Karppinen VHH-leipä

Sisäpiiri tietona voin kertoa, että Fazerilta on myös tulossa ns. karppileipä.. ;) tosin se taitaa tulla vasta ensivuoden puolella (alkuvuodesta?) markkinoille, jos on uskomista pikkulintuihin.. En muista ravintoarvoista muuta kuin että siinä oli joku 21-22g protskua/100g eli pikkasen enemmän ku tossa Karppisessa.. Ja pääsin jo maistamaan sitä. NAMS!

Kuulostaa hyvälle. :D Jäädään odotteleen. :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon käynyt Prismoissa, Citareissa, K-Supermarketeissa enkä ole kertaakaan löytänyt Karppista. Minkä leipien luona ne tapaa olla myynnissä? useimmissa kaupoissahan on jaoteltu, vaalea, ruis, sekaleipä jne.

Mikäs leipä se oli se toinen joku tumma leipä missä oli tyyliin 1g hiilaria per pala ja makso ihan vitusti? Oli kai joku uus suomalainen.

Itse ostin tätä Karppista Leppävaaran Prismasta viime lauantaina, parasta ennen-päiväys oli 20.9. eli huomenna. No, aamulla sitten huomasin että leipä oli homeessa! Reklamaatio tehty.
Veli osti myös samaa leipää, samasta mestasta viime torstaina. Parasta ennen-päivä oli 19.9. ja leipähän oli tietyst päivää ennen homeessa. Kyllä se täysruisleipää olla pitää!

Leivät kannattaa aina säilyttää jääkaapissa, niin ei tule hometta pitkään aikaan. Mulla oli Karppista jääkaapissa yli viikon viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja oli ihan iskussa vielä. Normi ruisleivät säilyy jopa kuukauden extraa tollain.

Oon käynyt Prismoissa, Citareissa, K-Supermarketeissa enkä ole kertaakaan löytänyt Karppista. Minkä leipien luona ne tapaa olla myynnissä? useimmissa kaupoissahan on jaoteltu, vaalea, ruis, sekaleipä jne.

Kuka tietäisi vastauksen?

Kuka tietäisi vastauksen?

Huomannut, että aika monessa isossakin kaupassa ks. leivällä on aika pieni lohko varattu leipähyllystä ja ollut usein loppu. Toisissa kaupoissa Karppinen ei ole ollut leipähyllyssä, vaan leipä-alueella erillään muista omassa laatikoissa. Kysyvä ei tieltä eksy.. eli kannattanee kysäistä kaupanväeltä.

Tampereella muutamassa prismassa ja s-marketissa ne on ollut ainakin hyllyjen päädyssä, taikka siinä vaaleiden leipien ihan reunassa.

Melkein kokonainen paketti takana ja sen verran pitää sanoa, että ilman paahtamista maistuu vanhalle sukalle :urjo: Paahatamalla ja kunnon kerros levitettä päälle niin muuttui syömäkelpoiseksi :)

Tosin en kyllä enään osta kyseistä leipää. Sen verran annan itseni notkahtaa ''paskan'' puolelle ja herkuttelen joskus paremman makusella paahtoleivällä.

Täytyy kyllä tutustua tuohon, jos löytyy..

Leivät kannattaa aina säilyttää jääkaapissa, niin ei tule hometta pitkään aikaan. Mulla oli Karppista jääkaapissa yli viikon viimeisen käyttöpäivän jälkeen ja oli ihan iskussa vielä. Normi ruisleivät säilyy jopa kuukauden extraa tollain.

Tai tuoreena pakasteeseen, ja sieltä pala (tai niin paljon kuin kerralla syöt) mikroon sulatukseen, ja naamariin. Ei niitä kannata antaa kovettua huoneenlämmössä.

Leipää ei nimenomaan missään tapauksessa tule säilyttää jääkaapissa.

"Leivästä tulee parissa päivässä "vanha", vaikka se on edelleen syömäkelpoinen. Ilmiötä kutsutaan kemialliseksi vanhenemiseksi.. Kemiallinen vanheneminen on nopeinta viileässä, -4 - +4 °C lämpötilassa. Vuorokauden jääkaapissa ollut vehnäleipä tuntuu vanhemmalta kuin kolme päivää +70 °C:ssa säilytetty."

Leipää tulisi säilyttää viileässä, mutta jääkaappi on usein hyvinkin pahasti liian kylmä tuohon tarkoitukseen. Tuo tieto on siis ihan leipävalmistajien leipätiedotuksesta kaivettua.

Leipää ei nimenomaan missään tapauksessa tule säilyttää jääkaapissa.

"Leivästä tulee parissa päivässä "vanha", vaikka se on edelleen syömäkelpoinen. Ilmiötä kutsutaan kemialliseksi vanhenemiseksi.. Kemiallinen vanheneminen on nopeinta viileässä, -4 - +4 °C lämpötilassa. Vuorokauden jääkaapissa ollut vehnäleipä tuntuu vanhemmalta kuin kolme päivää +70 °C:ssa säilytetty."

Leipää tulisi säilyttää viileässä, mutta jääkaappi on usein hyvinkin pahasti liian kylmä tuohon tarkoitukseen. Tuo tieto on siis ihan leipävalmistajien leipätiedotuksesta kaivettua.

No mä olen viimeiset pari vuotta pitänyt leipiä jääkaapissa (ruisleipiä, valkoisia en ole käyttänyt), kun muuten tullut hometta niin nopeasti. Ihan hyvää ollut omaan makuun vaikka "vanhenisikin" jollain tavoin. Karppisetkin on ihan hyvää vaikka jääkaapissa säilyttää. (Kuulin ton vinkin joskus joltain yksineläjältä ja tosiaan mulla toiminut hyvin)

No mä olen viimeiset pari vuotta pitänyt leipiä jääkaapissa (ruisleipiä, valkoisia en ole käyttänyt), kun muuten tullut hometta niin nopeasti. Ihan hyvää ollut omaan makuun vaikka "vanhenisikin" jollain tavoin. Karppisetkin on ihan hyvää vaikka jääkaapissa säilyttää. (Kuulin ton vinkin joskus joltain yksineläjältä ja tosiaan mulla toiminut hyvin)

Joo, jos ei viileää kaappia muuten ole niin jääkaappi tietysti helpottaa hiukan tuota homehtumisen estämistä. Ruisleipä ei kyllä homehdu muutenkaan, jos siis on oikeaa ruisleipää eikä noita nykytrendien "ruisleipiä" joissa on yli puolet jotain muuta kun ruista. Lähtökohtaisesti kuitenkin vilpoinen säilytystila muuten olisi parasta, ja tietysti jos jääkaappi on kuten monella tutulla säädettynä niin että lämpötila on 10 asteen tuntumassa niin siellähän se säilyy ilman vanhenemista, mutta muutenhan tuo jääkaappi ei sitten säilö mitään :)

Vuorokauden jääkaapissa ollut vehnäleipä tuntuu vanhemmalta kuin kolme päivää +70 °C:ssa säilytetty."

Laitappas toi vehnäleipäs 3päivää 70c uuniin, niin kysyn sen jälkeen syötkö sen mieluummin vai päivän jääkaapissa olleen.

Purnasin Perheleipomoille tuosta leivän säilyvyydestä ja tänään sitten tuli kirje missä pahoiteltiin ennen aikaista homehtumista ja vitosen seteli :D

Juu kyllähän se tuppaa homehtumaan ennen aikojaan, laitoin myöskin palautetta asiasta. Jääkaappiin en laita, koska haluan leivän pysyvän edes jonkun aikaa tuoreena.

Oli muuten Lidliinkin ilmestynyt Karppista, ja hinta yllättäen halvin, mitä on näkynyt (2,99 €) :9

Sä et taida arvostaa tuoretta leipää? :D

Hyi, 2 päivää jääkaapissa ollut leipä on musta jo pilalla ja ihan kovaa. En muutenkaan säilytä leipää kun keskimäärin 3 päivää, tuoretta se olla pitää.

Ja Karppiseen liittyen, tosi hyvää! :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom