Kansalaisaloite asevelvollisuuden lakkauttamiseksi aloittaa nimien keräämise 2.9.2013

Jos haluaa, että suuri määrä ihmisiä osaa käyttää rynkkyä, niin ei siihen asevelvollisuutta tarvita. Maksetaan vain tarpeeksi siitä, että käy lyhyen aseenkäyttökurssin. Halvempi tapa olisi vapauttaa aselainsäädäntöä, että ihmiset voivat ostaa omat rynkkynsä kotinsa suojelemiseksi. Siinä on vihollisen vaikeampi tulla, kun jokaisessa kodissa on valmiiksi ase. Ihminen myös kehittää ampumataitoaan vapaaehtoisesti paremmin, kun sillä on henkilökohtainen motiivi siihen.

Miksi ihmeessä sulle pitäisi maksaa jos joku kurssi järjestettäisiin? Ja tuskimpa osallistuisit sillekkään jos semmoinen järjestettäisiin. Siellä nimittäisin käskettäisiin ja olisi pikkutarkkoja sääntöjä, jotka ilmeisesti ei oikein iske. Asetta en antaisi ihmiselle joka ei pysty ottamaan vastaan käskyjä tai tottelemaan sääntöjä.

Siitä olen samaa mieltä että kynnys tulemiseen nousisi jos jokaisessa savussa olisi rynkky. Sitä en vaan ymmärrä että mikä tässä ongelma jos kerran olet valmis puolustamaan omaa kotiasi. Sehän on koko puolustusvoimien idea. Se että se tehdään jo rajalla on huomattavasti järkevämpää kuin kotiportailla. Myös se että se tehdään yhdessä, joukkueina, komppanioina, rykmenttteina jne. tehostaa hommaa. No sekään ei onnistu sellaiselta joka ei pysty ottamaan vastaan käskyjä tai noudattamaan sääntöjä ...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rynkyn oppii purkamaan ja kokoamaan vuorokaudessa. Ampuma- ja aseenkäsittelytaito on aivan toinen asia…

Vähän off-topiccia taas, mutta ei meillä Niinisalossa ainakaan kymmentä päivää enempää ollut ampumaharjoituksia intin aikana, joten siihen ei nyt olisi tarvittu 11 kuukauden palvelusta. Jos siis puhutaan vain ampumataidon opettelusta ja sillä yritetään perustella nykyintti.
 
Vähän off-topiccia taas, mutta ei meillä Niinisalossa ainakaan kymmentä päivää enempää ollut ampumaharjoituksia intin aikana, joten siihen ei nyt olisi tarvittu 11 kuukauden palvelusta. Jos siis puhutaan vain ampumataidon opettelusta ja sillä yritetään perustella nykyintti.

10 päivässä saadaan perusteita opetettua sen verran, että perusammunnat 150 metrin kivääriradalla voidaan suorittaa turvallisesti, mutta se on vielä todella kaukana siitä tasosta, jota yleisesti pidetään jalkaväen sotilaille riittävänä ampuma- ja aseenkäsittelytaitona.

Käytännössä varusmiespalvelus ei riitä siihen, että varusmiehen siirtyessä reserviin hän hallitsisi jalkaväen yleisimmät aseet. Kuten suurin osa taidoista, ampumataitokin vaatii paljon harjoittelua ja sen riittävään oppimiseen muutama sata kovaa patruunaa on todella vähän. Lisäksi aseenkäsittelyharjoituksia sekä kuumilla, että kylmillä aseilla pitäisi olla vähintäänkin satoja tunteja, jotta asiat menisivät oikeasti selkärankaan oikein opittuina.

Syy, minkä takia armeijassa ei tapahdu nykyistä enempää vahinkoja aseiden kanssa johtuu enemmänkin kovien patruunoiden poissaolosta pl. ampumarataolosuhteet ja osalla taisteluammunnat kuin siitä, että opetus olisi riittävän pitkäkestoista ja laadukasta. Varusmiespalvelus antaa joskus hyvän lähtökohdan kehittymiselle, mutta siellä ei todellakaan tehdä valmiita Kiväärimiehiä.
 
10 päivässä saadaan perusteita opetettua sen verran, että perusammunnat 150 metrin kivääriradalla voidaan suorittaa turvallisesti, mutta se on vielä todella kaukana siitä tasosta, jota yleisesti pidetään jalkaväen sotilaille riittävänä ampuma- ja aseenkäsittelytaitona.

Käytännössä varusmiespalvelus ei riitä siihen, että varusmiehen siirtyessä reserviin hän hallitsisi jalkaväen yleisimmät aseet. Kuten suurin osa taidoista, ampumataitokin vaatii paljon harjoittelua ja sen riittävään oppimiseen muutama sata kovaa patruunaa on todella vähän. Lisäksi aseenkäsittelyharjoituksia sekä kuumilla, että kylmillä aseilla pitäisi olla vähintäänkin satoja tunteja, jotta asiat menisivät oikeasti selkärankaan oikein opittuina.

Syy, minkä takia armeijassa ei tapahdu nykyistä enempää vahinkoja aseiden kanssa johtuu enemmänkin kovien patruunoiden poissaolosta pl. ampumarataolosuhteet ja osalla taisteluammunnat kuin siitä, että opetus olisi riittävän pitkäkestoista ja laadukasta. Varusmiespalvelus antaa joskus hyvän lähtökohdan kehittymiselle, mutta siellä ei todellakaan tehdä valmiita Kiväärimiehiä.

Okei. Eli nykyintissä ei opi edes ampumaan ja silti sitä ylistetään ainoana ja oikeana puolustusmuotona itsenäiselle valtiolle.

Näiden intin nimeen vannovien argumentit alkavat olla jo todella ohuita, eli palataan kyllä "ympyrän alkuun" siinä mielessä että teidän on pakko perustella tätä itsellenne täysin joltain fiilispohjalta ilman järkevää ajattelua.
 
Okei. Eli nykyintissä ei opi edes ampumaan ja silti sitä ylistetään ainoana ja oikeana puolustusmuotona itsenäiselle valtiolle.

Näiden intin nimeen vannovien argumentit alkavat olla jo todella ohuita, eli palataan kyllä "ympyrän alkuun" siinä mielessä että teidän on pakko perustella tätä itsellenne täysin joltain fiilispohjalta ilman järkevää ajattelua.

Kyllähän siellä perusteet saa aseen käsittelylle jne. Osaaminen on sitten vähän eri juttu ja sen voi käsittää monella eri tavalla. Parempi intissäkin tehty tutustuminenkin on kuin että ihan nollasta lähtee liikkeelle, sitten kun lihamylly käynnistyy. Mun näkemyksellä aseenkäsittelystä ei suurin osa edes nykyisestä puollustusvoimien kantahenkilökunnasta osaa käsitellä asetta. Kaverina toimiva poliisi sanoi ettei suurin osa poliisistakaan osaa käsitellä asetta, siis sen mukaan miten hän näkee aseenkäsittelytaidon ja sen vaatimukset.

Intissä annetaan perusteet aseenkäsittelylle. Vähän niin kuin autokoulussa annetaan perusteet ajamiselle. Se todellinen opetteluhan alkaa vasta sitten kun saat ajokortin. Jos ei ajokortin saannin jälkeen aja, niin sittenhän se unohtuu aika äkkiä. Kuinka usein Maketku käyt itse treenaamassa aseenkäsittelyä?

Olikos se nyt tämä Sunzi (ei voi muistaa) joka kirjoitti että "Jos et halua sotaa, valmistaudu siihen." Nykyiset puollustusvoimamme toimivat juuri tämän mallin mukaan. Ajatksena on että jos jokaisella Suomen miehellä ja osittain myös naisella on tahto ja taito puollustaa maataan (siis kotiaan), niin silloin voidaan puhua jonkinlaisesta valmistautumisesta sotaan. Tämä valmistautuminen toteutetaan nykyisellä maanpuolustusmuodolla.

Se että tahto rapistuu (minkä esim. Maketkun viesteistä ikäväkseni huomaan) huonontaa kuvaa valmistautumisesta ja näin ollen nostaa miehityksen mahdollisuutta.
 
Kyllähän siellä perusteet saa aseen käsittelylle jne. Osaaminen on sitten vähän eri juttu ja sen voi käsittää monella eri tavalla. Parempi intissäkin tehty tutustuminenkin on kuin että ihan nollasta lähtee liikkeelle, sitten kun lihamylly käynnistyy. Mun näkemyksellä aseenkäsittelystä ei suurin osa edes nykyisestä puollustusvoimien kantahenkilökunnasta osaa käsitellä asetta. Kaverina toimiva poliisi sanoi ettei suurin osa poliisistakaan osaa käsitellä asetta, siis sen mukaan miten hän näkee aseenkäsittelytaidon ja sen vaatimukset.

Intissä annetaan perusteet aseenkäsittelylle. Vähän niin kuin autokoulussa annetaan perusteet ajamiselle. Se todellinen opetteluhan alkaa vasta sitten kun saat ajokortin. Jos ei ajokortin saannin jälkeen aja, niin sittenhän se unohtuu aika äkkiä. Kuinka usein Maketku käyt itse treenaamassa aseenkäsittelyä?

Olikos se nyt tämä Sunzi (ei voi muistaa) joka kirjoitti että "Jos et halua sotaa, valmistaudu siihen." Nykyiset puollustusvoimamme toimivat juuri tämän mallin mukaan. Ajatksena on että jos jokaisella Suomen miehellä ja osittain myös naisella on tahto ja taito puollustaa maataan (siis kotiaan), niin silloin voidaan puhua jonkinlaisesta valmistautumisesta sotaan. Tämä valmistautuminen toteutetaan nykyisellä maanpuolustusmuodolla.

Se että tahto rapistuu (minkä esim. Maketkun viesteistä ikäväkseni huomaan) huonontaa kuvaa valmistautumisesta ja näin ollen nostaa miehityksen mahdollisuutta.


No missasit ehkä vähän mun pointin, mutta siis en ole intin jälkeen koskenutkaan rynkkyyn. Enkä harrasta muutenkaan ammuntaa, eli en ole pystynyt treenaamaan aseenkäsittelyä yli 10 vuoteen mitenkään ja tämä sama pätee varmasti yli 90% asevelvollisuuden suorittaneista reserviläisistä. Eli osaako suomalainen reserviläinen ampua aseella? Jos ei, niin onko tämä laadukas sotilas kun lihamylly alkaa?

Ja mitä tulee maanpuolustustahtooni, niin se on todellakin korkea, itse olen oman asevelvollisuuteni suorittanut ja käynyt hautaamassa kaksi molemmat sodat käynyttä isoisääni, mutta en silti halua elää missään menneisyyden ihannointiin perustuvassa kuplassa tämän asian suhteen, nykymallinen intti ei ole uskottava puolustusmuoto suomelle ja haluaisin että siihen tulisi muutos.
 
No missasit ehkä vähän mun pointin, mutta siis en ole intin jälkeen koskenutkaan rynkkyyn. Enkä harrasta muutenkaan ammuntaa, eli en ole pystynyt treenaamaan aseenkäsittelyä yli 10 vuoteen mitenkään ja tämä sama pätee varmasti yli 90% asevelvollisuuden suorittaneista reserviläisistä. Eli osaako suomalainen reserviläinen ampua aseella? Jos ei, niin onko tämä laadukas sotilas kun lihamylly alkaa?

Ja mitä tulee maanpuolustustahtooni, niin se on todellakin korkea, itse olen oman asevelvollisuuteni suorittanut ja käynyt hautaamassa kaksi molemmat sodat käynyttä isoisääni, mutta en silti halua elää missään menneisyyden ihannointiin perustuvassa kuplassa tämän asian suhteen, nykymallinen intti ei ole uskottava puolustusmuoto suomelle ja haluaisin että siihen tulisi muutos.

No jokainen pystyy treenaamaan sitä aseenkäsittelyä esim. mpky:n kursseilla. Ammunta on vain yksi osaa maanpuollustustaidoista. Fyysisesn ja psyykkisen kunnon ylläpito on myös tärkeää.

Nykyinen systeemi kaipaa muutoksia. Siitä olen samaa mieltä. Se kuinka uskottava nykyisen mallin läpikäynyt kaveri on kun pilliin vihelletään on asia jota ei voida tietää. Parempi se on kuitenkin kuin tyhjä. Toisaalta vaikka kuinka harjoittelisi, niin tosipaikan tullen voikin olla täysin käyttökelvoton. Esim. itseltäni en odottaisi kovin suuria, ja juuri sen takia pyrinkin toimimaan nyt kun voin Sunzin mallin mukaan todennäköisyyttä sotaan pienentää.

Suomalainen (perus reserviläinen) ei vastaa 10 ryssää (siis koulutettua sotilasta), hyvä jos edes puolikasta. Toisaalta puolikkaatkin on parempi kuin ei mitään. Voi olla että syyllistyn tähän mainitsemaasi ihannointiin, mutta uskon että jotain sellaista meissä Suomalaisissa on (tai ainakin osassa meitä, enkä nyt puhu itsestäni) joka auttoi meitä edes jotenkin selviämään edellisissä väännöissä.

Paljon meitä paremmin aseistautuneita ja valmistautuneita valtiota vallattiin päivissä. Voi olla että nykyisen sodankäynnin malleilla ja teknologialla tahdon (tai mitä se nyt ikinä onkaan) osuus onnistumisessa on pienempi, mutta uskon sen kuitenkin edelleen vaikuttavan positiivisesti lopputulokseen.
 
Vähän off-topiccia taas, mutta ei meillä Niinisalossa ainakaan kymmentä päivää enempää ollut ampumaharjoituksia intin aikana, joten siihen ei nyt olisi tarvittu 11 kuukauden palvelusta. Jos siis puhutaan vain ampumataidon opettelusta ja sillä yritetään perustella nykyintti.

Mielestäni ei voi puhua edes ampumataidon opettelusta. Minkäänlaista opetusta, kun ei ollut. Käytiin läpi ampuma-asennot ja aseen toiminta. Kukaan ei esimerkiksi etukäteen varmista, että jokaisen tähtäimet on ns. perusasennossa, että ensimmäisten laukausten voi edes olettaa osuvan tauluun. Sitten, kun siihen tauluun osuu/ei osu, ainoa palaute on huutaminen. Voisi esimerkiksi kuvitella, että suorituksen jälkeen seuraavaksi pyrittäisiin etsimään kehityskohteita tekniikasta. Mutta ei. Mennään vaan ja ammutaan lisää. Minkälaista opettamista se on?
 
Mielestäni ei voi puhua edes ampumataidon opettelusta. Minkäänlaista opetusta, kun ei ollut. Käytiin läpi ampuma-asennot ja aseen toiminta. Kukaan ei esimerkiksi etukäteen varmista, että jokaisen tähtäimet on ns. perusasennossa, että ensimmäisten laukausten voi edes olettaa osuvan tauluun. Sitten, kun siihen tauluun osuu/ei osu, ainoa palaute on huutaminen. Voisi esimerkiksi kuvitella, että suorituksen jälkeen seuraavaksi pyrittäisiin etsimään kehityskohteita tekniikasta. Mutta ei. Mennään vaan ja ammutaan lisää. Minkälaista opettamista se on?

Samaan törmäsin kanssa intissä. Varusmieskouluttajat oli peloteltu niin perseettömiksi että ei siitä ampumisen opettelusta mitään tullut. Huutamista ja kantapäihin potkimista. Tämä on niitä asioita jotka kaipaisivat muutosta.
 
Meillä käytiin ensin luokassa parilla tunnilla läpi perusteet ja tähtäimen säädöt, pistoolin ja tarkkuuskiväärin kanssa sitten vähän lyhemmälti ja pumppari annettiin vaan käteen ja sanottiin että osoita tonne. Toisaalta en keksi syytä miksi siihen olisi pitänyt käyttää enemmän aikaa, sitä rynkyn ja muiden kasailua sitten silmät auki ja kiinni oli aivan tarpeeksi...ampumista olisi saanut olla paljon enemmän, niitä harvoja asioita josta intissä todella tykkäsin.
 
Itse muuttaisin varusmiespalvelusta siten, että palvelusaikaa (ainakin miehistöllä) lyhennettäisiin esim. puolella, eli palvelusaika olisi 3kk.

Karsittaisiin kaikki turha pois ja keskityttäisiin vain siihen mihin sotaan varten oikeasti valmistaudutaan, eli vihollisen tappamiseen.

Toki tämä tarkoittaa myös sitä, että lomillekkaan ei enää lähdettäisiin joka viikonloppu.
 
Itse muuttaisin varusmiespalvelusta siten, että palvelusaikaa (ainakin miehistöllä) lyhennettäisiin esim. puolella, eli palvelusaika olisi 3kk.

Karsittaisiin kaikki turha pois ja keskityttäisiin vain siihen mihin sotaan varten oikeasti valmistaudutaan, eli vihollisen tappamiseen.

Toki tämä tarkoittaa myös sitä, että lomillekkaan ei enää lähdettäisiin joka viikonloppu.

Juu. Jokaiselle ns. peruskoulutukseksi riittäisi 3-5 kk. Kaikki perussekoilu, mitä esim. varusmieskoulututtajat ylläpitävä voitaisiin unohtaa ja keskittyä osaamiseen. Mun mielestä esim. arvot voitaisiin varusmiehillä unohtaa, osaamisen tulee olla pääosassa.

Jotein porkkanaakin tuohon pitiäisi saada. Koulutus pitäisi satsata motivoituneisiin yksilöihin. Näin koulutuseforttia menisi vähemmän hukkaan. Jos esim. se että pitää itsensä vapaaehtoisesti ns. kenttäkelpoisena pitäisi alentaa vaikka veroprosenttia. Ne jotka on kunnossa 20 vuotiaina ovat myös todennäköisesti kunnossa 40 vuotiaina ja netkä jotka eivät ole kunnossa 20 vuotiaina ovat aika harvoin sitä 40 vuotiainakaan.

Se että onko siellä intissä 3 vai 12 kk ei pitkässä juoksussa tee eroa. Koulutusta pitäisikin jakaa niin että sitä järjestettäisiin koko reserviläispalvelun "elinkaaren" ajan. Kun osallistuu, ja pitää itsensä kenttäkelpoisena säilyy tässä ns. aktiivireservissä ja saa siitä hyvästä sitten vaikka niitä verotusetuja.

... tämä siis näin pikaisesti heitettynä.
 
Se että onko siellä intissä 3 vai 12 kk ei pitkässä juoksussa tee eroa. Koulutusta pitäisikin jakaa niin että sitä järjestettäisiin koko reserviläispalvelun "elinkaaren" ajan. Kun osallistuu, ja pitää itsensä kenttäkelpoisena säilyy tässä ns. aktiivireservissä ja saa siitä hyvästä sitten vaikka niitä verotusetuja.

AUK1 leiri joka vuosi. 1-2 viikkoa putkeen ja vero% tippuu 2.5 yksikköä. Toiset 2.5 yksikköä hyvästä kunnosta, jotka järjestettäisiin myös kerran vuodessa. Näin myös reserviläiset olisivat kunnossa, ja olisi myös motivaatiota pysyä kunnossa. Sivarit maksaisivat veroja +5 yksikköä.
 
AUK1 leiri joka vuosi. 1-2 viikkoa putkeen ja vero% tippuu 2.5 yksikköä. Toiset 2.5 yksikköä hyvästä kunnosta, jotka järjestettäisiin myös kerran vuodessa. Näin myös reserviläiset olisivat kunnossa, ja olisi myös motivaatiota pysyä kunnossa. Sivarit maksaisivat veroja +5 yksikköä.

Leirit vaan tahtoo olla aika hintavia pitää ja 1-2 viikkoa putkeen tarpeetonta. En tunne ko. leirin sisältöä mutta tuskimpa olisi paras mahdollinen sisällöltään toistuvasti samaa puskea vuodesta toiseen.

Mutta periaatteena ihan OK.

Ja voisihan se vaikuttaa kansantaloudellisestikin jos itsensä kunnossa pitämiseen annettaisiin uusi näkökulma.
 
Leirit vaan tahtoo olla aika hintavia pitää ja 1-2 viikkoa putkeen tarpeetonta. En tunne ko. leirin sisältöä mutta tuskimpa olisi paras mahdollinen sisällöltään toistuvasti samaa puskea vuodesta toiseen.

Mutta periaatteena ihan OK.

Ja voisihan se vaikuttaa kansantaloudellisestikin jos itsensä kunnossa pitämiseen annettaisiin uusi näkökulma.

No eipä ne asiat muuten pysy selkäytimessä, kuin oksennukseen asti tekemällä ;)

Enkä nyt meinannut samaa leiriä. Mutta hyödyllistä tekemistä.
 
Surullista kuulla, miten huonoa koulutusta osa on varusmiespalveluksen aikana saanut. Kokemuksenne eivät kuitenkaan edusta koko puolustusvoimia. Kyllä minä sain ase- ja ampumakoulutusta kyllästymiseen asti. Ammuttiin läheltä ja kaukaa, oli rasitusammuntoja ja ammuntoja sovelletuissa asennoissa ja tilanteissa. Vyörytettiin huoneita kovin a-tarvikkein sekä valoisalla että pimeällä lamppujen kanssa. Palvelin santahaminassa ihan tavan torjuntakomppaniassa jalkaväkijoukkueessa.

Mitä olen maavoimien kadettien touhua seurannut, on myös maanpuolustuskorkeakoulun ase-, ampuma- ja kouluttajakoulutus erittäin laadukasta. Näyttää siltä, että esimerkiksi maketkulle on nyt sattunut huonot kouluttajat. No, Niinisalo ei lienekään se ensisijainen toive monella nuorella luutnantilla ensimmäiseksi työpaikaksi...
 
AUK1 leiri joka vuosi. 1-2 viikkoa putkeen ja vero% tippuu 2.5 yksikköä. Toiset 2.5 yksikköä hyvästä kunnosta, jotka järjestettäisiin myös kerran vuodessa. Näin myös reserviläiset olisivat kunnossa, ja olisi myös motivaatiota pysyä kunnossa. Sivarit maksaisivat veroja +5 yksikköä.

Tota, mistä se miehistö näille leireille revittäisiin? Ei kukaan sotamiestasoinen reserviläinen lähtisi leireilemään sekunniksikaan, ellei siitä saisi samoja bonareita....
 
Oli meillä asevelvollisuus tai ei, niin kannatan NATO jäsenyyttä.

Jos nyt revitellään aiheella:

Hyvin varustettu ja koulutettu palkka-armeija, joka vastaa tasoltaan ulkomaisia erikoisjoukkoja ja lisäksi varusmieskoulutuksen saisi murto-osa väestöstä, joka painottuisi ilmatorjuntaan, panssarin- tai jokin muu erikoisosaaminen.

Tämän kaiken lisäksi jokaiselle kansalaiselle opetettaisiin aseenkäsittelyn perusteet ja sotilaan perustaitoja.

Ja jos Suomi joskus joutuisi laajamittaisen hyökkäyksen kohteesti, johon palkka-armeija, reservi sekä liittolaiset eivät pysty vastaamaan, kutsuttaisiin tämä ns. "nukkuva reservi" koulutukseen ja osallistumaan kirjaimelliseti sodankäyntiin.
 
Puheenvuoro asevelvollisuudesta

[Alla oleva on julkaistu vieraskynäkirjoituksena asevelvollisuuden lakkauttamista kannattavalla Ohi on -sivustolla.]

Ylen verkkouutisissa julkaistiin 13.9.2013 juttu otsikolla "Suomi on yksin Euroopan asevelvollisuuskartalla". Juttuun sisältyy myös konkreettinen Euroopan kartta, jossa maat on värjätty niiden valitseman ratkaisun mukaan. Kartan havainnollistaman todellisuuden ja iskevän otsikon suhde herättää muutamia kysymyksiä.

Kartan mukaan Suomi ei ole yksin. Yleinen asevelvollisuus, joka tosin on kaikissa maissa enemmän tai vähemmän valikoiva, on voimassa Suomen lisäksi Norjassa, Tanskassa, Virossa, Sveitsissä, Itävallassa, Kreikassa, Turkissa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Venäjällä. Ukraina on luopumassa asevelvollisuudesta vuonna 2015, ja Venäjälläkin yhä suurempi osa miesvahvuudesta on palkattuja ammattisotilaita.

Asevelvollisuus on lakkautettu, tai sitä ei ole luotu, Ruotsissa, Islannissa, Britanniassa, Irlannissa, Portugalissa, Espanjassa, Ranskassa, Benelux-maissa, Saksassa, Puolassa, Tshekissä, Slovakiassa, Sloveniassa, Italiassa, Kroatiassa, Unkarissa, Romaniassa, Bulgariassa, Bosnia ja Hertsegovinassa, Serbiassa, Montenegrossa sekä Makedoniassa.

Asevelvollisuus ei ole kaikesta muusta erillinen kysymys vaan osa maanpuolustuksellista kokonaisratkaisua. Kokonaisratkaisussa on otettava huomioon ...

a) ... ne potentiaaliset uhkakuvat, joihin maanpuolustusjärjestelyillä pyritään varautumaan. Nykyään on muodikasta sanoa, että ympäristöuhat ovat sotilaallisia uhkia vakavampia. Tämä on luultavasti totta, mutta niihin tulee varautua ympäristö- ja ilmastopolitiikalla. Jos puhutaan sotilaallisesta maanpuolustuksesta, on pitäydyttävä sotilaallisissa uhkakuvissa. Huomiota on kiinnitettävä rajanaapureihin, niiden sotilaallisiin valmiuksiin ja poliittiseen kehitykseen.

b) ... liittolaissuhteet. Jos puolustusratkaisu perustuu kollektiiviseen puolustukseen, ei kansallisten ratkaisujen tarvitsekaan olla kaikenkattavia.

c) ... maantiede ja väestö. Suurta aluetta puolustamaan tarvitaan suurempi joukko ihmisiä. Vastaavasti suuresta väestöstä saadaan helpommin tarvittava joukko vaikka ankaramminkin valikoiden. Lisäksi suuri väestö korreloi suuremman kansantalouden kanssa, jolloin on helpompaa maksaa tarvittavan kokoiselle joukolle parempaa palkkaa.

