Kasvissyöjät

Ajattelin nyt kirjoitella aikani kuluksi, kun ei tässä sairaalapedillä muutakaan voi harrastaa, vaikka tiedänkin vastineen kirjoitukseeni jo ennalta.

Jos oletetaan ihmisen olevan jotakin enemmän kuin muut eläimet ja omaavan kyvyn oman toiminnan tarkasteluun ja sen muuttamiseen haluamaansa suuntaan, voidaan olettaa ihmisellä olevan myös vastuu omista teoistaan ja tekemättä jättämisistään.

Tämän olettamuksen jälkeen voimme olettaa olevan olemassa sellaisia asioita kuin etiikka ja moraali. Eli kunkin ihmisen omat säännöt siitä, miten tätä elämää tulisi elää.

Itse kasvissyöjänä (en siis valitettavasti ole vegaani, ehkä sitten joskus pääsen tähän asti), katson, ettei ole koulutettuna, yltäkylläisyyden keskellä ja tietyt faktat tietävänä minun arvolleni sopivaa, eettistä tai moraalini kannalta oikeutettua tappaa eläimiä pelkästään tietyn mielihalun tyydyttämiseksi. Siksi en siihen osallistu.

Ymmärrän ja hyväksyn metsästyksen täällä meillä tiettyjen eläinkantojen välttämättömän sääntelyn takia ja esimerkiksi koirieni lihansyöjän ruokavalion (ne kun eivät voi vegaaneiksi ryhtyä :) ) turvaamiseksi. Lisäksi se on eettisesti hoidettunu erinomainen tapa hoitaa niiden ihmisten lihantarve, jotka vielä eivät ihan ole päässeet eteenpäin tässä maailmassa. Miljoonasti parempi juttu kaikin puolin kuin eläinten kasvatus pelkkää lihaa varten. Lisäksi ymmärrän hyvin, miksi joku vähemmän koulutusta saanut tai esimerkiksi kehitysmaissa asuva niin tekee. Itseltäni voin, ja minun tulee, vaatia enemmän.

Ymmärrän myös luomupossua massuttavia ja ylämaan karjan pihveistä nauttivia. He eivät sentään ole sitä mieltä, että eläinten kärsimyksellä ei ole heidän oman nautinnonhalunsa tyydyttämisen rinnalla mitään merkitystä. He haluavat syödä sen suht luonteenomaista ja terveellistä elämää ja toivottavasti myös suhteellisen tuskattomasti tapetun elukan lihaa. Hyvä näin. Mutta jos joku lappaa lautaselleen broileria tai kalkkunaa (olettaen ettei ole omalla takapihallaan niitä kasvattanut) näissä olosuhteissa ja näillä tiedoilla, ei asiasta voi vetää kuin yhden johtopäätöksen: tämä ihminen ei välitä eläinten kärsimyksestä. Haluanko olla kyseisen ihmisen seurassa jos se ei ole välttämätöntä, haluanko hänet omaan sänkyyni, lasteni lähelle...? En. Raakuus ei kuulu niihin ominaisuuksiin joita ihmisessä arvostan.

Tietämättömyys ei voi tässä maassa olla kenenkään tekosyy. Jos haluaa näiden eläinten lihaa syödä, on samalla myös tunnustettava se tosiasi, että on raaka, julma ja välinpitämätön. Jos näin tekee, asia selvä. Ymmärretty on. Ainakin silloin on rehellinen itselleen ja muille. Ei tarvitse piipittää mitään siitä, että kun muutkin, ja tykkäänhän minä meidän kissoistakin jne. Vastuu otettu ja annettu. Piste. Jokainen siis ratkaisee kohdastaa, kuten niin monta muutakin asiaa maailmassa. Ilahduttavaa sinänsä on ollut huomata, että asenteet alkavat vähitellen hitaasti hilautua parempaan suuntaan. Kaikkihan tiedämme, että jokin aika esim. raiskaus ei ollut avioliitossa rikos, lapsen sai tappaa ilman sen suurempaa porua jos oli sen isä, koiran sai hirttää ja tupakointi raskausaikana oli jokanaisen oikeus. Nyt asenteet ja sen jäljestä lainsäädäntö ovat muuttuneet. Uskon, että näissä eläinjutuissakin mennään eteenpäin (esim. nyt aikaansaatu häkkikanalakielto). Hitaasti, mutta varmasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
. Mutta jos joku lappaa lautaselleen broileria tai kalkkunaa (olettaen ettei ole omalla takapihallaan niitä kasvattanut) näissä olosuhteissa ja näillä tiedoilla, ei asiasta voi vetää kuin yhden johtopäätöksen: tämä ihminen ei välitä eläinten kärsimyksestä. Haluanko olla kyseisen ihmisen seurassa jos se ei ole välttämätöntä, haluanko hänet omaan sänkyyni, lasteni lähelle...? En. Raakuus ei kuulu niihin ominaisuuksiin joita ihmisessä arvostan.

Voisko olla että jos vedät kaikista normi lihansyöjistä noin mustavalkoisen johtopäätöksen että se ei olisikaan oikea johtopäätös?Välitätkö itse ilmakehästä?Et ilmeisesti kun lentelet lentokoneella jonnekin tropiikkiin vähät välittämättä siitä että se kone syö järkyttävän määrän fossiilista poltto ainetta ja päästää pakokaasut suoraan otsooni kerrokseen.No sulle on ilmeisesti sun omat elämykset tärkeempiä kuin planeetan ja sen eläinten hyvin vointi.Harrastatkohan mahdollisesti vielä yksityis autoilua?:rolleyes:

Välitätkö itse ilmakehästä?Et ilmeisesti kun lentelet lentokoneella jonnekin tropiikkiin vähät välittämättä siitä että se kone syö järkyttävän määrän fossiilista poltto ainetta ja päästää pakokaasut suoraan otsooni kerrokseen.No sulle on ilmeisesti sun omat elämykset tärkeempiä kuin planeetan ja sen eläinten hyvin vointi.Harrastatkohan mahdollisesti vielä yksityis autoilua?:rolleyes:

En ole koskaan omistanut autoa. Nuo matkat on samalla myös työmatkoja, joilla, yllätys yllätys, on vahvasti tekemistä ilmastonmuutoksen tutkimuksen kanssa. Saarelle ei pääse kuin lentäen ja Sarekiin mennään junalla, bussilla ja kävellen. Käytän peseytymiseen vain kylmää vettä, asun 17 neliön asunnossa kaksin, en omista pesukonetta, mikroa, telkkaria, sterkkoja, vatkainta tms. vempelettä, vaatteita ostin viimeksi pari vuotta sitten, meikkaan noin pari kertaa kuussa edustustilaisuuksiin, kuljen suomessa aina junalla, pyörällä tai kävellen, käytän paperia mahdollisimman vähän jne. jne. Tietysti petrattavaakin löytyy. Joskus ostan täysin turhaan jotain herkkuja kuten luomupunaviiniä, siitä voisi luopua, koirat nyt ovat täyttä ylellisyyttä vaikka syötänkin niille vain luomua ja riistaa, tietokonetta käytän joskus (kuten nyt) huvikseni enkä pelkästään työhön ja tänä vuonna aion ostaa papuni oman kasvatuksen sijaan, mutta aina yritän kiristää missä voin...:whip: :whip:

En ole koskaan omistanut autoa. Nuo matkat on samalla myös työmatkoja, joilla, yllätys yllätys, on vahvasti tekemistä ilmastonmuutoksen tutkimuksen kanssa. Saarelle ei pääse kuin lentäen ja Sarekiin mennään junalla, bussilla ja kävellen. Käytän peseytymiseen vain kylmää vettä, asun 17 neliön asunnossa kaksin, en omista pesukonetta, mikroa, telkkaria, sterkkoja, vatkainta tms. vempelettä, vaatteita ostin viimeksi pari vuotta sitten, meikkaan noin pari kertaa kuussa edustustilaisuuksiin, kuljen suomessa aina junalla, pyörällä tai kävellen, käytän paperia mahdollisimman vähän jne. jne. Tietysti petrattavaakin löytyy. Joskus ostan täysin turhaan jotain herkkuja kuten luomupunaviiniä, siitä voisi luopua, koirat nyt ovat täyttä ylellisyyttä vaikka syötänkin niille vain luomua ja riistaa, tietokonetta käytän joskus (kuten nyt) huvikseni enkä pelkästään työhön ja tänä vuonna aion ostaa papuni oman kasvatuksen sijaan, mutta aina yritän kiristää missä voin...:whip: :whip:

