Btw, nyt on ollut tosi hiljaista iltaisin kaupoissa esim eilen ja tänään, päinvastaisista olettamuksista huolimatta.
Mulla on ollut tänä jouluna mahdollisuus seurata läheltä ihmismassoja jouluostoksilla ja voin sanoa, että on ollut aika paljon väkeä liikenteessä varsinkin eilen. Kaupassa ei mahtunut kulkemaan vaunujen kanssa, kun oli niin ruuhkaista. Kaupassa käytiin myöhään iltapäivällä. Kaupassa oli myös paljon väkeä toissapäivänä illalla (menin varta vasten illalla, että olisi vähemmän lössiä). Tänäänkin kävin ja vaikka heti 9 jälkeen olikin mukavan hiljaista niin pois lähtiessä klo 11 aikaan oli väkeä tosi paljon liikkeellä.
Ja miksi kävin kaupassa niin monta kertaa? Kun joka kerta unohtui jotain oleellista, kun kauppalista unohtui kotiin. Tänään onneksi muistin listan mukaan
Mä inhosin joulua lapsena. Me ei koskaan saatu hirveästi joululahjoja oli tosi ahdistavaa kuunnella sitä kavereiden triljoonan hienon lahjan listaa, kun itse oli saanut yhden paketin, joka joskus ei edes sisältänyt sitä, mitä toivoi. Sitten ne kaverit aina kysyi, että mitä minä sain ja heti perään luetteli sen oman litaniansa. Joka joulu oli paha mieli.
Aikuisena sitten on joulu ollut joskus ihan kauhean stressaavaa aikaa, kunnes päätin irtisanoa itseni joulusta. En osta lahjoja (ellei sattumoisin löydy jotain sopivaa), en odota lahjoja (koska tiedän, että läheisilläni on yhtä huono rahatilanne kuin itsellä ja on sovittu, ettei ole pakko ostaa mitään). En stressaa ruoasta yhtään. Välttelen kauppojen jouluruuhkaa enkä joulun alla teekään muita ostoksia kuin pakolliset ruokaostokset. Me syödään perheen kesken onneksi juuri sitä, mitä tekee mieli, mistä suurin osa on jotain muuta kuin perinteisiä jouluruokia.
En edelleenkään ole mikään joulufani. Tykkään olla perheen kanssa, mutta tänäkin jouluna raha toi harmaita hiuksia. Tuli pitkästä aikaa sellainen olo, että ensi jouluna tilaan jonkun etelänmatkan ja häivyn johonkin pippurinkasvumaille pois joulusta.
Mua vituttaa sen jonkun joulukeräyksen 15000 lahjakortista ei ole koskaan sen keräyksen historian aikana tarjottu minulle tai yhdellekään tuntemalleni ihmiselle, vaikka joka vuosi noin 25% köyhistä perheistä saa sen lahjakortin. Niin ja minä ja koko sukuni kuulutaan siihen köyhälistöryhmään. Tänä vuonna varsinkin, kun tuli eripuraa siitä, että kuka pistää kuinkakin paljon jouluruokabudjettiin, kun mä päätin repäistä 50 euron sijoituksella ja jollain ihme ilveellä mun sisko oli laskenut, että pitää antaa 70e eikä mulla ole oikein varaa siihen 50 euroonkaan. No saatiin sitten sovituksi, että annan 50e. Meillä on semmoinen periaate, että ne, joilla ei ole yhtään rahaa ei tarvi antaa, jos ei ole ja ne sitten jakaa menot, joilla on edes vähän. Niin että kyllä vaan olisimme ansainneet sen helvetin lahjakortin. Eikä ollut tosiaan rahaa ostaa yhtään lahjaa edes omille lapsille. No onneksi ne on niin pieniä, etteivät vielä huomaa. Niille olisin halunnut jotain ostaa.
En mä tajua sitä, että miksi joku työtön sossun asiakas ansaitsisi sen lahjakortin enemmän kuin minä, kun sillä on kuukaudessa saman verran rahaa käytössään kuin mulla (sossun laskelmien mukaan).
Onneksi alkaa työt tammikuussa niin ei tarvi enää niin paljon köyhäillä.