Jupinaa: Keskittyminen (epä)olennaiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MKM
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by Tomi
Minkä takia vuosien takaiset tulokset pitäisi muistaa? Mitä niillä on merkitystä? Minulle on aika samantekevää, että sainko vinopenkistä 2 vuotta sitten 8 x 110 vai 12 x 100. Eri asia on, jos laji on esim. voimanosto.

Pakko yhtyä Tomppaan. En itsekään pidä minkäänlaista treenipäiväkirjaa ja kalorit lasken n.500kCal:n tarkkuudella. Jos harrastan kehonrakennusta, tärkein kehityksenmittari on ehdottomasti PEILI, toinen voisi olla vaikka mittanauha. Muutenkin jatkuvien sarjamäärien sekä tulosten kirjaaminen ja niiden ylläpito veisi kaiken vapaa-ajan, kun treeniohjelmatkin vaihtuu tämän tästä :p

Mut tyylinsä kullakin. MKM:n tekstissä oli kyllä pointtia, mut mun mielestä tämä nyt oli enemmän voimanostajan puheenvuoro. Kyllähän voiman lisäys on itsellekin tärkeää lihasmassan ohessa, mut jos saan eri liikkeillä paremman eristyksen juuri haluaamani lihasryhmiin, niin aivan varmasti käytän niitä. Ja toiset lihasryhmät saavat tarvittavaa lepoa. Raskaat perusliikkeet on varmasti ykkösasia, mut siinä vaiheessa kun täytyy päättää, että haluaako treenata vielä vuosia ja kasvaa VAMMOITTA, niin kyllä itse oon joutunu luopumaan joistakin raskaista perusliikkeistä.

Voin kuitenkin laittaa omat valokuvani 5 vuoden päästä forumille, jos saan treenattua loukkaantumatta. Päätelkööt jokainen sit siitä, onko kyseessä linnun jalat, erilliset legopalikat vai siltä väliltä...:D

Pakko vuodattaa tähän, kun sopiva thread aukesi. Tämä ei liity ylläoleviin posteihin mitenkään, vaan aiempiin threadeihin. Monesti kun näkee viesteissä olevan "minulle ei voimatasolla ole MITÄÄN väliä", niin ymmärrän kyllä ettei voima ole itseispointti lihaskasvussa, mutta hyvä ihme, kai voimatason on edes vähän kasvettava jos meinaa lihasta saada? Bodauksessa nyt ehkä ennemminkin sarjapainon kuin maksimin osalta, mutta kuitenkin.

Vai osaako joku heittää esimerkkejä kaverista joka ottaa penasta 100 kiloa ja rinta on "massiivinen kuin Arnoldilla", tai kyykkää 140 kiloa ja reidet on kuin Platzilla? Tai kyllähän Platzikin saatto 140 kilolla kyykkäillä, mutta kyykkäilikin sit senkin edestä :p

PS. Minusta alkuperäinen viesti ei vaikuttanut voimanostajan puheenvuorolta , koska siinä painotettiin ruokavalion merkitystä niin paljon.

Hyvää jupinaa MKM.

Ja icemanin juttua en allekirjota. Mun mielestä toi oli yleishyvin kirjotettu, ei mitenkään voimanostajan näkövinkkelistä.
Pointtihan oli siinä, että nippelitietämys ja hienot lisäravinteet ei vapauta kovasta vaivannäöstä salilla ja ruokavalion suhteen. Tässä olen samaa mieltä.

Itelläkin on tuhottomasti vielä opittavaa, niinkun Tomilla, niin itelläkin tulee joka viikko salilla uusia ahaa -elämyksiä.

Koko ajan oppii lisää, 10 v treenin jälkeen. Vaikka treenasin alusta asti koko kroppaa niin ehkä mieli silti kokemuksen myötä tulee vastaanottavaisemmaksi ja ne ahaa-elämykset antaa odottaa itseään joskus pitkäänkin kun pääsee eroon asenteista, ennakkoluuloista ja yleisestä kapeakatseisuudesta (jos pääsee).

Kehomies henkeen ja vereen olen, ja pidän treenipäiväkirjaa. En itseisarvona ole kiinnostunut voimatasoista, mutta siitä näen millä olen viimeksi tehnyt ja kuinka paljon. Tämän toki voi suurin piirtein muistaakin seuraavalla kerralla, joten tämä ei ehkä ole pääpointti ainakaan itselläni - vaan se, että näen sieltä kokonaisvaltaisen kuvan siitä, mitä, miten ja kuinka paljon/usein olen tehnyt milloinkin ja mitä vaikuttavia tekijöitä ja fiiliksiä milloinkin on ollut. Siihen voi aina peilata sen hetkistä kehitystä jälkeenpäin ja etsiä syitä miksi joku nyt toimii tai ei toimi.

Eli sen lisäksi että merkkaan kirjaan liikkeet, painot, sarjat ja toistot, merkkaan, miltä sarja tuntui, miten puhtaasti se tuli, kuinka tiukalle meni, oliko normaalia pitempi/lyhyempi lepo ennen sitä jne jne jne. Tämä ei tarkoita mitään runoilua vaan 1-5 sanalla pari kommenttia.

Epäilemättä käytännössä jokainen kehittyy ja minäkin kehittyisin ilmankin, mutta itselleni kirjanpitoharrastus sopii ja on hyväksi todettu tapa.

Originally posted by Sumppari
Vai osaako joku heittää esimerkkejä kaverista joka ottaa penasta 100 kiloa ja rinta on "massiivinen kuin Arnoldilla", tai kyykkää 140 kiloa ja reidet on kuin Platzilla? Tai kyllähän Platzikin saatto 140 kilolla kyykkäillä, mutta kyykkäilikin sit senkin edestä :p

Platzin Tomppa kyykkäili 280 kg:lla kymmpejä.Ei mikään turha äijä.

Olennaiseen keskittymisestä: Entisen reenikaverin kanssa vittuiltiin toisille päin naamaa ja puhuttiin paskaa reenin aikana.Jonkun silmissä se saatto näyttää siltä,että me vaan pelleiltiin salilla.Se oli vaan meidän tapa psyykata toisiamme kovempaan treeniin.Tapansa kullakin.

Kuitenkin salille mennessä keskityn pelkästään omaan treeniin(ja kaverin jeesaamiseen).Mitä nyt joskus sarjojen välissä katse eksyy johonkin fitness naiseen...:hmmm:

Täyttä asiaa vuodatuksesi MKM! Oli se vaan paljon helpompi aloittaa salilla käynti joskus vuonna -78,kun ei ollut kaiken maailman hilavitkuttimia laitteina.Mutta syömisen ja levon tarpeen
sitten ymmärsi vasta vuosien ja kymmenenvuoden treenitauon jälkeen.

Itseäni taas vituttaa nämä 20 vuotta salilla käyneet barbababat jotka selittävät kovasta treenistä ja vitunmoisista tuloksistaan. Rasvaprosentista ei ole tietoa kun pihdit eivät ole riittäneet kahvojen ympärille viimeiseen kymmeneen vuoteen. Pystypunnerruksessa menee 120kg:llä kymppi ja vittu ollaan elviksiä vaikka peilistä katsoo takas jotain ryhävalaan ja mursun väliltä.
Ei vaan... Oikeen välillä vituttaa kun mikään ei vituta.
Mulle on ihan sama mitä toiset tekee.
Pääasia että itte näyttää hyvältä ja piparia irtoo.

Re: Re: Re: Jupinaa: Keskittyminen (epä)olennaiseen

7 vuoden treenit on takana ja tuntuu että joka treenissä oppii jotain uutta. Varsinkin selkätreeneissä tulee joka kerralla uusia ahaa-elämyksiä. :)

Nyt toi selvis.. mehän ollaankin gymillä mietittykin miksi Tomi on reenannut sen oloisena kuin olisi jotain "uutta ja mullistavaa" keksinyt..:lol2:

Tuo tarpeellinen kalomäärä per päivä on tosi yksinkertainen asia, mutta aika harva sen tajuaa. Tai sitä, että kun lihasmassa kasvaa niin pitää syödä koko ajan vaan enemmän.

Lisäksi tuntuu siltä, että kaikkien kiinnostuneimpia näistä eksoottisista methoxyhypersuperstackeista ovat juuri nuoret tyypit, joiden ravinto- ja treenipolitiikka on ihan poskellaan.

tuli tosta kuvauksesta ihan omat toimet mieleen :)

avautumista:
-vasta lähiaikoina olen 'valaistunut' näissä treeniasioissa (olen 16v ja vuosi epäpätevää treeniä takana).
-olen lisännyt selkä ja jalka päivät vakituiseksi osaksi 4-jakoista treeniäni, ruvennut syömään KUNNOLLA (vielä viime vuonna painoin 53.6kg, nyt olen jo siellä 60kg maissa ja lisää massaa hankitaan!).
-tehnyt itselleni, pakkotoiston avustuksella, kunnon ohjelman (ei penkkiä ja hauista vuorotellen ;) ) ja jokapäivä opin jotain uutta.

toivon etten enää vuoden päästä kuulu tuohon aloittelija ryhmään vaikka lisäravinteita syönkin :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä olin ekan kuukauden salilla just tollanen! :lol2:

Mutta sitten löysin pakkotoiston ja tein parannuksen. Nykyään kyykky ja mave ehdottomasti 2 suosikkiliikettäni ja jalkapäivä on se mitä aina eniten odotan. Tosta ruuasta kyllä sen verran, että en kyllä yhtään laske kaloreita, ainoo, et proteiinimääriä hieman tarkkailen. Näin alkuvaiheissa, vielä kun oon tällänen kaveri johon ei mitään tartu, oon ottanu sen asenteen, että ruokaa vedetään tarpeeks tai liikaa. Sillä ei mulle niin väliä oo, että mitä se on kunhan ei mitään kauheen epäterveellistä ja maistuu semmoselta että alas saa. Kaikki pitää vetää mitä alas kehtaa vetää, jotta muhun jotain tarttuis. Ja läskiäkään mun ei tarvi pelätä, kun ei sekään tykkää tarttua. Ja jos tarttuu, niin paskan väliä jos samalla tavalla tulee lihasta. Sitten jos vähän jotain dieettiä joskus vetelen, niin voin teidän mieliks ne kalorit laskee! :D

Todella hyvä threadi. itsekin olen joskus (ehkä liian provosoiden/vittuilen) tuonut samaa asiaa eri threadeissa esille.
Onneksi joku puki samat ajatukset järkevään muotoon.

Todellakin toivon että kaikki lukis tän threadin. :kippis1:

Niin ja kapee penkki..... :cool:

Itse en tiedä omaa päivittäistä kalorimäärääni edes 500 kilokalorin tarkkuudella ja kehitystä on ollut välillä jopa havaittavissa. :) Sinä päivänä kun "pitää aloittaa" ruuan punnitseminen ja/tai ruokapäiväkirjan pito, niin vaihdan harrastusta. Myöskin ajatus treenipäiväkirjan pidosta ahdistaa.

Vaikka ateisti olenkin niin AMEN.

Kehitystä on tapahtunut ilman päiväkirjaa tai kokkivaakaa.

Originally posted by Dolph Lunkreeni
Itseäni taas vituttaa nämä 20 vuotta salilla käyneet barbababat jotka selittävät kovasta treenistä ja vitunmoisista tuloksistaan. Rasvaprosentista ei ole tietoa kun pihdit eivät ole riittäneet kahvojen ympärille viimeiseen kymmeneen vuoteen. Pystypunnerruksessa menee 120kg:llä kymppi ja vittu ollaan elviksiä vaikka peilistä katsoo takas jotain ryhävalaan ja mursun väliltä.
Ei vaan... Oikeen välillä vituttaa kun mikään ei vituta.
Mulle on ihan sama mitä toiset tekee.
Pääasia että itte näyttää hyvältä ja piparia irtoo.

