Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kerran oon vetäny ROP:n läpi, ja onhan se jäätävän tehokas. Vois nyt alottaa uudestaan, koska tarvin kotona tehtävän ohjelman mikä ei vaadi liikaa aikaa.

Täytyis varmaan vaan siirtää leuanvetotanko parempaan paikkaan, koska nyt ei voi treenata illalla kun lapset on nukkumassa...

Käytitkö Mathias leuoissa lisäpainoja? Muistaakseni sitä suositellaan, jos maksimi on paljon yli 10.

En käytä lisäpainoja, sillä kotona on ainoastaan yksi paikka mihin sen tangon voi laittaa (vanha talo), ja siinäkin sen on aika huterasti paikallaan. En oikein uskalla enempää kun omaa painoa siinä roikottaa.

Joo, vissiin epäselvästi ilmaisin, mutta ensimmäiset viikkot meni/menee näin:

Viikko 1: 3 x 1,2,3 kolmesti viikossa
Viikko 2: 4 x 1,2,3 kolmesti viikossa
Viikko 3: 5 x 1,2,3 kolmesti viikossa
Viikko 4: Light Day 5 x 1,2,3 Medium day 5 x 1,2,3,4 Heavy Day 5 x 1,2,3,4,5

Ja sitten viikko neljän mukaan loput viikot. Välipäivinä teen joko Simple & Sinister (eli yhdenkäden heilautukset ja TGU:t) tai sitten jotain kehonpainojuttuja.

Aloitin itsekkin nyt kahvakuulailun varovasti kotona 10kg kuulalla. Tarkoituksena saada keskikroppa kestämään rasitusta (autossa ja työpöydän ääressä istuminen kipeyttää alaselän). Vanhahko vamma jalassa aiheuttaa vain sen että normaali askelkyykky on toiselta puolelta hyvin vaikea ilman painoakin, eli TGU tuottaa toiselta puolelta tuollakin punnuksella loppuvaiheessa järkyttävästi vaikeuksia ja tasapaino meinaa lähteä. Kyseessä siis se vaihe kun askelkyykyn ala-asennosta pitäisi nousta ylös. Toiselta puolelta tehtäessä treeni tuntuu erittäin vaativalta, muttei samalla tavalla vaikealta. Nilkassa pieniä ongelmia taipumisen suhteen ja voimantuotto ääriasennoissa (eli alkurutistus ja loppurutistus) on heikkoa.

Miten kannattaa lähteä noudattamaan tuota Simple&Sinisteriä, etuheilautukset normaalisti ja TGU ilman painoja kummaltakin puolelta kunnes alkaa helpottaa? Vai TGU painoilla siihen askelkyykky-asentoon asti ja siitä takaisin, sitten askelkyykkyjä erikseen ilman painoja?

Tässä on yksi version turkkilaisesta, jossa eri vaihteet selitetty kattavasti.

Suosittelen aloittamaan just niinkuin ehdotit, etuheilautukset normisti ja turkkilaista ilman painoa kunnes liikerata sujuu, sitten voi lisätä kahvakuulan. Heilautuksissa aloittaisin "hard style"-tekniikalla, eli jännitä takapuoli, kuulaan puoleinen leveä selkälihas ja takareidet yläasennossa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla kanssa jalassa vamma, mikä johtunee selästä. Nilkka vihoittelee ja TGUn kanssa meni tosi kauan, että pysty tekemään normisti. Nyt menee 30 kilosella.

TGU rupeaa kyllä menemään mukavammin kun on ilman painoa treenannut, yllättävän raskas silti kun tekee hitaaaaasti ja säilyttäen jännityksen koko ajan. Pitää katsoa jos tästä läheltä löytyisi joku paikka jossa voisi saada tekniikat varmistettua.

Millaisia tuloksia lihaksiston suhteen on muuten odotettavissa kahvakuulailulla jos pitää progressiivisyyden mukana? Varmasti häviää perinteiselle bodaukselle, mutta onko ns. normaali lihaksikkuus helposti saavutettavissa?

Millaisia tuloksia lihaksiston suhteen on muuten odotettavissa kahvakuulailulla jos pitää progressiivisyyden mukana? Varmasti häviää perinteiselle bodaukselle, mutta onko ns. normaali lihaksikkuus helposti saavutettavissa?
Varmasti ruokavaliollakin on suuri merkitys lihaksiston kehittymiselle. Itselle tuli kyllä positiivisena yllärinä, miten hyvin se "patti" kasvaa tälläkin vehkeellä. Levytangolla en ole viimeaikoina oikeestaan muuta tehnyt kuin mavea silloin tällöin ja loput kahvakuulalla. Kun pitää hyvän progression yllä, niin kyllä niitä tuloksiakin rupeaa tulemaan.

Olen nähnyt kaksi eri tapaa tehdä pystypunnerrusta. Eli ensimmäinen on, että kuula työnnetään ylös rinnan päältä. Toinen tapa on, että käsi varsi sojottaa sivulle ja siitä työnnetään kuula ylös, ns. perinteisessä pystypunnerrusasennossa. KUmpi on turvallisempi? Itse olen aina tehnyt 1. tavalla, mutta tahtoisin nyt kuulla mielipiteitä. Toivottavasti sitä ei ole aikasemmin kysytty täällä. Olen vaan niin laiska pläräämään näitä sivuja.

Alla olevalla videolla näkyy TGU:n tekniikka hyvin. Pakko ollakin tekniikan kohdallaan että 63% kehon painosta nousee.. :rock:
[video=youtube_share;q2UzY1S_RxM]http://youtu.be/q2UzY1S_RxM[/video]

Nyt kyllä...:haart:

- - - Updated - - -

Olen nähnyt kaksi eri tapaa tehdä pystypunnerrusta. Eli ensimmäinen on, että kuula työnnetään ylös rinnan päältä. Toinen tapa on, että käsi varsi sojottaa sivulle ja siitä työnnetään kuula ylös, ns. perinteisessä pystypunnerrusasennossa. KUmpi on turvallisempi? Itse olen aina tehnyt 1. tavalla, mutta tahtoisin nyt kuulla mielipiteitä. Toivottavasti sitä ei ole aikasemmin kysytty täällä. Olen vaan niin laiska pläräämään näitä sivuja.

Pavel suosii jälkimmäistä tapaa, esim. Mike Mahler ei. Tässä selitys:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itseäni on alkanut kiinnostamaan tämä RoP-toistotikas, ainoa vaan etten tunnu löytävän tähän kahvakuulailuun jotain sopivaa ohjelmaa, jolla tuon vois esimerkiksi "vetää läpi". Lisäksi itselle jäi vähän epäselväksi että onko tuossa tarkotus tehdä useita kahvakuulaliikkeitä vai pelkästään yhtä?

TGU updatea, ongelma on nilkassa tai lonkassa. Toiselta puolelta en saa sweeppiä tehtyä oikein. 10x10kg ei ole toiselta puolelta ongelma enää, toiselta puolelta ei vain onnistu. Jalalla on vaikea saada tukea ja apuvoimaa ponnistukseen ei tule yhtään. Perus askelkyykky onnistuu kyllä tuolta puolelta painollakin, mutta sweeppi ei vain onnistu. Pitää ruveta venyttelemään enemmän

Hepsistä kahvakuulakaverit. Mitenkä, ootteko tuota plyo:ta ja muuta voimistelua vetäneet kaverina kahvissählyn kanssa? ootteko kokeneet, että lajit on tukeneet / häirinneet toisiaan?

^En ole kokeillut, tosin suunnitelmissa olis...mutta niin on paljon muutakin! Ostin Convict Conditioning-kirja Kindlelle, nyt kun RoP loppuu viikonloppuna niin sitä kokeilemaan, tosin turkkilaisilla ja heilautuksilla höystettynä. :D

Onko kukaan testannut noita Gorilla Sportsin kisa- tai valurautakuulia? Ei kovin pahan hintaisia, mutta ei viittis ihan sokkona tilata kuitenkaan.

Onko kukaan testannut noita Gorilla Sportsin kisa- tai valurautakuulia? Ei kovin pahan hintaisia, mutta ei viittis ihan sokkona tilata kuitenkaan.

Mulla on käynyt ihan sama mielessä. Ikävä vaan että postikulut ovat "joka alkavalta 31,5 kilolta" viissiin se 15 €, eli 32 kg kuula olis pk:t 30 €.

Mulla on käynyt ihan sama mielessä. Ikävä vaan että postikulut ovat "joka alkavalta 31,5 kilolta" viissiin se 15 €, eli 32 kg kuula olis pk:t 30 €.

No niinpäs muuten taitaa ollakin, ilmankos tuntui niin halvalta kuulien perushinnat. Tietysti onhan noissa roudaamista hieman enemmän kuin joulukortissa, eli sikäli ymmärrän postikulut, mutta kohtuu kova on toi 30 ekee 32kg kuulasta.

Ittellä kans himottaa välillä vaihtaa noi mun halppiskuulat kunnollisiin kisakuuliin, mutta vielä toistaiseksi hinta on ollut esteenä ja täytyis niistä vanhoistakin jollain keinoin päästä eroon.

Päivitystä treeniasioihin; tällä hetkellä punnertelen toistotikkailla 24 kg kuulalla ja lähiaikoina pitäis saada tehtyä 5X1,2,3,4,5 läpitte. Heiluria olen tehnyt lisäksi erikokoisilla kuulilla ja eripituisilla sarjoilla. Välillä sandwich tyylillä, eli joka toinen sarja punnertelua (tällöin ei toistotikkaita). Nyt on mielessä lisätä hieman liikkeitä repertuaariin, kun sain joululahjaksi Antti Nurmen kirjan Tehokas kahvakuula tie kovaan kuntoon. Luettuani kirjaa sain uutta motivaatiota.

Ite kanssa alotin taas Pavelin perus etuheilautus/TGU ohjelmalla ja 4 viikkoa tätä.. sitten mukaan noi toistotikkailla rivetyönnöt. Pakko se on kyllä kyykkyä tehä päälle jää jalat nii pois tuossa reenissä. Kilot on kyllä lähteny taas karisemaan pois!

Back
Ylös Bottom