No sitten sä et ole sellanen tekopyhä hippi jokska mä sua luulin.:)

tommosella pakastebroilerilla menee siinä 2-3 viikkoa munasta väiskin pakaste-altaaseen.
Noni. Mitä helvettiä jotkut kohkaa sit tuosta tehotuotannon eläimien paskoista elinoloista, jos ne kerran alta kuukauden siellä kärvistelevät. :david:

Noni. Mitä helvettiä jotkut kohkaa sit tuosta tehotuotannon eläimien paskoista elinoloista, jos ne kerran alta kuukauden siellä kärvistelevät. :david:

Lolllero. Upeaa logiikkaa. Eli jos ajatellaan että sä olet vasta 19 niin olisi ok ottaa sut nyt vaikka 5 vuodeksi pimeään koppiin, tunkea letkulla ruokaa mahaan niin paljon että ylimääräiset oksennat ulos - letku edelleen suussasi. paskot allesi kun et muualle voi ja lisäksi sua silvottais vaikka kerran päivässä, ihan yksi sormi vain tai jotain pientä... sitten kun täytät 24 niin sut tapettais ja kaikki tämä olis ihan ok koska kuolit kuitenkin jo 24-v ikäisenä?

No sitten sä et ole sellanen tekopyhä hippi jokska mä sua luulin.:)

Sama vika.. eli luulin, että joku propagandajärjestöjen aivopesemä sankari taas valistaa, mutta eipä sittenkään :)

Näen aina punaista kun kuuntelen tai luen näiden "ituhippien" juttuja. Tämä johtuu nimenomaan tekopyhyydestä, tietämättömyydestä ja typeryydestä

Tapaus Multivita on aika paradoksaalinen. Työskentelen "ympäristö- ja luontoalalla", mutta kierrätykset sun muut eivät vaan ole miun juttu. Näin se vaan on. En sitten tiedä miksi. Ehkä olen siviilissä heittänyt ympäristöasioissa kirveen kaivoon, mutta duunissa sitten paikkailen Siviili-Multivitan toilailuja :david:

Onkohan se nyt vähän mennyt jopa niin että ihmiset näkee punaista heti kun joku elää tolleen "luonnonsuojelumaisesti" ja vieläpä sanoo siitä. Esim. Bandiitti ei tyrkyttänyt ollenkaan ajatusmaailmaansa ja silti hänen viestiään vastaan "hyökätään" tyyliin: "kuiteki ajat autolla ja lennät lentokoneella tekopyhä hippi" (Ei henkilökohtaista, vain esimerkki). Heti tuomitaan joku johonkin kastiin pelkästään sillä tiedolla että se elää erillä tavalla (ehkä jopa joissakin asioissa fiksummin kuin me "tavikset").
Kyllä mullaki kettutytöt vituttaa välil, mut se yleensä vaan johtuu siitä että ne ei oikeesti tajua sitä mistä ne paasaa.
Ja hei, jääpähän mulle enemmän lihaa syötäväksi jos jollekulle ei maistu ;)

Onkohan se nyt vähän mennyt jopa niin että ihmiset näkee punaista heti kun joku elää tolleen "luonnonsuojelumaisesti" ja vieläpä sanoo siitä.

Näinhän se pitkälti on. Paljon saan kuulla siitä etten omista tai mikä pahinta edes halua tiettyjä asioita ja esineitä. Katsotaan etten ole ihan täysipäinen tai täysivaltainen. TTTP joskus sanoi, ettei halua tehdä joitakin tällaisia ratkaisuja, koska se merkitsisi marginalisoitumista. Tavallaan kyllä. Mutta mistä? Ja onko sillä väliä?

Esimerkki: Monista työkavereistani oli käsittämätöntä että jätin varman työpaikan (enkä tiedä saanko koskaan ainakaan samasta paikasta työtä) ja olen valmis maksamaan vapaudestani ehkä urani ja monia heidän mielestään elämisen arvoiseen elämään kuuluvia asioita.

