Jupinaa: Keskittyminen (epä)olennaiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MKM
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

MKM

Olen käynyt kohta 20 vuotta salilla. Tuona aikana suuri(n) osa harjoittelijoista on ehtinyt tuloksiinsa pettyneinä lopettamaan ja niistä jotka yhä harjoittelevat, suuri(n) osa näyttää yhä siltä kuin ei olisi salilla koskaan käynytkään. Tuntuu, että valtaosa kuntosaliharjoittelijoista ei osaa erotella olennaista ja epäolennaista toisistaan.

Ruokavalio:

Aloittelevat 15-vuotiaatkin osaavat bodaus-lehtien (=lisäravinnekataloogien) ansiosta keskustella henkeviä kreatiinitankkauksista ja proteiinipulverien hydrolisoinneista. Sen sijaan heillä tai valtaosalla pidemmälle ehtineistäkään ei tunnu olevan minkäänlaista tietoa edes päivittäisestä kalorimääräästään. Nykyaikaisessa tietotulvassa 2%:n merkityksiset nippelitiedot hallitaan, mutta ei ole ymmärrystä 98%:n asioihin. Ihmiset eivät tunnu tiedostavan sitä, että aloittelijavaiheen jälkeen naturaalibodari ei tavallisesti pysty kasvattamaan lihaksia ja polttamaan rasvaa samanaikaisesti: on jaksotettava. Syönti - kulutus = 0 -ruokavaliolla, joilla suurin osa väestä saleilla on, ei tapahdu juuri mitään. Nähdessään lihaskimpun, kysellään mitä (lisä)proteiinia käytät, mistä saa nappeja tms. Siitä ei monikaan tunnu olevan kiinnostunut, että montako kaloria yli/alle kulutuksen tulee syödä.

Treeni:

Suurin osa treenaajista jaksaa kitkuttaa loputtomasti sarjoja kaapeleilla kaksoistaljassa ja hauiskoneessa. Mutta kun pitäisi tehdä kyykkyä tai maastavetoa - liikkeistä rasittavimpia ja siksi tehokkaimpia - alkavat käymään vain leuat: "Pyöräilen ja kävelen paljon, ei näitä tarvitse", on sellaista ja tällaista vaivaa jne. Tosiasiassa suuri osa treenaajista on veteliä ja sisuttomia pehmoperseitä, josta seurauksena jalat ovat kuin linnuilla ja tosielämässä tärkeimmät keskivartalon lihakset ovat kuin hyytelöä. Kaapelinvinguttajan lihakset ovat kuin irrallisia legopalikoita, joilla ei ole toiminnallista yhteyttä toisiinsa. Jos raskaita perusliikkeitä (muitakin kuin sitä perse ilmassa pomppopenkkiä) tehdään, tyyli on tavallisesti kaikessa egotrippailussaan karmaiseva.

Jengi osaa keskustella jostakin bodaus-lehtien fantasiamaailmasta, kuten fysiologian nykytietämyksen vastaisista sisärinnan muotoiluista yms., mutta lihashermojärjestelmän toiminnan perusperiaatteetkaan eivät ole hallussa.

Tulipas vuodatettua...

Originally posted by MKM
Suurin osa treenaajista jaksaa kitkuttaa loputtomasti sarjoja kaapeleilla kaksoistaljassa ja hauiskoneessa. Mutta kun pitäisi kyykätä tai maastavetää alkavat käymään vain leuat: "Pyöräilen ja kävelen paljon, ei näitä tarvitse", on sellaista ja tällaista vaivaa jne.

Heh Hulkin esi-isä :lol1:

Mielestäni ihan asiallista vuodatusta kuitenkin. Itse olen vaiheessa jossa tiedän että en tiedä kovinkaan paljoa, mutta ainakin tiedostan sen.

MKM vei heti ekalla postilla sanat suusta! :)

Varsinkin syömisen merkitys pitäisi aloittelijoiden tajuta, niin rupeis lihaa kertymään. Hienot pulverit auttavat kumminkin vähemmän kuin se, että opettelee syömään 1) oikein ja 2) paljon. Ensin ruokapäiväkirja, makroravinteiden suhteet ja määrät haltuun, ja sitten EHKÄ jauhoja lisukkeeksi, jos/kun kehitystä ei tule. Turha on spekuloida sillä, kohottaako joku 50 juuroo/purkki testobuusteri omia testotasoja kenties kaksi prosenttia vai kaksi promillea, jos syö 50 grammaa/vrk proteiinia.

Parahin MKM,

Loistava postaus, tervetuloa palstalle!

Originally posted by MKM
Ihmiset eivät tunnu tiedostavan sitä, että aloittelijavaiheen jälkeen naturaalibodari ei tavallisesti pysty kasvattamaan lihaksia ja polttamaan rasvaa samanaikaisesti: on jaksotettava. Syönti - kulutus = 0 -ruokavaliolla, joilla suurin osa väestä saleilla on, ei tapahdu juuri mitään.

Asian vierestä - kuinka kauan mielestänne "aloittelijavaihe" kestää? Vai onko kyseessä sittenkin aloittelijakilot, eli kun tietty määrä lisälihasta on saatu niin ylläoleva alkaa olemaan totta?

Kysyn siksi että huolimatta 2-3 vuoden hälläväliätreenistä ja sen jälkeisestä nyt n. 1.5 vuotta kestäneestä järjen kanssa tehdystä kovemmasta säännöllisestä treenistä, tuntuu että edelleenkin filettä tulee lisää (hitaasti tietenkin) jopa dieetillä ja voimapohjaisella treenillä treenaten. Diettaaminen on niin vittumaista, että paljon mielummin tyytyisin hitaaseen kehitykseen.

Olen sanonut ennenkin että olen pienehkö kaveri enkä paljoa isommaksi edes tähtää (muutama kilo), mutta milloin tosissaan tulee seinä vastaan siinä mielessä että bulkkaamatta on ihan turha käydä salilla muuten kuin ylläpitomielessä? Onko se siinä vaiheessa kun BMI lähestyy 25:ttä ilman etttä rasvoja on liikaa? Vai pitääkö olla jo keskivertokansalaisen silmiin "kaappi" eli omata mun mittaisessa 175 cm pätkävarressa 90 kilon kireä lihasmassa?

Missä vaiheessa te, Pakkotoiston jääkaappipakastimet, huomasitte että kehitystä ei tule jos ei syö ISOsti?

Originally posted by MKM

Suurin osa treenaajista jaksaa kitkuttaa loputtomasti sarjoja kaapeleilla kaksoistaljassa ja hauiskoneessa. Mutta kun pitäisi tehdä kyykkyä tai maastavetoa - liikkeistä rasittavimpia ja siksi tehokkaimpia - alkavat käymään vain leuat: "Pyöräilen ja kävelen paljon, ei näitä tarvitse", on sellaista ja tällaista vaivaa jne. Tosiasiassa suuri osa treenaajista on veteliä ja sisuttomia pehmoperseitä, josta seurauksena jalat ovat kuin linnuilla ja tosielämässä tärkeimmät keskivartalon lihakset ovat kuin hyytelöä. Kaapelinvinguttajan lihakset ovat kuin irrallisia legopalikoita, joilla ei ole toiminnallista yhteyttä toisiinsa. Jos raskaita perusliikkeitä (muitakin kuin sitä perse ilmassa pomppopenkkiä) tehdään, tyyli on tavallisesti kaikessa egotrippailussaan karmaiseva.

Alottelijaa tässä ollaan vielä, vasta 1,5 vuotta aktiivista treeniä takana (ja treeniä ylipäätään), syömiset ollut melkeen näihin päiviin jotain ihan muuta kuin pitäis, niillä syömisillä ei ruokittais edes päiväkodin potilaita. Viime aikoina oon ruvennut laskemaan ravintoaineitten suhteita ja määriä, ja nyt tässä tuntuu että pikkuhiljaa saa langan päästä kiinni ja lähtee oikeelle linjalle. Mutta toi mitä sanoit liikkeistä, on ihan totta. Ainakin sen tein oikein monien mokien muassa että alusta asti mukana oli lähestulkoon kaikki liikkeet, jaloille myös, vaikka ihan tikut ne on yhä. Treenaan kotona mutta kerran pari olen käynyt muutaman kaverin kanssa salilla pyörähtämässä, muut salillaolijat on katsoneet silmät pyöreänä maastavetoa "mitä sä luulet tekeväs?" :p

Jos villin arvion heittäis ni nuoremmista jannuista salilla 80% tekee pääasiassa penkkipunnerrusta, ja siihen apuliikkeenä hauiskääntöä sillon tällön. :lol2:

Re: Re: Jupinaa: Keskittyminen (epä)olennaiseen

Originally posted by JSmith
Asian vierestä - kuinka kauan mielestänne "aloittelijavaihe" kestää?
7 vuoden treenit on takana ja tuntuu että joka treenissä oppii jotain uutta. Varsinkin selkätreeneissä tulee joka kerralla uusia ahaa-elämyksiä. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tässä saa sellaisen käsityksen, että jos en tiedä 100% varmasti päivittäistä kalorimäärääni ja en syö juuri sitä ja juuri niin paljon, niin en pysty kehittymään ollenkaan. Onko asia todellakin näin? :confused:

Originally posted by Tomba
Tässä saa sellaisen käsityksen, että jos en tiedä 100% varmasti päivittäistä kalorimäärääni ja en syö juuri sitä ja juuri niin paljon, niin en pysty kehittymään ollenkaan. Onko asia todellakin näin? :confused:
Itse en tiedä omaa päivittäistä kalorimäärääni edes 500 kilokalorin tarkkuudella ja kehitystä on ollut välillä jopa havaittavissa. :) Sinä päivänä kun "pitää aloittaa" ruuan punnitseminen ja/tai ruokapäiväkirjan pito, niin vaihdan harrastusta. Myöskin ajatus treenipäiväkirjan pidosta ahdistaa.

Tomi, eikö treenipäiväkirjasta näkisi kätevästi miten on kehitystä tullut voimatasoissa? Eihän sitä vuosien takaisia tuloksia enää muista.

Ehkä kaikki ei kuitenkaan halua edes "kasvaa" isoiksi. Ehkä joillekin riittää se, että käy salilla. Ei kaikkien tarvitse olla lihaksia lisää haluavia "tosi" reenaajia. pelaan itsekin jalkapalloa, mutta en silti harjoittele sitä kuin satunnaisesti ja varmaankaan en "ammattilaisten" mielestä oikealla tavalla... Sallitakoon myös nämä satunnaiset harrastelijat jotka eivät satsaa salilla käyntiin niin paljon kuin edellä olevat kommenttien kirjoittajat.

Originally posted by PattiPete
Tomi, eikö treenipäiväkirjasta näkisi kätevästi miten on kehitystä tullut voimatasoissa? Eihän sitä vuosien takaisia tuloksia enää muista.
Minkä takia vuosien takaiset tulokset pitäisi muistaa? Mitä niillä on merkitystä? Minulle on aika samantekevää, että sainko vinopenkistä 2 vuotta sitten 8 x 110 vai 12 x 100. Eri asia on, jos laji on esim. voimanosto.

Eipä tässä nyt kyse noista sunnuntaitreenareista olekaan niin kauan kun ne eivät ääneen valita siitä etteivät turpoa (hyvässä mielessä) satakiloisiksi noin vaan, syömällä Snickersejä.

Re: Re: Jupinaa: Keskittyminen (epä)olennaiseen

Originally posted by turre101

Jos villin arvion heittäis ni nuoremmista jannuista salilla 80% tekee pääasiassa penkkipunnerrusta, ja siihen apuliikkeenä hauiskääntöä sillon tällön. :lol2:

Toi on kyllä valitettavan totta. Itse kun alottelin käymään salilla vuosi sitten syksyllä, oli meininki juuri tätä. Tein vaan penkkiä ja ehkä vähän hauiskääntöä. No (näin jälkeen ajatellen päin ehkä jopa onneksi) mulla sitten meni ranne paskaks, ja salilla käynti jäi pitkäks aikaa. Se oli todella vaikea vaiva, ja kun kotona kipsi kädessä vitutus kasvoi, aloin ottaan asioista selvää. Luin tietoa ravinnosta ja reenauksesta.

Opiskelu jatkuu edelleen, eikä tietoni vielä ole kovinkaan laajat Nyt oon päässyt reenaan puoli vuotta kunnolla, ja voin sanoa, että kuulun siihen marginaaliseen ryhmään mun ikäsistä jannuista, jotka reenaavat tosissaan ja suhteellisen järkevästi, ja syö järkevästi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom