Kädenvääntö

Tuo sääntö että tahallaan lipsauttaminen on sallittua on ehkä vähiten epäreilu vaihtoehdoista, siinä mielessä että jos tahallaan lipeämisestä saa virheen niin silloin on enemmän sijaa väärinkäytöksille mutta joissain tilanteissa se vaan tuntuu aika hölmölle :D
Mutta itse näen että suurin ongelma remmeissä on niiden epäsymmetrisyys, solki on vain toisella puolella ja useasti toinen vääntäjistä joutuu tämän johdosta epäreiluun asemaan mistä tullaan urheilun periaatteeseen eli urheilun pitää olla reilua ja lähteä samoista lähtökohdista.
Toi kyllä totta että remmi on vähän heikosti suunniteltu. Joku symmetrinen systeemi pitäs kyllä olla ✌️
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä nyt avaa hieman sitä mitä tarkoitin. Eli jotkut siis tosiaan lipsauttaa tahallaan. Mutta miksi? Haluaa uuden startin, kun jäi heti alakynteen, tai haluaa remmit käyttöön?
Remmit tukee sormia ja rannetta tosi paljon. Eli niillä pystyy pitämään oman ranteen kääntymättä taakse, ja sitä kautta tuottamaan enemmän voimaa sivuille. Remmeillä vääntö just oma lajinsa suhteessa ilman.
 
Itse ajattelen sen niin että tahallaan lipsauttaminen on ikäänkuin lajin hengen vastaista ja ihmisten taipumus keksiä apuvälineitä joka asiaan :D
Tuo hommaan neljännen ulottuvuuden tuomarin lisäksi, ei ole enää kaksi vääntäjää ja pöytä vaan on myös remmi, oota haen tuon hihnan tuolta niin voitan.
No tuo nyt oli ehkä hieman kärjistystä mutta kuten sanoit niin ei vahvemmista sormista lipsauteta noinvaan ja remmivääntö on todellakin oma ulottuvuutensa, minulle jäänyt ehkä vaan traumoja noista Larratin sekoiluista kun yrittää saadaa kaikki väännöt alkamaan remmillä joka taas tavallaan pelaa sitä käden kontrollointi pois pelistä :D
Devonillakin noita matseja missä ennen tappiota käsi on kuin epileptisellä liftarilla ja ranne aivan salaattia mutta "hups" lipesi ja nauraa päälle :D
Joo ehottamasti pitäs aina alottaa ilman remmejä ✌️ Tossa tulee vaan se ongelma että jos remmiä ei ois olemassa, ja sais vääntää taaksepäin kiertämällä, ni tulis aika loputtomia lipsautusten sarjoja missä kädet menis ihan paskaksi 😄 Tosta on kokemusta lajin alkuvuosilta, ja siks tuli remmi. Yks kokeilu oli kans että jos otteet irtoo, ni seuraava matsi alotetaan syvästä hookista.
 
Nii en siis kritisoinut mitää tiettyä tahoa. Pohdin vaan koko lajia, ja sen rajotteita lähinnä. Noi virheet yms. uudelleenasettelut näyttää siltä, et itellä menis hermo jos jatkuvaa, ja lähtisin kotiin 😩.
Onhan tuo katsojalle hieman puuduttavaa jos otteen haku on jatkuvaa säätämistä ja kestää moninkertaisesti enemmän kuin koko matsi ja pienen virheen takia koko rumba alusta.
Itse ajattelen sen niin että reilu ja sääntöjenmukainen ote molemmille ilman turhaa venkslaamista, osaltaan myös vastustajan kunnoittamista.
Mitä esim. kyynärpäävirheisiin tulee niin tuntuuhan ne välillä pikkumaisilta mutta kun mennään sääntöjen puitteesiin niin se on selvä peli, kyynärpää tyyny on pelialue ja siellä on pysyttävä.
Ei muissakaan lajeissa saa vähän yliastua tai ihan vähän vaan lähteä katsomon puolelle pelaamaan :D
Vaikka välillä turhauttaa ns. mikrovirheet niin paljon parempi suunta se on kuin ääripää eli kyynärpää ei pysy edes pöydällä vaikka tyyny on kaksi tuumaa pidempi taaksepäin kuin normipöydässä :D
Virheiden salliminen johtaa sääntöjen heittämiseen roskakoriin ja tulkinnanvaraan = epäreiluuteen.