Ja kun kaikki tärkeimmät jutut eivät kuitenkaan siitä kiinni miten paljon tienaa tai omistaa. Millään rahalla ei voi esim. saada niitä kymmenkuntaa ystävää, jotka ovat tänäänkin tulleet moikkaamaan ja salakuljettaneet kaikenlaista mukavaa pientä tänne...:D

Viel noista kettutytöistä ja muista hattivateista. Siis mie en tajua sitä, että mitä ne luulee saavuttavansa sillä paasaamisella ja niillä tyhmillä tempauksillaan (tarhahyökkäykset jne). Mikä menee vikaan niiden kokouksissa kun ne ei tajua ei sitten yhtään et miten ne vois oikeesti olla hyödyksi maailmalle. Miks ne ei vaikka perusta pikkusta kauppaa/ kirpparia ja myis siellä niitä kierrätyspullonkorkeista ja kalannahoista tehtyjä sukkia ja muita eettisesti korrekteja tarvikkeitaan? Tälleen ne sais rahaa jota vois sitte luovuttaa wwf:lle, animalialle, greenpeacille ja muille yhdistyksille.
Mutta ei, "Me ei välitetä rahasta ja muista maallisista asioista, koska raha = paha" ne sanoo ja suihkii kettuun kukkien kuvia spraymaalilla.

Viel noista kettutytöistä ja muista hattivateista. Siis mie en tajua sitä, että mitä ne luulee saavuttavansa sillä paasaamisella ja niillä tyhmillä tempauksillaan (tarhahyökkäykset jne).

Täysin tyhjentävästi en osaa vastata koska en ole kettutyttö, enkä sellaisia henkkoht tunne. Mutta voisin kuvitella, että suurimmalla osalla on takana kova huoli eläinten huonosta kohtelusta. Kun sitten tuntuu, ettei kukaan tee mitään, asiat eivät parane ja muutu tietoa jakamalla, niin turvaudutaan väkivaltaan viimeisenä keinona. Muuta ei osata, eikä ole tietoakaan oikean toiminnan tueksi.

Tietysti mukana on myös aina niitä, joille aktivismi sinänsä on elämäntapa. Ihan sama mikä nimellinen aate sitten takana on.

Kettutyttöjen kanssa olen kyllä samaa mieltä siitä, että turkistarhaus tulisi kieltää. Ensin täällä ja sitten maa maalta eteenpäin. Turkkihan sinänsä on ekologinen vaate, mutta rajoitettu metsästys lienee parhain tapa sen hankkimiseen.

Kettutyttöjen kanssa olen kyllä samaa mieltä siitä, että turkistarhaus tulisi kieltää. Ensin täällä ja sitten maa maalta eteenpäin. Turkkihan sinänsä on ekologinen vaate, mutta rajoitettu metsästys lienee parhain tapa sen hankkimiseen.
Joo en miekää turkistarhaamisesta niin perusta, mutta ei se nyt ainekaan ensimmäinen pelastettava asia ole.
Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla että luulee oikeasti tarhauksien loppuvan sillä et niitä sabotoidaan? Mun mielestä se on just tyhmyyttä eikä äärimmäinen keino. Perustais vaikka puolueen. Kyllä varmasti tässä maassa on kettutyttöjä sen verran et ne saa puolueen kasaan ja koittaisivat käyttää aivojaan kettujen pelastamiseksi.
Toisaalta musta tuntuu ettei tällä foorumilla kauheesti kettutyttöjä lue tätä viestiä et varmaan aika turha postaus :D

Joo en miekää turkistarhaamisesta niin perusta, mutta ei se nyt ainekaan ensimmäinen pelastettava asia ole.
Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla että luulee oikeasti tarhauksien loppuvan sillä et niitä sabotoidaan? Mun mielestä se on just tyhmyyttä eikä äärimmäinen keino. Perustais vaikka puolueen. Kyllä varmasti tässä maassa on kettutyttöjä sen verran et ne saa puolueen kasaan ja koittaisivat käyttää aivojaan kettujen pelastamiseksi.
Toisaalta musta tuntuu ettei tällä foorumilla kauheesti kettutyttöjä lue tätä viestiä et varmaan aika turha postaus :D

mutta kun se politiikka ei oo yhtään hauskaa. toisaalta tihutöiden tekeminen se vasta hauskaa onkin :D saa rikkoa paikkoja ja riehua oman aatteen varjolla.

Mie taas en ymmärrä tätä yhtään. Miten kasvissyöjä ei sais ottaa koiraa/ lemmikkieläintä ylipäätään? Miten ne lemmikit nyt taas liittykään kasvisruokailuun/ eläinoikeuksiin?

Liittyy siten että ensin kohkataan jostain eläinten oikeuksista ynnä muusta liirumlaarumista, ja sitten otetaan tuollainen metsän eläin, joka orjuutetaan, opetetaan luonnottomille tavoille, suljetaan omasta elinympäristöstään johonkin betonikoppiin 23 tunniksi vuorokaudesta... tarviiko jatkaa? Itse asiassa luulen ettet vieläkään käsitä, vaan sille nyt ei voi mitään.

Liha on niin mahdottoman hyvää että ihan sama miten se on tuotettu, pääasia että maistuu. :rolleyes:

Niin. Samalla tavalla kuin ihmisellä on ilmeisesti jokin luontainen tarve ajella katumaasturilla tai kasvattaa roinamälleillä itsestään jumalattoman kokoinen?

Tuo korttihan on nyky-yhteiskunnassa ihan yksi paskan hailea, ihminenhän on yrittänyt kaikin keinoin päästä luonnontilasta itsesäädeltäviin olosuhteisiin.

Ihan turha ruveta jeesustelemaan, syöt sinäkin jotain. Kasveillakin on tunteet. Me olemme kaikki pitkiä hiiliketjuja vain, toiset hieman monimutkaisempia kuin toiset, mutta missään maailmankaikkeuden yhteisessä lakikirjassa ei lue etten saisi syödä niin monta tehokasvatettua broileria kuin haluan - joka päivä. Kaikki on suhteellista, mikään ei ole absoluuttista.

Miksi minun pitäisi tuntea syyllisyyttä lihan syömisen vuoksi? Onhan yhteiskunta määritellyt ne lait, joita karjankasvattajien tulee noudattaa. Miksi eläinten oikeuksien ajajat aina pyrkivät vaikuttamaan yksilöön syyllistämällä? Eivätkö he tajua ettei paria angstista teiniä lukuunottamatta kellekään muulle syyllistäminen mene perille? Pyrkisivät aitoon yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, demokratian keinoilla, eikä terrorismiin "hyvän asian" nimissä.

Eivät fanaattiset luonnonsuojelijat pyri oikeasti parantamaan eläinten oloja luonnonmukaisemmiksi. Olojen parantaminen vaatii aikaa, pitkäjännitteisyyttä ja todellista yhteiskunnallista vaikuttamista. Tähän heillä ei riitä kyvyt eikä kärsivällisyys. Mutta se, mitä he voivat tehdä, on asettaa itsensä muiden yläpuolelle, syyllistää muita (jotka vain seuraavat yhteisiä sopimuksia ja yrittävät selvitä elämässä kohtuudella) ja tukahduttaa oman maailmantuskan tunteensa edes hetkeksi roiskauttamalla pikkuisen spray maalia jonkun turkiksen tai nahkatakin päälle. Mikään ei muutu, paitsi PETAn jäsenen omahyväisyyden ja tekopyhyyden määrä.

Monet eläinten asiaa ajavista järjestöistä ovat aivan hukassa. Ne ovat menettäneet perspektiivinsä ja muuttuneet uskonnoiksi ja ideologioiksi, jossa vain ne itse ovat oikeassa ja kaikki muut ovat murhaajia.

Bandiitti sanoi:
Ymmärrän myös luomupossua massuttavia ja ylämaan karjan pihveistä nauttivia. He eivät sentään ole sitä mieltä, että eläinten kärsimyksellä ei ole heidän oman nautinnonhalunsa tyydyttämisen rinnalla mitään merkitystä. He haluavat syödä sen suht luonteenomaista ja terveellistä elämää ja toivottavasti myös suhteellisen tuskattomasti tapetun elukan lihaa. Hyvä näin. Mutta jos joku lappaa lautaselleen broileria tai kalkkunaa (olettaen ettei ole omalla takapihallaan niitä kasvattanut) näissä olosuhteissa ja näillä tiedoilla, ei asiasta voi vetää kuin yhden johtopäätöksen: tämä ihminen ei välitä eläinten kärsimyksestä. Haluanko olla kyseisen ihmisen seurassa jos se ei ole välttämätöntä, haluanko hänet omaan sänkyyni, lasteni lähelle...? En. Raakuus ei kuulu niihin ominaisuuksiin joita ihmisessä arvostan.

Sinäkin asetat itsesi muiden yläpuolelle, mutta vetämäsi rajaviiva ei ole sen näennäisestä kohtuullisuudesta huolimatta yhtään sen perustellumpi. Vedät mielivaltaisesti absoluuttisen rajan johonkin asiaan, joka on suhteellinen. Miten sellainen ihminen on kelvollinen, jonka ruoka on elänyt hieman suuremmalla alueella kuin toisen? Tiesitkö että ainoat luomueläimet löydät metsästä, siellä niillä on tilaa liikkua ja hyppelehtiä ja leikkiä iloisesti kunnes joku metsästäjä pamauttaa kuulan kalloon? Kannattaa muistaa että KAIKEN ruoan valmistamisessa on tapettu jotain, joka eli kaikessa rauhassa omaa elämäänsä - oli kyse sitten kasvisruoan suojelemiseksi myrkytetyistä hyönteisistä tai iloisesti hyppelehtivistä porsaista maatilalla.

Minä olen kohtuullinen ihminen. Syön ja ajan autolla kohtuullisesti. Saastutan luontoa kohtuudella, ja otan vastuun tekemisistäni kohtuudella. En kohtele kanssaihmisiä kohtuuttomasti, enkä eläimiä. Itseasiassa juuri eilen siilin juostua autoni alle tunsin jonkin aikaa surua sen puolesta, kunnes tajusin sen olevan kohtuuton vaatimus minulle, joka vain ajoi kaikessa rauhassa salilta kotiin. En voi ymmärtää ihmisiä, joille kohtuus ei riitä ja jotka tuntevat ylemmyyttä omavalintaisen kohtuuttomuuden vuoksi. Sitten tällainen Bandiitti kutsuu minua raakalaiseksi.

Jos ulkoavaruuden oliot tulisivat Maahan vierailulle, mitä he ajattelisivat niistä olosuhteista joissa ihmiset elävät: slummit, röttelöt, klaustrofobiset kerrostaloasunnot? He varmaan ajattelisivat että kummaa porukkaa kun eivät vaadi itselleen parempaa kuin kasvattamalleen ruoalle. Elämä on.

Sinäkin asetat itsesi muiden yläpuolelle

Tämä on taas tätä.

Asetan itseni muiden yläpuolelle ja olen ylimielinen, koska:

1. en halua antaa kaikille (mitä hittoa, eihän se siitä kulu)
2. en halua puolisoa joka antaa kaikille (ei kaikki voi olla täydellisiä, et sinäkään ole)
3. en pidä rasistisista ilmiöistä ystäväpiirissäni (oleksä joku neekrin rakastaja vai?!)
4. en halua ostaa lasten työllä teetettyjä tavaroita (luuleksä olevas jotenkin hieno vai?! kaikki muutkin ostaa)
5. luuletko pelastavasi maailman?
6. Mitä välii kun muutkaan ei...?
jne. jne.

Niinpä niin...:rolleyes:

Tosi on ja samaa mieltä olen, että riista olisi paras vaihtoehto. Koska olen kuitenkin realisti, paremmat elinolosuhteet elikoille riittäisi ensin.

Minusta se, että voi ja haluaa kokea myötätuntoa heikompiaan kohtaan ei ole inhimilliselle olennolle liian suuri vaatimus. Mitä meistä jää jäljelle jos sitäkään ei olisi?

kuka edes tietää kärsiikö eläimet?
onko siihen olemassa joku tieteellinen todistus?
kuka väittää että eläimillä on inhimilliset tunteet ja niitä vituttaa kun ne tajuaa kuolevansa? vai onko ihmiset vaan mutuillut:"jos oisin elukka niin mua ainakin vituttais"

Kyllä mun mielestä ihmisen nykyinen asema on evoluution tulosta ja onhan luonnossa vaikka kuinka monta lajia jotka käyttävät toista lajia hyväkseen. pitäiskö kaikille näille loisille pitää moraalisaarna? jotkut itikatkin vaan kaikki yhteen huoneeseen ja joku hippi pitämään luentoa aiheesta miksi veren imeminen toisesta eliöstä on väärin.

e: luontohan osaa olla tosi julma ihmisen mielestä vaikka sekin pyörii/pyöri 110% omalla painollaan....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom