Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Back in bizness. Selkävaiva selätetty *koputtaa puuta*. Viime viikko meni flunssan kourissa ja vieläkin välillä kurkku kipee ja nokka vuotaa. Maanantaina tein kevyesti heiluria ja tiistaina oli turkkilaista ylösnousua. Molemmat treenit oli tosi kevyitä, kun oli tossa pari viikkoo taukoo sairastelun vuoksi. Meen nyt tolla program minimumilla ja katton, koska on rahkeita kokeilla taas ROPia. Tänään on välipäivä, jolloin aattelin vain käydä kävelyllä ja venytellä. Yövuorot painaa päälle, ni ei muutenkaan jaksais. To ja pe sit taas kuugelitreenit.

Tänään välitavoite saavutettu: 40 kg kuula mukana yhden käden etuheilutuksissa sekä TGU:ssa! Käytin Simple & Sinisteri-kirjassa käytettyä metodia, että tein muutaman "sarjan" sillä 40 kiloisella, ja loput 30 kiloisella. TGU:kin sujui yllätävän hyvin, pientä jännitystä oli alkuvaiheessa, mutta hyvin se nousi.

Nyt on hyvä fiilis! :rock:

Jos sais jostain halvalla isompia kuulia, niin vois kans ostaa ton S&S kirjan. Nyt ei oo mitään järkee, kun on vaa 30 kiloseen asti. Täytyy vaa tehdä pidempiä sarjoja kevyemmillä kuulilla ala PM:(.

Tänään välitavoite saavutettu: 40 kg kuula mukana yhden käden etuheilutuksissa sekä TGU:ssa! Käytin Simple & Sinisteri-kirjassa käytettyä metodia, että tein muutaman "sarjan" sillä 40 kiloisella, ja loput 30 kiloisella. TGU:kin sujui yllätävän hyvin, pientä jännitystä oli alkuvaiheessa, mutta hyvin se nousi.

Nyt on hyvä fiilis! :rock:

Onko tullut näkyviä muutoksia kehoon; fläsää lähtenyt tai patti kasvanut ohjelman aikana?

Syöminen on mulla melko perseestä, joten rasvat eivät varmaan ole tippuneet, mutta kai voimatasot ovat vähän nousseet. ROP:n jälkeen tai oikeastaan sen aikana treeni näkyi kropassa. Aloitan sen uudestaan varmaan pari viikon sisällä.

Syöminen on mulla melko perseestä, joten rasvat eivät varmaan ole tippuneet, mutta kai voimatasot ovat vähän nousseet. ROP:n jälkeen tai oikeastaan sen aikana treeni näkyi kropassa. Aloitan sen uudestaan varmaan pari viikon sisällä.
Ok. Hyvä tietää. ROP on hyvä ohjelma.

Suosittelen kahvakuulilla (miksei tangollakin) kokeilemaan Bryce Lanen 50/20 "have it all" tyylistä treeniä. Toimii todella hyvin ja toteutettavissa 1 tai 2 kuulalla. Antoi itselleni ainakin piristysruiskeen kuulailuun.

Suosittelen kahvakuulilla (miksei tangollakin) kokeilemaan Bryce Lanen 50/20 "have it all" tyylistä treeniä. Toimii todella hyvin ja toteutettavissa 1 tai 2 kuulalla. Antoi itselleni ainakin piristysruiskeen kuulailuun.
Kiitos tästä. Täytyy joskus sovittaa johonkin väliin. Vois tehdä blokkimetodityylisenä tätä aina välillä. Sit kun rupee stallaamaan, niin vaihtaa toiseen "blokkiin", jossa ihan erilainen progressio ja liikkeet tms. Joskus tehnyt EDT-tyyppisiä juttuja Mike Mahlerin innoittamana, mutta tää on uus tuttavuus mulle. Vähän saman tyylinen kylläkin. 50 toistoo 20 minuutissa kahdesti viikossa sopis mun minimalistiseen tyyliin kyllä kuin nenä päähän. Me likes.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on taas jonkin aikaa tahkottu Program Minimumia ja törmäsin tällaseen The Swing Sandwich | StrongFirst. Juur kun olin aikeissa alkaa Rite Of Passagen, mutta kun ei juur nyt tempaus hotsita, niin tässä oli vastaus mun ongelmaan. Tossa kolmos ohjelmassa mm. punnerrellaan laddereita (medium ja heavy). Lähtee testiin.

Nyt on taas jonkin aikaa tahkottu Program Minimumia ja törmäsin tällaseen The Swing Sandwich | StrongFirst. Juur kun olin aikeissa alkaa Rite Of Passagen, mutta kun ei juur nyt tempaus hotsita, niin tässä oli vastaus mun ongelmaan. Tossa kolmos ohjelmassa mm. punnerrellaan laddereita (medium ja heavy). Lähtee testiin.

Selittäkääpä tyhmälle tuon swing sandwichin idea, ei oikein auennut kun ei ole nuo Rite of Passaget yms. tuttuja. Sen verran tajusin, että varsinaisen treenin ympärille tehdään heilautusta, jolla nähtävästi haetaan parempaa treenivaikutusta varsinaisesta treenistä. Mietin vaan sitä, että onko tuosta menetelmästä mitään hyötyä esim. kehonpainotreenin yhteydessä, koska tuotahan on tullut tehtyä sitten "vahingossa" jo pidempään komplekseissa. Täytynee lukea asiasta paremmin kun pääsee duunista veke.

Selittäkääpä tyhmälle tuon swing sandwichin idea, ei oikein auennut kun ei ole nuo Rite of Passaget yms. tuttuja. Sen verran tajusin, että varsinaisen treenin ympärille tehdään heilautusta, jolla nähtävästi haetaan parempaa treenivaikutusta varsinaisesta treenistä. Mietin vaan sitä, että onko tuosta menetelmästä mitään hyötyä esim. kehonpainotreenin yhteydessä, koska tuotahan on tullut tehtyä sitten "vahingossa" jo pidempään komplekseissa. Täytynee lukea asiasta paremmin kun pääsee duunista veke.
Niin, eikös tuo oo jo aika pitkään tunnettu juttu. Esim. siinä 20 rep. squats ohjelmassa vedettii se kyykky siihen alle ja sit pulloverii tms. siihen päälle. Eli sen ison moninivelliikkeen (kyykky, mave, heiluri tms.) tuoma hormonaalinen hyöty käytetään muussa treenissä. Itse kanssa aikaisemmin käyttänyt vahingossa samaa ilmiötä hyväksi.

Rite of passagessa käytetään punnerruksessa laddereita, eli rappusia. Esim. 3X1,2,3 tarkoittaa sitä että ensin pukataan yksi yhden toiston sarja. Sitten yksi kahden toiston sarja ja seuraavaksi yksi kolmen toiston sarja. Tämä toistetaan kolme kertaa. Rappusiin voidaan lisätä sarjoja esim. 4X1,2,3 tai toistoja esim. 3X1,2,3,4 jolloin jokaisen kierroksen viimenen sarja on neljä toistoa. Sitten voidaan hitaasti edetä esim. 1X1,2,3,4 ja 4X1,2,3, jolloin vain ekan kierroksen viimesellä sarjalla punnerretaan neljä toistoa ja muissa vain kolme. Seuraavalla kerralla 2X1,2,3,4 ja 3X1,2,3 jne.

Nii ja sandwichistä vielä sen verran, että siinä tehdään, tai ainakin mä oon tehnyt, punnerrussarja ensin ja sit heilurisarja hetkohta perää ja sit tauko. Ja sit heavy (ja medium, jos käyttää ohjelmaa #3) päivinä ne ladderit tehdään ensin kokonaan, eli ei heilurii välissä, vaan kokonaan omana liikkeenä punnerruksen jälkeen. Sandwich päivinä oon punnerrellu n. 5 toiston sarjoilla per käsi (suoria sarjoja ilman laddereita) ja sit heiluri n. 20 toistoo perään. Ladderi päivinä oon heilutellu raskaammalla kuulalla lyhyempiä sarjoja ja pidemmällä tauolla.

Vähän mietteitä Rite of Passagesta.

Suoritin kahdeksanviikkoisen jakson aikaisemmin keväällä/kesällä ja tuon jakson jälkeen huomasin, että työkapasiteetti (siis treenaamisen suhteen) oli kasvanut, kiputoleranssi oli kasvanut ja kroppa tiukentunut. Toki tein välipäivinä muita liikkeitä, mutta pääpaino oli kuitenkin yhden käden kahvakuulapunnerruksissa, leuoissa ja etuheilureissa/tempauksissa.

Ensimmäiset viikot jopa kevyt päivä, eli 5 tikapuuta (ladders) kolmella askelmalla (rungs), yhteensä 30 toistoa punnerruksia per käsi ja 30 leukaa, oli raskas. Viimeisellä viikolla kevyt päivä oli tosiaan kevyt, hiki tuli muttei ollut mitenkään vaativa. Raskas päivä (samat liikkeet ja myöskin 5 tikapuuta, mutta askelmia viisi ja toistomäärät 75 punnerusta per käsi ja 75 leukaa) oli kyllä loppuun asti pirun raskas, mutta selvisin siitäkin.

Tein se tuolloin 24 kilon kuulalla, nyt viikko viisi menossa samaista Rite of Passagea 30 kilon kuulalla, ja täsmälleen samat fiilikset. Vaikka varsinaista progressiota painojen tai toistomäärien suhteen ei ole viikosta neljä eteenpäin, niin voimaa tulee lisää ja kestävyys paranee.

Näennäisesti tylsä ja helppo ohjelma on varsin tehokas, ja mitään rasitusvammoja tai kipuja ei ole ollut.

Kerran oon vetäny ROP:n läpi, ja onhan se jäätävän tehokas. Vois nyt alottaa uudestaan, koska tarvin kotona tehtävän ohjelman mikä ei vaadi liikaa aikaa.

Täytyis varmaan vaan siirtää leuanvetotanko parempaan paikkaan, koska nyt ei voi treenata illalla kun lapset on nukkumassa...

Käytitkö Mathias leuoissa lisäpainoja? Muistaakseni sitä suositellaan, jos maksimi on paljon yli 10.

Vähän mietteitä Rite of Passagesta.

Suoritin kahdeksanviikkoisen jakson aikaisemmin keväällä/kesällä ja tuon jakson jälkeen huomasin, että työkapasiteetti (siis treenaamisen suhteen) oli kasvanut, kiputoleranssi oli kasvanut ja kroppa tiukentunut. Toki tein välipäivinä muita liikkeitä, mutta pääpaino oli kuitenkin yhden käden kahvakuulapunnerruksissa, leuoissa ja etuheilureissa/tempauksissa.

Ensimmäiset viikot jopa kevyt päivä, eli 5 tikapuuta (ladders) kolmella askelmalla (rungs), yhteensä 30 toistoa punnerruksia per käsi ja 30 leukaa, oli raskas. Viimeisellä viikolla kevyt päivä oli tosiaan kevyt, hiki tuli muttei ollut mitenkään vaativa. Raskas päivä (samat liikkeet ja myöskin 5 tikapuuta, mutta askelmia viisi ja toistomäärät 75 punnerusta per käsi ja 75 leukaa) oli kyllä loppuun asti pirun raskas, mutta selvisin siitäkin.

Tein se tuolloin 24 kilon kuulalla, nyt viikko viisi menossa samaista Rite of Passagea 30 kilon kuulalla, ja täsmälleen samat fiilikset. Vaikka varsinaista progressiota painojen tai toistomäärien suhteen ei ole viikosta neljä eteenpäin, niin voimaa tulee lisää ja kestävyys paranee.

Näennäisesti tylsä ja helppo ohjelma on varsin tehokas, ja mitään rasitusvammoja tai kipuja ei ole ollut.

Teitkö siis koko 8 viikkoa samalla kaavalla? Ilman progressiota?
Mä oon tehny siis niinkuin alkuperäisessä Enter The Kettlebell kirjassa tuo annetaan, eli
eka viikko 3 x 1,2,3
toinen 4 x 1,2,3
kolmas 5 x 1,2,3
neljäs ma 5 x 1,2,3 ke ja la 5 x 1,2,3,4
viides...kahdeksas ma 5 x 1,2,3 ke 5 x 1,2,3,4 la 5 x 1,2,3,4,5

Back
Ylös Bottom