Kamppailijan oheis- ja lajiharjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gabber92
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Siksi näen, että varsinaisen lajiharjoittelun tulisi olla mahdollisimman lähellä kisasuoritusta vastuksen osalta ja lyönnin voimatreenit kannattaa tehdä vaikka kuntopallolla tai levytangoilla.

Just se pointti oli että kuulantyöntäjät, vaikka tekevät levytangolla ja ehkä kuntopallollakin, niin tekevät myös weighted training hommaa kovinkin lajinomaisesti.

Kuulantyönnöstä puuttuu tuo ajoituskomponentti, joka on mielestäni se, joka aiheuttaa ongelmia kamppailutreenissä (ja joka on esim. tenniksessä). Kamppailulajeissahan ei ole tarkoituksena tuottaa mahdollisimman kovaa iskua vaan isku joka osuu vastustajaan ja tuottaa maksimaalisen vahingon.

Onko muuten joku sitä mieltä, että padien potkiminen mahdollisimman paksuilla säärisuojilla olisi hyvä idea?

Kuulantyönnöstä puuttuu tuo ajoituskomponentti, joka on mielestäni se, joka aiheuttaa ongelmia kamppailutreenissä (ja joka on esim. tenniksessä). Kamppailulajeissahan ei ole tarkoituksena tuottaa mahdollisimman kovaa iskua vaan isku joka osuu vastustajaan ja tuottaa maksimaalisen vahingon.

Onko muuten joku sitä mieltä, että padien potkiminen mahdollisimman paksuilla säärisuojilla olisi hyvä idea?

Onhan noissa selkeä yhteys jos puhutaan räjähtävästä voimantuotosta.
Keihäänheitto menee vielä samaan kategoriaan.
Yksittäinen lyönti luulen näillä jopa parempi ku ottelijoilla.
Lyömisessä otteluissa tietenkin tulee monta muutakin puolta kuten kunto, ajoitus, suojaus, liilkuminen jne.
Mielenkiintoista on se miten eri ottelijat soveltaa eri tyylejä treenata.
Alexexander luultavasti ei työnnä kuulaa kovinkaan paljoa mut lyö lujaa.
Sit taas on ottelijoita jotka varmaan työntäis kuulaakin paljon ja lyö lujaa, ruumiinrakenteelta luulen hunt ois esimerkiks tämmönen.

Oletteko muuten sitä mieltä, että padeja kannattaisi potkia tosi paksuilla ja painavilla säärisuojilla? Jos ette niin miksi?
Mä en ymmärrä noita paksuja suojia, siis siinä mielessä että ne suojaa niin paljon. Eikös jalat pitäisi totuttaa kolhuihin?

Mä itse käytän potkujen opetteluun nilkkapainoja, kun treenaan potkutekniikkaa todella hitaasti että saan lihakset työskentelemään optimaalisesti. Sen jälkeen potkut lähtee rennosti ja nopeasti.

Mä en ymmärrä noita paksuja suojia, siis siinä mielessä että ne suojaa niin paljon. Eikös jalat pitäisi totuttaa kolhuihin?

Legendaarinen säärien kovettaminen ei tapahdu Kickboxer-elokuvan tyyliin potkimalla betonitolppia tai edes vastustajien sääriä. Se aiheuttaa vain luukalvovamman, jonka parantuminen vie viikoista kuukausiin. Sinä aikana ei voi potkia kohteeseen ja tekniikka menee huonommaksi.

Mahdollisesti (en ole varma) kuntoutumisen jälkeen luu ja luukalvo ovat entistä kestävämmät, mutta vain siitä yhdestä kohtaa. Kun seuraavan kerran kolahtaa 5cm sen viereen niin se on taas yhtä hajalla ja tulee treenitaukoa. Tämä on hyvin huono tapa opetella potkimaan.

Oikeasti säärien "kovettaminen" tapahtuu potkimalla säkkejä ja padeja, joissa iskupinta rasittuu isolta alalta mutta ei mene varsinaisesti rikki. Se on ehkä vähän hellänä, mutta kunnossa seuraavaan treeniin mennessä ja vahvistuu pikkuhiljaa.

Mä itse käytän potkujen opetteluun nilkkapainoja, kun treenaan potkutekniikkaa todella hitaasti että saan lihakset työskentelemään optimaalisesti. Sen jälkeen potkut lähtee rennosti ja nopeasti.

Tuo on erittäin huono tapa treenata potkuja, koska et käytä samoja lihaksia kuin nopeasti potkaistessa. Potkuharjoittelu eroaa tässä lyöntiharjoittelusta ihan perustavanlaatuisesti. Jos teet hiiiiiiitaaaan potkun, joudut jännittämään sellaisia tukilihaksia, joiden nopeasti potkaistessa tulisi olla rentoina. Liikerata on sama, mutta itse liike ei ole sama. Nilkkapainot vain lisäävät tätä efektiä, kun ne tuottavat liikerataa häiritsevää voimaa suuntaan (alaspäin) jossa sellaista ei todellisessa tilanteessa ole.

Potkutreenissä kannattaa aina potkaista edes jonkinlaisella nopeudella vaikkei vetäisi täysillä. Ei missään tapauksessa pyrkiä hidastettuun suoritukseen, joka vain huonontaa tekniikkaa.

Legendaarinen säärien kovettaminen ei tapahdu Kickboxer-elokuvan tyyliin potkimalla betonitolppia tai edes vastustajien sääriä. Se aiheuttaa vain luukalvovamman, jonka parantuminen vie viikoista kuukausiin. Sinä aikana ei voi potkia kohteeseen ja tekniikka menee huonommaksi.

Mahdollisesti (en ole varma) kuntoutumisen jälkeen luu ja luukalvo ovat entistä kestävämmät, mutta vain siitä yhdestä kohtaa. Kun seuraavan kerran kolahtaa 5cm sen viereen niin se on taas yhtä hajalla ja tulee treenitaukoa. Tämä on hyvin huono tapa opetella potkimaan.

Oikeasti säärien "kovettaminen" tapahtuu potkimalla säkkejä ja padeja, joissa iskupinta rasittuu isolta alalta mutta ei mene varsinaisesti rikki. Se on ehkä vähän hellänä, mutta kunnossa seuraavaan treeniin mennessä ja vahvistuu pikkuhiljaa.

Tuo on erittäin huono tapa treenata potkuja, koska et käytä samoja lihaksia kuin nopeasti potkaistessa. Potkuharjoittelu eroaa tässä lyöntiharjoittelusta ihan perustavanlaatuisesti. Jos teet hiiiiiiitaaaan potkun, joudut jännittämään sellaisia tukilihaksia, joiden nopeasti potkaistessa tulisi olla rentoina. Liikerata on sama, mutta itse liike ei ole sama. Nilkkapainot vain lisäävät tätä efektiä, kun ne tuottavat liikerataa häiritsevää voimaa suuntaan (alaspäin) jossa sellaista ei todellisessa tilanteessa ole.

Potkutreenissä kannattaa aina potkaista edes jonkinlaisella nopeudella vaikkei vetäisi täysillä. Ei missään tapauksessa pyrkiä hidastettuun suoritukseen, joka vain huonontaa tekniikkaa.

No en minä mitään betonitolppia potki, mun jalkojen kovettaminen tapahtuu ihan säkkiin ja pädeihin potkimalla, sekin kun jo sattuu. Ohuilla suojilla potkin toisten reisiä, sekin saattaa sattua kun kovaa mällää. Mutta pakkohan se on potkia jos kisaamaan haluaa, siellä ei kuitenkaan ihan viitsi vain läpsiä. Ensin potkutreeneissä sukkasuojat ja viimeiset potkut ilman suojia kunnes ei pysty enää.

Mä olen kokenut hitaiden potkujen treenaukset kovin kehittäviksi. Tukilihakset vahvistuu, mun todella huono kropan hallinta on kehittynyt huimasti, tasapaino kehittyy nopeasti. Mulla on keskivartalon pito todella huono joka vaikuttaa mun treenaamiseen koska lyönnit ja potkut on joutunut tekemään voimalla enkä ole saanut niitä lähtemään kropasta asti. Nyt pikkuhiljaa alkaa keskivartalosta löytymään tukea ja sen huomaa potkuista ja lyönneistä jotka on paljon räjähtävämpiä ja tehokkaampia.

Mutta varmasti ihmisille jotka osaa jo käyttää kroppaa lyönneissä ja potkuissa nuo hitaat potkut voikin olla yhtä tyhjän kanssa.

Potkimisesta en tiedä, mutta hallintahan kehittyy ihan ratauttamallakin liike läpi ilman lisäpainoja. Tätä ainakin nyrkkeilyssä.

Heikkoja kohtia vahvistaisin ihan vaan kehonhallinnalla, en lähtis sotkeen nilkkapainoja itse suoritettavaan liikkeeseen.

Tärkeää on oppia liikkeen mekaniikka ja pyrkiä siihen optimaaliseen liikerataan. Jossain vaiheessa oppii myös itse tunnistamaan mikä siinä mahdollisesti on pielessä ja hioa sitä. Ennen tätä on hyvä kuunnella mitä osaavammalla on sanottavaa omasta touhusta.

Paikat tottuu kyllä tekemällä.

