Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Haha. Jännä juttu. Silti sitä on hehkutettu näin N00bille, joka ei ole niin kisatuloksiin tai treenaajiin ehtinyt perehtymään.
Olen siellä kyllä otteluita käynyt katsomassa, mutta ei oikeastaan muuta havaintoa.

Hemmetin hyvä seurahan se on muuten, sanoin vaan ettei se ole mitenkään loistanut kummassakaan lajissa. Sitäpaitsi sieltä löytyy paljon muitakin lajeja jotka voivat myöhemmin ruveta kiinnostamaan :)

Hemmetin hyvä seurahan se on muuten, sanoin vaan ettei se ole mitenkään loistanut kummassakaan lajissa. Sitäpaitsi sieltä löytyy paljon muitakin lajeja jotka voivat myöhemmin ruveta kiinnostamaan :)

Nyt rupesi kiinnostamaan? :)
KB ja thai puoltahan kysyinkin, ihan asia vastaus.
Yksi tuttu harkitsee heidän kurssia vaikka joutuu matkustamaan pitemmän matkan vain sen takia. GB maine on ehkä laajemmin ei harrastajien tiedossa kun sillä on muuten näkyvyyttä mediassa.
Senkin takia pohdin onko seurojen alkeiskursseilla niin suuria eroja ylipäätään...

Edit: Typoa

GB on potkunyrkkeilyssä semmoinen keskitason seura. Ei missään nimessä huono vaikka menestys ei ole samaa luokkaa kuin vaparipuolella. Helsingissähän on kaupungin kokoon nähden yllättävän heikko potkunyrkkeilyskene ja siinä GB on yksi parhaista valinnoista. Menestyvin helsinkiläisseura viime vuosina on ollut Kehähukat, mutta menestys on täysin yhden ottelijan (Jutta Nordberg) varassa.

Ei ole suuri salaisuus, että pääkaupunkiseudulla potkisseuroista Vantaan Kamppailukeskus on selvästi ylitse muiden kaikilla mittareilla. Eli sitä suosittelen, jos kulkemispuoli järjestyy.

Minusta on suuri virhe ajatella, että peruskurssille riittäisi huonompikin ohjaus. Siis ainakin jos tarkoitus on myöhemmin edetä lajissa johonkin eikä vain käydä sitä peruskurssia. Peruskurssilla ja vähän sen jälkeen opetellaan ne kaikkein tärkeimmät tekniikat, joilla maailmanmestaruudetkin voitetaan. Jos ne on alunperin opetettu huonosti tai jopa väärin, on hankala kehittyä yhtään mihinkään.

Minusta on suuri virhe ajatella, että peruskurssille riittäisi huonompikin ohjaus. Siis ainakin jos tarkoitus on myöhemmin edetä lajissa johonkin eikä vain käydä sitä peruskurssia. Peruskurssilla ja vähän sen jälkeen opetellaan ne kaikkein tärkeimmät tekniikat, joilla maailmanmestaruudetkin voitetaan. Jos ne on alunperin opetettu huonosti tai jopa väärin, on hankala kehittyä yhtään mihinkään.

En minä nyt sitä tarkoittanut, mutta jos asuu Tapiolassa ja käy duunissa Ruoholahdessa, niin Kamppailukeskus on vähän hankalassa paikassa. En usko että HJJK:lla, GB:llä, Combat Academyllä tai muuallakaan peruskurssin taso olisi jotenkin merkittävästi heikompi Vantaalla (voi olla vaikka parempikin), suurin tasoero on kuitenkin kilpavalmennnuksessa.

Esim. itsellä sen verran kamppailukokemusta että opettaisin hyppykiertopotkun vaikka naapurin kissalle mutta on totta että jos perusteet opetetaan huonosti niin se vaikuttaa pitkälle ellei niitä nopeasti joku korjaa. Muuten korjaaminen on vaikeaa.
On kyllä vaikea normi aloittelijan tietää missä salilla opetetaan hyvin ja missä ei mutta jos on kuullut että jossain huonosti oeptetaan niin sitä ei voi suositella.

En tiiä oikein, että mihin tän postais mutta kuulin tänään, ehkä sairaimman lajin ikinä: Chessboxing!

http://en.wikipedia.org/wiki/Chess_boxing

Chess boxing is a hybrid sport which combines boxing with chess in alternating rounds. The sport began when Dutch artist Iepe Rubingh, inspired by fictional depictions by French comic book artist and filmmaker Enki Bilal, organized actual bouts. Chess boxing is now growing in popularity.[1] Participants must be both skilled boxers and chess players, as a match may be won either way.

800px-Schachboxen1.jpg

En minä nyt sitä tarkoittanut, mutta jos asuu Tapiolassa ja käy duunissa Ruoholahdessa, niin Kamppailukeskus on vähän hankalassa paikassa. En usko että HJJK:lla, GB:llä, Combat Academyllä tai muuallakaan peruskurssin taso olisi jotenkin merkittävästi heikompi Vantaalla (voi olla vaikka parempikin), suurin tasoero on kuitenkin kilpavalmennnuksessa.

En halua arvostella mitään yksittäistä seuraa ja etenkään GB:tä en nyt tarkoita, mutta olen nähnyt pääkaupunkiseudulla olevan potkunyrkkeilyseuran ohjaajan, joka ei itsekään osannut perustekniikoita niin, että pääsisi edes oranssin vyön kokeesta läpi. Miten tällainen henkilö voisi opettaa peruskurssia (tai yhtään ketään) yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin potkunyrkkeilyn maailmanmestari ja maajoukkueen päävalmentaja, joka tekee hommaa leipätyökseen?

Kyllähän opettajien tasossa on huimia eroja ja ne jotka ovat opettaneet pitkään, saaneet hyviä tuloksia ja todistetusti osaavat asiat myös itse erinomaisesti ovat yleensä parempia opettajia kuin ne joilla ei ole näitä avuja. Osaaminen kilpavalmennuksessa heijastuu kyllä aika pitkälti myös harrastetreenien vetämiseen. Oletko ikinä ollut Rantalan vetämissä treeneissä?

Kulkemispuolesta sanoinkin jo itse. Eli tietenkin harrastuksen pitää olla järkevän kulkuetäisyyden päässä ja jos joku sali ei ole niin pitää valita niistä paikoista, jotka ovat. Olen kyllä itse käynyt Oulusta säännöllisesti 200km päässä Kokkolassa treenaamassa, mutta tämä ei tietenkään ole oikein realistista peruskurssilla.

En halua arvostella mitään yksittäistä seuraa ja etenkään GB:tä en nyt tarkoita, mutta olen nähnyt pääkaupunkiseudulla olevan potkunyrkkeilyseuran ohjaajan, joka ei itsekään osannut perustekniikoita niin, että pääsisi edes oranssin vyön kokeesta läpi. Miten tällainen henkilö voisi opettaa peruskurssia (tai yhtään ketään) yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin potkunyrkkeilyn maailmanmestari ja maajoukkueen päävalmentaja, joka tekee hommaa leipätyökseen?

Tämä ei tietenkään ole hyvä tilanne, mutta harvemmin paremmissakaan seuroissa se suurin stara niitä peruskurssin treenejä vetää kuin ehkä kerran tai kaksi kurssin aikana, perustuu kokemukseen 4:stä seurasta, joten otanta ei tietenkään ole mitään kattava.

ps: luulin että Dahlbacka pitää CAF:lla treenejä, mutta ei näy ainakaan enää webbisivuilla...

Kyllähän opettajien tasossa on huimia eroja ja ne jotka ovat opettaneet pitkään, saaneet hyviä tuloksia ja todistetusti osaavat asiat myös itse erinomaisesti ovat yleensä parempia opettajia kuin ne joilla ei ole näitä avuja. Osaaminen kilpavalmennuksessa heijastuu kyllä aika pitkälti myös harrastetreenien vetämiseen. Oletko ikinä ollut Rantalan vetämissä treeneissä?

Tämä on täysin totta. Olen ollut Rantalan vetämisssä treeneissä jokusen kerran (kuten myös Martin Holmin, Ramon Dekkerin yms. tekijöiden), ja ymmärrän kyllä mistä puhut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No nyt aletaan Patrickin kanssa pääsemään samalle aaltopituudelle. En mene valalle, mutta olen siinä uskossa, että Pasi vetäisi Vantaalla pääosin myös peruskurssin treenit. Johtuen siitä, että hän nimenomaan opettaa työkseen Muuten tuo on ihan hyvä pointti, että aina salin paras jätkä ei ole opettamassa.

Enemmän kuin peruskurssia kannattaisi minusta miettiä sen jälkeisiä harrastajatreenejä ja niiden laatua. Koska ne on ne joissa käydään sitten vuodesta toiseen jos käydään. Ei kai mitään lajia kannata sillä idealla aloittaa, että lopettaa peruskurssin jälkeen? Mielestäni ei myöskään ole kovin realistinen ajatus, että vaihtaa seuraa heti peruskurssin jälkeen. Yleensä seuraa vaihtavat vain harvat kehittymishaluiset henkilöt, jotka huomaavat aloitusseuransa ongelmat lähinnä kilpavalmennuksessa. Näitä on siis joitakin promilleja treenaajista.

On vielä yksi seikka joka kannattaa ottaa huomioon seuraa valitessa. Onko treenien tarkoitus kasvattaa perusteet kohtalaisesti hallitsevaa harrastajamassaa, josta voidaan houkutella motivoituneita yksilöitä kilpailijoiksi? Vai onko tarkoitus tuottaa hauskaa aikuisliikuntaa kansanterveyden edistämiseksi ja/tai rahan ansaitsemiseksi? Olisi toivottavaa, että treenien päämäärä ja omat tavoitteet kohtaavat.

Jos lävistää korvanlehdet, voiko huoleta ottaa korut pois treenien ajaksi vai pitäisikö pitää taukoa treeneistä, kunnes ovat lakkaneet verestämästä?
Onko korvakoruista muutenkin "paljon vaivaa", mikäli treenaa sellaisen 5krt/vk? Varmaan makukysymys myös.

No onhan nyt niistä vaivaa, kun pitää aina ottaa pois. Niiden ottamisesta sen verran että likaahan sinne pääsee jos vielä "auki" ovat, eli iho on rikki edelleen.

No onhan nyt niistä vaivaa, kun pitää aina ottaa pois. Niiden ottamisesta sen verran että likaahan sinne pääsee jos vielä "auki" ovat, eli iho on rikki edelleen.

Aivan. Tulisi täten teipata verestävät reiät.

Taidan jättää ottamatta, epäkäytännölliset ihan muussakin mielessä.

Teipit ei taida kyllä paljon pysyä menossa mukana.

Eli joko taukoa niin pitkään että umpeutuu 100%, tai et ota.

Onko kellään kokemuksia keinonahkaisista säärisuojista ja hanskoista?
Kyselin TWINSiltä ja sanoivat, että oikeasta nahasta tehdyt kestävät paremmin ns. kovemman treenauksen. Tuostakaan ei voi mennä takuuseen, kun oikea nahka maksaa enemmän... Business business.

Kuitenkin löysin nämä halvalla:

http://www.tarjoustalo.fi/valikoima-ja-tarjoukset/item/kamppailulajit/top-king-saeaerisuoja

Eli kannattaako keinonahkaisia ostaa edes? Vai onko keinonahkaiset siinä kestäviä missä nahkakin?

Hanskoista on. Sain ensin keinonahalla, ja ne hajosi. Sain tismalleen samat hanskat oikeasta nahasta, ja ne kestää vieläkin.

Keinonahka ei tahdo venyä/joustaa, eli saattaa repeillä tms...

Korjatkaa joku jos olen väärässä.

On keinonahkaa ja on keinonahkaa. Pelkkä keinonahkaisuus ei tee kamoista huonoja. Esim. Lonsdale Safe -hanskat ja Fairtexin SP-1 säärisyndit ovat hyviä ja kestäviä, vaikka ovat keinonahkaa.

Toisaalta melkein kaikki huonot varusteet ovat keinonahkaa, koska se on halvempaa ja huonous johtuu yleensä juuri siitä että kustannuksissa on pihistelty niin pinnoitteen, tarrojen kuin suojauksenkin osalta. Yleistasoltaan nahkaiset ovat parempia, mutta mikään laadun tae se nahkakaan ei ole.

Oma kokemus on siis vaparihanskoista, ja ongelmana se että keinonahka ei oikein soveltunut joustavuudeltaan grapplingiin. Eli repes muutamista liitoksista tikit.

Back
Ylös Bottom