Sekä unohtamatta yhtä tärkeimmistä eli turvallisuutta, waf- eli standardipöydän mitat on tarkkaan suunniteltu tekemään lajista mahdollisimman turvallinen joka on ensiarvoisen tärkeää kun esim. olkapäähän kohdistuva sivuttaissuuntainen voima on melko luonnotonta ihmiselle.

Säännöistä lipsuminen altistaa käden menemisen vaaralliseen kulmaan eikä vakavat loukkaantumiset (pahimpana olkaluun murtuma kiertyen) mitkä monet yhdistää lajiin (osittain täysin perusteetta) houkuta yhtään harrastajia lajin pariin.

Kun alettiin miettimään miten saada lisää harrastajia niin itse näen ykkösprioriteettinä noiden mielikuvien muuttamisen, on hyvin yleistä että monet ei uskalla edes kokeilla vääntämistä kun pelkäävät että käsiä katkeaa.

John Brzenk voittanut yli 500 titteliä +40v aikana ja kun häneltä kysyttiin eräällä videolla moneltako käsi on murtunut hänen kanssaan vääntäessä vastaus oli pyöreä 0.
Matt Mask kyynärpää.jpg
Gabi kyynärpää.png
 
Joo ehottamasti pitäs aina alottaa ilman remmejä ✌️ Tossa tulee vaan se ongelma että jos remmiä ei ois olemassa, ja sais vääntää taaksepäin kiertämällä, ni tulis aika loputtomia lipsautusten sarjoja missä kädet menis ihan paskaksi 😄 Tosta on kokemusta lajin alkuvuosilta, ja siks tuli remmi. Yks kokeilu oli kans että jos otteet irtoo, ni seuraava matsi alotetaan syvästä hookista.
Joo tottakai remmeillä on oma roolinsa ja jos ei vaan otteet pidä ni ne sidotaan kiinni :D
Ei loputtomien lipsautusten sarjaa viitsi kukaan katsella.
 
Tossa sulla kyllä se hyvä kulma, että kerta lajissa ei liiku raha eikä kukaan tunne huippuja lajin ulkopuolella, ni jotain ollaan tehty markkinamieles väärin ✌️
Aa niin Suomessa? Jotenki jääny viime vuosilta kuva, et laji olis semi kovassa nosteessa. Mua lajissa kiehtoo snadisti sen varsin omalaatuset vaatimukset voimissa. Lajin treenaus hyvin spesifiä, eikä perus Pentti Penkkipunnertajan lihat merkkaa monesti yhtään mitään. Tosi kiinnostavia pätkiä ollut mulle esim. nähdä mihin joku Larratt tai se penkin alla lymyilevä Michael Todd kykenee ihan vaikka voimanostoliikkeissä. Tai John Brzenkin väite että leuanveto olis paras liike kädenvääntö voiman kehitykseen. Ja lajia on myös hauska itse höntsäillä, ku tavikset ei osaa ikinä vääntää, ni tavis+:na otan laihana poikana helpot voitot 😅.