No en minä mitään betonitolppia potki, mun jalkojen kovettaminen tapahtuu ihan säkkiin ja pädeihin potkimalla, sekin kun jo sattuu. Ohuilla suojilla potkin toisten reisiä, sekin saattaa sattua kun kovaa mällää. Mutta pakkohan se on potkia jos kisaamaan haluaa, siellä ei kuitenkaan ihan viitsi vain läpsiä. Ensin potkutreeneissä sukkasuojat ja viimeiset potkut ilman suojia kunnes ei pysty enää.

Tämä kuulostaa nyt kyllä tosi huonolta. Oletko keskustellut asiasta valmentajasi kanssa?

Lähtökohtaisesti väineitä potkitaan ilman suojia ja sukkasuojia käytetään lähinnä, jos sääressä on tai on ollut joku vamma. Missään tapauksessa välinetreenin ei tulisi keskeytyä siihen, että kivun takia ei enää pysty potkimaan. Sehän vaikuttaa väistämättä tekniikkaankin. Reiteen potkun ohuilla suojilla ei ainakaan pitäisi sattua omaan sääreen vaan päinvastoin siihen kohteen reiteen. Jos niin kovaa vetää että se sattuu omaan sääreen, niin eihän kenenkään reisilihas voi sellaista kestää vaan se hajoaa kertalaakista. :eek:

Vaikuttaisi siltä, että sääresi ovat jotenkin kroonisesti hajalla tai tulehtuneet tai sinulla on kenties penikkatauti. Lähtökohtaisesti suosittelisin muutaman viikon täystaukoa potkimisesta ja seuraamaan miten se vaikuttaa säärien herkkyyteen. Mutta nettineuvot ovat aina tosi hankalia, kun ei näe sitä tilannetta paikan päällä. Konsultoi omaa valmentajaasi ja tarvittaessa lääkäriä.

Tuolla lailla sen ei kuitenkaan pitäisi mennä.

Tämä kuulostaa nyt kyllä tosi huonolta. Oletko keskustellut asiasta valmentajasi kanssa?

Lähtökohtaisesti väineitä potkitaan ilman suojia ja sukkasuojia käytetään lähinnä, jos sääressä on tai on ollut joku vamma. Missään tapauksessa välinetreenin ei tulisi keskeytyä siihen, että kivun takia ei enää pysty potkimaan. Sehän vaikuttaa väistämättä tekniikkaankin. Reiteen potkun ohuilla suojilla ei ainakaan pitäisi sattua omaan sääreen vaan päinvastoin siihen kohteen reiteen. Jos niin kovaa vetää että se sattuu omaan sääreen, niin eihän kenenkään reisilihas voi sellaista kestää vaan se hajoaa kertalaakista. :eek:

Vaikuttaisi siltä, että sääresi ovat jotenkin kroonisesti hajalla tai tulehtuneet tai sinulla on kenties penikkatauti. Lähtökohtaisesti suosittelisin muutaman viikon täystaukoa potkimisesta ja seuraamaan miten se vaikuttaa säärien herkkyyteen. Mutta nettineuvot ovat aina tosi hankalia, kun ei näe sitä tilannetta paikan päällä. Konsultoi omaa valmentajaasi ja tarvittaessa lääkäriä.

Tuolla lailla sen ei kuitenkaan pitäisi mennä.

Lajitreeneissä me aina potkitaan suojilla, yleensä käsketään laittaa ne paksut suojat. Harvoin potkitaan pädeihin ilman suojia, ja toisten reisiin vielä harvemmin, silloin sanotaan että pitää jarruttaa se potku ennen kuin osuu.

Mulla on kudostyyppi sellainen että pieni mälli niin tulee iso ruhje, ei välttämättä edes mustelma. Ja sillä ruhjeella kestää kauan parantua. Mutta voisihan sitä kokeilla avauttaa penikat jos se auttaisi tilannetta, jaloissa muutenkin on faskiat aika tiukalla niin ei varmasti tekisi huonoa käydä avauttamassa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Vähän kuulostaa erikoiselta treeniltä, mutta vaikea nyt sanoa mitään näkemättä hommaa. Yleensä välineitä kuitenkin potkitaan ilman suojia tai jos on jotain vammoja niin sukkasuojilla. Isot suojat tahtovat pyöriä ja häiritä sitä tekemistä. Lisäksi ne menevät nopeasti pilalle välinsiiin potkiessa. Ihmisten potkimisessa ne ovat sitten taas hyvät.

Oon kuules miettinyt ihan samaa, tosin kun ei ole tästä lajista kokemusta muissa seuroissa niin en tiennyt onko normaalia, mutta että jos aikoo potkia kovaa toisia matseissa niin ainakin blondilogiikalla pitäisi potkia myös ilman suojia.
Samoin pitäisi opetella ottamaan potkuja vastaan, sitä ei olla koskaan vielä tehty.

Hieman erikoiselta kuuostaa, mutta tuosta on tietenkin vaikea saada kovin tarkkaan selkoa. Ja jos olet treenannut kovin vähän aikaa, niin tuossa voi olla joku logiikka, että treeni muuttuu kehittymisen myötä. Missä oikein treenaat?
Mä oon muutamia vuosia treenannu karatea jonka jälkeen aloitin thainyrkkeilyn jota ehdin harrastaa puoli vuotta ennen kuin polvi sai tällin enkä voinut puoleen vuoteen edes juuri kävellä sillä. Sen jälkeen väänsin punttia taas usean vuoden kunnes nyt taas palasin thainyrkkeilyyn.

Seurassa treenaa aloittelijat ja pidemmälle edenneet samassa ja kaikkia aina kehoitetaan pukemaan suojat. Jos kysyn laitanko paksut vai sukkasuojat niin yleensä kehoitetaan käyttämään paksuja, tosin aika usein käytän sukkasuojia just sen takia että paksut on niin.. paksut.
En tiedä sitten tosiaan että miten muissa seuroissa treenataan. Mutta mä yritän ainakin jonkin verran potkia ilman suojia pädeihin ja säkkiin ainakin kun treenaan itsenäisesti (seuran ulkopuolella).

Mutta hei, miten nyt saadaan räjähtävän nopea lyönti ja potku? Sellainen kevyennäköinen, nopea ja nopea palautus?
Mulla on hitaat ja raskaat lyönnit ja haluan niistä nopeat ja räjähtävät.

Aiemmista viesteistäsi päättelen sinun olevan suhteellisen aloittelija. Tällöin on aina niin, että suoritusten nopeus, voima ja kaikki muukin kehittyy ylivoimaisesti parhaiten parantamalla teknistä tasoa. Tämä onnistuu parhaiten käymällä tasokkaissa lajitreeneissä.

Aloittelijalla mikään fysiikkaharjoittelu ei voi korvata taidon lisäämistä. Jos fysiikkaharjoittelulla voidaan lisätä voimaa ja nopeutta esim. 10% tai 30% niin taitoharjoittelulla se voidaan kymmenkertaistaa.

Joo en oo tätä lajia harrastanut kuin vuoden päivät.
Toki aiempaa taustaa on karatesta mutta oon joutunut oprttopettel lyönnit ja potkut ihan uusiksi.

Eli ei oikotietä onneen...

Oma kanta noihin aiempiin keskusteluihin, on että säkkiin/tyynyihin ei potkita koskaan suojien kanssa. Esim. Millä itse olen saanut suht hyvän alapotkun, niin painava kova säkki, mikä ei paljoa heilahda omastakaan potkusta ja olen n.110 kg. Säkki painuu lähinnä sisään, mistä tiedän potkun olleen kova. Lyödessäkin säkin ei kuuluisi heilua hirveästä, vaan nimen omaan mennä kuprulle osumakohdasta. Säkki ja potkutyynyt kovettaa varmasti sääriä riitävästi.
Mutta hei, miten nyt saadaan räjähtävän nopea lyönti ja potku? Sellainen kevyennäköinen, nopea ja nopea palautus?
Mulla on hitaat ja raskaat lyönnit ja haluan niistä nopeat ja räjähtävät.
Kannattaa välillä videoida vaikka omaa säkkitreeniä ja sitten katsoa sitä tarkasti. Monesti tekeminen tuntuu vähän erilaiselta treenatessa, mitä sitten video kuva paljastaa. Videolta näkee hyvin teknisiä virheitä. Kaiken tärkein on tietenkin valmentaja/ohjaaja ja seuratreenit.

Oma kanta noihin aiempiin keskusteluihin, on että säkkiin/tyynyihin ei potkita koskaan suojien kanssa. Esim. Millä itse olen saanut suht hyvän alapotkun, niin painava kova säkki, mikä ei paljoa heilahda omastakaan potkusta ja olen n.110 kg. Säkki painuu lähinnä sisään, mistä tiedän potkun olleen kova. Lyödessäkin säkin ei kuuluisi heilua hirveästä, vaan nimen omaan mennä kuprulle osumakohdasta. Säkki ja potkutyynyt kovettaa varmasti sääriä riitävästi.
Kannattaa välillä videoida vaikka omaa säkkitreeniä ja sitten katsoa sitä tarkasti. Monesti tekeminen tuntuu vähän erilaiselta treenatessa, mitä sitten video kuva paljastaa. Videolta näkee hyvin teknisiä virheitä. Kaiken tärkein on tietenkin valmentaja/ohjaaja ja seuratreenit.
Oon nyt ottanut videokuvaa ja kovin hitaita ja raskaita lyöntejä. Palautus on hidasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom