ja tiivistelmät on ihan jees. Tiivistelmät tosiaan kannattaa tehdä itse, koska ne jäävät oikeasti paljon paremmin päähän kuin jos lukisi valmiita tiivistelmiä. Listat kannattaa opetella hyvin ulkoa.
Kansis on aika paha, koska siinä piti osata vähän soveltaakin, ainakin viime vuonna. Siihen kannattaisi olla jotain harjoitustehtäviä ehdottomasti.
www.supermaster.fi Tuolla oli ainakin muutama freebie viime vuonna. Hentusen harjoitusmateriaalin ostoa kannattaa harkita. Kuvioita voi kokeilla piirrellä itsekseen ja vähän mietiskellä millasia vänkyröitä ne voisivat laittaa tenttiin.
Matikka on aika paha ja täytyy kyllä tarjota sympatiat niille lyhyen matskun lukijoille, jotka tarttuvat kirjaan. Jos ei muuta, niin kannattaa opetella niitä sanallisia jutskia sieltä. Tilastotieteen osio kannattaa ehdottomasti opetella vaikka ei muuta osaisikaan, koska se on kohtuu selvä järkinen. Itse tekisin niin, että päivällä lukisin noita puppakirjoja, ja iltaisin laskisin samalla kun kuuntelisin musiikkia. Laskeminen luonnistuu ainakin mulla, vaikka keskittymiskyky ei olisikaan huipussaan.
Laskentatoimi oli mun feivöritti viime vuonna. Kaikki tunnuslukujen kaavat ehdottomasti ulkoa ja listat kanssa.
Ylipäätään kannattaa muistaa, että lukemisen määrä ei ratkaise, vaan laatu. Eli lukemalla ei opi, vaan ajattelemalla. Vaikka monet sanoo että ne kirjat kannattais lukasta eka läpi ennen kuin alkaa pänttäämään(näin ne selitti valmennuskurssillakin), niin itse lukisin kyllä heti alusta pitäen tehden muistiinpanoja. Muistan kuinka itse luin ne aluksi läpi nopsaan ja sitten saikin todeta että ihan hukkaan meni useamman päivän lukeminen, kun mitään ei jäänyt päähän. Nää on varmasti aika itsestäänselvyyksiä monelle, mutta itsellä oli lukutekniikka vielä ylppäreiden jälkeen aika lapsen kengissä (tästäkin olisi hyvä järjestää joku kurssi lukiossa). Muistakaa tsekata vanhat pääsykokeet!
Tosiaan vikat kaks viikkoa on ne mitkä ratkaisevat. Asiat pitäisi olla siihen mennessä hallussa. Vikat kaks viikkoa vaan kerrataan ja painetaan asioita muistiin. Kannattaa hieman testailla sitä, kuinka pystyy itse lukemaan tehokkaimmin. Minulle sopi tämä: tunti lukemista kerrallaan, sitten 15 minuutin tauko. Tätä settiä aina n. 8 tuntia päivässä. Vapaapäiviä kannattaa pitää, ettei kuluta itseään loppuun. Itse luin liikaa ja menetin mielenkiinnon kun sain yo-lakin käteen, eli kaksi viikkoa liian aikaisin. Tuli vaan semmone burn-outti ettei kiinnostanut lukeminen.
Itse sain viime vuonna yht. 25,5 pistettä ekaan kohteeseen. Päädyin lopulta Lappeenrantaan(arvelin että rahkeet eivät riitä stadiin, joten LPR tuntui hyvältä, koska on kuitenkin kohtuu lähellä stadia. Lisäksi päätin, että haluan lukea rahoitusta pääaineena, joten Lappeenranta oli selvä siinä mielessä, koska ei taida olla pääaineena kuin Stadissa ja Vaasassa lpr:n lisäksi). Tjoo, eli kannattaa hakiessa miettiä mitä tahtoo lukea pääaineena ja ottaa niistä selvää jo etukäteen. Kai tässä vois pistää vielä Lappeenrannan plussat ja miinukset.
+vasta rempattu yliopisto eli puitteet on kunnossa. Saa olla koululla 24/7!!
+melko paljon pääaineita mistä voi valita maakuntaylipistoksi
+kohtuu lähellä stadia (2h junalla)
+pääsee sisään kohtuu "helposti"
+vilkas opiskelijaelämä
+voi lukea tekniikan puolelta vapaasti kursseja
-Kauppatieteellistä matikkaa vois olla enemmän (toki matikkaa voi ottaa sovelletun matikan laitokselta, mutta ei ne kurssit nyt aivan kauppatieteilijöille ole varsinaisesti suunnattu)
-yliopisto sijaitsee 7km päästä keskustasta
-Lappeenranta on kaupunkina aika nihkeä (ehkä tämä voi olla myös hyvä asia? Itselläni ainakin tulee opiskeltua ahkerasti, jotta pääsisi pois!)