Kamppailijan oheis- ja lajiharjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gabber92
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
No kyllähän tuossa on todisteita enemmän kuin tarpeeksi isojen hanskojen käytön hyödyllisyydestä. Kilpamatsit ovat varmaan menneet tuon harjoittelutyylin omaksumisen jälkeen paremmin kuin aiemmin?

Viimeisestä kilpamatsista 20v aikaa ni en muista menikö paremmin, mut jo sillon treenattiin kyseisellä virheellisellä tyylillä.
Mikä on fakta niin moni ottelija käyttää tänäkin päivänä kyseistä metodia. Kuten tossakin alexin videolla näkyy.
Saman näkee hyvin monilta treenivideoilta, jos silmää niin huomaa kyllä ettei hanskat ole kympit.
Useimmilla kädet kyl kestää vaparihanskoillakin lyömistä että siihen huono vedota.
Sen sijaan tostakun alexandr vaihtaa niihin pikkuhanskoihin ni eron huomaa.
Hänen treeni muutenkin vaikuttaa varsin old school tyyppiseltä, mitä näitä videoita nähnyt.
Tuntuis toimivan, muutenkin siis ku tän hanskajutun osalta.

Voisin heittää tämmösen rastin kuntonyrkkeilijöille jotka lyö säkkihanskoilla säkkiä.
Seuraava kuukaus isommilla hanskoilla säkki, vaikkapa 10unssin. Varmasti lähtee selkeesti huonommin koska painavammat.
Niihin kyl tottuu ja jossain vaihees ei edes mieti asiaa.
No, kuukauden päästä kokeillaan säkkihanskoilla ni lähtee huomattavan lujaa.

Viimeksi muokattu:
Olen siis itsekin kokeillut sellaista, että vedin yhden kesän kaikki treenit 24 unssin hanskoilla. Verrokkina 14oz treenihanska ja 10oz ammattilaishanska. (Huomatkaa hassut tikkukirjaimet, käsisiteet käsissä on vaikea kirjoittaa.)

28424774_10156160221658851_1540190356055399399_o.jpg

28238633_10156160291903851_7308972980793917007_o.jpg

Kun syksyllä vaihdoin takaisin 14-unssisiin, mitä normaalisti käytän, niin kyllä se tunne ilman muuta oli se, että lyönnit lähtee tosi nopeasti. Mutta onko tämä todellinen ilmiö vai tunne, kun tilannetta vertaa edelliseen suoritukseen? Olin tuolloin lisäksi kehitysvaiheessa oleva urheilija, joten varmasti ne lyönnit olisi voimistuneet minkä painoisilla hanskoilla hyvänsä, mutta se oliko tuo se paras vaihtoehto, on aivan eri juttu.

Jos harjoittelen vaikka sprinttaamista vetäen kelkkaa valjaissa perässä ja sitten kokeilen juosta ilman kuormaa, niin tuntuuhan se kevyeltä, mutta siitä ei suoraan seuraa, että satasen aika olisi parantunut. Saati että se olisi parantunut enemmän kuin tekemällä ne harjoitussprintit ilman kuormaa.

Nykyään ihannetilanteessa tekisin niin että miesottelija tekee välineharjoittelut 10oz hanskoilla (vapaaottelija voisi tehdä pienemmillä) ja pari- ja sparritreenit 14oz hanskoilla. Kisojen lähestyessä voidaan tehdä jonkin verran pari- ja sparritreeniä myös 10-unssisilla. Naiset ja junnut voivat voimatasoista riippuen treenata 10 tai 12oz hanskoilla kaikki treenit.

En voi perustella tätä mitenkään aukottomasti, että tämä olisi paras mahdollinen tapa, mutta se on toimivaksi koettu kompromissi realismin ja turvallisuuden välillä. Ja tuo 12-14oz hanskojen valinta on siis puhtaasti turvallisuussyistä, ei fysiikkaharjoitteluperustein. Nuo 24oz hanskat ovat nykyään pelkästään valmennuskäytössä, kun niillä on hyvä pitää pakettisuojausta, johon harjoittelija lyö.

Lyöntien räjähtävyyden kehittämiseksi teemme paljon kuntopalloharjoituksia.

Ennen matsia kyl hyvä vaihtaa kympeiksi, ihan sparreissakin.
14 just hyvä treenihanska.

Onhan tuosta ihan tieteellistäkin dataa olemassa, että ylisuurilla hanskoilla tekeminen tai varjonyrkkeilyt pienillä käsipainoilla EI tuo niihin lyönteihin lisää nopeutta tai kippiä. Päinvastoin raskauttaa sitä koko kropan ketjua ja tekee lyönneistä hitaampia. Nää tutkimukset tosin oli tehty ammattilaisilla, en tiedä miten tuo välittyisi alottelijalle, joka kehittyy joka tapauksessa, teki mitä hyvänsä (voin koittaa kaivaa koneelta nuo tutkimukset kun ehdin). Samoilla linjoilla tuossa, että välineet pienillä hanskoilla (samat jolla aiotaan matsata) ja sparrit 14oz hanskoilla miehillä pl sit ennen matsia tehtävät sparrit vähän pienemmillä.

Onhan tuosta ihan tieteellistäkin dataa olemassa, että ylisuurilla hanskoilla tekeminen tai varjonyrkkeilyt pienillä käsipainoilla EI tuo niihin lyönteihin lisää nopeutta tai kippiä. Päinvastoin raskauttaa sitä koko kropan ketjua ja tekee lyönneistä hitaampia. Nää tutkimukset tosin oli tehty ammattilaisilla, en tiedä miten tuo välittyisi alottelijalle, joka kehittyy joka tapauksessa, teki mitä hyvänsä (voin koittaa kaivaa koneelta nuo tutkimukset kun ehdin). Samoilla linjoilla tuossa, että välineet pienillä hanskoilla (samat jolla aiotaan matsata) ja sparrit 14oz hanskoilla miehillä pl sit ennen matsia tehtävät sparrit vähän pienemmillä.

Tieteellistä dataa nyt voi tehdä suuntaan jos toiseen ja mistä vaan.
Esim joku venäläinen tiedemies joskus tutki että jalkalihakset ois tärkeimmät lyömiseen.
Epäilen vahvasti.
Tuohon kropan ketjuun ni enemmän puntti siihen vaikuttaa kun isot hanskat.
Tietty herkkyys mahdollisesti kyl joo voi lähteä, en kiellä.
Tosin moni ammattimies tysonista lähtien tehnyt isoilla hanskoilla.
Mä tässä siis edelleen sitä että keinoja on monia ja tää vaan yks niistä.
Eikä varmasti kaikille sopiva.
Ihan samalla tavalla voidaan miettiä muusta oheisharjoittelusta.
Jotkut uskoo voimaan toiset aerobiseen, molemmat oikein.
Itse pidän fysiikkaa tärkeänä, varsinkin ammattilaisilla.
Pitää myös muistaa ottelijan vahvuudet, onko tyrmääjä vaiko pisteottelija jne.
Täällä nyt aika mustavalkoinen näkökulma että ei missään tapauksessa. Avoimuutta.

Onhan tuosta ihan tieteellistäkin dataa olemassa, että ylisuurilla hanskoilla tekeminen tai varjonyrkkeilyt pienillä käsipainoilla EI tuo niihin lyönteihin lisää nopeutta tai kippiä. Päinvastoin raskauttaa sitä koko kropan ketjua ja tekee lyönneistä hitaampia. Nää tutkimukset tosin oli tehty ammattilaisilla, en tiedä miten tuo välittyisi alottelijalle, joka kehittyy joka tapauksessa, teki mitä hyvänsä (voin koittaa kaivaa koneelta nuo tutkimukset kun ehdin).

Jos suinkin löydät, niin olisin todella kiinnostunut näistä.

Voisin heittää tämmösen rastin kuntonyrkkeilijöille jotka lyö säkkihanskoilla säkkiä.
Seuraava kuukaus isommilla hanskoilla säkki, vaikkapa 10unssin. Varmasti lähtee selkeesti huonommin koska painavammat.
Niihin kyl tottuu ja jossain vaihees ei edes mieti asiaa.
No, kuukauden päästä kokeillaan säkkihanskoilla ni lähtee huomattavan lujaa.

Miten tämä iskun kovuus on tarkoitus mitata?

Miten tämä iskun kovuus on tarkoitus mitata?

Itse huomaten että tuntuu kevyemmiltä.
Kuten tiedät ni muuttujia niin paljon lyönneissä. Ajoitus sun muut ettei vaikkapa mittariin voi liikaa katsoa.
Miten siellä oulussa olette mitanneet voimaharjoittelunne tulokset?

Onko sulla tarjolla parempi metodi uuden tiedon luomiseen? Tekee vaan jotain ja jättää kontrolloimatta toimiko se paremmin kuin muulla tavoin tehtynä kenties?

Täh?
Mä täs just yrittänyt(turhaan) kertoa miten moni Maailman huippu treenaa.
Jokainen voi tarkistaa asian itse katsomalla videoita.
Tutkimuksia näistä on samoin ku voimailusta puoleen ja toiseen, mun mielestä usein käytännön tieto paras.

Itse huomaten että tuntuu kevyemmiltä.
Kuten tiedät ni muuttujia niin paljon lyönneissä. Ajoitus sun muut ettei vaikkapa mittariin voi liikaa katsoa.
Miten siellä oulussa olette mitanneet voimaharjoittelunne tulokset?

Tuossa aiemmin juuri käsittelin tätä ilmiötä, että totta kai se tuntuu kevyemmältä, kun vaihtaa pienempään kuormaan. Mutta siitä ei seuraa, että suorituskyky olisi noussut, eikä varsinkaan että se olisi noussut enemmän kuin tekemällä samat treenit pienemmillä hanskoilla.

Nosta vaikka maitopurkki ylös 10 kertaa ja tee sitten perään sama liike ilman maitopurkkia, niin käsihän tuntuu liikkuvan kuin itsestään. Mutta kehittyikö lyöntivoimasi paljonkin?

Kuten aiemmin sanoin, kamppailu-urheilussa treenimetodien vaikutuksia on äärimmäisen vaikea mitata. Siksi kannattaa minusta katsoa niitä lajeja, joissa mittaaminen on helpompaa ja koostaa harjoittelu samojen periaatteiden mukaan. Painotetuilla välineillä treenaaminen ei kuulu niihin.

Täh?
Mä täs just yrittänyt(turhaan) kertoa miten moni Maailman huippu treenaa.
Jokainen voi tarkistaa asian itse katsomalla videoita.
Tutkimuksia näistä on samoin ku voimailusta puoleen ja toiseen, mun mielestä usein käytännön tieto paras.

Minä voin kyllä postata tänne videoita, joissa ei treenata painotetuilla välineillä. Esim. tässä Lomachenko lyö säkkiä ilmeisesti 10oz hanskoilla. Painoahan niissä ei näy, mutta kun Loma on 170-senttinen ja ottelupainossaan noin 60-kiloinen, niin ei nuo kovin isot voi olla.

View: https://www.youtube.com/watch?v=nkXjQpQ7s2I

Nyt voin siis päätellä, että koska Lomachenko on maailman paras nyrkkeilijä, niin käytännön kokemuksen ja videoiden katselun perusteella parhaaksi tullakseen pitää lyödä säkkiä pienillä hanskoilla. :cool: Eihän se nyt näin mene, koska tässäkään en oikeasti tiedä perusteita hanskavalinnalle enkä tuon treenin tarkoitusta.

Nyt on lisäksi niin, että hanskan koko on aika triviaali asia treenaamisen kannalta, eikä Lomachenkon (tai Alexander Emelianenkon tai vaikka minun) matsien tulokset olisi siitä muuttuneet, että olisi käyttänyt jossain treeneissä muutaman unssin isompia tai pienempiä hanskoja. Ihan muut seikat ne ratkaisee.

Säkkihanskojen suosiohan on viimeisten 10-20 vuoden aikana vähentynyt tosi paljon ja olen itsekin luopunut niiden käytöstä kokonaan. Meidän salilla niitä näkee lähinnä kuntopotkunyrkkeilytunneilla. Mielestäni niiden suurin ongelma on se, että tosi monet mallit on muotoiltu niin huonosti, että niissä peukalo on alttiina vääntymiselle. Joo, toki voi sanoa, että pitää lyödä huolellisesti ja hyvällä tekniikalla, mutta varsinkin kovissa maitohappotreeneissä se tekniikka kärsii ja myös välineidenpitäjien tasossa on eroa. Siksi suosin kevyitä nyrkkeilyhanskoja välineisiin.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Siksi kannattaa minusta katsoa niitä lajeja, joissa mittaaminen on helpompaa ja koostaa harjoittelu samojen periaatteiden mukaan. Painotetuilla välineillä treenaaminen ei kuulu niihin.

Kyllä kuulantyöntäjät treeneissä työntää sekä ali- että ylipainoisia kuulia.

Pikaisen lajianalyysiin tutustumisen perusteella näin näyttäisi tosiaan olevan. Kuulantyöntö ei kuitenkaan ole kovin paljon kamppailulajien tyyppinen laji, vaikka siinä toki tulostasoa on helppo mitata.

Tenniksen tai sulkapallon pelaajat eivät tietääkseni treenaa painotetuilla mailoilla.

Kuulantyönnön suoritus on aika paljon sen parhaan kovimman lyönnin kaltainen? (n)

Olis aika varma resepti saada tenniskyynärpää ku takois tennistä muutaman erän painotetulla mailalla. :-)

Jos olisi sellainen kamppailulaji, jossa lyötäisiin vuorotellen maksimivoimainen lyönti vastustajaan ja väistäminen olisi kiellettyä, niin silloin kuulantyöntö varmaan muistuttaisi aika paljon sitä noin lajisuoritukseltaan. En kyllä oikeastaan haluaisi treenata sitä. :LOL:

Mutta muuten vertaisin kamppailulajeja kyllä enemmän tennikseen, sulkapalloon, pingikseen yms. lajeihin, joissa pyritään reagoimaan vastustajan tekemiseen optimaalisesti.

Jos olisi sellainen kamppailulaji, jossa lyötäisiin vuorotellen maksimivoimainen lyönti vastustajaan ja väistäminen olisi kiellettyä, niin silloin kuulantyöntö varmaan muistuttaisi aika paljon sitä noin lajisuoritukseltaan. En kyllä oikeastaan haluaisi treenata sitä. :LOL:

Mutta muuten vertaisin kamppailulajeja kyllä enemmän tennikseen, sulkapalloon, pingikseen yms. lajeihin, joissa pyritään reagoimaan vastustajan tekemiseen optimaalisesti.

En mä sanonut että kuulantyöntö on kuin potkunyrkkeilyä, sanoin vain että se paras KO lyönti minkä voisi saada aikaan ottelussa, vois olla kuulantyönnön suorituksen kaltainen. Harjoitellun tarkka ja räjähtävä missä jalat, vartalon kierto kaikki täysillä mukana ja putkeen menee.

En mä sanonut että kuulantyöntö on kuin potkunyrkkeilyä, sanoin vain että se paras KO lyönti minkä voisi saada aikaan ottelussa, vois olla kuulantyönnön suorituksen kaltainen.
Ei, ei todellakaan voisi olla. Liikerata on vähän samanlainen, mutta siihen yhtäläisyydet tyrmäyslyönnin ja kuulan työntämisen kanssa sitten jäävätkin. Käden nopeus, ponnistus, ajoitus, vartalon kierto ja kaikki ovat ihan erilaisia parin sadan gramman hanskan ja useamman kilon kuulan kanssa.

Tämä ketju on menehtyneen hevosen pieksemistä, kun "osapuolten" näkemykset ovat niin ääripäissä. Kaikki ovat varmaan sitä mieltä, että oli laji mikä tahansa, niin kilpailusuorituksen harjoittelua olisi optimaalista tehdä täysin samoilla varusteilla mitä itse kilpailusuorituksessa. Lyöntilajeissa siihen pääseminen ei ole helppoa, saati aina edes mahdollista, joten kompromisseja on pakko tehdä. Selvästi otteluvarusteita raskaampien varusteiden käyttämisen ihannointi on silti aika erikoista, varsinkin jos ainoa perustelu sille on, että "monet niin tekevät" ja niin on aina tehty, mutta siihen "todisteet" sitten jäävätkin. Asioita pitäisi pystyä perustelemaan "hieman" paremmin.

Viimeksi muokattu:
Kuulantyönnöstä puuttuu sellainen aika oleellinen seikka kuin ajoitus. Tarkoitan tällä nyt sitä, että kun harjoitellaan lyöntiä, niin 10oz hanskalla takasuoralla menee esimerkiksi 75ms lähteä poskelta ja päätyä (toivottavasti) vastustajan kasvoihin. Tätä ei mitata, mutta ottelijan hermosto tietää tämän.

Nyt jos laitetaan 16oz hanskat käteen, niin kädellä kestääkin 87ms tuohon matkaan. Kun harjoitellaan jatkuvasti 16oz hanskoilla niin aivojen laskin mitoittaa iskun aloituksen niin, että se osuu kohteeseensa 87ms kuluttua. Kuitenkin ottelutilanteessa on ne 10z hanskat ja optimaalinen etäisyys olisi 75ms kohdalla ja 87ms kohdalla vastustajan leuka onkin jo jossain muualla. (Ajat ovat täysin heittoja, mutta lienevät oikeaa suuruusluokkaa.)

Siksi näen, että varsinaisen lajiharjoittelun tulisi olla mahdollisimman lähellä kisasuoritusta vastuksen osalta ja lyönnin voimatreenit kannattaa tehdä vaikka kuntopallolla tai levytangoilla.

Oletteko muuten sitä mieltä, että padeja kannattaisi potkia tosi paksuilla ja painavilla säärisuojilla? Jos ette niin miksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom