Jouluvitutus, jo vuodesta 2005

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Muualla radion voi sulkea kun tulee niitä mollivoittoisia kotimaisia joululauluja, mutta ei vieraisilla. Vitutuksen kruunaa ne suruvirret joita radio tunkee ilmoille. Vielä enemmän vituttaa, kun tiedän miten paljon parempia ja iloisia joululauluja löytyy esim. ameriikan mantereelta.

Tätä minäkään en tajua. Joululauluista suurin osaa saa vaan haluamaan viiltää ranteet auki. Toinen mitä en käsitä ja mikä vituttaa suuresti on se Sika-joululaulu. Mitä helvettiä oikeesti???!! Kuka muka tykkää siitä? Ja miksi? Miksi se on edes tehty? Naurettavaa paskaa, joka saa allekirjoittaneella veren kiehumaan välittömästi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haluaisin siis vain olla perheeni kanssa rauhassa...

Pakko tulla vielä crashaa tähän ketjuun ja kysyä Inskalta, joka veti pohjat hajoiluilla.

Miksi et sitten vietä perheesi kanssa rauhassa Joulua? Kuka helvetti sinut pakottaa tekemään mitään mistä et pidä? Vähän munaa nyt tohon touhuun!

Sitten kun siirrytään lahjoja jakamaan, niin sehän on oikeasti ihan mukavaa kun näkee miten mukula tykkää siitä. Itse en halua mitään lahjoja, enkä juuri haluaisi ostaa niitä muillekkaan aikuisille. Typerää ostaa jotain toiselle, joka ostaa samalla rahalla jotain itselle. Kumpikaan ei saanut kuitenkaan sitä mitä oikeasti olisi halunnut. Ja jos sai, niin mikä vitun järki siinä nyt on.

Miksi sitten valitan enkä vietä sellaista joulua kun haluaisin. No, eihän se käy koska muut ihmiset loukkaantuu jos haluaisin olla joulun vaikka omassa kodissani ja tehdä siitä oman näköisen joulun. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että tulisi sukulaisia kylään. Kunhan pitäisivät turpansa kiinni, kuten minäkin pidän heidän jouluperinteistään. Mitä siihen omaan jouluun sitten kuuluisi. Voisin hankkia kuusen (jos niitä saa kotiin kannettuna netistä). Perinteisiä jouluruokia en laittaisi, mutta laittaisin mielellään pöytään parasta ruokaa mitä koko vuonna on syöty. Esim. jotain riistaa, jalokalaa jne. Ei liikaa tavaraa pöytään, vaan muutaman ruokalajin laadukas illallinen mikä ei liikaa veisi aikaa tai hermoja. Jos ruoka menisi vituiksi, niin tilattaisiin vaikka pizza ja naurettaisiin asialle. Avaisin viinikaapista pullon, jota on siellä vuosia säilötty. Taustalla soisi esim. musiikkinatämä levy. Sitten avattaisiin lahjat (eli lapsi avaisi) ja minulla olisi oikeasti ollut mukava päivä. Haluaisin siis vain olla perheeni kanssa rauhassa, syödä hyvin (hyvää ruokaa) ja oikeasti antamisen ilosta antaa muutaman lahjan tärkeille ihmisille (jotka niitä tarvitsevat). Kaikkein tärkeintä olisi rauha ja kiirettömyys. Sehän kuulostaa melkein jo joululta. Aamulla olisin saanut käydä isäni haudalla ja saunassa. Minkä takia minun näköinen joulu ei saa olla tärkeä. No sen takia kun se ei ole perinteinen joulu. Kyllä joulu on sitten kivaa aikaa.

Oli pakko lainata näitä kahta kappaletta. Tuo ensimmäinen on niin totta kun olla voi! No sentään meillä jotenkin tuo sisäistetty, tai ainakin minä vedän linjaa että voin ostaa jotain järkevää vähän, mutta en todellakaan osta mitään järkkyhintasta sentakia että on joulu ja pitää ostaa jotain. Vituttaa sitten kun kysellään "että mitäs se Timba osti vaimolle joululahjaksi". No pitääkö sitä ostaa jotain kallista jotta se on hyvä? Pitääkö yrittää yllättää vaikkei jotkut lahjayllärit ole pätkäänkään minun elämääni? Lapsilla pitää vähän lahjoja ollakkin ja niille voi tekosyyllä ostaa jotain jota ne oikeati tarttee, ei ne sitä tajua jouluun yhdistää...

Joulusafkosita taas pidän itse, pääsääntöisesti. Mutta vituttaa ihan huolella se että niiden takia pitää repiä paniikkia jo melkein kesäkuussa. Yöllä ei ehdi nukkua kun pitää tuusata joulusafkaa ja leipoa sitäsuntätä, mitää kukaan ei kuitenkaan sitten enää jaksa safkan päälle syödä. Sitten ollaan loukkaantuneita jos ei vielä 5 santsikierroksen jälkeen jaksa vetää kakkua ja piparia naamaan.

Töissä tuli vähän avauduttua etenkin tuosta lahja-aiheesta. Yksi vastakkaista sukupuolta edustava sanoi ettei kattelisi sellaista miestä, joka ei tuo jotain kivaa yllättävää jouluna. Sanoin sille etten kattelisi naista joka tätä vaatii ja loukaantuu jos en tuo. Paskat, jos ei selvästi pysty esittämään realistista toivetta, niin antaa olla. En minäkään odota että mulle jotain isoa ja yllättävää tuodaan. Enkä sitä haluakkaan. Homma ois eri jos sitä rahaa ois niin ettei sillä olis väliä. Mutta tuntusko tuo sittenkään miltään? Tuskin... Siis hyvää kaupallista joulua itse kullekkin.

Pakko tulla vielä crashaa tähän ketjuun ja kysyä Inskalta, joka veti pohjat hajoiluilla.

Miksi et sitten vietä perheesi kanssa rauhassa Joulua? Kuka helvetti sinut pakottaa tekemään mitään mistä et pidä? Vähän munaa nyt tohon touhuun!

Hehheh. Suomessa tuon joulun kanssa on niin rankat perinteet, että vaatii oikeasti sitä MUNAA irrottautua tästä. Itsellä sitä ei ole, enkä häpeä sitä myöntää!

"että mitäs se Timba osti vaimolle joululahjaksi".

Voi ristuksen perse, tuo vituttaa. Viime vuonnakin olin niin samperin reilu kaveri että en ostanut avokille mitään niin johan on mukava sitten noihin kysymyksiin vastata.

Enkä oo ostanu nyttenkää mitään muuta kuin joulun jälkeen tulevan koiran 1500e, jos se ei piisaa niin prkl! Kyllä ne lahjat ovat lapsille ja ruoka aikuisille, vituttaa!!!!

Sitten oon ajellu ympäri jerusalemia peräkärryn kanssa missä ei pelaa tuikun tuikkua koska mulla on peräkoukku, kuusia sinne, kuusia tänne. Aaaargghhhh. Jospa huomenna saisi kinkkua niin alkasi vitutus laskeen.

Tähänhän mä vastasin jo:

"Miksi sitten valitan enkä vietä sellaista joulua kun haluaisin. No, eihän se käy koska muut ihmiset loukkaantuu jos haluaisin olla joulun vaikka omassa kodissani ja tehdä siitä oman näköisen joulun. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että tulisi sukulaisia kylään. Kunhan pitäisivät turpansa kiinni, kuten minäkin pidän heidän jouluperinteistään."

Toiset ihmiset ne omat jouluperinteet sokaisee niin pahasti, ettei tajuta kunnioittaa muiden mielipiteitä. Ja koska arvostan joulussa nimenomaan sitä rauhaa, en halua suututtaa muita ja pilata muiden joulua. Ensi joulun tosin aioin viettää omalla tavallani, mutta kuitenkin niin, että muillakin (eli ainakin omalla perheellä) olisi kivaa. Teen sen selväksi jo huomenna.

Tässä ketjussa muuten huomaa miten perisuomalaisen ahdistuneita ihmiset oikeasti ovat kun pitää olla toisten ihmisten kanssa. Eihän se olekaan se, että jouluna on oltava toisten kanssa, vaan se, että kaikilla on niin vitun huonot välit sukulaisiin, että sehän tässä stressaa ihmisiä, eikä joulu.

Joku jo tossa ylhäällä hajoili siihen, että oma kakara saa LIIKAA lahoja sukulaisita. Voi vittu soikoon, kyllä lasta saa ja pitää lahjoa!

Miksi sitten valitan enkä vietä sellaista joulua kun haluaisin. No, eihän se käy koska muut ihmiset loukkaantuu jos haluaisin olla joulun vaikka omassa kodissani ja tehdä siitä oman näköisen joulun. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että tulisi sukulaisia kylään. Kunhan pitäisivät turpansa kiinni, kuten minäkin pidän heidän jouluperinteistään. Mitä siihen omaan jouluun sitten kuuluisi. Voisin hankkia kuusen (jos niitä saa kotiin kannettuna netistä). Perinteisiä jouluruokia en laittaisi, mutta laittaisin mielellään pöytään parasta ruokaa mitä koko vuonna on syöty. Esim. jotain riistaa, jalokalaa jne. Ei liikaa tavaraa pöytään, vaan muutaman ruokalajin laadukas illallinen mikä ei liikaa veisi aikaa tai hermoja. Jos ruoka menisi vituiksi, niin tilattaisiin vaikka pizza ja naurettaisiin asialle. Avaisin viinikaapista pullon, jota on siellä vuosia säilötty. Taustalla soisi esim. musiikkinatämä levy. Sitten avattaisiin lahjat (eli lapsi avaisi) ja minulla olisi oikeasti ollut mukava päivä. Haluaisin siis vain olla perheeni kanssa rauhassa, syödä hyvin (hyvää ruokaa) ja oikeasti antamisen ilosta antaa muutaman lahjan tärkeille ihmisille (jotka niitä tarvitsevat). Kaikkein tärkeintä olisi rauha ja kiirettömyys. Sehän kuulostaa melkein jo joululta. Aamulla olisin saanut käydä isäni haudalla ja saunassa. Minkä takia minun näköinen joulu ei saa olla tärkeä. No sen takia kun se ei ole perinteinen joulu. Kyllä joulu on sitten kivaa aikaa.

Mä en vihaa joulua, mutta haluan lainata ylläolevia paria kohtaa.

Olen tässä vuosikausien aikana tehnyt aika yksinkertaisia mutta lähes kaikenkattavia huomioita (No shit, Sherlock!) Pääosin joulua vihaa seuraavanlaiset ihmiset: Ne keillä oli lapsuus silkkaa helvettiä. Alkoholismia tms perheessä jolloin joulu saattoi olla kamalin aika vuodesta. Lähes poikkeuksetta lapset rakastavat joulua (paitsi ne ketkä pelkäävät) ja jouluvastaisuus alkaa kasvaa vasta yläasteiän ja aikuisuuden myötä. Miksi näin? No, monestakin syystä. Yleisin on se että ei uskalleta viettää sellaista joulua kun haluaisi viettää. Ei siihen oikeasti ole mitään sääntöjä millainen on oikea joulu, ja vaikka olisikin, niin säännöt on tehty rikottaviksi ja perseet nussittaviksi.

On turha stressata joululahjoista kun 90% niitä haluaa älyttömistä "eiostetalahjoja" sopimuksista, siis valheista huolimatta. Helpoin olisi ottaa tämäkin asia suoraan puheeksi ja sopia että kun niitä kuitenkin ostetaan, niin toivotaan sitten selkeästi. Joululahjatoiveita saa olla aikuisillakin, eikä tule sitten annettua eikä saatua lahjaksi jotain turhaa paskaa. Ihmiset ketkä ovat vähään tyytyväisiä tai innostuvat pienistäkin asioista, tai ovat erittäin idearikkaita yllätyslahjojen ostamisessa eivät kuulu tähän ryhmään. He eivät stressaa. Jotkut vähissä varoissa olevat stressaavat, mutta hekin vääristä syistä. Hyvä lahja ei tarkoita samaa asiaa kuin kallis lahja. Lähimmäisen muistaminen ja antamisen ilo on tärkeintä.

On turha stressata joululauluista ja ruuhkista. Mp3 korville soimaan niin saa kätevästi skipattua kauppojenkin pakkorallit, ja ostoksille voi suunnata sellaisina päivinä/aikoina kun olettaa että on hiljaista. Btw, nyt on ollut tosi hiljaista iltaisin kaupoissa esim eilen ja tänään, päinvastaisista olettamuksista huolimatta.