Yhteismitattomuus voidaan vääntää rautalangaksi vertailemalla Britanniaa ja Suomea. Niiden pinta-ala on suunnilleen sama. Suomessa on asevelvollisuus mutta Britanniassa ei. Selitys löytyy tarkastelemalla yllä esitettyjä muuttujia:

a) Britannian ainoa rajanaapuri on Irlanti. Irlannissa on pieni väestö, sen sotilaallinen kyky on olematon, se on poliittisesti ja yhteiskunnallisesti vakaa demokratia. Suomen rajanaapuri on Venäjä. Venäjällä on suuri väestö, sen sotilaallinen kyky on merkittävä, ja se on enenevässä määrin autoritaarinen ja ulkopoliittisesti aggressiivinen.

b) Britannia on Naton jäsen. Lisäksi sillä on oma ydinase, joka pelkällä olemassaolollaan tekee maahan kohdistuvan sotilaallisen invaasion tai sillä uhkaamisen mahdottomaksi. Suomi ei kuulu mihinkään sotilasliittoon, eikä sillä ole muuta kuin konventionaalista aseistusta.

c) Britannian väestö on 10 kertaa suurempi kuin Suomen väestö. Tämä merkitsee sitä, että jos Suomi saisi rekrytoitua 100% kustakin ikäluokasta, Britannia saisi saman joukon kokoon rekrytoimalla 10% ikäluokasta. Britannian bruttokansantuote on 10 kertaa suurempi kuin Suomen bruttokansantuote. Tämä merkitsee, että Britannia pystyy maksamaan rekrytoitavalle sotilaalle 10 kertaa enemmän palkkaa kuin Suomi.

Lyhyesti sanottuna: Saadakseen kokoon yhtä suuren sotajoukon Britannia joutuu houkuttelemaan palvelukseen 10 kertaa pienemmän osuuden väestöstä kuin Suomi, ja pystyy käyttämään houkuttimena 10 kertaa parempaa palkkaa. Eikä tässä yhtälössä ole otettu huomioon sitä, että liittosuhteista, ydinaseesta, maantieteestä ja naapureista johtuen Britannia ei tarvitse yhtä suurta sotajoukkoa kuin Suomi.

Taloudelliset ja kulttuuriset tekijät luonnollisesti houkuttelevat suomalaisia vertaamaan maataan muihin Länsi-Euroopan maihin, mutta pelkästään asevelvollisuutta mittarina käyttäen tällainen vertailu ei välttämättä ole mielekäs.

Niistä 24 Euroopan maasta, joissa ei ole asevelvollisuutta, 18 kuuluu Natoon ja siten yhteisen "ydinpelotteen" ja keskinäisen puolustusvelvoitteen piiriin. Jos lähdetään siitä, että asevelvollisuudella on jotakin tekemistä maanpuolustuksen kanssa, eikä ole yksinomaan tasa-arvo- tai kansalaisoikeuskysymys, nämä 18 maata eivät ole vertailukelpoisia Suomen kanssa.

Jäljelle jäävät Ruotsi, Irlanti, Bosnia ja Hertsegovina, Serbia, Montenegro ja Makedonia. Mikäli Suomi luopuisi yleisestä asevelvollisuudesta, eikä samassa yhteydessä liittyisi Natoon, se muodostaisi puolustusratkaisun osalta yhteisen viiteryhmän näiden maiden kanssa. Näistäkään maista mikään ei, yllä mainituilla muuttujilla tarkasteltuna, ole kovin hyvin verrattavissa Suomeen.

Irlanti on saari Atlantin valtameressä. Sen ainoa rajanaapuri on Britannia, jota kaiketi voidaan pitää "kypsänä demokratiana" ja sikäli ympäristölle vaarattomana. Ruotsilla on maaraja Norjan ja Suomen kanssa. Suomi on puskurina Ruotsin ja ainoan realistisen sotilaallisen uhkatekijän, Venäjän, välissä.

Bosnia ja Hertsegovina on näillä näkymin liittymässä Natoon vuonna 2014 tai 2015. Makedonia pyrkii aktiivisesti Naton jäseneksi, ja jäsenyys todennäköisesti toteutuu, kun maa saa sovittua nimeään koskevan kiistan Kreikan kanssa. Montenegro on modernisoimassa asevoimiaan ja pyrkii niinikään Naton jäseneksi. Jos ja kun Bosnian ja Hertsegovinan, Makedonian ja Montenegron Nato-jäsenyys toteutuu, Serbia on kokonaan Nato-maiden ympäröimä ja siten geopoliittisessa "Herran kukkarossa". Kannattaa myös huomata, että Serbian väestö (7,2 miljoonaa) on selvästi suurempi kuin Suomen, kun taas pinta-ala on vain neljännes Suomesta. Tämä, kuten edellä selitettiin, merkitsee suurempaa rekrytointipohjaa ja vähentää joukkojen tarvetta.

Ainoat Euroopan maat, joissa ei ole asevelvollisuutta eikä aikomuksia pyrkiä Natoon, ovat Irlanti ja Ruotsi. Suomen kannalta Irlanti on edellä esitetyistä syistä täysin vertailukelvoton ja Ruotsikin suurelta osin. Lisäksi on syytä mainita, että Ruotsin absoluuttinen puolustusbudjetti (5,2 miljardia euroa) on yli kaksinkertainen Suomeen (2,5 miljardia) nähden, ja puolustusmenot asukasta kohti laskettunakin selvästi suuremmat.

Niiden, jotka vaativat asevelvollisuuden lopettamista sillä perusteella, että Suomi on "yksin" tai "kummajainen", tulisi ottaa selvä kanta kahteen kysymykseen:

a) Pitäisikö Suomen liittyä Natoon ja osaksi kollektiivista turvallisuusjärjestelyä?

b) Pitäisikö Suomen nostaa rajusti puolustusmenojaan, jotta kutistuvaa miehistöä voitaisiin korvata teknologialla ja jotta tarvittavan ammattilaisjoukon houkuttelu olisi mahdollista?

Jos vastaus kumpaankin kysymykseen on "ei", asevelvollisuudesta luopuva Suomi olisi todella erikoinen tapaus Euroopassa. Alle keskitason olevat puolustusmenot, ei sotilaallisia liittolaisia, suuri pinta-ala, pieni väestö, pitkä maaraja epävakaan ja aggressiivisen sotilaallisen suurvallan kanssa. Tällä hetkellä kuulumme samaan joukkoon mm. Itävallan ja Sveitsin kanssa, tosin sillä erotuksella, että kummassakin on enemmän ihmisiä (= puolustajia) ja vähemmän pinta-alaa (= puolustettavaa) kuin Suomessa, ja että kumpikin maa on Naton ympäröimä.

Sivumennen sanoen on hiukan hassua, että kaikenlaisia asioita (palkka-armeija, monikulttuurisuus yms. yms.) perustellaan mielellään sillä, että "noillakin on!", "noiden" tarkoittaessa yleensä Ruotsia ja muita Länsi-Euroopan maita. Ei kai tämä itsessään voi olla perustelu millekään. Vähintään pitäisi kysyä, onko ratkaisu ollut hyväksi kyseisille maille. Tämän jälkeen voisi arvioida, olisiko sama ratkaisu sopiva meille.

Hassua on myös se, että muiden maiden käytäntöjä noukitaan perusteluksi varsin valikoiden. Useimmissa Euroopan maissa, mukaan lukien kaikki Pohjoismaat ja Baltia, on olemassa suojeluskunta- tai kansalliskaartijärjestelmä huolehtimassa reservin ylläpidosta ja täydentämässä vakinaisia armeijoita. Tarkoittaako tämä, että meilläkin pitäisi olla?
Tekeekö massa-armeijalla mitään?

On muodikasta ajatella, että mies ja rynnäkkökivääri -konsepti olisi vanhentunut. Sodathan voitetaan täsmäpommeilla, häivehävittäjillä, risteilyohjuksilla ja nappia painamalla. Suomen puolustushan romahtaisi päivässä, jos venäläiset päättäisivät tänne tulla. Kannattaako siis valmistautua puolustamaan maata, jos onnistumisen mahdollisuudet kuitenkin ovat olemattomat?

Aivan aluksi voidaan huomauttaa, että näitä kysymyksiä pohdittiin Suomessa ja Baltian maissa vuonna 1939. Suomi teki toisen ratkaisun kuin eteläiset naapurinsa. Erilaisten ratkaisujen järkevyyttä voidaan arvioida seurausten valossa.

Seuraavaksi on syytä tarkastella maailman sotahistoriaa toisen maailmansodan jälkeisenä ydinaseiden ja korkean teknologian aikakautena. Neuvostoliiton seikkailut Afganistanissa ja Yhdysvaltain sotaretket Vietnamiin ja Irakiin osoittavat, että materiaalisella ja teknologisella ylivoimalla voidaan kyllä rikkoa infrastruktuuria, tulla rajan yli, miehittää tienvarret ja "voittaa sota". Mutta entä sen jälkeen?

Kun hyökkääjä tietää, että joka ainoan puun takana voi olla ukko rynnäkkökiväärin kanssa; kun koska tahansa voi räjähtää tienvarsipommi, joka vie jalat tai kivekset mukanaan; kun luoteja ropisee jatkuvasti helikopterin pohjaan, luotiliiviin ja kypärään, olo käy tukalaksi ja ennen pitkää kestämättömäksi. Lopulta oman kotirintaman kantokyky pettää ja on pakko poistua.

Sodat voitetaan edelleen armeijoilla, ei nappeja painamalla. Suurvallatkin tietävät tämän, ja siksi mikään ei hillitse hyökkäyshaluja yhtä tehokkaasti kuin tieto siitä, että vastassa on suuri ja hajautettu armeija, jota ei voi tuhota nopeilla kirurgisilla iskuilla vaan joka pystyy käymään pitkäkestoista kulutussotaa hyökkääjää vastaan.
Kansanarmeija?

Tuskin mistään on viime vuosina puhuttu yhtä paljon kuin yhteisöllisyyden katoamisesta. Tämä yhteisöllisyyden kaipuu on räikeässä ristiriidassa sen kanssa, että edistyksellisenä itseään pitävät voimat ovat viimeisten vuosikymmenten ajan kaikella tarmollaan repineet riekaleiksi kaikkia niitä abstraktioita, jotka luovat yhteisöllisyyttä. Viittaan esimerkiksi uskonnollisen elämän hiipumiseen ja isänmaallisuuden epämuodikkuuteen.

Kuitenkin yhteisöllisyys syntyy juuri siitä, että ihmisillä on jaettu kokemus jostakin yhteisestä. Siitä, että he kokevat olevansa osa jotain, mikä on suurempaa kuin he yksin ja jopa enemmän kuin osiensa summa. Ihmiset kaipaavat viiteryhmiä ja merkityksellisyyttä. Uskonnollisten, kansallisten tai vaikkapa poliittisten rituaalien suurin merkitys on siinä, että ne ylläpitävät ja voimistavat yhteenkuuluvuutta ja tunnetta siitä, että rituaaliin osallistuvilla on jotain, mikä liittää heidät toisiinsa ja erottaa heidät muista. Tätä tunnetta voidaan kutsua yhteisöllisyydeksi.

Yleiseen asevelvollisuuteen perustuva kansanarmeija on harvoja jäljellä olevia, yhteisöllisyyttä luovia instituutioita individualistisessa maailmassamme. Se tarjoaa jaetun kokemuksen lähes koko miespuoliselle ikäluokalle kielelliseen, sosiaaliseen tai poliittiseen taustaan katsomatta. Se ylläpitää käsitystä yhteisestä, kansakunnallisesta hiilestä, johon kaikkien kannattaa puhaltaa. Asevelvollisuus lähettää jokaiselle suomalaiselle miehelle viestin siitä, että hän ei ole turha ja ulkopuolinen vaan elimellisen tärkeä osa Suomen, suomalaisten ja suomalaisuuden puolustamista.

Tämän näkökulman merkitystä ei mielestäni pitäisi väheksyä. Maassamme on paljon syrjäytyneitä ja syrjäytymässä olevia nuoria aikuisia. Pahinta esimerkiksi työttömyydessä ei ole materiaalinen puute, onhan meillä varsin kattava sosiaalinen turvaverkosto. Pahinta on kokemus omasta turhuudesta ja kaiken ulkopuolelle jäämisestä. Ketään ei kiinnosta, heräätkö aamulla vai nukutko puoleen päivään.

Armeija ja asevelvollisuus eivät tietenkään yksin ratkaise tätä ongelmaa, mutta ne tarjoavat jokaiselle ainakin yhden kokemuksen siitä, että sillä, mitä teet tai jätät tekemättä, on merkitystä jollekin muulle.

Suomessa maanpuolustustahto on eurooppalaisittain ennätyksellisen korkea. Tämä ei uskoakseni johdu siitä, että suomalaiset arvostaisivat yhteiskuntamalliaan enemmän kuin muut eurooppalaiset ja pitäisivät sen puolustamista tämän vuoksi tärkeänä asiana. Pikemminkin maanpuolustustahtoa luo ja pitää yllä juuri se, että valtio, joka edustaa kollektiivia nimeltä "suomalaiset", lähettää suomalaisille jatkuvaa viestiä maanpuolustuksen tärkeydestä kutsumalla jäsenensä osallistumaan siihen. Yleinen asevelvollisuus ja maanpuolustustahto muodostavat ns. positiivisen kehän. Vastaavasti asevelvollisuudesta luopuminen todennäköisesti käynnistäisi negatiivisen kehän: jos valtiovalta ei pidä maanpuolustusta tärkeänä, miksi minäkään pitäisin?

Pienet palkka-armeijat sopivat kriisinhallintaan. Oman maan puolustamiseen ne sopivat erittäin huonosti. Jos Suomi joutuisi sotilaallisten toimien kohteeksi, mitä sen väestön osan odotettaisiin tekevän, joka ei ole saanut sotilaskoulutusta ja jolle ei ole olemassa varustusta? Pyörittelisikö se peukaloita kotonaan, vai pakenisiko se ulkomaille? Entä jos valtion palkanmaksukyky loppuisi konfliktin keskellä, ja palkkasoturit löisivät hanskat tiskiin? Millä oikeudella heitä voitaisiin vaatia pitämään kiinni sitoumuksistaan, jos työnantajakaan ei pitäisi?

Palkka-armeija on perusteltu ratkaisu, jos ollaan varmoja siitä, että sotaa ei koskaan tule. Minä en ole siitä varma, koska Euroopan historia ja realiteetit eivät anna siihen minkäänlaista aihetta.
Lopuksi

Kaiken edellä sanotun jälkeen on syytä todeta, että asevelvollisuuteen liittyy tasa-arvo-ongelmia, jotka pitäisi korjata ja jotka voidaan korjata. Ei ole perusteltua, että se, mikä on miehille velvollisuus, on naisille oikeus. Naisten vapautus asevelvollisuudesta perustui aikanaan mm. siihen, että naiset synnyttivät ja hoitivat lapsia. Koska yhteiskunta on tältäkin osin kehittynyt tasa-arvoisempaan suuntaan, ja koska läheskään kaikki naiset eivät nykyään hanki lapsia, ainakaan asevelvollisuuden kannalta relevantissa iässä, voisi olla perusteltua luoda kaikkia kansalaisia koskeva asevelvollisuus. Sen ei välttämättä tarvitsisi tarkoittaa aseellista palvelusta vaan myös muita maanpuolustusta tukevia tehtäviä.

Se, että naiset ovat fyysisesti kykeneviä suorittamaan kansalaispalveluksen, on tunnustettu jo myöntämällä heille oikeus sen suorittamiseen.

Puheenvuoro asevelvollisuudesta
 
Nyt tosiaan vähän reviteltiin. Erikoisjoukot on erikoisjoukkoja, se on ihan eri suorituskyky. Googletappa vähän ulkomaisten erikoisjoukkojen budjetteja ;)

Muuten ammatti- ja ssevelvollisuusarmeijan yhdistäminen jollain tavalla voisi olla varteenotettava ratkaisu. Kuitenkin mietin saavutetaanki sillä kuviteltavaa hyötyä. Olen nähnyt tutkimuksia ja todennut myös itse, ettei suomalainen varusmies häpeä edes niin paljon keskimääräiselle ulkomaalaiselle palkkasotilaalle. Täällä tunnutaan kuviteltavan että palkkasotilaat ovat kaikki 20 vuotta taistelleita parrakkaita taistelusukeltajia, vaikka todellisuudessa sieltä univormun sisältä löytyy usein kouluttamaton ja yhteiskunnan huono-osaisiin lukeutuva keskivertoa heikommilla älynlahjoilla varustettu kaveri. Palkkaus ei vaan vastaa epämiellyttävää duunia. Ne soturi-ajatusmallin mukaan elävät elämäntapasotilaat on varmasti vähemmistö kaikissa ammattiarmeijoissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom