Totta kai kypärä vaimentaa iskua päähän, kun siihen nyrkin ja pään väliin lisätään pehmustetta. Toppaus absorboi osan energiasta ja pää ei heilahda niin nopeasti, kun pehmusteen kasaan painuminen jakaa täräyksen pidemmälle ajalle. Tärähtäähän kovilla ja ohuilla hanskoillakin enemmän kuin paksuilla ja pehmeillä, onhan se ihan selvä.
Kannattaa kokeilla erilaisia kypärämalleja, jos näkökentän kanssa on ongelmia. Itse käytän treeneissä samaa Top Tenin kisakypärää, jolla ottelinkin paljon.
Huomatkaa että suojus ohenee reunoilta kasvoja kohti. Tämä laajentaa näkökenttää, kun silmän viereen ei tule paksua toppausta. En käytännössä koskaan sparraa ilman kypärää. Aivan sama vaikka olisi peruskurssilta tullut tyttö vastassa. Eihän se minua levyksi lyö, mutta joku kyynärpää tai hanskan sisäpinta voi kuitenkin viiltää haavan kasvoihin. Etenkin koheltavien aloittelijoiden kanssa tällaisia vammoja tulee herkästi. Tärykalvo voi myös puhjeta hyvinkin kevyestä lyönnistä. Olen kahdesti lyönyt sparriparilta tärykalvon puhki ja toista olin vielä ennen erää pyytänyt laittamaan kypärän päähän, mutta ei halunnut kun oli niin epämukavaa. Matkalla Terveystalolle oli hieman palautetta...
Jos se kypärä on joku tämän näköinen, niin en yhtään ihmettele, jos se rajoittaa näkökenttää. Varsinkin potkuja on monien vaikea nähdä poskisuojien takaa. Se hyvä puoli noissa tosin on, että ne pysyvät päässä hyvin pystypainin aikana, mikä on etenkin thainyrkkeilyssä ja vapaaottelussa etu.