On turha stressata paskoista jouluruoista. Jos niistä ei pidä, miksei tehdä jotain toisenlaista juhla-ateriaa? Jos kaikkea ei voi vaihtaa, mukaan voi tuoda jotain uuttakin.

On turha stressata juurikaan mistään muusta kuin siitä että epäsosiaalinen tai omaa hemmetin huonot välit sukulaisiinsa. Mutta näillekin asioille voi tehdä jotain, ja pitäisikin tehdä. Eikä joulu suinkaan ole se tärkein syy vaan koko vitun elämä.

Ilolla kuitenkin huomaan että jouluvitutus on ollut näköjään laantumassa ja hyvin rankalla kädellä. Tämä ketju oli ennen paljon suositumpi ;)

Mulla on nyt neljäs "oma" joulu, ja ensimmäinen vuosi kun kukaan ei ole aloittanut painostusta/ärmätystä/ihmettelyä siitä, että ollaan miehen kanssa kahdestaan eikä tehdä kaiken sortin jouluruokia. Lahjat vaihdettiin, mutta en tiedä onko siinä mitään joulua kun vaihdetaan suunnilleen joka kuukausi muutenkin. Pari sukulaispiipahdusta on aaton jälkeen, mutta ei mitään viikkotolkulla viilattuja lanttulaatikoita tai paskoja lahjoja.

Suosittelen oman mielenterveyden vuoksi yrittämään pikku hiljaa kohti sitä omanlaista joulua. Helvetin vaikeaa toteuttaa niin, ettei kukaan suutu, etenkin jos on lapsia ja rakastavia isovanhempia tunkee ovista ja ikkunoista. Tällä systeemillä uskoisin oikeasti nauttivani isosta sukujoulusta muutamien vuosien välein, kun keskimäärin jään voiton puolelle.

Vikaan meni MissEvilEve. Meillä ei ole ainakaan dokaamisen takia yhtään joulua pilattu. Oma joulufiilis on varmaan mennyt duunin takia vituiksi. Joulu on duuneissa se isoin sesonki ja se muutenkin on koko ajan päällä. Ei vaan enää jaksais mitään ylimäärästä hössötystä, mikä muista on ehkä niin kovin tärkeetä. Sitä vaan haluis ottaa rennosti. Vaan ei tunnu onnistuvan.

Minnuu vituttaa välillä kanssa koko joulu. Nyt vältyin kovemmalta stressiltä lahjojen ostamisen suhteen, kun sain vihdoin vaimolle menemään perille, että aikuiset eivät osta toisilleen lahjoja. Penskoille tietenkin, koska niitä vartenhan se on koko joulu olemassa. Saatana, sitten piti lähteä hakemaan joulukuusi. Perkele, että voi olla vaikeaa kuusen varastaminen! Tuossa kuluneen vuoden mittaan kahtelin tuolla erään kohtalaisen ison mehtäfirman maalla kasvavan tien varressa aivan helvetin hyvän joulukuusen. Tänään olin menossa hakemaan sitä, niin olivat tehneet hakekasan siihen päälle. Ei auttanut, kun lähteä omasta metästä ehtimään kuusta. Hämärään asti hain ja hain, vaan ei löydy mieleistä. Sitten kuitenkin yhen otin ja mietin, jotta saa kelvata, ja kiikutin sen tyytyväisenä kotiin. Eipä kelvannut, saatana kuulemma liian harva! No ei kun pimeää vasten takaisin sinne firman mehtään ja sieltä olevinaan parempi kuusi matkaan. Eukko sitten niitä kahteli ja lopulta totesi, jotta sisälle tulee se ensimmäinen kuusi:wall:. AArgh! No sitten seuraavaksi hirvipaistin tekoon. Paisti leivinuuniin ja hyvillä mielin kaupalle. Matkalla velipojan luo viemään lapsille joululahjat. No se reissu tietenkin kesti "vähän" ja kotia tullessa mökki haisee perseelle. Saatanan paisti on palanut uuniin. No nämä nyt on vaan tässä jouluvitutuksessa ekstraa. Tavallaan minua vituttaa a)joulun kaupallisuus, b)joululaulut, c)hössötys. Hyvää joulussa on sentään ruoka. Jos sitä eläisi yksin tai kahdestaan, niin tuskin tulisi joulua vietettyä millään lailla. Tai no, korkeintaan humalassa.

Mä en vihaa joulua, mutta haluan lainata ylläolevia paria kohtaa.
...

Tosiaan vähän vikaan meni. Ei ole lapsuudessa kotona dokattu. Stressattu ehkä, mutta niinhän tehdään suurimassa osassa suomalaisista kodeista jouluna. Ei ne asiat ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia että kaiken vaan voisi muuttaa samantien. Jos kaikki ihmiset oikeasti kunniottaisivat toistensa mielipiteitä tasapuolisesti, niin homma voisi toimia. Erilaisuutta ei vain suvaita, varsinkaan jouluna. Mutta kaikkein tärkeintä olisi muistaa, etteivät ihmiset pidä samoista asioista. Ja btw. Tänään mm. Jumbo oli niin täynnä, ettei sinne saanut edes autoa parkkiin. Illalla sain tuurilla, mutta oli kaikkea muuta kuin rauhallista.

Vikaan meni MissEvilEve. Meillä ei ole ainakaan dokaamisen takia yhtään joulua pilattu. Oma joulufiilis on varmaan mennyt duunin takia vituiksi. Joulu on duuneissa se isoin sesonki ja se muutenkin on koko ajan päällä. Ei vaan enää jaksais mitään ylimäärästä hössötystä, mikä muista on ehkä niin kovin tärkeetä. Sitä vaan haluis ottaa rennosti. Vaan ei tunnu onnistuvan.

Niin siis eihän kaikkien vanhemmat juoppoja ole :D Mutta osa siis joulua vuosikausia vihanneista vihaa sitä siksi että se on helvettiä. Alkoholismilla ja perheväkivallalla maustettu "iloinen juhla"... Syitä on monia, mutta tuo on yleinen monella sellaisella kuka on vihannut joulua nuoruudesta asti.

Muistakaa: Joulu on sellainen kuin haluaa sen olevan. Rikkokaa rajoja. Meillä on vaan tää yksi elämä :haart:

Ja tosiaan, puhuin YLEISTYKSISTÄ. Yleisimmin syyt on juuri noita. Ei ne kaikki jokaiseen osu tai välttämättä yksikään, mut enemmistön jouluviha koostuu aika pitkälle noista elementeistä. Ja eihän Inska sunkaan kohdalla täysin vikaan mennyt. Sä kuulut juuri siihen porukkaan jota ahdistaa ne tietyt luetellut asiat joita et kuitenkaan uskalla/halua muuttaa. Mutta enivei, ei ehkä kaikkea kerralla kannatakaan yrittää, mut hiljaa hyvä tulee. Kyllä säkin pääset joulusta nauttimaan jos teet töitä sen eteen, ja usko pois, jopa siitä sun tyylistä saattaisi nauttia ne ihmiset ketkä on tottuneet erilaiseen jouluun. Mäkin perinteisenä jouluihmisenä tykkäisin tuosta sun joulusta kaikilta muilta osin paitsi siitä ettei aikuiset sais lahjoja, niitä ite haluan saada ja antaa, mutta muuten kelpais kyllä :)

Kauhee vitun tappelu tuli tääläkin tosta kuusesta.. Eka kuulemma liian pieni, sit takas rämpiin ja toin n. 4metrisen mikä tuli pikku runnomisella sisälle ja kysyin että onko viä liian pieni.. Oksat ei mahtunu ees puoliks oviaukoista, piti vähä runnoo..

Joululaulujen ylisoitto samat suomeksi ja englanniksi vuoronperään ja varsinkin ne surkeat kamalat hirveät kantri ja rokkapillu versiot joululauluista

Mä olin viime jouluna vielä ravintolassa töissä ja se jos mikä oli omiaan pilaamaan joulufiiliksen. En muista ihan tarkkaan milloin alettiin soittamaan joululauluja, ehkä joskus joulukuun tokalla tai peräti ekalla viikolla. Niitä samoja levyjä sit kierrätettiin aattoon asti ja esim. 10h duunipäivän jälkeen ne tulivat jo korvista ulos. Eikä se ollut läheskään pahin asia, ehdottomattana ykkösenä joulun pilaamisessa tulivat a(a)siakkaat. Jengi on niin helvetin kärttyistä joulun alla. Kaikki ovat jo valmiiksi stressaantuneita ja siihen päälle kun yhdistetään jättishoppailut, ei mieli varmasti ole kovin korkealla siinä vaiheessa kun vihdoin pääsee pitämään tauon ja tulee sinne raflaan syömään 50 ostoskassin ja muutaman kiljuvan, nestehukkaisen kakaran kanssa.

Kun pari viikkoa ennen joulua päivästä toiseen kompastelet ostoskasseihin, kuuntelet ipanoiden normaalia pahempaa rääkynää, palvelet kärttyisiä ihmisiä ja otat vastaan haukkuja joululaulujen (jotka osaat ulkoa ja joita inhoat) soidessa taustalla niin ei ole ihmekään, että joulufiilis menee. Onneksi en ole enää ravintolassa töissä!

Täälläkin rämmittiin 1,5 tuntia munia myöten lumessa taskulampun kanssa pilkkopimeässä mettässä kuusta etsimässä - eikä löytynyt! Harvoja toispuoleisia paskoja kaikki. Täytyy vissiin laittaa kaupungille noottia jotta helvetin huonot valikoimat on. Päädyttiin sitten Plantagenille ostamaan kalliilla rahalla kun vaimo oli päättänyt että joulupuu on pakko saada. Olispa tämä kaikki jo ohi että saan lässähtää tähän sohvalle ja juoda itteni tajunnan rajamaille ja yrittää unohtaa että 365 päivän päästä käydään tämä sama helvetti taas kerran läpi.

Mulla tuo jouluketutus on varmaan tullut siitä kun skidinä joulut olivat aina matkustusta ja aikataulutusta. Piti kaikki hemmetin kumminkaimat, hautausmaat ynnä muut kiertää pyhien aikana läpi, jonka seurauksena meidän perhe sitten istui koko pyhät autossa ympäri ämpäri maata, heräsi aikaisin ja kulki muiden kahvi- ja ruokarytmien mukaan. Näin piti tehdä koska niin oli aina tehty ja kaikki muutkin tekivät niin. Yhteen paikkaan ei voinut jättää menemättä, koska sitten kun toiseen paikkaan olisikin menty niin ihmiset loukkaantuisivat. Sitten myöhemmin meillä äiti kypsyi tuohon ja pyhiksi lähdettiin ulkomaille (osan aikaa asuttiin myös pois Suomesta), jotta ei tarvinnut kenellekään selitellä miksi ei toimita saman kaavan mukaan.

Eli mun kohdalla tuo Even veikkaus ei pidä paikkaansa. Lapsena rakastin joulua, unia saattoi jatkaa autossa, oltiin systerin kanssa aika hemmoteltuja, joten saatiin ihan järjettömät määrät paketteja ja lasten ei tarvinnut kohteliaisuudesta syödä joulupöydästä mitään mikä ei oikeasti maistunut. Nykyisin tuo skenaario ei oikein houkuttele, ei vaikka saisi palkaksi sen puolensataa lahjapakettia. Eli itse en tule samaa perinnettä jatkamaan.

Aikuisiässä olen ollut pyhinä mielelläni töissä, tämä on myös hyvä "selitys" sille miksi ei jaksa reissata paikasta toiseen. Mun mielestä joulu olisi parhaimmillaan sitä omaa aikaa milloin saa tehdä mitä itse lystää. Itse inhoan kaikkea ylimääräistä hössötystä, hyvästä ruoasta toki nautin mutta se on mulle jotain muuta kuin kinkkua, siivouksenkin suoritan säännöllisesti enkä vain jouluna. Olen allerginen kaikille joulukukille ja kuuselle, ulko-oveen voisin jonkun koristeen laittaa, sekä kynttilän ikkunaan.

Täytyy alkaa kehittämään jotain omaa perinnettä tai sitten tyytyä tuohon ulkomaille pakenemiseen, joka ei sekään huono vaihtoehto ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom