Kauppakorkeaan 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jissen
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen hoitanut tuota kauppakorkeaa ihan vasurilla päätoimisten TKK-opintojeni ohessa, tosin varmasti paljon enemmänkin olisi voinut panostaa jos vain kiinnostusta löytyisi. Paikalla en ole joutunut BT-kurssien takia joutunut käymään lainkaan, kieli- ja viestintäopinnot ovatkin sitten täysin toinen juttu. Eli kyllähän tuo BT ja HSE yleensäkin hoituu melko pienelläkin vaivalla, toisaalta itse en ole ottanut minkäänlaisia paineita arvosanoista (keskiarvo tähän mennessä hieman alle 80, tulee tosin pikkuhiljaa varmasti laskemaan lähemmäs 70 pistettä kun kurssit hankaloituvat).

Millasta vauhtia opiskelut ovat edenneet vasurilla? Op/v?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millasta vauhtia opiskelut ovat edenneet vasurilla? Op/v?
Ensimmäisen vuoden saldo oli 60 op + 18 op kurssikorvauksia = 78 op. Keskiarvo vähän päälle 78, eli aika keskitasoa. Sekä keskiarvo että kurssien suoritustahti tulevat varmasti vuosi vuodelta tippumaan, kun kurssien haastavuus kasvaa.
 
Paikalla en ole joutunut BT-kurssien takia joutunut käymään lainkaan, kieli- ja viestintäopinnot ovatkin sitten täysin toinen juttu.

Onko opinnoissa paljoa ryhmätöitä vai painottuuko yksintyöskentelyyn, vai kuinka tuo käytännössä onnistuu?
 
Aika moni muistaakseni aloitti kauppiksessa tänä vuonna. Mites teillä on opinnot edenneet? Onko kukaan huomannut, että noppia saa helposti, eikä hyvät numerotkaan tunnu olevan kiven alla. Itsellä on tällä hetkellä 35(ka. 4) pistettä ja jos kaikki kakkos periodin tentit menivät läpi pitäisi olla 60. On sanomattakin selvää, että tämä herättää pientä närkästystä tekniikan opiskelijoiden keskuudessa :D Uskoisin että saan ekana vuonna haalittua kasaan 100-120op.
 
Miten toi toimii jos vetää kahta tutkintoa, siis Hulkki aiotko hankkia diplomi insinööri ja kauppiksen maisterin paperit? Miten toi muuten toimii kun oon ymmärtänyt että vain yhden yliopisto opiskelupaikan saa hyväksyä, niin oot sitten seuraavana vuonna hakenut siihen toiseen? Ja siis opiskelet molemmissa samaan aikaan? eikö luentoja mene ristiin ja miten muuten sellaista voi jaksaa?
 
Aika moni muistaakseni aloitti kauppiksessa tänä vuonna. Mites teillä on opinnot edenneet? Onko kukaan huomannut, että noppia saa helposti, eikä hyvät numerotkaan tunnu olevan kiven alla. Itsellä on tällä hetkellä 35(ka. 4) pistettä ja jos kaikki kakkos periodin tentit menivät läpi pitäisi olla 60. On sanomattakin selvää, että tämä herättää pientä närkästystä tekniikan opiskelijoiden keskuudessa :D Uskoisin että saan ekana vuonna haalittua kasaan 100-120op.
Ootko jossain Kuopion jämäkoulussa vai ootko sykkiny ihan kunnolla?

(Mulla on kavereita ympäri suomea kauppakorkeissa/taloustieteellisissä, ja muutamissa paikoissa tuntuu työmäärä olevan opintopistettä kohti käsittämättömän alhainen)
 
Onko opinnoissa paljoa ryhmätöitä vai painottuuko yksintyöskentelyyn, vai kuinka tuo käytännössä onnistuu?
Peruskursseillakin on jonkin verran ryhmätöitä, mutta määrä käsittääkseni kasvaa kun mennään edistyneempiin kursseihin. Kieli- ja viestintäopinnoissa on toki koko ajan ryhmätöitä.
Miten toi toimii jos vetää kahta tutkintoa, siis Hulkki aiotko hankkia diplomi insinööri ja kauppiksen maisterin paperit?
Pääkoulusta eli TKK:lta otan tietysti DI-paperit, mutta kauppakorkeassa tyydyn kandin papereihin. Alunperin piti lukea myös kauppakorkeasta maisterin paperit, mutta reilun vuoden päällekkäisopiskelun perusteella tuo olisi melkoista overkillia aika mitättömän lisähyödyn vuoksi.
Miten toi muuten toimii kun oon ymmärtänyt että vain yhden yliopisto opiskelupaikan saa hyväksyä, niin oot sitten seuraavana vuonna hakenut siihen toiseen?
TKK:lla aloitin 2003, HSE:ssa 2005.
Ja siis opiskelet molemmissa samaan aikaan? eikö luentoja mene ristiin ja miten muuten sellaista voi jaksaa?
Luentoja ja harjoituksia nyt menee ristiin jo pelkästään TKK:n omissa opinnoissa, eikä luennoilla yleensä edes kannata käydä. Harjoitukset ovat toki usein varsin hyödyllisiä.
 
Ootko jossain Kuopion jämäkoulussa vai ootko sykkiny ihan kunnolla?

(Mulla on kavereita ympäri suomea kauppakorkeissa/taloustieteellisissä, ja muutamissa paikoissa tuntuu työmäärä olevan opintopistettä kohti käsittämättömän alhainen)

Lappeenrannassa. Nojaa emmä nyt tiedä. Kaveripiiristä(koulun) käytän ylivoimaisesti eniten aikaa opiskeluun, mutta sekin johtuu siitä että en ole keksinyt Lappeenrannassa vielä mitään fiksumpaakaan tekemistä. Koululta käppäilen kotia yleensä ilta kasilta. Itse asiassa HSE:llä saa kuulemma helpommin noppia? Näin ainakin kaverini väitti, joka on opiskellut vuoden HSE:n avoimessa. Paha sanoa kun ei ole itsellä vertailupohjaa.

EDIT: Täytyy todeta, että täällä ainakin reputusprosentit on hämmästyttävän korkeat ja muutenkin tuntuu, että perus kauppislainen on mätälaiska. Esim. johtamisen ekasta tentistä sai 65% reput.
 
HSE:llä saa kuulemma helpommin noppia?
No ainakin TKK:hon verrattuna HSE:llä noppien kertyminen on aika täysi vitsi. Toki esimerkiksi rahoituksen ja kielten kursseilla joutuu tekemäänkin jotain, mutta noin keskimäärin paljon pienemmällä ja vaatimattomammalla duunilla saa HSE:ssa reippaasti enemmän noppia kuin TKK:lla.
 
No ainakin TKK:hon verrattuna HSE:llä noppien kertyminen on aika täysi vitsi. Toki esimerkiksi rahoituksen ja kielten kursseilla joutuu tekemäänkin jotain, mutta noin keskimäärin paljon pienemmällä ja vaatimattomammalla duunilla saa HSE:ssa reippaasti enemmän noppia kuin TKK:lla.

Jooh. Vanha kämppikseni oli tutalainen ja minun kauppislaisuuteni aiheutti hänen kavereiden keskuudessaan hilpeyttä(näin siis aina kun teekkarit kysyivät tiedekuntaani).
 
Peruskursseillakin on jonkin verran ryhmätöitä, mutta määrä käsittääkseni kasvaa kun mennään edistyneempiin kursseihin. Kieli- ja viestintäopinnoissa on toki koko ajan ryhmätöitä.

Miten toi niinkuin käytännössä toimii. Sanot toisaalla ettet juurikaan käy luennoilla jne. mutta ryhmätöitä joutuu tekemään. Kuinka ne ryhmätyöjärjestelyt oikein hoituu jos kuitenkaan ei paljoa koululla käy? Onko sulla joku vakikaveriporukka jonka kanssa teet aina kaikki ryhmätyöt vai miten se onnistuu?
 
Miten toi niinkuin käytännössä toimii. Sanot toisaalla ettet juurikaan käy luennoilla jne. mutta ryhmätöitä joutuu tekemään. Kuinka ne ryhmätyöjärjestelyt oikein hoituu jos kuitenkaan ei paljoa koululla käy? Onko sulla joku vakikaveriporukka jonka kanssa teet aina kaikki ryhmätyöt vai miten se onnistuu?

Kyllä kai sinä iltasin pystyt koululle tulemaan, vaikka oletkin töissä? Ei noita ryhmätöitä tehdä alusta loppuun asti yhdessä vaan ainakin meillä on ollut tapana jakaa hommat ja sitten iskeä kaikkien työpanos yhteen. Tosiaan kielten kursseilla on yleensä jokui 75% läsnäolopakko ja tuppaavat vaatimaan helvetisti töitä noppamäärään nähden(kuulopuhetta, itse en ole vielä jaksanut kieliä lukea).
 
(Mulla on kavereita ympäri suomea kauppakorkeissa/taloustieteellisissä, ja muutamissa paikoissa tuntuu työmäärä olevan opintopistettä kohti käsittämättömän alhainen)
Toisaalta, mä en usko että kukaan, joka opiskelee missään kauppatieteellisessä tiedekunnassa tai kuppakorkeakoulussa, voi kovin ylpeilevään sävyyn puhua siitä, kuinka vaikeaa on saada noppia. Jo pelkästään Teknillisissä korkeakouluissa nopan eteen tehty työ tuntuu olevan moninkertainen (lähinnä muilta kuin TUTAlaisilta kuultua) verrattuna kauppikseen tai yliopistoihin. Tietenkin tieteiden heterogeenisyys vaikuttaa suuresti tuohon, mutta kuitenkin. Ja luonnollisesti aineet, joita kauppiksessa luetaan ovat aika erilaisia, niin paha sanoa ja vertailla niiden eroavaisuuksia.

Yleisesti siis kauppatieteitä lukiessa noppien kertyminen siis harvemmin tuntuu olevan kovinkaan vaikeaa, mutta katkeraa tilitystä olen kyllä kuullut TTY:lta teknisiä tieteitä lukevilta kaikkia TUTAlaisiakin kohtaan (eli käytännössä kauppatieteitä) ;)

Voi tietenkin olla, että suuri ja mahtava HSE on poikkeustapaus vai ovatko siellä opiskelijat vain muita itseään enemmän kehuvia...
 
Voi tietenkin olla, että suuri ja mahtava HSE on poikkeustapaus vai ovatko siellä opiskelijat vain muita itseään enemmän kehuvia...

Jonkinasteinen egoisti nyt varmaan löytyy jokaisesta kylteristä ja näinhän sen pitäisikin olla :D Jotenkin itselle tuottaa kuitenkin ongelmia hahmottaa, että yhden kokeen perusteella valikoituisi ehdottomasti vain ja ainoastaan laadukkain materiaali. Arvostan toki kyseistä koulua, mutta muiden KTM-tutkinnon suorittajien aliarviointi ei ehkä mahdu aivan ymmärrykseni rajoihin.

Ja tuosta valmistusmisajasta. Ei liene muiden oppilaiden ongelma, jos pystyy hullusti sykkimällä kolmessa vuodessa tykittämään itsensä maisteriksi ja vakituiseksi työelämään. Ei pitäisi olla pois edes HSE:n oppilailta, ainoastaan ehkä menetetyn työpaikan muodossa :thumbs:. Työpaikathan ratkaistaan haastattelussa ja sillä, että on se tutkinto siellä takataskussa. Ja tietenkin niillä ihanilla suhteilla. Keskiarvot ja valmistumispaikkakunta (nykyään) tuppaavat olemaan toisarvoisia. Näin olen työntekijöitä valitsevien henkilöiden puheista (kohtuullisen laajalla >10 otannalla) ymmärtänyt.
 
Yleisesti siis kauppatieteitä lukiessa noppien kertyminen siis harvemmin tuntuu olevan kovinkaan vaikeaa, mutta katkeraa tilitystä olen kyllä kuullut TTY:lta teknisiä tieteitä lukevilta kaikkia TUTAlaisiakin kohtaan (eli käytännössä kauppatieteitä) ;)

Näinpä. Ja iso osa tutalaisista hajoilee pakollisiin teknisiin peruskursseihin ja sivuaineopintoihin, joissa joutuu tekemään työtä usein huomattavasti perus-tuta-kursseja enemmän. Hauska paradoksi on, että kaikkein helpoimpaan koulutusohjelmaan on lähes vaikein päästä (riippuen paikkakunnasta), hakijoiden suuren määrän takia. Taas esim. tietotekniikkaa opiskelemaan pääsee todella helposti, mutta tite-kurssit ovat työmäärältään ja vaikeusasteeltaan ihan toiselta planeetalta. Yleisesti ottaen kauppatieteissä ja tutalla riittää, jos osaa lukea ja käyttää jonkin verran omaa järkeään.

Nimim. omakohtaista kokemusta.
 
Miten toi niinkuin käytännössä toimii. Sanot toisaalla ettet juurikaan käy luennoilla jne. mutta ryhmätöitä joutuu tekemään. Kuinka ne ryhmätyöjärjestelyt oikein hoituu jos kuitenkaan ei paljoa koululla käy? Onko sulla joku vakikaveriporukka jonka kanssa teet aina kaikki ryhmätyöt vai miten se onnistuu?
Ryhmätyöt tosiaan pilkotaan yleensä sähköpostilla hallinnoiden paloihin eikä muita ryhmän jäseniä välttämättä tarvitse edes tavata kun palaset voi sähköpostinkin välityksellä kasata yhdeksi paketiksi.
Näinpä. Ja iso osa tutalaisista hajoilee pakollisiin teknisiin peruskursseihin ja sivuaineopintoihin, joissa joutuu tekemään työtä usein huomattavasti perus-tuta-kursseja enemmän. Hauska paradoksi on, että kaikkein helpoimpaan koulutusohjelmaan on lähes vaikein päästä (riippuen paikkakunnasta), hakijoiden suuren määrän takia. Taas esim. tietotekniikkaa opiskelemaan pääsee todella helposti, mutta tite-kurssit ovat työmäärältään ja vaikeusasteeltaan ihan toiselta planeetalta. Yleisesti ottaen kauppatieteissä ja tutalla riittää, jos osaa lukea ja käyttää jonkin verran omaa järkeään.
Tutapellenä vahvistan tämän, itse olen hajoillut kaikkein eniten perusmatikoihin ja fysiikoihin, sekä nyt systiksen sivuainekursseihin. Mutta kaikkein huvittavinta on se, että omien kokemusteni perusteella kauppakorkeassa opiskelu on melkoista lepäilyä jopa TKK:n tutaopintoihin verrattuna. Toki missä tahansa koulussa voi opiskella niska limassa vaikka 16 h päivässä, mutta itse puhun tässä sellaisesta keskimäärin käytännössä vaadittavasta työmäärästä. Voin vain kuvitella millaiselta lepokodilta kauppakorkea tuntuisi esim. jostain fyssalaisesta.
 
Toisaalta, mä en usko että kukaan, joka opiskelee missään kauppatieteellisessä tiedekunnassa tai kuppakorkeakoulussa, voi kovin ylpeilevään sävyyn puhua siitä, kuinka vaikeaa on saada noppia.
Joo en mä tota epäile yhtään etteikö kauppatieteellisissä hommissa olis helppo saada noppia, mutta ainaki nää kaverit jotka tuolla Kuopiossa on on sanonu että op:t tulee erittäin helposti. Ja sehän on ollu kauan ihan yleissä tiedossa että esim. noi tkk:n jutut on hankalempia noppametsästyksen kannalta kuin kauppatieteet.

Ei sillai et mä olisin muutenkaan kauheen hyvä puhumaan asiasta ku rimaa hipoen ja hidasta tahtia kursseja suorittelen :)

Tuomas, viel sellanen kysymys et ootko kuullu näitten himosuorittajien noppa/op -saldoja lukuvuodelta?
 
Kauppatieteiden opinnoissa noppien keräily on yleisesti ottaen melko helppoa ja hajonta kurssien työmäärässä on usein erittäin suuri. Jostain kumman syystä lahjakkaimmat opiskelijat paukuttavat kuitenkin erittäin suuria tuntimääriä jatkuvalla syötöllä kurssien "helppoudesta" huolimatta, näin ainakin HSE:ssä. :eek:
 
Kauppatieteiden opinnoissa noppien keräily on yleisesti ottaen melko helppoa ja hajonta kurssien työmäärässä on usein erittäin suuri. Jostain kumman syystä lahjakkaimmat opiskelijat paukuttavat kuitenkin erittäin suuria tuntimääriä jatkuvalla syötöllä kurssien "helppoudesta" huolimatta, näin ainakin HSE:ssä. :eek:

Niih, varmaankin lukevat rahoitusta,kvantitatiivisia menetelmiä, yritysjuridiikkaa...?

Henk. koht. helpoimmat nopat tähän mennessä ovat tulleet ehkä johtamisesta ja markkinoinnista.
EDIT: Täällä iltaisin mikroluokassa istuu oikeastaan vain rahoituksen opiskelijoita.
 
Joo en mä tota epäile yhtään etteikö kauppatieteellisissä hommissa olis helppo saada noppia, mutta ainaki nää kaverit jotka tuolla Kuopiossa on on sanonu että op:t tulee erittäin helposti. Ja sehän on ollu kauan ihan yleissä tiedossa että esim. noi tkk:n jutut on hankalempia noppametsästyksen kannalta kuin kauppatieteet.

Ei sillai et mä olisin muutenkaan kauheen hyvä puhumaan asiasta ku rimaa hipoen ja hidasta tahtia kursseja suorittelen :)

Tuomas, viel sellanen kysymys et ootko kuullu näitten himosuorittajien noppa/op -saldoja lukuvuodelta?

Kysytkö siis kauppatieteistä? Omiin kokemuksiin pohjautuen olen kuullut 120 op/vuosi tahdin suorittajista kauppatieteellisissä tiedekunnissa, mutta tuo sisältää tietenkin kaikki peruskurssit ja joitain aineopintoja; eli suhteellisen helppoja kursseja luonnollisesti. Eli se 100op/vuosi nyt IMHO kauppatieteissä ei mielestäni kovinkaan ihmeellinen tahti voi olla, sillä se tarkoittaisi kolmessa vuodessa maisteriksi ja eikös noita vähän yli parissa vuodessa maisteriksi HSE:ltäkin tupsahtele suht paljonkin....?

Eräs kaverini taas on TUTAlta vedellyt 60 ovaria (suunnilleen sata op??) vuodessa tahtia ja käynyt töissä välissä ja ilmeisesti tuo on ihan normaali tahti siellä...:rolleyes:

Läheinen tuttuni taas valmistui alle kolmessa vuodessa DI:ksi pääaineenaan matematiikka (sivuaineina fyssa ja tite), mutta luki kyllä senkin edestä, joka on aikasen kovaa tahtia taas sitten. Diplomityövuotena hän sitten keräsikin ihan mielettömän paljon ovareita luonnollisesti diplomityön takia. Eli kaikki on mahdollista, kun vaan jaksaa panostaa, eikä tarvitse edes tehdä kaikkea rimaa hipoen tai vähäisimmällä vaivalla. Huomioitavaa tuossa on DI-tutkinnon laajempi maisterikokonaisuus ;)

Paha kai sitä on sanoa noista himosuorittajista, sillä hajonta on suurta, mutta tosiaan 120op--> vuodessa kesällä opiskellen ei tunnu minusta miltään kauppiksessa mahdottoman hajottavalta tahdilta kun vertaa, että saman tutkintoajan saamiseksi tuttu on TTY:llä lukenu siinä alta kolmessa vuodessa itsensä DI:ksi, eikä sillä helpoimmalla tavalla (Enkä väheksy TUTAA tai fyssan tahi kemman lukijoita).
 
Back
Ylös Bottom