Kädenvääntö

Krasimir Kostadinov: Levan is a favorite in my eyes! # Armwrestling # Armpower.net

Krasimir Kostadinov is the undisputed star of the Bulgarian armwrestling. The athlete who won and was a prize-winner in all possible top tournaments in heavy weight categories and open classes. He won against Arsen Liliev at the peak of his career and more than once gave a very serious rebuff to the strongest armwrestlers in the world.

Haasteväännöt Tampereella Lauantaina 27.4.2019 Kessan baarissa klo.13: Oikea käsi: Juha Salminen-Henri Niskanen, Mika ********-Juha Mikkonen, Jari "Bull" Mentula- Gunnar Gimbutas, Anne Söderholm-Tarja Koponen (ent. Tähtinen) , Erkki Laiv-Kasperi Kortelainen. Vasen käsi:Topi Juvonen-Jussi Nieminen, Jaakko Kinnunen-Tero Loukola.

Lajimme supertietäjä number_one osannee analysoida pareja paremmin kuin minä tällaisena harrastelijana. Bull Mentula vs. Eestin vahvin mies(2016) Gunnar Gimbutas omalla tavallaan mielenkiintoinen pari, joka tuntuu kiinnostavan muitakin kuin lajiniiloja.

Haasteväännöt Tampereella Lauantaina 27.4.2019 Kessan baarissa klo.13: Oikea käsi: Juha Salminen-Henri Niskanen, Mika ********-Juha Mikkonen, Jari "Bull" Mentula- Gunnar Gimbutas, Anne Söderholm-Tarja Koponen (ent. Tähtinen) , Erkki Laiv-Kasperi Kortelainen. Vasen käsi:Topi Juvonen-Jussi Nieminen, Jaakko Kinnunen-Tero Loukola.

Lajimme supertietäjä number_one osannee analysoida pareja paremmin kuin minä tällaisena harrastelijana. Bull Mentula vs. Eestin vahvin mies(2016) Gunnar Gimbutas omalla tavallaan mielenkiintoinen pari, joka tuntuu kiinnostavan muitakin kuin lajiniiloja.

Supertietäjä :D
Pohdin alla vähän supermatseja ja minkämoisia kavereita vääntämässä.

Juha Salminen (90kg) vs Henri Niskanen (+110kg)
Salminen on yksi suomen lähihistorian menestyneimmistä vääntäjistä arvokisatasolla. Miehen toprolli on todella laadukas, sekä väännöt usein kääntyvät Juhan kontrolliin. Hookki on taas ainoa kysymysmerkki. Salminen ottanut aikanaan vakuuttavia voittoja itsestään Esa Qvintuksesta, joten isompien liharekkojen kaataminen on miehelle tuttua hommaa.

Niskanen on taas hallitseva superin suomenmestari oikealla kädellä ja vääntää melko omaperäisesti hookin ja prässin välimaastossa. Niskasen heikkous on taas se, jos mies ei saa starttia itselleen ja pääse "väännön päälle", tulee isoja ongelmia kun joudutaan puolustamaan hauiksen varassa.

Mun veikkaus, että Niskanen vie 6-0 flässäämällä joka matsin, mutta tasoero on erittäin pieni ja tämän tyyppisillä hyökkäävillä vääntäjillä voi myös kääntyä 6-0 toiseen suuntaan!

Toi naisten yhteenotto on mielestäni mielenkiintoinen. Tämän hetken Suomen ehdottomasti kovin naisten avoimen vääntäjä Anne Söderhol kohtaa takavuosien maailmanmestari Tarja Koposen. Kummatkin ladyt on tuollaisia 90-kiloisia amatsoneja ja melkoisia voimanpesiä. Tarja kuitenkin voittaa arvioni mukaan. Mitäs mieltä number_one ja muutkin asioista perillä olevat ovat?

Mika ******** (+110kg) vs Juha Mikkonen (-110kg)
******** on väkivahva, erittäin suuri ja paksukätinen massiivinen vääntäjä, joka omien sanojensa mukaan ei väännä millään tunnetulla tekniikalla, vaan puhtaasti voimalla sivulle junttaamalla. Kuvaus on äärimmäisen osuva, ja Putkosta ei voi yksinkertaisesti päästää roikkumaan voittokulmaan, muuten ongelmia on tiedossa isosti. Mahdollinen heikkous on suhteellinen hitaus startissa, mikä saattaa korostua tässä taisteluparissa.

Juha Mikkonen on väännellyt aikojen alusta lähtien, ja antanut ongelmia todella monelle kovalle vääntäjälle, muunmuassa itse Voevodalle tämän aloitellessa uraansa. Moninkertainen suomenmestari jonka vääntö perustuu todella räjähtävään starttiin. "Long game" miehen selkeä heikkous, jos ottelut venyvät.

Veikkaan että matsit ovat äärettömän tasaisia sekä pitkiä. Mikkonen vie lopulta paremman rutiinin vuoksi!

Toi naisten yhteenotto on mielestäni mielenkiintoinen. Tämän hetken Suomen ehdottomasti kovin naisten avoimen vääntäjä Anne Söderhol kohtaa takavuosien maailmanmestari Tarja Koposen. Kummatkin ladyt on tuollaisia 90-kiloisia amatsoneja ja melkoisia voimanpesiä. Tarja kuitenkin voittaa arvioni mukaan. Mitäs mieltä number_one ja muutkin asioista perillä olevat ovat?

Oma tatsi naisvääntelyyn on vähän heikko :( Mutta kyseisten daamien vääntely kyllä näyttää lujalta, eikä tekniikoissa ole valittamista!

Heittäsin Tarjalle, kun en oo ikinä nähny että se häviää :D

Erkki Laiv (+110kg) vs Kasperi Kortelainen (+110kg)
Erkki Laiv on virolainen vahvamies kilpailija, jonka perusvoimatasot ovat luonnollisesti todella kovalla tasolla. Mies junttaa hieman kömpelön näköisellä tekniikalla hookkia, mutta tätä ei kuitenkaan tule aliarvioida millään lailla. Selkeä heikkous löytyy ranteesta ja otteenhausta, mitä kautta vastustaja saattaa päästä yllättämään.

Kasperi on klassinen toprollaaja isolla kouralla ja pitkällä kädellä varustettuna. Takapaine ja ulkokierto vaaralliset kenelle tahansa Suomessa, mistä todisteena pronssimitalit SM kisoista sekä Häjy Powerista! Heikkoutena selkeästi jos ottelu putoaa sisälle hookkiin, missä voimantuotta ei samaa tasoa kuin ulkokautta vääntäessä.

Oma veikkaus otteluparista on, että Kortelainen flässää jokaisen ottelun ulkokautta. Puhtaan toprollaajan ja hookkaajan kohtaamisessa tietenkin aina mahdollisuus myös, että kääntyy toiseen suuntaan ja jälki on yhtä rumaa.

Topi Juvonen (-110kg) vs Jussi Nieminen (-110kg)
Itse kun väännän supermatsissa, niin jätän tarkemmat analyysit muille :D Klassien lyöjän ja koppaajan kohtaaminen kuitenkin tulossa, mistä ei vauhtia ja vaarallisia tilanteita puutu!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jaakko Kinnunen (-90kg) vs Tero Loukola (-90kg)
Kinnunen on hallinnut ysikymppiä viime vuodet vasemmalla kädellä todella suvereenisti. Viime SM kisoissa tapahtui työtapaturma virheiden muodossa, mutta näytti että kunto olisi riittänyt viidenteen peräkkäiseen mestaruuteen. Todella taktinen vääntäjä, jonka remmeille meno ja niissä vääntämimen lähentelee jo taidetta.

Tero Loukola oli ennen terveyshuoliaan todella dominoiva luonnonvoima Suomessa. Äärimmäisen kova hookkaamaan, sekä lavapresenssi sai heikommilta jo löysät housuun pelkällä murahtelulla. Paluukisa kyseessä!

Mielenkiintoista nähdä missä kunnossa Loukola lähtee tähän otteluun. Jos kunto ei ole täysin 100%, Jaakko kaivaa remmit jo ensimmäisessä matsissa itselleen suotuisasti, ja loppu ilta tulee olemaan äärimmäisen pitkä ja kivulias Loukolalle. Toisaalta myös vanhan ketun starttien ollessa vanhassa kunnossa, voimme nähdä myös flässejä, etenkin ensimmäisissä otteluissa!

Topi Juvonen (-110kg) vs Jussi Nieminen (-110kg)
Itse kun väännän supermatsissa, niin jätän tarkemmat analyysit muille :D Klassien lyöjän ja koppaajan kohtaaminen kuitenkin tulossa, mistä ei vauhtia ja vaarallisia tilanteita puutu!
Jussin väännöissä tuntuu olevan avainasemassa se, mistä asennosta tuomari päästää ottelijat lähtemään. Pienikin kierto hookkimiehen eduksi lähdössä, niin Jussille tulee vaikeuksia. Tuomariksi on lupautunut Järvisen Jussi, joten peli tulee olemaan reilua ja tasapuolista, mitä se ei aina suinkaan ole.

Jussin väännöissä tuntuu olevan avainasemassa se, mistä asennosta tuomari päästää ottelijat lähtemään. Pienikin kierto hookkimiehen eduksi lähdössä, niin Jussille tulee vaikeuksia. Tuomariksi on lupautunut Järvisen Jussi, joten peli tulee olemaan reilua ja tasapuolista, mitä se ei aina suinkaan ole.

Itte en oo kyllä huomannu suomessa mitään suurempia epäreiluuksia. Ehkä kontrasti maailmalta on niin suuri ettei suomen vilpit tunnu missään xD

Pientä hätäilyä välillä siinä että onko käsi aivan tyynyssä ilmenee välillä, mutta muuten tuomaroini on omasta mielestä aivan ensiluokkaista. Joku Tero Saarinen on mun silmissä tyyliin paras tuomari mitä oon missään nähnyt!

Itte en oo kyllä huomannu suomessa mitään suurempia epäreiluuksia. Ehkä kontrasti maailmalta on niin suuri ettei suomen vilpit tunnu missään xD

Pientä hätäilyä välillä siinä että onko käsi aivan tyynyssä ilmenee välillä, mutta muuten tuomaroini on omasta mielestä aivan ensiluokkaista. Joku Tero Saarinen on mun silmissä tyyliin paras tuomari mitä oon missään nähnyt!
Ei kai sitä nyt mitään tahallisia epäreiluuksia olekkaan, vaan kaikki tuomarit ei huomaa selviä virheitä. Katsoppas vaikka kuvaa minun ja Momo Abdolvanin väännöstä Häjy Powerissa ja siinä Momon kyynärpään sijaintia. Siitä väännöstä tuli pari paikalla ollutta vääntäjääkin mulle informoimaan ja ihmettelemään miten sen hävisin.

Ei kai sitä nyt mitään tahallisia epäreiluuksia olekkaan, vaan kaikki tuomarit ei huomaa selviä virheitä. Katsoppas vaikka kuvaa minun ja Momo Abdolvanin väännöstä Häjy Powerissa ja siinä Momon kyynärpään sijaintia. Siitä väännöstä tuli pari paikalla ollutta vääntäjääkin mulle informoimaan ja ihmettelemään miten sen hävisin.

Kai sitä virheitä tapahtuu aina välillä. Tietenni ton kuvan perusteella vaikee sanoa että oliko kyynärpää ulkona kun käsi tyynyyn paukahti.

Sun pitää pyytää Momo teijän reeneihin kerta se Tampereella asuu nykysin, ni ei pääse yllättämään enää ikävästä kulmasta! Mukava sälli muutenkin ja lajitietämys todella kovalla tasolla. Ite ottasin miehen meijän reeneihin millo tahansa, ja sunnuntaina kahesti!

Janne Aimasmäki (+110kg) vs Momo Abdolvani (-110kg)
Aimasmäki on tehnyt lähiaikoina kovaa nousua suomikädenväännössä. Todella härkänen seppä kooltaan ja voimiltaan. Penkiltä menee yli 200kg ja tukista 150kg! Pienenä kysymysmerkkinä vääntääkö hookilla vai yläkautta. Molemmat tekniikat ovat ilmatiiviitä miehellä, mutta erikoistuminen voisi koventaa jälkeä vielä entuudestaan!

Iranilainen, Suomessa nykyisin asuva Momo Abdolvani on maailmanluokan yläkautta vääntäjä. Paksu kämmen, murhaava takapaine sekä valonnopeudella lähtevä startti laittaa monet hitaat ja kankeat superin ukot hikoilemaan. Myös remmivääntö otteen hakuineen tukee miehen tyyliä. Kestävyys ja hookin vahvuus aiheuttavat mahdollisesti ongelmia miehelle. Etenkin kun ottelut menevät pidemmälle ja uusintalähtöjä tulee paljon virheiden vuoksi.

Sanoisin Momon vievän supermatsin, mutta Aimasmäki on todistanut olevansa piinkova supermatsi vääntäjä paketoiden suomen ykkösvääntäjiä peräjälkeen, joten mikään ei ole varmaa!

Mika ******** (+110kg) vs Juha Mikkonen (-110kg)
******** on väkivahva, erittäin suuri ja paksukätinen massiivinen vääntäjä, joka omien sanojensa mukaan ei väännä millään tunnetulla tekniikalla, vaan puhtaasti voimalla sivulle junttaamalla. Kuvaus on äärimmäisen osuva, ja Putkosta ei voi yksinkertaisesti päästää roikkumaan voittokulmaan, muuten ongelmia on tiedossa isosti. Mahdollinen heikkous on suhteellinen hitaus startissa, mikä saattaa korostua tässä taisteluparissa.

Juha Mikkonen on väännellyt aikojen alusta lähtien, ja antanut ongelmia todella monelle kovalle vääntäjälle, muunmuassa itse Voevodalle tämän aloitellessa uraansa. Moninkertainen suomenmestari jonka vääntö perustuu todella räjähtävään starttiin. "Long game" miehen selkeä heikkous, jos ottelut venyvät.

Veikkaan että matsit ovat äärettömän tasaisia sekä pitkiä. Mikkonen vie lopulta paremman rutiinin vuoksi!

Tämän parin voittajasta olen erimieltä :-)

Suositut

Back
Ylös Bottom