:lol1: :lol1: :lol2:
Pipari - miehen tärkein lisäravinne.

Originally posted by Dragon
Vaikka ateisti olenkin niin AMEN.

Kehitystä on tapahtunut ilman päiväkirjaa tai kokkivaakaa.

Mulla ainakin tulee hyvä mieli, ja henkiset voimat lisääntyy kun pidän suht järjestelmällisesti kirjaa syömisistä ja treenaamisista, ja henkisistä voimista saa potkua fyysisen voiman saamiseks, mut sama kai se on, jonkun mielestä harrastus vasta ALKAA noista vihoista ja tilastoista, toisilla ne päättyy, mutta pääasia että kehitystä tulee :kippis1:

mä oon treenaillut jotakuin 6v ja siitä viimeset 3v silleen että on hommassa jotain tolkkua ollut mukana ja enkä enkä edelleenkään jaksa laskea mitään hippoja happoja ja tippoja. musta pääsee aika pitkälle sillä että syö vaan tarpeeksi ja jättää turhat rasvat ja roskaruuan vex,rahkoja raejuustoa yms tietty tarpeeksi ja jos haluu ni voi vetää protskudrinkkejä ja vitamiinit on kai jees.musta on ihan turha ruveta laskee mitään kaloreita tai kirjoittelee treenipäiväkirjaa,kyllä sen muistaa millä romuilla on viimex vedellyt ja ei noita kaloreita voi lopun ikää ruveta laskemaan,kyllä peili ja vaaka kertoo sen mitä tarviikin ja harrastepohjalta homma on otettava,eri asia sitten jos pyrkii johkin kisoihin tms,noi high tech tyypit just viihtyykin salilla sen 1-2v ja siihen se sit tyssääkin kun huomaa että ei megaturbo protskudrinkit kasvatakaan massaa vaan on käytävä treenamassakin.

Originally posted by turilas
kisoihin tms,noi high tech tyypit just viihtyykin salilla sen 1-2v ja siihen se sit tyssääkin kun huomaa että ei megaturbo protskudrinkit kasvatakaan massaa vaan on käytävä treenamassakin.

Ai ei kasvata vai? Ainakin omalla salillani kaikista isoimmat karpaasit lutkuttavat pitkin treeniä epämääräisen näköisiä litkuja ja treenin jälkeen pukuhuoneessa kaivetaan vielä isompi tönikkä voimajuomaa esille. Ja massaa on niin, ettei meinaa ovista mahtua kulkemaan. Joitain lihaksiakin voi massakerroksen alta yrittää hahmottaa ;-)

No vakavasti puhuen, kannattaako ns. tavallisen salillakävijän ryhtyä massiiviseen massanhankintaprojektiin, kun kuitenkin suuri osa painonlisäyksestä on silkkaa silavaa. Minusta olisi järkevämpää keskittyä hankkimaan sopivassa suhteessa voimaa ja tiukkaa lihasta. Tietysti voimien ja lihasten kasvattaminen pienemmällä kalorimäärällä on paljon hitaampaa, mutta vastaavasti lihasmassaa kuluttavia dieettejäkään ei tarvitse pitää.

Onko tutkittu, millaisia vaikutuksia pitkällä aikavälillä aiheuttaa runsaan proteiinin nauttiminen?

-Jamo-

Ja taas kerran. Mitä sillä on väliä miten muut treenaa ? Edellyttäen ettei se vaikuta omaan treeniin ( painojen paiskominen/jättäminen tankoon, keskittymistä haittaava peilin edessä hortoilu jne. ). Jos joku treenaa "väärin", niin mitä sitten ? Sille voi itsekseen naureskella korkeintaan. Minä naureskelen. Jos joku syö väärin eikä kehity, niin mitä sitten ? Jos kaveri on kuitenkin tyytyväinen harrastukseensa, niin hyvä. Jos harrastus jää sikseen kun kehitystä ei tapahdu, niin mitä sitten ? Oli väärä harrastus tai hölmö kaveri.

Kaikki liikunta on kuitenkin hyvästä, jos vaan treenaa niin, että ei tule loukkaantumisia. Mutta toisaalta, aina treenatessa on riski loukkaantua. Vaikka treenaisitkin "oikein".

Proteiinin vaikutusta on tutkittu.
Yksi seuraus oli ainakin lisääntynyt riski sairastua suolistosyöpään. Toinen oli se, että vatsalaukku näyttää "räjähtäneeltä". Näin mulle kuvailtiin asiaa.
Tosi asiahan on, että suuret proteiinimäärät kuormittavat ruuansulatusta.

Tämän keskustelun aloittaja kyllä puhui asiaa. Ei niitä lihaksia tule, jos ei syö. Ne voivat muotoutua hieman, mutta massa ei kasva.
Henkilökohtaisesti mua vituttaa, kun salilla joku 70-kiloinen tulee kysymään, että miten saada tuloksia ylöspäin. Siihen kun vastaat, että syö enemmän, niin tyyppi alkaa naureskelemaan ja sanoo, että kyllä kai siihen treenaamallakin pääsee.

Originally posted by alumiini
Proteiinin vaikutusta on tutkittu.
Yksi seuraus oli ainakin lisääntynyt riski sairastua suolistosyöpään. Toinen oli se, että vatsalaukku näyttää "räjähtäneeltä". Näin mulle kuvailtiin asiaa.
Tosi asiahan on, että suuret proteiinimäärät kuormittavat ruuansulatusta.

Onko jossakin tutkimuksessa todistettu että vaivat johtuvat nimenomaan proteiinista? Olen lukenut paljon sellaisia tutkimuksia, joissa on todettu yhteys ruokavalion korkean proteiinipitoisuuden ja erilaisten vaivojen (kolesteroli, suolistovaivat jne.) välillä. Se, mikä vaivat aiheuttaa onkin sitten eri juttu. Yleensä näissä tutkimuksissa mainitaan että vaivat voivat johtua esim. siitä että usein proteiinipitoinen ruokavalio sisältää paljon myös eläinrasvoja ja proteiinipitoinen ruokavalio voi olla muilta osiltaan epäterveellinen. Esim. kuitujen saanti, vitamiinien saanti, hyvät rasvat jne. on jääneet liian vähälle. Ainakaan mun silmiin ei ole osunut sellaista tutkimusta, jossa olisi todistettu nimenomaan proteiinin olevan haitallista, vaan tyypillisen proteiinipitoisen ruokavalion ja erilaisten tautien välillä on vain todettu yhteyttä. Jos joku tietää tutkimuksia, joissa on proteiini itsessään todettu vaaralliseksi, niin tähän vaan linkkejä.

Uskoisin (kunnes toisin todistetaan) että monipuolinen runsasproteiininen ruokavalio, jossa kiinnitetään huomiota mm. rasvojen laatuun, kuitujen saantiin, vitamiineihin ja hivenaineisiin, ei ole ainakaan sen vaarallisempi kuin suomalainen ruokavalio keskimäärin. On niin monia tapoja saada paljon proteiinia, sekä terveellisiä että epäterveellisiä :)

niin kaikkea kohtuudella,jos syö paljon protskua niin pitää kai yrittää syödä sitten muutenkin enempi kuituja,hedelmiä marjoja yms että saa suhteessa kaikki flavonoidit ja vitamiinit yms hivenaineet, eikai se pelkkä proteiinien suuri saanti ole ainoa autuuksi tekevä asia lihasten kannalta vaan tasapainoinen kokonaisuus ruokavaliossa muutenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom