Joskus hävettää olla suomalainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Täälläkin on joskus ollut erilainen meininki ennen sota-aikoja. Se on ollut jopa sosiaalinen, näin minulle on kerrottu. Niin on nykyäänkin mutta vain sosiaalipolitiikan osalta. Itseänikin vituttaa välillä suunnattomasti tämä suomalaisen kulttuurin pidättyneisyys. Sitäkään en tajua kun piikikkään vittuilevasti vastataan, leimataan kommariksi, sijoitetaan sanoja suuhun ym. jos joku tätä kulttuuria arvostelee. Ja heti toinen "ylpeä suomalaisuudestaan" nostaa päätänsä...:jahas:

Suomalaisuudesta pitääkin olla ylpeä ja arvostaa sitä, mutta pitääkö senkin kaikki virheet hyväksyä ja olla välittämättä niistä? Kieltää ne? Kenen etuja se palvelee? Virheet pitää tiedostaa jotta niistä voi johdonmukaisesti oppia pois. Ei todellakaan meidän tuppisuisuus meidän valtiota siksi ole tehnyt mitä tänäpäivänä olemme, korkeintaan haitannut sitä. Suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen menevät puhujankoppiin, kuka puhuu kansan puolelleen? (Suomalainen pieraisee mikrofooniin ja seuraavana päivänä lööpeissä lukee et paskaa oli niinq satanu kiinassa.omg)

Hieman modifioitu ja tunattu suomalainen olisi siis enemmän sosiaalinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kyllä seison vaikka 8 tunnin dösämatkan kuin istun jonkun vankilareissuista ja rettelöinneistään lesottavan juntin vieressä.

Jos mä lesottaisin mun vankilareissuista ja rettelöinneistä, ni mä tekisin sen omalla nimellä ja naamalla. Teen sen nickin takaa just sen takii, ettei jengi kelais et mä lesoon. Ja toi sun postis oli niin vitun ala-arvonen, ettei 30 vuotiaaks sua uskois. Mutta mä en vittuile takas enkä sano mitään, koska sä olet palstan omistaja ja voit bannata mut heti kun kilahdat. Mitä mä voin tehä? Polkea sua pitkin naamataulua kun kävelet vastaan? :jahas: Aika vitun hiljasta. Mut ei mitään, vittuile rauhassa...

Ja jutteleehan suomalaiset.. just jos lapset leikkii samas hiekkalaatikos.. tai ulkoilutetaan koiria ja pysähdytään haistelemaan toista (koirat siis..;) ) niin siinä ollaan heti toisen karvaturria (koiraa) kehumas.. et ei niin tuppisuita sittenkään.. ?

Meikä on kans anti-social, depressiivinen ja sisäänpäinsuuntautunut paskanokka. Turhanpäivänen small-talk on hanurista. Ei mua paljoakaan kiinnosta miten jonkun tuntemattoman päivä on mennyt. Se on ihan yks lysti. I just dont give a shit.

Ihan tottahan se on mitä sanottiin että Suomlaiset on tällasia jurottajia.. Mutta niin on muutkin naapurimaidemme edustajat.

Mut enmä häpeä olla tällanen. :rolleyes:

EDIT: Työpaikan hissi on yks hellhole. Ainakun sattuu samaanaikaan jonkun kanssa on keskustelunaiheena; " kohta pääsee kotiin " " ulkona näyttäs olevan kiva sää " jne.. " KIINNOSTAAAA!!11! :(

Suomalaisuudesta pitääkin olla ylpeä ja arvostaa sitä, mutta pitääkö senkin kaikki virheet hyväksyä ja olla välittämättä niistä? Kieltää ne? Kenen etuja se palvelee? Virheet pitää tiedostaa jotta niistä voi johdonmukaisesti oppia pois.
Miten voi määritellä että jossain kansassa on virhe? Virhe suhteessa mihin?

Jos mä lesottaisin mun vankilareissuista ja rettelöinneistä, ni mä tekisin sen omalla nimellä ja naamalla. Teen sen nickin takaa just sen takii, ettei jengi kelais et mä lesoon. Ja toi sun postis oli niin vitun ala-arvonen, ettei 30 vuotiaaks sua uskois. Mutta mä en vittuile takas enkä sano mitään, koska sä olet palstan omistaja ja voit bannata mut heti kun kilahdat. Mitä mä voin tehä? Polkea sua pitkin naamataulua kun kävelet vastaan? :jahas: Aika vitun hiljasta. Mut ei mitään, vittuile rauhassa...

Sä nyt vain et näe itseäsi ja omia juttujasi. Näyttää vähän erikoiselta, että sinunkaltaisesti henkilö kritisoi sitä jos joku ei morjesta kadulla tuntematonta. Sulla olis ihan ensimmäisenä muita asioita mitä voisit parantaa itsessäsi, ehkä sitten suhde suomalaisiin voisi olla realistisempi.

MISTÄ INDO-KIINASTA SÄ OOT TULLU????? Turkkilaiset ei ole arabeja! Turkissa, kuten myös kaikissa arabimaissa käytetään vessapaperia. Jos ei niin käsisuihkua. Ja tuo wc-paperi juttu on sattunut monessa maassa. Nyt kun luin ton sun postin uudestaan, ni tulin siihen tulokseen et ton on pakko olla läppä! SANO ET TOI OLI LÄPPÄ! PLIIIS!!

Ei, kyllä se nyt on vaan niin että turkkilaiset ovat arabeja siis ählämejä. Ne kaikki ovat pieniä käkkärähiuksisia taskuvarkaita. Duuninaan ne myy kebabia/pitsaa/nahkatakkeja. Kebab ja pitsa ovat vanhoja Turkkilaisia kansallisruokia, noin niin kuin vähemmän matkustaneille tiedoksi. Ählämit harrastaa kamelilla ajelua ja skandinaavimuijien iskemistä. Sen takia ne pitäisi lähettää takaisin sinne mistä ne ovat tulleet koska ne vie meiltä työtasunnotjamuijat. Ählämit keksivät aikanaan kirjoittamisen jonka ansiosta nykyään heistä noin puolet osaa lukea ja kirjoittaa. Kirjoitustaidon keksimisen jälkeen on sitten ollut hiljaisempaa. Päässän ne joko pitää kylpypyyhettä (rätti) tai sitten kakkumuotin näköistä kotsaa jossa on tupsu (fetsi tai jotain sinnepäin). Housuja ne ei käytä vaan koko remmi pukeutuu hameeseen. Sen takia ählämien sotilaallinen menestys kautta historian on rinnastettavissa ämmien vastaavaan. Viinaa ne ei juo mutta kaikki polttaa pilveä. Keksimättä on jäänyt vessapaperin lisäksi suodatinpaperikin eli he juovat kahvinsa poroineen....

Tälläistä oppii kun käy ulkomailla Huhtis hyvä

Oman kokemuksen mukaan suomalaisten suurimmat ongelmat ulkomailla on tietty ulkopuolisuus paikallisiin systeemeihin ja tämä ei nyt pelkästään tarkoita sitä kun mennään autiomaahan ja surraan kun ei ole vesiklosettia käytössä. Tietyt maat kuten Suomi, Islanti ja ehkä jotkut entiset itäblokin maat vaan ovat aika ulkona systeemeistä jo Keski-Euroopassa. Ja kun ei kommunikaatio suju niin sitten aletaan vetään viinaa ja tämä ei tunnetusti paranna tilannetta.

Kuulostaa varmaan tutulta mutta jos tutustuu paikalliseen menoon hiukaa pintaa syvemmältä ja jättää sen viinan kanssa läträyksen vähemmälle niin on jo päässyt aika pitkälle suomalaiseksi. Briteillä on vähän sama meno vaikkakin he tuppaavat pitämään itseään maailman kuninkaina yms., eivät välttämättä parhaita esikuvia.

Erikoista. Parin viime vuoden aikana tuli käytyä Lontoossa, Tukholmassa, Dublinissa ja Köpiksessä. Ei sielläkään kaduntallaajat tulleet juttelemaan säästä. Irlannissa joviaali taksikuski ei edes moikannut kun lentokentälle lähdettiin. Pisti radion isommalle ja piti turpansa kiinni. Sama kaikilla työkeikoilla UKssa.

Suomalaiselle tyypillistä on häpeä omasta suomalaisuudesta. Itketään kun muut suomalaiset ei ole avoimia eikä juo punaviiniä pikkulilli pystyssä. Ehkä alkuperäiselle kirjoittajalle kukaan ei juttele siksi, koska kukaan ei halua jutella hänelle?

edit: en tajua miksei liftari voi antaa kyyditsijälle persettä. Perse sillä on kuitenkin eikä se siitä kulu, jakoon vaan, eiks jeh. Ei se sille mitään niinq maksa.

Ööö, tosi jännä logiikka, mesoat nickin takaa niin se vaikuttaa sitten tosi uskottavalta ja todelta??

heh, mutta tämän threadin komedia-arvo oli suuri, että juuri täysin eläimellisellä elämällään mesoava nimimerkki ei muuta häpeä, mutta sitä että on suomalainen.

Muuten itse kun kävin Irlannissa tässä aika vasta, tänä kesänä ihan, niin mua hämmästytti vallan se että miksi me suomalaiset oltiinkaan niin ikäviä turisteja.

Jumankekka, italiaanot ja englantilaiset piti niin saakelin kovaa ääntä, että ei suomalaisista lähde sellasta ees jurrissa.

Ja siinä kun suomalainen (minä) venaa kiltisti vuoroaan jonossa, niin eteen kiilaa fransmanni tai jenkki, jonka asenne on että maailma on minun, mua palvellaan nyt.

Eikä mua hidasta yhtään vaatia virtuaalikierros koko Irlannista kartan avulla, vaikka siihen meneekin tunti.
Ei, minä vaadin kaikkien tiskin takana olevien täydellisen huomion, muut vittuun.

Sitten kun asia on hoidettu, ja Serial pääsee viimein tiskille, saatanan 200-kilonen jenkkivalas punkee siihen takas, ja alkaa kysellä lisää, ihan kuin minua ei siinä olisikaan. Hänen vuoronsa ilmeisesti kestää just niin kauan kuin hän on rakennuksessa.

Ja entäs Saksassa; erehdyt antamaan yhdelle mummolle tietä esim. bussijonossa, niin sen jälkeen saat taistella kynsin hampain ettei nyt koko hemmetin kolmas valtakuta menis susta edelle, vaan ainoastaan se mamma, jonka päästit.

Irlantilaisista ei oo kyllä pahaa sanottavaa, jumankekka että on aidosti ystävällistä ja mukavaa väkeä.

Ei, kyllä se nyt on vaan niin että turkkilaiset ovat arabeja siis ählämejä. Ne kaikki ovat pieniä käkkärähiuksisia taskuvarkaita. Duuninaan ne myy kebabia/pitsaa/nahkatakkeja. Kebab ja pitsa ovat vanhoja Turkkilaisia kansallisruokia, noin niin kuin vähemmän matkustaneille tiedoksi. Ählämit harrastaa kamelilla ajelua ja skandinaavimuijien iskemistä. Sen takia ne pitäisi lähettää takaisin sinne mistä ne ovat tulleet koska ne vie meiltä työtasunnotjamuijat. Ählämit keksivät aikanaan kirjoittamisen jonka ansiosta nykyään heistä noin puolet osaa lukea ja kirjoittaa. Kirjoitustaidon keksimisen jälkeen on sitten ollut hiljaisempaa. Päässän ne joko pitää kylpypyyhettä (rätti) tai sitten kakkumuotin näköistä kotsaa jossa on tupsu (fetsi tai jotain sinnepäin). Housuja ne ei käytä vaan koko remmi pukeutuu hameeseen. Sen takia ählämien sotilaallinen menestys kautta historian on rinnastettavissa ämmien vastaavaan. Viinaa ne ei juo mutta kaikki polttaa pilveä. Keksimättä on jäänyt vessapaperin lisäksi suodatinpaperikin eli he juovat kahvinsa poroineen....

Tälläistä oppii kun käy ulkomailla Huhtis hyvä

Ihan yhtälailla mä saan duunia, pillua ja asunnon... asuu täällä 2 tai 20000 arabia. Ei väliä. Itse asiassa mulle niistä enemmän hyötyä kuin haittaa. Ne polttavat pilveä eivätkä juo? Hyvä niin, saapahan helpommin iltapaukut säädettyä jos on omat luukut kiinni. Vääntää kebabia ja pitsaa? Vitun jees, Chillin ja Stadin Kebabin Riisikebab tulisella kastikkeella ja valkosipulilla on taivaallinen darramättö! Ne vie sulta työtasunnotjamuijat koska SÄ olet niin vitun saamaton. Mä oon ihan yhtä maitonaama ku sinäki eikä ne multa mitään ole vienyt pois. Better yet, mun arabitutut löytää aina jostain jonku hehkeen 4kybäsen ämmän, joka haluu et sitä pannaan joka reikään samaan aikaan. Ja aina ne pyytää mut messiin... vituttaako? Ei mua ainakaan.

Miten voi määritellä että jossain kansassa on virhe? Virhe suhteessa mihin?

Virhe on kulttuurissa, kansasta tulee vain kultturinsa näköinen, kulttuuri elää meissä ja välitämme se myös jälkipolville. Virhe on väärä sana, erilaisuus, epätäydellisyys(suhteessa muihin kulttuureihin). Kumman miellät paremmaksi epäsosiaalisuus-sosiaalisuus. Ajatellaan tehokkuuden kannalta. Ajattele firmaa jossa tieto ei välity kun ihmiset eivät juttele(paska analogia, mutta olkoon). Tai syrjäytymistilastojen kannalta? En keksi mitään epäsosiaalisuutta puolustavaa kantaa.

Viestintä on taitolaji ja kivaa kun sen osaa. Suomalaisella siinä on(yleensä) kehitettävää. Jurouden ylistys tai sen hyväksyminen osana kultttuuria ei vie meitä yhtään minnekkään.

Better yet, mun arabitutut löytää aina jostain jonku hehkeen 4kybäsen ämmän, joka haluu et sitä pannaan joka reikään samaan aikaan. Ja aina ne pyytää mut messiin... vituttaako? Ei mua ainakaan.
Mua vituttais jos mä tarttisin pillun saamiseen 4 karvakättä avuksi.

Ei ole maailman turuilla hävettänyt olla suomalainen. Ainoastaan on vituttanut asua Suomessa ja olla "liikaa" suomalaisten seurassa. Suomalainen ilmasto on perseestä jne.

Mutta ihme kyllä ikinä ei ole hävettänyt sanoa, että olen Suomesta. Ei meidän maine ole läheskään niin paha, kuin esim. englantilaisten örveltäjien. Intialaiset uusrikkaat on kans hirveitä.

Eli ei mitään syytä hävetä. Hyvä maine meillä on maailmalla.

magen viestin väärintulkinta, osa DCLXVI
In Finland we have this thing called sarkasmi. Se on siitä kiva taiteenlaji, että jotkut ei edes tajua milloin niille vittuillaan.

Ja siihen sosiaalisuuden ylistyslauluun mä sanoisin sen, että on aika moni kehunut suomalaisten taitoa saada asioita aikaan kun muut vaan jäätyy jonnekin puhumaan paskaa ja lupailemaan - tekeminen sitten saatetaan "unohtaa" tai muuta kliffaa.

Ihan yhtälailla mä saan duunia, pillua ja asunnon... asuu täällä 2 tai 20000 arabia. Ei väliä. Itse asiassa mulle niistä enemmän hyötyä kuin haittaa. Ne polttavat pilveä eivätkä juo? Hyvä niin, saapahan helpommin iltapaukut säädettyä jos on omat luukut kiinni. Vääntää kebabia ja pitsaa? Vitun jees, Chillin ja Stadin Kebabin Riisikebab tulisella kastikkeella ja valkosipulilla on taivaallinen darramättö! Ne vie sulta työtasunnotjamuijat koska SÄ olet niin vitun saamaton. Mä oon ihan yhtä maitonaama ku sinäki eikä ne multa mitään ole vienyt pois. Better yet, mun arabitutut löytää aina jostain jonku hehkeen 4kybäsen ämmän, joka haluu et sitä pannaan joka reikään samaan aikaan. Ja aina ne pyytää mut messiin... vituttaako? Ei mua ainakaan.

Sikäli muuten olen, suureksi yllätyksekseni, tämän roid ragea ja vieroitusoireita kärsivän maanis-depressiivisen nickin taakse piiloutuvan humoristin kanssa samaa mieltä,
että en usko että minkäänmaalaiset tulevat tänne ja "vievät meidän naiset".

Olen sitä mieltä, että jos tyttö on alati pääsiäistuulella, ja mielessä siintää suklaamuna, niin se mimmi sen suklaamunansa hakee vaikka mistä, eikä yhtäkkiä havahdu mustan miehen nähdessään, että hitto, tuo sopii mun uuden Guccin nahkarotsin väriin niin hyvin, että tuollainen on mun miehen oltava.

Ööö, tosi jännä logiikka, mesoat nickin takaa niin se vaikuttaa sitten tosi uskottavalta ja todelta??

.

Kuinkahan monta kertaa mä olen sanonut, ettei mua vittuakaan kiinnosta mitä jengi täällä uskoo ja mitä ei. Kuhan mä pääsin vaan avautumaan. Tuli puhdistautunt olo. Voisin yhtälailla mesota notepadiin, mutta teen sen tänne, koska on kiinnostavaa lukea miten jengi täällä suhtautuu tämmöseen apinaan ja sen sekoiluihin. Ja jottei tarvii Eiffel-tornista vääntää: Mä en häpeä olevani suomalainen. Lukekaa toi otsikko vielä kerran oikein keskittyen ja tunteella! JOSKUS häpeän olevani suomalainen... vittu lepo ja jatkakaa.

Ja siihen sosiaalisuuden ylistyslauluun mä sanoisin sen, että on aika moni kehunut suomalaisten taitoa saada asioita aikaan kun muut vaan jäätyy jonnekin puhumaan paskaa ja lupailemaan - tekeminen sitten saatetaan "unohtaa" tai muuta kliffaa.

Sulla on mun luonto. Näes itse olen kuullut myös tosi usein ulkomaanelävien ihmettelevän sitä, kuinka kaikki täällä toimii.
Ei siis sitä että miten se kaikki toimii, vaan että ylipäätään toimii.
Suomalaiselle se ei ole mitään, me pidetään itsestäänselvyytenä sitä, että on sellaset asiat kuin vedenpaine suihkussa ja lämmin vesi, tai lämmitys joukkoliikennevälineissä.
Sitten kun piipahtaa ulkomailla, niin huomaa asian jos toisenkin, joka toimii Suomessa paremmin, ei siis erilailla kulttuuristen arvojen mukaan, vaan yksinkertaisesti paremmin.
Ja rupeaa arvostamaan aiemmin itsestäänselvänä pitämiään asioita Suomessa.
Tai ne huonon itsetuntonsa suomalaisuuteen yhdistävät katsovat vain että voi kuinka ihanaa ja eksoottista kun mikään ei oikein toimi.

Itse en ollut osannut arvostaa esim sitä, että on hyvä risteysnäkyvyys, tiellä piennar, ja hyvin merkityt tiet, ennen kuin ajelin viikon Irlannissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom