Kauppakorkeaan 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jissen
  • Aloitettu Aloitettu
Täältä kans käsi ylös hakuprosessiin liittyen. Työt lopetin tarkoituksella viime viikon lopulla ja nyt kevääksi ohjelmassa lukemista ja pirusti lisää lukemista. Laskis luettu kohta läpi (parikyt sivua jälel) ja natsaa ihan jees. Vaikuttanee että tuttua kamaa jo viime vuodelta. Markkinointia puol kirjaa ja se kyllä tuntuu samalta hutulta ku viime vuonnakin, mut eiköhän se tästä aukee kun lukee pari kertaa ja tekee kunnon muistiinpanot. Johtamisen ja kansiksen kirjathan vaihtu viime vuodesta, mut ainakin pikasella vilkuilulla kansis näyttää melko samalta. Eli ei pitäis senkään puolesta mikään ihan mahdoton temppu olla. Eli taitaa olla eniten tällä sankarilla taistelua taas johtamisen, markkinoinnin ja matikan kirjojen kans. Ihan niinkuin viime vuonna.

terveisin,
1,5p vajaris
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan lähettänyt hakemuksia vielä?
Itse en ole vielä,kun on nuo hakukohteet hieman auki.

Aika mutkikas on tuo markkinoinnin kirjan tekstiasu.Matematiikka näyttää myös todella hankalalta.No toivotavasti näihin saa tukea ensi kuusssa alkavalta valmennuskurssilta.
Missä vaihessa muiden luku-urakka on?Itse olen lukenut kaikki kirjat paitsi matikan pari kertaa läpi.
Kuinka monta kertaa olette ajatelleet lukea kirjat läpi?
 
Itseäkin mietityttää noi hakukohteet. Kellään kokemuksia Turusta? Ei kyllä kiinnostais mennä muualle ku stadiin, mut toisaalta välivuoskaan ei huokuttele. :rolleyes:

Luku-urakka etenee ihan hyvin lukuunottamatta tuota matematiikkaa, alkaa vituttamaan pelkkä Kvantitatiivisen shitin näkeminenkin, mutta kai se on opeteltavissa jos jaksais nähdä vaivaa...
 
Onko kukaan lähettänyt hakemuksia vielä?
Itse en ole vielä,kun on nuo hakukohteet hieman auki.

Aika mutkikas on tuo markkinoinnin kirjan tekstiasu.Matematiikka näyttää myös todella hankalalta.No toivotavasti näihin saa tukea ensi kuusssa alkavalta valmennuskurssilta.
Missä vaihessa muiden luku-urakka on?Itse olen lukenut kaikki kirjat paitsi matikan pari kertaa läpi.
Kuinka monta kertaa olette ajatelleet lukea kirjat läpi?

Miten teidän valmennuskurssilla järjestetään opetus? Onko se intensiivinä, eli esim. viikko/aihealue. Jos, on niin kannattaa perehtyä siihen matikkaan etukäteen. Luultavasti muuten ei pysy perässä. Näin ainakin Takuuvalmennuksella vuosi sitten. Menin aivan kylmiltä sinne kuuntelemaan ja eipä sinne päähän paljoa jäänyt, varsinkin kun taustalla oli lyhyt matikka. :D Kannattaa siis satsata vähän etukäteen, jotta jäis jotain käteenkin siitä kurssista.
 
Ite olen nyt neljä kertaa lukenut kirjat, matikkaa en tosin ole paljoa vilkuillut. :rolleyes: Se markkinoinnin kirja on loppujen lopuksi melko helppo, kun on pari kolme kertaa sen ensin ajatuksella lukenut. Siellä on kyllä paljon noita pitkiä listoja, mitkä pitää vielä opetella. Esimerkiksi ne jonkun professorin järkkäämät 30 iiketoiminnalle potentiaalista eri suhdetta.

Tällä hetkellä eniten opeteltavaa on taloustieteessä ja matikassa. Varsinkin siinä makrotaloustieteessä on hitosti kaikkea opeteltavaa nippelitietoa.

Ite olen ajatellut laittaa hakukohteiksi: 1. Helsinki 2. Lappeenranta 3. Vaasa. Taikka sitten kakkoseksi Turku, täytyy vielä pähkäillä noita vaihtoehtoja.
 
Täältä ilmoittautuu myös yksi kauppikseen pyrkivä. Luku-urakka saatiin alkuun vasta tänään, yo-kirjoitusten vuoksi, mutta hommia paiskitaan sitten kahta kauheammin. Aloittelin tolla laskiksen kirjalla ja tosi kiinnostavalta vaikuttaa. Ja jos jollain on jotain lukemiseen liittyviä vinkkejä antaa, niin ilolla otetaan vastaan :)
 
Täältä ilmoittautuu myös yksi kauppikseen pyrkivä. Luku-urakka saatiin alkuun vasta tänään, yo-kirjoitusten vuoksi, mutta hommia paiskitaan sitten kahta kauheammin. Aloittelin tolla laskiksen kirjalla ja tosi kiinnostavalta vaikuttaa. Ja jos jollain on jotain lukemiseen liittyviä vinkkejä antaa, niin ilolla otetaan vastaan :)

Jorinaa...

Puppakirjat (eli johtaminen ja markkinointi) kannattaa lukea silleen, että opettelee sivun tärkeimmät kohdat ulkoa ennen kuin siirtyy seuraavalle sivulle(itsellä teho nousi ROIMASTI, kun tajúsin tämän). Eli siis toistaa niitä mielessä niin kauan, että muistaa kaiken. Tietysti normi alleviivaukset ja tiivistelmät on ihan jees. Tiivistelmät tosiaan kannattaa tehdä itse, koska ne jäävät oikeasti paljon paremmin päähän kuin jos lukisi valmiita tiivistelmiä. Listat kannattaa opetella hyvin ulkoa.

Kansis on aika paha, koska siinä piti osata vähän soveltaakin, ainakin viime vuonna. Siihen kannattaisi olla jotain harjoitustehtäviä ehdottomasti. www.supermaster.fi Tuolla oli ainakin muutama freebie viime vuonna. Hentusen harjoitusmateriaalin ostoa kannattaa harkita. Kuvioita voi kokeilla piirrellä itsekseen ja vähän mietiskellä millasia vänkyröitä ne voisivat laittaa tenttiin.

Matikka on aika paha ja täytyy kyllä tarjota sympatiat niille lyhyen matskun lukijoille, jotka tarttuvat kirjaan. Jos ei muuta, niin kannattaa opetella niitä sanallisia jutskia sieltä. Tilastotieteen osio kannattaa ehdottomasti opetella vaikka ei muuta osaisikaan, koska se on kohtuu selvä järkinen. Itse tekisin niin, että päivällä lukisin noita puppakirjoja, ja iltaisin laskisin samalla kun kuuntelisin musiikkia. Laskeminen luonnistuu ainakin mulla, vaikka keskittymiskyky ei olisikaan huipussaan.

Laskentatoimi oli mun feivöritti viime vuonna. Kaikki tunnuslukujen kaavat ehdottomasti ulkoa ja listat kanssa.

Ylipäätään kannattaa muistaa, että lukemisen määrä ei ratkaise, vaan laatu. Eli lukemalla ei opi, vaan ajattelemalla. Vaikka monet sanoo että ne kirjat kannattais lukasta eka läpi ennen kuin alkaa pänttäämään(näin ne selitti valmennuskurssillakin), niin itse lukisin kyllä heti alusta pitäen tehden muistiinpanoja. Muistan kuinka itse luin ne aluksi läpi nopsaan ja sitten saikin todeta että ihan hukkaan meni useamman päivän lukeminen, kun mitään ei jäänyt päähän. Nää on varmasti aika itsestäänselvyyksiä monelle, mutta itsellä oli lukutekniikka vielä ylppäreiden jälkeen aika lapsen kengissä (tästäkin olisi hyvä järjestää joku kurssi lukiossa). Muistakaa tsekata vanhat pääsykokeet!

Tosiaan vikat kaks viikkoa on ne mitkä ratkaisevat. Asiat pitäisi olla siihen mennessä hallussa. Vikat kaks viikkoa vaan kerrataan ja painetaan asioita muistiin. Kannattaa hieman testailla sitä, kuinka pystyy itse lukemaan tehokkaimmin. Minulle sopi tämä: tunti lukemista kerrallaan, sitten 15 minuutin tauko. Tätä settiä aina n. 8 tuntia päivässä. Vapaapäiviä kannattaa pitää, ettei kuluta itseään loppuun. Itse luin liikaa ja menetin mielenkiinnon kun sain yo-lakin käteen, eli kaksi viikkoa liian aikaisin. Tuli vaan semmone burn-outti ettei kiinnostanut lukeminen.

Itse sain viime vuonna yht. 25,5 pistettä ekaan kohteeseen. Päädyin lopulta Lappeenrantaan(arvelin että rahkeet eivät riitä stadiin, joten LPR tuntui hyvältä, koska on kuitenkin kohtuu lähellä stadia. Lisäksi päätin, että haluan lukea rahoitusta pääaineena, joten Lappeenranta oli selvä siinä mielessä, koska ei taida olla pääaineena kuin Stadissa ja Vaasassa lpr:n lisäksi). Tjoo, eli kannattaa hakiessa miettiä mitä tahtoo lukea pääaineena ja ottaa niistä selvää jo etukäteen. Kai tässä vois pistää vielä Lappeenrannan plussat ja miinukset.

+vasta rempattu yliopisto eli puitteet on kunnossa. Saa olla koululla 24/7!!
+melko paljon pääaineita mistä voi valita maakuntaylipistoksi
+kohtuu lähellä stadia (2h junalla)
+pääsee sisään kohtuu "helposti"
+vilkas opiskelijaelämä
+voi lukea tekniikan puolelta vapaasti kursseja

-Kauppatieteellistä matikkaa vois olla enemmän (toki matikkaa voi ottaa sovelletun matikan laitokselta, mutta ei ne kurssit nyt aivan kauppatieteilijöille ole varsinaisesti suunnattu)
-yliopisto sijaitsee 7km päästä keskustasta
-Lappeenranta on kaupunkina aika nihkeä (ehkä tämä voi olla myös hyvä asia? Itselläni ainakin tulee opiskeltua ahkerasti, jotta pääsisi pois!)
 
hyvä setti jannelta, näitä lisää jos saa toivoa :)
Jamesin tavoin yo:t on saatu huomisen ruotsin jälkeen pakettiin ja ens maanantaina ois tarkotus alkaa pääsykokeisiin lukemaan lukemaan sitten apinanraivolla.

kuten todettu niin vinkkejä ja kokemuksia kehiin :whip:
 
Itse luin viime vuonna muistaakseni neljään kertaan kirjat ja tein muistiinpanot, kävin valmennuskurssilla ja tein harjoitustehtävät tosi monta kertaa. Kokeilkaa jos mahdollista opiskella kaverin kanssa, tentatkaa toisianne ja seliteltää käsitteitä ja teorioita.

Vaasassa nyt sitten opiskelen ja rahoituksen pääaineen takia tänne hain. Toinen yllättävä mielenkiinto heräsi talousoikeuden tutkimiseen (vissiin Tampereella nimellä yritysjuridiikka). Omasta mielestäni tämä on varsin aliarvostettu paikka, opetus on enimmäkseen hyvää ja pääaineitakin runsaasti tarjolla. Lisäksi tekniseltä puolelta voi myös lukea kaikenlaisia kursseja.

Näin pääsykokeiden ja melkein vuoden opiskelun jälkeen voisin suositella, että älkää menkö siinä preppaamisessa siitä, mistä aita on matalin. Lukeminen ja pänttääminen jatkuu yliopistossa ja kirjat sivumäärältään paljon suurempia ja aikaa tenttiin ei ole sitä puolta vuotta. Opetelkaa jo nyt hyvä luku- ja opiskelutekniikka niin vältytte siitä, mitä moni opiskelija on täällä joutunut tuskailemaan...

Ei ollut tarkoitus pelotella, mutta kyllä kova työ palkitaan, opiskelupaikalla ja myös jatkossakin.

Tsemppiä ja intoa kaikille lukemiseen.
 
Janne22, hyvät ohjeet!

Omalla kohdallani toimi seuraava juttu:
Tein omia väliotsikoita ja alleviivasin keskeisiä termejä, teorioita, kaavoja jne
(vaikka eri värillä kuin muut kohdat). Päivän alussa kävn edellisenä päivänä
lukemani läpi näiden "huomiokohtien" avulla. Sain kokonaiskuvan mitä missäkin
kohdassa käsitellään ja pysähdyin aina näissä kohdissa miettimään hetkeksi mitä
tämä asia sisältää ja mitä tähän liittyy. Edellisen päivän läpikäynnin jälkeen
pidin yleensä tauon.

Tauon jälkeen aloitin lukemiset siihen mihin edellisenä päivänä jäin. Luin sen X
tuntia jonka jälkeen kertasin nopeasti em. tavalla päivän aikana luetut asiat. Illalla
tein tämän saman rumban vielä kerran. En suosittele tätä kuitenkaan juuri ennen
nukkumaanmenoa, koska yöllä olisi kiva nähdä unta muustakin kuin
pääsykoeasioista.

Ps. Kannattaa järjestää itselle joku pieni palkinto pääsykokeitten jälkeen. Oli se
sitten mökkireissu kavereitten kanssa, etelänmatka tai pelkkä oleskeluviikko.

Tsemppejä lukemisiin!
 
Kannattaa myös taktikoida vähän sen kanssa, että miten lukee noita kirjoja. Itsellä oli aina kaks menossa samaa aikaan. Eli päivän aikana kävin kahta aihetta läpi. Kirjat olisi hyvä käydä kaikki läpi aina kahden viikon sisään. Jättäsin myös ihan vikoille päiville noi kaksi ulkoaopettelu kirjaa, eli markkinoinnin ja johtamisen. Niissä kun ei haeta ollenkaan ymmärtämistä vaan pelkkää ulkoa muistamista.

Lohdutukseksi voin todeta, että pääsykoe on luultavasti kauppiksen vaikein koe. :D

EDIT: Tuosta lukutekniikasta vielä. Unohdin mainita, että sen lisäksi että pänttäsin aina sivun kerralla muistiin. Käytin myös aina tunnin viimeiset 5-10 minuuttia sen vajaan tunnin aikana opitun materiaalin kertaamiseen. Eli kävin nopsaan läpi keskeisimmät alleviivaukset ja listat läpi uudestaan ennen kuin lähdin 15 minsan breikille.

Aika usein painotetaan lukusuunnitelman tekoa. Valmennuskurssilla tyrkytettiin semmoista kaaviota, johon olisi pitänyt tunnin tarkkuudella suunnitella viikko. Tehkää semmoinen vain jos pystytte noudattamaan sitä. Itsellä se ei ainakaan toiminut, joten yritin pitää vain kiinni tuosta 2vko/kaikki kirjat ohjenuorasta ja luin fiiliksen mukaan. Välistä enemmän aamuisin ja välistä iltaisin. Tuossa välissä kävin tosin istumassa aina 4 tuntia valmennuskurssilla.
 
Suurkiitokset!! :worship:
Itse olen menossa toukokuun alussa alkavalle intensiivikurssille. Noihin kvantitatiivisen analyysin juttuihin saan onneksi apua tutulta.
 
moi.
ois kysymys lyhyen matsku lukijoille: miten te ootte hoitanu /hoidatte ton kvantitatiivisen analyysin opiskelun? ootteko hommannu jotain opiskeluu tukevia kirjoi yms? hiukan on kyl hakemista noiden kanssa.
 
Mä pääsin Ouluun suoraan. :eek: Olen kyllä tosi yllättyny, sillä vaikka hyvin kirjoitinkin, niin ei mulla mitkään älyttömän hyvät paperit ole. Pääsin myös suoraan lukemaan tuotantotaloutta, enkä nyt tiedä yhtään, että kumpaan haluan. Tutan puolesta puhuu se, että olen hyvä matemaattisissa aineissa, mutta toisaalta talouden asiat on alkanu kiinnostaa viime aikoina entistä enemmän. Tai no, tietenki olis hienoa olla teekkari.. :D
 
Mä pääsin Ouluun suoraan. :eek: Olen kyllä tosi yllättyny, sillä vaikka hyvin kirjoitinkin, niin ei mulla mitkään älyttömän hyvät paperit ole. Pääsin myös suoraan lukemaan tuotantotaloutta, enkä nyt tiedä yhtään, että kumpaan haluan. Tutan puolesta puhuu se, että olen hyvä matemaattisissa aineissa, mutta toisaalta talouden asiat on alkanu kiinnostaa viime aikoina entistä enemmän. Tai no, tietenki olis hienoa olla teekkari.. :D
Onneksi olkoon. :) saako kysyä et millaset paperit sulla oli? Ihan vaan kiinnostaa et minkä tasosilla papereilla sinne valitaan. Mitä ainetta pääsit lukeen?
 
Oulu on kuulemma tosi asiallinen, mitä tulee esim. rahotuksen opetukseen ja sen huomaa myös, kun katselee Oulun rahotuksen kurssitarjontaa.

Jotenkin itse sitä arvostaa tuotantotaloutta sen matemaattisuuden vuoksi.. sieltä valmistuneet osaa kai ihan oikeasti jotain taitojakin, joita työelämässä tarvitaan.. tai tällanen ruusunen kuva mulla siitä paikasta ainakin on... ei siis mitään kokemuksia. Yleisesti mutumutu kovempana paikkana pidetään ku kauppista (riippu tietty mitä aineita lukee). Ja se pääsykoe ei muuten ole kauppiksen vaikein koe, nimim. 12 pvää ja sisään.
 
Nojaa, ei kauppiksesta taida löytyä yhtään sellasta tenttiä mitä ei läpäisisi, jos käyttäisi yhtä paljon aikaa tenttiinlukuun mitä porukka käyttää keskimäärin pääsykokeisiin :D

Opetuksen laadun hyödyntäminen on aika paljon itsestä kiinni. Useimmiten kokeet pääsee kyllä ykkösellä läpi kun jaksaa selailla vanhoja tenttejä ja yrittää löytää jotain hyviä tärppejä. Hyvien numerojen saaminen vaatiikin sitten aika paljon panostusta varsinkin esim. rahoituksessa. Ainakin valtaosa oppimisesta tapahtuu omalla kohdalla kirjoista.
 
Jotenkin itse sitä arvostaa tuotantotaloutta sen matemaattisuuden vuoksi.. sieltä valmistuneet osaa kai ihan oikeasti jotain taitojakin, joita työelämässä tarvitaan.. tai tällanen ruusunen kuva mulla siitä paikasta ainakin on... ei siis mitään kokemuksia.
Ei ne mitään osaa. Kokemuksia on. :D
 
Back
Ylös Bottom