Itse ajattelen sen niin että tahallaan lipsauttaminen on ikäänkuin lajin hengen vastaista ja ihmisten taipumus keksiä apuvälineitä joka asiaan :D
Tuo hommaan neljännen ulottuvuuden tuomarin lisäksi, ei ole enää kaksi vääntäjää ja pöytä vaan on myös remmi, oota haen tuon hihnan tuolta niin voitan.
No tuo nyt oli ehkä hieman kärjistystä mutta kuten sanoit niin ei vahvemmista sormista lipsauteta noinvaan ja remmivääntö on todellakin oma ulottuvuutensa, minulle jäänyt ehkä vaan traumoja noista Larratin sekoiluista kun yrittää saadaa kaikki väännöt alkamaan remmillä joka taas tavallaan pelaa sitä käden kontrollointi pois pelistä :D
Devonillakin noita matseja missä ennen tappiota käsi on kuin epileptisellä liftarilla ja ranne aivan salaattia mutta "hups" lipesi ja nauraa päälle :D
Jep tää. Ei tosin ollenkaan mikään kädenväännön oma juttu, vaan esiintyy about 100% urheilulajeista mitä ikinä on keksitty. Ymmärrettävää jos vaakalaudalla on miltsejä toki. Mä en oo ikinä pystyny seuraan mitään urheilua, tai aktiviteettia kauheen himokkaasti kahdesta syystä. 1) Käytän sen ajan mieluummin itse urheilemalla, ja 2) ku perehdyn johki lajiin enemmän, ni toteen aina että ihmiset on pilannu sitä lajia joko keksimällä typeriä sääntöjä, tai kämäsiä keinoja kiertää hyviä sääntöjä, jotka taas ei vastaa omia standardeja. Jos mä olisin vastuussa asioista, ni toisin takas vanhat kunnon gladiaattori taistelut. Ei se TV-ohjelma, vaan se mis oli leijonii, verta ja sisäelimiä :Dd. Ei sääntöjä, väkivaltasin voittaa. Mutjoo... tarkoitus ei ole pilata kenenkään iloa vähättelyllä tai mitään joten ei tosta enempää.
 
Joo 22:30 piti soittaa Mulderille & Scullylle. Mitähän helvettiä tossa tapahtuu :D? Niin ufoasento, ettei pysty hahmottaan. Se liike(toproll?) et kammetaan oma ranne koukussa toisen päälle on täysin looginen, mut toi on vaikee hiffaa. Ton videon katottua tuli myös mieleen, et jumalauta tossa lajissa tulee noita virheitä 😓. Oikeesti paljo enemmän virheitä ku onnistuneita vääntöjä ellen väärin näe.
Luulis et tollaseen olis joku systeemi, millä noi vähenis. Vähän tuskasta kateltavaa pesantille, ku ei oikeen tajuu kumpi vääntäjä oikeesti on parempi, jos toinen hävii tyylii diskaukseen tjs.
Tuohon on keksitty lääkkeeksi muutamassa liitossa running foul eli kun kyynärpää nousee vain pikkiriikkisen tuomari antaa matsin jatkua mutta jos virheen tehnyt voittaa voitto johtaa virheen pyyhkimiseen eikä erän voittoon, kun taas vastustaja jos voittaa tuossa tilanteessa niin normaali tappio running foulaajalle.
Ajatus ihan hyvä että matsit eivät katkeaisi pikkuvirheen takia mutta tuo johtaa vaan ylimääräiseen säätämiseen ja siihen että hyvin yksinkertainen laji sääntöjen osalta monimutkasteitaan liialti eikä edes Erkkikään tajua mikä on tilanne :D
 
Onhan tuo katsojalle hieman puuduttavaa jos otteen haku on jatkuvaa säätämistä ja kestää moninkertaisesti enemmän kuin koko matsi ja pienen virheen takia koko rumba alusta.
Itse ajattelen sen niin että reilu ja sääntöjenmukainen ote molemmille ilman turhaa venkslaamista, osaltaan myös vastustajan kunnoittamista.
Mitä esim. kyynärpäävirheisiin tulee niin tuntuuhan ne välillä pikkumaisilta mutta kun mennään sääntöjen puitteesiin niin se on selvä peli, kyynärpää tyyny on pelialue ja siellä on pysyttävä.
Ei muissakaan lajeissa saa vähän yliastua tai ihan vähän vaan lähteä katsomon puolelle pelaamaan :D
Vaikka välillä turhauttaa ns. mikrovirheet niin paljon parempi suunta se on kuin ääripää eli kyynärpää ei pysy edes pöydällä vaikka tyyny on kaksi tuumaa pidempi taaksepäin kuin normipöydässä :D
Virheiden salliminen johtaa sääntöjen heittämiseen roskakoriin ja tulkinnanvaraan = epäreiluuteen.

Sekä unohtamatta yhtä tärkeimmistä eli turvallisuutta, waf- eli standardipöydän mitat on tarkkaan suunniteltu tekemään lajista mahdollisimman turvallinen joka on ensiarvoisen tärkeää kun esim. olkapäähän kohdistuva sivuttaissuuntainen voima on melko luonnotonta ihmiselle.

Säännöistä lipsuminen altistaa käden menemisen vaaralliseen kulmaan eikä vakavat loukkaantumiset (pahimpana olkaluun murtuma kiertyen) mitkä monet yhdistää lajiin (osittain täysin perusteetta) houkuta yhtään harrastajia lajin pariin.

Kun alettiin miettimään miten saada lisää harrastajia niin itse näen ykkösprioriteettinä noiden mielikuvien muuttamisen, on hyvin yleistä että monet ei uskalla edes kokeilla vääntämistä kun pelkäävät että käsiä katkeaa.

John Brzenk voittanut yli 500 titteliä +40v aikana ja kun häneltä kysyttiin eräällä videolla moneltako käsi on murtunut hänen kanssaan vääntäessä vastaus oli pyöreä 0.
katso liitettä 242795katso liitettä 242794
Nii emmä keksi parempaakaan systeemiä. Joku kaide :D.
 
Aa niin Suomessa? Jotenki jääny viime vuosilta kuva, et laji olis semi kovassa nosteessa. Mua lajissa kiehtoo snadisti sen varsin omalaatuset vaatimukset voimissa. Lajin treenaus hyvin spesifiä, eikä perus Pentti Penkkipunnertajan lihat merkkaa monesti yhtään mitään. Tosi kiinnostavia pätkiä ollut mulle esim. nähdä mihin joku Larratt tai se penkin alla lymyilevä Michael Todd kykenee ihan vaikka voimanostoliikkeissä. Tai John Brzenkin väite että leuanveto olis paras liike kädenvääntö voiman kehitykseen. Ja lajia on myös hauska itse höntsäillä, ku tavikset ei osaa ikinä vääntää, ni tavis+:na otan laihana poikana helpot voitot 😅.


Jep tää. Ei tosin ollenkaan mikään kädenväännön oma juttu, vaan esiintyy about 100% urheilulajeista mitä ikinä on keksitty. Ymmärrettävää jos vaakalaudalla on miltsejä toki. Mä en oo ikinä pystyny seuraan mitään urheilua, tai aktiviteettia kauheen himokkaasti kahdesta syystä. 1) Käytän sen ajan mieluummin itse urheilemalla, ja 2) ku perehdyn johki lajiin enemmän, ni toteen aina että ihmiset on pilannu sitä lajia joko keksimällä typeriä sääntöjä, tai kämäsiä keinoja kiertää hyviä sääntöjä, jotka taas ei vastaa omia standardeja. Jos mä olisin vastuussa asioista, ni toisin takas vanhat kunnon gladiaattori taistelut. Ei se TV-ohjelma, vaan se mis oli leijonii, verta ja sisäelimiä :Dd. Ei sääntöjä, väkivaltasin voittaa. Mutjoo... tarkoitus ei ole pilata kenenkään iloa vähättelyllä tai mitään joten ei tosta enempää.
Ittellä vaikee arvioida lajin nostetta kun oon niin pahassa kuplassa 😄😄😄
 
Uskon kun nään 😄 Tätä ei pidä ottaa väärin, mutta tollasten matsin järkkäämättömyys vuonna 2022 millon naisten tasa-arvon myllytys on maksimaalista, on vaan nii mahotonta. Sama ku se Spoton hypetys. Jos ois pärjänny, ois matseja tullu. Ei toi sen monimutkasempaa oo. Puhe on halpaa kuitenkin 😤
Spoto sai kyllä erittäin kovan mainehaitan tuosta tappiosta Ayelloa vastaan, Larratit, Mike Toddit ja ties ketkä hypetti että nyt on niin kova mies että oksat pois ja että siinä on Levanille haastaja yms. mutta kun hävisi niin koko äijä unohtui :D
Ehkä kovin mainehaitta kädenväännössä sitten Larratin hävittyä Tsyplenkoville.
 
Tuli tyhmä kysymys mieleen. Oisko joku ihan super läski äijä ihan jumalallinen kädenvääntäjä, jos hänellä olisi myös hirvittävä määrä voimaa? Joku 200-kilonen ruho vaikka, ja nojaa koko painollaan väännössä. Luulis että tollanen olis aika voittamaton yhdistelmä. Onko tollasta fysiikkaa olemassa, ni se on eri asia.
Cleve Dean paino isoimmillaan +270kiloa väitetysti ja oli aikansa huippu-ukko, mutta John Brzenk 90 kilosena meni ja voitti miehen.

Jokunen viikko takaperin oli nouseva tähti amerikasta 200kg Corey West vs Brzenk reilu 100 kilosena.

View: https://youtu.be/9a3cS5hChHw?t=672


Jos paras tapa voittaa kädenväännössä olisi painaa +200kg ja "nojata" niin kaikki kädenvääntäjät näyttäisi sumopainijoilta.
Tuo kehon käyttö väännössä on lähinnä käden staattisen voiman käyttämistä ja että saadaan mahdollisimman paljon lihaksia mukaan vääntöön, sekä kohdistuuhan se oma kehonpaino vastustajan käden lisäksi omaan käteen.
Tuota voi hyvin simuloida niin että ottaa 100kg lisäpainoa ja menee leuanvetotankoon roikkumaan yhdellä kädellä :D no eihän pöydässä ihan koko kehonpaino kohdistu kyynärniveleen samalla lailla mutta sama periaate.
Ylipäänsä jos on mieletön ihrakeisari niin siinä on jo niin paljon paksuutta kehossa että joutuu olemaan kaukana pöydästä ja muutenkin nivelkulmat kärsii kun laardi tulee eteen.
 
"Nojata" voi sen sen verran kun lihakset antaa myöten. Ja ne kilot on selkeesti pienempiä kuin esim 200kg, tai ees 100kg. Levan otti taljalla takapainetta 80(?)kg, sen verran enempää ei hänkään pysty nojaamaan taaksepäin toisen käteen. Lisävoima tietenkin aina kotiinpäin, mutta ongelma ei kellää oo elopainon riittämättömyys, jos kulmat pitää.
Levan otti jollain videolla takapainetta ykkösen 70kg, enempää ei voinut ottaa kun loppui pakka kesken :D Mazurenko mittasi puntarilla ja tuossa oli jokunen kilo vajaa.
Hurjin oli että koko pakka tuli verrattain helposti myös eksentrisellä kahvalla.
Levanin ykkönen varmaan tuota 80kilon luokkaa.

Kovin takapainetestauksista minkä olen nähnyt oli Tsyplenkovin +87kilolla kolmonen mutta tyyli oli pikkasen rajumpi, Oleg Zhokh otti myös ennen onnettomuutta älyttömiä painoja muistaakseni +90 mutta tuota ei taidettu vastaavalla vaa'alla punnita.
Rupesi olemaan yli kehonpainon :D mutta mies olikin mutantti.

View: https://youtu.be/YPUHWIqVpUo?t=1210
 
Aa niin Suomessa? Jotenki jääny viime vuosilta kuva, et laji olis semi kovassa nosteessa. Mua lajissa kiehtoo snadisti sen varsin omalaatuset vaatimukset voimissa. Lajin treenaus hyvin spesifiä, eikä perus Pentti Penkkipunnertajan lihat merkkaa monesti yhtään mitään. Tosi kiinnostavia pätkiä ollut mulle esim. nähdä mihin joku Larratt tai se penkin alla lymyilevä Michael Todd kykenee ihan vaikka voimanostoliikkeissä. Tai John Brzenkin väite että leuanveto olis paras liike kädenvääntö voiman kehitykseen. Ja lajia on myös hauska itse höntsäillä, ku tavikset ei osaa ikinä vääntää, ni tavis+:na otan laihana poikana helpot voitot 😅.


Jep tää. Ei tosin ollenkaan mikään kädenväännön oma juttu, vaan esiintyy about 100% urheilulajeista mitä ikinä on keksitty. Ymmärrettävää jos vaakalaudalla on miltsejä toki. Mä en oo ikinä pystyny seuraan mitään urheilua, tai aktiviteettia kauheen himokkaasti kahdesta syystä. 1) Käytän sen ajan mieluummin itse urheilemalla, ja 2) ku perehdyn johki lajiin enemmän, ni toteen aina että ihmiset on pilannu sitä lajia joko keksimällä typeriä sääntöjä, tai kämäsiä keinoja kiertää hyviä sääntöjä, jotka taas ei vastaa omia standardeja. Jos mä olisin vastuussa asioista, ni toisin takas vanhat kunnon gladiaattori taistelut. Ei se TV-ohjelma, vaan se mis oli leijonii, verta ja sisäelimiä :Dd. Ei sääntöjä, väkivaltasin voittaa. Mutjoo... tarkoitus ei ole pilata kenenkään iloa vähättelyllä tai mitään joten ei tosta enempää.
En tiedä missä Brzenk on sanonut että leuanveto on paras liike väännön treenaamiseen mutta jollain videolla kun kysyttiin tuota niin sanoi että kädenvääntö on tärkein voiman kehittäjä kädenvääntöön.
Apuliikkeet on vain apuliikkeitä.
 
Jos paras tapa voittaa kädenväännössä olisi painaa +200kg ja "nojata" niin kaikki kädenvääntäjät näyttäisi sumopainijoilta.

Vaatimus pitää kyynärpää tyynyssä kusee ton tyylin että sais kehonpainosta hyötyä. Kyynärpäät ilmassa niin ois paljonki hyötyä. 200 kilonen sais hirveän takapaineen ku remmeillä rupeis kaatuu selälleen ja jalalla painais pöydän reunasta vielä Mike Selearis tyyliin.
 
Remmit tukee sormia ja rannetta tosi paljon. Eli niillä pystyy pitämään oman ranteen kääntymättä taakse, ja sitä kautta tuottamaan enemmän voimaa sivuille. Remmeillä vääntö just oma lajinsa suhteessa ilman.
Sä tunnut vähän väistelevän aihetta. Et halua oikein ottaa kantaa tuohon lipsautteluun ja ymmärränkin sen kyllä. Mutta @anttipo_ tuossa jo avasikin omaa taktiikkaansa ja se oli juuri sitä mitä kuvittelinkin. Ranne oli oudossa asennossa, koska koko taktiikka perustui siihen, että pitää päästä irti, mutta ei päässyt ja sit se vääntö näyttää tuolta. Tuossa videolla oli muutama muukin saman näköinen tilanne.

En voi sille mitään, mutta mun mielessä tuo vertautuu penkkipunnerruksen ylisuuriin kaariin. Lähes kaikki pitää sitä pelleilynä, mutta se on silti sääntöjen mukaista.
 
Levan vetelee kovasti leukoja pienellä massallansa, joten täytyy pitää paikkaansa. :D
Ite kyllä fiilaan leukoja erittäin korkeelle apuliikkeidne joukossa 😄 Etenkin jos tekee niin että ranne on tangossa sormien sijaan ja korostaa aivan yläasentoa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom